Tom Dumoulin uit zorgen: “Mondmasker zou verplicht moeten zijn voor fans”
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 27 augustus 2020 om 12:33

Tom Dumoulin uit zorgen: “Mondmasker zou verplicht moeten zijn voor fans”

Tom Dumoulin maakt zich zorgen over de toeschouwers die komen kijken naar de Tour de France. In de voorbereidingskoersen droegen meerdere fans geen mondmasker en uit enthousiasme schreeuwen zij naar de renners. “Normaal vinden we dat heel leuk, maar nu loop je het risico dat je ziektekiemen verspreidt in het peloton”, zei Dumoulin op een persmoment in voorbereiding op de Tour.

“Het is een lastige situatie, je kunt nooit honderd procent veiligheid creëren, maar mijn boodschap aan de fans is: draag altijd een masker als je naar de Tour komt. Dat zou verplicht moeten zijn”, aldus de kopman van Jumbo-Visma.

Dumoulin zegt zich geen moment onveilig gevoeld te hebben in de Tour de l’Ain en het Critérium du Dauphiné, die de afgelopen weken gereden werden in Frankrijk. “Daar was het supergoed geregeld in het hotel en bij de start en finish”, zegt hij. Maar op de bergen ging het er anders aan toe. “Zeker op de beklimmingen had ongeveer de helft van de fans geen mondkapje, en fans worden natuurlijk enthousiast en gaan schreeuwen en joelen als wij langskomen. Ik hoop dus dat dat beter geregeld wordt in de Tour.”

Ook Tony Martin uit zijn zorgen
Dumoulins ploeggenoot Tony Martin liet zich ook al uit over het publiek dat naar de Tour komt kijken de komende weken. “De zorgen dat de koers wordt afgebroken, die zijn er. Dat hangt als het Zwaard van Damocles boven ons, iedere dag kan de laatste zijn. Dat is heel jammer”, aldus Martin tegen het Duitse persbureau.

“Ik had liever een Tour zonder toeschouwers gezien dan helemaal geen Tour. Ik ben geen expert en kan ook niet beoordelen hoe 5.000 mensen over het start- en finishgedeelte worden verdeeld, maar ik vind dat een hoog aantal. En de situatie wordt van dag tot dag slechter”, vertelt Martin.

45 Reacties
27-08-2020 12:45
Begrijpelijk. Toch twijfel ik aan een verplichting op mondkapjes langs het parcours, vrees dat veel Fransen ook dan 'gewoon' zonder langs het parcours gaan staan joelen. En om nou keihard te gaan handhaven met torenhoge boetes of taakstraffen lijkt me ook zo onnodig. Feit is dat het gewoon voor alle groepen in het wielrennen te hopen is dat de tour uitgereden word, en om dat te realiseren moet een van die groepen, in dit geval de fans langs het parcours, de verantwoordelijkheid nemen. Als die dat doen en we halen Parijs is dat een mooi bewijs dat een wielerkoers dus weer kan in Corona, als het misgaat is de directe toekomst voor de rest van het wielrennen (Nieuwelingen, Junioren en beloften/amateurs) ook niet heel rooskleurig.
    27-08-2020 14:02
    Denk dat het ook specifiek gaat om drukke plekken. Denk dat de organisatie verstandig is als ze publiek op bergen achter hekken plaatsen en op plekken waar dat niet mogelijk is publiek verbieden of mondkapje verplichten.
27-08-2020 12:58
Hopelijk werken de Franse media ook mee aan het idee dat een mondkapje beter is. Al is het alleen op het moment dat de renners passeren. Ik zie hier ook wel een rol voor de reclamekaravaan.
    27-08-2020 12:59
    Die kunnen bijvoorbeeld ipv al die troep te gooien mondkapjes uitdelen :)

    (Serieus de troep die zij gewoon 'op straat' gooien kan echt niet meer...)
27-08-2020 12:59
Ik zie het nog gebeuren dat de Tour niet doorgaat. Frankrijk overweegt een nieuwe lockdown. Laten we hopen dat we Parijs gaan halen....

https://www.nu.nl/coronavirus/6073551/frankrijk-noemt-negentien-regios-rode-zone-mogelijk-strenger-reisadvies.html
    27-08-2020 13:14
    Tijdens een lockdown is een Tour extreem veilig en veel mensen zullen thuis koers willen zien.. maar zo zal de regering vast niet denken :)
    27-08-2020 13:17
    Het gaat inderdaad niet goed daar met de besmettingen maar ze verplichten op steeds meer plekken mondmaskers gelukkig (daar wel ja). De Tour is natuurlijk een redelijke cash cow voor Frankrijk maar 3 weken lang een verplaatsing van zoveel mensen zal echt een risico meebrengen. Ben benieuwd na hoeveel besmettingen ze de stekker eruit gaan trekken. Er gaan namelijk veel besmettingen tijdens die 3 weken komen, kan niet anders.
    27-08-2020 13:24
    In Frankrijk zullen de mondkapjes echt niet helpen. De gemiddelde fransman denkt dat dat voldoende is om vervolgens iemand anders met mondkapje op 2 zoenen te geven en/of binnen 10 cm van iemand anders te komen. Daar is een mondkapje best wel een vorm van schijnveiligheid.

    Voor de tour werkt inderdaad het beste om de bergen zo goed als zo kwaad af te sluiten voor publiek. Scheelt ook een hoop irritante meerenners.
27-08-2020 13:02
Ik ben voor het verplichten. Ter bescherming van de renners en dus ook van de tv-kijkers. En niet direct bekeuren (95 euro), maar eerst een waarschuwing. Gisteren zag ik bij het EK ook een mannelijke journalist (met grijze krullen) die heel druk stond te doen zonder mondkapje (dat hing in zijn nek )...
    27-08-2020 13:20
    er stonden ook 2 coureurs zonder mondkap op het podium
    27-08-2020 16:05
    Die viel me gisteren ook meteen op. Vond schijnbaar niemand iets van, want ging gewoon door met nergens rekening mee houden. Commentatoren zeiden er ook niks van.
27-08-2020 13:04
Als de Tour Parijs wil halen zal veel afhangen van het gedrag van de toeschouwers. Maar ik vrees ervoor omdat ook in het dagelijks leven niet iedereen zich aan de regels houdt. Er is een minderheid die al vanaf het begin overal de regels negeert en er ook voor gezorgd heeft dat het virus in Europa aan een 2e leven is kunnen beginnen. Zonder die minderheid hadden we stilaan al kunnen terugkeren naar ons vorig leven. Intussen krijgen virologen en politici de schuld van alles, maar gaan de ware schuldigen gewoon verder met feestjes.
    27-08-2020 13:21
    Helemaal mee eens!
    27-08-2020 13:26
    Maar het heeft helemaal geen zak met wielrennen te maken en moet dus eigenlijk verwijderd worden en op geenfeestflits geplaatst worden.
    27-08-2020 14:52
    Wat een lariekoek haal jij hier uit! Blijf even bij de feiten: geen enkel 'feestje' in de buitenlucht (daar gaat het bij tour toch om) heeft nochtans een toename van infecties teweeg gebracht.
    27-08-2020 17:09
    Volledig mee eens. Met Guyremgabdel
    27-08-2020 19:24
    Volledig mee oneens. Er ís geen absolute 2e golf, omdat we tijdens de 1e golf niet maatschappijbreed getest hebben. Het aantal ‘besmettingen’ lag eind maart waarschijnlijk rond de 500.000, zo blijkt uit serologisch onderzoek. Wat we nu zien zijn normale, natuurlijke naweeën. Prof. Diederik Gommers zelf zegt: “Een positieve PCR is iets anders dan een besmetting. Je moet wel de klinische symptomen erbij betrekken. ‘Dood’ virus geeft geen symptomen, maar leidt wel tot een positieve PCR.”

    Wat we dus meten of gemeten hebben aan ‘positieve besmettingen’, is een klein topje van een gigantische ijsberg. Dat gigantische deel dat onder water drijft, bestaat uit mensen die asymptomatisch zijn en mogelijk wel óf niet ‘besmet’ zijn, maar effectief al over immuniteit beschikken. Ze worden niet ziek. Hun aantal meten met een PCR test is volstrekt zinloos, een test maakt immers geen onderscheid tussen SARS-CoV-2 en COVID-19. Meer uitleg: https://youtu.be/OU88R05hvdc

    Zo, nu weer over fietsen dan maar?
27-08-2020 13:51
Dikke duim voor Tom.
27-08-2020 13:52
Oei Nederlands bekendste wielrenner promoot mondkapjes. Jaap van Dissel zal zich in zijn kantoortje in Bilthoven zitten opvreten. Hoe durft een Nederlander aan zijn conclusie van schijnveiligheid te twijfelen.

Mooi dat Dumoulim deze oproep doet. Hij heeft genoeg medische kennis in de familie om te weten wat belangrijk is.
27-08-2020 13:53
Ik begrijp niet dat mensen niet 1 jaar gewoon thuis kunnen blijven. Naar een etappe gaan kijken heeft nauwelijks iets met wielrennen te maken, ze vliegen voorbij en daar moet je gemiddeld 6 uur op staan wachten.. enige leuke is wat nu juist niet kan, op een berg of aan de finish dichterbij komen.
    27-08-2020 14:49
    Jij bent dus geen wielerfan!
    27-08-2020 16:59
    je kan gewoon thuis voor de buis echt wel wielerfan zijn,zijn ook het veiligst voor de coureurs,ik heb liggend op de bank nog nooit een coureur per ongeluk ten val gebracht.of met mijn vlag gehinderd.Echte fans liggen op de bank.
    27-08-2020 17:56
    @schlunzi Ben idd dus wel een grote fan! Maar jij wilt toch ook een wedstrijd zien? die zie je niet langs de kant van de weg!
27-08-2020 13:59
Als je echt om de koers geeft, blijf je toch gewoon een jaartje thuis. Jouw aanwezigheid is toch niet groter dan het belang van een zo veilig mogelijke Tour.

Los van de fans, die 21 departmenten die op rood gaan. Het klinkt niet goed.
27-08-2020 14:02
In de buitenlucht is de kans op besmetting buitengewoon klein, dus dat zal op zich wel loslopen..
27-08-2020 14:24
De cols sluiten moet toch mogelijk zijn. Missen we wel de meelopers in mankini.
27-08-2020 14:35
De ASO, de media, de ploegen en de renners zouden gewoon eenduidig tegen het publiek moeten zeggen: blijf weg!

Die Tour moet gewoon doorgaan, als je toch gaat kijken ben je geen echte fan. (ook al is de kans nog zo klein dat het verspreid wordt in het peloton via het publiek)
27-08-2020 14:48
Die zit in een bubbel en snapt er niets van. Kun je hem niet kwalijk nemen. Komt wel een beetje onnozel over zo. Maar ja, dat is de trend dezer dagen.
27-08-2020 14:59
Het WHO over het nut van mondkapjes: https://www.webmd.com/lung/news/20200608/who-changes-stance-says-public-should-wear-masks
Kort: Als je binnen bent en oud, draag er een.

Jesus mensen, wordt eens wakker. Die dingen helpen geen snars. Als er positive PCR-testen komen, dan hebben die niets met het niet-dragen van mondkapjes te maken. De renners rijden BUITEN, niet in een kantoortje. De wereld is gek aan het worden.
    27-08-2020 16:32
    +1
    27-08-2020 17:12
    Je bent wel heel selectief in de keuze van je link. Er zijn tientallen anderen verschenen, geschreven door wetenschappers, die zowat het tegenovergestelde aangeven.
27-08-2020 15:19
Wat een gezever over publiek ,we zitten eind augustus begin september en ja de Fransen moeten ook werken of denken ze dat de bedrijven zeggen de tour begint ga maar kijken
Oké de weekenden zullen wat drukker zijn maar door de week verwacht ik niet veel mensen langs de weg
    27-08-2020 17:12
    Als de tour langs het bedrijf komt kan ik je garanderen dat die fransen gewoon buiten staan hoor
27-08-2020 17:16
Als je ziet hoeveel officiëlen, begeleiders, journalisten en fotografen aan de aankomst zonder, of met een mondmasker onder de neus of op de kin, rondlopen.... Ja, dan weet je het wel. Mondmaskerverplichting onderweg zal niet gebeuren. En indien het wel zou gebeuren, zal het zeker niet opgevolgd en gesanctioneerd worden door de politie.
27-08-2020 17:17
Ik ga graag naar koersen en bezoek er elk jaar meerdere. Ik geniet ervan en vind het sfeertje rondom de koers heerlijk. Dit jaar even niet. Ik mis het enorm, maar ik besef hoe belangrijk het is dat koersen verreden worden voor de toekomst van de sport. Als er straks teveel mensen komen inclusief mogelijke Coronauitbraken en koersen worden afgeblazen en stilgelegd dan is dat slecht voor de sport.

Hoe vervelend ook. Dit jaar blijf ik weg bij koersen, juist omdat ik liefhebber ben. En ik hoop dat meer mensen dit kunnen opbrengen juist omdat ze wielerliefhebber zijn.
    27-08-2020 17:22
    +1
27-08-2020 17:23
@fdj sluit ik mij volledig bij aan! Al mijn vakantiedagen worden normaliter besteed aan de koers.. het zit er helaas niet in dit jaar.
We moeten helemaal niet naar frankrijk willen momenteel, al zou het gekund hebben. Alle renners en ploegen doen hun uiterste best om in hun bubbels te blijven, en alle idioten uit alle windstreken kunnen overal langs de kant gaan staan kijken en schreeuwen. Ik als liefhebber pas hier ook voor, maar de fransen kennende trekken ze zich hier niks van aan.
En of zo’n mondkapje nu wel of niet werkt, zal mij een zorg zijn. Martin en dumoulin hebben hier wel een punt wat publiek betreft... en dan vooral het franse volk
27-08-2020 18:01
Het draaiboek van Tourorganisator ASO met richtlijnen en maatregelen is wat aangepast. Een Tourploeg met twee (al dan niet vermoedelijke) positieve gevallen moet dan toch niet afdruipen.

"Als twee of meer leden van een team sterke vermoedelijke symptomen laten opmeten of positief hebben getest, dan wordt het betrokken team uitgesloten", stond in het oorspronkelijke document van ASO.

Maar het risico op vals-positieve tests is groot. Bora-Hansgrohe kwam bijvoorbeeld niet aan de start van de Bretagne Classic, maar uiteindelijk bleek Oscar Gatto dan toch niet besmet met het coronavirus.

ASO wil niet het risico lopen om teams onterecht uit de Tour te wippen en schrapt de omstreden regel. De dokters moeten voor en na elke etappe wel nog een inschatting maken van de gezondheidstoestand van de renners en stafleden.
27-08-2020 18:08
Dit betekent dat, zoals eerder door enkelen en mezelf gesteld werd, dat ploegen en ploegartsen alles in handen hebben. En zeker hun ploeg of hun toppers binnen de ploeg niet naar huis zullen sturen, zelfs met symptomen en al helemaal niet als er contact was met anderen die symptomen vertonen.
    27-08-2020 18:12
    De toppers zullen het risico vormen.. begeleiders en knechten zullen ze meteen naar huis sturen bij het minste zodat de kopman niet besmet raakt
27-08-2020 18:53
Handhaven van renners met mondkapjes in de koers op is makkelijker. Zou er dan een andere winnaar uit de bus komen?
27-08-2020 19:23
Op de beklimmingen zouden ze geen toeschouwers moeten toelaten. Is toch niet zo moeilijk te handhaven. Gaat maar om een paar cols per dag.
27-08-2020 20:10
+1 Fred, publiek weigeren wanneer het bergop gaat omdat dan het besmettingsgevaar te hoog is.
27-08-2020 22:03
Doordat Nice nu ook rood geworden is, werd er beslist dat de toeschouwers tijdens de ritten 1 en 2 rond Nice overal mondmaskers moeten dragen. Ik zal nog met meer aandacht dan anders naar de rechtstreekse uitzending kijken. De toeschouwers zonder mondmasker tellen. Dat wordt brullen en gieren van het lachen. Zelfs tijdens de officiële presentatie van de Tour vandaag, werd een loopje genomen met de veiligheidsmaatregelen. Zelfs door de organisatoren en de officiëlen.

Reacties zijn gesloten.