Tourbaas Prudhomme wil duidelijkheid over Froome: “Zo snel mogelijk”
foto: Sirotti (archief)
vrijdag 22 december 2017 om 12:16

Tourbaas Prudhomme wil duidelijkheid over Froome: “Zo snel mogelijk”

Tourdirecteur Christian Prudhomme wil snel duidelijkheid over de zaak-Froome. De viervoudig winnaar van de Tour de France is tijdens de door hem gewonnen Vuelta a España positief getest op de dubbele hoeveelheid Salbutamol in zijn urine en moet daar nu verantwoording voor afleggen. “We hopen dat de situatie snel opgehelderd is”, zegt Prudhomme tegen France Info.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

“We willen uit de duisternis en dubbelzinnigheid treden”, aldus Prudhomme. De grote man van de Tour wil dat er onderzoek komt naar het verhaal rondom de Britse klassementsrenner. “We willen niet dat het maanden en maanden meegaat, zodat we zo snel mogelijk een antwoord van de UCI krijgen.”

Een schorsing dreigt voor Froome, maar Prudhomme wil niet op de zaken vooruitlopen. “Salbutamol is geen verboden product”, zegt hij. “Het is de dosis die ertoe doet en daarom zal dit een strijd voor deskundigen worden. Het lijkt er alleen op dat de gevonden dosis twee maal de toegestane dosis is.”

‘Hij moet met een antwoord komen, zo snel mogelijk’
De Tourdirecteur is bang dat het wielrennen door deze zaak weer vervalt in het oude ‘wielrennen = doping’-verhaal. “Terwijl we er juist tegen vechten. De UCI vecht al voor een langere tijd daar tegen. Froome moet met een antwoord komen. Uiteraard zo snel mogelijk en vóór de Giro d’Italia. Die organisatoren wachten nog meer dan wij.”

Froome maakte namelijk tijdens de parcourspresentatie van de Giro bekend deel te nemen aan de Italiaanse ronde. Ook de Tour de France staat op zijn programma voor 2018.

30 Reacties
22-12-2017 12:19
Gelukkig heeft Prudhomme er niks mee te maken.
22-12-2017 12:22
Prudhomme zegt hier gewoon waar het op staat. Opschieten met jullie zwamverhaal, Sky !
22-12-2017 12:25
Van mij mogen ze per direct instellen dat organisatoren van rondes 'wandelende lijken' gewoon lekker aan de start mogen weigeren zolang er een onderzoek loopt. Het is SKY zelf die deze zaak op de lange baan schopt dus pak daar maar de consequenties van.
22-12-2017 12:32
Tja niemand gaat Froome vanaf nu nog respecteren. Zeker niet in de Tour, beter blijft hij thuis.
22-12-2017 12:35
Als je waardes hebt die niet kloppen en je de dopingregels zo hebt overtreden zou je op non actief gezet moeten worden tot er duidelijkheid is. Zoals het nu gaat staat de geloofwaardigheid van deze sport wederom op het spel.

Ik ben nooit anti Froome geweest. Maar ik ben voor gelijke behandeling van alle professionele wielrenners, ongeacht status of financiële draagkracht van de ploeg.
22-12-2017 12:46
Wat er verder ook gebeurt,er zullen veel gekken verkleed als pufje gaan mee rennen met Froome in Giro/Tour.
22-12-2017 13:05
Hij heeft gelijk. Je hebt nu gewoon een rare situatie, iemand is 'betrapt', maar staat niet op non-actief.
Wat mij betreft zou het beter zijn om hem op non-actief te zetten tot het onderzoek is afgerond. Dat gebeurt met andere renners ook, en ook in andere sporten is het normaal. Voor de duidelijkheid, non-actief is wat mij betreft niet hetzelfde als een dopingschorsing. Gewoon niet starten en in de luwte tot er duidelijkheid is.
22-12-2017 13:06
Wat Scottt Sunderland zegt, helemaal eens.
22-12-2017 13:13
RV + 1, zo is het!
22-12-2017 13:24
Prudhomme (de vlees geworden vercommercialicering van de Tour)
ziet de marktwaarde van de Tour kelderen
#anticocommercie
22-12-2017 13:32
We zijn 3 maand later. Had sky ook maar de intentie gehad van iets te bewijzen dan was dat al lang gebeurd zeker daar het hier de kopman betreft. Zo een ploeg moet toch weten dat een renner zo snel mogelijk de sereniteit moet terugvinden met oog op het volgende seizoen.
Zaakje zat al in de doofpot en nu moeten ze bewijzen wat niet te bewijzen valt nl een nieuw wereldrecord salbutamol in een dopingcontrole.
Er is geen andere mogelijkheid dan froome te schorsen en zijn vuelta af te nemen. Er is geen discussie want uiteindelijk spreken we over het dubbel vd treshold. Als de uci hem niet bestraft zal het publiek het wel doen.
22-12-2017 14:25
@Nibs
Kortom, eigenlijk wordt een overbodige discussie gevoerd.
22-12-2017 14:50
Helemaal eens met Scott en Thailand. En verder wat Nibs zegt over zo snel mogelijk de onschuld van je kopman bewijzen, het lijkt me dat voor Sky dat prioriteit nummer 1 moet zijn momenteel. Misschien gebeurd er van alles achter de schermen waar we geen weet van hebben maar dat het zo lang duurt vind ik tot dusverre best wel opmerkelijk. Ze zullen toch een zelfde soort situatie moeten nabootsen en vandaaruit testen doen en deze onderzoeken maar dat zou toch niet een half jaar hoeven te duren. Dan zou er toch voor de Giro echt wel duidelijkheid kunnen zijn. Of zie ik nu als leek van alles over het hoofd, is het allemaal veel gecompliceerder? Met zo lang 'verdacht zijn' schieten SKY en Froome toch ook niet veel op?
22-12-2017 15:16
Als Froome wel start, dan zie ik het toch somber in over het verloop van deTDF,
want het volk zal zich roeren, en het is dan maar te hopen dat er niets ernstigs
gebeurd.
Want dat zal de wielersport in het ravijn duwen.
22-12-2017 15:50
Ach ja, Meneer Salbutamol wordt mogelijk kaltgestellt, zitten we nog steeds naar Meneer Thyroid Hormone en Meneer Tramadol te kijken. Is dat dan ethisch minder laakbaar?
22-12-2017 15:56
@Scott Sunderland.
Niets meer aan toe tevoegen
22-12-2017 16:13
Froome zal het inmiddels aardig benauwd hebben :-)
22-12-2017 16:22
In principe zouden de organisatoren Froome wel kunnen weigeren want in de UCI reglementen is opgenomen dat een organisator een renner/team mag weigeren als deze het imago van wielrennen of de race kan schaden. Zolang dit dus nog niet is opgehelderd kan je stellen dat Froome's aanwezigheid het imago kan schaden lijkt me.
22-12-2017 16:23
@amsterdamcycling.Hij weet waar hij het spul krijgt om zijn benauwdheid
weg te nemen.
22-12-2017 16:29
@vlinder neen ze zijn nog niet eens begonnen met tests. Volg eens al hun steeds veranderende verklaringen in de pers. Eerst bleiten dat dat prive had moeten blijven lol, dan werd zijn astma erger tijdens vuelta dus door dokter dosis omhoog . Daarna was het door uitdroging maar dat bleek onmogelijk dus nu zitten we aan laatste versie en die beweert extra gepuft voor interview. Moeilijk is het niet mensen. Ze kunnen het niet verklaren dat is duidelijk dus gaan ze voor procedurefouten gaan wat duidelijk is aan de keuze vd advocaat.

Ergens vrees ik dat deze positieve test slechts het topje vd ijsberg is.
22-12-2017 17:22
Poll: Komt Vuelta 2017 plaats 3 aan Kelderman toe ?

Mijn vote is ja.
22-12-2017 17:27
Zal inderdaad interessant zijn te zien wat de houding gaat zijn van de wedstrijdenorganisatoren als Sky met Froome in de gelederen in koersen van start wil gaan, terwijl een definitief oordeel over salbutafroomol-gate nog niet geveld is.
Petacchi, Ulissi en Pliuschin werden tot aan de uitspraak en de daaropvolgende schorsing door hun ploeg op non-actief gezet, Sky doet dat niet met Froome.
Het is geeneens meer opvallend te noemen.
22-12-2017 19:06
Wat is er nu eigenlijk echt bekend over de tegenbewijsacties van Sky sinds, wat was het, 20 september? Of eigenlijk sinds die bewuste etappe, omdat ze wisten dat en wat hij extra had genomen? Vind ik wel belangrijk voor hun geloofwaardigheid.
22-12-2017 19:16
@alban ER IS NIETS GEBEURD DE AFGELOPEN 3 MAANDEN. behalve nog een medaille gehaald op wk tt, de samourai uitgehangen op uci gala en 2mlj euro incasseren om doodleuk deel te nemen aan de giro. Er is geen vuiltje aan de sky. En u spreekt nog over sky en geloofwaardigheid eh.
22-12-2017 19:36
@Jacco van Stierop:

Kan Froome geweigerd worden te starten?

Reacties zijn gesloten.