Deceuninck-Quick-Step meldt: bekkenbreuk voor Remco Evenepoel
foto: Cor Vos
zaterdag 15 augustus 2020 om 20:06

Deceuninck-Quick-Step meldt: bekkenbreuk voor Remco Evenepoel

Update Remco Evenepoel is hard ten val gekomen in de Ronde van Lombardije. De renner van Deceuninck-Quick-Step maakte onderdeel uit van een selecte kopgroep toen hij in de afdaling van de Muro di Sormano gelanceerd werd over een muurtje.

De 20-jarige Evenepoel botste bij het uitdraaien van een bocht op een muurtje van een brug. Hij lag enige tijd in het ravijn. Het duurde even voordat reddingswerkers de beste manier hadden gevonden om hem naar boven te dragen.  Uiteindelijk wisten de reddingswerkers hem per brancard uit het ravijn te tillen. Uit voorzorg was daarbij zijn hoofd gestabiliseerd. Hij is per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.

Ploegleider Davide Bramati heeft tegenover de Italiaanse omroep RAI gezegd dat Evenepoel inderdaad bij bewustzijn is. De eerste diagnose is een blessure aan het rechterbeen.


Update: Remco Evenepoel breekt bekken bij valpartij

Remco Evenepoel heeft zijn bekken gebroken en zijn rechterlong gekneusd bij zijn valpartij in de Ronde van Lombardije. Dat meldt Deceuninck-Quick-Step in een persbericht. Het betekent dat de 20-jarige Belg enige tijd uit de roulatie zal zijn. De renner van Deceuninck-Quick-Step zal een nachtje ter observatie in het ziekenhuis blijven, waarna hij op zondag naar huis vliegt.

325 Reacties
15-08-2020 17:22
Ik heb kritiek gehad op lefevere om zijn uitspraken maar iedereen die nu roept om lefevere om wat voor een reden dan ook is knettergek. Laten we hopen dat net zoals jakobsen evenepoel hier genadig van af komt.
15-08-2020 17:22
https://twitter.com/VVGenechten/status/1294655126477705220?s=19

Pas op, foto kan als schokkend ervaren worden.

Is naar het ziekenhuis met een nek stabilisator. Kan uit voorzorg zijn. Op die foto ligt die niet heel lekker.
    15-08-2020 17:26
    Hij is in goede handen zo te zien: netjes in stabiele zijligging en nek gestabiliseerd.

    Nu hopen en bidden dat de val niet te erg was en er geen erge schade is.


    Neemt niet weg dat ik mijn vraagtekens zet bij de veiligheid van bepaalde afdalingen, finishes en andere gevaarlijke punten in diverse wielerwedstrijden...
    Het is niet de eerste keer dat dit gebeurd en als er niets aan gedaan gaat worden zal het ook niet de laatste keer zijn, ben ik bang...
    15-08-2020 17:31
    Ik weet niet of je beseft dat wegwielrennen een levensgevaarlijke sport is? Links en rechts heb je 500 km parcours en de organisatie kan niet alles beveiligen, de renners kunnen niet alles verkennen en overal het gevaar inschatten. Iedere stuurfout, inschattingsfout en obstakel kan fataal zijn.
    15-08-2020 17:51
    Het blijkt dat wielrennen tegenwoordig een levensgevaarlijke sport is: blijkbaar moeten we ons daar dan maar bij neerleggen dat er regelmatig renners bijna letterlijk doodvallen?

    Ik wil me daar niet bij neerleggen en het lijkt me dat er op zijn minst over gesproken en gekeken kan worden naar hoe het veiliger gemaakt kan worden zodat het misschien niet meer 'levensgevaarlijk' maar gewoon 'gevaarlijk is.
15-08-2020 17:23
Echt een verschrikkelijk beeld, dit soort beelden doen koude rillingen sturen over je hele lijf, hopelijk knapt Remco snel op en word ie weer de oude want we waren zo van hem aan het genieten, gelukkig is hij bij bewustzijn maar het beeld op de brancard was niet mis
15-08-2020 17:23
Flauw en ongepast
15-08-2020 17:24
Idioot.
15-08-2020 17:25
Beelden, val lijkt "mee te vallen" geen rotsen en niet al te hoog
15-08-2020 17:26
Niet de eerste val daar (o.a. Jan Bakelants). Les moet zijn : schrappen die afdaling en dus ook de Muro di Sormano klim. Er liggen daar genoeg andere mooie hellingen met minder gevaarlijke afdalingen.
    15-08-2020 17:28
    Niet eens een stootkussen op een plek waar nb al ongelukken gebeurd zijn...
    15-08-2020 18:09
    Zelfde afdaling maar andere plek.
    15-08-2020 19:27
    ? Als je een mindere daler zul je daar gewoon je verlies moeten nemen en niet in een wiel gaan zitten wat je niet kunt houden..... Eigenljjk net als bij klimmen... Het parcours is niet te beschuldigen m.i.
    15-08-2020 21:47
    De afdaling er uit halen is misschien wat extreem: de renners nemen zelf ook risico’s. Maar een aantal kussens en hooi balen moet toch het probleem niet zijn? Dit is al jaren Bekend als een gevaarlijke afdaling en dat de organisatie niets heeft gedaan en dat de UCI zich er kennelijk niet druk over maakt is meer een probleem dan de afdaling zelf.
15-08-2020 17:26
Hij is niet heel diep gevallen, volgens mij. En het ambulancepersoneel leek kalm. Ik hoop het beste.
    15-08-2020 18:22
    Als ze niet kalm waren dan waren ze als zorgprofessionals geen knip voor de neus waard.
15-08-2020 17:27
Kennelijk toch lelijk op losse stenen terecht gekomen, meter of 3 naar beneden. Hij lag er erg stil bij...hopelijk valt het mee...
15-08-2020 17:28
Moet denken aan de valpartij van Kruiswijk in de roze trui tijdens Giro d'Italia. Ook daar zette Nibali zijn concurenten onder druk.
    15-08-2020 17:52
    Inderdaad. Eigenlijk moet je die gewoon laten rijden. Hij is toch versleten en kan enkel soms nog winnen door onbetamelijke risico's te nemen die de veiligheid van anderen in het gedrang brengen. Als jonge renner moet je dat soort risico's niet nemen je toekomst te vergooien.
    15-08-2020 18:16
    Kijk, Marcus, hier heb je gelijk. En tuurlijk probeert Evenepoel te volgen, maar de verantwoordelijkheid ligt niet bij Nibali, als jij niet zo snel naar beneden kunt zou je hem moeten laten gaan (makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk)
15-08-2020 17:30
Hoop dat het meevalt !
15-08-2020 17:35
Gisteren vond men hier druk zetten in de afdaling helemaal prima.

Stel dat Remco in een dwarslaesie terug naar België gaat, vinden jullie het dan nog zo gewoon?
    15-08-2020 17:38
    Ongepaste reactie.
    15-08-2020 17:40
    Wat heeft het voor zin om na deze valpartij met deze opmerkingen te komen. Ik hoop vooral dat het meevalt bij Remco.
    15-08-2020 17:42
    Ik hou er ook niet van - zeker niet als er dan ook nog iemand valt - maar ook afdalen hoort bij de sport. Dus druk zetten op je tegenstanders in de afdaling mag.
    15-08-2020 17:43
    man...man..man.. niemand hier gunt iemand een zware blessure mag ik hopen wel.
    Maar dalen is helaas wel deel van de koers he
    15-08-2020 18:03
    Afdalingen horen er bij, punt.
    15-08-2020 18:04
    Ja Pelle, het is de schuld van die stomme mannen die heel snel naar beneden reden? Foei mannen! Voortaan minder snel dalen!
    15-08-2020 18:33
    Ja dan vind ik dat volkomen prima.
    Afdalen is onderdeel van het fietsen en de 1 is er beter in dan een ander. Iedere afdaling is gevaarlijk voor iemand die het niet kan, tenzij je verantwoord omgaat met het feit dat je niet capabel bent. Zo hard mogelijk naar beneden rijden verbieden is een aanslag op de essentie van wielrennen. Evenepoel neemt hier meer risico dan hij kundig is (op dat moment) en dat is volledig zijn eigen schuld.
    15-08-2020 19:04
    Uiteindelijk moeten renners in de afdaling zelf ook nadenken, niet over de limiet gaan. Dit is wel een persoonlijke fout van Evenepoel uiteindelijk, hij stuurt en remt zelf. Het was niet de finish en je kan ook gewoon 12e worden in een koers of 55e en morgen weer een nieuwe koers.

    Maar ik kan me ook wel vinden in een wat betere markering bij dit soort punten, en evt wat vangnetten zoals bij skiën op gevaarlijke bochten. Maar ik denk ook dat het aantal bochten daar uiteindelijk wel wat groot voor is op parcoursen met tientallen km's afdaling.

    Laten we hopen dat Remco hier binnenkort op terugkijkt als een zeer harde, maar wijze les. En dat hij dus snel weer de oude is.
    Sterkte jongen!
    15-08-2020 23:35
    Ik heb verschrikkelijk veel moeite als men de schuld nu legt bij Nibali of de afdaling die te gevaarlijk is?De coureurs hoeven Nibali niet te volgen,je kunt ook langzaam afdalen.Menig afdaling wordt gevaarlijk door de topsnelheden die men aflegt,EN DIE KEUZE MAAKT DE COUREUR ZELF.Nibali afbranden omdat hij te goed daalt is het totale einde van het wielrennen.Om wielrennen veilig te maken gaan we maar allemaal thuis op een hometrainer fietsen met vooral geen afdalingen,bochten of versmallingen of wind regen enz.Deze dingen gebeuren nu eenmaal bij het wielrennen.
15-08-2020 17:38
Gebrek aan ervaring / over de limiet gegaan tijdens de afdeling? Hopelijk trekt hij er wel leering uit anders zal hij geen grote ronde winnen denk ik.
Hopelijk zijn de gevolgen minder erg dan het leek, beterschap alvast.
15-08-2020 17:40
Nibali is een geslepen vos, alleen maar respect voor. Koersen is niet makkelijk...
15-08-2020 17:41
Op de wijze van Bakelants of De Plus
15-08-2020 17:42
@Snellepelle niets is gewoon in het wielrennen maar hoe tot ook het hoort erbij, sommige renners nemen bewust risico omdat ze de limiet kennen anderen schijnbaar helaas niet
Het zou wat zijn als je in de afdaling je benen stil moet houden.
Werden de renners wel op tijd gewaarschuwd? Ik heb de val nml "gelukkig" niet live gezien anders voel ik al weer een rechtzaak aankomen i
15-08-2020 17:42
Hoop dat die jongen niks ergs heeft. In ieder geval: Beterschap.
15-08-2020 17:43
Het ergste vind ik nog die hyena's van de pers die "de" foto willen maken bahhh.
    15-08-2020 18:02
    De foto nemen is oké. Hem al delen voor er duidelijkheid is niet.

    Stel dat het allemaal goed komt, dan zijn het beelden die in een jaaroverzicht horen.
    15-08-2020 18:12
    De fotograaf hyeana's kan ik me in vinden maar dat ze beelden van 'm laten zien snap ik wel. Iedereen wilt wat duidelijkheid en zoals de vrouw van Terspstra zegt ziet ze liever wel iets dan dat ze niks ziet en helemaal in het duister tast of diegene nog in beweegt.
    15-08-2020 18:13
    De pers doet verslag van de werkelijkheid en legt deze vast. Ethiek is geen onderdeel van de werkelijkheid, slechts een interpretatie.
15-08-2020 17:50
@wielerflits - moet dat laatste tweetje met "de eerste beelden" van Evenepoel hierop de site doorgezet worden?
    15-08-2020 17:56
    Ja. Omschrijving is ook duidelijk, niet klikken als je het niet wilt zien.
15-08-2020 17:57
Wielrennen is nu eenmaal meer dan wattage s trappen. Je kon mooi zien hoe nibali tegen mol zei dat hij ging knechten te beginnen met druk in de afdaling.
15-08-2020 18:01
Dit is een afdaling die ze waarschijnlijk allemaal verkend hebben en die gewoon lastig is. Niemand dwingt Remco om de rest te volgen, hij kan ook remmen. Sommige renners kunnen beter remmen/sturen dan anderen, waarom zou een Nibali daar geen voordeel uit mogen halen? Het wielrennen hoeft toch niet beperkt te worden tot een wedstrijdje 'wie kan het hardste de berg op trappen'?

Ik hoop van harte dat de schade bij Evenepoel meevalt, maar nu roepen dat ze die afdaling maar moeten schrappen? Juist als daar al eerder valpartijen zijn geweest, weet iedereen waar ie aan begint, toch?
15-08-2020 18:09
Ook niet overdrijven he. Er is er eentje die zegt dat Nibali in de fout gaat en we doen alsof de helft van het land die mening is toegedaan.
Wel beetje misselijk geworden van heren die grapjes maken op het moment dat het nog onduidelijk is of hij de val zelfs overleefd heeft. Dan kom je toch iets te kort in het leven.
15-08-2020 18:09
Werkelijk schandalig om Nibali te noemen als schuldige. Afdalen is onderdeel van het wielrennen
    15-08-2020 18:12
    Eens, maar ja fanboys hè......
    15-08-2020 18:50
    Klopt zo jammer. Nibali is een renner, en een renner wil winnen toch. Waarom altijd iemand zoeken. Nee dit ligt niet aan hem
15-08-2020 18:11
Natuurlijk mag Nibali zijn kwaliteiten benutten en de rest onder druk zetten. Evenepoel had wat geluk nodig maar heeft pech gehad. Bleef net met zijn pedaaltje hangen. Gelukkig was hij bij bewustzijn.
15-08-2020 18:14
Hopelijk valt het inderdaad mee en heeft hij niets gebroken. Een stuurfoutje is zo gemaakt, hij komt niet goed uit bocht en kan dan niet meer corrigeren/wegsturen van het muurtje. Scheelt misschien 5-10cm.
Hier speelt misschien toch ook nog zijn onervarenheid een rol, hetgeen ook in de Giro (als hij daar nog aan kan deelnemen) kan gebeuren.

Reacties zijn gesloten.