Tour 2020: Geen klassementsambities bij Mitchelton-Scott
Adam Yates - foto: Cor Vos (archief)
donderdag 20 augustus 2020 om 09:28

Tour 2020: Geen klassementsambities bij Mitchelton-Scott

Mitchelton-Scott heeft de selectie voor de Tour de France 2020 gepresenteerd. Adam Yates gaat voor het eerst in jaren niet met de ambitie van start om een goed algemeen klassement te rijden in een grote ronde. Hij mikt op ritsucces in de bergen, net als Esteban Chaves en Mikel Nieve.

De Australische WorldTour-ploeg, waarvan de lastige financiële situatie duidelijk is, kiest voor de aanval in de komende Tour. Naast berggeiten als Yates (winnaar jongerenklassement in 2016), Chaves (al drie ritzeges in de Giro en twee in de Vuelta) en Nieve (al drie ritzeges in de Giro en een in de Vuelta) zijn ook Daryl Impey en Luka Mezgec daartoe in staat. Opvallend: de 32-jarige Mezgec maakt dit jaar zijn debuut in de Tour.

Christopher Juul-Jensen, Jack Bauer en Sam Bewley maken de selectie van Mitchelton-Scott compleet. “We zijn blij met de mix van ervaring en talent in de Tour de France dit jaar”, zegt ploegleider Matthew White. “Dit is een complete groep die op alle terreinen uit de voeten kan. Vorig jaar was ongelooflijk en we willen doorgaan op hetzelfde elan, door de mikken op etappezeges.”

Vorig jaar won Mitchelton-Scott liefst vier etappes in de Tour de France. Daryl Impey, Simon Yates (twee keer) en Matteo Trentin bezorgden de ploeg succes. “Een ding is zeker, we zullen Frankrijk niet verlaten zonder alles gegeven te hebben en onze fans en sponsors trots gemaakt te hebben”, aldus White.

Selectie Mitchelton-Scott voor de Tour de France 2020 (29 augustus-20 september)
flag-au Jack Bauer
flag-au Sam Bewley
flag-co Esteban Chaves
flag-za Daryl Impey
flag-dk Chris Juul-Jensen
flag-si Luka Mezgec
flag-es Mikel Nieve
flag-gb Adam Yates

36 Reacties
20-08-2020 09:33
Ik hoop dat Mezgec wat leuks kan doen in de 'sprintetappes'
20-08-2020 09:33
raar: juist de tour die geschikt is voor de Yates brothers om te winnen, gaan ze niet voor het klassement...
    20-08-2020 09:40
    Inderdaad. Heb je een ploeg met Yates, Chaves en Nieve en ga je niet voor het klassement. Bizar, maar misschien wel realistisch
    20-08-2020 09:55
    Als je ze een beetje hebt gevolgd weet je dat ze niet in vorm zijn. Die werden er eerder afgereden dan de minste bergknechten van JV. Dan weet je genoeg.
    20-08-2020 10:54
    Ik moet ze juist complimenteren. Yates zullen de Tour dit jaar niet winnen waarschijnlijk. Ze zijn realistisch en ambitieus. Etappe winst levert ze meer aanzien op en ze zijn goed in staat om weer meerdere ritten te winnen dit jaar.

    Rabobank, Belkin, Jumbo hadden dit soort doelen moeten stellen in bepaalde grote rondes. Gesink, Ten Dam, Kruijswijk hebben nooit een etappe gewonnen in een grote ronde. Mollema won in 2017 een rit in de Tour toen hij de focus legde op ritwinst ipv klassement. Zouden meer ploegen moeten doen.
    20-08-2020 14:52
    @Krul
    https://www.youtube.com/watch?v=PlRNpdhL2OA
20-08-2020 09:35
Wie is hier dan 'talent', ik zie alleen 'ervaring'
20-08-2020 09:40
toch wel treurig dat ze blijkbaar geen klassementsambities meer hebben. Er was een tijd dat ik goede hoop zou hebben voor een mooie plek in het AK voor Yates en Chaves
20-08-2020 09:41
In de prestaties van Adam Yates valt toch niet echt een lijn te trekken. Soms is hij een van de beste klimmers van de wereld. Zo klopte hij vorig jaar ei zo na Roglic in de Tirreno en eindigde hij daarna ook top 5 in Catalonië en Baskenland. Begin dit jaar was hij nog de betere van Pogacar in UAE. Maar op Franse wegen lijkt het de laatste tijd niet goed te lukken.
    20-08-2020 16:24
    Inderdaad, vooral toen hij begin dit jaar nog Pocagar op z'n sodemieter gaf, dacht ik nog die gaat er staan in de Tour en behoort dan gewoon tot de favo's.

    Maar de corona heeft hem geen goed gedaan, hij was nergens in de Dauphine.

    Toch zie ik hem er wel voor aan stiekem wel voor gc te gaan, maar de druk vooraf weg te nemen.
20-08-2020 09:45
Oudste team van de Tour?
20-08-2020 09:49
Ik vind het wel mooi dat de ploeg kiest voor ritzeges, het is hen vorig jaar goed bevallen en laten we eerlijk zijn Adam is veel te wisselvallig om een ploeg om hem heen te zetten voor een goed AK.
20-08-2020 09:51
Uitermate vreemd geen klassement ambities. Gaan ze dan bewust laten lopen in begin met chavez en yates?
    20-08-2020 10:37
    Een klassement rijden is niet de optelsom van goede renner + goede ondersteuning = topklassement. Het is een specialisatie op zich. En Adam Yates heeft het slechts 1x kunnen waarmaken door samen met Meintjes tot in extremis aan te klampen bij de Sky trein. Het besef dat Adam geen stabiele grote ronde factor is, is gelukkig tijdig ingezien.
    20-08-2020 16:14
    Etappe 2 kan er al een zijn voor de toppers. Denk dat die etappe er al een is om te kijken hoe de kaarten zijn geschud. Yates zal er die etappe zeker voor gaan. De kans dat ie dan al tijd verliest is ook aanwezig. Dan lijkt mij het verloop van de Tour duidelijk. Als je de twee bergritten in de eerste week goed bent, dan laat je je klassement echt niet lopen.
20-08-2020 09:54
Of ze strooien zand en hopen dat dat Adam in etappe 2 mee mag in de vlucht, 5 minuten pakt op de favorieten en zo de Tour wint ;)
    20-08-2020 13:03
    ik hoop dat ze dit op z'n minst proberen :)
20-08-2020 10:17
Ik las dat Yates voor de Dauphiné ook een dag of tien niet heeft kunnen fietsen i.v.m. flinke maagklachten. Dus geen idee waar hij nu echt zal staan qua niveau deze Tour.
20-08-2020 10:18
Beetje laf vind ik het. Een Adam Yates die het bewust laat lopen en dan een etappe pakt in de vlucht. Het is niet de meest uitdagende vorm van wielrennen in mijn ogen
    20-08-2020 10:48
    Veel leuker dan elke dag aanklampen, in elke bergrit 14e te worden en op die manier 9e te eindigen in het eindklassement toch?
20-08-2020 10:47
Adam Yates kan zomaar twee á drie etappes pakken in deze Tour als hij het Klassement laat lopen.
Want in een vlucht zal hij meestal één van de sterkste zijn.
Waarom dan een klassement waarin top vijf heel moeilijk zal worden.
    20-08-2020 10:54
    En de bollen winnen. Ook leuk.
20-08-2020 10:50
Dit lijkt mij bij uitstek een Tour om Impey uit te spelen. Veel geschikte etappe's voor hem.
    20-08-2020 10:56
    Welke dan?
    Ik zie juist heel weinig voor puncheurs.
    Het is of vlak of er zitten behoorlijk bergen in.
    Dit is helemaal geen parcours voor de Van Avermaets, Impeys of Wellensen.
    20-08-2020 11:11
    Etappe 1 bijvoorbeeld, koers heel hard maken, en hopen dat WVA inderdaad niet meesprint en Sagan niet z'n beste dag heeft.
    20-08-2020 16:26
    Correctie Ab Normaal, hij is de gedoodverfde favoriet voor etappe 2, inclusief gele trui. Als WvA niet mee mag sprinten ;)
20-08-2020 11:15
logische keuze,s wel vind ik de topploegen zullen zo hard rijden in de
berg etappe,s dat Yates het niet kan volgen en dus etappe,s winnen
kan een mooi doel zijn.
20-08-2020 11:54
Yates kan zeker etappes winnen, maar dan zal hij wel een stuk beter moeten zijn dan in de Dauphiné. "Een mix van ervaring en talent" is trouwens wel wat overtrokken lijkt me. Yates is op z'n 28ste het jonkie en de enige onder de 30 in dit gezelschap. Het is meer een mix van ervaring en nog meer ervaring.
20-08-2020 12:47
Yates is recent flink ziek geweest. Daardoor is zijn voorbereiding op de Tour helemaal in de war geschopt. Was nog net op tijd 'fit' genoeg om in de Dauphiné te starten. Voor het algemeen klassement gaan is dan volstrekt zinloos. Als hij de eerste week goed doorkomt, verwacht ik dat hij in de laatste Tourweek gaat knallen.
    20-08-2020 17:13
    Helemaal met je eens hoor. Natuurlijk kan Yates veel beter dan in de Dauphiné.
    Dat bewees hij al in het voorjaar.
    De ziekte zal hem zeker parten hebben gespeeld.
    Daar gaan we echt nog wel van horen in de Tour. Die zoekt nu al uit welke etappes perfect zijn voor hem.
20-08-2020 12:54
Logisch toch ? Het vormpeil van Adam Yates is net zo treurig als dat van bijvoorbeeld Geraint Thomas. Het is dat ze niet veel andere opties hebben, bij INEOS hadden ze hem thuisgelaten. Chaves is ook klassementsrenner af, lijkt me. En Nieve is een stoemper voor de tiende plek. Wat er dan overblijft is proberen een etappe te winnen.
    20-08-2020 13:05
    Als de ambitie er geweest was, hadden ze met Simon Yates en Haig voor een klassement kunnen gaan. Deze strategie is niet geheel uit armoede geboren.
20-08-2020 15:55
“We zijn blij met de mix van ervaring en talent in de Tour de France dit jaar”, zegt ploegleider Matthew White.

Yates - 28 jaar
Bewley - 33 jaar
Chaves - 30 jaar
Juul-Jensen - 31 jaar
Bauer - 35 jaar
Nieve - 36 jaar
Mezgec - 32 jaar
Impey - 35 jaar

Slaat nergens op dat talent. Lijkt alsof ze bij Michelton een standaard reactie ergens vandaan geplukt hebben.
    20-08-2020 17:08
    Zou dat 'talent' niet gewoon verkeerd geïnterpreteerd zijn geweest, en dat ze bedoelen dat ze voor elk type van rit wel iemand hebben die 'het talent' heeft om mee te strijden voor de winst, eerder dan te verwijzen naar een beloftevol iemand?
20-08-2020 17:13
Best opvallend trouwens, Australisch team, 11 Aussies in de ploeg en niet 1 die naar de Tour mag, terwijl er in alle vorige jaren telkens minstens 3 (tot 6) meemochten.
20-08-2020 17:59
De Dauphine was al een voorproefje en in de Tour gaan we het ookzien: Veel van de bergetappes zullen "gegeven" worden aan de vluchters. Klassementsrenners hebben steeds minder ambitie om ritten te winnen; ze hebben enkel oog voor seconden winst in de laatste paar kilometer.
Mitchelton anticipeerde daar vorig jaar al goed op en won 20%(!!!) van de touretappes. Zeer begrijpelijk dat ze dit jaar hetzelfde doel hebben.

Reacties zijn gesloten.