Tom Dumoulin: “Wat gisteren gebeurde in Lyon kon echt niet”
foto: Cor Vos
zondag 13 september 2020 om 13:26

Tom Dumoulin: “Wat gisteren gebeurde in Lyon kon echt niet”

Het peloton rijdt deze dagen door gebieden die door de Franse autoriteiten zijn gemarkeerd als ‘code rood’. Tourorganisator ASO heeft dan ook besloten dat toeschouwers niet welkom zijn rond de finishlocatie. “Maar wat er gisteren gebeurde in Lyon, dat kon echt niet”, zo vertelt Tom Dumoulin aan Sporza.

De organisatie besloot gisteren om toeschouwers te weren bij de finish, maar in het centrum van Lyon was het ouderwets druk. “Ik vind het mooi om door een haag van mensen te rijden, dat vinden we allemaal heel erg vet aan de Tour. Alleen, het is op dit moment gewoon niet veilig”, zo vertelt Dumoulin voor de start van de vijftiende etappe.

“Wat er gisteren in Lyon gebeurde, dat kan echt niet. Het is gewoon een rode zone. Nee, dat was er echt over.” Vandaag zullen we geen toeschouwers zien op de flanken van de Col de la Biche (de voorlaatste klim) én de slotklim van de Grand Colombier. Of er na de rustdag wel publiek is toegestaan in de Alpen, is nog niet duidelijk.

Dumoulin keek ook nog even kort vooruit naar de bergetappe van vandaag, met aankomst op de Grand Colombier. “Plan A is controle houden tot de laatste kilometers en dat Primož (Roglič, red.) het dan kan afmaken. Op dit moment zijn Sepp Kuss en ik de laatste mannen.”

28 Reacties
13-09-2020 13:30
Wat een onzin Tom. Het virus verspreidt zich weinig tot niet in de buitenlucht. Al staat er op een klim 100.000 man dan zal dat weinig tot geen nieuwe gevallen opleveren. Sommige mensen zijn veel te bang gemaakt helaas. De mensen die nu niet op de bergen mogen zullen nu elders staan, gelukkig. Prachtig om al die mensen ook vandaag weer langs de weg te zien staan. Een koers zonder publiek is geen koers.
    13-09-2020 13:38
    Patrick, ouwe viroloog! Zou ik jouw meervoudig gecontroleerd onderzoek eens mogen inzien waaruit blijkt dat het virus zich niet in de buitenlucht verspreid? Ik neem aan dat je ook factoren hebt meegenomen zoals schreeuwende mensen zonder mondkapje, terwijl ze letterlijk naast elkaar staan en soms half in het gezicht van andere mensen schreeuwen. Ik zie je wetenschappelijk onderzoek graag tegemoet.
    13-09-2020 13:39
    Wat een droevige reactie die duidelijk getuigt van weinig inzicht.
    13-09-2020 13:48
    @Patrick, Helemaal mee eens!
    13-09-2020 13:55
    En jij denkt niet dat al die mensen die zich voor de koers in Lyon verzamelen daarna de plaatselijke Horeca in duiken, met 8 man in een klein peugeotje stappen, eventjes een supermercado inlopen voor een frikandelbroodje etc etc?
    13-09-2020 18:42
    Lijkt me dat veel mensen hier niet echt weten wat het effect van Corona is. Na 9 maanden weten we nu gelukkig genoeg om te zeggen dat alles wat nu gedaan wordt overbodig is. Ik weet er niets van, maar de statistieken van de instituten well. De laatste stand keurig op rijtje gezet in deze video: https://youtu.be/8UvFhIFzaac

    En dan gewoon lekker fietsen!!!
13-09-2020 13:40
Tom heeft gelijk. Duizenden mensen dicht op elkaar die toch veelal zonder mondkapje renners toeschreeuwen is niet bevordelijk om de verspreiding tegen te gaan. Dat hebben we dit voorjaar in Italie duidelijk gezien bij een aantal voetbalwedstrijden.
Daarnaast is die 'geen mensen aan de finishzone' gewoon een wassen neus.
    13-09-2020 14:17
    Merlinpappa, ouwe viroloog. Mogen we van jou je dubbelblinde wetenschappelijke inzichten hebben dat niet-medische mondkapjes wel werken, dat er directe besmettingen optreden in de buitenlucht als een renner in een flits van een seconde passeert en dat er daadwerkelijk op dit moment meer aan de hand is dan een PCR-test misbruiken om een klinische virusbesmetting aan te tonen? Vrees ervoor. Tot die tijd lijkt het me voor jou en Tom zaak je irreeele angst op te bergen en over te gaan tot de orde van de dag. Fietsen.
    13-09-2020 14:22
    Creatieve comment hoor Dude, en je hebt blijkbaar moeite om mijn naam over te typen. Getuigt niet van enorm intellect.

    Ik heb nooit gezegd dat medische mondkapjes wel werken, dat er in de buitenlucht directe besmettingen optreden, en heb ook nooit iets gezegd over het misbruiken van tests. Ik heb geen idee hoe je daarbij komt en waarom je opeens van mij daar allerlei wetenschappelijke inzichten over wil. Al vermoed ik dat je gewoon even bijdehand wil doen.

    Verder ben ik ook absoluut niet bang, wederom geen idee hoe je daarbij komt. Ik ben realistisch en voeg daar graag wat nuance aan toe: ja de buitenlucht is veiliger dan binnen, maar ook in de buitenlucht kunnen besmettingen plaatsvinden: in Italie is in het voorjaar in diverse voetbalstadions een flinke spike geweest bijvoorbeeld.
13-09-2020 13:50
Dat besmetting in de buitenlucht niet erg waarschijnlijk is als factor in de verspreiding van het virus betekent niet dat het daar niet kan. Dumoulin heeft dus gelijk.
    13-09-2020 13:52
    Dat is dezelfde redenatie als dat dan maar iedereen moet stoppen met auto rijden want ja dan heb je ook geen auto ongelukken ......
    13-09-2020 13:57
    Nee Patrick, dat is niet dezelfde redenatie. Jij en ik zijn het vast eens dat we wel moeten blijven autorijden, maar dan wel bepaalde verkeersregels in acht nemend.

    De regels rondom Corona in de buitenlucht zijn bekend. Denk jij dat iedereen daar netjes aan voldaan heeft in Lyon en dat dat met een dergelijke mensenmassa tijdens een dergelijk evenement ook goed te handhaven is? Moeten we ook allemaal autorijden in gebieden waarin de veiligheid en het houden aan de verkeersregels niet tot op zekere hoogte te waarborgen is, of moeten we op dieplekken gewoon even geen automobilisten dogen?
    13-09-2020 14:15
    Wat een flauwekul. Die regels zijn helemaal niet bekend want overal verschillen die regels. In NL andere regels in Frankrijk idem in Belgie etc etc. Het is bekend dat het virus zich in de buitenlucht weinig tot niet kan verspreiden dus in mijn opinie is plekken afzetten of mondkapjes verplichten zwaar overdreven. Ook is in de buitenlucht 1.5 meter verplicht afstand houden grote onzin. Mijn opinie is dat we ouderen en kwetsbaren(binnen in afgesloten ruimtes zoals verzorgingstehuizen) moeten beschermen en dat de rest zo goed als dat kan normaal moet doorgaan. We moeten leren leven met dit virus en niet zo bang blijven doen. Wat Tom zegt over het virus in de buitenlucht is enorme flauwekul. De regels zijn op dit moment veel erger dan de kwaal, in andere landen is dit nog meer het geval. We mogen met 100 man in een supermarkt of met 300 in een vliegtuig maar thuis mag je niet meer dan 6 man bijeenkomen? Kromme regelgeving en er zijn nog veel mensen die helaas achter het kromme beleid van dit kabinet lopen zonder kritisch te zijn. De beperkingen zijn vele malen erger als het virus.
    13-09-2020 14:18
    @Patrick

    Verkeersregels kunnen ook per land verschillen slimpie.

    Ik zie nog steeds graag bronnen/onderzoeken van je tegemoet waaruit blijkt dat het virus in de buitenlucht niet verspreidt, meneer de viroloog.
    13-09-2020 14:21
    Precies. Daarom bepleit ik een permanente preventieve lockdown, om alle ellende te voorkomen: geen virus meer, geen auto-ongelukken, geen sprinters meer die elkaar de hekken in duwen. Helaas voor Tom moet hij ook binnenblijven en mag al die onzin die er lately uit zijn mond komt alleen via Zoom naar buiten komen.
    13-09-2020 14:23
    Ik zal Patrick even helpen. Geen wetenschappelijk document, wel een journalistiek stuk over een wetenschappelijk onderzoek. https://www.volkskrant.nl/wetenschap/onderzoek-nauwelijks-kans-op-besmetting-in-buitenlucht~b28c006b/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

    Verder is google je beste vriend.
    13-09-2020 14:28
    @Dudette

    "Veruit de meeste besmettingen vinden plaats in huis en in het openbaar vervoer, constateren de onderzoekers in hun nog voorlopige artikel: plekken, waar men langdurig op elkaars lip zit."

    Ik vermoed dat supporters op drukke plekken toch ook vrij langdurig op elkaars lip zitten. Uit eigen ervaring als wielersupporter zou ik zeggen van wel, op drukke plekken.

    Dat blijkt ook wel in Italie, waar een voetbalwedstrijd een enorme uitbraak veroorzaakte:
    https://www.rtlnieuws.nl/sport/voetbal/artikel/5069306/atalanta-valencia-oorzaak-van-coronavirus-bergamo
13-09-2020 14:12
Ik lees vooral "Het plan is controle houden tot de laatste kilometers". Komaan, tegenstanders, aanvallen, ajb, want dit klinkt nu al als een saaie boel.
13-09-2020 14:13
Hebben jullie hier een mening over? Laat gaan joh
13-09-2020 14:47
Tom heeft gelijk.

Het 'gevaarlijk' is multi-interpretabel. Besmetting in de buitenlucht is heel klein. Maar de definitie van besmetting is wel relevant. Een kleine dosis maakt je niet ziek, sterker nog: je merkt er niets van. Maar het kan wel in een PCR test omhoog komen als zijnde 'virus aanwezig'.

Dat gevaar kun je prima accepteren maar het gevaar is uitsluiting van de Tour, niet de 'besmetting' op zich.

Daarnaast geldt ook nog: De Tour rijdt nu. Door gebieden die het relatief zwaar hebben. Als de Tour blijkt te zorgen voor meer besmettingen tussen supporters (want inderdaad, die gaan ook ergens eten, drinken, etc) dan kan de overheid daar zomaar een streep doorzetten.

Al met al moet je dit nu niet willen. Het is wellicht qua volksgezondheid behoorlijk veilig maar beeldvorming en indirecte effecten zijn wel degelijk een groot risico.
13-09-2020 14:54
Afstappen dan maar Tom, zeker na je suggestieve en ongezouten mening over Parijs-Nice in maart waar heel wat minder publiek aanwezig was......
Voorlopig meer praatjes dan persoonlijke resultaten!
13-09-2020 14:54
Zeurkous Tom! Kijk even de video's van Karina Reiss.
Al zeven maanden gezeur over een virus, versterkt door de media en de politiek.
13-09-2020 14:55
Deze reactie van Tom vind ik goed. Getuigt van gevoel voor de omgeving van de koers. Ook de schets van de lopende ( eigenlijk: rijdende) etappe komt mij evenwichtig over. Dit alles is goed voor het (zelf)beeld. Een verbetering van de eigen prestatie kan daardoor bevorderd worden.
13-09-2020 15:25
Als mensen dicht op elkaar willen staan, moeten ze dat zelf weten. Maar ze moeten niet te dicht op die renners komen en al helemaal niet naar de renners schreeuwen
13-09-2020 16:13
Viruswaanzin slaat Wielerflits niet over zie ik. Usual suspects van ongevaccineerde fietsvrienden.
13-09-2020 18:23
Als je denkt dat met corona in iemands gezicht schreeuwen die volle bak een inspanning doet (oftewel mond open, longen maximaal aan het werk) niks uitmaakt omdat dit nou eenmaal in de buitenlucht is heb je er echt niets van begrepen.
    13-09-2020 21:43
    Net als die drogreden: "Maar de IC ligt niet vol" nee omdat de ouderen geïsoleerd leven en zich beperkt moeten gedragen en de jeugd, die minder ziek wordt, hard bouwt aan groepsimmuniteit. En ze hebben het zo zwaar! Totdat straks het virus bij opa en oma komt en de IC wel weer vol gaat stromen.

Reacties zijn gesloten.