Toon Aerts op non-actief na vondst dopingproduct in urinestaal
foto: Cor Vos
dinsdag 15 februari 2022 om 20:24

Toon Aerts op non-actief na vondst dopingproduct in urinestaal

Toon Aerts is op non-actief gesteld nadat in zijn urinestaal een verboden middel is aangetroffen. Dat meldt Baloise Trek Lions, de ploeg van de 28-jarige veldrijder, in een persbericht. Aerts is de nummer twee van de UCI-ranking en werd deze winter de winnaar van de X²O Trofee.

Aerts kreeg het nieuws gisteren te horen via een brief van de Internationale Wielerunie. “Ik kreeg de melding dat er een afwijkend resultaat werd gevonden in mijn urinestaal dat werd afgenomen bij een controle buiten competitie bij mij thuis op 19 januari. Ik tast momenteel in het duister hoe dit is kunnen komen. In mijn urinestaal is het product Letrozole Metabolite gevonden. Een product waar ik tot gisteren nog nooit van had gehoord en ook niet weet hoe dit in mijn lichaam terecht is gekomen.”

In samenspraak met zijn ploeg Baloise Trek Lions heeft Aerts besloten om een punt te zetten achter zijn seizoen tot er meer duidelijkheid is. “Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik al heel mijn carrière tegen enige vorm van doping ben en er altijd alles aan gedaan heb om een voorbeeld te zijn als atleet. Ik zal er dan ook alles aan doen om mijn onschuld aan te tonen en mijn naam te zuiveren. In afwachting van de analyse van het B-staal en verdere onderzoeken zal ik geen commentaar geven.”

Aerts werd deze winter winnaar van de X²O Trofee – foto: Cor Vos

Baloise Trek Lions is door Aerts zelf op de hoogte gebracht van het afwijkende resultaat van zijn urinestaal. “We hebben Toon gehoord en geloven hem op zijn woord dat hij zelf geen producten heeft ingenomen die de substantie kunnen bevatten. We wachten nu het B-staal af en eventuele verdere elementen die Toon kan verzamelen. We dragen Toon al jaren een warm hart toe en hopen met hem op snel en beter nieuws. Uit voorzorg en in overleg met Toon is beslist dat hij niet meer in actie komt en hij op non-actief staat tot er meer geweten is.”

De ploeg benadrukt dat het een strikte nultolerantie op het vlak van dopinggebruik hanteert. “Dat zijn we als ploeg verplicht tegenover onszelf, de andere renners in het team en de wielerfans. De ploeg onthoudt zich van verder commentaar zolang de uitslag van de B-staal niet gekend is.”

Letrozol
Letrozol staat op de lijst van stoffen die te allen tijde verboden zijn binnen en buiten wedstrijdverband. Het middel wordt voorgeschreven bij een bepaald type borstkanker en soms ook bij verminderde vruchtbaarheid, maar kan ook worden misbruikt om betere prestaties te halen. Sporters die anabole steroïden misbruiken, kunnen een aromataseremmer als Letrozol gebruiken om de vorming van oestrogenen tegen te gaan, en daarmee de ongewenste effecten van anabole steroïden verminderen of voorkomen.

Lees ook: Toon Aerts positief op medicijn tegen borstkanker

73 Reacties
15-02-2022 20:27
Bij dit bericht maak ik me vooral zorgen om de tikker van Arie. Hopelijk voor beiden dat dit snel uitgeklaard wordt.
    15-02-2022 22:21
    Toch geef ik Aerts het voordeel van de twijfel.
15-02-2022 20:28
Tja, aan dezelfde schandpaal als Betsema nu? Of is Toon de onschuldige?
    15-02-2022 20:34
    Lees de commentaren eens, daar hangt hij al aan.
    15-02-2022 20:37
    Laten we voor Toon hopen van wel, want het schandpaaltje van Betsema bleek een heel kleintje te zijn.

    Er zijn weinig positieve renners of rensters waarbij er zo weinig naar dat specifieke verleden wordt gerefereerd. Valverde is er jaloers op.
    15-02-2022 22:52
    Er zijn ook weinig die zo'n korte straf krijgen, omdat ze kunnen aantonen dat precies die batch vervuild was
15-02-2022 20:29
Ai… Benieuwd naar de smoes…
    16-02-2022 15:07
    Gewoon zeggen dat je de pillen van je opa per ongeluk hebt genomen tijdens een logeerpartijtje.
15-02-2022 20:40
Ik volg al te lang het wielrennen om ook maar voor één renner mijn hand in het vuur te durven steken. Maar Toon Aerts is er nu net eentje van wie ik zulke zaken het minste zou verwachten.

EDIT: hier meer info over het product: https://www.usada.org/spirit-of-sport/education/6-things-know-letrozole/

Lijkt me toch iets dat niet zomaar per ongeluk in je lijf kan terechtkomen.
    15-02-2022 21:04
    Nee klopt, maar aan alleen dit middel heb je geen snars als je je prestaties wilt verbeteren. Apart verhaal.
15-02-2022 20:47
Zou pas vreemd zijn als hij er wel iets van zou afweten. Ich habe das nicht gewusst ofzo
15-02-2022 20:52
Pijnlijk natuurlijk, maar laten we eerst maar eens kijken hoe het nu verder gaat lopen. Wat vast staat is dat dit een gevalletje reputatieschade is maar de echte klap kan komen als er geen verweer komt dat stand houdt bij de UCI en CAS, dan is ook zijn sportieve carrière onder water. Komt nog bij dat zijn contract afliep en dit maakt een verlenging dan wel overstap een no-starter denk ik.
15-02-2022 20:57
Misschien wilden Toon en zijn vrouw graag een kindje?
15-02-2022 21:03
het middel zelf is niet prestatie bevorderend, dus als er geen andere middelen zijn gevonden blijft het een lastig verhaal. Beetje de situatie Onana dit.
    15-02-2022 21:10
    Ja. Maar het staat op lijst van verboden middelen dus het mag niet. Punt.
    15-02-2022 21:20
    @Rutgerj81: "Het is een verboden middel, dus het mag niet. Punt". Is het hele punt van verboden middelen niet dat ze prestatiebevorderend werken? Dat zegt wel degelijk iets over de intentionaliteit van diegene die betrapt wordt. Waarom zou men moedwillig de carrière riskeren voor iets dat niet of waarschijnlijk niet bevorderend werkt?
    15-02-2022 21:23
    Volgens de website van USADA is het wel degelijk prestatiebevorderend:
    "In addition, male athletes may use abuse aromatase inhibitors like letrozole to boost their own natural levels of testosterone by preventing its breakdown."
    Het vertraagt spierafbraak in drukke periodes van competetie
    15-02-2022 21:28
    Ah ja ik zie het Maillot. Maar dat gaat puur over testosteron en niet spier. Blijft alsnog vrij raar, er zijn veel betere opties op dat gebied.
    15-02-2022 21:29
    Sporza heeft heel vilein een tweet bij het artikel geplaatst waar het verweer in staat van de vorige sporter die op dit middel werd betrapt, de tennisster Errani en die was dat ze het borstkanker medicijn van haar moeder per ongeluk in haar maaltijd had verwerkt. Leverde haar een ietwat gereduceerde schorsing op bij het CAS uiteindelijk.
    15-02-2022 21:30
    @Maillot à Pois: dat verandert de zaak natuurlijk. Dan kan er wel degelijk sprake zijn van opzet. Bedankt om dat uit te spitten!
    15-02-2022 21:40
    @Merlinappa
    Ben zelf allerminst een expert, maar Sporza interpreteert dat blijkbaar als:
    "Het helpt om spierversterking minder snel te doen afbreken, waardoor je tijdens een drukkere periode langer je niveau kunt aanhouden."
    15-02-2022 23:28
    @greenday ik probeer juist aan te geven dat het niet mag. Welke reden er ook gegeven wordt. We kunnen net als bij Onana heel verbolgen gaan doen maar er zit simpelweg iets in z’n lichaam dat er niet hoort
    16-02-2022 07:12
    @Rutger

    Ben ik deels met je eens. Het klopt dat er iets in z'n lichaam zit wat er niet hoort, maar de vraag hoe het erin komt is belangrijker. Nuance mist anders in het verhaal.
15-02-2022 21:04
Sowieso al het het servies van je opa laten testen, bij je slager monsters van de biefstuk opvragen en zorgen dat je alle potjes van je supplementen nog even bewaard.
    15-02-2022 21:23
    Ja. En op Texel of in Rusland gaan wonen, dat helpt ook.
    15-02-2022 21:26
    Het advocatenteam van een zekere Chris F. inschakelen helpt ook.
15-02-2022 21:19
Na Besançon zag je al duidelijk dat er iets aan de hand was met Toon: die fotograaf een tik verkopen, Eli willen tackelen, als een gek Ronhaar toejuichen ... allemaal niet 'de Brave Toon', wel een Testosteron Toon.

Dit nieuws verwondert me niets.
    15-02-2022 21:21
    No further questions, your honour.
    15-02-2022 22:04
    *Testoonteron
    15-02-2022 22:55
    Testostertoon zou ik voor kiezen
    16-02-2022 00:07
    Lol, jullie maken mijn dag. Helaas mag je geen namen verbasteren op WF, dus t zal wel gemodereerd worden. #Freespeechforever
15-02-2022 21:22
Tijdens het WK viel mij zijn gave huidje al op. Ik kan niet ontkennen dat hij een oestrogeenremmer nodig had.
15-02-2022 21:23
Misschien is het naïef of dom, maar mijn eerste reactie bij de titel was toch meteen: " dat wordt misschien een lastige procedureslag om de onschuld te bewijzen, arme Toon".
Ik weet dat je voor niemand je hand in het vuur moet steken, maar dit strookt zo niet met hoe die man zich presenteert, ik kan me er niet eens toe brengen te geloven dat dit een valsspeler is.
    16-02-2022 08:12
    We hebben hele generaties sympathieke renners gehad. Ook artiesten trouwens.
15-02-2022 21:27
De ‘unieke kans’ op een wereldtitel bij afwezigheid van Matje en Wout ten volle willen grijpen?
15-02-2022 21:57
Ik heb nu een paar Pubmed searches gedaan op het middel met best wat verschillende zoekopdrachten.Dan krijg ik een paar hits met wat papers van toch wel lage impact factor. Ik vind wat chromatografie studies om het middel te detecteren. Verder geen uitgebreide studies waaruit een prestatie-bevorderend effect blijkt. Maar ongetwijfeld dat een van de wielerflitsers mij nu een overtuigende link gaat sturen van een studie uit een respectabel journal? Met veel goeie statistiek en liefst een grote studiegroep.
Mocht dit middel toch gebruikt zijn via een ploegarts bijvoorbeeld of iemand anders, dan geeft dat te denken over degene die dat middel voorschrijft.
    16-02-2022 07:18
    ja dat viel mij dus ook op. Het zou wellicht zorgen dat je testosteron minder snel afbreekt, maar het is een miniem effect. Daarnaast zijn er veel betere dopingproducten op de markt als je zoiets zou willen.
15-02-2022 22:06
Heel erg vreemd. De prestatiebevorderende effecten zijn evident: lager gewicht en positievere spier/vet-verhouding. Daarom ook dat bodybuilders verzot zijn op die hormoon beïnvloedende geneesmiddelen (oestrogeen blokkers). Echter moet je het ook relatief lang gebruiken voor effect (vergroot de pakkans). Dit stofje kom je absoluut niet tegen in voeding of supplementen en het is ook niet iets dat je per ongeluk neemt door een fout zalfje te gebruiken. Je kan bijna niet door vervuiling (immers GMP gecertificeerd) dit stofje binnen krijgen via een ander (legaal) medicijn. Hoe komt Letrozole dan toch in de sample van Toon Aerts? Je wilt geloven in onschuld, maar dit is een hele penibele zaak voor hem. Is er een geloofwaardige uitweg? Heel misschien zijn vrouw die op doktersadvies haar eisprong heeft afgedwongen met Letrozole en Toon Aerts die in het verkeerde doosje pillen heeft gegrepen. Vergezocht, maar ook in deze sport maken mensen per ongeluk fouten.
    16-02-2022 07:23
    Tsja, bij Betsema zijn daadwerkelijk anabole steroiden aangetroffen, maar zij heeft 'bewezen' dat het om een vervuild supplement ging. Je haalt je supplementen wel op hele dubieuze plekken als ze vervuild zijn met anabole steroiden volgens mij, en ik geloof eigenlijk nog steeds weinig van dat verhaal.

    Anyway, ik kan me zoals jij zegt niet echt voorstellen dat je alleen dit goedje tot je neemt, het heeft praktisch geen effect. Of de anabole steroiden die hij gebruikte zijn al uit z'n bloed, maar ook dat is gek.
    16-02-2022 12:14
    Hoezo 'bewezen', wat geloof je niet aan het verhaal? Alsof de UCI zo happig is om de schorsing op te heffen. Dat gebeurd maar zelden, bij overtuigend bewijs. Maar puur op onderbuikgevoel geloof jij het niet.
    Goed verhaal.
    16-02-2022 13:11
    @japiejo
    Omdat het verhaal (wat in de media is gebracht) rondom het bewijzen van die vervuilde supplementen nogal vaag en flinterdun was. Met name het bewijs dat de door de UCI geteste pillen daadwerkelijk de pillen waren die ze destijds slikte is heel moeilijk hard te maken.
    16-02-2022 23:36
    Of de pillen wel daadwerkelijk de pillen waren die zij heeft genomen?
    Oké, dus ze heeft aangetoond dat ze pillen bij apotheek X heeft gekocht (lijkt me niet zo moeilijk). Vervolgens is ook aangetoond dat pillen van apotheek X vervuild waren. Beide aangetoond. Is alleen onzeker of ze wel die pillen heeft genomen... Ah, dus ze heeft zelf anabolen genomen en toen kwam het toevallig uit dat de supplementen (die ze niet heeft genomen) toevallig ook vervuild waren met dezelfde anabolen. ?
    Denk eens na. Als je gewoon random wat vervuilde supplementen mag laten testen (die je dus zelf kan laten vervuilen), kun je altijd beweren dat je die hebt genomen, en dan zou niemand ooit nog een straf krijgen. Zo werkt het niet. Er is juist hard en objectief bewijs.
    Maar jij noemt het filterdun op basis van...ja dat weet ik nu nog niet.
15-02-2022 22:17
Eindelijk weer een positieve test zoals we dat gewend zijn bij het wielrennen.
    15-02-2022 22:32
    Hoho. In de Vlaamse media lees ik dat het slechts om een 'afwijkende' dopingtest gaat.
    16-02-2022 00:07
    Het is ook afwijkend van ‘positief op Corona’ ;)
    16-02-2022 07:58
    Lekker vroeg ook, daar moeten we meestal voor tot net voor de Tour wachten.
    16-02-2022 09:13
    Ze moeten ook een juist onderscheid maken. Positief vanwege Letrozole, of positief met Letrozole (want in dat laatste geval moeten we hem eigenlijk niet meetellen).
15-02-2022 22:40
energiereep mispakt van Toon z'n (Betse)Ma
15-02-2022 22:51
Hoe lang gaan we nog door met deze waanzin, deze test-fetish?! Laat Toon toch gewoon zijn seizoen afmaken of moeten we de boel bij elke positieve test stilleggen soms?

Oh wacht...
    15-02-2022 22:59
    Met die onbeschermde sex verhalen moeten zijn close contacts nu toch wel heel erg gaan uitkijken
15-02-2022 22:59
Er zijn een hoop renners over ik me niet zou verbazen bij dit soort berichten, maar bij Toon wel. Sympathieke vent, openlijk stelling genomen tegen doping, beleefd en aardig , ook bij een nederlaag. Zou het echt waar zijn? Ik betwijfel en dreig naar een vuur te lopen om mijn hand in te steken voor hem !
    16-02-2022 10:45
    Je hand voor een wielrenner in het vuur steken staat je volledig vrij natuurlijk. Ik zou het echter niet adviseren.
15-02-2022 23:38
Bij afwezigheid van Wout van Aert is Toon Aerts een grote kanshebber op zeges. Het verschil met de concurrenten is een stuk kleiner dan met Wout van Aert. Voor mij daarom geen twijfel aan de uitslag.
16-02-2022 06:14
Zou er mogelijk een urinestaal verwisseld zijn? Dat iemand van de organisatie alvast de buisjes getest heeft om te kijken of ze waterdicht zijn? Is een toeschouwer met zijn dronken kop de verkeerde plee in gelopen? Is het eigenlijk een urinestaal van Kirsten Armstrong? Heeft een vrouw haar handen niet gewassen en de deurknop van t kleine kamertje bezoedeld voordat Toon kwam? Of zingt Toon binnenkort een toontje lager?

Kan me bijna niet voorstellen dat Toon gebruikt. Hij werd door Van Aert op minuten gereden.
    16-02-2022 07:46
    @Blackcanyon: als ik het goed begrepen heeft is het middel geschikt om ervoor te zorgen dat je geen toontje hóger gaat zingen, wat dat betreft treffende beeldspraak ;)
16-02-2022 07:46
Toch maar even dat B-staal afwachten, als het een product is dat 14 dagen zichtbaar blijft, ben je ofwel oliedom ofwel is er toch een foutje geslopen in die test. Voor niemand een hand in het vuur, maar in dit geval toch een halve.
    16-02-2022 12:59
    Kan mij niet echt veel gevallen herinneren waarin het b staal negatief was.
16-02-2022 08:31
Heeft Nys al wel correct gereageerd, heeft Lars zich al gedistantieerd van Toon door hem te ontvolgen en heeft Brand zich al uitgesproken tegen doping?
    16-02-2022 08:53
    Vergeet Arie niet....
    16-02-2022 09:05
    Hieruit maakt Arie op dat het geen B-sport is, die ziet ZIJN sport professionaliseren.
    16-02-2022 09:27
    Ik vermoed dat Arie als die hard fan en ingewijde binnen het kamp hier meer van af weet.
    16-02-2022 09:33
    Ik vermoed dat Arie van de gelegenheid gebruik maakt om een nieuwe poging te wagen om als Nederlander over te komen.
    16-02-2022 11:27
    Arie is inmiddels in zomerslaap. Gelijk heeft hij. Hoeft hij geen, voor hem, vervelende berichten te lezen.
    16-02-2022 14:09
    Nederlander Arie is bijna in de wielerzomerslaap. En hoopt voor Toon en zijn familie dat dit helemaal goed komt zodat we hem en zijn broer over een half jaar weer vol goede moed aan het vertrek zien.
    16-02-2022 14:34
    Arie ik ben blij dat je een reactie geeft want ik maakte mij wat zorgen.
16-02-2022 10:58
Niemand die nog even aanstipt dat de ploegarts van de leeuwtjes wel weet waar de mosterd gehaald wordt? Voor een uitgesproken tegenstander van doping in het algemeen en cortisonen in het bijzonder sowieso een aparte keuze van de heilige Sven. In dat licht vraag je je dus af: waarom een arts met dat verleden aan boord halen en wat is daar dus achter de schermen blijkbaar nodig dat een jonge, frisse arts zonder '50 shades of grey' verleden niet kan leveren?
Zouden er nog meer leeuwen en leeuwinnen met klamme handjes de laatste week van het seizoen ingaan?
    16-02-2022 13:46
    Ik kan je vertellen dat het vinden van een goede arts, voor zo'n kleine ploeg, enorm lastig is. Mensen die na een lange opleiding eindelijk gaan werken willen liever chirurg of huisarts worden en de niet zo fanatieke persoon wordt arbo-arts. Je binden aan een ploeg, zeker bij een seizoensport, moet je als sportarts echt willen. Ze liggen niet voor het oprapen.
    16-02-2022 14:57
    @panache: dan draai ik 'm om....

    Waarom heeft zo' n kleine ploeg een arts nodig? Alle renners hebben een huisarts, en deze ploegarts reist niet mee. Ergo: pak dan 1 van die huisartsen voor alle testjes e.d, en niet een niet geheel onbesproken typisch Vlaamse wielerdokter uit het verleden.
    Daarnaast zijn er in mn het vrouwenpeloton genoeg nieuwe doktoren verschenen. Veelal jongere artsen, met een wat minder belast verleden.

    Je inlaten met types als Mathieu is vragen om 'guilty by associating with' verhalen. Was ook het eerste dat bij mij opkwam.
16-02-2022 12:32
Als je aan mij had gevraagd noem van die 500 wielrenners en veldrijders er 3 die sowieso clean zijn had ik daar zomaar Toon Aerts kunnen noemen.

Duimen dat de b-staal beter nieuws brengt. Minstens een imagodeuk en hoogstens 2 jaar schorsing.

Dat het peloton clean is geloof ik sowieso niet, maar had deze niet verwacht.

Reacties zijn gesloten.