Tour 2020: Winnende Pogacar rijdt Roglic uit leiderstrui op La Planche des Belles Filles
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 19 september 2020 om 18:11

Tour 2020: Winnende Pogacar rijdt Roglic uit leiderstrui op La Planche des Belles Filles

Tadej Pogačar heeft de Tour de France in de voorlaatste etappe op zijn kop gezet. De Sloveen van UAE Emirates won zaterdag de tijdrit naar La Planche des Belles Filles en reed Primož Roglič uit de leiderstrui.

Met een voorsprong van 57 seconden op naaste belager Tadej Pogačar was de eindzege van Primož Roglič in de Tour de France nog geen zekerheidje. Zaterdag kreeg de renner van Team UAE Emirates op La Planche des Belles Filles nog een kans om zijn landgenoot uit de leiderstrui te rijden.

Voor deze Sloveense tweestrijd om de gele trui moesten nog 144 andere renners hun tijdrit afwerken. Te beginnen met Roger Kluge, die om 13.00 uur aan zijn tijdrit begon. De rodelantaarndrager kwam meer dan een uur later als eerste renner boven op La Planche des Belles Filles. De Duitser mocht als eerste renner plaatsnemen in de hot-seat, maar al snel werd zijn tijd verbeterd door ploegmaat Frederik Frison.

Cavagna zet scherpe tijd
Zij zouden nog geen richttijd voor de favorieten neerzetten. Daarvoor moest het Tourpubliek wachten op de finish van Remi Cavagna, die als eerste renner binnen het uur finishte. Met zijn tijd van 57 minuten en 55 seconden mocht de Frans kampioen tijdrijden geruime tijd in de hot-seat zitten.

Cavagna zet een uitmuntende tijd neer – foto: Cor Vos

Enkele schaduwfavorieten wisten daarna niet in de buurt van Cavagna te komen. Soren Kragh Andersen, Kasper Asgreen, Nelson Oliveira en Thomas De Gendt kwamen minuten tekort, terwijl David de la Cruz strandde op 43 seconden. Voor echte kandidaat-winnaars moest er worden gewacht tot de top-30 van het algemeen klassement.

Ook de meeste renner uit de top-30 beten hun tanden stuk op de tijd van Cavagna. Daniel Felipe Martinez, Lennard Kämna, Thibaut Pinot en Julian Alaphilippe wisten allemaal niet in de buurt te komen van de tijd van Cavagna.

Wout van Aert zet nieuwe beste tijd
Wout van Aert was de eerste renner uit de top-30 die vooraf goede kansen op ritwinst werd toegedicht. De Belgisch kampioen kwam 39 seconden na Cavagna aan bij het eerste tussenpunt, maar wist daarna steeds verder in te lopen. Aan het tweede tussenpunt had Van Aert zes seconden van zijn achterstand gesnoept. Bij het derde tussenpunt was de renner van Jumbo-Visma Cavagna zelfs voorbij. Aan de finish noteerde Van Aert de nieuwe beste tijd: 57 minuten en 26 seconden.

Van Aert op weg naar de nieuwe beste tijd – foto: Cor Vos

Dumoulin verbetert tijd Van Aert
Om 16.56 uur begon Alejandro Valverde als eerste renner uit de top-10 aan zijn tijdrit. Veel kans om nog een plekje in het klassement op te schuiven had de Spanjaard niet met Tom Dumoulin voor zich. Sterker nog, Dumoulin wist Valverde halverwege de tijdrit in te halen.

De Nederlander van Jumbo-Visma reed een uitmuntende tijdrit. Dumoulin wist zelfs bij het eerste tussenpunt in de buurt te blijven van Cavagna. Maar nog belangrijker: Concurrenten Adam Yates en Rigoberto Uran waren al snel hun voorsprong op Dumoulin in het algemeen klassement grotendeels kwijt.

Bij het tweede tussenpunt had de Limburger zijn achterstand omgezet op Cavagna omgezet in een voorsprong. In tegenstelling tot Cavagna en ook Van Aert, wisselde Dumoulin op La Planche des Belles Filles niet van fiets. Aan de finish bleek het een goede keuze te zijn: Dumoulin kwam binnen in 57 minuten en 16 seconden. De nieuwe beste tijd. Daarmee zou hij de Tour de France als zevende besluiten.

Dumoulin op weg – foto: Cor Vos

Pogačar zet Tour op zijn kop en rijdt Roglič uit de leiderstrui
Pogačar maakte de strijd om de gele trui heel spannend. De Sloveen had bij het eerste tussenpunt al twaalf seconden van zijn achterstand op Roglič gehaald. Aan de voet van La Planche des Belles Filles had Roglič nog maar een voorsprong van 21 seconden.

Na een mislukte fietswissel bij Roglič werd het steeds duidelijker dat een sensatie in de maak was. Roglič verloor snel terrein op Pogačar op La Planche des Belles Filles. Niet Roglič, maar Pogačar zou de Tour gaan winnen. Met een dubbelslag op La Planche des Belles Filles schreef de jeugdige coureur van UAE Emirates wielergeschiedenis.

Roglic buigt het hoofd – foto: Cor Vos

Podium voor Porte
Richie Porte wist zichzelf in deze tijdrit het podium op te rijden. De Australiër van Trek-Segafredo eindigde in dezelfde tijd als Tom Dumoulin op de derde plaats in de daguitslag. Dat was ruim voldoende om Miguel Ángel López, die een dramatische tijdrit reed, van het podium af te stoten.

477 Reacties
19-09-2020 18:33
Wat is er met Lopez gebeurd? Niet gek dat hij zijn podiumplaats tov Porte verliest, maar verliest 2:50 op Landa dat is wel erg bizar. Jammer want een erg leuke klimmer die Lopez..
    19-09-2020 18:43
    Het laat gewoon zien dat 36km tijdrijden iets heel anders is dan 160km volgen en in de laatste km's van de meet wegspringen.
    19-09-2020 18:50
    Natuurlijk, maar 2:50 verliezen op Landa wat van de klassementsmannen ook gewoon bij de slechtste tijdrijders zit is wel erg bizar..
    19-09-2020 19:37
    Landa is al vrij snel door Porte ingehaald en heeft de rest van de etappe op 100 meter achter hem gestayerd. Dat krijg je, als je de toprenners op 2 minuten van elkaar laat starten. Zonder die hulp van Porte zou hij gewoon zesde zijn geworden.
19-09-2020 18:33
Wat een slot, Roglic viel niet tegen maar had het niet op de klim en in de laatste 2km stort-ie in, anders voor Dumoulin en Porte geëindigd. Pogacar met een supertijdrit, de klim gereden met een Weening-versnelling.
    19-09-2020 18:44
    Dumoulin stortte ook in, vermoedelijk mede door niet wisselen fiets.
    19-09-2020 18:51
    Zou je kunnen zeggen ja, al vind ik instorten niet het goede woord als net niet het tempo kan vasthouden zoals Van Aert dat wel kon op de klim. Het verval was toch minder als het op de hele klim verlies..
19-09-2020 18:33
Hier zal nog lang over gesproken worden! Geen moeite met Pogacar als winnaar, maar ik hoop toch echt dat hier niet meer aan de hand is. Zelden iemand die zo hard rijdt zo fris aan de finish zien komen.
    19-09-2020 18:40
    Van Aert zowat elke dag bijvoorbeeld?
    19-09-2020 18:43
    Die zag er toch vermoeider uit dan Poga. Van Aert overigens de held van deze Tour voor mij.
    19-09-2020 19:02
    Met je eens. Iets te mooi om waar te zijn wellicht.
19-09-2020 18:33
Ik denk dat de hardste klap niet eens voor Roglic is maar voor Zeeman.

Die is hier zoveel mee bezig geweest. Hij heeft hier echt jaren naar toegewerkt.Dit gaat heel diep binnenkomen bij hem. Benieuwd of hij blijft want dit is een hele harde klap.
    19-09-2020 18:41
    De hardste klap kwam misschien wel van Zeeman...
19-09-2020 18:34
Prachtige zege voor Pogacar. Een beter kinderboek kun je zowat niet schrijven. Volledig verdiend, op eigen kracht.

Toch, ondanks dat het niet mijn favoriete renner is, is het vooral de pijn van Roglic die mij hier altijd bij zal blijven. De blik in de ogen van iemand die net zijn grote kans om niet alleen de grootste wielerwedstrijd op aarde, maar ook een van de meest gerenommeerde wedstrijden in de algehele sport door je vingers zien glippen. En dan getroost moeten worden door twee wereldtoppers die zich drie weken lang krom voor je hebben gelegd, na uitgerekend te zijn verslagen door de man die het meestal zonder ploeg moest doen.

Dit was zijn kans. Volgend jaar zal hij eerst weer intern moeten strijden om het kopmanschap. Bernal zal terug zijn, Pogacar zal terug zijn, wellicht Evenepoel zal er staan en ook de gerenommeerde toppers die er niet waren of niet 100% waren zullen er weer zijn. Hij heeft zeker nog eens kans om te winnen, maar zo groot als deze zal het niet worden.

Juist in zijn falen heeft Primoz vandaag een speciaal plekje bij mij veroverd.
    19-09-2020 18:35
    Mooie reactie!
    19-09-2020 18:43
    Roglic had moeten knechten voor Dumoulin in plaats van omgekeerd. Had ik nog moeten zien. Sneu is het wel zo gedegradeerd te worden op de laatste dag. Zal hard aankomen.
    19-09-2020 20:23
    Tom is mijn favoriete renner, maar ik betwijfel of hij hem wel had gewonnen. Vind wel dat hij te snel die overslag heeft gemaakt naar volle bak knechten. Maar om in een loodzware Tour zevende te worden na eigenlijk alle bergritten als knecht te hebben gefungeerd en na er een jaar uit te zijn geweest verdient wat mij betreft een flinke pluim en belooft wat voor de Vuelta/volgend jaar.
19-09-2020 18:34
jawadde, ik dacth dat ik alles al had meegemaakt, Lemond-Fignon was legendarisch, maar dit klopte alles, wat een suspense en wat een prestatie van de jonge Sloveen, toeslaan op de laatste dag die er toe doet, je moet het maar doen op je 21ste.
    19-09-2020 18:51
    Lemond-Fignon was toch hele Tour spannend?
    19-09-2020 19:36
    LeMond-Fignon was man tegen man. Deze Tour was JV versus Pogacar!
19-09-2020 18:34
Ongeloofelijk dit! Na de Giro ook de Tourwinst uit je handen laten glippen.
Verschil is wel ontzettend groot 1.21 op de nr.2 in een tijdrit.
Pogacar in supervorm en Roglic weer zijn slechtse dag op een verkeerd moment.

Dit is een flinke domper voor TJV. Gaan ze ooit nog wel eens een grote ronde winnen na deze uppercut. Alles onder controle....alleen te weinig tijd gepakt wanneer het had gekund c.q. gemoeten. Gelukkig wordt aanvallen nog beloond.
    19-09-2020 18:51
    Hahha, Roglic gaat echt nog wel GT’s winnen. Dit zal hem hopelijk iets wijzer maken. Hopelijk leert hij dat hij altijd tijd moet pakken waar mogelijk. Niet overdreven als Yates in de Giro, maar toch wel overal tijd pakken waar het kan in plaats van zo berekenend koersen. Hij zal nu op een erg enorm harde manier geleerd hebben, dat dit je in the ass kan bijten.
19-09-2020 18:35
Wat een ontknoping! Merkwaardige off-day van Roglic, maar wat een uithaal van Pogačar. Fijn dat zijn aanvallende manier van koersen wordt beloond. Prachtige winnaar!
19-09-2020 18:35
Krankzinnige ontknoping.

Denk dat Poga alles of niets ging en halverwege bleek ie op koers te liggen en kon alles.

Hoe zuur voor TJV
19-09-2020 18:36
Pogi de allerallerbeste.
19-09-2020 18:37
Reed Roglic zo slecht, omdat zijn fiets was beschadigd door de UCI?
    19-09-2020 18:42
    Dat zal wel niet z'n tijdritfiets zijn geweest hè...
19-09-2020 18:37
Als de zaken er andersom hadden voorgestaan had UAE vast ook wel dezelfde tactiek als Jumbo gehanteerd...en als Landa geel had gehad Bahrain precies hetzelfde...Pogacar misschien de sterkste...maar superaanvaller? Beetje zoals Thomas twee jaar geleden..lekker uit de wind en dan 500 meter voor de finish aanzetten..neemt niet weg dat roglic teveel op de tijdrit heeft gezet..achteraf dus een klotetour voor de nederlanders...twee top 3 finishes...Dumoulin plaats 7..dat was het wel...terug naar de jaren 2000 :)
19-09-2020 18:38
Twee mannen op het podium die in de waaierrit tijd verloren. Bizarre tijdrit. En ook petje af voor Porte. Had nooit verwacht dat die nog een top 3 zou rijden in de tour.
19-09-2020 18:39
Dit is toch wel bizar. Pogacar is eigenlijk nooit beter geweest deze Tour, hoogstens even goed. Maar hij declasseert hier de gevestigde orde van tijdrijders en klassementsmannen en zet ze allemaal op meer dan een minuut of twee. Echt ongekend. De winnaar van het WK tijdrijden is hiermee ook bekend.
    19-09-2020 18:43
    Ik denk dat hij niet meedoet. Als hij nu ook het WK zou winnen, zou het een beetje te veel opvallen.
19-09-2020 18:39
In Slowenië staan ze net zo perplex. Wat een ongelofelijke wendig, maar toch winnen ze met dat piepkleine landje de Tour!! Nooit gedacht dat 57 seconden niet voldoende zijn om een Tour te winnen. Oh, wacht even...
19-09-2020 18:40
[i]edit wf: laat insinuaties achterwege[/i]

Enfin, vorig jaar werd Bernal minstens 7 Tourzeges voorspeld en nu was hij een zielig ventje. Afwachten dus.
    19-09-2020 18:46
    WF: ik hoop dat jullie dan andere "insinuaties" dat ook editeren? Het zijn er namelijk nogal wat.
19-09-2020 18:40
Ik heb zo mijn twijfels. Prestatie is gewoon niet in verhouding. Deze enorme verschillen zijn voor mij reden tot discussie. Dat zal nog wel gebeuren komende dagen/weken/jaren. Ben nog steeds perplex wat ik zojuist heb gezien. Ik had het jumbo gegund na al het harde werk van Gesink, van Aert en Kuss. Het zou een kroon zijn geweest voor al die jongens. Dit is echt wel zwaar nu voor het hele team.
    19-09-2020 18:46
    Je moet je beoordelingsvermogen niet laten beïnvloeden door teleurstelling, hopen en gunnen.
    19-09-2020 19:12
    Als Roglic, Dumoulin en Van Aert hier 1,2,3 waren geworden, dan was het misschien tour de ketones geworden. Voeding of dope?
19-09-2020 18:41
Die rothelm van Rogla ook..
    19-09-2020 18:50
    Zag er idd niet uit die helm. Dat leek wel een windvanger. Pijnlijk
19-09-2020 18:41
Deze uitslag strookt niet met het beeld dat ik van Pogacar had in de laatste bergetappes. Tijd voor een nieuwe tv allicht.
    19-09-2020 18:43
    Klopt..hij leek ook aan het einde van zijn latijn..roglic overgeconcentreerd leek het...
    19-09-2020 18:52
    Ze waren de hele Tour aan elkaar gewaagd maar Roglic zakt door stress of slechte dag door het ijs. De andere renners in de top tien van de tijdrit waren ook de hele Tour de mindere van Pogacar. Blijkbaar ben je nu op je 29 -ste al oud voor winstkansen in een grote ronde. Wat is er veranderd?
19-09-2020 18:42
Het is gewoon verbijsterend.....punt
19-09-2020 18:43
Prachtige apotheose van deze Tour! Groot minpunt wat mij betreft een te groot aantal zgn. wielerfans die met een lap op hun kin en een lap in hun bavianenklauwen topsporters uit balans brengen en zo bv. bijna Dumoulin ten val brengen. Heel spijtig dat er nog steeds wielerhooligans ongestraft hun gestoorde gang kunnen gaan.
    19-09-2020 18:44
    Precies dit!
    19-09-2020 18:50
    De charme en gelijk het risico van de wielersport. De renners zijn praktisch aan te raken.
19-09-2020 18:43
Mensen noemen het haten maar dat is onzin. Ze hebben zeer conservatief gereden en dan zijn mensen blij dat een aanvallend ingesteld persoon wint. Als Nederlander steun ik Jumbo maar vond ze er een saaie Tour van maken en miste wat bravoure. Laat van Aert lekker meesprinten. Val zelf eens aan. Nee ik vind het mooi wat Pogacar doet en dat hij wint
    19-09-2020 18:47
    Van Aert heeft meerdere keren meegesprint en Roglic heeft meerdere keren aangevallen? Wat is je punt?
    19-09-2020 18:50
    @SS
    Meerdere keren aangevallen? Waar dat?
19-09-2020 18:44
[i]edit wf: niet provoceren svp[/i]
19-09-2020 18:45
Geen Ineos, geen Jumbo. Soms kent sport gelukkig nog verrassingen en hier word ik echt blij van.
Van die apen langs de kant van de weg daarentegen niet.
    19-09-2020 18:52
    Ik ben noch Ineos-, noch Jumbo-fan maar blij wordt ik hier toch niet van hoor.
19-09-2020 18:47
[i]edit wf: geen insinuaties svp[/i]
    19-09-2020 18:50
    Ja, Pogacar wordt omringd door een aantal verdachte figuren, maar het is vooral Roglic die hier z'n niveau niet haalt. Hoe kan hij nou achter Dumoulin finishen, die de hele Tour lang een klasse minder is?

    En Pogi kon lekker onbevangen rijden, elke uitslag was goed. Dat had Roglic ook niet.
    19-09-2020 18:55
    Van Aert en Dumoulin reden toch ook onbevangen en kunnen ook nog eens adelbrieven voorleggen. Toch worden die gasten vernederd door een broekkakkertje.
    19-09-2020 18:56
    [i]edit wf: lees [url=https://www.wielerflits.nl/huisregels/]onze huisregels[/url] nog een keer door[/i]
    19-09-2020 19:16
    @ingmar
    Dat zal dan snel blijken lijkt me. Of evt nog meer ketonen?

Reacties zijn gesloten.