Diego Ulissi test positief op corona, UAE Emirates niet in Waalse Pijl
foto: Cor Vos
woensdag 21 april 2021 om 10:22

Diego Ulissi test positief op corona, UAE Emirates niet in Waalse Pijl

De Waalse Pijl moet het stellen zonder een van haar topfavorieten en de titelverdediger. Binnen UAE Emirates, de ploeg van Tadej Pogacar en Marc Hirschi, zijn namelijk twee coronagevallen geconstateerd. Het betreft Diego Ulissi en een staflid. Hierdoor zal de gehele ploeg niet in de Waalse Pijl actief zijn.

In de dagen voordat het team naar België trok, leverden zowel Ulissi als het staflid negatieve tests af, zo schrijft de formatie in een statement op haar website. Op de dag voor de koers werd echter positief getest.

Sindsdien hebben beide lieden opnieuw tests ondergaan, die allemaal een negatief resultaat gaven. Desondanks mag het team niet aan het vertrek van de Waalse Pijl staan. Naast Hirschi, Ulissi en Pogacar stonden ook Rui Costa, Davide Formolo Vegard Stake Laengen en Jan Polanc op papier voor de wedstrijd.

Pogacar ontgoocheld
“Het team is gefrustreerd door de uitspraak van de Belgische autoriteiten, maar we accepteren de beslissing”, vervolgt de ploeg. “We zullen nieuwe tests ondergaan met als doel om zondag deel te kunnen nemen aan Luik-Bastenaken-Luik.”

Op Twitter uit de Tourwinnaar zijn frustratie over het niet deel kunnen nemen aan de Waalse Pijl: “We zijn allemaal negatief getest maar starten nog steeds niet in Waalse Pijl. We hadden gisteren één valse positieve test, maar daarna werden we weer drie keer negatief getest.”

UAE Emirates entte begin januari 59 medewerkers in tegen het coronavirus. 27 van de 30 coureurs en 32 stafleden lieten zich vaccineren.

64 Reacties
21-04-2021 10:26
Wat zonde zeg. Je wil toch de beste coureurs tegen elkaar zien strijden. Zonde dat een potentiële winnaar nu niet kan starten.
    21-04-2021 10:40
    Ja, echt zonde. Met Ineos ook als ploeg het sterkste, echt een aderlating...
    21-04-2021 10:45
    oh damn, hier stond wel een pracht peloton aan de start, maar zonder UAE .. wat een aderlating
21-04-2021 10:26
Geef die renners toch een vaccin.
    21-04-2021 10:29
    Ik hoop dat je sarcastisch bent, want deze ploeg is gevaccineerd
    21-04-2021 10:32
    Ja dat was sarcastisch en dan nog blijft het een onnozele uitspraak! Een vaccin beschermd jezelf maar je kan er anderen nog steeds mee besmetten.
    21-04-2021 10:33
    Ze zijn ingeent met Sinovax. De werking daarvan is maar 50%.
    21-04-2021 11:01
    Het is geen sarcasme. Ik bedoel in feite dat ze van mij heel het peloton mogen vaccineren. Onnozele uitspraak ? Oké dan. Maar vergeet niet dat een vaccin beschermt i.p.v. beschermd.
    21-04-2021 11:21
    Niet te snel over onnozelheid spreken wanneer je zelf de feiten niet op een rij hebt Lander. Het is nog niet bekend of iemand die tegen corona gevaccineerd is het virus toch kan verspreiden. Daarom gelden voor gevaccineerde personen voorlopig dezelfde maatregelen als voor mensen die niet gevaccineerd zijn (RIVM).
    Een studie van het Amerikaanse Centers of Disease Control and Prevention, het RIVM van de VS, laat zien dat inenting met de vaccins van Pfizer/BioNTech en Moderna, verspreiding van het coronavirus grotendeels voorkomt. Na de eerste prik daalde de besmettingskans binnen twee weken met 80 procent, na de vereiste tweede prik zelfs met 90 procent. Die >90% bescherming voor jezelf, zou volgens dit onderzoek ook voor de verspreiding gelden.

    Bron: CDC Real-World Study Confirms Protective Benefits of mRNA COVID-19 Vaccines
21-04-2021 10:27
Zwaar klote!
Die jongens werken er naar toe en dan dit. En het is lullig maar ik vind het altijd wat erger als dit een ploeg met de topfavoriet treft. En wat betekend dit voor LBL?
    21-04-2021 10:36
    "zwaar onzeker" staat op sporza...
21-04-2021 10:28
Jammer, Pogacar toch één van de favorieten. En Hirshi een gevaarlijke outsider.
21-04-2021 10:30
Oef Poga ging hem winnen. Hopelijk is dit een reden voor bv FDJ, EF, DQS en Ineos om anvallender te gaan koersen. Roglic nu huizenhoog de enige topfavoriet en Jumbo is niet sterk genoeg om volledig te controlleren
    21-04-2021 10:41
    Schachmann?

    Overigens is de Waalse Pijl vaak genoeg gebleken dat niet 1 ploeg hoeft te werken, de kans dat iemand voor de muur wegspringt en het red is gewoon heel klein.
    21-04-2021 10:41
    Vergeet je er niet eentje als topfavoriet? #mister0,004... ;)
    21-04-2021 10:58
    Movistar gaat natuurlijk ook controleren voor Valverde
21-04-2021 10:31
Alle renners en stafleden hebben in januari een vaccin gehad.

Bij vertrek testen Ulissi en het staflid negatief, bij aankomst 'positief' en na de 'positieve test' hebben beide nog drie testen gedaan en die waren allemaal negatief. Ze hebben ook geen enkel symptoom.

Reeds meer dan een jaar wordt gezegd dat die test helemaal niet deugt, maar als je hierover begint dan wordt je gek en gevaarlijk verklaard. Benieuwd of er meer mensen dit nu eindelijk gaan inzien.
    21-04-2021 10:34
    Dit is precies wat het is inderdaad. Duidelijk een vals positieve test, maar er wordt meteen twijfel gezaaid over het vaccin.
    21-04-2021 10:43
    Die sneltesten zijn idd wat dubieus (veel kans op zowel vals positief als vals negatief). De PCR-testen werken wel goed, maar zijn niet snel wat ook weer problematisch is.

    Overigens hebben ze allemaal een niet heel goed werkend vaccin gehad, dus ze zouden zeker nog corona kunnen hebben... Dus het zou ook nog gewoon een echt positief geval kunnen zijn (hoewel onwaarschijnlijk gezien de testen ervoor én erna wel negatief waren)
    21-04-2021 10:46
    Je weet gewoon niet wat er is gebeurd. Het kúnnen een vals positieve testen zijn (maar dan waren het er wel meteen twee tegelijk, wat niet zo waarschijnlijk is). Het kán ook zijn dat er vals negatieve testen zijn afgenomen (de tweede serie testen) en dat ze Corona hebben ondanks het vaccin.

    Neemt niet weg dat PCR-testen de beste oplossing zijn. De relevante vraag is niet of ze waterdicht zijn of niet. Er is domweg geen redelijk alternatief.
    21-04-2021 11:29
    Vaccin betekent toch niets? Dat zorgt ervoor dat je niet ziek wordt indien je het virus krijgt, maar dat verhindert toch niet dat je besmet kan raken?

    Natuurlijk wel apart dat die 3 negatieve tests na de positieve zo weinig betekenen, maar goed. Jan Modaal moet ook gewoon in quarantaine na een positieve test, die moet ook niet komen aanzetten met latere negatieve tests, dus geen uitzonderingen omdat het over iemand bekend gaat. En ze willen uiteraard allemaal gewoon hun beroep uitoefenen, dat is niet plots belangrijker omdat het over wielrenners gaat.

    Misschien moeten ze bij die Corona-tests dan ook een A en een B staal nemen.
    21-04-2021 12:55
    @Deel Koeper: inderdaad. Er is geen bewijs dat je niet geïnfecteerd kunt raken. Wel dat je niet ernstig ziek wordt. Daarom is het goed dat er getest blijft worden.
    Overigens komen vals-positieve tests weinig voor. Vals negatief wel (vooral als je per ongeluk-expres dat stokkie niet echt je neus in duwt).
21-04-2021 10:33
Tjonge, da's wel zonde. Een van de twee grote favorieten al voor de start naar huis. Wellicht dat de koers er wel wat meer open door wordt.
    21-04-2021 11:50
    Andersom juist. De b en c puncheurs zien hun kansen stijgen.
21-04-2021 10:33
Wat ongelooflijk balen voor die lui zeg, en ook voor de wedstrijd. Maar die test blijken toch vaak onbetrouwbaar volgens mij, bij vertrek negatief getest, toen bij aankomst een positieve en daarna 3 keer achter mekaar negatief weer. Ik zou gek worden als renner.
21-04-2021 10:34
Als je het gehele artikel van sporza leest, dan is er nog meer sprake van absolute coronawaanzin.
Ze zijn gevaccineerd, hebben negatieve tests afgelegd voor hun reis naar Belgie, hebben 1 positieve test afgelegd bij aankomst in Belgie.
Sindsdien 3 negatieve tests afgelegd, wat moeten ze dan nog meer doen...

Wat lijkt het meest waarschijnlijk, vals positieve test, of een hoop negatieve tests die niet van belang zijn in combinatie met een vaccinatie...
    21-04-2021 10:39
    Je zou toch denken dat deze waanzin naar meer dan een jaar toch wel iets is gaan liggen, maar blijkbaar niet dus.
    21-04-2021 11:11
    Tja, als die negatieve testen allemaal sneltesten zijn is het wel begrijpelijk. De kans op vals negatieve sneltesten is een stuk groter dan de kans op vals positieve PCR-testen.
    21-04-2021 11:52
    Overheden staan sportwedstrijden toe onder bepaalde voorwaarden. Het is onder die voorwaarden genieten van wielrennen, OF terug naar de virtuele koersen. Ik snap de concessie die gemaakt wordt, part of the deal.
    21-04-2021 12:57
    Dat complotdenken is inderdaad waanzin. Zou na een jaar toch gezakt moeten zijn.
    Een positieve test is een probleem, want wijst op besmetting. En dan neem je het zekere voor het onzekere, dat is niet zo raar.

    Wat voor een grensoverschrijdende sport als wielrennen wel jammer is, zijn de schijnbare verschillen tussen verschillende landen in de opgelegde beperkingen. Hopelijk kunnen ze wel starten in LBL.
21-04-2021 10:40
ai, dat is balen, ik had graag weer een strijd gezien tussen Roglic en Pogacar. Wat ik vooral moeilijk vind in deze zaak is dat er geen eenduidig beleid is. De autoriteiten in Belgie bepalen hier wat gebeurd terwijl er een duidelijk beleid zou moeten zijn. Het lijkt inderdaad op een vals positieve test maar goed ik kan me ook voorstellen dat Belgie, een land dat echt wel zijn nek heeft uitgestoken met het koersen zich streng opstelt.
    21-04-2021 10:45
    Klopt, Als je zoals België een strenge koers bent ingeslagen mbt regels na positieve test kun je niet meer zo makkelijk terug. Omdat je daarmee aangeeft dat bv Bora en Trek eerder ook gewoon hadden kunnen koersen. Maar dit maakt het niet minder zuur en verwarrend voor ons als volgers. Eerst negatief getest, vervolgens positief en daarna tot 3x toe negatief betekend uitsluiting. Dat voelt niet juist.
21-04-2021 10:42
En ze waren bij uae allemaal al gevaccineerd...
21-04-2021 10:42
Weer die regeltjes in Belgie....negatief is negatief...dus hadden ze gewoon kunnen starten. Belgische waanzin.
    21-04-2021 10:47
    We hebben wel wedstrijden in België.
    21-04-2021 10:50
    Zo kan ik het ook: positief is positief dus hadden ze gewoon niet kunnen starten.

    Het is gewoon een lastig probleem hoe je moet omgaan met deze situatie, zeker omdat je tijdens de pandemie een koers probeert te organiseren. Een eenduidige regel van te voren (bijv. positieve test 2 controle testen; als die allebei negatief zijn, dan groen licht óf bij positieve test hoe dan ook niet koersen in België).

    Allerlei koersliefhebbers doen maar steeds alsof een situatie als dit geen lastige situatie is. Dat is het wel.
    21-04-2021 11:54
    [i]edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten[/i]
    21-04-2021 12:08
    Peter, doe alsjeblieft even normaal met je nationalistische generaliserende praatjes. Je bent hier zolang ik al op deze site zit aan het stoken en Nederlanders “Ollanders (=scheldnaam) aan het noemen. @ redactie, doe hier eens iets aan!
    21-04-2021 12:59
    @Aard van Wout: als 'wij' het dan over domme en slappe Belgen (=scheldnaam voor Vlaming) mogen schrijven, vind ik het niet zo erg ;)
21-04-2021 10:47
We all have negative and we don’t start Flèche Wallone.
We had false positive yesterday but came three times negative afterwards.

Dit zegt Pogacar zelf
    21-04-2021 11:01
    Overigens is de kans wel klein dat 2 mensen uit dezelfde ploeg tegelijk vals positief zijn. Misschien dat er een ander besluit was genomen als er maar een iemand positief had getest.
21-04-2021 10:49
Dat toontje van die Pogacar is zo verwaand.. het is inderdaad jammer voor de koers en lullig om op deze manier niet deel te kunnen nemen. Maar het is niet de eerste ploeg waarbij dit gebeurt en vast ook niet de laatste. Neem je verlies, wees een vent.
    21-04-2021 10:51
    Hij zegt toch niets verkeerd??
    21-04-2021 10:54
    Ach sommigen krijgen hier al jeuk bij elke uitspraak of beweging op de fiets van Pogacar.
    21-04-2021 10:55
    Engels is niet zijn moedertaal, dus het is nogal dubieus om zijn toon te veroordelen. Zijn teleurstelling lijkt mij gerechtvaardigd, zelfs inclusief een eventueel teleurgestelde toon. Misschien eerst eens je eigen empathische vermogen onder de loep nemen?
    21-04-2021 10:55
    Flauw van je Krakowic
    21-04-2021 10:57
    Ik lees werkelijk niks verwaands in zijn bericht. Hooguit frustratie en die is begrijpelijk.
    Makkelijk om te zeggen 'neem je verlies'.. heb je enig idee hoe hard die jongens moeten trainen ter voorbereiding?
    21-04-2021 11:00
    Als je hard ergens voor getraind hebt, er naar uitkijkt, ervoor naar België gereden bent en favoriet bent en vlak voor de start hoort dat je niet mag beginnen, mag je dan gefrustreerd zijn op je 22e? Zeker als het weer om een valse positieve test gaat.
    21-04-2021 11:01
    Niks in zijn reactie straalt uit dat hij een verwende jongen is, dit is een topsporter die zich samen met zijn ploegmaats de blubber traint en vervolgens door een (vals) positieve test een sportief doel door de neus geboord ziet worden.
    21-04-2021 11:13
    Vals positief is een vermoeden, geen voldongen feit. Hij zegt ook niet iets dat hij niet mag zeggen, ik maak alleen een opmerking over zijn toon. Dat Engels niet zijn moedertaal is ontslaat hem er niet van alsnog zorgvuldig zijn woorden te kiezen. Dan moet hij maar lekker in het Sloveens gaan twitteren.

    Ik vind, mijn eigen mening, dat zijn toon wel verwaand is omdat hij op mij over komt alsof hij vindt dat het extra erg is dat hij niet mag starten met z'n ploeg. Terwijl precies dezelfde regels voor hem gelden als voor andere renners/ploegen. Kijk naar de reactie van Stuyven toen Trek niet mocht starten in Gent-Wevelgem: "Absolutely gutted to not taking the start tomorrow! Turn the page and hope for the best for the upcoming races !" Hier spreekt in mijn ogen een volwassen topsporter. Teleurstelling (natuurlijk!) maar ook realiteitszin (!).

    Heeft mijn reactie te maken met mijn persoonlijke mening over Pogacar? Ja, natuurlijk! Ik vind het geen sympathieke renner, al helemaal geen sympathieke ploeg. Dus ja natuurlijk reageer ik als een fan, vanuit een bepaalde (geel) gekleurde beleving van de sport.

    En nu ben ik klaar met me opwinden over UAE en ga ik straks lekker van de koers genieten, die er alleen maar mooier op geworden is. Grapje natuurlijk ;) Op sportief vlak erg jammer dat ze niet meedoen.
    21-04-2021 11:55
    Sinds dat Tadje het gewaagd heeft om Primozke te kloppen in de Tour is hij hier precies niet meer zo geliefd, hilarisch.
    21-04-2021 12:27
    @peter, grappig dat je dat zegt onder een negatieve post waarna er alleen maar reacties staan die het niet met de negatieve toon eens zijn.
    21-04-2021 12:32
    @Peter Lippens: er zal vast een enkeling zijn die positief was over Pogacar voordat hij Roglic versloeg in de tour en daarna negattief, maar het is zeker niet zo dat dat het algemene sentiment is. Ik vind het een prachtrenner. Neemt niet weg dat ik voor Roglic was en dat ik verbijsterd voor de tv zat te kijken naar de tijdrit in de Tour.
21-04-2021 11:15
En wat gebeurd er nu met LBL? Stel ze testen de komende dagen nogmaals negatief, zijn dat volgens de autoriteiten wel genoeg negatieve testen om aan te tonen dat het om vals positieve testen ging?
    21-04-2021 11:33
    Ik vind nogal onduidelijk wie er wanneer heeft getest.

    Is die positieve dan van de autoriteiten/organisatie en zijn die negatieve dan tests die ze zelf hebben gedaan? Of was het allemaal de organisatie?

    Want een ploeg die zegt "Ja, maar we hebben daarna zelf 3 keer getest en 't was negatief, hoor!", dat betekent dan weer niets voor een organisatie die zelf alleen maar een positieve test kunnen vaststellen.
21-04-2021 11:33
Wat in de berichten tot nu toe nog niet staat, is wat voor testen er wanneer zijn gedaan. Waren de positieve testen (het waren er twee) PCR testen? Waren de negatieve testen voor vertrek naar België en ná de positieve test PCR testen? Of zaten er ook sneltesten bij?
21-04-2021 11:39
Tja, de kans is momenteel iets te groot dat er valse positieven zijn en dat renners ten onrechte niet mogen starten. Het enige alternatief is echter dat er dan gewoon geen koersen mogen worden georganiseerd.

Dan maar the lesser of 2 evils
21-04-2021 11:41
Ah, jammer! Ik had me op een Poggie-Roggie duel verheugd - en eigenlijk al gehoopt dat Primoz een tweede mentale tik zou kunnen uitdelen...
21-04-2021 11:46
Ja ik snap de frustratie en de onmacht bij de renners heel goed maar dit zijn nou eenmaal de condities waar ze zich vooraf donders goed van bewust zijn. Je zou er heel goed andere afspraken over kunnen gaan maken met hertesten etc. maar dat is niet gedaan. Voor de rest bevinden de renners zich sinds de hervatting in een voorkeurspositie, bij UAE al helemaal met hun vroege vaccinatie.
    21-04-2021 12:29
    Volledig mee akkoord.
21-04-2021 11:59
Toch ongelooflijk. Hoe onvoorzichtig moet je zijn om een prik toch nog corona op te lopen?
    21-04-2021 12:03
    (1) volgens de NOS heeft Ulissi geen vaccin gekregen, (2) het is nog onduidelijk of het vaccin ook voorkomt dat je het virus krijgt, (3) het Sinovac vaccin dat UAE kreeg biedt minder bescherming dan andere vaccins en (4) toch is niet zo gek dat als je een vaccin hebt gekregen je een stuk minder voorzichting wordt.
21-04-2021 12:38
Je kunt na een vaccinatie gewoon besmet raken met het virus. Echter wordt je er zelf niet (heel) ziek van. Je kunt wel gewoon besmettelijk zijn en het virus doorgeven zonder dat je dit zelf door hebt. Er is ook altijd duidelijk gecommuniceerd dat het vaccin het virus niet doodt, maar dat het ernstige ziekte en ziekenhuisopname vermijdt.
    21-04-2021 12:46
    Tip: CDC Real-World Study Confirms Protective Benefits of mRNA COVID-19 Vaccines

Reacties zijn gesloten.