Tour 2021: Mathieu van der Poel rijdt tijdrit met wielen van INEOS
foto: Cor Vos
woensdag 30 juni 2021 om 08:34

Tour 2021: Mathieu van der Poel rijdt tijdrit met wielen van INEOS

Mathieu van der Poel rijdt woensdag de individuele tijdrit van de Tour de France niet met wielen van Alpecin-Fenix-sponsor Shimano. De Belgische ploeg is op zoek gegaan naar nog snellere wielen, die alleen door INEOS Grenadiers gebruikt worden. Via twee Nederlanders is dat gelukt, meldt De Telegraaf.

Ploegleider Christoph Roodhooft legde, na goedkeuring van Shimano, daarvoor contact met Meindert Klem. Hij is oud-roeier en heeft goed contact met Harrison Macris, een van de oprichters van Princeton-wielen. “Ik werd maandagmorgen plotseling gebeld door Christoph met de vraag of er een set Princeton Blur 6560 beschikbaar was. Canyon wilde namelijk dat Mathieu ook na de tijdrit nog de klassementsleider is”, aldus Klem in de krant.

“De meest simpele oplossing voor het probleem leek me een stel te lenen bij INEOS Grenadiers, maar daar zijn ze natuurlijk niet zo happig op als ze er veel geld in hebben gestoken. Een extra complicatie is dat deze tijdritwielen nog niet op de Nederlandse markt leverbaar zijn. Uiteindelijk vond ik een paar ongebruikte wielen bij Cameron Wurf, een renner van INEOS die in Andorra woont. Wie het heeft betaald, weet ik niet. Het bedrag werd voldaan per creditcard”, vertelt de Nederlander.

Uiteindelijk wist Klem via Mark Putter, een Nederlandse eigenaar van een fietsenwinkel in de Pyreneeën, die wielen op te halen bij Wurf. Dat gebeurde dinsdagochtend, waarna Putter tien uur nodig had om naar het hotel van Alpecin-Fenix te rijden in Rennes.

“Is toch mooi om te doen voor zo’n geweldenaar als Van der Poel?”, zegt hij. “Wanneer ik die jongen dan een handje kan helpen door even de snelste wielen af te leveren, vind ik dat een prima klus. Het zou toch schitterend zijn als hij de gele trui dadelijk behoudt met een seconde voorsprong? Dan kan dat wel door die wielen komen.”

78 Reacties
30-06-2021 08:40
Mooi verhaal. Weet niet of INEOS op deze variant dan wel zo happig is en of Wurf dit zomaar mag doen, maar een creatieve oplossing als deze maakt me wel blij.
30-06-2021 08:41
Marginal Gains.
30-06-2021 08:42
Komt toch vrij amateuristisch over om dit zo last-minute op deze manier te doen moet ik zeggen.

Ook dat stukje dat ze dit doen omdat Canyon wil dat Mathieu leider blijft, wat is dat voor vreemde onzin. Hadden ze dat niet van te voren kunnen bedenken? En hoezo bepaald de fietssponsor uberhaupt de ploegtactiek?
    30-06-2021 08:59
    Niet getest, klein proefritje vanmorgen. Matje zeker ook nog even in de windtunnel frotten na het ontbijt.
    30-06-2021 09:06
    Hij moet het routeboek vanochtend ook nog even nakijken, had zich waarschijnlijk ook nog niet in het parcour verdiept.

    Dat Canyon hier een grote rol speelt was op voorhand al wel duidelijk. Waarschijnlijk ook de reden dat Van der Poel hier rijdt, hij had zelf liever al in Japan gezeten gok ik. Allemaal media-aandacht, maar daar ben je uiteindelijk ook sponsor voor denk ik dan maar.
    30-06-2021 09:50
    @Barry: Canyon ziet hem vervolgens ook maar al te graag naar Japan vertrekken. De neuzen van Mathieu en zijn sponsor staan volledig dezelfde kant op.
    30-06-2021 09:58
    @Savojor, ja, hahaha... superknullig verhaal. Canyon vond het toch wel leuk als Mathieu in het geel zou blijven en daarom hebben ze ergens twee tweedehands banden op de kop getikt via iemand die een Nederlander in een fietsenwinkel in de Pyreneeën kende die weer een andere renner kende.

    Prachtige details ook: 'de banden werden betaald per credit card.' (Zo! Credit Card! Doe maar duur!!) En daarna moest iemand wel TIEN UUR in de auto om ze af te leveren!
    30-06-2021 10:05
    Uiteraard Wheely, maar vanuit marketing oogpunt bereikt de Tour natuurlijk wel een iets groter publiek dan het mountainbiken op de Spelen. Uiteindelijk zijn de belangen van Canyon en Van der Poel hetzelfde; zo goed mogelijk presteren. Ik ga er trouwens ook niet vanuit dat Van der Poel er rouwig om is dat hij de beste wielen ter wereld (naar verluidt) toegeschoven krijgt.
    30-06-2021 13:46
    @horsm en enkele anderen,

    Jullie zijn kennelijk geen kenners gezien jullie het over banden hebben. Het gaat hier om wielen, ondanks dat die een verband hebben met elkaar zijn ze lang niet hetzelfde.

    En knullig omdat het last-minute gebeurd: Als Mathieu geen geel had gehad, was er ook geen werk van gemaakt, zo simpel is dat. Maar nu toch wel interessant om hem dmv speciale wielen wat langer in het geel te houden. 3 dagen extra geel is 3 dagen extra aandacht cq reclame voor de sponsors.

    Maar ja, is weer slakkentijd aan het worden, dus gooi er maar wat extra zout op.
30-06-2021 08:46
Geniaal verhaal weer.
30-06-2021 08:46
Vind het opvallend dat ze blijkbaar toch geloof hebben in het geel na vandaag. En als ze dat geloof wel hebben begrijp ik dan weer helemaal niet dat ze niet voor Van Der Poel gegaan zijn in de sprints, in elk geval die van gisteren, om boni-seconden te pakken. Lijkt me nu vrijwel kansloos om het geel te houden.
    30-06-2021 09:01
    Hij had denk ik zowel gisteren als eergisteren boni's kunnen halen en misschien had hij hem dinsdag ook wel gewonnen. Vreemde keuzes. Hoewel dinsdag was tijdverlies van velen nog niet bekend vooraf.
    30-06-2021 09:52
    Vreemde keuzes? Ze hebben Merlier en Phillipsen ... ritoverwinning én podium. Nu weer de focus op vdp en dan kijken wat er te redden valt. Prima strategie.
    30-06-2021 12:09
    Of de schade minimaliseren en vrijdag geel terugpakken. Is toch tof dat ze er voor gaan knokken!!!
30-06-2021 08:50
Wel opvallend hoeveel moeite (en geld) ze daarin stoppen, want de kans lijkt me toch vrij klein dat Van der Poel het geel daadwerkelijk kan vasthouden. En als het wonder boven wonder mocht lukken, zal het niet voor lang zijn. Verder lijkt het verhaal te suggereren dat Wurf hier geld verdient door zijn wielen aan een concurrerend team te verkopen, dat lijkt me toch ook wel erg opmerkelijk.
    30-06-2021 08:59
    De hoeveelheid geld is minimaal ten opzichte van adverteren. Alpecin-Fenix, Canyon, De Roodhooftjes, Van der Poel, de hele club staat door zo'n stunt weer in de belangstelling in dat grote Franse wielercircus. De ploeg buit hun eerste Tour-deelname zó waanzinnig maximaal uit, daar kan menig marketing strateeg een puntje aan zuigen. En iedereen zit vanmiddag naar die wielen te staren dus Princeton lacht zich ook nog eens de ballen uit de broek.
    30-06-2021 09:09
    Als Wurf ze op eigen houtje verkocht heeft lijkt me dat een major clm.
    (Career limiting move).
    30-06-2021 11:04
    Denk je dat Wurf die wielen alleen aan Ineos mag verkopen ? (ik weet 't niet, vandaar mijn vraag).
    30-06-2021 11:40
    @vanSpringel, Zal er wellicht vanaf hangen of hij ze van Ineos heeft gekregen of uit eigen zak heeft betaald.
    30-06-2021 12:08
    Wurf is een Ineos-renner. Denk niet dat het de bedoeling is dat hij zijn materiaal dat hij van hen krijgt doorverkoopt. En al helemaal niet aan andere profs.

    Wat een ontzettend raar verhaal.
    30-06-2021 12:55
    Cameron Wurf werd in 2019 al door Pinarello gesponsord als triathleet en reed toen ook al met Princeton materiaal (onder andere tijdens de Ironman Australia en Challenge Roth reed hij met deze wielen). Hij maakt pas vanaf 2020 deel uit van Ineos. Dus dit materiaal is helemaal geen Ineos "teammateriaal". Het staat Wurf volledig vrij om deze wielen van de hand te doen. De kop van WF is gewoon misleidend.
    30-06-2021 13:17
    Het zou mij zeer verbazen wanneer die Princeton-wielen gebruikt gaan worden.
    Dan is het hele verhaal gewoon een leuke publiciteitsstunt.
30-06-2021 08:50
Alleen al voor het verhaal is het mooi, ongeacht de uitkomst.

Het geloof in behoud van geel is terecht, intrinsiek moet Mathieu dat kunnen. Daar moet dan wel de juiste mentale mindset voor gevonden worden en zoiets al dit kan daar prima bij helpen.
    30-06-2021 08:55
    Houding op de tijdritfiets is volgens mij essentieel voor succes op dit onderdeel. Staat nog een mooi artikel op Sporza over wat Jumbo Visma met Van Aert hieraan gedaan heeft. Van Der Poel heeft niet bepaald een ideale houding op de tijdritfiets, wat ook logisch is aangezien hij op dat vlak (nog?) geen ambities heeft. Lijkt me ook een onderdeel van de sport waar hij zich niet graag mee bezighoudt. Zo stil mogelijk op je fiets zitten in een ongemakkelijke houding om een zo hoog mogelijk constant wattage-niveau te halen past niet echt bij hem.
    30-06-2021 09:34
    helemaal mee eens, denk dat Matje dat oeisaaaaai vind
    30-06-2021 11:22
    "Hij is oud-roeier en heeft goed contact met Harrison Macris"
    "Schipperaar"?
30-06-2021 09:00
Blijf het raar vinden dat men de tt in een trui moet rijden die volgens de experts soms wel 15 sec tijdverlies op kan leveren. Uiteraard is dat omwille van de klassementssponsoren, maar het verschil is gewoon te groot. Daarnaast kan, omdat de kledingsponsor van die truien ook de kledingsponsor is van bepaalde ploegen, er ook voor zorgen dat de maat truien die worden geleverd voor bepaalde renners precies past en voor anderen minder. En het blijft wel wielrennen: als er ergens een kunstje geflikt kan worden, dan wordt dat gedaan.
    30-06-2021 09:50
    Truien van de klassementssponsoren worden gewoon op maat gemaakt van de renner die de trui in zit bezit heeft (als het moet nog de avond van tevoren). Zijn ze even 'snel' als de eigen kledingsponsor.... ??? ik zou het niet weten.
    30-06-2021 11:11
    Deze onzin blijft elk jaar maar terugkomen. Ze zijn de hele avond van tevoren bezig en naaien dat ding ter plekke op maat in elkaar.

    Vooral marketingpraat van aeropakfabrikanten. Iedereen blijft het maar nablaten.
    30-06-2021 11:27
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/hoogleraar-aerodynamica-wijt-verlies-roglic-deels-aan-tijdritpak-en-helm/
    30-06-2021 12:10
    Oh ja die:
    "Blocken ontwikkelde in de windtunnel van de TU Eindhoven een speciaal tijdritpak voor Jumbo-Visma."
    “Ik ken het tijdritpak van Le Coq Sportif niet”, zegt Blocken.
    De rest hoef je niet te lezen.
30-06-2021 09:17
Bijzonder verhaal, maar de rol van Wurf lijkt me niet zo handig tov Ineos. Als MvdP de trui vandaag verliest, zal hij wel nog een poging doen om die voor het weekend terug te nemen.
    30-06-2021 09:57
    Ik denk niet dat Ineos het erg vindt als Mathieu nog een dagje in het geel rijdt mocht dat lukken. Dat Wurf blijkbaar iets verkoopt of uitleent wat hij van een sponsor heeft gekregen is misschien wat minder netjes maar goed.
30-06-2021 09:18
Ik heb er geen moeite mee hoor. Amteuristisch? nou en, heeft ook zijn charme.
30-06-2021 09:25
Wurf het volgend seizoen in de ploeg bij MvdP?
    30-06-2021 10:48
    MVDP binnenkort bij INEOS?
    30-06-2021 13:36
    Ja das nog iets anders kijken
30-06-2021 09:29
Laatst sprak ik Sywert nog in een parkeergarage en hij kon ook nog wel paar mooie wieltjes op de kop tikken, geheel pro bono natuurlijk. Maar zo is het ook prima.
30-06-2021 09:30
Naast marketing ook nog een extra motivatie impuls; als dat nog nodig mocht zijn. Inmiddels is wel duidelijk als MvdP ergens in gelooft hij héél erg ver komt.
30-06-2021 09:53
Verhaal doet me denken aan het tijdritpak van Dumoulin.
    30-06-2021 10:49
    Aan de tijdritfiets van Mollema...
    30-06-2021 12:41
    Of aan het door de vader van een Oostenrijkse aartsrivaal gewaxte snowboard van Nicolien Sauerbreij...

    Lekker zo'n renner die het ploegmateriaal aan de hoogst biedende concurrent verkoopt!
    30-06-2021 13:38
    Zou Wurf dat nou echt niet intern overlegd hebben, zal toch wel?
30-06-2021 10:00
Ineos rijdt toch met velgremmen in de tijdrit en alpecin met schijfremmen? Dan zou alpecin toch niks hebben aan de wielen van wurf
    30-06-2021 10:12
    v.d.Poel hoeft niet te remmen.
30-06-2021 10:02
Vreemd verhaal over de wielen van Ineos.
Zover ik weet rijden ze bij Ineos uitsluitend met velgrem, en is de nieuwe Canyon TT bike enkel leverbaar met schijfremmen?
    30-06-2021 10:09
    PInarello heeft wel tijdritfietsen/triathlonfietsen met schijfremmen. Wurf is triathleet, die rijdt met schijven. Zie onder.

    https://3athlon.nl/wp-content/uploads/2019/10/Screen-Shot-2019-10-29-at-12.44.27.png
    30-06-2021 10:13
    v.d.Poel remt niet.
30-06-2021 10:06
Zolang ze maar rond zijn, uiteindelijk zit daar toch het leeuwendeel van de winst heb ik gehoord.
    30-06-2021 12:40
    LOL Geniale opmerking !
30-06-2021 10:09
Wat een materiaalzone artikeltje op Wielerflits allemaal niet teweeg kan brengen. :)
30-06-2021 10:16
Bjarne Riis-scenario in de maak waarbij Matje zijn tijdritfiets met Princeton-wielen en al in de zijberm keilt? #onbetaalbarepubliciteit
30-06-2021 10:23
By the wielen of Ineos, there we sat down
Yeah, we wept, when we remembered Canyon
30-06-2021 10:32
nu nog een verhaal over een geel tijdritpak dat ze ergens opscharrelen.. of last minute in elkaar genaaid hebben.
30-06-2021 10:32
[i]edit wf: praat geen onzin[/i]

Ineos rijdt al een tijd met aerocoach (voor)wielen ;) net als Jumbo Visma.
    30-06-2021 14:03
    Mag ik weten waarom mijn bericht voor de helft is verwijderd? Het is gewoon een feit dat Ganna al met aerocoach wielen rijdt, al voor het publiceren van het artikel in de 'materiaalzone'. Laten we daar niet kinderachtig om doen. De claim dat de complete wielset van Princeton het snelste is, is onjuist. Of onzin in jullie bewoording. Een pluspuntje voor het genoemde merk: de dichte achterwielen behoren wel tot de snelste op de markt!

    [i]edit wf: je claimde dat dit een gesponsord artikel is. Dat is het niet[/i]
    30-06-2021 15:41
    Verantwoording:
    Distributeur 2moso is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Dit artikel is in samenwerking met 2moso tot stand gekomen, maar het onderwerp is geschreven door een redacteur van WielerFlits.
    01-07-2021 10:27
    Er wordt inderdaad gesproken over Princeton wielset maar waarom kiest Ganna, en nu dus ook MvdP, er voor om met een ander voorwiel te rijden. Is dan enkel de 'Blur 633' zoveel beter en de 'Wake 6560' minder goed dan verkondigd?
30-06-2021 11:02
Heerlijk bericht dit ! Daar ben ik van. De spulletjes op de fiets en de wijze waarop e.e.a. nog kan verbeteren. Inderdaad 'marginal gains' maar dat doet ook iets met het bolleke. Ik ga vanmiddag de fiets van MvdP nauwlettend in de gaten houden.
Die Lightweight wielen zijn anders ook niet te versmaden. Waren die niet goed genoeg ?
Staan nu trouwens 2 mooie setjes te koop op de Duitse Ebay, eentje met, en eentje zonder schijfremmen,
zie: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-lightweight-laufradsatz/k0
    30-06-2021 11:17
    Lightweights zijn absoluut niet aero
    30-06-2021 11:23
    Die Obermayers zijn toch wel enigszins aero mag ik hopen.
    30-06-2021 11:26
    @the student; Oooh ? https://racefietsblog.nl/lightweight-fernweg-disc-veel-exclusiever-wordt-het-niet/
30-06-2021 11:08
Wat een onzin…Kung gaat die tijdrit winnen op Shimano wielen, en MVDP zou dat ook kunnen als hij er een prioriteit van zou maken, ongeacht het type wielen…
    30-06-2021 11:33
    Je hebt helemaal gelijk. Maar ik heb helaas een fietsmateriaalfetish.
    30-06-2021 11:51
    Dat is een gezonde afwijking…
30-06-2021 11:32
Van de week zijn schoenen rustig wisselen in koers.
Nu een setje banden wisselen.
Benieuwd hoe veel er gewisseld is aan het eind van de tour. :p
    30-06-2021 11:35
    Verwacht dat er binnen afzienbare tijd een materiaalwisselzone in stelling wordt gebracht, waarbinnen materiaal onder toeziend oog van de camera, gewisseld mag worden. Ingezoomd op het merklogo etc. Brengt dan voor de wedstrijden ook weer de nodige revenuen op natuurlijk ;-)

Reacties zijn gesloten.