Tom Dumoulin komt top-10 binnen: “Maar we moeten op onze hoede blijven”
foto: Cor Vos
zondag 13 september 2020 om 18:52

Tom Dumoulin komt top-10 binnen: “Maar we moeten op onze hoede blijven”

Tom Dumoulin was in de finale van de bergetappe naar de Grand Colombier een belangrijke knecht voor Primoz Roglic. De Limburger van Jumbo-Visma bepaalde het tempo in de laatste kilometers, werd twaalfde in de rituitslag en klom zo de top-10 van het klassement in. “Ik ben blij dat de rustdag is gekomen”, aldus Dumoulin na afloop tegen de NOS.

“Primoz voelde zich heel goed en wilde echt gaan voor de etappewinst”, legt Dumoulin uit. Jumbo-Visma besloot daardoor om een strak tempo te kiezen in de bergrit naar de Grand Colombier, maar Roglic kon het niet afronden. Hij werd na een sprint tweede achter Tadej Pogacar. “Collectief waren we super sterk, dat was mooi om te zien. Jammer dat we dan de etappe mislopen.”

“Het is best moeilijk om een rit te winnen”, aldus Dumoulin. “Primoz is natuurlijk ook explosief. Hij ging zelf aan op 500 of 600 meter van de streep, dat had hij misschien niet moeten doen, maar dat is allemaal achteraf.” Over zijn eigen optreden is Dumoulin blij. “Gelukkig was ik heel goed”, zegt hij. “Ik heb best wel een moeilijke week achter de rug, het is echt niet elke dag feest. Gisteren en vandaag ging het langzaam beter.”

Dumoulin ziet Roglic een aanval plaatsen – foto: Cor Vos

‘We moeten wel op onze hoede blijven’
Dat de Tourzege is nog niet binnen is, weet Dumoulin. “Het ziet er goed uit. Maar je ziet ook vandaag, Primoz had veel zelfvertrouwen, maar toch blijkt Pogacar net iets te sterk te zijn. We moeten wel op onze hoede blijven. Het kan zomaar omslaan in de laatste week en daar moeten we voor waken.”

De ineenstorting van Egan Bernal zag de klimmer van Jumbo-Visma tijdens de rit wel aankomen. “Hij had het al zwaar op de eerste klim, hij ging daar aan het staartje. Daarna is Kwiatkowski naar de auto gegaan om pijnstilling te halen. Dat kan ook een spel te zijn natuurlijk, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Misschien heeft hij weer last van zijn rug, dat weet ik niet”, aldus de nummer tien van het klassement.

45 Reacties
13-09-2020 18:56
Zonder dat knechten kon hij voor een podium gaan. Maar wat ik belangrijker vind: gaat hij naar de Vuelta ja of nee? Als zijn vorm zo blijft groeien is hij daar de absolute topfavoriet. Laten we het hopen!
    13-09-2020 23:00
    Laten we het hopen. Hopelijk Bennett of Kuss ook nog Vuelta.
    14-09-2020 01:21
    Hopen dat Roglic de Vuelta niet rijdt.
13-09-2020 19:00
Heeft toch wel bewust steeds doorgereden om niet op hele grote achterstand te raken.. En kan in de tijdrit misschien nog 1 of 2 plaatsjes stijgen..
    13-09-2020 19:09
    Denk niet dat het hem echt veel uit zal maken of hij 5 of 15e wordt...
    13-09-2020 23:03
    Hopelijk gaat ie voor winst in de tijdrit. Vergelijkbare tijdrit met het WK in Bergen. 30km relatief vlak en dan een klim van 6 km a 8,5%. In Bergen was het 28km relatief vlak plus een klim van 3,5 km a 9%.
13-09-2020 19:02
Bij Tom draait alles om het vertrouwen in zichzelf, als je vandaag ziet hoe goed hij al weer is dan kun je alleen maar concluderen dat hij zichzelf eerder in deze ronde tekort doet. Het mooiste vond ik vandaag zijn kenmerkende korte beweginkjes met de schouders waardoor je denkt dat hij moet afgeven en er vervolgens weer een snok aan geeft. Hij heeft vandaag laten zien wat voor immense motor er nog in hem zit. De enige brandstof die hij nodig heeft is zelfvertrouwen.
    13-09-2020 19:59
    Inderdaad, het probleem is denk ik structureler. Mentaal is hij geen topper. Het lijkt ook dat hij zich comfortabeler voelt in een knechtenrol, misschien is dat ook de reden dat het nu goed gaat omdat de druk eraf is.
    13-09-2020 22:13
    @friketje Wat een kul. Mentaal zit het prima bij Tom. Anders win je geen Giro en wordt je geen tweede in de Giro en Tour. Dumoulin moet het vertrouwen in zijn eigen lijf, in koers vooral, weer terugvinden. Zolang niet in competitie geweest en een pittige blessure. Heel logisch. Deze Tour is heel belangrijk voor hem met het oog op volgend jaar.
    14-09-2020 09:05
    Want het vertrouwen terugvinden in jezelf is niet mentaal...
13-09-2020 19:06
Gaat een bijzondere derde week worden.

Vluchters kun je laten rijden, scheelt eventuele boni's voor Pogacar. Vraag me af wie de boel gaat controleren als Jumbo een man mee stuurt in de ontsnapping. Ineos heeft er geen belang bij.

Alleen Astana, Movistar of Bahrain is eventueel sterk genoeg, maar hebben er geen belang bij als het de top 10 plek niet in gevaar brengt. Alleen ploegenklassement ;).
    14-09-2020 06:35
    Movistar gaat TJV niet zomaar in de ontsnapping laten omdat die het ploegenklassement willen winnen
13-09-2020 19:09
Tom was vandaag echt sterk. Net als Tony, Robert, wout en Sepp trouwens. Hopelijk kunnen de Haters nu ook eens iets positiefs brengen..maar zal wel stil blijven.
    13-09-2020 19:21
    Wat bedoel je met haters? Ik zie hier niet veel haat tegen Jumbo of Dumoulin.
    Kritiek is er wel en dat mag toch een recht zijn om kritiek te hebben, helemaal als dat gefundeerd is.
    Jumbo was heeel erg strek vandaag , credits voor hen.
    Helaas doet het de koers geen enkel goed, man wat was het saai...
    13-09-2020 19:39
    Sterke Dumoulin vandaag. Net als, opnieuw, WVA, Gesink en Martin. Kuss zat nog klaar. Bennett vond ik weer mager.

    Blijf wel bij de mening dat Dumoulin, Bennett en Kuss de voorbije 2 weken meer hadden kunnen (moeten) bijdragen.
    13-09-2020 19:48
    @burdin.. Hoe bedoel je meer bijdragen? De intensiteit leveren ze wel, dat die niet altijd goed gemanaged wordt is een tweede. Duidelijkheid scheppen is moeilijk in het heetst van de strijd, echte leiders staan dan pas op.
    13-09-2020 19:54
    Meer werken, minder sparen voor wat nog komen moet.
    13-09-2020 20:59
    Jalabert zei dat het berewerk dat JV levert tot nu toe in de derde week misschien niet meer vanzelf gaat. Dan is het toch slim als je een aantal renners wat meer spaart.
    13-09-2020 21:59
    @Burdin, Als je er al iets van moet vinden, dan hebben Dumoulin, Kuss en Bennett de afgelopen 2 weken eerder teveel krachten verspeeld dan te weinig. Zij in de finales van de 3e week nog hard genoeg nodig en je wilt niet dat als 1 van hen een mindere dag heeft de andere 2 al leeg zijn door het werk in de eerste 2 weken...
13-09-2020 19:20
Dumoulin komt steeds beter in vorm. In een ontsnapping zullen andere ploegen niet snel laten gebeuren, wel zie ik een kans voor hem om de tijdrit te winnen.
Benieuwd of hij na de Tour naar de Vuelta gaat. Als hij deze vorm kan vasthouden is hij daar een van de favorieten.
13-09-2020 19:25
Ik was tegen de overstap van Dumoulin naar Jumbo-Visma omdat ik bang was dat Jumbo-Visma daardoor een tweede Ineos ploeg zou worden. Die angst is jammer genoeg uitgekomen en Jumbo-Visma (althans de klassementsploeg van Jumbo-Visma) zal ik daardoor waarschijnlijk net zo gaan haten als de Ineos ploeg. Ik hoop dat Pogacar deze Tour wint zodat aanvallend koersen wordt beloond. Jammer dat ik steeds opnieuw wordt teleurgesteld door de Nederlandse ploegen waar ik een fan van wordt. Eerst de Raboploeg, toen het huidige Sunweb en nu Jumbo-Visma...
    13-09-2020 19:32
    Misschien moet je eens aan zelfreflectie gaan doen als je steeds teleurgesteld wordt. Wie weet ligt het wel aan jezelf en niet aan die ploegen...
    13-09-2020 19:33
    Het is nou ook niet zo dat Pogacar veel aanvalt deze tour. Hij heeft eigenlijk maar 1 etappe echt aangevallen en toen kreeg hij na een tijdje de ruimte omdat hij op achterstand stond.
    13-09-2020 19:37
    De koers wordt er niet leuker op als er 1 ploeg zo sterk is.
    Helaas zien we dit al heeel lang met verschillende teams
    13-09-2020 19:40
    @Spartacus
    Natuurlijk ligt het ook aan mijzelf en hetgene waar ik plezier aan beleef qua wielerliefhebber. Dat neemt niet weg dat Nederlandse ploegen om de een of andere reden steeds dogmatischer te werk lijken te gaan en vergeten wat hun daarvoor naar de top heeft gebracht. Er zijn veel wielerliefhebbers die het verschikkelijk vinden om elke keer één ploeg de Tour geheel zien domineren. Ik ken veel mensen die de Tour daarom niet meer kijken maar wel naar de Giro en/of Vuelta en de klassiekers kijken.

    @reusjen
    Dat is toch één keer meer dan bijna elke andere klassementsrenner.
    13-09-2020 20:20
    Jumbo kan onmogelijk een 2e Ineos zijn. Nog al een verschil hoe Jumbo aan dit niveau komt ten opzichte van Ineos. Grotendeels zelf opleiden vs Veel kopen
    13-09-2020 21:14
    @Ghostwriter,

    Pogacar valt ook niet briljant veel aan. Sterker nog, eigenlijk wordt er in de Tour al jaren weinig aangevallen. Suprematie van Sky/Ineos en nu TJV? Of de angst om in de Tour te verliezen groter dan de wil om te winnen...?

    Dat is niet TJV of Sky/Ineos: dat is de Tour. Alles ligt onder een vergrootglas, alle toeval wordt uitgesloten. In bergritten, in sprintersritten. Zelfs de kansloze ontsnapping komt er niet meer omdat die kansloos is.

    Ik denk dat je beter kunt wachten op de Giro of Vuelta. Daar is altijd meer strijd te zien, meer onverwachte wendingen. Zelfs vanuit de blokken TJV of Ineos...
    14-09-2020 01:27
    Teleurgesteld in Jumbo-Visma omdat ze zo sterk zijn, dat is een bijzondere! Ik ben ook geen fan van de ploeg, maar dit slaat natuurlijk nergens op. Je kunt er alleen maar respect voor hebben. Wat moeten ze dan doen om het jou naar de zin te maken?
    14-09-2020 06:42
    Ja man, die pogacar valt echt veel aan zeg.
    14-09-2020 08:08
    Ik snap niet dat je zoveel haat kan opbrengen, het is maar wielrennen. Je kan niet verwachten dat er altijd spektakel is.
    14-09-2020 10:21
    @rogierb
    Ik ben dus juist wel een fan van de ploeg. Alleen zal dat niet lang duren als ze zo blijven koersen. Dat vind ik namelijk de saaiste manier van koersen die er is die deze eeuw de Tour domineert en daardoor by far de minst leuke grote ronde maakt. Ik werd fan van Jumbo-Visma vanwege de manier waarop ze koersten en talenten ontwikkelde. Nu koersen ze als een tweede Ineos ploeg en besteden ze enorm veel geld aan reeds gevestigde namen als Dumoulin.
13-09-2020 19:45
Ik denk dat Tom, mits hij deze vorm kan vasthouden en zn zelfvertrouwen een boost krijgt, de aan komendevweek nog gaat verassen. Er gaan er nog meerdere doorheen zakken. Ik durf zelf te stellen dat Tom top 5 gaat rijden. De ploeg rijd zo hard dat de eenlingen dat de kop gaat kosten. Het was zonde dat dumoulin zich in die ene bepalende rit onnodig op kop had gezet. Kom op Tom je kunt het!
    13-09-2020 23:08
    Quintana gaat ie nog wel voorbij en wellicht Mas nog, maar denk niet dat hij de rest nog kan pakken. Die strijden om plekje 3 op het podium en zullen dus alles geven. Nummer 7 Landa staat maar 45 seconden achter Nummer 3 Uran. En Tom staat al 3 minuten achter Landa. Waar maakt Tom 3 minuten goed op Landa of de rest van die mannen?
13-09-2020 19:51
En Van Aert 19e! En dat op slechts 1 uur en 12 minuten.
    13-09-2020 20:32
    24e
    13-09-2020 22:37
    Ah, ze hebben het aangepast op PCS.
13-09-2020 19:54
@reusjen, op die steile slotklim viel hij ook aan, waarna Roglic meeschoof.
    13-09-2020 21:35
    Klopt, maar dat zijn meer korte speldenprikjes, Roglic deed dat vandaag ook.
    Persoonlijk denk ik dat deze tour gewoon te zwaar is. Renners durven niet aan te vallen omdar ze dan later het deksel op hun neus krijgen en de etappes waar ze bergop finishen zijn ze al zo uitgepierd dat een echte aanval er ook niet in zit.
13-09-2020 20:21
Was een behoorlijk saaie rit vandaag. Team Jumbo erg/te sterk, maar het is ze niet kwalijk te nemen dat ze proberen de tegenstanders zoveel mogelijk op te roken. Is ook deels gelukt met geweldige Gesink en WvA. Meen wel eerste barstjes te zien bij Roglic, niet meer zo frisse sprint als eerdere ritten. Pogacar deze keer iets sterker maar ook niet overtuigend, durft niet echt aan te vallen en blijft maar wachten. Denk dat Dumoulin vandaag sterker was dan Roglic, misschien Kuss ook wel.
13-09-2020 21:20
Afhankelijk van of de Tour na de rustdag verder gaat (Corona) is het misschien wel zaak om druk te zetten op Pogacar en zijn ploeg.

Ik denk dat ik zou proberen om Dumoulin mee te laten glippen in de ontsnapping tijdens een van de laatste bergritten. Ik weet niet welke ploegen meteen gaan werken om het gat dicht te rijden. Want heel veel sterke blokken heb ik niet gezien. Hooguit EF met Uran.

Het is misschien een riskante tactiek aangezien je dan een helper mist op de laatste klim. Maar ik denk persoonlijk ook dat het een riskante tactiek is om te denken dat deze voorsprong voldoende is met alles wat nog komt (als het komt...)
    13-09-2020 21:56
    Ik denk dat Ineos gaat aanvallen om nog iets van deze fletse Tour te maken,Tom inderdaad meesturen om de rest uit de tent te lokken,kijken welk team nog voldoende kracht heeft om die situatie recht te zetten.
    13-09-2020 23:10
    Je moet niet vergeten dat er nog 6 ploegen rijden om plek 2 en 3. Die zullen Dumoulin niet veel ruimte geven, aangezien een plekje op het podium veel waard is. Op dit moment is het gewoon controle houden en dus geen Dumoulin laten ontsnappen, hoe saai het ook is.
    13-09-2020 23:23
    Roglic leek vandaag niets over te hebben. Wat gaat JV doen als hij dinsdag of woensdag moet lossen, mag Dumoulin dan doorrijden?
    13-09-2020 23:42
    Ligt er maar net aan hoeveel Jumbo-renners er nog in de buurt zijn en waar Roglic gaat lossen. Maar ik denk niet dat het gaat gebeuren. Roglic kwam vandaag wat beroerd uit met zijn sprint. Maar hij heeft nog 40 seconden. Dus het is aan Pogacar om aan te vallen.
14-09-2020 08:12
Heel veel respect voor de mens en wielrenner die Tom Dumoulin is. Het feit dat hij er nu doorheen komt toont juist zijn mentale weerbaarheid. Toen hij vandaag op kop reed, leek hij een paar keer te willen afgeven, maar hij zette zichzelf toch weer in gang.

Reacties zijn gesloten.