Tour 2022: Deense politie doorzoekt hotel Bahrain Victorious
foto: Cor Vos
donderdag 30 juni 2022 om 08:43

Tour 2022: Deense politie doorzoekt hotel Bahrain Victorious

Bahrain Victorious heeft opnieuw politie over de vloer gehad. Nadat er afgelopen maandag huiszoekingen waren bij enkele renners en stafleden van de ploeg uit het Midden-Oosten, werd vanochtend om half zes het hotel van het team doorzocht. Dat meldt Bahrain Victorious in een persbericht op zijn site.

Het hotel werd doorzocht door de Deense politie op verzoek van de Franse aanklagers, valt te lezen op de ploegsite. “De agenten onderzochten alle teamwagens, en de kamers van de staf en renners. Het team heeft volledig meegewerkt met alle verzoeken van de agenten en de zoektocht was binnen twee uur afgerond. Er zijn geen producten ingenomen van het team.”

“Na de huiszoeking van de politie, kijkt het team er nu naar uit om zich te focussen op de grootste en beste wielerwedstrijd ter wereld, de Tour de France. Het team zal niet meer verder reageren op het onderwerp.”

Politie-onderzoek
Ook vorig jaar was er tijdens de Tour al een huiszoeking in het rennershotel van de ploeg. De politie-operatie in de Tour van 2021 werd uitgevoerd door het parket van Marseille en het OCLAESP, een Franse eenheid die strijdt tegen misdrijven tegen de volksgezondheid en het milieu. Diezelfde eenheid deed vorig jaar tijdens de Tour ook een huiszoeking bij Arkéa-Samsic.

Het parket van Marseille besloot na de bewuste inval tijdens de Tour van 2021 een onderzoek te starten naar “de aankoop, het transport en het bezit van verboden middelen of methodes door een sporter, zonder medische doeleinden.” Dit onderzoek is nog altijd niet afgesloten, zo bleek de afgelopen dagen maar weer. Bahrain Victorious is zich echter van geen kwaad bewust, liet het weten na de huiszoekingen van eerder deze week. “We werken altijd op basis van de hoogste normen van professionaliteit in de sport. Het team werkt constructief samen met de bevoegde instellingen.”

82 Reacties
30-06-2022 08:49
De Tour is (bijna) weer begonnen, het feest gaat door !

Op deze manier hoef je ook niet in je eigen bubbel meer te verblijven, je weet niet of de agenten met Corona in aanraking zijn geweest.

Maar er is blijkbaar wel een heleboel rook, en de Tour is nog niet eens in Frankrijk !
30-06-2022 08:51
Jammer, al deze negatieve publiciteit. Ergens is het toch bijzonder dat dit onderzoek alleen plaatsvindt rondom de tour en je er de rest van het seizoen bijna niks over hoort.
    30-06-2022 10:04
    Verwacht je dan dat de Franse politie een verzoek indient vlak voor de Giro of Vuelta?
    "Het hotel werd doorzocht door de Deense politie op verzoek van de Franse aanklagers"
    30-06-2022 10:15
    @Panache, de Franse politie kan toch het hele jaar door geloofwaardige vermoedens of aanwijzingen van dopinggebruik verkrijgen? En zoals de huiszoekingen nu uitgevoerd worden door hun partners in Denemarken zou dat dus ook kunnen in Italië of Spanje. Op welk moment dan ook. (Bahrein rijdt het hele jaar door Franse koersen en teams/renners reizen constant over de landgrenzen heen...)
    30-06-2022 12:11
    Neen Panache. Maar je hebt ook nog Pariis-Roubaix, Parijs-Nice en de Dauphiné bijvoorbeeld
    30-06-2022 13:11
    Lijkt me een logisch gevolg van het feit de de TdF het belangrijkste event in het jaar is, en dus de drang om als ploeg of renner de grenzen van het toelaatbare op te zoeken het grootst is.
30-06-2022 08:51
Om 05:30? Mooi op tijd....
30-06-2022 08:51
De Tour / ASO tegen Bahrain, zullen wel nooit vrienden worden.
30-06-2022 08:51
Je gaat toch denken als er zoveel onderzoeken zijn zullen de onderzoekers wel een stevig vermoeden hebben. Anderzijds hebben ze nu niks gevonden (volgens het team) en heeft het onderzoek van vorig jaar niets opgeleverd.
    30-06-2022 09:12
    Precies! Vraag me af hoe lang ze hier mee door kunnen gaan. Waar blijft de aanklacht.
    30-06-2022 09:12
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/tizanidine-in-haarmonsters-gevonden-bij-bahrain-victorious-tijdens-tour-de-france/?amp
    30-06-2022 09:15
    @VDB44 Ja dat heb ik gelezen maar los dat het een aanname is dat dit over Bahrain gaat heeft dit nooit geleid tot aanklachten of vervolgonderzoeken
30-06-2022 08:52
Om 5.30 uur? Dan moet er wel een gerede verdenking zijn.
30-06-2022 08:55
Als ook de Deense politie een inval doet dan moet er toch gerede twijfel zijn. Waar rook is is vuur.
    30-06-2022 09:00
    Lekker bezig met oordelen maat.
    30-06-2022 09:09
    Zeker Yeez, net zoals jij nu doet in je reactie. We oordelen allemaal hè?
    30-06-2022 10:06
    De verdenkingen (de rook) is dermate sterk aanwezig dat het justitiële team alles op alles zet om het vuur ook aan te treffen.
    30-06-2022 12:11
    het denigrerende "maat" Yeez! altijd goed voor een discussie. De Deense politie laat zich toch zeker niet misbruiken als er geen redelijk en onderbouwd verzoek aan ten gronslag ligt waarin mogelijke overtreding van de Deense wet relevant is.
30-06-2022 09:00
"Het hotel werd doorzocht door de Deense politie op verzoek van de Franse aanklagers"
En dan moeten ze Frankrijk nog in.
30-06-2022 09:08
Wanneer wordt dit een probleem voor de Tour-organisatie?
30-06-2022 09:12
Alsof ze dat nu nog in hun hotel hebben liggen…. Zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen. Haha.
30-06-2022 09:17
Arme jongens zo vroeg wakker gemaakt .. ik geloof er allemaal niet veel van maar ok effe zien of de politie iets hard kan maken
30-06-2022 09:18
Franse aanklagers willen hun bestaansrecht weer aantonen door zoals elk jaar in de week voor de Tour en de drie weken van de Tour spullen te doorzoeken van teams die vaak worden genoemd als "verdacht" in allerhande media.

Next...
30-06-2022 09:19
Ze zouden ook wel heel dom zijn geweest om iets in het hotel te hebben liggen.
    30-06-2022 09:29
    Precies .
    30-06-2022 10:09
    Dat zou inderdaad dom zijn, echter zit de wereld (zeker de wielerwereld) ook tjokvol domme figuren. Er zijn een hoop wieler/doping-boeken uitgebracht en de transfusies vonden plaats in de hotels en de doping lag in neppe colablikjes gewoon in de koelkast.
    30-06-2022 13:46
    mwa niet zelden op een door een familielid van geboekte kamer in hetzelfde hotel. Zie nog die Oostenrijker zitten met z'n naald in z'n aders. Thomas Dekker spoot ook de badkamer vol.
30-06-2022 09:23
Tsja, begin nu wel sterk m’n twijfels te krijgen bij Bahrein. De politie doet dit ook niet voor de lol natuurlijk.
30-06-2022 09:33
"Er zijn geen producten ingenomen van het team."

Dat lijkt me inderdaad riskant.
    30-06-2022 09:54
    Hilarisch !!
30-06-2022 09:34
@redactie de inval bij Arkea was niet vorig jaar, maar al een jaar eerder https://www.parool.nl/sport/quintana-reageert-op-politie-inval-er-zijn-geen-dopingproducten-gevonden~be87c8cd/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

On topic: Dit is natuurlijk geen toeval meer. Er zullen echt wel aanwijzingen zijn waarom ze dit doen.
    30-06-2022 09:55
    Maar wat zijn die aanwijzingen? Een ontslagen renner, iemand die meende iets te zien dat leek op een spuit, renner(s) die ineens harder koersen? Een verkeerd afgestelde vermogensmeter die naar boven uitslaat? Of wellicht 1 renner die ooit eens wat heeft genomen en nu door anderen wordt verlinkt. Het kan werkelijk van alles zijn.
    30-06-2022 10:27
    Voor een inval heb je een bevel nodig tot binnentreden. Dus die aanwijzingen zullen daar echt wel voldoende voor zijn...
30-06-2022 09:35
Wat ik me afvraag: is er concrete aanleiding voor 'Franse' methoden als deze? En zo niet, kan Bahrain dan de boel succesvol voor de Deense rechter brengen?
    30-06-2022 09:39
    Die vragen stel ik mij ook, zeker gezien de sissers waarmee gelijkaardige invallen afgelopen (lijken te) zijn.
    30-06-2022 09:44
    Of gelijkaardige invallen ook sissers zijn is op dit moment niet duidelijk aangezien diverse instanties geen uitspraken doen tijdens een lopend onderzoek. En dat is ook weer vrij gebruikelijk. Enige is dat er tussen inval 1 en 2 bijna een jaar zit.
    30-06-2022 09:45
    Zoals Limal zegt. Deze zaken lopen vaak met een sisser af. Dan moet je het juridisch ook goed afhechten.
    30-06-2022 10:02
    Waren er na 1998 nog andere niet-sissers qua invallen?
    30-06-2022 10:13
    Het hoeft juridisch niet waterdicht te zijn, omdat een strafrechtelijk vonnis waarschijnlijk ondergeschikt is aan een schone Tour. Indien er renners aan het infuus worden aangetroffen of doping op een kamer dan is dat voor UCI en ASO voldoende om Bahrein per direct uit alle competities te gooien.
    30-06-2022 10:15
    Ik stel mij alleen vragen bij de methode. De Fransen hebben een centralistische staat waarbij de minister van Sport meteen op televisie zijn of haar zegje doet. Een beetje juridische zorgvuldigheid mag best.
30-06-2022 09:47
Toch ben ik bang dat we weer helemaal teruggaan naar die jaren destijds. Dat het hele peloton er onder zit. Als er al een hele ploeg wordt verdacht, dan zitten alle ploegen eraan
    30-06-2022 09:50
    Waar draaiende wielen zijn is vuur.
    30-06-2022 09:57
    Waar dope is, is vuur.

    Edit: mooie titel wel voor een boek over tour du dopage.
    30-06-2022 10:15
    "Als er al een hele ploeg wordt verdacht, dan zitten alle ploegen eraan"

    Dat lijkt mij onzin. Ploegen die geen ketonen willen gebruiken zullen op ander vlak niet zo snel over de schreef gaan.
30-06-2022 09:56
Ik word wel wat moe van de acties van de politie en ook van alle 'waar rook is, is vuur'... reacties hier. Jullie doen mij denken aan dat schapen en dam gezegde.

Graag eerst een gedegen report out en bewijzen!

Laten we ajb wachten met oordelen tot daarna...
    30-06-2022 10:33
    De Bahrein renners waren vast ook nog heel moe om 05:30, dus jullie kunnen elkaar de hand schudden.
30-06-2022 10:09
Die Franse Politie zijn wel "haantjes" willen koste wat kost Bahrein ergens op kunnen pakken. Ze gaan nog net niet zover dat ze "rommelen" met de bewijslast en verdachte produkten ergens bij Bahrein verstoppen.
De Deense Politie laat zich voor het Franse karretje spannen. Wat is het nut ?
Mocht Bahrein in het verleden iets fout hebben gedaan, dan zullen ze nu door al die huiszoekingen etc. toch wel gewaarschuwd zijn en geen fout maken op het gebied van medische / verdachte produkten c.q. praktijken.
    30-06-2022 10:21
    Kwaad worden op de politie omdat ze een wielerteam onderzoeken. Is dit weer 1998? Hoe naïef kan je nog steeds zijn...

    Invallen als deze moeten gemotiveerd worden, die worden niet goedgekeurd zonder concrete aanwijzingen op criminele activiteiten. Aan het gerecht om de bewijzen te kunnen verzamelen natuurlijk.
    30-06-2022 10:28
    Dat klinkt erg naïef hoor. Doping is letterlijk van alle tijden. Ook van nu. Als men denkt ermee weg te komen.
    30-06-2022 13:16
    Laat de Deense politie “zich voor het karretje spannen”? Of zijn er daadwerkelijk aannemelijke gronden door de Franse justitie aangedragen om tot huiszoeking over te gaan?
30-06-2022 10:26
Dat ze iets in het hotel hebben gevonden lijkt zeer onwaarschijnlijk. Zeker na de eerdere invallen. Met name de inval door Europol vorige week zal zeker op "iets" gebaseerd zijn. Wat dat iets is dat zullen we nog wel horen. En zo niet, dan was iets toch niets. Of men is slimmer bij Bahrein dan men hoopte.
30-06-2022 10:28
De timing is toch wel vreemd. Waarom wordt er enkel onderzoek gevoerd als de tour er is?
Vorig jaar een inval, dan een jaar niets, en nu plots twee invallen kort na elkaar.
Of is doping enkel in de tour verboden?
    30-06-2022 10:54
    Misschien is men strenger in Frankrijk dan bijvoorbeeld in Italië en Spanje ? Misschien probeert men nu te voorkomen dat er een schandaal uitbreekt tijdens de Tour door voor de start al actie te ondernemen ? De Tour is de grootste wedstrijd in de wereld. Alle ogen zijn op de Tour gericht.
    30-06-2022 10:57
    Dan hadden ze beter het afgelopen jaar ook een beetje hun best gedaan. In plaats daarvan wachten ze tot net voor de start…
30-06-2022 10:33
Het is nooit zomaar..
30-06-2022 11:00
Dit lijkt me dan weer wel voor de bühne. Ik kan me niet voorstellen dat het team, na die eerdere huiszoekingen, nog iets verdachts in de hotelkamers heeft slingeren...
30-06-2022 11:09
Deense politie? Gaat dan vast over een of andere detective serie
    30-06-2022 11:45
    Haha prachtig
    30-06-2022 11:51
    inderdaad binnenkort bij de Sommerdahl Murders. Dan op zoek naar zijn vrouw Marianne die met Woutje (die niet mee doet maar dus tijd heeft voor vervoer dan dope) in het hotel zit! Flemming blijkt ook in het hotel te zitten en Dan is dus argwanend.

Reacties zijn gesloten.