Tour 2020: Casper Pedersen vervangt Jasha Sütterlin bij Team Sunweb
Casper Pedersen in de Vuelta 2019 - foto: Cor Vos (archief)
vrijdag 21 augustus 2020 om 15:15

Tour 2020: Casper Pedersen vervangt Jasha Sütterlin bij Team Sunweb

Jasha Sütterlin is ruim een week voor de start van de Tour de France uit de selectie van Team Sunweb gehaald. De Duitse hardrijder wordt vervangen door de Deen Casper Pedersen, in wie de ploegleiding een belangrijke helper voor de sprinttrein ziet in de Tour.

Team Sunweb zegt veel vertrouwen te hebben in sprintkopman Cees Bol tijdens de aankomende Tour. Mede daardoor is besloten om nu nog een wijziging door te voeren. “We hebben gezien dat er veel meer controle is in het peloton. Dat betekent dat er waarschijnlijk minder kansen zijn voor de ontsnapping”, legt ploegleider Matt Winston uit.

“In theorie betekent dat dat onze kansen in de sprintetappes toenemen en we willen ons daaraan aanpassen, door specifieke kwaliteiten toe te voegen aan onze selectie”, aldus Winston, die Sütterlin (afgelopen zomer overgekomen van Movistar) daardoor moest teleurstellen. “We geloven dat de kracht van Casper, die in topvorm is op dit moment, in de lead-out onze kansen in een goed resultaat tijdens de sprints kan laten groeien.”

Met Tiesj Benoot, Søren Kragh Andersen en Marc Hirschi hoopt Team Sunweb nog wel in de lastigere etappes voor etappezeges te gaan vanuit de ontsnapping. Joris Nieuwenhuis en Nicholas Roche maken de selectie compleet.

Selectie Team Sunweb voor de Tour de France 2020 (29 augustus-20 september)
flag-de Nikias Arndt
flag-be Tiesj Benoot
flag-nl Cees Bol
flag-ch Marc Hirschi
flag-dk Søren Kragh Andersen
flag-nl Joris Nieuwenhuis
flag-dk Casper Pedersen (nieuw)
flag-ie Nicholas Roche

Jasha Sütterlin (links in beeld) tijdens de Dauphiné – foto: Cor Vos

31 Reacties
21-08-2020 15:18
Zwakste team van de WT.
    21-08-2020 15:31
    Zever, natuurlijk.
    21-08-2020 16:30
    Nee, NTT en Bahrain breken potten
    2 etappes in de tour en iedereen is jouw zever vergeten.
21-08-2020 15:18
Vreemd om nu plots de planning om te gooien. Overigens was Pedersen volgens mij de laatste man in de sprint die Bol won in de Algarve.
21-08-2020 15:25
Waarop is dat grote vertrouwen gebaseerd dan? Op één sprint in de Algarve? Bol heeft verder toch totaal niet laten zien dat hij (al) op kan boksen tegen mannen als Ewan, Bennett, Sagan, Viviani etc.?
    21-08-2020 15:31
    Hij heeft Sagan, Ackermann, Jakobsen, Viviani en Kristoff al eens geklopt.
    21-08-2020 15:32
    Ja vast allemaal in verschillende sprints wel een keertje ja... Maar één keer allemaal in een voorbereidingskoers is niet echt reden voor groot vertrouwen in de Tour.
    21-08-2020 15:53
    Dit gaat over zijn vier recentste overwinningen, het is nog geen veelwinnaar maar hij heeft wel klasse laten zien. Ik geloof in hem.
    21-08-2020 16:27
    Ik niet zo haha. Maar we gaan het zien, zou natuurlijk wel mooi zijn.
    21-08-2020 16:32
    @krypton
    Eens moet de 1e keer zijn. Zonder deelname geen kans.
21-08-2020 15:27
Heel bijzondere selectie. Leuk voor Joris Nieuwenhuis dat hij de Tour mag rijden, maar die heeft op de weg toch nog niet laten zien goed genoeg te zijn?
    21-08-2020 16:27
    Verbaas ik mij ook over. Zou dan beter Sutterlin meenemen.
21-08-2020 15:30
Heel mooi dit vertrouwen in Bol, maar was dat er eerder nog niet?! Of is dit eerder een teken van een gebrek aan vertrouwen in Matthews De wissel komt in ieder geval tamelijk laat.

Het had tenslotte ook wel aardig geweest wanneer ze in de afgelopen tijd wat op elkaar ingespeeld waren geraakt. Bol heeft nu na de Corona break zelf nog geen sprint gereden. Vreemde voorbereiding voor zo'n talent.
    21-08-2020 15:32
    Heel vreemd dat hij niet meer voorbereidingswedstrijden heeft gereden, inderdaad.
21-08-2020 15:33
Hirschi is de renner die ik van hen het meest ga volgen in de Tour, dat is een brutaaltje die nog wel eens een vlucht tot een goed einde kan brengen. Bol is aanmerkelijk minder dan Dylan en Fabio dus acht ik zijn kansen in de sprints niet zo groot. Tiej gaat voor de beste belg in het AK en een rit mag ik hopen.
21-08-2020 15:43
Dit kan of goed uitpakken met twee etappes of heel frustrerend worden met alleen 5de plekken
    21-08-2020 15:48
    Ja, alsof ze de laatste maand iets hebben gezien waardoor de kans op veel massasprints opeens aanzienlijk groter is geworden.
21-08-2020 15:48
Vreemde move. Sütterlin is toch een prima renner en heeft jarenlang bij Movistar veel en goed werk gedaan.
    21-08-2020 16:02
    Maar heeft wel aardig wat DNF achter zijn naam. Hij lijkt niet goed uit de corona pauze te zijn gekomen.
    Dan is Pedersen een goed alternatief
    21-08-2020 16:13
    Sutterlin reed voor een non-klimmer de Dauphine toch verdienstelijk uit? Beetje flauw om hem als eerste knecht van dienst een DNF in Sanremo aan te rekenen.

    Dit heeft niets met de vorm van Sutterlin te maken.
    21-08-2020 16:25
    jij noemt net het ene dat hij uitreed.

    Maakt dat hem de renner in vorm? Of is de Tour nu ineens wel geschikt voor minder dan top? En wat heeft hij bijgedragen in de Dauphine? De sleutel van de uitsluiting zal bij de laatste vraag liggen
    21-08-2020 16:32
    Sutterlin is op basis van de Dauphine toch gewoon in vorm? Waarom is het raar om dat aan te halen? Strade reed niemand van de ploeg uit en in Sanremo was hij de eerste knecht voor wie uitrijden niets toe voegt aan zijn taak. Beetje flauw om te doen alsof dat een reden zou zijn om voor hem een alternatief nodig te hebben. Dat ze in de Dauphine allemaal vlakke mannen opstellen kun je hem ook niet aanrekenen. Volgens mij ben je nu op zoek naar een reden, die er niet is.

    De aanleiding is niet een gebrek aan vorm van Sutterlin (want dat gebrek is er niet), maar een wijziging van de plannen in de sprintritten (waar ze nu Bol wel een echte lead-out mee willen geven). Daardoor valt dus de eerste knecht van de selectie af. Ingewikkelder hoef je het niet te maken.
    21-08-2020 16:35
    Nah, goede uitleg. Zo kan je het ook bekijken
21-08-2020 16:24
Begrijp nog steeds de selectie van Nieuwenhuis niet..Waar is dat in godsnaam op gebaseerd? In ieder geval niet op zijn uitslagen...
    21-08-2020 16:32
    Ze doen het om ons te provoceren denk ik. Zo van "weetje wat lachen is we laten Matthews thuis en nemen Nieuwenhuis mee, dat snappen ze echt niet!"
    21-08-2020 16:33
    De enige GT mogelijkheid voordat hij weer gaat crossen?
    21-08-2020 16:39
    Inderdaad wel de vraag of hij wel klaar is voor de Tour de France, maar waarschijnlijk vinden ze het belangrijk om die investering te doen en durven ze het risico aan. Het is ook niet dat het een ramp zou zijn, wanneer hij er halverwege doorheen zit en af moet stappen.
    21-08-2020 17:02
    Nee een ramp is dat niet, maar we hebben het hier over de Tour de France en toch een World Tour ploeg van (hoewel ze de schijn tegen hebben) formaat. Dan neem je toch niet iemand mee in de trant van: "we zien wel of 'ie het 10 dagen volhoudt"? Als je 't nou over Wanty had ofzo, oké, maar ik mis toch een beetje de motivatie om er het beste uit te halen bij Sunweb. Maar goed, dat is natuurlijk maar perceptie.
    21-08-2020 17:13
    Joris heeft 2 DNF's dit seizoen, ik zou de frustratie van Matthews goed begrijpen als ik hem was.
    Dan kan de Tirreno Matthews misschien wel liggen (zoals Reef uitleg gaf), zijn plek in de grootste koers wordt ingenomen door iemand die het potencieel niet getoond heeft.

    Hiermee lijkt het alsof Sunweb de Tour niet erkent als hoogmis.
    Niet dat ik daarmee geen fan ben, maar dit zijn de ondoorgrondelijke wegen van Spekenbrink
21-08-2020 17:36
Teleurstelling voor Sutterlin. Terwijl zijn voorbeeld Martin bij TJV een onmisbare rol heeft. Zijn type renner wordt in het ploegbelang zo onderschat. Al geef ik Sunweb gelijk dat zij niet de ploeg hebben om een kopgroep terug te halen. Maar dat waren ze ook al niet.
21-08-2020 18:10
ze zien meer kansen voor sprints maar dat worden
er volgens mij hoog uit 4 de meeste etappe,s zullen
voor echte sprinters veel te zwaar zijn.

Reacties zijn gesloten.