Tramadol gevonden bij bloedtests Nairo Quintana: geschrapt uit uitslag Tour de France
foto: Cor Vos
woensdag 17 augustus 2022 om 15:04

Tramadol gevonden bij bloedtests Nairo Quintana: geschrapt uit uitslag Tour de France

De uitslagen van Nairo Quintana in de Tour de France 2022 zijn geschrapt. De kopman van Arkéa-Samsic – die zesde werd in de Tour – is gediskwalificeerd, omdat bij bloedtests tijdens de Ronde van Frankrijk sporen van pijnstiller Tramadol zijn aangetroffen bij de Colombiaan. Het gebruik van Tramadol in competitie is sinds 2019 verboden door de UCI.

De UCI maakt melding van de overtreding van Quintana. Hij is gestraft op basis van de UCI Medical Rules, waarvan het doel is om de veiligheid en gezondheid van renners te waarborgen vanwege de bijwerkingen van bepaalde middelen. De internationale wielerunie laat weten dat bij twee bloedanalyses tijdens de Tour de France (op 8 en 13 juli) sporen van Tramadol zijn aangetroffen.

Om die reden is Quintana uit de uitslag van de Tour geschrapt en gaan al zijn resultaten verloren. De Colombiaanse klimmer heeft vanaf nu tien dagen om tegen deze straf in beroep te gaan bij het CAS.

De UCI benadrukt dat het niet gaat om een dopingovertreding en dat Quintana voor deze overtreding niet geschorst is. Hij kan daarom ‘gewoon’ deelnemen voor Arkéa-Samsic aan de Vuelta a España, die vrijdag van start gaat in Utrecht.

Pijnstiller
Tramadol kan voor wielrenners een gevaarlijke stof zijn. Naast het feit dat de pijnstiller ervoor zorgt dat een coureur dieper kan gaan, kan het ook zorgen voor misselijkheid en een draaierig gevoel, waardoor valpartijen kunnen ontstaan. Deze UCI-regel geldt sinds 1 maart 2019 en daarmee wijkt de wielerunie af van de WADA-regels.

Als een renner wordt betrapt op Tramadol, zal hij niet mogen deelnemen aan de wedstrijd of achteraf uit de uitslag van de wedstrijd geschrapt worden. Dat laatste is gebeurd met Quintana. Ook ploegen kunnen gestraft worden als twee renners positief getest worden op het gebruik van Tramadol.

87 Reacties
17-08-2022 15:08
Oei dat is niet goed en net nog contract verlengd.
    17-08-2022 18:19
    gelukkig net nog verlengd, nu geen centje pijn
17-08-2022 15:10
Pijnlijke situatie ...
    17-08-2022 15:11
    Vandaar tramadol.
    17-08-2022 15:12
    Was mijn cynische grap (**,)
    17-08-2022 15:36
    @Al sorry
17-08-2022 15:12
En zo schuift Madouas de top10 in.

Op 36 minuten...

Voor een grotere achterstand van de nummer 10 moeten we al teruggaan naar 1979
    17-08-2022 15:23
    Precies, het was extreem.
    17-08-2022 17:10
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    17-08-2022 18:30
    @stabanger. -1 voor jou en hoop dat de redactie je reactie wegjorist
    17-08-2022 19:27
    Het is trouwens ook geen Bahrein, maar Bahrain
    17-08-2022 19:57
    Gewoon Bahrein in het Nederlands hoor.
    Bahrain in het Engels.
    Misschien in het Brabants verbastert maar dat spreek ik niet.
    18-08-2022 00:11
    Deze laatste reactie is met afstand de minst intelligente die ik hier ooit heb gezien. De naam van een ploeg is in elke taal hetzelfde. Of heet Jumbo Visma tijdens de Tour ook Géant Visma?
17-08-2022 15:12
Is gelijk schrappen niet wat voorbarig zo snel? Misschien heeft hij een medisch attest hiervoor of kan dat niet (meer) bij Tramadol?

Schuiven de andere renners inderdaad op dan? Dat zou voor de puntenstrijd Astana, EF en DSM goed uitkomen.
    17-08-2022 15:19
    Lijkt me dat je dat attest dan moet bovenhalen bij een test (of op voorhand moet melden zelfs)
    17-08-2022 15:20
    Als hij een attest had dan had hij die moeten tonen bij de controle neem ik aan.
    17-08-2022 15:32
    Helder. Dan blijft wel dat ik het gek vind om 'm per direct te schorsen i.p.v. een eventueel beroep af te wachten.
    17-08-2022 15:48
    Ik weet niet of er voor tramadol therapeutische uitzonderingen (TUE's) verstrekt kùnnen worden voor gebruik in koersverband. De reden om het te verbieden was omdat het mensen sloom en draaierig kan maken, dus als tramadol het enige product zou zijn waarmee je pijnloos zou kunnen rijden, dan vermoed ik dat de UCI vindt dat je maar beter een herstelpauze inlast.
    18-08-2022 10:45
    Ik citeer: Naast het feit dat de pijnstiller ervoor zorgt dat een coureur dieper kan gaan, kan het ook zorgen voor misselijkheid en een draaierig gevoel, waardoor valpartijen kunnen ontstaan. Deze UCI-regel geldt sinds 1 maart 2019.

    Welk deel is hierin onduidelijk? I.v.m. veiligheid binnen het peloton mag je het middel onder geen omstandigheden gebruiken. Er zijn alternatieven. Mocht je het om welke rede dan ook toch willen gebruiken zal je, net als met medicatie in het dagelijks verkeer, de verantwoordelijkheid moeten nemen niet deel te nemen.
17-08-2022 15:12
Maar niet geschorst, dus start hij in de Vuelta?
17-08-2022 15:16
Ja, beetje gaar dat alle resultaten zij geschrapt, maar dat hij niet geschorst is en mag starten in de Vuelta. Ben ik nou zo dom...?
    17-08-2022 15:18
    Het is geen dopingovertreding, maar een overtreding van de UCI-regels, als ik het goed begrijp.
    17-08-2022 15:20
    Ja, een medische overtreding... maar daar word ik niet wijzer van. Is Tramadol verboden vanwege gezondheidsredenen..?
    17-08-2022 15:23
    Het zijn een beetje de dopingregels van vroeger. Wel een strafje maar geen schorsing
    17-08-2022 15:26
    Ja capybara, het idee is dat het niet zo goed is voor renners als ze zo stoned als een garnaal rondrijden en daarmee dieper kunnen gaan dan normaal en een gevaar op de weg zijn voor henzelf en hun collega's door een vertraagd reactievermogen.
    17-08-2022 15:26
    "the ban is aimed at preserving the rider's health and safety in light of the side-effects of tramadol, across all disciplines and categories."

    Dat is dus iets anders dan prestatiebevorderende doping.
    17-08-2022 15:32
    Oké, duidelijk. Dus je mag ook niet met marihuana of een te hoog alcoholpercentage op de fiets?
    17-08-2022 15:33
    Dus het gaat om een stof die renners nemen om beter te presteren maar mogelijk wel schadelijk is voor de gezondheid. En dat is wat anders dan doping.
    17-08-2022 15:40
    @Capybara
    In Nederland (en de meeste landen) volgens de wet niet, maar wat de UCI daarvan vindt durf ik niet te zeggen.

    @Poezelige poeksel
    Een pijnstiller is een beetje ingewikkeld. Je gaat niet harder fietsen van het middel zelf, maar het feit dat je meer pijn kunt verdragen kan er wel voor zorgen dat je uiteindelijk een grotere inspanning levert. Wat mij betreft is het dus indirect prestatiebevorderend. Naast direct schadelijk voor de gezondheid is het vooral ook potentieel indirect schadelijk voor de gezondheid doordat het bijdraagt aan het ontstaan van ongelukken.
    17-08-2022 16:22
    Marihuana is verboden door het WADA. Zou dus een dopingovertreding zijn.
    17-08-2022 16:22
    Is het te vergelijken met Tom Boonen & cocaïne? Niet dat hij er wedstrijden mee reed, maar het is geen doping maar kan je wel 'vleugels' geven omdat je niks voelt
    Ik begrijp ook niet waarom Tramadol niet op de dopinglijst staat. Het is misschien niet direct prestatie bevorderend maar zeker wel indirect. Je voelt veel minder pijn dus je kunt dieper gaan.

    Ik heb het ooit eens gehad voor rugpijn toen de NSAID niet meer werkte, ik kon niet liggen, zitten of lopen van de pijn. Pilletje tramadol en ik liep weer als een kievit. Ik was wel de hele dag door stoned en slaperig.

    Dus kan iemand mij bij de WADA uitleggen waarom het gebruikt van Tramadol niet verboden is tijdens het sporten. Het is gevaarlijk voor jezelf want pijn is niet voor niets een signalering van je lijf dat je te ver gaat en doordat je ape-stoned aan het sporten bent, kan je ook je medesporters in gevaar brengen.

    Goed dat de UCI het dus verbiedt allen jammer dat het niet tot een schording leidt. Persoonlijk vind ik dit erger dan bijvoorbeeld middelen die je eigen prestaties verbeteren maar niet de andere wielrenners in gevaar brengt.
    17-08-2022 18:17
    Heel herkenbaar. Ik begon met Tramadol vanwege een zeer pijnlijke ontsteking zelfs liedjes te zingen. En dat was dan weer pijnlijk voor de huisgenoten. Zwaar middel dat net niet tot de opiumwet behoort, het is een opioïde (wikipedia).

    Het mede in gevaar brengen van andere renners is zeer gevaarlijk, kijk maar naar de valpartijen bij Sky toen ze het middel gebruikten. Vele zogenaamd onverklaarbare valpartijen waren het gevolg.
17-08-2022 15:16
Maar volgens de regels mag hij wel starten in de vuelta
    17-08-2022 15:37
    Ja, bijzonder. Hoe zou dat gaan, komend weekend. "Goh, wat jou nou is overkomen deze week, tjonge! Vervelend man."
17-08-2022 15:18
Waarom wordt hij niet geschorst en Toon Aerts wel
    17-08-2022 15:21
    Omdat Toon Aerts een Belg is
    17-08-2022 15:23
    Wat Capybara zegt.

    Dit is een hele duidelijke UCI regel.
    17-08-2022 15:23
    Omdat er een verschil is tussen verboden producten en dopingproducten.
    17-08-2022 15:24
    Lijkt me redelijk.
    17-08-2022 15:38
    Toon Aerts is toch niet geschorst? Dacht dat die door zijn ploeg aan de kant werd gehouden.
    17-08-2022 16:01
    Omdat het bij Aerts om doping ging. Bij Quintana om een verboden pijnstiller. Niet verboden omwille van het prestatiebevorderend effect, maar omdat het gevaarlijk is voor de gezondheid.
    Toch vind ik het absurd dat ook dat middel niet tot schorsing leidt. Want je gaat ermee over je limiet, zonder het echt te voelen. Dat geeft natuurlijk ook voordeel t.o.v. de
    concurrenten.
17-08-2022 15:22
Dure puntjes voor het UCI klassement. Staan op deze manier weer direct in de gevarenzone.
17-08-2022 15:23
Als ik het goed begrijp is er dus ook al een straf uitgesproken, namelijk het schrappen uit de uitslag van de tour en is daarmee de kous af? Als dat zo is kan Quintana beter stil zitten en dan loopt het met een sisser af. Wie weet wat ze gaan vinden als er echt diepgravend onderzoek gedaan wordt.
17-08-2022 15:24
Je sluit iemand uit of je diskwalificeert Quintana. Je kan hem niet uit diskwallificeren van de Tour.
17-08-2022 15:27
Tsja, als je leest wat een Nadal allemaal geïnjecteerd krijgt om maar met blessures door te spelen, (volledig verdoofde voet in finale Roland Garros/ Verdoofd doorspelen met flinke scheur in buikspier op US Open) is dit natuurlijk geen dopingmisdrijf. Maar wel goed dat er een regel is tegen Tramadol tijdens competitie, maakt je minder scherp.
    17-08-2022 15:34
    Ja met de opmerking erbij dat Nadal geen anderen in gevaar brengt op de baan lijkt me zoals Quintana wel op de weg doet met de andere mieren om zich heen.
    17-08-2022 15:46
    Precies hier gaat het om de veiligheid van anderen, dus geen doping, maar wel overtreding.
    Als dopingregels er mede voor zijn om de gezondheid van sporters zelf te beschermen, vind ik het wel vreemd hoe laks er in het tennis en voetbal naar verdovende middelen gekeken wordt. Spuit maar plat, zolang er nog gepresteerd kan worden. Schade kijken we later wel naar.
    17-08-2022 15:51
    @Duh
    Dat is toch sowieso een beetje wat topsport is? Ze trekken in een relatief korte periode alles uit hun lichaam en wat dat betekent voor dat lichaam om de lange termijn is niet echt een discussiepunt. Laats las ik nog een artikel over wat bijvoorbeeld de inspanning van een triathlon en al de training die hiervoor nodig is voor je hart betekent en dat is ook niet mals.
    17-08-2022 17:22
    @Reusjen wat een triatlon voor het lichaam kost weet ik niet precies. Wat ik wel eens begrepen heb is dat een marathon op hoog niveau lopen net zoveel herstelvermogen van je lichaam vraagt als een open hart operatie. Topsport is zonder twijfel roofbouw plegen op je lichaam.
    17-08-2022 17:29
    @mattje123
    Dat betekent dan: 3,8 km zwemmen, dan 180 km fietsen en dat gevolgd door een open hart operatie. En dit alles in een uur of 7,5-8
17-08-2022 15:33
Het staat duidelijk beschreven in de UCI-regels wat er gebeurd wanneer een renner betrapt wordt op gebruik van tramadol:
- hij/zij wordt preventief uit de wedstrijd geweerd of achteraf worden de resultaten geschrapt
- wanneer op korte tijd twee renners van dezelfde ploeg betrapt worden, dan wordt die geschorst ( https://www.wielerflits.nl/nieuws/ploegen-geschorst-bij-twee-betrapte-renners-op-tramadol/ )

De redenen waarom net deze pijnstiller verboden werd zijn ook al lang gekend:
https://www.wielerflits.nl/nieuws/dopingexpert-pleit-voor-algemeen-verbod-op-tramadol/

Ook geen toeval dat Quintana betrapt werd na de ritten met aankomst op de Col du Granon en de Planche...
    17-08-2022 15:44
    Dat laatste is veelzeggend. Als je ze neemt tijdens zware bergetappes en er zo in slaagt om minder pijn te voelen, dan kun je wellicht langer doorgaan. Je pijngrens wordt letterlijk verlegd.
    17-08-2022 15:50
    Vermoedelijk inderdaad geen toeval dat hij betrapt werd in etappes waarna hij gecontroleerd werd?
    17-08-2022 15:50
    En dat ten koste van je reactievermogen, in ritten waarin er gevaarlijke afdalingen zitten...
17-08-2022 15:34
Duimpje omlaag, Nairo!
17-08-2022 15:37
Hij reed ook compleet in zn eigen wereldje deze tour, nog meer dan anders. De uci punten zullen dus ook geschrapt worden, dan wordt het plots nog spannend voor Arkea.
17-08-2022 15:39
Het is niet veilig om een dergelijk sterke pijnstiller te nemen tijdens de koers. Dat hij het nam in koers is bewezen, vandaar het schrappen uit de uitslag. Als hij beroep aantekent dan moet hij verklaren waarom hij het tijdens de Tour nam en waarom hij dit niet heeft gemeld. Dat wordt een moeilijk verhaal. Los daarvan ben ik benieuwd of de ploeg op de hoogte was en / of de pijnstiller via de ploegarts is gegaan.
    17-08-2022 15:52
    Dat laatste lijkt me een belangrijke vraag inderdaad. Wanneer hij dit op eigen houtje heeft gedaan, dan zou ik hem lekker thuislaten de rest van het seizoen.
17-08-2022 15:51
Tjaa, om Quintana en Arkea hangt nu al een tijdje een dopingsluier. Jammer genoeg kan hij wel deelnemen aan de Vuelta. Lijkt mij sportief niet wenselijk.
17-08-2022 15:56
Dit is een enorme klap. Mijn medeleven gaat uit naar alle mensen uit de persoonlikke kring van Nairo. En dan speciaal zijn familie. Dit is verschrikkelijk. Zo onnodig en onverwacht. Hij reed zo goed en nu dit. Dit gun je je ergste vijand nog niet. Dit zal een een tijd duren voordat hij hier bovenop komt. Hoop dat hij hulp krijgt, misschien zelfs in de vorm van EMDR.
Sterkte Nairo.
    17-08-2022 16:07
    Ik heb het idee dat Boyaca niet zo zwaar getild zal geworden aan de strapatsen van Nairo. hij heeft in zijn dorp welvaart gebracht.
    17-08-2022 16:26
    Tramadol leidt zo te lezen ook tot overdrijving.
17-08-2022 15:58
Hij heeft net voor drie jaar bijgetekend. Ik vermoed daarom dat dit voorval binnenkort door de ploeg met de mantel der liefde bedekt wordt. Ze kunnen Quintana niet missen. Een publiekelijk standje wellicht, en hup verder.
17-08-2022 15:59
Vind dat hele schrappen zo verschrikkelijk kansloos. Er is geen Tour die meer een volledige uitslag heeft als men daarin consequent zou zijn. Aangezien dat niet en nooit gebeurt, kappen met schrappen. Ontneem ze de UCI-punten inderdaad, geef een boete, maar kap met die onzin. Degenen hierboven die suggereren dat er nu een zweem van doping aan Quintana hangt, ook dat is onzinnig... Spannendste voor Quintana is... wist de ploeg ervan (die zullen het ontkennen, of stilzwijgend bevestigen als hij in dienst mag blijven)...
    17-08-2022 16:05
    Door over je limiet te kunnen gaan zonder het te voelen, krijg je ook voordeel t.o.v. de concurrenten. Dus indirect toch doping. Zou dus ook tot schorsing moeten leiden, vind ik.
    17-08-2022 16:52
    Dan is het schrappen niet kansloos, maar de renners en ploegen die het keer op keer toch proberen de boel te bedonderen.
17-08-2022 16:08
Ik vind het raar dat Tramadol kennelijk nog in de twilight-zone ronddobbert terwijl het wel duidelijk een bevorderend middel is dat het peloton verder richting de waanzinzone duwt. Dit voorval moet uiteraard via de geldende regels behandeld worden maar wat mij betreft gaat Tramadol een tree omhoog.

Deze uitkomst zegt natuurlijk ook wel iets over voorop Quintana maar ook andere wielrenners bergop het molentje rondkregen in de nullies en tennnies.

Volgende mikpunt: doodsangstnepsuikers.
17-08-2022 16:50
waarom wel schrappen maar niet schorsen?
Of waarom niet schorsen maar wel schrappen.. wat een drama dit

Nairoman is ook het makkelijkste slachtoffer als je het mij vraagt...
17-08-2022 16:52
Is mijns inziens terecht verboden. Heb het zelf ook een paar maanden geslikt maar je wordt er tamelijk gevoelloos van, valt er makkelijk van in slaap. Goed middel om je pijngrens flink te verschuiven. Nadeel is wel dat het eetlust remmend is.
    17-08-2022 16:56
    Voor een coureur is dat gewoon een 2e vinkje. Goede combi met ketonen lijkt me ook.

    Dat deed SKY gewoon.
    17-08-2022 17:11
    Tramadol is aantoonbaar direct gevaarlijk voor het functioneren in het peloton. Onzinnig om als 'tweede vinkje' voor een renner te presenteren, helemaal niet nu het een verboden middel is.
17-08-2022 17:04
Snap niet zo goed dat mensen de straf niet snappen. Het is logisch, en volgens de reglementen, dat de resultaten van de wedstrijd waarin de tramadol gevonden is, worden geschrapt.
Het is níet logisch om hem dan ook maar te schorsen. Het is geen kuur, hè, hij heeft nu geen voordeel meer van het feit dat hij in juli die rotzooi nam. Slikt hij het weer dan pakken ze hem ook weer, en heeft hij weer voor de kat z'n viool rondgereden. Lijkt mij niet dat hij het nog eens gaat doen.

Ik vind het vooral bedenkelijk dat ze, blijkbaar, dachten hier mee weg te komen. Nairoman toch, ik had je ietsje (met nadruk op ietsje) slimmer gehad.
    17-08-2022 17:13
    Het schorsen zou een straf kunnen zijn voor het feit dat je het gebruikt in competitie (het valsspelen). Het schrappen is "slechts" het oplossen van het voordeel.
    Het is de vraag of het altijd wordt waargenomen. Als je de ballen hebt om dit in de tour te doen ben ik geneigd te denken dat dit niet de 1e keer is.
17-08-2022 17:06
ps. Hup Meintjes!

Reacties zijn gesloten.