Tom Dumoulin had moeite op slotklim: “Ik was niet goed”
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 1 september 2020 om 18:07

Tom Dumoulin had moeite op slotklim: “Ik was niet goed”

Voor Jumbo-Visma is de vierde etappe naar Orcières-Merlette perfect verlopen. De Nederlandse formatie zag Primož Roglič naar de ritzege sprinten op 1.825 meter hoogte, terwijl Tom Dumoulin ook in het eerste groepje wist te finishen. “Maar ik was niet goed. Het was echt op hangen en wurgen”, zo vertelt die laatste na de finish.

Dumoulin is niet tevreden over zijn eigen optreden. “Het was echt vechten om net bij dat eerste groepje te zitten. Daar kom ik niet voor. Ik wil beter zijn dan dit. Het is ongelofelijk dat Primož hier wint en het is een fantastische dag voor de ploeg. Maar ik dacht zelf wel even: oei. Ik had er meer van verwacht.”

De Limburger kwam uiteindelijk als elfde over de streep en blijft in het klassement op de zevende plaats staan. Zijn ploeggenoot Roglič is zelfs opgeschoven naar de derde plek. “Ik hoopte voor de Tour, tijdens ons trainingskamp in Tignes, nog dat Primož er doorheen zou komen. Hij toont vandaag wederom zijn klasse. Hij was echt goed.”

Niet alleen de Sloveen maakte indruk in het tenue van Jumbo-Visma. Ook Sepp Kuss en met name Wout van Aert reden een sterke finale. Zo nam de Belg een groot gedeelte van de slotklim voor zijn rekening. “We hebben in de Dauphiné wel gezien hoe goed Wout is”, zo benadrukt Dumoulin.

79 Reacties
01-09-2020 18:11
Wat een winnaar is dit toch. Lekker in de luwte blijven rijden.
    01-09-2020 18:25
    Om te winnen zul je toch ooit uit de luwte moeten komen...
    01-09-2020 20:59
    Parijs is nog ver
01-09-2020 18:14
Gewoon knechten, dat is de realiteit!
    01-09-2020 18:25
    Joh, blijf toch niet steeds zo hakken op die Dumoulin. Hij moet niet knechten, het is duidelijk dat een 2e kopman bijna essentieel is.
    01-09-2020 19:20
    Als hij gaat knechten dan zal dat pas aan het einde van de Tour zijn.
01-09-2020 18:15
Ja, dat is zeker jammer. Tom Dumoulin moet nog groeien om in de beurt van 2e. kopman te komen.
    02-09-2020 10:19
    Ja tuurlijk, komt gewoon als 11e over de streep hoor. Niks mis met die plek.
01-09-2020 18:15
Niet goed, maar wel erbij blijven. Als die dan wel goed is, dan gaan we wat beleven.
01-09-2020 18:16
een groot sportman herken je als het niet goed gaat.
01-09-2020 18:18
Deze reactie zegt vooral iets over zijn ambitie.
01-09-2020 18:20
Hopen dat Jumbo-Visma genoeg volk in de finale heeft dat Dumoulin niet hoeft te knechten. Benieuwd hoe ver hij kan komen.
01-09-2020 18:25
Doordat Carapaz vandaag wat tijd verliest heeft TJV ook met de tweede man al een streepje voor op INEOS. Tom toont zich echter een pure sportman die vandaag meer wilde dan hij kon brengen. Ik denk dat ook hij nog flink beter gaat worden maar een echte puncher is hij nooit geweest en de laatste Tourwinnaars waren allemaal renners met een splijtende demarrage bergop. Niettemin kan hij in de luwte van Primoz nog heel wat moois laten zien in deze ronde. Je weet immers maar nooit wat er allemaal nog kan gebeuren.
    01-09-2020 19:21
    Tom had een paar jaar eerder moeten geboren worden, zodat hij Tours kon rijden waar 80 km tijdrit in zat. Het is helaas de realiteit dat klimmen / puncheurs belangrijker wordt.
01-09-2020 18:25
In een steviger beklimming was Dumoulin echt wel gekraakt. Anderzijds, Buchmann verliest hier tijd, hij niet.
    01-09-2020 18:31
    Onzin. Ken gewoon niet mee als er gepoeft word, verder nx aan de hand
01-09-2020 18:26
Tom gaat niet lekker slapen denk.... hopelijk komt hij er door heen, om echt met de toppers mee te spelen.
01-09-2020 18:32
In verhouding een klimmetje van niks. Ik zie hem nog wel iets beter worden, maar meer dan een top 7 of 8 zit er waarschijnlijk niet in. Het wordt inderdaad knechten, want Gesink, Bennett en Kuss waren duidelijk niet op de afspraak vandaag. (Bron: van Aert)
    01-09-2020 18:39
    Waarom was Kuss niet op de afspraak? Die heb ik toch echt een beste beurt zien doen voor zijn kopman.
    01-09-2020 18:40
    Kuss niet op de afspraak wat een onzin. Bennett en Gesink inderdaad minder.
    01-09-2020 18:41
    Toch maar goed dan Van Aert zelf wel op de afspraak is... Die zou in deze vorm toch met twee vingers in de neus de groene trui ophalen. En en passant een paar ritzeges binnen harken. Jammer dat hij gemuilkorfd is door zijn geel-zwarte ploegleiders. ;-)

    Ik denk dat we niet de overmacht moeten verwachten van de Dauphine. En als iedere knecht af en toe een slechte dag heeft maar de kopmannen er niet doorheen zakken, dan kan het een hele mooie tour worden.
    01-09-2020 18:41
    Kuss? Hahaha
    01-09-2020 18:42
    @FB
    Je snapt hopelijk dat het interview niet live was, tijdens de etappe?

    Edit: ah, ik lees nu wat Sportwereld.be schrijft over het interview met Wout na de rit. Tja, leg het uit hoe je het uit wilt leggen. Ik vind het vooral mooi om Wout te zien genieten van zijn rol.
    01-09-2020 18:42
    ???
    01-09-2020 18:51
    Net het interview gehoord. Hij ZAG ze niet, maar dat betekent niet dat ze er niet waren!

    Wout heeft daar besloten om zijn kopmannen bij te staan. Hulde! En ook een eind aan de eventuele discussie over wat HIJ ZELF belangrijk vindt... (groen of geel)
    01-09-2020 19:24
    Zit wel een lekker plagerig uitspraakje in over het slechte positioneren van Bennett en Kuss. Wat ook wel logisch is. Kuss en Bennett moeten gewoon zicht hebben op hun kopmannen.
    02-09-2020 01:08
    Volgens mij was Gesink perfect op de afspraak. Knecht, de rol waarin hij volledig voor gaat, met veel plezier en toewijding, dus nu energie sparen en dat kunnen gebruiken in latere etappes. Ik zie een groep met een doel die het als team vieren. Gesink is gelukkig in deze rol.
    02-09-2020 01:15
    Een doel, gele trui, wij doen het als team, iedereen wordt gewaardeerd, van Aert word ondersteund in zijn wedstrijden. Hij ondersteunt nu, wordt gewaardeerd.
    De spits scoort maar de verdediging is ook blij met de goal. Voor van Aert is dit het beste team om zijn eigen successen te halen. Geven, nemen, en genieten met je team (makkers)
01-09-2020 18:32
Voor Tom even klote, maar voor Jumbo zo'n beetje de beste uitslag die ze hadden kunnen hopen. Tom erbij gebleven, Roglic alvast de eerste steek uitgedeeld, maar niet in het geel. Duidelijk de beste ploeg berop en dan moet Bennett normaal nog wel wat verbeteren. Ineos al een gevoelig tikje gegeven en ook Bora komt er niet aan te pas. Wat een dag.
01-09-2020 18:33
Stap voor stap beter die gast. Nu er gewoon bij en op het eind top hopelijk.
01-09-2020 18:42
Martin ook sterk, is aardige outsider voor podium
    01-09-2020 19:25
    De enige renner die er iets moois van wou maken op de slotklim.
    01-09-2020 19:31
    lol whut
    01-09-2020 19:53
    @lance Guillaume Martin..
01-09-2020 18:45
Benieuwd of hij nog naar een hoger niveau kan groeien tijdens de Tour of dat het zich misschien toch wreekt dat hij meer dan een jaar uit competitie is geweest.
01-09-2020 18:47
Ik heb goed vertrouwen in een steeds beter wordende Dumoulin waarmee niemand inclusief Roglic nog klaar is deze tour.
    01-09-2020 19:34
    Het zou mooi zijn, maar zonder grote tegenslagen wint Roglic de Tour. En nee, ik vind het totaal geen attractieve renner, die iets kan presteren als Froome op de Finestre deed of van mijn part Simon Yates die op 10km voor de finish wat probeert.
    01-09-2020 19:47
    @Franco,

    De prestatie van Froome was ongezien. Maar eerlijk gezegd ook richting het ongeloofwaardige. Zeker als je kijkt waar hij vandaan kwam in die Giro, en hoe grillig zijn prestatiecurve daar was. Gekoppeld aan zijn puffertjes in Spanje neem ik hem niet graag als referentie.
    Maar ik ben het wel met je eens dat Roglic vaak niks spectaculairs doet (en ook niet hoeft te doen) om rondjes te winnen. Volgen bergop, op het eind een snedige punch voor enkele seconden, en dan consolideren of uitbouwen in de tijdrit.

    Niet te vergelijken met de wapens die Yates in de strijd moet gooien om een rondje te winnen....
    01-09-2020 23:32
    Dat is alleen gebaseerd op hoop RV, maar niet realistisch...
    02-09-2020 01:23
    Van alle 4 tours die Froome gewonnen heeft heeft hij 1x een stunt uitgehaald, al die andere keren heeft hij gedaan waarvan je Roglic nu negatief in discrediet brengt.
    Het menselijk geheugen is zo beperkt.
    De winnaar heeft gelijk, geen attractieve cours is niet de schuld van de winnaar maar van de verliezers (die moeten aanvallen)
01-09-2020 18:48
En dan “gewoon” eindigen in het groepje met allemaal explosieve mannen. Alle vertrouwen in, die gaat alleen maar beter worden!
01-09-2020 18:49
Tom, aan blijven haken en toeslaan in de slotweek!!
01-09-2020 18:49
Dumoulin moet gewoon zo dicht mogelijk bij de rest blijven. Als dit een slechte dag was maak ik me niet zoveel zorgen. Hij kan ook nog altijd het een en ander rechtzetten in de tijdrit.
01-09-2020 18:50
Tja, mogen we eigenlijk meer verwachten van een renner die zó lang niet serieus heeft gekoerst? Ik hoop er natuurlijk wel op, op het onmogelijke, maar eigenlijk is dat niet realistisch. Maar hij mag me verbazen :-)
    01-09-2020 19:27
    Heb persoonlijk de hoop dat Dumoulin deze Tour zijn topvorm krijgt en de Vuelta nog rijdt en Steven de Giro wint. 3 grote rondes met 3 verschillende mannen winnen als het mogelijk is.
    01-09-2020 20:12
    Hebberigheid.
    01-09-2020 22:32
    Is inderdaad wel gulzig
01-09-2020 18:51
Tom weet dat hij beter kan. Geweldige sportman en leuke kerel. Toch zat hij er wél bij waar best wat namen al op achterstand binnenkwamen. Roglic is de kopman en terecht. Tom kan nog groeien met meer koersritme. Dit soort explosief werk ligt hem trouwens sowieso niet.
01-09-2020 18:52
Nu maar hopen dat dit zo’n typische slechte dag was.... we weten het denk ik snel.
01-09-2020 18:54
Ach ja het was een hele explosieve aankomst bergop en pas de 4e etappe, ik kan me herinneren dat vorige tour Kruijswijk ook werd gekraakt op de Belles Filles en zelfs nog best wat tijd verloor daar, en iedereen riep al oef dit word aanklampen voor een top 10 maar hij kwam er uiteindelijk toch goed doorheen en werd 3e. Dus dit zegt nog helemaal niks over hoe Tom het gaat doen deze tour. In ieder geval geen tijd verloren en gewoon lekker kort blijven in het AK en dan in de 3e week op de col de la loze en grand colombier gaan we het echte geweld zien.
01-09-2020 18:58
Eigenlijk is het toch ook van de zotte om meer te verwachten van een renner die anderhalf jaar uit de roulatie is geweest? Hopelijk blijft hij zo lang mogelijk als schaduwkopman in de buurt. Met de tijdrit in het achterhoofd kan hij dan goed als joker worden uitgespeeld.
    01-09-2020 19:12
    Natuurlijk is dat van de zotte, maar hij schept toch zelf verwachtingen door het kopmanschap in twijfel te stellen?
    01-09-2020 19:45
    Kopmanschap in twijfel? Volgens mij heeft dumoulin werkelijk iedere keer gezegd dat Roglic een trap hoger staat en dat gaat moeten blijken wie sterker is. Wérkelijk nergens heeft hij gezegd dat hij nr 1 is.
    01-09-2020 19:55
    Nee maar als schaduw kopman hoop je er natuurlijk wel op dat je niet de hele tour in de schaduw hoeft blijven te rijden. Maar goed tot nu toe nog geen tijd verloren en waarschijnlijk is zijn vorm nog groeiende.
    02-09-2020 01:31
    Als schaduw kopman is de zon ondraaglijk
01-09-2020 19:27
Dumoulin moet wel zorgen dat hij beter bij het Jumbo treintje blijft. Begint hij bij die versnelling vanaf de voorkant van het groepje, in het wiel van roglic of Kuss, dan is het allemaal een stuk makkelijker dan wanneer je vanuit de achterkant moet meegaan.

Anderzijds is dat allemaal makkelijk typen vanaf mijn toetsenbord natuurlijk. Mss had hij nauwelijks de benen om voorin dat groepje te komen.
    01-09-2020 19:55
    Ja, maar hij zit ook niet uit weelde achteraan.
    02-09-2020 08:14
    Ik zou hem juist op het wiel van Bernal plakken. Niet in de trein dus. Dan kunnen Kuss en Roglic versnellen en Dumoulin Bernal controleren.

    Bernal is ook veel meer een klimmer als stom.
    02-09-2020 08:36
    Ach, hij heeft plezier en rijdt ontspannen rond, je kunt niet alles verwachten voor dat geld.

Reacties zijn gesloten.