Twijfels stemmen Van der Poel tot nadenken: “Perfecte winter is er eentje zonder veldrijden”
foto: Cor Vos
maandag 13 maart 2023 om 09:39

Twijfels stemmen Van der Poel tot nadenken: “Perfecte winter is er eentje zonder veldrijden”

Mathieu van der Poel is niet weg te denken uit de cross, maar twijfels over zijn huidige vormpeil stemmen de renner van Alpecin-Deceuninck toch tot nadenken. “Als ik niet cross, heb ik wel een goede opbouw. Dat is het probleem: het is zo druk”, laat hij weten aan het Algemeen Dagblad.

Voor Van der Poel was Tirreno-Adriatico een koers met twee gezichten. In de sprintetappes maakte de Nederlander indruk als laatste man voor Jasper Philipsen, maar in de lastigere heuvelritten moest Van der Poel al snel afhaken. Het stemt de klassiekerspecialist tot nadenken. “De wereldtitel veldrijden was iets unieks, maar ik heb na het WK maar even rust gehad en daarna veertien dagen getraind in Spanje – niet genoeg om in topvorm te zijn.”

Alternatieve aanpak?
“Het is gewoon heel moeilijk om keuzes te maken, maar er is ook nog niets verloren. Als het volgende week meevalt in Milaan-San Remo, zegt iedereen dat het de juiste aanpak was. Zo gaat het altijd.” Toch denkt Van der Poel wel eens na over een alternatieve winteraanpak, zonder de cross. “Vorig jaar kwam het natuurlijk door de rug, maar als ik niet cross, heb ik wel een goede opbouw. Dat is het probleem: het is zo druk. Ik wilde voor geen geld van de wereld het WK in Hoogerheide missen. Maar als ik nu de perfecte winter zou moeten uittekenen, zou dat er eentje zonder veldrijden zijn.”

Van der Poel heeft nu echter weinig tijd om na te denken over zijn verdere toekomstplannen, want zaterdag wacht alweer Milaan-San Remo. Wat verwacht MVDP van de eerste monumentale klassieker van het seizoen? “Ik denk niet dat ik nog heel veel kan doen met extra training deze week. Het is vooral zaak dat ik goed herstel van de Tirreno. En als er één wedstrijd is waar je niet de beste hoeft te zijn om toch te kunnen winnen, dan is het wel Milaan-San Remo.”

51 Reacties
13-03-2023 11:22
Wordt een sportman afgerekend? Door wie en met welk recht? Wanneer is het goed? Voorbeeld: Hennie Kuiper was een geweldige wielrenner, heb al zijn overwinningen meegemaakt en ervan genoten, maar wanneer hij niet won heb ik hem nooit als een verliezer gezien. Wanneer Mathieu van der Poel niet wint, wordt hem gevraagd wat er aan de hand is! Volgens mij is Mathieu heel goed in orde, maar zijn wij niet helemaal goed.
    13-03-2023 12:34
    Precies! Als renner zou je toch gek worden van elke keer dezelfde vraag. Laat die man lekker fietsen. Hij gaat ongetwijfeld nog ergens winnen.
    13-03-2023 18:35
    Ja zo kun je ook wel een beetje alles kapot relativeren. Gezien Matje z'n gezicht op onweer staat als het eens wat minder gaat en zijn entourage ook vertelde over de moeilijke mentale periode in de tweede helft van vorig seizoen, wil die toch ook gewoon zo veel mogelijk winnen en alles uit zijn carrière halen?

    De discussie hier gaat toch voornamelijk over hoe hij dat best kan doen? Tuurlijk wordt hij niet 'afgerekend' als hij eens wat wedstrijden verliest, en heeft hij al een geweldige carrière gehad waar 95% van het peloton alleen maar van kan dromen.

    Betekent niet dat hij uit die paar topjaren die hem nog resten niet het maximale moet proberen te halen. Ben het wel met je eens dat de verwachtingen vaak onrealistisch hoog liggen. Overal waar hij start, zelfs in koersen die hem misschien niet 100% op het lijf zijn geschreven, verwachten velen van hem dat hij iedereen naar huis rijdt. De Grote MVDP-show als het ware. Zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Ook voor hem moet alles samenkomen en de conditie top zijn om de grote klassiekers te winnen.

    Wat is daarvoor nu de beste voorbereiding? Wachten tot midden april, de winnaar heeft altijd gelijk.
13-03-2023 11:36
Perfecte winter voor wat? Om goed te zijn in de Tireno Adriatico? Er is geen enkele reden waarom je een niet al te intensief crossprogramma niet zou kunnen combineren met een goede voorbereiding op (en in topvorm zijn tijdens) Vlaanderen en Roubaix.

Wat er deze winter fout ging is dat hij zo'n idioot zwaar programma reed rond de kerstperiode dat de rugproblemen weer terugkwamen. Dat had veel beter over een wat langere periode één veldrit per week kunnen zijn.

Het zou krankzinnig zijn om met het record van Erik de Vlaeminck in zicht te stoppen met veldrijden in ruil voor mogelijke overwinningen in koersen die je echt geen plek in de wielergeschiedenis gaan opleveren. Veldrijden, Vlaanderen, Wereldtitels in andere disciplines (weg, mtb, gravel), en een Olympische medaille, daar zou ik me op concentreren als ik hem was.

Kan wat dat betreft beter de Tour schrappen en die tijd gebruiken om zich perfect voor te bereiden op één van de WK's in Glasgow.
    13-03-2023 12:26
    Je hebt misschien wel een goed punt, in de grote rondes kan hij hoogstens wat ritoverwinningen oprapen en een puntentrui (als hij zich er op toe legt) en daarmee maakt hij zich niet onsterfelijk. Wat hij wel doet al hij alleen het record van het aantal wk's veldrijden scoort, en als hij dan zijn palmares mooi aanvult met nog wat monumenten links en rechts en wat mooi OS-goud heeft hij een wow-palmares :-)

    Ik denk ook wel dat hij iets meer gepiekt heeft naar het laatste wk tov van Wout, en dat daarom hij nog iets achterstaat. Maar zoals al enkele keren is gevallen boeit dat niet als hij over een paar weken één of meerdere hoofdvogels afschiet. En ik denk dat hij wel 100% + wat extra gaat zijn in de RVV en in Roubaix :-p
    13-03-2023 18:51
    De Tour komt voor de sponsor op plek 1, 2 en 3. Veldrijden nog niet op plek 10.
13-03-2023 10:03
Het veldrijden an sich is het probleem niet, kijk ook naar Van Aert die nu wél al erg in orde is. Het gaat er om in welke vorm je aan die wedstrijden verschijnt en hoeveel arbeid je in die periode al doet.
    13-03-2023 10:18
    Iedereen moet zijn persoonlijke aanpak nemen: wat voor WVA werkt, werkt niet per se voor MVDP.
    Het lijkt echter ook een aantal jaar prima te zijn gegaan met crossen in het programma, dus of dat het hele verhaal is? Misschien is het alleen dat het WK cross ongelukkig valt: piddock sloeg die over en heeft wel succes in Strade Bianchi.
    13-03-2023 10:34
    @knightbiker

    inderdaad, raar om een voorjaar, dat moeizamer verloopt dan verwacht, te wijten aan de cross, terwijl dat al een keer of 4 geen probleem was
    13-03-2023 11:24
    Maar toch schat ik dat WVA nòg meer in orde zou zijn als die gewoon een crosswinter vervangt door kwalitatieve training in Spanje. En eigenlijk is vorige winter daar al een indicatie van: hij crosste slechts tot 9 januari (waar hij het meestal 3 weken langer doortrekt) en heeft zelfs ondankt COVID z'n beste voorjaar gereden. WVA is altijd super als hij een ruim trainingsblok kan afwerken: de tijd tussen de klassiekers & de Tour, de lockdown in 2020...
    Scheelt meteen ook een pak stress als je dan eens ziek raakt, dan draag je toch al een pak basiskilometers mee.
    13-03-2023 11:38
    Mijn hele punt is juist ook dat die paar wedstrijdjes door de blubber het probleem niet zijn. Echter, hij wil daar in goede vorm aan deelnemen en wil zelfs een piek aanbrengen in z'n vorm voor het WK. Dat vraagt veel en vooral andere training dan dat je in een ideale voorbereiding zou doen. Dan wordt het een ander verhaal. En dan heb je het nog niet eens over alle stress, reizen (= gebrek aan herstel) dat dit met zich mee brengt.
    Zeggen dat dat geen effect heeft omdat het in het verleden ook goed ging... tja. Hoe sterk was hij dan geweest zónder het veldrijden? Dat kun je je net zo goed afvragen.
    13-03-2023 11:47
    Nou ja, er is natuurlijk wel een essentieel verschil tussen MvdP en WvA: Van Aert heeft geen last van dezelfde, chronische rugklachten die er heersen in de familie Van der Poel en hoeft dus niet bewust rekening te houden daarmee tijdens trainingen en zijn lichaam hoeft, al dan niet onbewust, dat probleem niet te corrigeren tijdens het veldrijden.
13-03-2023 10:06
Tja ik heb het al meermaals aangehaald dat die opbouw zonder cross eens moet getest worden. Het idee dat het veldrijden zo’n ideale voorbereiding is op het voorjaar hebben de meesten al een beetje laten varen, VDP en WVA zijn gewoon supertalenten die ook zonder cross op de weg zouden scoren.

En wat gaat van VDP nog een groter renner maken? 6, 7, 8 wereldtitels in het veld of nog een paar klassiekers erbij, een keer vol op Luik mikken, een paar Tour-ritten en het groen, of zelfs een wereldtitel in het mountainbiken?

Als het mentaal te zwaar is om al vanaf december naar Spanje te trekken om uren te kloppen op de weg, kan je gerust wat crossen rond de kerstperiode en dan vanaf het NK de knop omdraaien. Al denk ik persoonlijk dat het zowel qua mentale als fysieke belasting beter kan zijn om het veldrijden volledig te skippen. Telkens die duels uitvechten, telkens de druk erop… Dat gaat ook wegen.

Tenminste, als je echt op het weg wil scoren. Als het veldrijden en dat WK-record voor hem het belangrijkste is, dan niet natuurlijk. Maar een renner van het niveau VDP/WVA wordt afgerekend op zijn resultaten op de weg, dus ik denk dat ze ook niet 100% tevreden zijn als het daar wat tegenvalt.

Verder komen de grote doelen op de weg er nog aan natuurlijk en is het voorjaar nog niet om zeep, maar beiden geven wel aan dat het eigenlijk een rush is om je pas na het WK cross te beginnen voor te bereiden op het voorjaar. Dan kies je toch maar beter het ideale traject me dunkt, zo enorm veel kansen op de voorjaarsmonumenten komen er niet meer.
    13-03-2023 10:18
    Is het niet een beetje triest dat die jongen 28 is en dat die crossvrije winter nog 'getest' moet worden? Dat moet dan dus volgend jaar wanneer hij al zo goed als 29 is. Volgens mij is de 'testfase' van je carriere dan wel voorbij.
    13-03-2023 10:18
    Als vAert en vdPoel gewoon even bellen met de UCI, of het WK cross drie weken eerder kan, dan is dat zo geregeld.
    13-03-2023 10:33
    @Sjors, een ander alternatief is om het stukje Strade-PN/TA te laten vallen en pas vanaf MSR in competitie te komen. Die laatste is bij uitstek de klassieker die puur op talent gewonnen kan worden en het resulteert in drie weken extra om rustig op te bouwen. Als bonus kunnen ze dan ook makkelijker in topvorm starten in enkele van de heuvelklassiekers.

    Maar zoals je zegt, misschien is dit allemaal voorbarig en verdelen ze gewoon MSR, E3, RVV en PR onder elkaar en wordt de crosswinter weer tot hét succesrecept uitgeroepen.
13-03-2023 11:52
Mathieu heeft in mijn ogen al de grootste fout gemaakt voor het veldritseizoen, geen rust nemen. Die heeft 6 dagen stil gezeten en is dan meteen naar Spanje getrokken om daar 5-6 weken te trainen en toen begon het veldritseizoen al. Ik zou er niet van verschieten dat we gewoon geen frisse vdp gaan zien dit voorjaar. Dan kwam hij ook nog eens een goed uitgeruste Van Aert tegen waartegen hij absoluut wou domineren maar eerder vaker tegen een nederlaag aankeek. Ook voor het WK in het veld ben ik zeker dat die zich helemaal uit de naad heeft getraind om toch dat WK maar te kunnen winnen, terwijl Wout gewoon zich gehouden heeft aan de planning (voor de weg) en wellicht nog eens niet in topconditie aan de start stond op het WK in het veld.

Maar goed als Mathieu de rvv of Roubaix weet te winnen kan dit gezanik natuurlijk weer de vuilbak in.
13-03-2023 11:43
Hij wil gewoon altij te veel. En wegrennen, mountainbiken en veldrijden. Dat gaat nu eenmaal niet meer. Als hij keuzes maakt zal hij zeker nog mooie resultaten boeken.
    13-03-2023 11:58
    Als hij op elk gebied iets minder doet komt het misschien al goed. Hij heeft zich wel een hele tijd kunnen permitteren (ook vaak nodeloos) met zijn krachten te smijten, maar dat was/is een uiteindelijk doodlopende weg. Tijd voor een strakkere aanpak, met meer of langere rustpauzes. Dit geldt voor wel meer topsporters overigens.
    13-03-2023 14:11
    Misschien moet hij gewoon gaan opteren voor het recept Peter Van Petegem. Pieken naar de kasseien (en de Amstel als toemaatje) en het WK. En zich tijdens de zomer en de winter beperken tot wat spielerei.

    Wat heeft hij in de Tour te zoeken? Hij won al een rit en droeg het geel. Misschien is het het gewoon niet waard om telkens drie weken op top niveau mee te draaien voor 2 of 3 geschikte ritten. Groen zou op papier kunnen, maar dat systematisch puntjes scoren lijkt me nogal geestdodend in zijn geval.

    Bovendien heeft hij ook geen team verplichtingen wegens geen Tour kopman.
    Breng ook meteen met zich mee dat die rug kan recupereren.
    13-03-2023 17:33
    Ben het met je eens hoor dat vd Poel niet zoveel te zoeken/winnen heeft in de Tour. Maar teamverplichtingen heeft hij wel. Juist door het ontbreken van een klassementsman. Ik geloof nooit dat de sponsors akkoord zullen gaan met het thuisblijven van hun grootste en duurste uithangbord in de wedstrijd met veruit de meeste exposure. (En terecht overigens)
13-03-2023 17:57
Hij had het WK veldrijden voor geen goud willen missen en hij heeft de titel behaald! Dan heeft hij toch de juiste keuze gemaakt en hoeft hij daar ook geen spijt van te hebben.
13-03-2023 10:17
Bij Van der Poel is het echt pieken op momenten dat hij het wil. Maar als Van der Poel dan goed is is hij ook echt goed en haast niet te houden.
Pogacar wil ik eigenlijk al niet meer noemen tussen alle wielrenners, je hebt de geweldenaren Van der Poel, Van Aert, Alaphilippe, Roglic en Pidcock. Daar ver boven staat Pogacar, een man die alles kan. Zaterdag gaat hij ook wegrijden op de Poggio, en dan moeten we hopen dat Van der Poel nog net kan aanhaken. De ronde van Vlaanderen is wanneer Pogacar aan de start staat en niet ziek is of valt gewoon voor 100% voor Pogacar.
Even terugkomend op het stuk hierboven. Ik hoop dat Van der Poel doet wat hij altijd al doet. Lekker crossen en op de weg zijn wedstrijden uitzoeken waar hij wil pieken.
    13-03-2023 11:22
    Dat de ronde 100% voor Pogi is lijkt me wat overdreven, vorig jaar verloor hij ook van MvdP die echt niet in topvorm was. MvdP was daar misschien minder dan 95% zonder brede basis puur op talent aan het rijden. Dit zag je dan ook in de periode daarna. Dus als MvdP en WVA 100% zijn of dicht er tegen aan zie ik Pogi echt niet zomaar winnen
    13-03-2023 11:44
    als pogacar in een kopgroepje van een man of 8/9 belandt, met daarin van aert, van baarle, benoot en laporte en die gaan om de beurt (uiteraard op het vlakke, niet wachten op de heuvels), dan zie ik niet in hoe die overal op kan reageren

    dan moet hij al een deal maken met van der poel, die dan ongetwijfeld ook alleen zit. bij pogacar heb je dan nog de kans dat wellens in de buurt zit
    13-03-2023 11:59
    Toch heb ik het idee dat het al even geleden is dat we MvdP echt goed op de weg zagen. Vorig jaar het voorjaar was hij goed in de RvV, maar eigenlijk sindsdien gaat het pieken hem minder makkelijk af dan vroeger. Giro viel wat tegen, Tour en het najaar al helemaal. Ben heel benieuwd naar dit voorjaar.
13-03-2023 12:44
WK Hoogerheide rijden was de beste keuze die hij kon maken. Zat mentaal echt niet goed daarvoor, in Hoogerheide kwam de ware killer weer in hem naar boven. Vrees dat het vervolg van zijn carrière er een zal zijn van enorme ups gevolgd door een paar mindere koersen. Het constante van WvA heeft hij niet in zich.
    13-03-2023 12:54
    Blix. Ik ka jou wel volgen. Alleen zie ik de ups en downs in de andere richting dan jou.
    13-03-2023 13:02
    Mee eens blix. Anderzijds verwachten wij misschien teveel omdat het een supertalent is. Moelijk verhaal voor hem. Ene keer teveel training, andere keer zegt hij dat weer te weining heeft gedaan. M.i. moet hij met die grote rondes kappen maar dat zou zijn geldschieter niet leuk vinden. Niettemin blijft hij voor mij nog steeds een kei van een renner.
13-03-2023 13:07
Vdp verscheen in topvorm aan het wk veldrijden. Van aert niet. Dat is het verschil dat we nu zien. Van aert heeft rustig verder kunnen opbouwen ondanks ziekte. Bij vdp ligt dat moeilijker. Die moet nu een 2e piek inlassen om 100% te kunnen zijn voor de klassiekers.
    13-03-2023 14:37
    Alles wees er op zich juist op dat Van Aert degene was die in topvorm was voor dat WK. Wat we zagen/zien (en al wisten) is dat Van der Poel en Van Aert gewoon niet hetzelfde profiel hebben. Van Aert kan beter mee op langere klimmen, terwijl Van der Poel de bovenliggende partij is als het op explosieve inspanningen aan komt. Is gemaakt voor de Ronde van Vlaanderen. Zou dat record al geëvenaard hebben, als de continentale status van zijn ploeg deelname voor 2019 niet in de weg zou hebben gestaan. Vier deelnames: 4e, 1e, 2e en 1e. Krankzinnig gewoon.
    13-03-2023 15:58
    Voor 2019 was de grootste overwinning van MvdP de Arctic Race of Norway. Lijkt me sterk dat hij de jaren voor 2019 de RvV even op z'n gemakkie zou winnen.
    13-03-2023 16:28
    Hoe kom je erbij dat van aert in topvorm was tijdens het wk veldrijden? In de interviews vooraf was te horen dat wout maar 90% was en nog niet de vorm had die nodig was om de ronde of roubaix te winnen. En vdp en roodhoofd hebben verschillende keren vermeld dat de topvorm er was en dat ze er alles aan gedaan hebben om top te zijn voor hoogerheide.
    Trouwens zonder die interviews te lezen, kon je al weten dat wout niet in topvorm was. Hij trainde geen enkele keer op de crossfiets en hij had nog veel marge mbt zijn gewicht. Je ziet 5 weken later dat hij nu al scherper staat. Dit terwijl mathieu eigenlijk de hele winter al super scherp stond. Volgens mij zat daar geen marge meer op.
    Dat hij veel explosiever is dan wout, daar kan ik je wel in volgen. Ik schrijf hem zeker nog niet af voor de klassiekers. Maar als hij toch nog in topvorm geraakt, zal hij die piek niet lang kunnen doortrekken. Daarvoor is de basis te smal en is er veel te weinig tijd tss deze en vorige piek.
    13-03-2023 19:15
    vdPoel had een piekje op het WK (ondanks trainingsproblemen door rugklachten), zit nu weer wat lager, omdat het kan, en piekt weer begin april. Easy peasy. vAert is lastig inschatten, die reed een mooie crosscampagne, vooral op de zwoegparkoersen. En heeft afgelopen week wederom mooi zwoegwerk gedaan, maar verder is het nog steeds afwachten wanneer de wattages in resultaten worden opgezet. Waar vdPoel op grote afspraken in het verleden nog wel 's opzichtig faalde, zijn het bij vAert vaak dingetjes. Een glibbertje in het Bos, een tactisch foefje van vdPoel, een ongelukkige positionering bij de sleutelontsnapping. Nooit de vorm of de voorbereiding, daar twijfelt niemand aan.
    14-03-2023 10:02
    @Geit in mijn Kelderman

    Je spant het paard achter de wagen. De reden voor het ontbreken van World Tour overwinningen was het feit dat zijn ploeg niet aan die wedstrijden mee mocht doen. Won bij de eerste keer dat dat wel mocht gelijk Dwars en Amstel en was tussen die twee wedstrijden in ook de beste in de Ronde. Zou in 2017 en 2018 gewoon hebben meegedaan voor de overwinning en zelf als hij nog niet gewonnen zou hebben, zou de ervaring er wellicht toe hebben geleid dat hij het in 2019 niet verprutst had met die mislukte sprong over een bloembak.

    @meqadon
    Natuurlijk was Van der Poel niet in topvorm tijdens het WK. Zijn rugproblemen waren teruggekomen tijdens de kerstperiode. Dat is waarom Van Aert de grote favoriet was. Een Van der Poel in topvorm zou een Van Aert op 90% gelost hebben op dat klimmetje achter het bos.
    14-03-2023 10:07
    We zitten weer in denkbeeldige scenario’s-land. :)
13-03-2023 17:21
Waarom zou je een winter in het veld inruilen om nu al top te zijn? Die wedstrijden zijn toch veel leuker dan dit soort wedstrijden zo vroeg in het seizoen in Italie. Hij moet later top zijn tijdens de Ronde en Parijs Roubaix, nu nog niet.
13-03-2023 09:50
Misschien ook ziek worden op de Teide, en de SB skippen?
    13-03-2023 14:44
    Hahaha. Ondergewaardeerde opmerking dit.. Ja, zeg het maar, blijft toch persoons afhankelijk. Denk dat hij ook zal merken dat de belastbaarheid minder wordt met de jaren, en ja.. De rug
13-03-2023 14:59
Hij gaat close zijn in MSR, want lijkt mentaal uitgerust. Wellicht echt top in de weken erna.
13-03-2023 15:16
@ Shinzawai mee eens dat je in MSR niet noodzakelijk de beste moet zijn om te winnen, maar geluk??? Merckx won 'm 7 keer dat wijst er ergens toch wel op dat die koers 'm waarschijnlijk lag..... Wat Mathieu betreft, die zal er wel staan in "zijn" wedstrijden, en Van Aert, ander type dan Mathieu, ook een andere aanpak hanterend, die is momenteel niet slecht, we zullen zien zaterdag en de komende weken.
    13-03-2023 23:27
    Wat je niet most vergeten is dat ieder mogelijk parcours Merckx lag, hij heeft ook op bijna alle mogelijke manieren gewonnen in MSR.
13-03-2023 15:53
Komende winter het ideale seizoen om het veldrijden te laten vallen. Dan de focus op de mountainbike voor Parijs 2024. Voorjaarsklassiekers, voorbereidingsblok MB en wedstrijden, najaarsklassiekers op de weg en geen grote rondes.
13-03-2023 16:51
De crosspannekoeken volgend seizoen gewoon voor de kinderen laten.
13-03-2023 18:07
Begin steeds meer te vrezen dat we het mooiste van MvdP al gezien hebben .....
13-03-2023 10:03
Jasper Philipsen likes this message
    13-03-2023 12:15
    Als ze hun verstand gebruiken bij Alpecin dan laten ze MVDP de boel controleren op de Poggio, en winnen ze met Philipsen. Jasper heeft nog stappen gezet, you will see.
13-03-2023 11:26
"En als er één wedstrijd is waar je niet de beste hoeft te zijn om toch te kunnen winnen, dan is het wel Milaan-San Remo."

Nog effe een verdekt sneertje richting Wout? ;-)
    13-03-2023 12:29
    Of misschien ook niet en is niet alles wat die mannen zeggen een sneer naar iemand anders, en is hun leven minder vermoeiend dan dat van de gemiddelde sportliefhebber ;-) Kan is reëler dat hij gewoon echt doelt op het strategieaspect dat bij MSR erg belangrijk is :-)
    13-03-2023 13:21
    Nee, gewoon de waarheid. Voor Milaan-Sanremo heb je meer geluk en tactisch vernuft nodig dan pure topvorm.
    13-03-2023 16:55
    Je kan de ronde ook winnen als je niet de beste bent. Dat heeft vdp vorig jaar bewezen door te winnen van pogacar.

Reacties zijn gesloten.