Tour 2020: Caleb Ewan wint in Sisteron voor geplaagd Lotto Soudal, Sam Bennett tweede
foto: Cor Vos
maandag 31 augustus 2020 om 17:39

Tour 2020: Caleb Ewan wint in Sisteron voor geplaagd Lotto Soudal, Sam Bennett tweede

Caleb Ewan is de winnaar geworden van de derde etappe van de Tour de France 2020. De sprinter van Lotto Soudal was na een etappe van bijna 200 kilometer van Nice naar Sisteron, waarin het peloton het de hele dag rustig aan deed, de beste een massasprint. In extremis wist hij Sam Bennett (Deceuninck-Quick-Step) te verslaan. Julian Alaphilippe blijft in het bezit van de gele trui.

Gevecht om de bolletjestrui
Jérôme Cousin (Total Direct Energie), Anthony Perez (Cofidis) en Benoît Cosnefroy (AG2R La Mondiale) kleurden de etappe van de dag. Aanvankelijk was ook Oliver Naesen mee, maar toen zijn grootste taak volbracht was – ploeggenoot en bergtruidrager Cosnefroy in de vlucht van de dag krijgen – liet de Belg zich weer afzakken naar het peloton.

De drie koplopers kregen de ruimte van het peloton, waar Deceuninck-Quick-Step zoals verwacht het tempo bepaalde. Het verschil schommelde de hele dag tussen de anderhalve en drie minuten. Maar twee van de drie koplopers hadden toch wat anders aan hun hoofd: Cosnefroy en Perez hadden na de tweede etappe namelijk evenveel bergpunten (18) op zak.

Perez neemt leiding over, maar valt uit
Op de eerste twee klimmetjes van de dag, de Col du Pilon en de Col de la Faye van derde categorie, wist Perez zijn directe concurrent af te troeven. Daardoor nam de Cofidis-renner virtueel de bollentrui over van Cosnefroy. Hoewel nog twee gecategoriseerde klimmen gepland waren, lieten de twee kemphanen zich terug zakken naar het peloton. De dappere Cousin bleef alleen over aan kop.

Het peloton nam een snipperdag en liet Cousin spartelen. De ene keer was het verschil twee minuten en daarna weer vier minuten. Op de voorlaatste klim kwamen Cosnefroy en Perez toch weer uit hun kot om voor het overgebleven puntje te sprinten. Cosnefroy won omdat Perez een lekke band kreeg. De Cofidis-renner moest daarmee de afdaling in en botste vervolgens ongelukkig op zijn eigen ploegauto.

Het gevolg? Een mogelijke sleutelbeenbreuk en een opgave voor de renner die na deze rit de bergtrui zou mogen dragen. Door de opgave behield Cosnefroy de bolletjestrui.

Het peloton in regenachtige omstandigheden – foto: Cor Vos

Laatste vluchter Cousin gegrepen
Met nog 39 kilometer te gaan lag de tussensprint van de dag. Peter Sagan pakte daar de meeste punten in het peloton, voor Niccolò Bonifazio, Giacomo Nizzolo en Alexander Kristoff. Het gat met Cousin was op dat moment al minder dan een minuut en zestien kilometer van de meet viel definitief het doek voor de coureur van Total Direct Energie, die wel de prijs voor de strijdlust ontving.

Vervolgens werden de diverse treintjes op de rails gezet, enerzijds voor de sprinters en anderzijds om de klassementsrenners veilig van voren te houden. Op een rotonde op zeven kilometer van de meet werd het peloton opgeschrikt door een kleine valpartij. Wout van Aert (Jumbo-Visma) was erbij betrokken en kon een goede uitslag vergeten. Ook Benoît Cosnefroy lag op de grond, maar ook hij had weinig schade.

Ewan legt Bennett over de knie
De rest van het peloton kon verder en werd aangevoerd door Deceuninck-Quick-Step. Ook Team Sunweb en Lotto Soudal kwamen aan kop bij het inrijden van de laatste kilometer, maar zij konden hun sprinter niet in ideale positie afzetten.

Het werd een chaotische sprint, waarin Giacomo Nizzolo als eerste op kop kwam. Dat bleek te vroeg, want hij werd gepasseerd door Sam Bennett. De Ier leek op de zege af te stevenen, maar werd in de laatste meters nog voorbijgestoken door Caleb Ewan. Edward Theuns eindigde als zesde en was de beste Belg in de daguitslag, Cees Bol werd zevende.

Het is een belangrijke zege voor Lotto Soudal, dat na drie dagen al flink gehavend is. De Belgische formatie zag op de openingsdag John Degenkolb en Philippe Gilbert uitvallen, terwijl ook Ewan niet ongeschonden uit Nice vertrok vanmorgen. Toch had de Australiër de benen om in Sisteron te winnen.

123 Reacties
31-08-2020 17:41
Geen slechte sprint voor een renner van de slechtste ploeg in de Tour. Euhum.
    31-08-2020 17:49
    niet de slechtste, maar behoort wel tot de zwakkere WT selecties. Ewan is een topsprinter, maar dat is ook de enige smaak die ze hebben. Mooie overwinning, lijkt de sterkste sprinter van het moment.
    31-08-2020 17:54
    denk dat het nu wel eens klaar mag zijn met het kakken op de lotto

    Michel Wuyts
    31-08-2020 19:08
    Haha... ja dat is een klassieker van Wuyts.

    Anyway, ik was gisteren ook wat smalend over het team, maar dit is een indrukwekkende zege.
31-08-2020 17:43
Ik neem aan dat Bennett gediskwalificeerd wordt.. week toch af van zijn lijn..
    31-08-2020 17:44
    Dat niet alleen, was nog met z'n elleboog aan het pushen. Was wel air-pushen, want hij raakte Ewan niet.
    31-08-2020 17:46
    Was te denken dat er hier zo gereageerd zou worden.
    Maar laat ons hier ook niet overdrijven he.
    31-08-2020 17:48
    Opvallend hoeveel mensen toch weigeren om iets te snappen van sprinten en het verschil niet willen zien tussen iemand opvangen of de deur dichtdoen.
    31-08-2020 17:49
    Er is niks gebeurd, maar paar honderd meter eerder ook al flink beuken. "Hoort erbij".
    Valt er iemand zich ongelukkig, is het een ander verhaal.
    31-08-2020 17:55
    @Deel Koeper
    Ik dacht altijd dat het de regel was rechtdoor te sprinten. Ik wist niet dat je wel van je lijn mocht afwijken als het niet direct naast de boarding gebeurt?

    Bennett wijkt meters van z'n lijn af, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Maar omdat er niemand valt doen we het af als 'iemand opvangen'? Was het ook 'iemand opvangen' geweest als Bennett hem net wel had geraakt en er een valpartij was geweest?
    31-08-2020 17:56
    @Peetvader, het verschil schijnt uitsluitend te zijn of er gevallen wordt of niet en dat vindt ik een heel verkeerd uirgangspunt. Bennett doet hier letterlijk hetzelfde als Groenewegen in Polen.
    31-08-2020 17:58
    Er is toch een verschil tussen afwijken van je lijn richting de hekken en afwijken van je lijn richting het midden.

    Het eerste is veel gevaarlijker.
    31-08-2020 17:59
    @CechRepublic

    Als je een risicoanalyse maakt is wat Groenewegen deed uiteraard veel gevaarlijker als wat Bennett vandaag deed, ongeacht van wat nu de gevolgen uiteindelijk zijn.
    31-08-2020 18:00
    @Puffin87

    Ik volg het wielrennen slechts 40 jaar en er zijn al 40 jaar ongeschreven regels tussen de sprinters dat je een tegenstander mag meenemen zodat die meer meters moet maken, maar dat je 'm altijd genoeg ruimte moet geven om te passeren, dus dat je hem niet in de hekken rijdt.

    Zo moeilijk is het toch niet? Spreek met alle sprinters en iedereen zal zeggen dat een Groenewegen over de schreef ging en geen enkele gaat hier moeilijk doen over Bennett.

    Iedereen doet alsof dit een heel groot grijs gebied creëert, maar het is allemaal vrij eenvormig.
    31-08-2020 18:00
    @Hollow Knight
    Ja, richting de hekken is gevaarlijker. Maar het is in beide gevallen een gevaarlijke manoeuvre. Beide situaties bestraffen dus.
    31-08-2020 18:03
    Wat een gewauwel joh. De gevaarlijkste sprint? Ewan, zonder mededinging. Maar niks idioots, gewoon reglementair. Die crashes hebben altijd flinke naweeen maar dit was volkomen normaal.
    31-08-2020 18:06
    Precies wat Deel Koeper zegt. We kunnen nu allemaal wel proberen ons in bochten te wringen om hier weer een sneer aan die vervelende lefevre te geven, maar het verschil tussen beide situaties is echt niet zo heel moeilijk te begrijpen.
    31-08-2020 18:07
    Dan gaan alle argumenten over Groenewegen niet meer op. Alle Lefevere fanboys hadden het permanent over afwijken van de lijn en het gebruik van zijn elleboog. Maar dat doet er kennelijk niet toe. Het gaat er alleen om of iemand nog ruimte heeft om te passeren of niet. Dan mag ineens niks meer. Voor de duidelijk, ik vond Groenewegen in Polen fout (en Jakobsen onthutsend dom), zoals ik Bennett nu hetzelfde vind doen als Groenwegen. Ja er was ruinte, maar hij wijkt nog veel meer af dan Groenwegen en die elleboog was naar. Vallen of niet vallen zou nooit het criterium mogen zijn.
    31-08-2020 19:08
    Jongens het is dood simpel, UCI regels gelden, ongeschreven regels niet. De UCI moet de continuïteit van regel handhaving verbeteren cq garanderen.. Als regels niet goed zijn dienen ze te worden aangepast aan de realiteit, maar tot dat moment zijn kwakken en ellebogen onregelementair. Dus dsq ongeacht uitkomst (wel/geen val)
    31-08-2020 19:45
    Denk dat Bennett morgen niet meer start omdat Lefevere hem laat opsluiten.
    31-08-2020 20:32
    Hier zie je de glijdende schaal. Van zowel de UCI / wedstrijdjury, alsook sommige wielervolgers. Al dan niet gekleurd door het shirtje van de dader in kwestie.

    Is het "van je lijn afwijken" of is het "iemand meenemen"?

    De regel is dat je op je lijn moet blijven als je sprint. Dat is duidelijk niet het geval. Deze keer kon Ewan mee opschuiven, maar wat als daar een derde had gefietst? En ook hier zag je duidelijk een elleboog.

    Maar het is duidelijk dat er een hele berg hypocrisie zit bij fans van onze Belgische formatie. Want waar de ene sprinter crimineel genoemd wordt door het zetten van een elleboog en afwijken van de sprintlijn, is het bij de andere sprinter "een mooie sprint volgens de ongeschreven regels".

    En wie de schoen past... nou ja, de usual suspects!
    31-08-2020 21:34
    altijd zo aandoenlijk wanneer de grootste hypocrieten zelf als eerste met die term beginnen te gooien
    31-08-2020 21:43
    Zoals jij het omschrijft is het al helemaal crap Michael want Ewan ging nou niet bepaald recht en de heel veel minder afwijkende Bennett heeft geen achterhoofdogen waarmee hij zowel Ewan als jouw imaginary third sprinter en de situatie kan overzien.

    Is het misschien tijd om toe te geven dat je jezelf enigszins in een nekklem vastgeluld hebt onderhand of gaan we nog even door ?
    31-08-2020 21:47
    Rechtoe rechtan sprinten is onmogelijk te handhaven. Wie van de 2de lijn komt kan dan nooit rond zijn tragere voorligger want hij hindert misschien zijn achterligger.
    31-08-2020 22:11
    Maar Frank V,
    Je kunt toch wel zeggen dat degene die VOOROP fietst zijn lijn kan houden?

    Als achterligger moet je (natuurlijk) van richting veranderen. Maar voor Bennett was er geen enkele noodzaak om vanaf de hekken naar tot over de middellijn te sturen. Het was niet de kortste weg, want die was gewoon rechtdoor. Enige reden: afhouden van een ander.

    Of praat ik nu onzin? En zo ja waarom?
31-08-2020 17:43
Kruip door, sluip door. Prachtig om te zien. Reed niemand in de weg, en wint zo op een fraaie manier.
    31-08-2020 17:53
    Ja als een soort slangetje tussen al die grote kerels door. Heel knap!
31-08-2020 17:44
Wat een overmacht! Leuk voor die ploeg, konden ze wel gebruiken.
31-08-2020 17:44
Lekkere sprint, hoor. Echt netjes gedaan. Zat op een gegeven moment nog ver, maar slalomt overal tussen. Echt heel knap:
31-08-2020 17:44
Masterclass van ewan
31-08-2020 17:44
Wat zonde van die laatste man voor Bol, zeg. Die reed alleen maar in de weg. Van Ewan had hij niet gewonnen, maar top 3 had er wellicht ingezeten.
31-08-2020 17:44
Blijven toch mijn favoriete soort sprinters, die springveren zoals Ewan. Cav kon dat ook, net als McEwen.
    31-08-2020 18:04
    Viviani ook, in vorm.
    31-08-2020 18:37
    Viviani moet 't toch vooral hebben van een sterke leadout. Begint ie vooraan, heeft ie goede kans. Anders is 't vaak al kansloos.
    31-08-2020 19:31
    Gaat dat nog goed komen Viviani? Hij zit in mijn poultje, maar ik zit er aan te denken om hem te wisselen, wat zeggen de experts hier?
    31-08-2020 20:06
    Expert, expert.

    Hij komt er niet echt aan te pas.
    31-08-2020 20:13
    Viviani heeft nog geen platte prijs gereden dit jaar, Cofidis zal wel gehoopt hebben op een resem overwinningen, maar ze hebben er maar 3 over het hele seizoen ... Tja, l'histoire se repète.
    31-08-2020 20:33
    Viviani... is die ook in de Tour dan?

    Zou hem inderdaad wisselen.
31-08-2020 17:44
Wat een sprint!!
31-08-2020 17:45
Bennet DQ neem ik aan?

Wat zou patje van bennet zn sprint vinden eigenlijk?
    31-08-2020 17:50
    Tja, niemand valt ergo niet erg. Pas als Ewan 2 keer over de kop was gegaan door de manoeuvre van Bennett is het dqs voor dqs
    31-08-2020 19:42
    Precies
31-08-2020 17:45
Indrukwekkende sprint van Ewan zeg!
En Bennett week enorm van z'n lijn af. Terugzetten in de uitslag zou geen overdreven straf zijn. Ik ben ook benieuwd naar de mening van Lefevre over deze sprint. Of hij net zo uitgesproken is als een paar weken terug..
31-08-2020 17:46
Sunweb opnieuw te vroeg op kop en dan valt die laatste man - Nieuwenhuis? - helemaal stil. Jammer want zo heeft Bol nooit voluit kunnen gaan.
    31-08-2020 17:49
    Arndt denk ik
    31-08-2020 18:37
    Casper is de laatste man in de trein.

    Ah was inderdaad de ingepakte Arndt. Normaal zou 't Casper moeten zijn.
31-08-2020 17:46
Is Sagan verleerd hoe hij moet sprinten?
    31-08-2020 17:50
    Intrinsiek nooit de snelste geweest. Zeker niet sneller dan Ewan en Bennet.
    31-08-2020 17:54
    Klopt, maar voorgaande jaren kon hij wel zijn snelheid vasthouden en zou dan nu zeker derde zijn geweest, nu valt-ie stil, wordt nog wel 5e.
    31-08-2020 18:18
    Niet snel genoeg in zijn huidige vorm. Maar dit soort recht-toe-recht-aan sprints won hij ook in bloedvorm niet zo vaak.
    31-08-2020 20:34
    En veel te vroeg op kop met de tegenwind....
31-08-2020 17:46
Wat een snelheid!
31-08-2020 17:46
Mooie sprint van Ewan! Mooi geanalyseerd door Bos bij de NOS.
31-08-2020 17:47
Gelukkig hoef je nog steeds niet rechtdoor te sprinten. Anders blijft er weinig van de top 10 over.
Razend snel Ewan. Maar dit is kamikaze sprinten. Maar dat zal nu wel mogen, vreemd.
    31-08-2020 17:51
    Dus Ewan zou op Sagan moeten knallen in plaats van er omheen te gaan?
    31-08-2020 18:05
    Ewan neemt daar een berekend risico, veel lef maar erg link.
    31-08-2020 18:30
    Podium of jodium.
31-08-2020 17:47
Mooie sprint van Ewan, heel knap. Lang gewacht en prima gebruik gemaakt van de geboden ruimte. Heel fijn voor zijn geplaagde ploeg.
31-08-2020 17:48
Bennett doet hetzelfde in de sprint als Alaphilippe gisteren op dat bergje tegen Hirschi. Misselijke ploeg blijft het toch.
    31-08-2020 17:52
    Boe! Wat laat je je toch kennen...
    31-08-2020 18:01
    Waarom? Bennett geeft hier net zo'n smak als Groenewegen en probeert Ewanook nog te ellebogen als hij naast hem komt. Je zou Lefevere en Hollow Knight eens moeten horen als dit geen Deceunink renner was geweest dit het had gedaan.

    En wat Ala gisteren deed was gewoon twee keer bewust een poging om Hirschi te laten vallen. Had niks met nnormaal de kop opdringen te maken. Deze ploeg fietst steeds meer zoals de baas praat.
    31-08-2020 18:06
    Overdrijven is het nl werkwoord dat bij dit betoog past.

    ‘Hij overdreef schromelijk het lijnafwijken’
    31-08-2020 18:08
    Groenewegen week aanzienlijk minder van zijn lijn af dan Bennett nu.
    31-08-2020 18:11
    We kunnen je het verschil wel uitleggen, maar ik heb het vermoeden dat je het toch niet gaat willen begrijpen. Dus ik laat het lekker.
    31-08-2020 18:13
    Hou op, het wordt gênant.
    31-08-2020 18:19
    Ik weiger het verschil inderdaad te begrijpen. Dat komt vooral omdat het verschil uitsluitend de ruimte is die de tweede renner beschikbaar had. Maar dat zou helemaal niet het criterium moeten zijn. Zo ver uirwijken als Bennett en dan je elleboog er zo uitgooien is gewoon fout.
    31-08-2020 18:56
    Jep, als jij wilt dat de deur volledig bewust dichtgooien tegen een veel snellere concurrent die al naast je zit, of de deur volledig open laten hetzelfde is dan is dat toch zo joh?

    Je bent gewoon een omgekeerde versie van de gasten die je hier negatief probeert af te schilderen. Super vooringenomen om ff lekker te kunnen zeiken op Lefevre en consorten.
    31-08-2020 21:24
    Bennett laat de deur uitsluitend semi open omdat het fysiek onmogelijk was die helemaal te sluiten in die laatste 100 meter, maar zowel het uitwijken als de elleboog zijn niet volgens de regels. De Patje fans hier hanteren nu ineens het criterium "als er niet gevallen wordt, mag het". Dat is net zoiets als zeggen dat je best met een geweer op iemand mag schieten, als je maar mist. Met dat soort "argumenten" heb ik heel weinig. Jij weet ook dat Lefevere allang met zijn grote waffel op Twitter was verschenen als Bennett niet zijn eigen renner was geweest. De knetterende hypocrisie van de man en zijn kritiekloze volgers stoort mij mateloos.
31-08-2020 17:48
Knappe sprint! Maar tjonge Elia Viviani 33e wat is er toch met hem is zoals bij Kittel, Cavendish erna niets meer maar echt niets meer.
    31-08-2020 20:37
    Zou dat dan toch te maken hebben met de "finale bidon"?

    Het is hoe dan ook frappant dat bijna iedere renner een grote terugval krijgt zodra ze bij DQS weg zijn. Viviani, Kittel, Cav, Terpstra, Vermote, etc.
    Enige uitzondering lijkt zo'n beetje Schachmann te zijn...
    31-08-2020 23:44
    Voor de sprinters is het verschil eenvoudig te verklaren: de leadout van DQS kregen ze niet bij hun nieuwe ploeg. Vermote was een goede knecht maar wou kopman zijn en kon dit duidelijk niet. Terpstra veel te danken aan het collectief DQS om naar overwinningen te rijden, nu voelt hij de jaren (en pech) denk ik!
31-08-2020 17:48
Benieuwd wat ome Pat van de lijn van Bennett vindt, maar 't laat zich raden.
31-08-2020 17:48
Elleboog van Bennett gezien?
31-08-2020 17:49
Bennett heeft veel geluk gehad dat Ewan zo snel was en zijn elleboog te laat kwam want anders hadden we een scenario zoals in Polen kunnen hebben. Maar Patje zal het wel weer anders zien.
31-08-2020 17:52
Wat een machtige sprint van Ewan!

Patje mag niet meer klagen over de sprint van Groenewegen, man man.. Bennett probeert ook nog duidelijk een beuk uit te delen maar zit gewoon simpel mis.
31-08-2020 17:53
Indrukwekkende sprint, zeg.

Lotto-Soudal heeft gisteren ook een goede beslissing genomen...
31-08-2020 17:55
Proficiat Wielerflits, uitstekend voorspeld!

Reacties zijn gesloten.