Tour 2023: Vierde ritzege Jasper Philipsen na sprintduel met Dylan Groenewegen
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 12 juli 2023 om 17:29

Tour 2023: Vierde ritzege Jasper Philipsen na sprintduel met Dylan Groenewegen

De elfde etappe van de Tour de France 2023 is woensdag gewonnen door Jasper Philipsen. Na 180 kilometer tussen Clermont-Ferrand en Moulins was de Belgische kopman van Alpecin-Deceuninck voor de vierde keer deze Tour de snelste in een massasprint. Hij troefde Dylan Groenewegen en Phil Bauhaus af. De gele trui van Jonas Vingegaard kwam niet in gevaar.

De eerste aanval van de dag was meteen raak, kort na de start in Clermont-Ferrand. Het was Andrey Amador (EF Education-EasyPost) die gelijk versnelde en even later Daniel Oss (TotalEnergies) en Mathis Louvel (Arkéa-Samsic) met zich mee kreeg. De drie kregen een vrijgeleide van het peloton, waar meteen sprintersploegen Lotto Dstny, Alpecin-Deceuninck en Soudal Quick-Step zich op kop van het peloton meldden.

Vluchtersgroep van drie – foto: Cor Vos

Omdat er wat zijwind stond, waren de klassementsploegen wel alert in de openingsfase. Zij zagen hoe Amador, Oss en Louvel een maximale voorsprong van 3.30 minuut kregen van de ploegen van de rappe mannen, waar inmiddels ook Dylan Groenewegen een mannetje op kop had gezet. Louvel mocht vooraan het eerste bergpunt pakken, terwijl Oss het tweede klimmetje van vierde categorie voor zijn rekening nam.

De voorsprong van de kopgroep werd relatief klein gehouden, namelijk rond de twee minuten. Bij de enige tussensprint van de dag, waar Jasper Philipsen met minimaal verschil Bryan Coquard klopte, liep dat nog wat verder terug. De drager van de groene trui liep daardoor nog wat verder uit op zijn concurrenten in het puntenklassement.

Peloton laat de koplopers zwemmen
Het tempo in het peloton bleef hoog, waardoor ruim 90 kilometer voor de meet de voorsprong van de drie koplopers terugliep tot onder de minuut. Amador, Oss en Louvel leken vrede te hebben met het einde van hun vlucht, maar het peloton wilde ze niet te vroeg in de kraag vatten. Daardoor schommelde het verschil lange tijd rond de halve minuut.

Gele trui Jonas Vingegaard – foto: Cor Vos

Louvel liet zich ruim 50 kilometer voor de meet vrijwillig inrekenen en niet veel later zette ook Amador zich recht. De ervaren Oss bleef daardoor het langst voor het razende peloton uit. De snelheid lag hoog door de wind die schuin van achteren kwam, waardoor ook waaiers niet uitgesloten waren en de klassementsploegen zich ook vooraan meldden.

De eenzame vluchter liep ondertussen weer uit naar een voorsprong van 45 seconden, terwijl het 30 kilometer voor de finish opeens ging regenen. Dat zorgde voor nog meer nervositeit. Uiteindelijk strandde het avontuur van Daniel Oss op 13 kilometer van de finish in Moulins, waarna het aan de diverse treintjes was. Onder meer Jumbo-Visma was bij de pinken, om gele trui Vingegaard uit de problemen gehouden.

Philipsen wint ook zonder lead-out Van der POel
De trein van Alpecin-Deceuninck moest het in Moulins doen zonder Mathieu van der Poel, die gisteren ziekjes was en nu rust kreeg in de finale. Maar die trein van Philipsen moest het opnemen tegen onder meer het duo Christophe Laporte-Wout van Aert. Caleb Ewan, Jordi Meeus, Mads Pedersen en Biniam Girmay meldden zich ook op de voorposten in de laatste kilometer.

Jasper Philipsen laat iedereen zijn hielen zien – foto: Cor Vos

Op 500 meter van de finish werd Dylan Groenewegen naar voren gebracht door Luka Mezgec, maar dat was te vroeg. De Nederlander schoof vervolgens mee in de trein van Uno-X en ging als eerste de sprint aan met Philipsen in zijn zog. De groenetruidrager had nog kracht over, ging op en over Groenewegen en voltooide zo zijn kwartet in deze Tour. De derde plaats was voor Phil Bauhaus.

Van Aert zat de hele sprint goed geplaatst, maar in de laatste honderden meters raakte hij ingesloten, waardoor hij als negende over de streep rolde. Jordi Meeus werd elfde, Cees Bol twaalfde en Fabio Jakobsen zestiende.

54 Reacties
12-07-2023 17:39
Goed zo heren sprintersploegen! Ik zou gewoon de volgende keer weer de hele dag mannen op kop van het peloton zetten om zo Philipsen zijn volgende etappe te laten winnen! We hebben weer een aantal uur naar de definitie van waanzin gekeken.
    12-07-2023 17:45
    Wat moeten ze anders doen als je hier enkel met een sprinter bent? Niet rijden? Voor Alpecin hoeft het ook niet, die hebben er al 3 (nu 4) en vinden het voor groen ook wel best dat er een groepje wegblijft.

    Die andere sprintersploegen kunnen enkel blijven meerijden en hopen dat het eens wel lukt.
    12-07-2023 17:49
    @Gebruikersnaam
    Lotto zou bijvoorbeeld Eenkhoorn of Vocsnor in een groep kunnen laten, UnoX Waerenskjold, JayCo Durbridge en QS de hele ploeg. Volgens mij is de kans om op die manier de rit te winnen een stuk groter dan dat hun sprinter Philipsen gaat verslaan, ze komen niet eens in de buurt. Mocht die groep het dan niet halen kun je het altijd nog proberen in de massasprint. In de Giro zie je deze manier van koersen wel en dat zorgt toch regelmatig voor een vermakelijke koersdynamiek.
    12-07-2023 17:51
    Het grote risico van een sprintersploeg. Als een ander er ver boven uit steekt, dan zit je.
    12-07-2023 17:53
    Ik snap dat ook niet. Waarom sturen Bahrein, Lotto, Soudal, Trek niet een (snelle) man vooruit in de vlucht? Ze laten zich echt kansloos naar de slachtbank leiden op deze manier.
    12-07-2023 17:58
    @Monsieur Bendy

    Dat is een mooie theorie, maar in praktijk moeten dan alle sprintersploegen aanwezig zijn in die ontsnapping en dan ook nog eens met het juiste mannetje die een kans heeft om het af te maken.

    De kans dat zo'n "perfect storm" gaat plaatsvinden is zeer klein, in praktijk gaat er toch weer gewoon een ploeg of 2 meedraaien omdat ze ontbreken. Of stuurt Alpecin lekker Mathieu mee, zodat ze vooraan ook al twijfelen om mee te draaien. Ik vind dat meer Cycling Manager logica.
    12-07-2023 18:07
    Precies. Als ze slim zijn laten ze dit niet voortduren.
    Het blijven bedrijven ten slotte.
    12-07-2023 18:15
    De vraag is of die ploegen met een vluchter meer kansen hebben op een dichte notering (en bijbehorende punten) dan met hun sprinter. Types als Campenaerts en Alaphilippe hebben ook al een paar keer meegezeten, maar echt dichtbij de winst zijn ze ook nog niet gekomen.
    12-07-2023 18:18
    @Gebruikersnaam
    Uiteraard heb je gelijk dat de kans van slagen niet heel groot is maar juist die kleine kans dat het gaat lukken en de beelden van een kopgroep die er vertrouwen in heeft en een peloton dat zich helemaal uit de naad moet rijden om er een sprint van te maken zorgt voor een leuke koers. Bovendien schiet het een het andere niet in de voet. Je hoeft niet 7 man in dienst van je sprinter te stellen.
12-07-2023 17:37
Zuivere sprint zonder Mvdp lead-out, dan ben je gewoon de beste. Groenewegen goed, maar niet goed genoeg.
12-07-2023 17:50
sympathiek dat philipsen zegt dat mathieu het makkelijker maakt, maar dit was gewoon zijn eenvoudigste overwinning van de 4.
    12-07-2023 17:54
    Ze moeten Groenewegen kopen, misschien wel beter dan VdP
12-07-2023 19:03
In die beelden van bovenaf zie ik WvA nog een paar beuken uitdelen.. daar had de jury ook weleens naar mogen kijken..
12-07-2023 18:54
Correcte sprint. Goede positionering van Philipsen, die, als hij ingesloten dreigt te raken, nog snel opschuift. In tegenstelling tot Van Aert, die zich nog maar eens liet opsluiten.
Dramatische Tour van Van Aert. Steeds weer de verkeerde keuzes. Niet alleen in de sprints maar ook bij het keer op keer woekeren met de krachten, meestal dan nog op verkeerde ogenblikken. Het brainwashen en downsizen door zijn ploeg, lijkt stilaan (negatieve) vruchten af te werpen. Goed te zien in de sprints. Eerst teveel in de wind zitten, ook al door de dubbele taak. Vingegaard mee beschermen, dan nog meesprinten als het kan. Dat wordt steeds moeilijker natuurlijk. De benen worden steeds minder, een versnelling op het juiste moment zit er niet in. Duidelijk geen zelfvertrouwen meer, hij lijkt soms op een zombie. Nog geen overwinning tijdens de Tour. Slechts een echte overwinning dit seizoen. De TT-zege op het BK telt niet echt mee. Op deze manier, met ook nog eens met alles wat er komt bij kijken bij de bevalling over een paar weken, zie ik hem nadien echt niet meer in fysieke en mentale (top)vorm deelnemen aan het WK. Zonder wereldtitel redt hij zijn seizoen niet.
Het jammere is dat Van Aert de volgende jaren nog steeds in dat zelfde systeem zit. Een goedbetaalde werkkracht die zijn talent weggooit.
Maar als karma bestaat, gaan zijn ploeg en ploegleiders hiervoor deze Tour al de rekening betalen. Een fiasco dient zich aan. Nog geen ritzeges. Die zitten er ook niet aan te komen. Geen groen. Wel voorlopig geel. Maar voor hoelang nog ? Jumbo mag van geluk spreken dat Poga zo'n smalle basis heeft, anders was de beslissing nu al gevallen. Als Poga nog eens een slechte dag heeft, in een van de zware bergetappes, kan Vingegaard daar allicht van profiteren. Een of twee minuten extra moeten dan volstaan voor de eindoverwinning. Blijft Pogacar regelmatig en op het zelfde niveau fietsen, dan pakt hij hier en daar wat seconden en wat boniseconden. Voldoende om op en over Vingegaard te gaan. Dan dreigt een herhaling van de Tour 2020. Geen truien in Parijs. Toen werden toch nog ritten gewonnen. Dit jaar misschien zelfs niet.
    12-07-2023 19:33
    Tsjonge, jij maakt er echt een potje van.
    12-07-2023 19:49
    lamaarwaaien

    Wat belet je hierop een stevige repliek te geven, doorspekt met feiten, argumenten en een prognose voor de rest van de Tour ? Gaan Van Aert en ploegmaats, laat staan Vingegaard, nog ritten winnen ? Op deze manier ? Gaat Vingegaard de Tour winnen ?

    Met je nihilistische reactie heb je er echt wel een potje van gemaakt.
12-07-2023 17:35
Het had weinig gescheeld of er waren hier meerdere valpartijen geweest. Twee keer zag ik een renner van Lotto Soudal nog snel voor een vluchtheuvel op willen schuiven. Flip en Vini die gelukkig snel door hadden dat ze niet moesten armpje drukken. Meeus/Pedersen die elkaar in de weg fietsen. En nog wat geduw en getrek.
    12-07-2023 21:25
    Bijna raak is nog altijd mis. Het zijn wel beroepsrenners die al jaren het gooi-en-smijtwerk van een pelotonssprint gewend zijn. Zag er wat mij ( en vele anderen zo te lezen alhier) betreft, gecontroleerd uit.
12-07-2023 17:35
Dylan volgend jaar maar Giro.
    12-07-2023 17:36
    Alle sprinters behalve Philipsen dan maar Giro?
    12-07-2023 17:38
    Nee, Merlier moet naar de Tour.
12-07-2023 17:38
Bauhaus gaat nog worden teruggezet lijkt me.
    12-07-2023 17:42
    Dat moment kwam volgens mij door een toeschouwer die z'n hand over de hekken heeft.
12-07-2023 17:53
Toch hopen dat men Kooij vrij snel in de Tour laat rijden want ik zie voor de rest niemand in de buurt komen.
    12-07-2023 18:07
    Klopt, maar in de sprintwereld kan het snel gaan. De oudere garde (Jakobsen, Ewan en Groenewegen) komt er niet echt aan te pas owv diverse redenen (vertrouwen, blessures, vorm) en van de nieuwe, jonge sprinters lijken Kooij en op termijn Vernon de beste uitdagers. Kooij heb ik heel hoog zitten, dat wordt een dominante sprinter.
    12-07-2023 19:55
    djerkson
    Groenewegen en Ewan halen inderdaad niet meer het topniveau. De vraag is of ze dat ooit nog zullen halen. Ik denk dat Jacobsen het Philipsen wel moeilijk had kunnen maken. Door zijn toch stevige schaaf- en andere wonden is dat niet gebeurd. Of hij daar voor het einde van de Tour nog voldoende van herstelt valt te betwijfelen.
12-07-2023 17:57
Bauhaus niet terug gezet ?
12-07-2023 18:13
Matje nog steeds zwakjes? Zou best toch wel covid kunnen zijn, je test niet altijd gelijk positief.
REV was ook eerst een paar dagen minder voor de twee streepjes kwamen.

Mooie winst weer van Jasper, kan ook heel goed zelfs z'n weg vinden.
12-07-2023 18:14
Vinnie kreeg rond de laatste drie km aan 70/u nog een por van een Jay-Co renner? Dat had slecht af kunnen lopen.
12-07-2023 18:35
Het lijkt wel een bom die ontploft, niks aan te doen.
12-07-2023 18:49
Vlucht met 17 man vooruit, Philipsen wint. Daarachter is Vingegaard overtuigend de snelste in de pelotonsprint.
12-07-2023 19:11
Zoals TheBigShow zei hierboven: JP werd een goed jaar geleden op WF nog weggezet als een subtopper, terwijl je toen al zag dat hij bij de profs zijn sprintdominantie zou doortrekken. Het is bovendien een heel complete renner, en wie dat nog altijd niet gelooft, zal nog ogen trekken komend klassiek voorjaar. Groetjes.
12-07-2023 19:13
Wat ik al voorspelde voor SQS komt dus uit.
Juju is z'n topniveau kwijt en Faja... sja...

Juju probeert nog maar is gerust met 'n vet contract dat nog doorloopt en Faja denk... ah ja, volgend jaar DSM.

Geen voedzame bodem voor ritzeges :-(
12-07-2023 19:34
De enige die Philipsen eventueel op snelheid aankan is Jakobsen en die is nog niet 1 keer aan springen toegekomen.
En er komen nog 2, misschien 3 kansen…
12-07-2023 20:34
Toch wel een beetje een sof dat die twee klasbakken, van Aert en vdPoel, nog geen platte prijs hebben gereden. Je opofferen voor een ander heeft dus duidelijk ook voor hen een keerzijde.
12-07-2023 17:31
Kunnen ze een keertje een sprint hebben waar er niet iemand bijna van de fiets wordt afgereden?
    12-07-2023 17:34
    Ik zag niets bijzonders.
    12-07-2023 17:52
    Dan ging het er juist vandaag redelijk beschaafd aan toe…
    12-07-2023 18:04
    Heb je gekeken naar Sagan en die van Trek (vgm Pedersen)
    12-07-2023 18:44
    Het nieuwe normaal…
12-07-2023 17:35
Blijf het toch knap ongelofelijk vinden hoe Jasper P. opeens de snelste is van alle topsprinters in de Tour. Geen insinuatie. Maar totaal onverwachte ontwikkeling voor mij.
    12-07-2023 17:37
    Je hebt vorig jaar niet opgelet toen ie met fietslengtes in Parijs won? Dit jaar hele jaar zelden buiten top 3 in sprints, zelfs zonder trein plaatst ie zich altijd geweldig. Wat bij veel concurrenten een tekortkoming is.
    12-07-2023 17:38
    Is toch ook al hele jaar super sterk, echt totaal geen verrassing. Scheldeprijs gewonnen, 2e parijs roubaix.
    12-07-2023 17:39
    Tuurlijk zat ie er aan te komen het afg jaar. Maar vertelde je me dit paar jaar terug….
    Ik denk ook dat de vorm en omstandigheden bij de tegenstand niet tegenzit voor hem. Maar dan nog hij is ook echt de snelste, niet alleen dat hij goed gebracht wordt door een trein.

    Edit: jullie begrijpen me niet helemaal denk ik. Het gaat niet over had je dit een paar weken terug verwacht. Hij was de favoriet voor groen en etappes.
    12-07-2023 17:39
    Had verwacht dat hij sowieso de enige sprinter met meer dan 1 ritzege zou zijn, maar had dan gedacht aan 2 of zo, geen 4.
    12-07-2023 17:41
    Wie zijn dan de topsprinters? Groenewegen? Die ritjes in Saudi tour of Slovenië wint. Of bedoel je Ewan? Die al 2 jaar geen resultaten rijdt. Of bedoel je Pedersen? Die toch bekend staat om het goed te zijn in het zware parcours. Of WVA dan? Die dit jaar echt de snelheid niet lijkt te hebben. Jakobsen dan? Die dit jaar ook al niet vooruit geraakt. Of zijn de topsprinters Bauhaus en Coquard dan? Die 2 lijken nog het meest consistent. Ik denk toch dat Philipsen al lang bewezen heeft bih de snelste van het pak te horen. Hij zet stappen want is jong. De andere gaan wat achteruit. Won vorig jaar ook al 2 ritten in de Tour en heeft toch echt al veel goede spurts gewonnen. Qua snelheid denk ik dat een Merlier en Kooij in de buurt komen.
    12-07-2023 17:43
    Ja vooral Kooij lijkt me de beste uitdager. Maar goed dat duel gaan we helaas niet te zien krijgen in een Tour.
    12-07-2023 17:43
    Ja en dat terwijl hij 3 jaar geleden nog werd afgeschreven hier op wielflits door de experts
    12-07-2023 17:47
    Milan met een goede trein lijkt me ook wel in staat om Philipsen te verslaan en Kooij voor de rest niemand.
    12-07-2023 17:51
    Hmmja snelste niet zo zeker. Eerste etappes vooral geprofiteerd van de geweldige leadouts. Verder heeft hij gewoon meer inhoud dan de andere rassprinters en verteerd hij de etappes heel goed.
    12-07-2023 18:03
    Kooij is op termijn wellicht de beste uitdager, maar niet zolang hij bij JV zit. Anderzijds, Kooij is stilaan meer dan een sprinter aan het worden, dus wie weet.
    12-07-2023 18:08
    Wie de snelste is, blijft toch een beetje de waan van de dag. Bennett, Ewan, Groenewegen, Jakobsen, Demare, zelfs Ackermann, nu Philipsen, ze hebben allemaal hun periode gehad dat ze een paar maanden of half seizoen de snelste waren.

    En als je fan bent van die specifieke sprinter, dan kies je ervoor om te stellen dat de glorieperiode van jouw sprinter dé representatieve periode is en dat jouw sprinter dus intrinsiek eigenlijk (nog steeds) de snelste is. Ooit waren Groenewegen en Ewan dat, nu niet meer en ze gaan dat ook nooit meer terug worden.

    Daarom was Cavendish wel dé sprinter, diens periode duurde véél langer dan bij de anderen en die kon zelfs een paar keer verdwijnen en terugkeren.
    12-07-2023 18:13
    Hij is nog maar 25, dus op zich is het een redelijk normale ontwikkeling qua sterker en wijzer/sluwer worden. Daarbij komt dan nog de match met Matje. En van zijn concurrenten ben ik niet echt onder de indruk, om allerlei verschillende redenen.
    12-07-2023 18:17
    Die tour waar het hem steeds net niet lukte en hij 2e en 3e werd steeds was natuurlijk al een aankondiging. Vond destijds dat vroegtijdig afschrijven redelijk bizar. Ook was zijn initiële keuze voor UAE niet erg handig, daar lieten ze hem veel te veel rijden.

    Nu in het juiste team met de de juiste focus en middelen komt het talent er maximaal uit. Mooi voor hem en niet uitgesloten dat hij dit nog een tour gaat kunnen.

Reacties zijn gesloten.