Tweede plek Wout van Aert bezorgt Jumbo-Visma negatieve energie
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
maandag 3 juli 2023 om 07:15

Tweede plek Wout van Aert bezorgt Jumbo-Visma negatieve energie

Analyse Het is in de 120-jarige geschiedenis van de Ronde van Frankrijk een wielerwet die nog altijd standhoudt: Als je de Tour wilt winnen, moet je bij iedere actie denken aan het geel in Parijs. Daar moet je soms andere prijzen voor opofferen.

Jumbo-Visma maakt dit jaar op slechts één plek de balans op; op de Champs Elysées. Het grote doel is de eindzege in de Tour de France. Met die opdracht is Jonas Vingegaard zaterdag in Bilbao aan de start verschenen om zijn titel te verdedigen. In de eerste dagen heeft de Deen maar één missie; meezitten en zo min mogelijk energie verspelen.

Net als in de eerste etappe weigerde Vingegaard na de klim van de Jaizkibel opnieuw om mee te werken in een ontsnapping met zijn grote opponent Tadej Pogacar. Hij schudde duidelijk ‘nee’ met zijn hoofd toen de Sloveen hem vroeg om over te nemen. Waarom zou Vingegaard ook? Hij had ten eerste Wout van Aert achter zich voor de ritzege. Daarbij is Pogacar op de streep altijd sneller dan hij, dus het risico ook nog bonificatieseconden te verliezen is groot.

Volgende vraag die opdoemt is of Vingegaard in de finale niet even in dienst had moeten rijden voor Van Aert. De Belg heeft zich immers al zo vaak opgeofferd voor de Deen, terwijl dit een oplegde kans voor Van Aert was om de rit te winnen. Wilco Kelderman constateerde voor de camera’s van de NOS dat een kopbeurt van Vingegaard waarschijnlijk het verschil in de positieve zin had kunnen zijn zodat Jumbo-Visma de zege op zak had gehad.

Op het moment dat de revelatie van dit openingsweekeinde van de Tour Victor Lafay zijn getelefoneerde demarrage onder de vod van de laatste kilometer plaatste, had Vingegaard hem eigenlijk direct moeten counteren. Gezien de positie waar hij op dat moment zat, was dit zeker mogelijk geweest. Zoals hij later ook in de achtervolging nog een belangrijke beurt had kunnen doen.

De Belgische tv-commentator José de Cauwer, in mijn ogen dé beste wieleranalist, was duidelijk: “Vingegaard had zijn deel van het werk moeten doen. Van honderd meter op kop rijden, ga je toch niet zo kapot dat je de Tour niet meer kan winnen. Hij had in dit geval een beetje ploegmakker moeten zijn.”

Het weerwoord van Vingegaard voorbij de finish was niet echt sterk: “Ik heb toch iets gedaan voor Wout? Ik kon zelfzuchtig zijn en doorrijden met Pogacar na de Jaizkibel, maar door dat niet te doen, heb ik Wout ook geholpen. Ik moet me focussen op het klassement.”

Natuurlijk had zo’n inspanning in volle finale Vingegaard enige energie gekost, maar op dit cruciale moment in een wedstrijd even wat werk doen had van grote waarde voor het groepsproces binnen het Nederlandse WorldTeam kunnen zijn.

Vingegaard verstopt in de Jumbo-Visma trein. Foto: Cor Vos

Bij Wout van Aert was de frustratie na zijn tweede plaats groot. Zo’n honderd meter achter de finish smeet hij met ferme kracht zijn bidon kapot. De donderwolk waarmee hij later in een auto wegdook sprak boekdelen. Achter zo’n teleurstelling zit een reden. Zeker bij Van Aert, omdat in zijn koerswijze het ‘samen winnen’ juist altijd centraal staat. Deze ontgoocheling zal binnen de ploeg voor heel wat negatieve energie zorgen.

Dat is wat anders dan de positieve energie die het openen van een fles champagne aan de eettafel oplevert. Juist wanneer een ploeg in de winning mood is, zie je dat iedereen boven zichzelf gaat uitstijgen. Daarom is het zo snel mogelijk binnenhalen van die eerste ritzege (met Van Aert als de aangewezen persoon) extreem belangrijk. En dat moet Vingegaard met zijn huidige status toch ook begrijpen.

Jonas Vingegaard in het wiel van Tadej Pogacar. Foto: Cor Vos

96 Reacties
02-07-2023 22:15
Het lijkt me geen boze opzet van Vingegaard, maar eerder een gebrek aan inzicht hoe een ploeg aan te voeren die in zijn dienst staat. Als hij vandaag 20 keer wat harder de pedalen had rondgedraaid had hij, ongeacht de uitslag, zich als een echte leider van de groep getoond. Een relatief kleine investering die een positief effect heeft op de groepsdynamiek. Nu is er alleen maar gezeik en negatieve energie die het verwezenlijken van het ultieme doel hinderen.
    02-07-2023 22:26
    Iets gelijkaardig zei ik ook al in het Frans Maassen-topic, maar het zou mij niet verwonderen dat Pogi met zijn dolkomische bidon-imitatie de neuzen binnen het TJV-kamp onbedoeld alweer in dezelfde richting heeft gekregen.
02-07-2023 20:10
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, zowaar een stukje van Raymond dat de spijker op zijn kop slaat.

Bij Jumbo is alles en iedereen nu zwaar gefrustreerd en gedesillusioneerd na een totaal mislukt openingsweekend. Die emoties verwerken kost je bijna oneindig veel meer krachten dan één simpel kopbeurtje van onze grote Deense vriend.
    02-07-2023 20:37
    Totaal mislukt openingsweekend door een gemist kopbeurtje. Pffff. Dat ze een kans hebben laten liggen, dat zal wel zo zijn maar wat is er nou leuker dan dat er een verrassende winnaar is. Wout en Pogacar die het meeste winnen? UAE en JV die alles domineren? Geniet eens van het wielrennen ipv van het negativisme dat je voornamelijk spuwt!
    Schrijf de volgende keren gewoon een leuk bericht over de winnaar ipv van anderen de grond in te boren.
    02-07-2023 20:52
    Iedereen is nog heel, de ploeg is in goede conditie en Vingegaard kon Pogacar probleemloos volgen op explosieve hellingen. Kortom, Jumbo-Visma staat er uitstekend voor na dit totaal mislukte openingsweekend. En Van Aert is professioneel genoeg om zichzelf hier overheen te zetten: het is ook niet zo dat hij naar de Tour is gekomen met de meest collegiale intenties. Integendeel, hij denkt aan het WK en zijn gezinsuitbreiding.
    02-07-2023 21:21
    @lalsacien...voor jou en voor mij is een verrassende winnaar best leuk, voor een professionele wielerploeg die 100% zijn zinnen op een rit had gezet, net iets minder, neem dat van mij aan.
    02-07-2023 21:52
    Nee ik zie dit compleet anders, logisch dat je teleurgesteld bent maar dit hele negatieve energie gezeik is totaal overtrokken. De makkelijkste manier om opinie te maken is lekker alles op het negatieve drukken met het risico dat alle positieve aspecten compleet genegeerd worden. Dit is een typisch kerckhoffs stukje
    02-07-2023 22:00
    Er zijn een stuk of 15 ploegen zonder kandidaat eindwinnaar die ook nog niks gewonnen hebben. Misschien moet men zich drukker maken over het feit dat we van hen nog helemaal niks gezien hebben.
    02-07-2023 23:16
    Een ongelukkige samenloop van omstandigheden waarbij Benoot helaas niet zag toen de latere winnaar ervandoor ging.
    De Tour is net begonnen. Het zou wel heel knullig zijn als die professionele makkers zo zwaar gefrustreerd zouden zijn zoals hier gesteld.
02-07-2023 20:33
Ik snap niet waarom Kelderman niet meesprong met Buchmann toen hij aanviel (in plaats daarvan reed Kelderman het gat weer dicht, net als het gat van Pello Bilbao). Als Kelderman samen met zijn ex-ploeggenoot Buchmann weg was gereden had UAE met Yates en Pogacar moeten achtervolgen, waardoor zowel Van Aert als Vingegaard lachend in het wiel hadden kunnen zitten (én Benoot had zich kunnen sparen). Als Kelderman en Buchmann vooruit waren gebleven, had Van Aert bovendien de derde plek kunnen pakken, waardoor Pogacar geen aanvullende bonificatieseconden had gewonnen aan de finish.

Kortom, ik denk sowieso dat het een fout is om Kelderman niet in te zetten als een gevaarlijke schaduwkopman voor het klassement (zoals Yates dat is voor UAE), er valt denk ik veel voordeel uit te halen… Daarnaast verspilt Kelderman nu als pure knecht samen met Benoot veel energie wat wellicht later in de ronde zijn tol zal gaan eisen.
    03-07-2023 00:45
    TJV had idd zelf om de beurt moeten demareren
    03-07-2023 12:08
    UAE was uiteraard niet achter Kelderman aan gereden. En Kelderman mocht niet wegspringen, want vAert moest winnen en beschermd worden. Het probleem voor TJV was dat logischerwijs de hele kopgroep, met een pak sterke renners, op hun wiel zat . Dit was allen-tegen-vAert, zoals het vorige week allen-tegen-vdPoel was.
    Misschien had Vingegaard wél met Pogacar moeten meerijden op de Jaizkibel, dan hadden ze de andere ploegen nog even aan het werk gezet.
02-07-2023 22:54
Wat we allemaal even vergeten: Waarom was WvA zo boos precies? Dat Vingegaard niet meehielp, Benoot en Kelderman niet alles goed deden, zijn eigen ijver ( haalt volgens mij zelf zowel Bilbao als ook Pidcock en Skjelmose terug , zo geraffineerd en snel dat je 4 demarrages hebt ipv 1 in de finale ) de leadout? Zijn eigen sprint (net te laat)?

Ik wil maar zeggen: het kan iets anders of meer zijn dan de tunnel waar we ingezogen worden nu.
    02-07-2023 23:02
    Romans, je bent goed in vorm!
    Hij heeft uiteindelijk ook zelf misschien fouten gemaakt. Door alles te zetten op "sprinten met Wout". In plaats van het spel anders te spelen.

    Want als je ziet hoe hij iedereen terug haalt, dan had hij misschien wel over Pidcock heen moeten knallen op dat klimmetje, en dan solo gaan. Benieuwd wie hem dan nog gehaald had.

    Al denk ik dat hij die analyse nog niet had gemaakt toen de bidon tegen het asfalt ging...
    03-07-2023 11:31
    Wellicht omdat hij al een paar keer aan kortste eind trok bij vergelijkbare parcoursen/scenario’s en er nu niet iemand gevlogen was waar hij alleen achter rijdt, tot op1 km dan toch. Menselijk als daar wat frustratie van komt.

    Verder vond ik Bakelants ook prima benoemen dat Kelderman zijn rol prima invulde maar Benoot wellicht beter z’n werk had kunnen doen.

    Daarnaast tapt Jumbo /Wout steeds uit hetzelfde tactische vaatje wanneer ze zo naar de finish rijden. Nogal doorzichtig en eenzijdig. Alsof het een halszaak is dat Wout wint
    03-07-2023 12:21
    Precies, het credo lijkt geenszins samen winnen maar Wout moet winnen. En ik snap dat dit makkelijker vooraf uit te tekenen is: hoog tempo rijden, iedereen terugpakken en Wout wint de sprint. Maar als je met wat meer koers instinct koerst dan verras je de concurrentie. Speel je numerieke meerderheid uit, zet hen aan het werk.
02-07-2023 20:53
Prima analyse. De meningen over de rol van Jonas mogen verdeeld zijn, maar dat de sfeer in de ploeg onder druk kan komen staan, is evident.
    03-07-2023 12:24
    Haha de barst in het jumbo blok is er al en wees maar gerust dat van aert dit niet vergeet en degenen die hier aan twijfelen moeten zijn houding ten opzichte van Remco evenepoel na het wk in Leuven maar eens onder de loep nemen .
    03-07-2023 12:34
    Zal ervan af hangen wat de afspraken waren op voorhand. En ik denk dat de afspraak is dat Vingegaard zich moet focussen op het niet verliezen van tijd in het klassement, niet op het helpen van Wout. En iedereen houdt zich daaraan

    En dat was op het WK in Leuven toch net wat anders...
    03-07-2023 13:39
    Als Van Aert dit niet wil vergeten en meeneemt in de toekomst, moet hij misschien maar gaan uitkijken naar een betere ploeg waar hij alles krijgt wat hij wil...Oh wacht...
    03-07-2023 13:56
    @ slavko
    Dat zou wel eens heel goed kunnen, die kan in elke ploeg terecht maar hoe ze bij JV een gelijkwaardige en betaalbare vervanger vinden .???
02-07-2023 20:43
Het is vandaag makkelijk kritiek hebben op Jumbo-Visma, omdat de belangen van Van Aert niet verenigbaar zijn met die van Vingegaard. De ploeg kan het dus nooit goed doen en iedereen tevreden houden. Wel hebben ze het verprutst door zo openlijk voor Van Aert te gaan: ze hadden betere alle ongevaarlijke mannen (Bilbao, Buchmann, Pidcock, Lafay) weg kunnen laten rijden. Dan moet UAE aan de bak als ze boni's willen en wint Van Aert. Of ze doen dat niet en Pogacar pakt geen boni's, dat is ook prima. Ze hadden moeten durven pokeren, want nu winnen ze de etappe niet en pakt Pogacar alsnog 4 seconden aan de meet.
    02-07-2023 20:56
    Er zou gewag gemaakt worden van een kabinetstukje als Vingegaard 100m op kop had gekomen in de laatste kilometer. Dus zeker wel verenigbaar, maar Vingegaard blijkt geen teamspeler. En dat laatste zou hem op het einde van de rit een Tourzege kunnen kosten. Benoot, Kelderman en Van Aert er alles aan gedaan vandaag, maar die 5% die ze van Vingegaard nodig hadden, die kregen ze niet en kost ze een prachtige zege.
    02-07-2023 21:02
    Vingegaard moet dus een extra inspanning doen, zodat zijn grootste concurrent 2 seconden extra kan pakken. Een scenario dat voorkomen had kunnen worden door te durven bluffen.
    02-07-2023 21:34
    Dat WVA reageert op Pidcock was denk ik wel nodig, anders is die weg op dat bultje. Die reactie op Skjelmose had ie misschien aan Kelderman moeten laten. Dat WVA hier ook op reageert geeft wel aan hoe gebrand hij was op de zege.
02-07-2023 20:30
Jonas MOET echt gaan meewerken, dit slaat anders keihard terug op hem.
    02-07-2023 21:10
    Jonas moet just niks.
    02-07-2023 21:32
    Ge. R.;?dat je deze quote hier rondstrooit toont precies aan dat je niet snapt waarom de quote zo treffend is in het geval van Van Aert
    03-07-2023 12:43
    Vingegaard begint meer en meer op Rasmussen te lijken
02-07-2023 21:17
Ben bang dat er zo nog 2 kampen zullen ontstaan binnen tjv.
02-07-2023 21:57
Amusant schouwspel is het wel zo, Doe maar voort.
02-07-2023 22:07
Hooguit had Vingegaard iets mee moeten rijden met Pogacar in de afdaling. Daarmee had hij WVA een hele forse inspanning bespaard in de achtervolging op Bilbao. De andere klassementsrenners hadden dan het gat alsnog wel dicht gereden. Daarna hadden Kelderman en Benoot de boel bij elkaar kunnen houden.
    03-07-2023 09:03
    Dat hij zeker moeten doen. En dan op 5 kilometer voor de streep in het wiel blijven. Dan moet Pogi een behoorlijke inspanning leveren om vooruit te blijven met alleen het risico op 4 seconde verlies. Maar dan pakt hij ook geel en dat vinden ze tegenwoordig ook zo zwaar dat dit elkaar opheft.
02-07-2023 22:46
kelderman en benoot zijn de verkeerde types om zoiets bij elkaar te houden, die hebben andere kwaliteiten

vervang die 2 door in 1 laporte (of 1 van baarle) en die houdt het in zijn eentje wel bij elkaar
    02-07-2023 22:47
    Pas op Chippen, voor deze opmerking kreeg ik daarjuist een pak minnetjes... Terwijl je voor een laatste kilometer dit soort types inderdaad nodig hebt.
    03-07-2023 09:30
    Ja, dan moeten die wel mee de jaizkabel over komen natuurlijk.. het blijft geen playstation ;)
03-07-2023 11:21
Wout is de meest complete renner van het peloton. Hij heeft echter één zwakke plek: zijn reactievermogen. We hebben het kunnen zien met het WK veldrijden en ook weer met deze etappe.
Wanneer er iets onverwachts gebeurt, dan is hij 5 seconden van slag en dan pas reageert hij. Soms is dat dus te laat. Aan deze zwakke plek van WVA heeft MVDP al vele overwinningen te danken.

Ik vraag me af of Wout hier op kan trainen.
    03-07-2023 11:35
    Ik denk vooral dat Wout wat moeilijker "out of the box" kan denken.

    Zoals hij op het WK veldrijden geen rekening hield met het scenario "Mathieu doet niks op de balken", zo had hij ook geen plan B in de etappe van gisteren. Sprinten was het plan, terwijl je hier misschien wel uit een ander vaatje had moeten tappen.

    Nu heeft hij 3 keer zelf gereageerd en een gat dichtgereden. En bij de 4e poging was hij zelf even niet alert, en zijn ploegmakker niet meer sterk genoeg. Maar had hij niet met dezelfde energie beter zelf een demarrage geplaatst? Wie was hem gaan halen? Wie zou hem nog KUNNEN halen? Pogi? Met Vingegaard lachend in zijn wiel?

    Het is allemaal te obvious, te voor de hand liggend. Hij mist de creativiteit in mijn ogen, het echte koersinstinct dat Mathieu bijvoorbeeld veel meer lijkt te hebben.
    03-07-2023 12:01
    Ik denk dat iedereen ook even vergeet dat je na 3 keer een gat dichtrijden soms simpelweg de benen niet hebt om het een 4e keer te doen.
02-07-2023 20:22
Pogacar levert toch ook ferme sprintinspanningen, maar de kans dat hij 6 seconden had genomen ipv 4 was dan weer een stuk groter. Een tweesnijdend zwaard, al had de ploegleiding het wat slimmer kunnen spelen. Maar met als en dan schieten we niets op. Het voordeel van een rittenkoers is dat je er niet lang kunt bij stilstaan.
02-07-2023 21:08
José is een wielercommentator, in het heetst van de strijd met het hart op de tong, soort Van Aert.
RK is een afwachtende analist, met praat achteraf, een soort Vingegaard.
    02-07-2023 21:47
    Eerder de Floyd Landis van het het wielercommentaar.
02-07-2023 21:39
Denk dat er wel degelijk een kern van waarheid in zit en dat Jumbo naast het vizier op geel eveneens te kampen heeft met de geldingsdrang van een oplopend gefrustreerde van Aert. Het beste spreken ze dat even aan de tafel, met de rest er bij, uit. Niks mis mee om die gevoelens eens te delen. Daarna het filmpje van Pogacar op groot scherm en vanaf morgen er weer vol, vol in.

Wel moet de ploegleiding wat duidelijke zaken stellen: het lijkt me zowel niet wenselijk om ineens Vingegaard als lead out in te zetten als dat je van Aert zijn persoonlijke doelen ontneemt. Dat kan je nu niet meer doen.
02-07-2023 21:49
Kunnen we niet gewoon vaststellen dat Lafay met een geweldige demarrage op knappe wijze deze etappe heeft gewonnen. Vingegaard had dat gat nooit meer dicht kunnen rijden, lijkt me.
    02-07-2023 22:00
    Kijk dat is een opmerking die best een kern van waarheid zou kunnen bevatten. Helaas concentreren teveel zich meer op het falen dan op het winnen.
    02-07-2023 22:33
    Mja, Van Aert eindigde op een paar meter, als iemand dat gat ook maar een heel klein beetje kleiner had kunnen houden (het moest niet eens dicht), dan was 't al anders uitgedraaid.

    Er was echt maar een minimale bijdrage nodig om een andere ontknoping te hebben, was mogelijk ook al voldoende geweest indien Kelderman en Benoot nog dat klein beetje extra hadden gehad door nog even 200 meter in de wielen te hangen.

    03-07-2023 09:00
    Gaat niet eens over dichtrijden. Kelderman kon het tempo niet meer hoog houden. Als Vingegaard daar z'n verstand gebruikt, de kop pakt en het tempo optrekt, geraakt Lafay gewoon niet weg.
02-07-2023 21:51
De titel van de column (opinie dus zeker geen analyse) van Bieke Purnelle in de Standaard (Sorry betaalde content dus kan het hier onmogelijk plaatsen) vat het voor mij mooi samen "Het ergste was niet dat Van Aert niet won, het ergste was het gekibbel achteraf" en een citaat uit haar column, het stuitende onrecht dat ze hier noemt is de winst van Lafay: "Over wiens schuld het was en wie wat had moeten doen om dit stuitende onrecht te voorkomen. Over het heikele spanningsveld tussen collectief en individu dat van de koers zo’n unieke sport maakt, maar waar we vaak de pest aan hebben."
02-07-2023 22:47
Wout van Aert 'net niet'

Vandaag hebben we een classica san sebastian binnen de Tour gezien.
Een mooie etappe met een prachtige karakterman Neilson Powless in de bollentrui.
De positieve energie die die man uitstraalt werkt voor mij gewoon aanstekelijk het plezier spat ervan af.
De keerzijde was dan weer de 2e plaats van Wout van Aert die na de streep helemaal uit zijn plaat ging na het mislopen van de etappewinst.
Nu lees ik in alle media kanalen dat Vingegaard niet voldoende heeft bijgedragen om van Aert aan de overwinning in de etappe te helpen.
Vingegaard zou niet voldoende gedaan hebben. Sorry hoor maar is Jumbo-Visma hier niet aan de start met topprioriteit nummer 1 het klassement winnen met Vingegaard?
Alle gedragingen van Vingegaard deze etappe wezen op teamorders, ten alle tijde Pogacar volgen en attend rijden. Ik denk niet dat het eerlijk is om hier alle fout bij Vingegaard te leggen.

Na de laaste beklimming van de dag wil Pogacar ervandoor, hij heeft enkel Vingegaard nog in zijn wiel. Deze neemt natuurlijk niet over en uiteindelijk worden de twee weer ingelopen door de groep favorieten.
Bij deze groep zijn nog meerdere Jumbo-Visma knechten aanwezig. Ik vind dat hier een fout wordt gemaakt door niet deze renners op kop te zetten met een strak tempo richting de finish.
Een dergelijke move ontneemt elke mogelijkheid om te kunnen aanvallen en zet van Aert in een zetel om de sprint te kunnen winnen.
Helaas blazen Benoot en Kelderman zichzelf op door enkele aanvallen te snel terug te willen halen.
Hierdoor kan het tempo niet meer hoog genoeg gehouden worden waardoor de aanval van Lafay tot een succes kon worden.

Ja van Aert is diep teleurgesteld vandaag en laat dat blijken. Lijkt me niet meer dan normaal als een dergelijke kans op een overwinning wordt gemist.
Het is ook zeker niet het einde van de wereld. De ploeg heeft laten zien in de breedte zeer sterk te zijn. Die overwinning gaat er wel komen.
Even teleurgesteld zijn en op naar de volgende!
    03-07-2023 12:51
    Het is vooral een gemiste kans voor vingegaard om wva een plezier te doen waar hij in het vervolg van de tour rijkelijk voor beloond zou worden door wva net als vorig jaar.
    Nu is er vooral een lachende pogacar die dan nog wat extra vuurtje stookt door zijn imitatie met de drinkbus .
    03-07-2023 13:08
    Vingegaard is natuurlijk naar Frankrijk afgereisd om Van Aert plezier te doe, maar om de wedstrijd te winnen.

    Ik weet niet of ze het in België beseffen, maar Vingegaard is de kopman, en Van Aert krijgt in een aantal etappes een vrije rol, en mag dan zijn doelen najagen.

    Wees er maar zeker van dat in de bespreking vooraf afgesproken is dat Vingegaard 2 doelen had in het laatste gedeelte: Pogacar volgen, en uit de problemen blijven.

    Ik vermoed zelfs dat als Vingegaard geopperd had om voor Van Aert te gaan werken, hem dat verboden zou zijn.

    Het hoofddoel is gewoon het klassement, en pas als het daarmee niet conflicteert komen de etappes.

    De ploeg wint liever het klassement zonder etappes, dan 2e te worden met 4 dagwinsten.
    03-07-2023 14:01
    @zeboe
    Pas maar op dat het niet 2e wordt met 0 etappe winsten
03-07-2023 04:28
Laat de weeën van Sarah maar beginnen dan kunnen we weer verder…
03-07-2023 08:00
De emoties van Wout zijn te verklaren. Hij verdeelt momenteel zijn aandacht aan de tour en aan zijn gezin. Twee hele belangrijke onderdelen in het leven van Wout. Deze keuze is in volle bewustzijn gemaakt door hem, het team en waarschijnlijk andere dierbaren. . Met alle risico's van dien.
Hopelijk blijft hij zelf trouw en zuiver aan zijn keus en beide doelen.
03-07-2023 10:37
Niet handig allemaal.
Vooral de kinderachtige (verwende) reactie van Wout. Vorig jaar was hij al niet een team player. Gelukkig door zijn etappe winsten werd dit gecompenseerd, anders hadden we het vorig jaar ook al gehad. Zie zijn gedrag in de bus vorig jaar tijdens de teambespreking (Netflix). Nu zit het tegen en barst ie uit. De andere teams en wielrenners lachen hem uit en maken hem belachelijk (klein kind opmerking). Wie is hier de dupe van? Jumbo.
Grof vond ik dat hij een fan wegduwde die een selfie wilde van Wout. Ook in slechte tijden moet je je fatsoen houden. Het management zal aan de bak moeten anders hebben ze een probleem.
02-07-2023 20:19
... of die negatieve energie omzetten in positieve. Allemaal ff balen, even met dingen smijten ;-), uitspreken en op naar de volgende, en dan geen fouten maken. Was er vorig jaar ook niet zo'n rit waar zo'n beetje alles fout ging wat fout kon gaan...... 't is geen kluppie amateurs he.
02-07-2023 20:34
Ach valt allemaal wel mee, morgen is een nieuwe kans. Lukt net niet vandaag, de manier waarop ze rondrijden bij Jumbo-Visma is wel bepaald indrukwekkend. Die gaan de komende ritten nog uitpakken, al is UAE ook ijzersterk in de eerste ritten.

Lijkt me dat heel wat andere ploegen en kopmannen zich meer zorgen moeten maken na dit openingsweekend van de Tour, bij TJV zijn de lieden weer in topconditie voor de grootste koers van het jaar.

Balans na een tricky tweedaagse is prima, voor hetzelfde geld zit je in het schuitje van Movistar of EF. En Vingegaard is duidelijk in bloedvorm, en dat op terrein dat bij uitstek grote rivaal Pogacar ligt.
02-07-2023 21:27
Ze hebben een anders-dan-anders openingsweekend overleefd. Wat nu volgt is een meer standaard Tour parcours, waar ze kunnen doen wat ze vorig jaar deden.
Daarnaast vind ik een ploeg beschuldigen van met zoiets negatieve energie te creëren, terwijl je vorige week negatieve energie voor ze hebt gecreëerd door ze te beschuldigen van met een moorddadig regime in zee gaan terwijl je zelf degene bent die dat deed, wel een beetje cynisch.
02-07-2023 22:47
Wat een flutanalyse. Die eigenlijk het woord analyse niet eens verdient.

Want als je hier al een analyse van wilt maken, dan moet je ook nog enkele andere zaken meenemen. Namelijk dat Van Aert heeft aangegeven om zich dit jaar niet kapot te gaan rijden zoals vorig jaar. Hij heeft namelijk het WK in het achterhoofd, en ook nog eens een vrouw die op knappen staat. Hij zal echt wel wat knechtenwerk gaan doen, maar niet als vorig jaar. En ik kan me voorstellen dat dit op voorhand ook onderwerp van gesprek is geweest bij een ploeg die volgens Kerckhoffs zelf alles tot in 5 cijfers achter de komma berekent.

Wie weet heeft Jonas wel gevraagd om Wout thuis te laten, om niet het risico te lopen dat hij na 1 week al met een ploegmaat minder zit. Een ploegmaat die bovendien ook nog eens met een eigen agenda wil rondrijden. Misschien had hij wel liever Gesink of een ander mee gehad. Maar heeft TJV inderdaad besloten om Wout mee te pakken, met als risico dat hij eerder naar huis moet. En met de afspraak van een vrije rol, maar zonder hulp van Vingegaard.

Als Vingegaard dit geweten had, dan had ie misschien wel gewoon door moeten gassen met Pogacar. 4 seconden verliezen aan de meet, Pogi in het geel, en de rest van de klassementsmannen meteen op een leuke achterstand. Maar vooral niet die oeverloze gezeik van "analisten" als Kerckhoffs of De Cauwer.
    03-07-2023 00:07
    Tjongejonge, een heel epistel om dan beste stuurluigewijs te eindigen met een pak rammel aan het adres van Kerckhoffs en De Cauwer.
    Ondertussen heb je nog een deel lulkoek geopperd zoals dat Vingegaard zou gevraagd kunnen hebben WvA thuis te laten? Really?
    03-07-2023 08:05
    Ik die dacht dat davbam vond dat renners zich niet moeten laten leiden door de publieke opinie...
    03-07-2023 08:37
    De beste schilder-pastoors staan aan wal... (en hebben nog steeds zelf niet door wanneer ze hoogdravende verhalen ophangen aan hun eigen hersenspinsels)
    03-07-2023 08:55
    De standaard nuilers zijn ook weer wakker. Evenepoel is er niet, de politie wel.

    Ik opper hier dat de "analist in kwestie" een heel stuk van de vergelijking heeft weggelaten. Namelijk dat Wout heeft aangegeven zich niet compleet "per-total" te rijden zoals vorig jaar. Dat hij ook voor zijn eigen kansen gaat. En dat hij mogelijk eerder vertrekt uit de TdF. Allemaal heel belangrijke factoren als het gaat om de mogelijke eindwinst van Vingegaard en de ondersteuning die daar voor nodig kan zijn vanuit de ploeg.

    En is het dan gek als Vingegaard (of de ploeg zelf) heeft overwogen Wout thuis te laten voor een dedicated knecht voor het geel in Parijs, het grote doel? Of dat in dit licht is afgesproken dat Wout in dit soort etappes zijn ding mag doen, maar Jonas met ZIJN doel bezig is?

    Ik vind dat allemaal niet gek, en zou onderdeel moeten zijn van de analyse. En ik wil nog verder gaan: had een goede analist niet meer vraagtekens gesteld bij de aanpak van gisteren. Dit was voorspelbaarheid troef: sprinten met Wout. Had Kelderman niet moeten wegsluipen? Had Van Aert niet zelf moeten demarreren? Maar ook dit deel van de analyse mis ik volledig. Zowel bij Kerckhoffs als bij "de beste wieleranalist die er is".

    En als je praat over de frustraties bij Van Aert: hij heeft dit seizoen weinig gewonnen. Zeker als je het af zet tegen de rest van de "grote 6". Zijn grote rivaal heeft zijn erelijst aangedikt met MSR en Roubaix. En Wout... een semiklassieker en het BK tijdrijden. Die wilde misschien wel te graag, en dat weten andere renners ook. Koppel dit aan de voorspelbare aanpak, en je weet dat hij een lastig klusje heeft te klaren. Maar ook dat zit niet in de analyse van Kerckhoffs en zijn maatje Jose.

    Maar nee: dit is allemaal niet besteed aan de minnetjes-brigade. Die blijven lekker weg van de inhoud, omdat ze liever op de man blijven spelen... Sneu!
    03-07-2023 09:14
    Na het lezen van al jouw analyses waar wel degelijk vaak inhoudelijk op wordt ingegaan moet je het me vergeven dat ik eens reageer met een korte (niet geapprecieerde) kwinkslag :)

    Inhoudelijk: ik volg je in de eerste en de laatste alinea. Wat betreft de andere alineas kan je moeilijk verwachten dat een andere analist jouw veronderstellingen en theorietjes in zijn stukken verwerkt.
    03-07-2023 09:27
    @Gibo,
    Ik kon die kwinkslag van jou nog wel waarderen... zag ik zelfs de humor ook van in ;-)
    03-07-2023 09:32
    Volledig met je eens Davbam.

Reacties zijn gesloten.