Tour 2022: Tom Pidcock verovert Alpe d’Huez in koninginnenrit, Vingegaard houdt stand
foto: Cor Vos
donderdag 14 juli 2022 om 18:13

Tour 2022: Tom Pidcock verovert Alpe d’Huez in koninginnenrit, Vingegaard houdt stand

Tom Pidcock heeft de koninginnenrit van de Tour de France gewonnen. De Brit van INEOS Grenadiers demarreerde uit de kopgroep op tien kilometer van de streep op Alpe d’Huez en kon zijn voorsprong behouden. Louis Meintjes en Chris Froome mochten mee op het podium. Tadej Pogacar bestookte geletruidrager Jonas Vingegaard met twee stevige demarrages, maar de Deen kon sterk standhouden.

Een groot aantal renners in het peloton waren waarschijnlijk nog aan het nahijgen na de loodzware etappe van gisteren. Veel tijd hadden ze daar niet voor, vandaag kregen ze andermaal een zeer intense rit voorgeschoteld. Drie legendarische beklimmingen van buitencategorie verdeeld over 165 kilometer. De finish? Op de top van Alpe d’Huez.

Meteen na het startschot schoot Amerikaan Neilson Powless (EF Education-EasyPost) weg uit het peloton. Powless, die eerder deze Tour dicht bij de gele trui was en tot gisteren nog zicht had op een top-10 plaats, reed solo weg. Het was even wachten op versterking, maar uiteindelijk kwamen Kobe Goossens (Intermarché-Wanty-Gobert) , Anthony Perez (Cofidis), Sebastian Schönberger (B&B Hotels-KTM), Matis Louvel (Arkéa Samsic) en Nelson Oliveira (Movistar) aansluiten. De zes vluchters sloegen de handen in elkaar en reden richting de voet van de Col du Galibier. 

De zes eerste aanvallers met Powless op kop – foto: Cor Vos

Tom Pidcock en Chris Froome slaan handen in elkaar 
In het peloton was het nog onrustig, veel renners probeerden de sprong nog te maken naar de kop van de koers. Onder meer Primoz Roglic, Thibaut Pinot en Aleksandr Vlasov toonden zich, maar konden de overstap niet maken. Het waren Giulio Ciccone (Trek-Segafredo) en Louis Meintjes (Intermarché-Wanty-Gobert) die op de flanken van de Col du Galibier naar de vluchters toereden. Ondertussen verschenen de mannen van Jumbo-Visma op kop van het peloton, zij verzorgden het tempo en reden gaatjes dicht naar grotere groepen die wegreden.

Ciccone en Meintjes voegden zich vooraan op enkele kilometers van de top bij de zes koplopers. De acht bleven niet bij elkaar op de eerste klim van de dag, Fransman Perez vond het niet snel genoeg gaan en ging solo op zoek naar de top. Powless, Meintjes en Ciccone waren de sterkste klimmers in de achtervolging en bleven met zijn drietjes in de buurt van Perez. De 31-jarige renner uit Toulouse pakte de volle buit van 20 punten. Tom Pidcock (INEOS Grenadiers) besloot niet ver daarachter om na de top van de Galibier een masterclass dalen te geven. Samen met Chris Froome (Israel-Premier Tech) probeerde hij naar de vluchters toe te rijden.

Froome was vastberaden om in de kopgroep te geraken in de koninginnenrit – foto: Cor Vos

Dat gebeurde met succes. Op een tussenstuk op weg naar de Col de la Croix de Fer kregen we opnieuw een samensmelting in de kopgroep; met Pidcock en Froome, zonder Louvel. De voorsprong van de negen bedroeg op dat moment een kleine vier minuten. Het tempo ging vervolgens nog meer naar beneden in het peloton, wat de sprinters à la Fabio Jakobsen en Caleb Ewan ongetwijfeld graag zagen gebeuren. Met een voorsprong van zes minuten begonnen de negen renners aan de tweede beklimming van buitencategorie, de Col de la Croix de Fer. 

Sterkste klimmers in kopgroep vinden elkaar
Het negental, met daarin enigszins opvallend maar een enkele Fransman op quatorze juillet, leek aanvankelijk samen naar de top te rijden van de tweede gecategoriseerde beklimming van de dag. De Belgen van Jumbo-Visma gooiden het tempo in het peloton echter in de lucht, de voorsprong van de negen leiders slonk dan ook snel. Dat was het signaal voor een versnelling van Pidcock, waardoor enkel Meintjes, Froome, Powless en Ciccone hun wagonnetje konden aanhaken.

Ciccone graaide vervolgens de punten mee op de top van de Col de la Croix de Fer, voor Powless en Meintjes. Het vijftal dook samen de afdaling in, op zoek naar de laatste beklimming van de dag. Hun voorsprong was al aanzienlijk kleiner geworden, op de top hadden ze slechts een kleine vijf minuten voorsprong.

Jumbo-Visma toonde nogmaals hun sterkte in de breedte – foto: Cor Vos

Pidcock luidt finale in op Alpe d’Huez
Het was natuurlijk heel de dag uitkijken naar de laatste beklimming van de dag, de mythische Alpe d’Huez. De vijf leiders werkten goed samen en deden er alles aan om met een mooie voorsprong te beginnen aan de beklimming met 21 haarspeldbochten. Daar slaagden ze ook in, aan de voet hadden ze terug zes minuten voorsprong op het peloton.

Even voor het collectief geheugen: de Alpe d’Huez is 13,9 kilometer lang en bedraagt een gemiddeld slaagpercentage van 7,9%. Met nog twaalf kilometer op de teller moesten Powless en Froome voor de eerste keer de rol lossen, maar beiden konden toch nog een keer terugkomen. Niet veel later knalde Pidcock weg uit de kopgroep, de olympisch kampioen MTB en wereldkampioen veldrijden oogde nog zeer fris op tien kilometer van de streep.

De supporters waren andermaal ruim aanwezig – foto: Cor Vos

Jumbo-Visma kraakt steeds meer tegenstanders
Echt wegrijden deed Pidcock niet, Meintjes en Froome kozen beiden hun eigen tempo waardoor ze continu in de buurt bleven van Pid. En wat in het peloton? Groene trui Wout van Aert nam vlotjes en kilometerslang de leiding in het peloton, waarna Steven Kruiswijk de estafette overnam. Het tempo van Jumbo-Visma was moordend. Na een stevige overname van Roglic moesten onder anderen Nairo Quintana en David Gaudu onverbiddelijk de rol lossen op zes kilometer van de streep.

De beurt van Roglic was niet al te lang, maar had wel heel wat schade opgeleverd. Niet veel later moesten namelijk ook Romain Bardet en Adem Yates lossen. De overgebleven klassementsmannen op vier kilometer van de finish: Sepp Kuss, Jonas Vingegaard, Tadej Pogacar, Geraint Thomas en Enric Mas. Een kilometer later besloot Pogacar dat zijn moment daar was. De Sloveen demarreerde zeer explosief, maar Vingegaard plakte aan zijn wiel als superlijm.

Dominantie van de Nederlandse ploeg – foto: Cor Vos

Pidcock op weg naar de overwinning
Terug naar de kop van de koers. Daar bleef Pidcock een gelijkmatig tempo rijden, wat ervoor zorgde dat Meintjes niet dichter kwam. De kleine klimmer verloor steeds meer tijd, terwijl Froome al helemaal stilviel. Voor de 22-jarige polyvalente renner was het nog maar zijn tweede overwinning in zijn jonge carrière. Meintjes legde beslag op de tweede plaats, Froome werd knap derde voor Powless.

Vingegaard beantwoordt aanvallen van Pogacar
De beste klassementsmannen kwamen echter snel terug bij elkaar, Pogacar liet het tempo zakken nadat zijn concurrent knal in zijn wiel zat. Kuss bewees zijn waarde nog maar eens en verzorgde het tempo opnieuw voor geletruidrager Vingegaard. Op een goede kilometer van de streep ontbond Pogacar nog eens zijn duivels, maar andermaal zat de Deense gele trui snel in het wiel.

In de laatste honderden meters sprintten de klassementsrenners nog, maar tijdsverschillen kwamen er niet meer tussen Pogacar, Vingegaard en Thomas. Pogacar won het sprintje wel en eindigde als vijfde in de etappe op een goede drie minuten. Mas en Bardet verloren beide handvol seconden, Gaudu, Yates en Quintana kenden duidelijk een mindere dag. Door deze nieuwe tijdsverschillen valt Bardet van het podium en schuiven Pogacar en Thomas beiden een plekje op.

141 Reacties
14-07-2022 18:18
Chris Froome is terug!
    14-07-2022 18:19
    Die reed buiten beeld al vrij aardig natuurlijk. De Tour gaat-ie nimmer meer winnen, maar dit was wel gewoon behoorlijk
    14-07-2022 18:21
    Ik ben blij voor hem dat hij toch weer terug renner is. Elke etappe steeg hij in de uitslag deze tour. Misschien helpt een grote ronde uitrijden hem echt terug in koers.
    14-07-2022 18:31
    Froome misschien wel de grootste winnaar van de dag. Deze Tour geeft hoop voor de revaliderende mens met Jakobsen, Jungels en nu Froome.
    14-07-2022 18:46
    Mwah, kreeg 7 minuten cadeau...
    14-07-2022 19:03
    Sepp Kuss ook. Net op tijd in vorm voor de derde week.
    14-07-2022 19:54
    Hey Sprintmaster. Idem voor wout vorig jaar op de Ventoux ;-)
    14-07-2022 20:08
    Gisteren Quintana en vandaag Froome, oude tijden herleven!
14-07-2022 18:18
Mooi om te zien dat Pogacar nog lang niet uit deze Tour ligt. Hopelijk wordt het nog een prachtige strijdt tussen Vingegaard en hem.
    14-07-2022 18:21
    Toch waren zijn aanvallen minder dan we normaal zien.
    14-07-2022 18:29
    Ja, ik vond Pogacar ook niet super. Maar goed, hij is nog niet gekraakt.
14-07-2022 18:21
Pidcock laat zien wat voor talent hij heeft, durft aan te vallen en is naast een fantastisch daler ook bergop uitstekend. Meintjes en Froome passen dan wel bij hem als veteranen op het podium. Daarachter heeft Vingegaard een sterke Pogacar getroffen maar de Deen lijkt stoïcijnser met de dag te worden. Ploeg was weer geweldig met vandaag Kuss in de Porte/Poels rol van vroeger. Conclusie is dat we eigenlijk nog steeds een tweestrijd hebben met Thomas op het vinketouw.
    14-07-2022 18:24
    Toch had ik het idee dat als Pog en Vingegaard door hadden gereden G niet meer was teruggekomen.
    14-07-2022 18:47
    Dat weet ik wel zeker, Aart. Had nog wel wat strapatsen van G verwacht, maar dat zat er vandaag zeker niet in.
    14-07-2022 19:26
    Meintjes is overigens pas net 30, dus was gewoon heel jong heel goed (6 jaar geleden de piek).
14-07-2022 18:22
Achteraf beschouwd was dit natuurlijk niet echt een koninginnenrit. Knappe zege van Pidcock, goed om Froome weer eens aan het front te zien.

Zou Ciccone gedacht hebben dat hij een kans maakte?
14-07-2022 18:23
Na hoogtepunten volgen altijd dieptepunten...
    14-07-2022 18:25
    Ik heb op zich een mooie rit gezien. Het was alleen niet zo legendarisch als gisteren. Dieptepunt wil ik het zelf dus niet noemen. Mooie en verdiende winst van Pidcock.
    14-07-2022 18:31
    Klopt monsieur die levesles heb ik ook al vaak moeten leren ..
14-07-2022 18:24
Na de grote woorden gister had ik wel wat meer verwacht van de "aanvallen" van Pogacar. Als Thomas kan volgen/aansluiten (met alle respect) ben je niet top als Pogacar. Denk dat Vingegaard wel wat over had, maar geen onnodige energie gaat verspillen. Kuss weer meesterlijk in het hooggebergte.

Froome = held
    14-07-2022 18:26
    Niet fair. Als hij door gaat, dan zetten ze Thomas op achterstand. Het is echter zinloos om zelf tegen een counter aan te lopen. Ik wil ook dat ze continu aanvallen, maar dat is niet realistisch en vaak ook gewoon niet slim.
    14-07-2022 18:29
    Dat begrijp ik, maar op dit moment is Thomas bijna een grotere bedreiging voor het klassement dan Vingegaard. Dan trek je door. Denk dat het pas realistisch is als Pogacar gaat inzien wie zijn echte concurrentie is op dit moment.
    14-07-2022 18:44
    Als je al 2 keer de Tour hebt gewonnen denk ik niet dat het veel uitmaakt of je 2de of 3de eindigt in het eindklassement.
    14-07-2022 18:51
    Een echte kampioen maakt zich idd niet druk om 2e of 3e worden. Je hebt al twee titels gepakt. Natuurlijk moet hij nog meer tijd pakken op Thomas voor de tijdrit, maar dat zal nog wel gebeuren. Ik zie hem nog wel een minuut op Thomas pakken. Lukt dat niet, dan wordt hij derde. En ik denk idd ook dat hij daar niet warm of koud van wordt.
    14-07-2022 19:01
    Dat is voor mij dan een typisch gevalletje van "Wie het kleine niet eert." Ik snap wel dat hij voor de winst rijdt, maar ik neem aan dat hij door had kunnen trekken. Hij kondigde aan dat hij zou gaan aanvallen, dat leek meer op het testen van de benen. Dat probeer ik te zeggen.
    14-07-2022 19:09
    Als het bij deze korte aanvallen bljft,zal Pogi geen 2.22 minuten dichtrijden. Pogi zal een echte aanval moeten plaatsen om Jonas eraf te rijden. Met deze speldeprikken gaat hij het niet redden. Ook geen sterke ploeggenoten meer.
    14-07-2022 19:30
    @fransestinkkaas
    Pogacar zal gedacht hebben: het is niet voor vandaag. Hij heeft een paar keer serieus versneld om de benen van de Deen te testen en kwam tot de conclusie dat die benen vandaag goed waren. De Tour is pas net op de helft he.
14-07-2022 18:24
Lichtelijk teleurgesteld dat Vignegaard niet zelf iets probeerde, maar iedereen was duidelijk nog gesloopt van gisteren.
    14-07-2022 18:26
    Ik denk niet dat hij Pog had kunnen lossen. Dan beter energie sparen. Parijs is nog ver, om maar een cliché te gebruiken.
14-07-2022 18:26
Heul makkelijk stand gehouden van jonas die is gewoon better dan pogi . Ook perfect uitgecontroleerd door jumbo dit ritje , gaat lekker
Verder mooie top 3
    15-07-2022 08:59
    We gaan het zien dikke vrouw.
14-07-2022 18:26
Mooie beklimming van de Alp dat wel. Pidcock gave renner! Ineos met drie Britten in de top 10 nu, wow British Cycling..... en Froome, bijzondere dag uiteindelijk.
    15-07-2022 09:00
    Pidcock heeft woord gehouden.
14-07-2022 18:27
Prima werk van de Belgen Benoot, van Hooydonck en van Aert vandaag! Het zou een beetje flauw zijn om te stellen dat het knechten in hun genen zit.
    14-07-2022 18:28
    Hebben alle drie geweldig werk verzet.
    14-07-2022 18:29
    Had Van Aert zonder dat knechtenwerk nog bij Pogacar en Vingegaard gezeten, José?
    14-07-2022 18:31
    Tsja die'n ene Hollander in de ploeg heeft idd niet veel meerwaarde. ;)
    14-07-2022 18:47
    Kruijswijk is een Brabander...
    15-07-2022 09:01
    Idd dat is heel flauw van je Alfred.
14-07-2022 18:27
Niet de legendarische etappe van gisteren, maar een redelijke etappe. The terminator geeft het nog niet op. Mooi. Hij had wellicht meer kunnen doen om Thomas verder op achterstand te zetten, maar wellicht toch bang voor een counter van Vingegaard.
    14-07-2022 18:51
    Zijn grootste probleem is nog steeds zijn team, hij kan zijn jongens niet inzetten om de vlucht van de dag terug te halen en die sprintjes telkens op de meet zullen JV doen besluiten om vaker de vlucht een genereuze voorsprong te geven. Mijns inziens weet hij al de hele Tour dat bergop Jonas aan hem gewaagd is, niet voor niks wordt zijn programma voor volgend jaar omgegooid en zou hij het kasseienwerk weer inruilen voor klimkoersen. De aanvallen vandaag waren scherp maar voor een echte coup moet hij van verder aangaan en dus meer riskeren.
    14-07-2022 18:56
    Dat zou jammer zijn. Het is toch mooi om een groot kampioen ook op de kasseien te zien. Het is ook niet alsof hij nu de underdog is ten opzichte van Vingegaard. Al pakt Jonas wellicht de Tour dit jaar, Pogacar is volgend jaar gewoon de favoriet. Hoe vaak zit het ook zo tegen met ploeggenoten die wegvallen door ziekte, etc. Die kan gewoon met veel vertrouwen de Tour van 2023 aanvatten.
    15-07-2022 00:07
    Natuurlijk komt Pogacar terug. Maar ik denk wel dat de organisatie wel weer een rit met cols boven de 2000 meter erin gaat leggen.
14-07-2022 18:28
Vrees dat Pogi die achterstand niet meer zal kunnen ophalen. JV de beste ploeg en er blijft nog maar één echt zware rit over (die naar Hautacam). Op de andere bergritten zie ik Pogi Vingegaard niet lossen.
Elke dag de vlucht laten winnen zodat de bonis ook weg zijn. Dan blijft er niet veel meer over.
    14-07-2022 18:30
    De enige kans voor Pogacar is een rit in het middengebergte, een beetje op zijn Remco's.
    14-07-2022 18:37
    Ik vrees het ook. Mooie zege van Pidcock, ook daarin heeft hij van Aert en VDP al overtroffen.
    14-07-2022 18:38
    De laatste klim dinsdag heeft 4 km aan 12 procent. Lastig zat lijkt me. Met daarna ook nog afdaling kun je best een slag slaan. En woensdag eindigt het ook met dubbele cijfers. Pyreneeën zijn sowieso erg grillig, gemiddelde over de hele klim zegt vaak niet super veel.
    14-07-2022 18:42
    Vorig jaar Van Aert niet zien winnen in de Tour Nieuwe Merckx?
    14-07-2022 18:46
    Twee dagen geleden dacht bijna iedereen dat Pogacar onverslaanbaar was. Niemand is onverslaanbaar. En Vingegaard moet zich zeker niet rijk rekenen. Parijs is nog ver.
    14-07-2022 20:11
    @Angelo Pauwels Welke rit in het midden gebergte heeft Evenepoel op dit niveau gewonnen?
14-07-2022 18:32
Met de ploeg die Vingegaard heeft zal Pogi eerder moeten opletten dat hij zelf niet in de problemen gaat komen. Als hij in een tweede waaier zit zal de ploeg die hij nu heeft hem nietterugbrengen.
14-07-2022 18:33
Fraai werk van Kruis en Kuss vandaag, die zijn zeer in orde. Vingegaard geen moment in de problemen. Pogi zal ergens nog wat peut moeten halen, anders rijdt hij Vinnie er niet af.
14-07-2022 18:33
Het is ook niet dat Jonas over had, anders val je wel aan, in de hoop dat Pogi nog steeds iets minder is. Kan nog wel eens een mooie strijd worden.
14-07-2022 18:34
Saaie etappe, mooie winnaar. Maar na het geweld van gisteren is iets al snel een saaie etappe.

Die laatste aanval/sprint van Pogi volkomen kansloos en nergens voor nodig, het is daar nagenoeg vlak...
    14-07-2022 18:42
    @Jasper Waar was die laatste aanval/sprint dan? Want de laatste rechte lijn is zeker niet vlak, weet ik uit eigen ervaring.
    14-07-2022 19:04
    Inderdaad, beetje domme actie van Pogacar, want nu heeft hij gezien dat hij ook in de sprint niet echt wegrijdt bij Vingegaard en niet op de klim. Rest voor Pogacar een aanval op 40 km van het einde, maar dan is de ploeg van JV veel te sterk.
    14-07-2022 19:08
    @lalsacien, die laatste rechte lijn is een stukje voorbij waar de Alpe D'HuZes finish ligt. Alles behalve geschikt voor een aanval.
    14-07-2022 21:17
    @Jasper volgens mij weet je niet waar je het over hebt. Alpe Duzes eindigt voor de tunnel. Na de tunnel stijgt het nog wat en duik je naar rechts en daar gaat het iets naar beneden tot de rotonde waar je naar links moet en dat is de laatste rechte lijn en die gaat echt wel omhoog.
    14-07-2022 22:16
    @lalsancien bullshit! Heb vorige maand nog meegedaan aan Alpe D'HuZes, na die tunnel ga je rechtsaf een klein stukje door het dorpje en vervolgens kom je na een stukje valsplat aan bij de finish NAAST het sportpaleis. Dus ik weet niet wanneer jij met Alpe D'HuZes meegedaan hebt of bent wezen kijken maar dan heb je weldegelijk de finish gemist. Als je na die finish 400m doorfietst en linkaf gaat kom je bij de rotonde uit waar ze vandaag net voor of net na gefinished zijn.
14-07-2022 18:35
Bizar, deze generatie renners.
14-07-2022 18:35
hulde voor Pidcock, met een waarlijk geweldige afdaling. Dit was een sterk nummer!
14-07-2022 18:36
Misschien kan iemand Sporza uitleggen dat de bijdragen van Vangramberen (prachtige naam, dat dan weer wel) vanaf de motor niet meer van deze tijd zijn. Hij zegt letterlijk wat we al zien. Zijn bijdragen werken zelfs averechts, zoals hij gisteren zat te ouwehoeren terwijl ondertussen de koers tussen de favorieten explodeerde. Wuyts had hem onmiddellijk afgekapt, maar dat kunnen we van de zachtmoedige, emotionele dramaqueen Renaat niet verwachten.
    14-07-2022 18:43
    Je moet een oud-wielrenner op de motor hebben. Thomas Voeckler doet het uitstekend bij France Télévisions !
    14-07-2022 18:50
    Eurosport heeft Wiggins, maar komt te weinig aan het woord en heeft eigenlijk alleen oog voor Britse renners helaas.
    14-07-2022 18:52
    Ik kijk overwegend op Eurosport en kan me niet voorstellen dat de bijdragen van Vangramberen nòg nietszeggender zijn dan die van oud-renner Wiggins...
    14-07-2022 18:55
    Het is wel mooi: vroeger hadden we iemand op de motor (Theo Koomen!) omdat we het niet konden zien. Nu hebben we iemand op de motor terwijl wij meer kunnen zien dan degene op de motor ziet. En tóch zeg ik vanwege de folklore, het geluid: houden.
    14-07-2022 18:57
    Wiggins heeft er wel kijk op, maar komt eigenlijk te weinig aan het woord en als hij dan wat mag zeggen, ligt vaak de focus op de britten en Ineos.
    14-07-2022 19:02
    1000 maal liever Schotte dan de zelfingenomen en zelfverklaarde prof.dr. in de cyclologie, M. Wuyts. De Cauwer heeft na de laatste koers nooit meer iets tegen hem gezegd, hoe zou het komen denk je? Neerbuigend naar José doen, diens commentaar negeren, ongelooflijk betweteren etc. Van Gramberen geeft goede bijdragen, ik vond het aangenaam om te horen dat Goossens en Perez samen jacht maakten en niet zo ver achter zatzn op de Croix. Misschien zit commentaar geven op de Belg ook in de genen, maar dat zou wat ver gaan om dat te veronderstellen zeker? (hehe)
    14-07-2022 19:03
    De beste bijdragen vanop de moto kwamen vroeger eigenlijk van Renaat zelf, en ook van Karl Vannieuwkerke. Maarten is een prima journalist, maar niet de man voor op de moto.
    14-07-2022 19:05
    De overdosis aan nietszeggende pre start interviewtjes mogen er ook uit. Net als dat gebabbel met de radio reporters. Sporza heeft de uitzending zo vol gestopt met onzin dat ik van ellende weer NOS moet kijken/luisteren
    14-07-2022 19:05
    Precies, daarom zijn die Britse verslaggevers zo irritant, ze zien alleen maar britten. Daarnaast heeft Wiggins o,o toegevoegde waarde.
    14-07-2022 20:52
    Van Gramberen heeft inderdaad weinig meerwaarde, Karl Berteele doet dat veel beter en spreekt met meer passie. De absolute nul vind ik echter ´sir´ Wiggins.
14-07-2022 18:37
Prima winnaar, Pidcock; eindelijk laat Ineos wat zien. Lauwe etappe verder, Vingegaard lijkt alles onder controle te hebben. Vond Roglic er wel redelijk vroeg afgaan, nog niet geheel hersteld lijkt het, maar uitstekend opgevangen door Kuss.
14-07-2022 18:39
Grootste gevaar voor de toppers zat in die debiele testosteron supporters. Vooral die dikke die zijn sprint zag stranden bij een gendarmerie. Wat een idioten.
    14-07-2022 18:46
    Die vikingen in de bocht vond ik nog erger.
    14-07-2022 18:46
    Het wordt tijd dat ze daar iets aan doen.
    14-07-2022 18:51
    Ik vreesde het ergste, vooral van die Oranje idioten in bocht 7, maar het viel me alleszins mee vandaag.
    14-07-2022 18:52
    Deze discussie blijft jaarlijks terugkomen. Maar wat moet je er aan doen?
    Ikzelf ben niet zo van het principe dat er allemaal 'idioten' langs de kant staan. Het is natuurlijk prachtig dat ze door zo'n mensenhaag rijden. De fans kleuren mede de koers. Iets meer respect daarvoor zou op zijn plaats zijn. Maar wat doe je aan een stel zotten (nog geen procent wat er langs de kant staat) die volgens mij vooral hun 'moment of fame' willen pakken? Vrij weinig denk
    14-07-2022 18:56
    Het viel mij ook mee, en heb zowel Pidcock als Vignegaard horen zeggen dat het publiek zich prima gedroeg. Tuurlijk, je hebt altijd die ene koekwaus en die andere lul, maar die zijn er eigenlijk altijd wel.
    14-07-2022 19:07
    Jep. En daar doe je dus niets aan. Of je moet hele bergen met boarding afzetten. Lijkt me ook ondoenlijk. Denk dat je het gewoon moet accepteren
    Let wel: ik irriteer me af en toe ook hoor. Ik vraag me ook altijd af wat ze drijft? Een hoop alcohol en een tekort aan aandacht denk. Kijk: ik heb ook weleens bezopen op zo'n berg gestaan, maar dat achterlijke 'meelopen' is nog nooit in me opgekomen. Net als 99% van de fans
    14-07-2022 19:31
    Feitelijk staan die meelopers op dezelfde lijn als de Opi Omi mevrouw. Geen wielersupporters, die er enkel zijn om zichzelf terug te zien in de uitzending.
    14-07-2022 22:31
    Je kan er simpelweg niets tegen doen, veruit het grootste gedeelte 99,99 procent niks mis mee en onderdeel van koers. Ook die paar mafkezen.

    Ik vond het prima. Mijn dochter vond het een fantastisch beeld en ik denk zo ook het leeuwendeel van de tourkijkers. Het enige jammere is dat je op zon eindklim niks van de omgeving ziet. Ik ken de alp alleen als homosapiensnest.
    15-07-2022 09:42
    @RV: Volgens mij hoef je niet al te veel van de omgeving te zien, zo mooi is-ie niet. Klim eindigt in een lelijk skioord en de vallei bij Bourg D'Oisans vanwaar ze beginnen is ook niet bepaald de schoonste van het stel.

    Deze klim rijd je zelf niet op voor het natuurschoon. Een superuitdaging is het evenmin, daarvoor is het profiel te mak (beperkte lengte/zwaartepunt in de eerste twee, frisse, kilometers/top niet in de buurt van de 2000m). En de hoeveelheid haarspeldbochten is ook allerminst exceptioneel. Heb je de TdF op je netvlies en ben je bekend met de historie van Alpe D'Huez dan leuk om eens te doen, anders overslaan zou ik zeggen.
14-07-2022 18:45
Parijs is nog ver volgende week de Pyreneeën en een lange vlakke tijdrit waar ik Pogi echt wel een minuut terug zie pakken, tweede aanval van Pogi had Jonas het echt wel moeilijk ff of je moet het niet willen zien en ook hij kan een slechte dag tegenkomen hongerklop of covid.
    14-07-2022 18:47
    Jonas zat meteen in zijn wiel, maar oké. Zie wat je wilt zien. Het is even moeilijk voor fans van Pogi, dat begrijp ik wel.
    14-07-2022 18:49
    Vingegaard zat op een metertje en moest sneller gaan zitten, gelukkig voor hem moest Pogacar dat 10 meter verder ook al doen.
    14-07-2022 18:50
    Ach dit blijft niet duren voor Jumbo
    14-07-2022 18:51
    Had eerder het idee dat hij ging zitten omdat hij zag dat hij het gat relatief makkelijk ging dichten.
    14-07-2022 18:52
    Want Yep? Onderbouw je statement eens?
    14-07-2022 18:53
    Dominantie blijft nooit duren.
    14-07-2022 18:54
    Dat ben ik met je eens. En gelukkig ook maar (dat dominantie niet eeuwig duurt) Maar voor deze Tour hebben ze vooralsnog goede papieren.
    14-07-2022 18:56
    Die tweede aanval waarbij Vingegaard eventjes een binnenbochtje meepikte? Toen had Pogacar de boodschap begrepen. Kennelijk had hij het sprintje op de streep echt nog even nodig voor zijn zelfvertrouwen, terwijl Jumbo de 5e plek gerust aan Ciccone had willen gunnen.
    14-07-2022 18:56
    Het Romeinse rijk is ook ineengestort ja, er is een tijd van komen en gaan.
    14-07-2022 18:58
    Lol Wheely. Enkel "dominantie blijft niet duren" zeggen is qua onderbouwing nogal dun, ja.
    14-07-2022 18:59
    Idd @Aart: als er 1 ding is waar we vanaf moeten dan is het wel dominantie. Aub niet, zeg. Laat ze maar lekker om en om de Tour winnen, of soms een outsider. Dat willen we zien. Of een renner domineert met forse tegenstand en moet er echt voor strijden. Dat is al veel draaglijker dan echte dominantie. We don’t want that.
    14-07-2022 19:08
    Je zag dat Jonas over had, zat zo snel op het wiel maar het blijft altijd een gok om te counteren. Voor je het weet loop jezelf weer tegen een counter. Dan maar voor de zekerheid.
    14-07-2022 19:39
    Dat vind ik ook veel leuker idd vevie
    15-07-2022 09:10
    @xistnc
    Het is lekkerder om 2e te staan dan 4e. Zie Bardet.
14-07-2022 18:48
Jammer dat JV niet voor de etappewinst wilde gaan. Op de top van CdF hadden ze het al tot ruim 4 minuten terug gebracht en dan laten ze het weer lopen tot 6 minuten. Wilden duidelijk de etappe weggeven i.v.m. eventuele bonificaties voor Pogacar.
    15-07-2022 00:13
    Dat is toch gewoon een slimme manier van koersen?
    15-07-2022 09:14
    Nee, Pidcock heeft daar als een dolle de voorsprong weer vergroot.
14-07-2022 18:50
Koeper

Scherp
14-07-2022 18:51
Vingegaard vond dat het publiek zich blijkbaar correct gedroeg op de Alp. Heeft duidelijk (en logischerwijs) niet gezien wat er achter hem gebeurde.
    14-07-2022 18:54
    Moet-ie dan het publiek schofferen?
    14-07-2022 18:56
    hakken meteen in 't zand terwijl het niet eens kritiek op vingegaard is

    -edit-
    mja, reactie is verwijderd, zo wordt het onduidelijk wie op wat reageert
    14-07-2022 19:05
    Ik was iets te fel in mijn reactie, vandaar Chip. Excuus.
    14-07-2022 19:05
    De Bora-buik vond ik nog het meest penibel, verder viel het goed mee. De Belgische vlag van gisteren was gevaarlijker.

    Los daarvan is het natuurlijk wel koersvervalsing. Als je een aanval zou willen plaatsen, is er niet echt ruimte voor. En lefgozers zouden zelfs kunnen proberen om misbruik te maken van de situatie.
    14-07-2022 19:11
    Ik snap dat 'klein maken' van de weg ook nooit zo. Geef toch wat ruimte. Maar blijkbaar stapt er 1 naar voren en de rest volgt vanzelf, omdat ze anders niets zien
    14-07-2022 19:20
    Inderdaad, net als bij voetbal er gaat er 1 op een stoeltje staan en dan gaat de rest ook. Als er niemand naar voren stapt blijft er ook ruimte genoeg.
    14-07-2022 22:38
    Het is dermate bekend dat de renners er rekening mee houden natuurlijk. Die rijden dan ook net anders en anticiperend. En sommige bergen staan nu eenmaal traditioneel voller en krapper dan anderen. Persoonlijk hou ik meer van aankomsten zoals op de Loze en Granon die leger zijn maar eens per ronde zon debielenhaag is ook wel vet.
    15-07-2022 09:19
    Altijd leuk een korte review

    @RV
    'Je kan er simpelweg niets tegen doen, veruit het grootste gedeelte 99,99 procent niks mis mee en onderdeel van koers. Ook die paar mafkezen.

    Ik vond het prima. Mijn dochter vond het een fantastisch beeld en ik denk zo ook het leeuwendeel van de tourkijkers. Het enige jammere is dat je op zon eindklim niks van de omgeving ziet. Ik ken de alp alleen als homosapiensnest.'

    '.... maar eens per ronde zon debielenhaag is ook wel vet.'

Reacties zijn gesloten.