Tour 2020: Winnende Pogacar rijdt Roglic uit leiderstrui op La Planche des Belles Filles
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 19 september 2020 om 18:11

Tour 2020: Winnende Pogacar rijdt Roglic uit leiderstrui op La Planche des Belles Filles

Tadej Pogačar heeft de Tour de France in de voorlaatste etappe op zijn kop gezet. De Sloveen van UAE Emirates won zaterdag de tijdrit naar La Planche des Belles Filles en reed Primož Roglič uit de leiderstrui.

Met een voorsprong van 57 seconden op naaste belager Tadej Pogačar was de eindzege van Primož Roglič in de Tour de France nog geen zekerheidje. Zaterdag kreeg de renner van Team UAE Emirates op La Planche des Belles Filles nog een kans om zijn landgenoot uit de leiderstrui te rijden.

Voor deze Sloveense tweestrijd om de gele trui moesten nog 144 andere renners hun tijdrit afwerken. Te beginnen met Roger Kluge, die om 13.00 uur aan zijn tijdrit begon. De rodelantaarndrager kwam meer dan een uur later als eerste renner boven op La Planche des Belles Filles. De Duitser mocht als eerste renner plaatsnemen in de hot-seat, maar al snel werd zijn tijd verbeterd door ploegmaat Frederik Frison.

Cavagna zet scherpe tijd
Zij zouden nog geen richttijd voor de favorieten neerzetten. Daarvoor moest het Tourpubliek wachten op de finish van Remi Cavagna, die als eerste renner binnen het uur finishte. Met zijn tijd van 57 minuten en 55 seconden mocht de Frans kampioen tijdrijden geruime tijd in de hot-seat zitten.

Cavagna zet een uitmuntende tijd neer – foto: Cor Vos

Enkele schaduwfavorieten wisten daarna niet in de buurt van Cavagna te komen. Soren Kragh Andersen, Kasper Asgreen, Nelson Oliveira en Thomas De Gendt kwamen minuten tekort, terwijl David de la Cruz strandde op 43 seconden. Voor echte kandidaat-winnaars moest er worden gewacht tot de top-30 van het algemeen klassement.

Ook de meeste renner uit de top-30 beten hun tanden stuk op de tijd van Cavagna. Daniel Felipe Martinez, Lennard Kämna, Thibaut Pinot en Julian Alaphilippe wisten allemaal niet in de buurt te komen van de tijd van Cavagna.

Wout van Aert zet nieuwe beste tijd
Wout van Aert was de eerste renner uit de top-30 die vooraf goede kansen op ritwinst werd toegedicht. De Belgisch kampioen kwam 39 seconden na Cavagna aan bij het eerste tussenpunt, maar wist daarna steeds verder in te lopen. Aan het tweede tussenpunt had Van Aert zes seconden van zijn achterstand gesnoept. Bij het derde tussenpunt was de renner van Jumbo-Visma Cavagna zelfs voorbij. Aan de finish noteerde Van Aert de nieuwe beste tijd: 57 minuten en 26 seconden.

Van Aert op weg naar de nieuwe beste tijd – foto: Cor Vos

Dumoulin verbetert tijd Van Aert
Om 16.56 uur begon Alejandro Valverde als eerste renner uit de top-10 aan zijn tijdrit. Veel kans om nog een plekje in het klassement op te schuiven had de Spanjaard niet met Tom Dumoulin voor zich. Sterker nog, Dumoulin wist Valverde halverwege de tijdrit in te halen.

De Nederlander van Jumbo-Visma reed een uitmuntende tijdrit. Dumoulin wist zelfs bij het eerste tussenpunt in de buurt te blijven van Cavagna. Maar nog belangrijker: Concurrenten Adam Yates en Rigoberto Uran waren al snel hun voorsprong op Dumoulin in het algemeen klassement grotendeels kwijt.

Bij het tweede tussenpunt had de Limburger zijn achterstand omgezet op Cavagna omgezet in een voorsprong. In tegenstelling tot Cavagna en ook Van Aert, wisselde Dumoulin op La Planche des Belles Filles niet van fiets. Aan de finish bleek het een goede keuze te zijn: Dumoulin kwam binnen in 57 minuten en 16 seconden. De nieuwe beste tijd. Daarmee zou hij de Tour de France als zevende besluiten.

Dumoulin op weg – foto: Cor Vos

Pogačar zet Tour op zijn kop en rijdt Roglič uit de leiderstrui
Pogačar maakte de strijd om de gele trui heel spannend. De Sloveen had bij het eerste tussenpunt al twaalf seconden van zijn achterstand op Roglič gehaald. Aan de voet van La Planche des Belles Filles had Roglič nog maar een voorsprong van 21 seconden.

Na een mislukte fietswissel bij Roglič werd het steeds duidelijker dat een sensatie in de maak was. Roglič verloor snel terrein op Pogačar op La Planche des Belles Filles. Niet Roglič, maar Pogačar zou de Tour gaan winnen. Met een dubbelslag op La Planche des Belles Filles schreef de jeugdige coureur van UAE Emirates wielergeschiedenis.

Roglic buigt het hoofd – foto: Cor Vos

Podium voor Porte
Richie Porte wist zichzelf in deze tijdrit het podium op te rijden. De Australiër van Trek-Segafredo eindigde in dezelfde tijd als Tom Dumoulin op de derde plaats in de daguitslag. Dat was ruim voldoende om Miguel Ángel López, die een dramatische tijdrit reed, van het podium af te stoten.

477 Reacties
19-09-2020 18:22
Dit kan eigenlijk echt niet.

Ik vind het heel jammer voor Roglic en zijn ploeggenoten.
19-09-2020 18:22
Wel de meest overtuigende keer denk ik.
19-09-2020 18:23
De beste man van de afgelopen 3 weken wint de Tour, en niet de beste ploeg, mooi om te zien dat zijn vechtlust beloond wordt. Roglic heeft hem nergens aangevallen en gunde hem de sprintjes, te verdedigend gekoerst en dat wordt hem nu helaas voor hem en jumbo fataal.
    19-09-2020 19:18
    Roglic wint een etappe, bergsprint en La Loze nu al vergeten?
    20-09-2020 09:10
    Inderdaad welke vechtlust. Pogajar heeft grotendeels alleen maar kunnen volgen. En dan sprintje op einde. Was wat dat betreft dus even sterk als Rogliz alleen heeft superdag op moment dat het moet.
19-09-2020 18:23
Proficiat Uae en vooral Pogacar! Niemand geloofde in zijn tijdrit. Ik had het ook niet verwacht. De La Cruz ook zeer goed. De 1e Sloveense winnaar van de Tour is een 21 jarige knaap die zijn 1e Tour reed. Verder Porte dikke proficiat!! Zo blij dat die op het podium staat!! MAL echt dramatisch.

Zeer leuke Tour en toch ook enorm jammer voor Roglic...

Jammer dat er mensen een 21 jarig talent een dopeur noemen. Voor mij mogen die reacties verwijdert worden.
19-09-2020 18:23
Lopez heeft ook een bagger tijdrit gereden zeg. Valt zelfs uit de top 5.
    19-09-2020 18:28
    Gisteren waren er nog reageerders die zich afvroegen waarom ik dacht dat MAL altijd een slechte tijdeit aflevert. Richie zou NOOIT op het podium komen...
    20-09-2020 00:46
    Misschien moet je eens een beetje veldwerk doen?
    Het neemt niet weg dat zijn tijdrit vandaag natuurlijk belabberd was.
19-09-2020 18:24
Lang leve het wielrennen!!!

Schitterend dit! Een hele ploeg heeft geprobeerd a la US Postal en Sky de tour van alle charme te ontdoen en zijn kopman naar de eindzege te slepen. En er komt een broekie helemaal op het einde die laat zien dat gewoon hard fietsen nog altijd het belangrijkste is!

Lang leve POGACAR!
19-09-2020 18:24
roglic gewoon 5e in de uitslag. Pocagar niet normaal goed, maar dus terecht, jammer voor velen behalve voor veel mensen die op internet willen reageren...
19-09-2020 18:24
De afgelopen twee jaar de twee jongste winnaars in de laatste 100 jaar. Het nieuwe wielrennen.
19-09-2020 18:24
Een jongen van 21 die de Tour wint, drie etappes, de witte trui én de bolletjestrui. Ik hoop oprecht dat dit echt kan. Dat het niet te mooi is om waar te zijn. Ik heb serieuze vraagtekens hierbij.
    19-09-2020 18:28
    Pogacar leek niet eens moe aan de streep.
    19-09-2020 18:30
    Ik vind het te onwerkelijk om enthousiast te kunnen zijn.
    19-09-2020 18:33
    En een gast die altijd van een skischans vloog voordat ie opeens alles waar ie aan meedeed ging winnen op de fiets, dat is realistischer?

    Volgens mij kan het allebei. Maar als het 1 niet kan, dan is het andere ook verdacht.

    Voor mij spreekt het vooral voor het wielrennen dat zoiets tegenwoordig wel weer kan. Net als Bernal vorig jaar.

    (Edit: en dan hebben we het nog niet over de nieuwe wielergod Van Aert, die de Planche des Belles Filles gewoon als topklimmer oprijdt)
    19-09-2020 18:35
    En we hebben evenveel twijfels bij de prestaties van Wout Van Aert en het collectief TJV.

    Maar laat ons nou even 15 jaar wachten vooraleer we er allemaal eindelijk het fijne van weten :)
    19-09-2020 18:39
    Wout van Aert die sprints wint met zijn hoofd vol in de wind, die in de tijdrit vlamt en die 95% van het peloton eraf rijdt is wel logisch? Jumbo-Visma die het hele peleton wekenlang (al voor de tour) domineert is logisch? Wielrennen is niet altijd logisch.

    Ik steek voor niemand mijn handen in het vuur maar als ik er van mag uit gaan dat iedereen clean is heeft Pogacar gewoon een topdag. Roglic kwam lijkbleek over de finish en die wordt ook gewoon 5de hier.
    19-09-2020 19:01
    De NBA wordt op zijn kop gezet door een nog jongere Sloveen, een 21 jarige Fransman is een van de beste voetballers, Usain Bolt was 22 in Beijing, in de Formule 1 zijn er verschillende jongens die vooraan meedoen die nog 23 moeten worden, Michael Phelps was bij zijn eerste spelen pas 19 en een 22 jarige Amerikaanse-Japanse is een van de beste tennissters ter wereld.

    Het leven is geen computerspel met vaste logaritmes. Dat de meesten op hun best zijn rond hun 27e is geen regel. Zeker van toptalenten zie je dat ze er vaak vroeg staan. Wellicht schrijven we Pogacar op zijn 29e al af als hij voor de vierde Tour op rij voor een top 10-plek loopt te tobben.
    19-09-2020 19:20
    Nu ja, zo'n beetje iedereen waarmee Bolt opkwam en trainde in Jamaica is betrapt op doping.. Bolt niet zo'n goed voorbeeld... :)
    19-09-2020 20:09
    Fair enough Dolfy. Het ging me er ook meer om dat ik jong heel goed = verdacht een slecht argument vind. Had mn handen natuurlijk ook niet aan de atletiek moeten branden in dit voorbeeld ;)
19-09-2020 18:25
Dat gevoel lijkt niet onterecht.
19-09-2020 18:25
Jammer voor TJV ze hebben er alles aan gedaan. Volgend jaar beter. Mooie ontknoping voor het wielrennen.
    19-09-2020 18:26
    Volgend jaar heeft Roglic pech en gaan alle ballen op Tom. Vergooit Tom zijn Tour niet in de eerste bergrit, tikt ie gewoon Roglic van de 2de plek.
19-09-2020 18:25
geen woorden, fantastisch. geweldige dag voor de wielersport
19-09-2020 18:25
Huilie huilie bij Jumbo. Rogla leek wel 500 jaar oudere hoe hij boven kwam. Wat heb je aan een topteam als je kopman te zwak is...
    19-09-2020 18:29
    Lekker overdreven reactie. Het zit blijkbaar diep bij je.
    19-09-2020 18:29
    Zelfs als Roglic helemaal top was geweest en een echt heel goede tijdrit had gereden in plaats van de redelijk goede nu, was er nog geen kruit opgewassen geweest tegen dit geweld.

    Denk je echt serieus dat Roglic 59 seconden sneller had gekund?
    19-09-2020 18:31
    Zag er niet echt fris uit inderdaad. Lijkbleek. Buikloop van de ketonen wellicht?
    19-09-2020 18:31
    Zielige reactie.
    19-09-2020 18:43
    Roglic zag idd. heel wit.
19-09-2020 18:26
Je zal als renner van JV je eigen 3 weken het lazarus je kopman geholpen hebben , en dan flikt ie dat een dag voor Parijs...
    19-09-2020 18:38
    Heeft Roglic een wanprestatie geleverd? Nee, 5de. Wat minder dan verwacht.
19-09-2020 18:26
Porte op het podium, ik herhaal Porte op het podium.
19-09-2020 18:26
Even noteren dat Porte op het podium van de Tour eindigt.
Porte werd hier al elvendertig keer afgeschreven voor een klassement en eindigt gewoon na de 2 Slovenen.
    19-09-2020 18:37
    Het is hem gegund na al die zware valpartijen!
    19-09-2020 18:42
    Als het iemand was gegund was het hem wel. Die heeft tot dit jaar enkel ellende in de Tour meegemaakt.
    19-09-2020 18:46
    Over 5 jaar blijkt Porte deze tour gewonnen te hebben. Maar daar heeft ie dan ook niks meer aan.
    19-09-2020 19:09
    Morgen die keitjes nog ff afwachten....
    Maar die heeft t óók verdiend dit keer.
19-09-2020 18:27
Niet alleen op Roglic schieten. Mismanagement van Jumbo die gedurende de ganse tour Pogacar verkeerd ingeschat hebben en op cruciale momenten verkeerde beslissingen namen.
Verdiende overwinnaar !
    19-09-2020 18:34
    Het is ze gewoon niet gelukt om Pogacar eraf te rijden. Je kan er tien managers naast zetten, uiteindelijk is Pogacar de sterkste.
    19-09-2020 18:51
    Klopt. Maar dat neemt niet weg dat ze zich bij Jumbo wel mogen bezinnen
    https://sporza.be/nl/2020/09/19/jose-de-cauwer-fout-ploegleiding-van-jumbo-visma-tour-niet-wint~1600534714933/
    19-09-2020 21:01
    Niet leuk om vast te stellen, maar José heeft natuurlijk gelijk.
19-09-2020 18:29
Team Jumbo / Blanco / Belkin / Rabobank kan gewoon geen TdF winnen. Ze kunnen het gewoon niet. Zelfs met absolute overmacht. Om met Stephen A Smith te spreken: "they are an accident waiting to happen... what can go wrong, will go wrong"

Waarom niet dat overwicht beter uitspelen? Waarom geen lange aanval met Dumoulin en dan tegen Pogacar zeggen, laat het maar zien met je ploeg? Waarom altijd met Pogacar naar de streep rijden? Waarom wéér te vroeg gepiekt? Wat was dat met die fietswissels? De ploegleider naar huis gestuurd na mishandeling van een official... Hoe kan het toch steeds zo misgaan bij team Jumbo? Kruijswijk in de Giro. Rasmussen in de Tour. Roglic in de Giro. Roglic in de Tour. Hoe kan dat?

Heeft iemand in 2004 oid een vloek uitgesproken over de ploeg ofzo?
    19-09-2020 18:30
    Uhh Vuelta vorig jaar?
    19-09-2020 18:31
    Haha, de afgelopen grote ronde wonnen ze :)

    Waar komen al die haters toch vandaan? Het lijkt wel of Jumbo helemaal niks goed kan doen bij het Nederlandse publiek.

    edit: ah, snel gecorrigeerd. Van 'grote ronde' heb je 'TDF' gemaakt. Ja, zo heb je altijd gelijk natuurlijk.
    19-09-2020 19:51
    stephen a smith aanhalen haha


    Als er 1 iemand is die altijd maar wat schreeuwt om het roepen is hij het wel
19-09-2020 18:29
Ai ai ai wat pijnlijk dit. Op zich wint het wielrennen hier. Maar deze gaan ze lang voelen.

Volgend jaar alles op Dumo?
    19-09-2020 18:33
    Volgend jaar alles op Dumo. En geen idiote 'opofferingsacties' meer voor een kopman die het niet afmaakt.
    19-09-2020 18:59
    Dumoulin redt het nooit tegen Pogacar.
19-09-2020 18:29
Lopez donderd overigens nog helemaal van het podium.
    19-09-2020 18:40
    Ja wat heeft hij slecht gereden zeg. Bizar.
    19-09-2020 18:44
    Lol. Rijdt ie een minuut slomer, gaat zelfs Tom hem nog voorbij. Als Tom die domme actie niet deed, kon die makkelijk podium rijden.
    19-09-2020 19:30
    Nou Porte van het podium rijden zou zonder ploegentactiek niet gelukt zijn. Maar 2 minuten minder tijdverlies en daarmee naar plek 4 (voorbij Lopez, Mas en Landa) was haalbaar geweest blijkt nu.
19-09-2020 18:29
Dit is dus wat ducrot het nieuwe wielrennen noem 3 weken fietsen en geen meter op kop rijden
    19-09-2020 18:46
    Als dat echt zo is, dan is zo'n tijdrit wel een schok.
19-09-2020 18:30
Kijk de beelden van de fietswissel eens terug en kijk hoe Rogla op ze benen stond daar zat bijna geen kracht meer op ik sta nog versteld dat die top 5 rijd. Porte heel nestjes wie had dat ooit nog gedacht.
19-09-2020 18:31
Dit is geen trollgedrag maar een terecht vraag! Na wat WVA deze Tour voor Roglic deed, is een wederdienst morgen wel op zijn plaats. Dat mag (moet) gezegd worden.

[i]edit wf: laat dat!!![/i]
19-09-2020 18:31
Leve de Tour 2019!
2020 om snel te vergeten of wie weet ...
    19-09-2020 18:39
    De mooiste Tour sinds lange tijd wat mij betreft. Ongelooflijk wat een nieuwe talenten die zich getoond hebben.
    19-09-2020 18:57
    Nee, joh. Dat kan je niet menen. Dat zeg je door deze laatste etappe. Het was een Tour met een aantal mooie etappes, maar overall was het niet geweldig
19-09-2020 18:32
Okay het was geen beste dag van Roglic maar er helemaal doorheen gezakt is hij toch ook niet als je op 25 seconden eindigt van onze Belgische God op twee wielen.
    19-09-2020 18:35
    Inderdaad. Roglic was niet super, misschien zelfs niet goed, maar nog wel steeds gewoon degelijk. Het is Pogacar die buitenaards presteert. Zelfs een goede Roglic, die mogelijk nog 20 seconden sneller is dan een sterke Dumoulin, had het niet gehaald.
    19-09-2020 18:37
    zo is dat, het is niet zozeer dat Roglic de Tour heeft verloren maar wel dat Pogacar hem heeft gewonnen, zuur voor Roglic maar tegen zo'n prestatie van zijn 21-jarige landgenoot kon hij gewoon niet op en vandaag kon zijn ploeg hem niet helpen
    19-09-2020 18:45
    @peter
    Mooi gezegd.

Reacties zijn gesloten.