Tom Dumoulin: “Mooie constatering dat wij sterker zijn dan INEOS”
foto: Cor Vos
vrijdag 11 september 2020 om 17:55

Tom Dumoulin: “Mooie constatering dat wij sterker zijn dan INEOS”

Tom Dumoulin zag in de dertiende etappe van de Tour de France zijn kopman Primoz Roglic de gele trui verstevigen. Op de steile aankomst op Puy Mary wist Roglic alle concurrenten op achterstand te rijden, behalve Tadej Pogacar, de nieuwe nummer twee in het klassement. “Voor ons was dit een heel goede dag”, oordeelt Dumoulin.

Op de voorlaatste klim van de dag nam INEOS Grenadiers het commando over van Jumbo-Visma in de favorietengroep. “INEOS is hier natuurlijk ook om de Tour te winnen en zij moesten iets proberen”, aldus de Limburger tegen de NOS. Het resulteerde niet in tijdwinst voor Egan Bernal, maar in 38 seconden verlies voor de Colombiaan. Tot tevredenheid van Dumoulin. “Uiteindelijk blijkt Primoz, en blijken wij als ploeg, sterker te zijn. Dat is een mooie constatering na vandaag.”

Het tempo van INEOS Grenadiers op de voorlaatste klim werd gevolgd door een aanval van Carapaz, maar die wist Dumoulin te counteren. “Carapaz wilde volgens mij het tempo doortrekken, maar Kwiatkowski en Castroviejo hadden het hem al zo zwaar gemaakt dat hij niet veel meer kon”, zegt Dumoulin, die samen met Sepp Kuss de geletruidrager bijstond tot de voet van de slotklim. “Primoz zei dat hij goed was en iets wilde proberen in de laatste kilometer. Normaal ben ik laatste man, maar Sepp was vandaag iets beter. Dat hadden we vandaag omgedraaid.”

foto: Cor Vos

‘Nu gaat het pas echt lastig worden’
“Primoz was weer heel goed en dominant aanwezig”, vertelde Dumoulin ook nog tegen Sporza. “Als ploeg hebben we ook super goed gereden. We zijn nu weer een dagje dichter, maar het gaat nu pas echt lastig worden. Dit is de eerste dag dat er echt verschil is gemaakt, maar de derde week komt eraan en we moeten kijken hoe het gaat.”

Roglic wist in de slotkilometer van de Puy Mary 38 seconden weg te rijden van Bernal. “We hadden gehoopt op tijdsverlies van Bernal, maar we hadden het niet verwacht”, zegt de Limburger. “Onderweg gaf hij op mij geen goede indruk af, maar zette dan ineens zijn mannen op kop op de voorlaatste klim en schreeuwde hij steeds in zijn oortje: ‘Volle bak, volle bak!’. Het tempo was daarna echt super hoog. Ik dacht toen dat hij super goed was, maar hij blies zichzelf dan op.”

“Pogacar lijkt op dit moment dichtste belager te worden”, zegt Dumoulin, die zelf dertiende staat in het klassement op 4.32 van Roglic. “Hij was opnieuw sterk en samen met Primoz de sterkste bergop. En hij heeft ook een goede tijdrit in de benen, dus dat wordt nog een lastige klant.”

55 Reacties
11-09-2020 18:04
Op naar de Vuelta, Tom! Vamos!
    11-09-2020 18:13
    Lijkt me wel het plan inderdaad. Wel een dilemma: ga je hier nog voor een top 10 of ga je zodra Roglic weg is extreem rustig naar de finish om alvast te sparen voor de Vuelta?
    11-09-2020 18:18
    Hard doorrijden voor de noodzakelijke hardheid.
    11-09-2020 18:48
    ik hoop dat hij juist WP, AGR, LBL doet. Mooi programma voor hem, en dan het vizier op volgend jaar.
    11-09-2020 18:50
    Vuelta heeft op dit moment geen sterk deelnemersveld, dus zie hem daar graag rijden voor een klassement.
    11-09-2020 19:09
    Laat hem lekker de Vuelta doen. Hij heeft toch wat gemist afgelopen jaar. Extra hardheid en zelfvertrouwen opdoen.
11-09-2020 18:07
Wisten we al maar vandaag nog maar eens bevestigd. Hopelijk mag Tom nog eens vooruit om als bliksemafleider of springplank te dienen wat vervolgens leidt tot een ritzege. Hij is best goed namelijk.
11-09-2020 18:13
Als ze Tom nog kets hoger in he klassement zouden kunnen krijgen, kunnen ze hem mooi uitspelen tegen Pogi in week 3. Die heeft natuurlijk geen ploeg
    11-09-2020 18:19
    Dat iets gaat dan wel veel hoger moeten zijn. Want de renners die daarvoor staan gaan Dumoulin ook niet laten rijden.
11-09-2020 18:15
Kuss was iets sterker aldus dumoulin, en dumoulin eindigde nog voor kuss op de slotklim... Tom moet zichzelf eens overtuigen dat hij weldegelijk iets meer kan op dit moment. Zelfvertrouwen is ver te zoeken.
    11-09-2020 18:19
    Inderdaad, hoe hebben ze in godsnaam bepaald dat Kuss 'iets' sterker was? Ze moeten Dumoulin gewoon als laatste man houden, in plaats van dit domme gedoe de hele tijd. Hij had echt nog een factor in het klassement kunnen zijn.
    11-09-2020 18:20
    Omdat Kuss niet doorrijdt naar de streep, maar Dumoulin wel. Het was Kuss die ook aan kop reed toen Pogacar vertrok.
    11-09-2020 18:20
    Nou ja kan ook zijn dat Kuss het gewoon liet lopen en dat Dumo nog steeds alles gaf om zo kort mogelijk te eindigen, maar niettemin Dumoulin is natuurlijk wel de veel betere renner dan Kuss sowieso top 5 beste ronderenners van de wereld mits in topvorm.
    11-09-2020 18:30
    Kuss reed Bernal eraf, die is echt wel een sterker wapen in de trein.
    11-09-2020 18:45
    Ik denk dat hier de ploegleiding toch eens even iets duidelijk moet gaan maken aan die jongen
    11-09-2020 19:04
    Dumoulin heeft de motor en een nog zekere klassementsambitie om door te rijden tot aan de finish. Daarentegen is Kuss als pure klimmer waarschijnlijk beter om ca 500 meter door te trekken en zo de concurrenten van Roglic op het rooster te leggen.

    Armstrong had altijd Rubiera om een flinke snok eraan te geven en was daarmee in dat opzicht waardevoller dan bijvoorbeeld Landis.
    11-09-2020 20:01
    Ja ,Kuss kan op deze steile klimmen goed uit de weg.
11-09-2020 18:24
Als ze het iets slimmer gespeeld hadden had Tom nog korter in het klassement kunnen staan toch?
Ze wisten dat Martin, en Bardet al minder waren..
    11-09-2020 19:07
    Ja, ik blijf er ook bij dat Dumoulin gewoon mee had kunnen doen voor een top 5 klassering als hij zichzelf niet had opgeofferd.

    Desalniettemin doet Jumbo het natuurlijk gewoon fantastisch met al 3 etappezeges en een mogelijke eindwinst. Dan is één dag met tactische fouten hen wel vergeven :)
11-09-2020 18:28
Ja de afspraak was ook dat Tom voor het klassement blijft rijden. Kuss is natuurlijk niet voor niets de laatste man voor Roglic geweest. Hij kan dat steile werk beter aan.
11-09-2020 18:38
[i]Edit redactie: Doe normaal.[/i]
11-09-2020 18:44
Triest dat Dumoulin zelfs niet meer als laatste man voor Roglic wordt uitgespeeld.
    11-09-2020 18:46
    Dumoulin rijdt op kop op het moment dat er nog tien man in zijn wiel zitten. Ik zou niet weten wat daar triest aan is.
    11-09-2020 18:56
    @ klaver Luister het interview voordat je een oordeel velt.
    11-09-2020 18:57
    Triest dat Kuss sterker wordt ingeschat misschien?
    11-09-2020 19:02
    Waarom zou dat triest zijn? Kuss reed vandaag de winnaar van vorig jaar eraf.
    11-09-2020 19:11
    Hij speelt ondertussen derde viool. Eerst medekopman, dan eerste luitenant en nu nog een trap naar onder op de ladder. Voor een sportman die het hoogste ambieert vind ik dat triest.
    11-09-2020 19:14
    Wat is daar triest aan? Of weer zo'n teleurgesteld jongetje dat op deze manier zijn frustraties uit?
    11-09-2020 19:24
    Jvp, dat heb ik net verteld. Speciaal voor jou: in het woord ambiëren zit het woord ambitie. Dat betekent dus dat je zelf voor het allerhoogste wil gaan = winst. Dit betekent dus het tegenovergestelde van wat Dumoulin op dit moment aan het doen is. Begrijp je het nu jongetje?
    11-09-2020 19:37
    Beetje geforceerd zoeken dit. Dumoulin rijdt vandaag een uitstekende rit in de rol die hij op dit moment heeft. Zit bij de beste elf klimmers, na recent 420 dagen zonder koers. Beetje triest om het gegeven dat in zo'n rit de uitzonderlijke kwaliteiten van Kuss, mede door het rijden van Dumoulin, optimaal benut kunnen worden, triest te noemen.
    11-09-2020 20:20
    @klaver, heeft Dumoulin ooit je vriendin afgepakt ofzo? Heb je iets tegen Dumoulin? Hij rijdt toch gewoon een prima etappe... ik snap het probleem niet zo.
    11-09-2020 20:35
    Man leer begrijpend lezen. Ik wil Dumoulin als kopman zien rijden, niet als veredelde knecht.
    11-09-2020 20:44
    Niet bolletje?
    11-09-2020 21:53
    En wat heb je aan het onhaalbare ambiëren? Maar dan nog zie ik niet in wat de ambitie te winnen te maken heeft met 'triest' dat Kuss na Dumoulin in trein zit als Kuss gewoon beter is!
    12-09-2020 04:17
    Triest dat mensen die alleen de Tour kijken hier lopen te oordelen.
    12-09-2020 09:10
    Het hoogst haalbare is de gele trui voor de ploeg in Parijs. Sommigen hier ambiëren dat alleen voor Tom Dumoulin en zien het liefst iedereen in zijn dienst rijden.
11-09-2020 19:16
Dumoulin is duidelijk wel goed. Kan het tempo net niet volgen maar kan zijn eigen tempo wel volhouden tot het eind. Niets voor niets natuurlijk tijdrijder. Ze moeten er in de tour een keer tijdritten in gaan doen van 60 km plus. De tour hoeft niet te rekenen op de Fransen want daar is elke keer wat en Dumoulin is nog het meest Frans wat daarna komt.

Ideaal: een proloog, een lange tijdrit en op de laatste zaterdag nog een bergtijdrit wat ze nu ook gaan doen.
11-09-2020 19:17
Ik denk dat een aanval van Dumoulin best mogelijk is als er nog een groep van 30 man over is die wil sparen voor een finale. Meeste kans om weg te rijden op het vlakke. Meestal hebben ze geen ploeggenoten meer over die het vuile werk kunnen opknappen. Alleen EF, Bahrein en Movistar zie ik nog voldoende renners aan boord hebben op dat moment om energie te steken in het terughalen van Tom.
11-09-2020 19:18
Kuss reed op kop met nog 5a 6 man in zijn wiel. Die is fit gewoon ontzettend sterk. Wat is daar dan triest aan. Je zult wel teleurgesteld zijn dat Tom de Tour niet wint. Maar dit triest vinden slaat nergens op!
11-09-2020 20:49
Wel een totale deklassering van Ineos.. Het offensief kwam amper in de buurt van losse flodders. Overcompensatie en bluf, bekroond met dik een halve minuut aan de broek van Egan.. Schrijnend om te zien hoe die jongen er aan toe was na de finish.
11-09-2020 20:58
Tom verliest op deze klim, die hem niet echt ligt, toch niet (heel veel) meer tijd
dan andere jaren op soortgelijke klimmen!?
En dit nadat hij ook nog een serieuze kopbeurt heeft gedaan!
Ook op het vlakke stuk reed ie op kop als hij daar in het wiel had kunnen zitten was ie hoogstwaarschijnlijk nog iets korter geëindigd.
Dit was 1 van de zwaarste ritten deze tour. Het lijkt vooralsnog niet dat Tom verslechterd. Het lijkt dan eerder een mentale beperking (van het hele team) dan een fysieke dat Tom niet in top 5 staat.
    11-09-2020 22:04
    Onzin in de Vuelta die Aru wo remonteerde Dumoulin zelfs Froome nog voor etappe winst op een onregelmatige muur. In de Tour die Thomas won verloor die enkel op Thomas op explosiviteit vlak voor de top. Tom is na een lange absentie goed maar geheel logisch niet goed genoeg. Hoe graag we dat ook willen!
11-09-2020 21:13
Het zou mooi zijn als ze hem proberen mee te laten glippen met een grote groep, om de druk bij andere ploegen te leggen ipv zelf moeten rijden. En dan wordt het interessant of ze hem laten rijden, en zo ja, tot hoever.

Hij is in ieder geval zeker in orde: niet om de tour te winnen, maar wel om een sleutelrol te vervullen. Hopelijk houdt Roglic stand in de derde week.
11-09-2020 21:26
Ik hoop dat Tom de eer van Nederland redt door een ritje te winnen.
11-09-2020 23:26
Ik heb Valverde of Nibali nooit dit soort uitspraken horen doen. Tom moet de druk die hoort bij het kopman zijn en giro winnaar zijn niet uit de weggaan, ook niet als hij nog niet in topvorm is. Het doet iedereen pijn in de ogen om hem te zien knechten. Beter meer tijd verliezen, sparen voor de tijdrit en een etappe pakken, dan weet hij weer wat winnen is.
12-09-2020 01:00
Ik heb hier nog eens diep over nagedacht. Ik blijf vinden dat een Nederlandse ploeg met een Nederlandse sponsor voor een Nederlander moet rijden.
En dat het tegen de natuurlijke gang der dingen is om dat niet te doen . En dat daar uiteindelijk geen zegen op kan rusten. En niet goed aflopen kan.
Een soort van natuurwet.
    12-09-2020 08:21
    Jammer voor je, maar wielrennen is niet meer het wielrennen van 30 jaar geleden. Net als voetbal.

    Fredje weer dames en heren! Aandacht!
12-09-2020 07:36
En welke ploegen hebben een kopman overeenkomend met de nationaliteit van de hoofdsponsor? Zijn er niet zo veel hoor dus natuurlijke gang van zaken?????
12-09-2020 07:38
Ze zijn inderdaad heel sterk.... Helemaal niet om te provoceren maar niemand die zich hier vragen bij stelt? De vorige jaren, toen sky/ineos domineerde, vlogen de verdachtmakingen over en weer. Nu niks, terwijl ze ineos overvleugelen. Valt me gewoon op.
    12-09-2020 08:20
    Omdat er wel wat vreemde dingen gebeurde bij Sky....
    Bij Jumbo zie je rustig een stijgende lijn de afgelopen 5 jaar.
    12-09-2020 09:14
    Jij stelt iig een vraag...
    12-09-2020 09:35
    Zou goed zijn als bruyneel hier zijn licht over zou laten schijnen ipv de zoetsappige achteraf stukjes.

    Want als hij ergens kijk op heeft is het hoe je ploegen optimaal prepareert...
12-09-2020 09:47
Tom kan leren van Egan. Diens reactie op zijn verlies in de 13e etappe vind ik veel volwassener en krachtiger. Lijkt me goed voor de sfeer in en de verdere inzet door die ploeg.
De eerste dagen had Tom duidelijk problemen met praten over zijn eigen prestaties en ambities. Nu spreekt Tom over de goede prestaties als ploeg. Dat moet Primoz doen als bedankje en de ploegleider als verantwoording van ( en aan) zijn leiding en als stimulans voor de hele ploeg.
    12-09-2020 10:09
    Ik volg je niet helemaal...

    Waarom mag Dumoulin niet praten over de prestaties van de ploeg? Waarom zou dat voorbehouden zijn aan Roglic?
    Wielrennen (en zeker in de grote rondes) is een teamsport. En de gele trui naar Parijs brengen is een teamprestatie. Daar krijgt iedereen een hele vette bonus voor.

    Dat botst vaak met het supporteren voor een individu. Want die moeten hun eigen kansen opofferen voor het "hogere doel". En zeker in een "klassiek" land als Belgie doet dit vaak pijn. Daar is wielrennen toch meer gebaseerd op individuele helden ipv collectieve prestaties.

    Wie weet verandert dat wanneer Evenepoel voor het eerst in de positie komt om te strijden voor een overwinning in een grote ronde, en het besef ontstaat dat dit toch nog veel mooier is dan een groen shirtje of een etappe overwinning.
12-09-2020 11:17
Als Dumoulin fan bedenk ik me dat dit zo wel een mooie Tour is om terug te komen. Jezelf uit de bilnaad werken om iemand anders uit je ploeg te helpen, en zo weer terug wielrenner te worden.

Dat Kuss de laatste man was is iets van de ploeg, en Tom staat daar helemaal achter. Hebben jullie Kuss niet nee zijn schudden op de voorlaatste col toen ie voorop wilde rijden?

En Tom is goed doorgereden gisteren. Weer twee mensen vielen eruit. En ALS Tom een goede tijdrit rijdt wint ie twee minuten of meer op veel van de mannen voor hem, en rijdt ie zo comfortabel de top10 binnen.

Reacties zijn gesloten.