‘Tour, Giro en Vuelta moeten ieder jaar verplicht naar het buitenland’
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
maandag 4 juli 2022 om 18:00

‘Tour, Giro en Vuelta moeten ieder jaar verplicht naar het buitenland’

Opinie Le Grand Départ in Denemarken heeft bewezen hoe populair de Tour de France is. Zelden omzoomden zovele duizenden mensen het parcours en was wielrennen weer zo’n groot feest. Herinneringen aan de Tour-starts in Brussel (2019), Utrecht (2015), Leeds (2014), Rotterdam (2010) en Londen (2007) komen spontaan terug. Misschien is Denemarken wel de overtreffende trap. Het bewijst vooral ook hoe ongekend begeerd de Tour de France buiten de Franse landsgrenzen is.

Dit jaar starten de drie grote rondes in het buitenland. Het startschot van de Giro d’Italia klonk in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. De Tour de France kent haar ouverture in Denemarken, terwijl de Vuelta a España op 19, 20 en 21 augustus vanuit Nederland vertrekt. Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Breda zijn de gaststeden die de Spaanse ronde ontvangen.

In het wielrennen zijn er stemmen dat de grote rondes alleen in hun eigen land thuis horen. Ik deel deze mening geenszins. We moeten erkennen dat de Tour, Giro en Vuelta boven de wielersport staan verheven. Geen enkele rittenkoers komt qua populariteit ook maar enigszins in de buurt van deze drie rondes. Dit zijn de katalysatoren om de wielersport populairder te maken.

Daarom ben ik ook een tegenstander om de drie grote rondes in te korten. Volgens een aantal ploegen is de WorldTour-kalender té overvol en moet er meer ruimte worden gecreëerd. Toch mag het inkrimpen van het aantal WorldTour-dagen in mijn ogen niet ten kosten gaan van de grote rondes. Alleen moet je de Tour, Giro en Vuelta dan ook bewust inzetten om de populariteit van het wielrennen te vergroten.

Afgelopen voorjaar had ik voor WielerFlits een interview met UCI-voorzitter David Lappartient waarin hij stelde dat de kalender moet worden hervormd om overlappingen van koersen te voorkomen. Volgens hem komt een reorganisatie van de kalender op korte termijn zeker ter sprake.

Ik zou als internationale wielerunie UCI dan ook de regel doorvoeren dat een grote ronde 24 dagen mag duren, maar wel onder de voorwaarde dat er minimaal vier ritten in het buitenland plaats vinden. Op die manier kun je wielersport in andere landen een enorme boost geven.

foto: Cor Vos

In Nederland zijn de wielerliefhebbers de laatste jaren enorm verwend. Iedere keer wanneer er een grote ronde naar Nederland kwam, stond ik versteld wat dit teweeg bracht. De Tour in ’s-Hertogenbosch in 1996. De Giro in ‘Gironingen‘ in 2002.  De Vuelta in Assen in 2009. In 2010 de Giro in Amsterdam en de Tour in Rotterdam. In 2015 kwam de Tour weer naar Utrecht, terwijl de Giro in 2016 een ‘Grande Partenza’ in Apeldoorn kende.

Van die laatste ronde staat me ook bij hoeveel volk er in twee ritten in lijn langs het parcours stond. Zeker in de finishplaatsen van die sprintersritten naar Arnhem en Nijmegen. Het was schrijnend om later dat jaar in augustus de Eneco Tour (later BinckBank Tour en Benelux Tour) met een vrijwel gelijkwaardig peloton door Nederland te zien trekken. Hooguit een handjevol toeschouwers waren er dan in de finishplaatsen, terwijl je onderweg de mensen langs de route op een hand kon tellen. Het benadrukt de magie van de grote rondes.

Geldbedragen
Natuurlijk zijn voor de organisatoren de hoge geldbedragen die buitenlandse steden bereid zijn te betalen, de belangrijkste reden om deze ‘uitstapjes’ te maken. In 2015 moest Utrecht vier miljoen euro aan Tour-organisator ASO betalen om Le Grand Départ te krijgen. De totale begroting bedroeg 15,6 miljoen euro. Achteraf rekende ING echter uit dat de Tour-start de Utrechtse economie met zo’n 34 miljoen euro heeft gestimuleerd.

Denemarken zou dit jaar een fee van 5,5 miljoen euro aan ASO betaald hebben. En met de komende Tour-starts in Bilbao (2023) en Florence (2024) blijven de Fransen het buitenland opzoeken.

Met de Tour-start in Denemarken heeft ASO haar grenzen verlegd. Verder van Frankrijk dan nu in Denemarken was het Franse circus nog niet geweest. Wat dat betreft durft RCS, de organisator van de Giro d’Italia, echt stappen te zetten. In 2012 startte de Italiaanse ronde al in het Deense Herning. In 2018 klonk het startschot van de Giro zelfs in Jeruzalem en verbleef het wielercircus drie dagen lang in Israël. Hiervoor zou RCS een bedrag van liefst 12 miljoen dollar hebben ontvangen.

foto: Cor Vos

Al bijna vijftien jaar flirt de Giro d’Italia met een start in Washington DC. Een plan dat op de burelen van RCS nog altijd leeft. Al wordt er ook hardop gesproken over een ‘Grande Partenza’ in Dubai, waarmee de Italianen dan ook Tadej Pogacar (in dienst van UAE Emirates) aan de start van de Giro d’Italia hopen te krijgen.

De grote rondes lijken hun routes dus steeds mondialer uit te stippelen. Voor de wielersport bieden die buitenlandse avonturen enorme kansen. De mondialisering verder uitbreiden is voor het wielrennen nu eenmaal een must.

Wielrennen is een sterke sport met veel fans langs de weg. Maar in de belangrijkste wereldmarkten met een enorme bevolking heeft het slechts een klein aandeel. Qua wereldwijde tv-rechten, zo liet Floris Weisz eerder al namens IMG Media weten, is het wielrennen vergelijkbaar met handbal en judo. En de economie van het wielrennen is in vergelijking met andere sporten nog altijd héél klein.

Lappartient bevestigde in het eerder genoemde interview met WielerFlits dat hij overtuigd is dat de UCI moet blijven investeren om het wielrennen wereldwijd populairder te maken: “Als we op dat gebied stappen kunnen zetten, zal dat niet alleen de sportieve strijd maar ook de economie van onze sport ten goede komen.”

44 Reacties
3 juli 2022 08:59
Deels mee eens. Grote rondes moeten 3 weken duren inderdaad.
    3 juli 2022 09:01
    Maar buitenlandse verplichten gaat het probleem in de wielersport niet oplossen. Zeker ASO gaat dit niet goedkeuren.
3 juli 2022 09:14
Eerder andersom, maak de Vuelta twee weken zodat er nog wat lucht overblijft. In 2020 was de Vuelta echt niks minder dan in andere jaren
    3 juli 2022 09:45
    Akkoord, de Vuelta is veruit de minste van de grote rondes qua beleving. In Italië en Frankrijk staat het land in positieve zin op z'n kop met de Giro en de Tour, terwijl de meeste Spanjaarden de naam Alberto Contador helemaal niets zegt. Met uitzondering van het Baskenland.

    Al begrijp ik het verhaal over het probleem aan overlap ook totaal niet, willen ze dan de Tirreno naar begin Augustus verplaatsen? Voor de grote van het peloton heb je soms gewoon overlap nodig, ook op World-Tour niveau.
    3 juli 2022 10:09
    De Vuelta is zeker de minste van de drie qua historie en beleving, maar komt toch zeker wel na de Tour qua strijd in het AK. Het AK-deelnemersveld is al flink wat jaren sterker dan de Giro. Wat dat betreft zou het voor de strijd jammer zijn als juist de Vuelta wordt ingekort. Maar, alle drie de rondes kunnen gerust 18 dagen tellen. We hoeven echt geen 6 a 7 sprintritten.
    3 juli 2022 10:37
    @Sagan=hulk dan rijden ze Polen. Ze moeten zich gewoon hardop af gaan vragen wat er überhaupt in de WT thuis hoort. Als je het mij vraagt komt de wereldbeker gewoon weer terug
    3 juli 2022 10:52
    @sagan=hulk
    Je kunt het ook meer regionaal bekijken, zoals bijvoorbeeld de F1. In Januari begin je in Australië en NZ of Zuid-Amerika, februari ga je naar de woestijn of naar Afrika of China en Japan)
    Maart is België voor de klassiekerspecialisten en Spanje voor de klimmers (incl. San Sebastian). In april de Vuelta en de Belgische klassiekers (dus geen Roubaix) plus de Amstel.
    Juni Zwitserland, de Dauphiné en de NKs, begin Juli de Tour. Augustus PN en de TA plus de Canadese en Amerikaanse koersen. September de Giro en de eerste Franse klassiekers (bretagne, Tro Bro, etc.). Oktober de Italiaanse najaarsklassiekers incl. MSR en de laatste Franse (Roubaix, Parijs-Tours).
    Rittenkoersen in landen als NL, Noorwegen, België etc. plan je op overige mogelijkheden in de kalender.
    November en December geen koersen.
    3 juli 2022 23:48
    @Ab Normaal, je voorstel vind ik helemaal niet slecht. Er zit logica in en het zou zeker de verplaatsingskosten drukken voor de teams. Daarenboven heb je idd 2 pelotons renners, zijnde de ronderenners en de klassieke renners. Natuurlijk heb je allrounders die beide aankunnen. Maar hun ploegen moeten dan maar keuzes maken.
3 juli 2022 09:38
Mooi opiniestuk, maar wat een waardeloze titel.

Uiteraard zijn deze buitenlandse starten fantastisch en geven ze het wielrennen een boost, maar om dat te gaan verplichten is gewoon onzin.

Het blijven wel de rondes van Frankrijk, Italië en Spanje. Ik kan er ook enorm van genieten hoe ze in 3 weken de volledige landen kunnen aandoen. Zoals de Giro het doet is het perfect voor mij, elke 2 jaar een buitenlandse start.
3 juli 2022 10:00
Het mooie aan de wielersport is dat de klassiekers en monumenten (behalve het EK of WK) min of meer elke editie op hetzelfde parcours rijden en de fans naar het parcours komen terwijl de grote rondes een reizend circus zijn waarbij je de koers naar de fans kan brengen. Idealiter heb je een koers met een naam als de tour de france die jaarlijks (zoals het WK) 21 etappes een nieuw groepje fans kan bezoeken. Als je de naamsbekendheid losmaakt van Frankrijk kan je dus een 23 dagen durende wielersportfeest organiseren waar ook ter wereld. De tour in Japan, Australië, Colombia, Californië, Eritrea etc. Dat zou de ultieme mondialiseringsslag zijn. Echter is de wielerwereld behoorlijk conservatief en zal dit neder nooit werkelijkheid worden.
    3 juli 2022 11:40
    Het EK is géén monument (en zal er nooit één zijn). Ik mag hopen dat je het WK bedoelt (dat inderdaad van monumentale waarde is)
    3 juli 2022 12:55
    Tja die hele mondialiseringskaart die dan weer getrokken wordt. Het hoeft voor mij niet. Die Canadese stadscriteriums voegden niets toe, dat rondje door China waar wat mensen moesten gaan kijken en klappen om het wat te laten lijken. Allemaal niets. Alleen Down Under is een leuke toevoeging gebleken in januari. Ik denk dat je ook niet door wat wedstrijdjes de landen gaat bereiken die je wilt bereiken. Ook mannetjes in de landen die je noemt dromen van de Tour en de klassiekers. Wat moet je dan doen als je iets wilt doen. Een goede basis en opleiding in die landen creëren zodat ze kansen krijgen. Daar lost op de lange termijn geen tourstart of wat dan ook iets in op als dat er niet is
3 juli 2022 10:30
Grondig eens met de heer Kerckhoffs in deze. En dat overkomt me weinig.

De grote ronden zijn het uithangbord van de wielersport. De starts in andere landen vergroot deze impact alleen maar. Exotische starts zoals in Israel of zelfs verder weg zijn uiteraard een circusact, maar als uitzondering moet dat kunnen in het circus dat een grote ronde is. Ik zie dit de veiligheid van de artiesten in de weg staan.
Uiteraard moeten ploegen hierin wel gecompenseerd worden. Streken zoals afgelopen Giro met de monsterrit van Hongarije naar Zuid-Italie voor kleine ploegen moeten wel anders.
3 juli 2022 10:31
Oneens, zeker met het verplichte gedeelde. Als je de wielersport groter wil maken in Denemarken of Hongarije of andere kleine wielerlanden (qua organiseren van koersen), dan ga je daar weinig aan veranderen door er om de 8 jaar eens 2/3 dagen te passeren. Dan moet je daar gewoon jaarlijks grote koersen gaan organiseren.

Maar daar consequent iets gaan organiseren, gaan ze natuurlijk niet doen, want dat kost geld en investeringen, daar waar die buitenlandse tochtjes er alleen maar zijn omdat daar veel geld uit kan worden geklopt door een lokale stad die een PR-stunt wil doen (en niet zozeer iets heeft met wielrennen).

Die buitenlandse dingetjes blijven een marketingschouwspel, voor de lokale regio en voor het merk Tour/Giro/Vuelta. Het heeft niets te maken met een ruimer stappenplan voor de mondialisering van het wielrennen, het draait alleen om geld. Het is leuk voor de lokale wielerfans en (soms) voor de renners, maar het heeft echt helemaal niets te maken met nobele ambities die men heeft voor het wielrennen.
3 juli 2022 11:01
Het is de naam 'Tour de France' (noem het zelfs het merk zo je wil) met die combinatie van traditie, historiek, erelijst, zomergevoel én Frankrijkgevoel die mensen massaal naar buitenlandse starts lokt (hetzelfde gaat op voor de Giro en in mindere mate de Vuelta). Als je in je éénkamerflat in Heerenveen een fles Bourgogne opentrekt en een stuk Franse kaas erbij, dan ben je ook al een stukje in het Frankrijk waar je de zomer voordien met de sleurhut doorheen trok. Een niet te onderschatten factor is dat.
Stel dat ASO morgen een gloednieuwe Tour d'Europe lanceert die effectief drie weken lang over Europese wegen dendert en allerlei iconische hoofdsteden aandoet - en dat niet doet onder het merk Tour de France, dan is de kans groot dat er geen hond komt naar kijken, en in ieder geval dat we de eerste 5 à 10 jaar collectief onze schouders ophalen bij dit onding.
Ten bewijze het EK wielrennen, waar nog steeds haast niemand warm voor wordt - tenzij Renaat Schotte misschien die bij de Tour proloog zowaar de mooie sterrentrui van Küng begon te bezingen (het is een onding, die Europese trui). Stel je een duel Colbrelli - Evenepoel voor op krek hetzelfde parcours, maar dan voor de wereldtitel, en alle harten gaan sneller slaan.
Alle buitenlandse starts ten spijt, kan de echte wielerfan niet wachten tot de race home ground bereikt. De eerste rit op Franse bodem: nu kan het echt beginnen.
    3 juli 2022 11:42
    Eens. Hoe mooi de massale opkomst van de Deense fans (of de Engelse fans in 2014) ook is, de Tour begint voor mij als we Frankrijk binnenrijden.

    De nostalgische zomerse sfeer, het getater van de chauvinistische Fransen en de chansons op de achtergrond, lavendel- en zonnebloemvelden, een stukje stokbrood met een fromage of saucisson naar keuze, wijntje erbij, de hete temperaturen in het zuiden, de Alpen en Pyreneeën waar al die groten uit de wielerhistorie over moesten, en dan de verlossing onder de Arc de Triomphe.

    Dat is voor mij de charme van de Tour en wat die koers net zo uniek maakt.
    4 juli 2022 19:39
    Ik weet niet of er ooit concrete plannen zijn geopperd voor zo'n Tour d'Europe, of dat dit alleen maar een vrees is die wordt uitgesproken, maar in dat laatste geval geloof ik er niets van dat de Fransen de Tour de France ooit zullen opgeven. In het buitenland starten is een prima manier om de ronde in de etalage te zetten. Bovendien kan ook niet elk Frans dorp de kosten van de Tourstart ophoesten, zoals Joris van den Berg gisteren zei bij de NOS.
3 juli 2022 11:07
Verplichten is natuurlijk waanzin. Maar verder wel met het artikel eens. Ik kijk zelf al ruim 2 jaar uit naar de Vuelta in 'mijn' West-Brabant
3 juli 2022 11:09
De start van een grote ronde in landen die iets met wielrennen te maken hebben en waar er wielerbeleving is, is mooi.
Maar als het moet om het geld en ter promotie van één of ander regime, dan haak ik af.
What's next? Start in Qatar met de slaven die de wk-stadions gebouwd hebben die verplicht langs de kant van de weg moeten gaan staan, men gaf het volk brood en spelen...

Wat betreft Nederland: ik vind het enorm jammer om te zien dat jullie wel een start van een grote ronde wél kunnen organiseren en er het geld voor op tafel kunnen leggen, maar er niet in slagen om de BeneluxTour of andere wedstrijden te organiseren.
In de opinie lees ik dat de beleving bij een grote ronde veel groter is dan bij een nationale ronde.
Daar reken ik toch op jullie: de pers en media. Lees er de geschiedenis maar op na: het was de pers die de eerste grote wielerwedstrijden organiseerden en groot maakten.
Ronde van Vlaanderen, Tour de France, Dauphiné Liberé,...
Op dat vlak is men in Nederland te kort geschoten.
    3 juli 2022 11:25
    Interessant betoog wel. Maar je moet de populariteit van wielrennen in Nederland ook niet overschatten hè. Het leeft hier (over het algemeen) gewoon niet. De Tour de France is meer een 'zomerdingetje'. Geen voetbal op tv, dus gaan de mensen maar wat anders kijken. Zelfs een Mathieu van der Poel krijgt het gros amper op de banken. Vergelijk dat eens met F1 wat tegenwoordig wel folklore lijkt. Volwassen mannen in een oranje shirt en een 'Max'-pet die er een soort Koningsdag in het kwadraat van maken. Dat gaat bij wielrennen (gelukkig) gewoon niet gebeuren. Enthousiasme krijg je hier alleen bij een start van een grote ronde en de Amstel Gold Race
    3 juli 2022 11:33
    Ik kijk alvast niet naar het WK in Qatar, zoals ik ook niet naar de Girostart in Israël gekeken heb. Een Tour start in Qatar zou ik evenzeer aan me voorbij laten gaan.

    Wat Nederland betreft: de geografie van het land is nu eenmaal niet van die aard dat je er ook op windstille dagen buiten Zuid-Limburg en de Veluwe epische wielerwedstrijden kan organiseren. Denemarken is zelf natuurlijk in hetzelfde bedje ziek.
    'Vlaanderen' mag zich gelukkig prijzen met de 'Vlaamse Ardennen' (in essentie één langgerekte heuvelrug die aan de ene kant Vlaanderen is en aan de andere kant Wallonië) of het was alle enthousiasme ten spijt qua wedstrijden ook een onbeduidend wielerland.
    Behoudens een slimme nichewedstrijd als Dwars door het Hageland, die zijn karretje aanhaakt bij Strade Bianche en andere Tro Bro Léons dan.

    Op dat vlak blijven Frankrijk en Italië natuurlijk onovertroffen: je hebt er een aaneenschakeling van fabuleuze landschappen op een relatief compacte oppervlakte, waardoor je elk jaar weer een nieuwe combinatie kan uittekenen als organisator. Daarom zullen dit ook de oer-grand-tours blijven, wat je verder in het buitenland ook kan uitdokteren.
3 juli 2022 11:42
Oneens. Het is een poging van Kerckhofs even mee te liften met de waan van de dag. Heel leuk nu hoor die start, maar als je teruggaat wat leveren ze per saldo op?

Ik ben zeker voor starts in het buitenland, maar het is vooral leuk je land en omgeving even in the picture te zetten.

Die rare Girostart in Israël levert weinig op na de start. We koersen er niet meer. Gewoon een keuze voor een zak met geld geweest. Hongarije gaat hetzelfde mee gebeuren. Nu blijven die ritten mij überhaupt amper bij.

Tourstart Rotterdam kreeg vervolg met de World Ports classic. Een paar jaar verdween de koers. Het is kortom vooral het moment zelf en dan heb je met Denemarken ook nog een land dat fietsgek is.
3 juli 2022 11:51
Op de titel na vind ik dit een mooi stuk. De magie van de grote rondes is enorm. Daar valt meer uit te halen. Een start buiten eigen land maakt mij weinig uit qua beleving. Ik kijk er met even veel plezier naar. En de mensen in het gastland vinden het blijkbaar geweldig, gezien de drukte bij ieder uitstapje.

Inhoudelijk kan ik me er eigenlijk dus wel in vinden. Misschien wel voor het eerst … Al is vier dagen verplichten wel een beetje veel. Daar moet nog wat aan geschaafd worden.
3 juli 2022 12:42
Of je het nou verplicht moet stellen gaat me wel wat te ver. In Denemarken zijn ze natuurlijk wel fietsgek, net als in Nederland en België. Daar wordt je dan wel euforisch van.
Ik betwijfel of dat in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland ook zo is.
Ga je naar voormalige Oostblok landen zegt men misschien wel : Nooit meer doen. Laten we organisaties verplichten in eigen land te blijven.

Je kunt toch ook niet ieder jaar naar Denemarken, Nederland of België gaan.
Dus wat is mondialisering in dit geval.

Er is zelfs al sprake geweest om de plas over te steken.
Ik vind dat niets met de TOUR te maken te hebben. Wat mij betreft mogen ze ook gewoon in Frankrijk blijven overigens. Daar is genoeg te vinden voor spektakel.
Ze hebben alles daar. Bretagne en Normandië voor heuvels en Waaierritten, Pyreneeën en Alpen, vlakke streken in midden Frankrijk , heuvelachtig gebied zoals het Centraal Massief, Kasseien in Noord Frankrijk. De TOUR heeft gewoon iets magisch. Daar hoeven ze de grens niet voor over. Dat was vroeger in de tijd van Anquetil, Poulidor, Jan Jansen ook niet nodig. En dat waren ook prachtige momenten.
Het gaat gewoon om geld. Wie biedt het meest?
3 juli 2022 12:44
‘We moeten erkennen dat de Tour, Giro en Vuelta boven de wielersport staan verheven.’

Hier in Vlaanderen is doorgaans relatief weinig aandacht voor de Giro of Vuelta overigens. Nu met de Evenepoel-hype ligt dat al een beetje anders, maar toch. Voorjaarsklassiekers-Tour-WK en alles errond is hier van ondergeschikt belang.

Een Giro- of Vuelta-start in België zou volgens mij een pak minder gegadigden lokken dan een Ronde van Vlaanderen of WK.
3 juli 2022 12:56
Waarom zouden we ons beperken tot Europa? Volgens jaar 3 starts op verschillende continenten: de Giro in Noord-Korea (brede wegen en weinig verkeer), de Tour in Equatoriaal Guinea (om het wielrennen in Afrika te promoten) en de Vuelta in Florida. ‘t Is daar dan orkaanseizoen, dus grote kans op waaiers.
3 juli 2022 19:21
Waar er wel terug niet aan gedacht wordt in dit opiniestuk (en gewoon vaak in het algemeen), zijn de renners.
Kan wel allemaal geloven dat het leuk is voor de fans om zo'n grote ronde dicht bij huis te zien. En dat de organisatoren het leuk vinden om een zak geld binnen te hengelen.
Maar wat vinden de renners ervan om daar te starten in Hongarije, Denemarken of Nederland om na 2-3 etappes dan terug een grote verplaatsing te moeten doen.
Dan spreken we nog niet over de teams die al het materiaal en personeel moeten meeverhuizen.
Het is nu eenmaal niet zo als de ASO goed geld verdient met een buitenlandse start, dat dit terug naar de ploegen/renners gaat.

En 'geforceerde' koersen in landen zonder wielercultuur (of het nu het WK is of een grote ronde), waar er 5 man (en soms letterlijk een kameel) staat te kijken, hoeft echt niet voor mij.
Dubai, Qatar of welk 'apenland' dan ook kan hun geld mooi aan iets anders geven. De wielersport zal er alleen maar beter van worden als het niet allemaal rond geld draait.
Om het te vergelijken met andere sporten, niemand komt warm van een tennistopper om 12u 's nachts om de tv-zenders te pleasen.
Net als er geen enkele voetbalsupporter warm loopt van een WK in Qatar met te veel ploegen om naar pakweg Iran-Nigeria te kijken
3 juli 2022 21:30
Grappige timing van dit opiniestuk. Bij de NOS ging het er vanmiddag ook over. Joris van den Berg vond dat het einde zoek was, dat er wat hem betreft wel gestart mocht worden buiten Frankrijk, maar dan in aangrenzende landen. Stef Clement was het er niet mee eens, en ik vond het ook een conservatieve mening van Joris.
3 juli 2022 22:53
Totaal niet mee eens. Oke, zo nu en dan starten jn het buitenland kan geen kwaad. Maar het hoeft van mij niet elk jaar. Daarnaast mogen de 3 grote rondes van mij best een week korter om zo ruimte te creëren op de WT kalender. Tot slot vraag ik mij af waarom de wielersport zo nodig mondialer en grootser moet. Wat is er mis met de huidige wielersport en waarom moet het groter dan handbal en judo? Overigens vond ik de tourstart van vorig jaar (in Frankrijk) vele malen interessanter dan de huidige. De ritten van vandaag en gisteren waren op de sprints na gewoon slaapverwekkend en zeker geen reclame voor de wielersport.
3 juli 2022 23:08
Zo bekeken gaan we Luik-Bastenaken-Luik nog een keer rond het Balatonmeer, of de Ronde van Vlaanderen in Noorwegen rijden. Ik vind het niets.
4 juli 2022 06:52
Liever niet als dat zou betekenen dat de grote rondes steeds op vrijdag beginnen.
4 juli 2022 08:45
De ziel van de Tour gaat verloren vind ik. Nu is het een paar dagen in het buitenland je kan er op wachten dat dit in de toekomst een week zal zijn. De Tour hoort 3 weken in Frankrijk, Giro in Italie en Vuelta in Spanje. Of gaan we de Ronde in de toekomst in Griekenland houden? Of het NK in Afrika?? Brr moet er niet aan denken.
4 juli 2022 08:56
Deels eens in de zin dat ik 1 x per 2 jaar vind volstaan, gemiddeld. Dus dat mag ook 3 x achter elkaar wel/niet. Als je het gaat verplichten en het komt niet helemaal rond qua financien krijg je dat rondes gewoon steeds net over de grens starten.
4 juli 2022 11:34
Het grootste probleem met de starts ver weg vind ik de rustdag na 3 etappes, dat slaat eigenlijk helemaal nergens op. Als je dan een start in het buitenland doet zou je eigenlijk gewoon door moeten kunnen rijden naar Frankrijk. Dus bv. starten in Nederland en dan via België/Duitsland naar Frankrijk. Als je in Denemarken start zou je dus eigenlijk gewoon door Duitsland moeten rijden om terug in Frankrijk te komen. Dit zou je dan kunnen opvangen door iets kortere etappes te rijden en dan iets langere verplaatsingen van finish naar volgende startplaats te doen (om er ook weer niet té lang over te doen om in Frankrijk te komen).

Een Tourstart in Spanje of Italië (2023, en 2024...) hoeft van mij dan écht niet. Die hebben de Vuelta/Giro al.
4 juli 2022 12:50
Ik vind het het eigenlijk prima zo met af en toe een verplaatsing die binnen een marge van een dag valt.
4 juli 2022 17:37
Starten in het buitenland, af en toe maar een start op vrijdag, duizenden km van het thuisland betekent wel dat de staffleden 4 volle weken per GT onderweg zijn (zoals dit jaar) In de al te volle kalender is dat best een aanslag op de budgetten om nog maar van de brandstofprijzen te zwijgen…
4 juli 2022 17:56
Wat mij interessant lijkt: De ronde van Jupiter.
1ste etappe: tijdrit van 7500 km.
2de etappe: vlak maar met een sprint bergop van 600 km.
3de etappe: Bergrit. twee cols van de buitenaardse categorie.

enz.

Reacties zijn gesloten.