Tour 2019: Chris Horner analist voor Amerikaanse tv
foto: Cor Vos (archief)
maandag 24 juni 2019 om 15:51

Tour 2019: Chris Horner analist voor Amerikaanse tv

Chris Horner debuteert in de Tour de France als analist voor het Amerikaanse NBC Sports. De inmiddels 47-jarige winnaar van de Vuelta a España 2013 reist dagelijks mee om zijn mening te geven over de koers. Hij doet dat samen met oud-prof Christian Vande Velde.

Helemaal nieuw is het werk als analist niet voor Horner. Begin dit jaar was hij al te horen tijdens Luik-Bastenaken-Luik, al was dat als co-commentator. “Ik ben goed in praten over wielrennen, maar voor tv moet je het korter houden. Je moet to the point komen. Je moet heel duidelijk zijn en dat is het deel waar ik geen ervaring mee heb. We zullen zien of ik het kan en of ik er goed in ben. En natuurlijk, of ik het leuk vind”, zegt de Amerikaan tegen Cyclingnews.

De ‘serieuze’ carrière van Horner zit er wel al op. “Ik heb nog wel een proflicentie, maar ik zie mijzelf totaal niet als prof”, zegt hij. “Het is niet langer mijn werk of mijn loopbaan. Ik hou gewoon van koersen. Het is een makkelijkere overgang als ik nog een beetje blijf koersen en zo in de niet-fietswereld terecht kom.”

22 Reacties
24-06-2019 16:03
Bij dit soort nieuwsberichten denk ik steeds aan de vele renners die het niet hebben gemaakt omdat zij wel het moreel besef en gezond verstand hadden om niet aan doping te doen; en hoe oneerlijk het is dat dergelijke figuren na hun carrière dan ook nog eens een bepalende rol in het wielercircuit krijgen.
    24-06-2019 16:20
    Horner is niet betrapt op doping, toch?
    24-06-2019 16:26
    Ik vond hem nog ongeloofwaardiger dan Cobo
    24-06-2019 16:47
    Ik niet.. ok hij was zeer oud, het was niet de verwachte kanidaat maar als je zijn uitslagen na kijkt valt me wel op dat die top 10 noteringen had in rondjes. In dat zelfde jaar 2e in Utah en 6e in Tirreno- Adriatico. De jaren daarvoor reed hij ook al mooie ereplaatsen. Hij werd zelfs in de Tour eens 13e en 8e ook niet direct zeer knap maar hij deed wel mee. Dat vond ik bij Cobo absoluut niet.. die jongen reed geen enkele deftige plaats waarbij je kon concluderen die gaat er staan. Het blijft inderdaad onbegrijpbaar dat Nonkel Horner ineens de Vuelta won.
    24-06-2019 16:58
    Hoe oneerlijk is het dat renners zonder bewijs als dopingzondaar worden weggezet?
    24-06-2019 19:16
    Horner was vooral ook een freak of nature met zijn golem-stijl van klimmen. Echt iemand met een aangeboren talent die vooral laat tot wasdom kwam vanwege persoonlijke keuzes qua 'jaaggebied'
    24-06-2019 23:09
    Horner's miraculeuze bloedwaarden zijn al heel lang bekend dus het wordt hoogste tijd om ook hem af te voeren van het podium: https://www.outsideonline.com/1919196/chris-horners-bio-passport-problem
    25-06-2019 10:26
    Je moet voor de gein eens naar Froomes resultaten kijken. Voor die Vuelta van Cobo reed hij geen deuk in een pakje boter, al jaren niet. En uit het niets ineens een GT winnaar.
24-06-2019 16:29
Het zou nog leuker zijn als hij commentaar zou geven voor de Spaanse TV.
24-06-2019 17:20
Was het vreemd / verdacht dat hij de Vuelta won ? Natuurlijk wel.

Verdacht maar tot nu toe niet betrapt. Geen overtuigende bewijzen. En daarom staan al zijn uitslagen nog gewoon in de boeken en is hij nooit geschorst geweest.

Nr 15 zegt men, in het dopingdossier. Dat zou best eens kunnen. Maar als men 100% kon bewijzen dat Horner nr 15 was dan spraken we niet eens van nr 15. Dan was hij net als de anderen (uiteindelijk) met naam aangeduid en geschorst / beboet / bestraft. Hetgeen nog steeds niet het geval is.

Ik denk wel dat hij net als de anderen doping heeft gebruikt. Maar zolang er geen bewijzen zijn distantieer ik me van publiekelijke veroordelingen.
    24-06-2019 17:24
    als zijn vuelta zege 2021 (8jaar later/cobotje) overleefd dan mag ie blijven staan tot in de eeuwigheid
    24-06-2019 18:43
    -Rider 15 kan eigenlijk alleen maar Horner zijn.
    -Horner is al eerder (lees; 2005) beschuldigd door Decanio van bezit EPO, sterioide oa. (Bizarre vent/verhaal die met de kennis van nu mogelijk toch veel meer waarheden heeft gesproken dan men destijds vermoedde)
    -Cobo duurde tot nu, Horner is voor mij wel minder ongeloofwaardig omdat het simpelweg ook een betere/slimmere renner was. Maar uberhaupt een GT winnen had ik nooit in zn arsenaal gezocht
    24-06-2019 19:27
    Cobo zowel als Horner altijd laten staan en zo is het ook gewoon. En wanneer/mocht Froome ooit gepakt word(t)en ga ik hetzelfde zeggen > 4 tours, 1 giro en 1 vuelta, gewoon van hem.
    24-06-2019 19:55
    Het is natuurlijk best selectief en vreemd wie er wel en niet worden geschrapt uit de erelijsten. Ullrich en Pantani staan volgens mij wel nog als officiële winnaars van de Tour. Net zo bewezen als Armstrong.

    Ik ben er nog steeds niet achter wie er nou echt GEEN doping gebruikte.
    24-06-2019 23:26
    niemand gebruikt geen doping scott... heel mss moncoutie want daar waren toch aardig wat collega's het over eens maar verder.. zelfs bij de beloften wordt de top al ingelicht wanneer "out of competition" controles plaats vinden zodat ze er rekening mee kunnen houden. mooie sport, schitterend zelfs maar je moet nul illusies hebben dat het schoon is (zoals elke topsport, zelfs masters van 80 worden gepakt (zoals jaar of 2 terug eentje uit de USA)
    24-06-2019 23:37
    @Romans

    Froome is allang gepakt.
24-06-2019 22:37
Armstrong heeft voor mij nog altijd 6x de Tour gewonnen. Alleen hem schrappen is waanzin.
Edit, 7 dus. Ik ben ergens de tel kwijtgeraakt ...
    24-06-2019 22:42
    wie won dan die andere keer? 7x ;)
    25-06-2019 07:56
    eens.
    25-06-2019 11:49
    Eens pure willekeur. Pantani en Ullrich staan wel nog op de erelijst. Of alles en iedereen schrappen of niemand. Liever dan niemand.
25-06-2019 12:07
Oneens,

Niks zwart/wit .. iedereen/niemand. Iedere situatie op zich bekijken.

In het geval van LA leidde het schrappen gewoon nergens toe. Dat is de reden dat ik het eens ben dat hij die Tours mag hebben. De nummers 2 tot en met 35 AK pakten ook of zijn ook geschorst.

Nu ligt dat wat mij betreft anders. Cobo en Horner deden dingen die ze nooit te nimmer konden of herhaald hebben. Het deed mij gewoon pijn aan de ogen: direct schrappen.

Gelukkig ben ik geen rechter ;)
25-06-2019 15:29
Horner heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het verder belachelijk maken van de wieler sport. Dat gezegd hebbende; het is wel een leuke vent in interviews, de man heeft absoluut persoonlijkheid. Ik hekel wat ie gedaan heeft, het gedrag, niet de persoon.

Reacties zijn gesloten.