Tom Dumoulin kampte tijdens Tour met zadelpijn
foto: Cor Vos
zondag 27 december 2020 om 18:42

Tom Dumoulin kampte tijdens Tour met zadelpijn

Tom Dumoulin had de voorbije Tour de France last van zadelpijn. Dat blijkt uit de documentaire die de NOS uitzendt over de Tour van Jumbo-Visma. Mede door die blessure gaf Dumoulin zijn goede klassement op in de Pyreneeën.

“Ik zit met zoveel pijn op de fiets. Dit kan zo niet langer. Ik zit zo verkrampt op m’n fiets. Ik heb overal pijn”, vertelde een emotionele Dumoulin na afloop van de achtste rit naar Loudenvielle, waarin hij zich volledig opofferde voor kopman Primož Roglič.

“Ik ben maar op kop gaan rammen, dat was natuurlijk helemaal niet slim. Dat was gewoon op emotie. Vanwege de pijn. Dat was gewoon stom. Daar hadden we uiteindelijk niets aan”, aldus de Limburger na afloop, die zijn knechtenactie niet overlegd had met de ploegleiding.

De ploegleiding van Jumbo-Visma ziet het zitvlakprobleem van Dumoulin aan. Ploegleider Arthur van Dongen noemt het een soap. “Nu moet de aandacht naar de rest van de ploeg, maar met Tom is het nu klaar”, reageert Merijn Zeeman. Ook Grischa Niermann doet zijn zegje. “Het blijft wel zo dat we hem nog nodig hebben hè. Ik zou ook liever zeggen: stap maar af en ga naar huis.”

Uiteindelijk werd Dumoulin nog zevende in het eindklassement van de Tour de France, op bijna acht minuten van eindwinnaar Tadej Pogačar. Jumbo-Visma moest met Roglič genoegen nemen met de tweede plek in Parijs.

Bekijk hier de documentaire ‘Code Geel’ van de NOS over de Tour van Jumbo-Visma

134 Reacties
27-12-2020 18:46
Wat was ook alweer de mening van de stuurlui hier?
    27-12-2020 19:47
    https://nos.nl/video/2362226-code-geel-achter-de-schermen-bij-jumbo-tijdens-dramatische-tour-ontknoping.html
27-12-2020 18:50
Onthullend, Vooral Niermann die ik van de ploegleiding de meest sterke persoonlijkheid vindt is snoeihard maar strategisch eerlijk hier. Hij is ook nogal close met Roglic en weet dat Tom op dat moment voor onnodige afleiding van het einddoel zorgt.
Ook het slot met Primoz en Plugge is interessant. Het kan natuurlijk puur de teleurstelling zijn maar Roglic lijkt toch vraagtekens te zetten bij Tadej en diens tijdrit.
    27-12-2020 19:04
    Is er een mogelijkheid om dit vanuit België te bekijken? De Video kan niet bekeken worden vanuit mijn land staat er.
    27-12-2020 19:04
    Roglic was natuurlijk niet de enige die vraagtekens stelde, dat waren er een heleboel meer.
    27-12-2020 19:05
    @Lander, op de site van de NOS?
    27-12-2020 19:07
    @lander: Op je tv? NPO1 is toch in België te zien?
    27-12-2020 19:25
    Het slot met Roglic en Plugge was zeker interessant. Lijkt een indirecte "beschuldiging" maar zoals Marik zegt waren er natuurlijk veel meer die vraagtekens hadden gezet bij deze prestatie.

    Wat me wel opviel was dat Pogacar zonder powermeter reed na de wissel. Daarnaast zal die belachelijke helm van Jumbo ook niet in het voordeel hebben gewerkt
    27-12-2020 20:05
    Zouden ze ook zo naar van Aert kijken?
    27-12-2020 20:39
    @lander luypart, werkt dit in Belgie:

    https://www.youtube.com/watch?v=c7QUeLH6nTY
    27-12-2020 20:49
    Nope, maar zie net dat sporza de volledige docu ook online heeft staan. toch bedankt!
    27-12-2020 21:14
    Eventueel via NPOgemist.
    27-12-2020 23:51
    Veel interessant nieuws dat we nog niet wisten, die pijn moet echt vreselijk zijn geweest. En de bevestiging dat Pogacar iets onmogelijks deed in de tijdrit, nota bene ook nog in een niet zo aerodynamische houding. Maar dat wisten de meesten al wel.
27-12-2020 19:10
Al die 'rand sh*t' heeft Jumbo teveel energie en bijgevolg de eindzege gekost.
    27-12-2020 19:14
    [i]edit wf: niet doen[/i]
27-12-2020 19:18
Benieuwd in welke context die uitspraken zijn gedaan. Morgen maar eens kijken. Zadelpijn of derde bal? De tweede kan je echt niet normaal mee fietsen, uit ervaring.
    27-12-2020 19:21
    Derde bal wat ik begreep
    27-12-2020 21:00
    Lijkt me heel pijnlijk, gelukkig geen ervaring mee :D
27-12-2020 19:26
Ik vind het wel nieuws dat Roglic èn Dumoulin redelijk uitgesproken zijn over de prestatie van Pogacar. Daar zit geen Spaans tussen hoor, ze vertrouwen het voor geen meter. En dan hebben we de gesprekken in alle andere ploegbussen nog niet gezien.
Ook ik vond/vind het een ongeloofwaardige prestatie van Pogacar en vind het ergens ook wel geruststellend dat er van binnenuit de nodige vraagtekens zijn.
    27-12-2020 19:29
    Zij zijn absoluut niet de enige. Bij veel kenners en journalisten hoor je het tussen de regels door. Het is ook gewoon bizar dat hij op het vlakke al even hard reed als Dumoulin, en vervolgens ook nog veel harder die klim op kon.
    27-12-2020 19:42
    Ik begrijp hun verbazing wel omdat Tadej juist in de voorgaande etappes niks beter was dan Primoz, zowel op de Loze als de rit erna met dat onverharde stuk bergop was hij niet in staat om Roglic pijn te doen. Dan is de tijdrit wel een enorme uitschieter. Daar staat tegenover het geklungel met die helm en het psychologisch effect van de eerste vlakke kilometers. Dat hij daar al wegrijdt van Roglic in tijd zal een klap van jewelste zijn geweest voor Primoz wat tot verkramping kan leiden. Pogacar reed boven de 7 watt per kilo lichaamsgewicht en dat is na drie weken wel uitzonderlijk. Maar meer dan speculatie is het ook niet als je het verschil in tijd wil verklaren.
    27-12-2020 19:51
    Het zij natuurlijk 2 verschillende disciplines. Loze was een afmattingsslag en de planche meer ‘wie kan er nu nog het allerhardst?’ Als er al vraagtekens geweest zijn zal dat name een direct gevolg van de deceptie zijn.
    27-12-2020 19:57
    Deze docu geeft weer eens de onderschatting van Pogacar weer. Primoz is een finalerijder maar een minder sterke renner dan Tadej. Als Primoz en tijdrit op niveau had gereden zou hij voor Dumoulin in de tijdrit gefinisht zijn en zijn tour gewonnen hebben. Maar Primoz viel door de mand.

    Dumoulin openbaart zich als de renner waarvan iedereen bij Sunweb al wist wat hij is:

    Een enorme mauwert.
    27-12-2020 20:04
    Wat zou Pogacar dan volgens jullie gedaan hebben waardoor hij zo hard reed? Een motortje lijkt me onmogelijk, want beide fietsen zullen gecontroleerd zijn. Een middel dat niet gedetecteerd kan worden, maar waarvan je wel heel veel harder gaat fietsen lijkt me ook niet bepaald aannemelijk.

    Ik hou het er op dat het grootste talent van de wereld een topdag had en vantevoren is onderschat. Daarnaast sprak Roglic van te voren over pijn in zijn heup als hij op de tijdritfiets zat, dus ik denk dat hij ook niet optimaal heeft gepresteerd.
    27-12-2020 20:21
    Ik hoorde laatst Jose De Cauwer nog tegen iemand zeggen dat het peloton nu 95% clean is. Ik zie ook niet in waarom een toptalent als Pogacar Iets zou nemen in de Tour nota bene om hem te kunnen winnen? Er is gewoon een enorme goude generatie wielrenners waar hun begeleiding bij de jeugd ook zo veel beter is dan vroeger.
    27-12-2020 20:34
    Ben het enerzijds met Romans eens als het gaat om de verschillende disciplines. Maar feit is dat Roglic in de dagen voorafgaand aan de tijdrit de overhand had, en er keer op keer beter uitzag dan Pogacar in deze andere disciplines. En dat Roglic ook gewoon een meer dan degelijke tijdrijder is.

    Maar meest opvallend vond ik de uitspraken van Dumoulin. Als die zegt dat hij bij zijn wereldkampioenschap op 1,5 minuut was geeindigd mocht Pogacar daar zo'n tijdrit neergezet hebben. En de conclusie dat Roglic 4!!!! % tekort komt. Een wereld van verschil in een sport die het de laatste tijd moet hebben van "marginal gains".

    Als je dit soort prestaties neer kunt zetten na 3 weken uitgewrongen te zijn in de TdF, dan krab ik toch achter mijn oren. En volg helaas te lang wielrennen om naief alles voor waar aan te nemen.
    27-12-2020 20:42
    Ik blijf ook nog altijd mijn vraagtekens zetten bij deze prestatie hoor. Kijk, dat hij zo veel tijd pakt op Roglic, die wellicht door de spanning, vermoeidheid en zenuwen, een mindere tijdrit neerzet, dat kan. Maar hij pakt ook 1:30 op Dumoulin, Porte en van Aert, wat gewoon 3 fantastische tijdrijders zijn, die alle drie na afloop zeiden, dat ze een toptijdrit gereden hebben.
    Dat Pogacar van die gasten wint met 20, 30 seconden ok, maar met anderhalve minuut.
    Zeer verdacht als je het mij vraagt. Als de Lancen, Landissen en Rico's van deze wereld ons iets geleerd hebben, is het wel dat wanneer iets heel onwaarschijnlijk lijkt, dat het meestal ook is...
    27-12-2020 20:44
    Of een heel team dat plots alles en iedereen kapotrijdt, inclusief de classicus die ineens met de beste klimmers mee boven komt ondanks dat ‘ie een kilootje of 15 meer meesleept...
    27-12-2020 20:52
    Een heel team? Onzin. Ik denk zelfs dat bijna iedereen onder zijn niveau reed, deze Tour. Gesink was goed, Bennett en Kuss waren in de Vuelta een stuk beter, Martin heeft zn beste jaren gehad, Jansen niet gezien en Tom is ook nog niet terug op zn oude niveau. Alleen van Aert was fantastisch het hele jaar, maar ook weer niet op een verdachte manier. Hij reed bv in de klassiekers en op t WK niet iedereen op minuten achterstand.
    JV was dit jaar door omstandigheden gewoon veel beter dan de rest, zal komend seizoen vermoedelijk al heel anders zijn
    27-12-2020 20:56
    Wat poga gedaan zou kunnen hebben: bloeddoping. In principe niet traceerbaar. Is nog semi-legaal in Slovenië. UAE bouwt een enorm hoofdkwartier in Slovenië. De begeleider van Poga is een van de grootste dopeurs ooit.

    Ik zeg niet dat het zo is, maar ik zeg wel dat de omstandigheden op z’n minst verdacht zijn.

    En nogmaals: hoe kan Poga in Gods naam op het vlakke net zo hard als Dumoulin rijden? Dan trapt ie 7-8w/kg.

    En wie van TJV is er opeens zo doorgebroken dan? Wout kon altijd al tijdrijden, primoz staat al sinds jaar en dag bekend als goede wielrenner en Tom viel eigenlijk alleen maar tegen, toch?
    27-12-2020 20:56
    [i]edit wf: laat insinuaties achterwege svp[/i]
    27-12-2020 20:59
    Mijn beste Checco, waarom moet in dit bericht de Hollander worden gebasht? Bezig met een persoonlijke kruistocht? Ik ben het wel echt beu met die paar trollen hier, pfff lazer lekker op man.
    27-12-2020 21:01
    Omdat Tom zelf aangeeft dat die tijdrit wel goed was en dat hij dezelfde waardes trapte als tijdens het WK dat hij won en waar hij bv Froome op meer dan een minuut zette. Als je dat doorrekent betektent het, dat Froome 2:30 ong op Pogacar zou hebben verloren. Froome he, geen kleine smurf. Dat vind ik vrij verdacht ja
    27-12-2020 21:02
    Weer inhoudelijk to the point als altijd, onze Marik.
    27-12-2020 21:03
    Marik +1.
    Ook ik ben die persoonlijke kruistocht van Checco tegen de "ollanders" ook wel een beetje zat. Ik heb een aantal van dit soort reacties gemeld bij de mods, want uiteindelijk kan ik niet meer doen dan dat.
    27-12-2020 21:04
    @checco

    Ik reageer wel inhoudelijk. Misschien even reageren op mij dan, of is dat te moeilijk voor je? ;)
    27-12-2020 21:08
    Bovendien mijn beste Checho.
    Wanneer we jouw logica gaan volgen, betekent dit dat Pogacar meer dan 1:30 wegrijdt van Dumoulin, van Aert en Roglic. Drie leden van een team die volgens jou, verdacht aan het rondfietsen was... en daar 1:30 op pakken...als dat niet verdacht is...
    27-12-2020 21:09
    Ik vind persoonlijk Jumbo helemaal niet meer of minder verdacht dan Pogacar, maar kijk er dan ook niet naar vanuit mijn kamertje met Jumbo-Visma behangpapier ;-)
    27-12-2020 21:11
    Poeh wat vermoeiend Checco... snap dat zeikerige op die ‘Hollanders’ niet zo. Zeur je ook zo op Belgische fora?

    Om topic: Ik hoop dat we over 5 jaar duidelijkheid hebben. Alleen dat er iets niet helemaal pluis lijkt, is wel duidelijkheid. Als renners er zelf echt niet bij kunnen, dan is dat toch vrij frappant te noemen.
    27-12-2020 21:12
    Hmmm Checco gaat toch ook meedingen voor de Hollow Knight trofee. Het is spannend, gaat tussen beer en Checco.
    27-12-2020 21:15
    @Fietshemerin6: niet echt, die zijn gewoon ontgoocheld dat ze hebben verloren. Zeker onze Tom heeft wel al ‘ns laten zien daar niet altijd op de beste manier mee om te kunnen gaan.
    27-12-2020 21:20
    Toch knap hoe je kan zeuren over gebrek aan inhoudelijke reacties, en mijn inhoudelijke reactie gewoon kan negeren Checco. Zegt veel over je.

    En btw: als ik zie hoe Wout op de cross rond rijdt vandaag zou het me niks verbazen als die Vlaming ook een bloed zakje heeft gebruikt ;)
    27-12-2020 21:24
    @Merlinappa: over je inhoudelijke reactie waarin je gokt op bloeddoping, hier uit de Vaderlandsche pers: https://nos.nl/collectie/13847/artikel/2349350-is-pogacar-met-zijn-waardes-bovenmenselijk-nee-maar-wel-een-toptalent
    27-12-2020 21:26
    Poga reed zonder powermeter dus die getallen zijn aannames. En dat gaat nogmaals puur over de klim. Hoe verklaar jij dat ie op het vlakke net zo hard Dumoulin reed?
    27-12-2020 21:36
    Meer talent en beter in vorm?
    27-12-2020 21:44
    Dus Poga, die in de eerste tijdrit zoek werd gereden, heeft meer talent voor tijdritten dan dumoulin, roglic en van Aert? En kan daarbij prestaties neerzetten die beter zijn dan de gouden tijdrit van Dumoulin? Waarom pakte die niet even een plak mee op het WK dan?

    Je mag het van mij geloven hoor, maar kritisch blijven kan nooit kwaad.
    27-12-2020 21:46
    Tijdritten aan het eind vd Tour moet je niet vergelijken met een tijdrit als bv. die op een WK.

    En tuurlijk mag je kritisch blijven, kan best dat Pogacar een dopingzondaar zal blijken. Vind die selectiviteit vd vermoedens gwn grappig ;-) En in dit geval zeg ik van Den Hollander, maar mss dat Belgen wel hetzelfde reageren als REV straks id slottijdrit zou worden zoekgereden door Pogi.
    27-12-2020 21:50
    Als het Wout, Mathieu of Porte was die er zo bovenuit was gekomen de laatste rit, had ik het ook verdacht gevonden. Nationaliteit maakt je niet verdacht, sommige bizarre prestaties wel.

    Maar hey, als jij dit een goede reden vind om Nederlanders te bashen; be my guest.
    27-12-2020 21:57
    Een vraagtekentje plaatsen bij jullie vraagtekens, is dat nu ook al bashen?
    27-12-2020 21:59
    Hey Checco, zijn de minderwaardigheidscomplex pilletjes op? Morgen ff naar de apotheek om nieuwe te halen. Wel mondkapje op doen, dat houdt het zuur een beetje weg bij de medemensen.
    Inhoudelijk: het was het een wonderlijke tijdrit en tegelijkertijd bestaat sport soms uit wonderlijke momenten. Dat maakt sport mooi. Gezien het verleden en de vragen die gesteld kunnen worden bij de staf/ begeleiding van team UAE, blijft het belangrijk om steeds en verder onderzoek te doen. Maar......onschuldig tot het tegendeel is bewezen.
    27-12-2020 22:11
    Merlinappa. Zelfs ik als Uae volger was zeer onder de indruk en stel me ook wel vragen. Al kunnen we wel zeggen dat die jongen net 22 geworden nog aan het ontwikkelen is. Was hij een slechte tijdrijder? Nee. Was hij in het verleden A la Roglic of Ganna? Nee. Wel kunnen we zeggen dat hij misschien zeer goed erop heeft getraind? Ze hebben de tijdrit zelf ook enorm goed verkend. Hij reed met enthousiasme en geloof. Het is niet dat Pogacar 29 jaar is en ineens zo een prestatie levert. Hij is nog zeer jong wat alleen maar in de toekomst kan bekeken worden hoe zijn volgende tijdritten zullen zijn.
    27-12-2020 22:57
    Ook wil er nog aan toevoegen dat Roglic enorm hoekig reed en dat Dumoulin bergop reed met een tijdritfiets. Zonder Tijdritfiets had die waarschijnlijk veel dichter geëindigd.
    28-12-2020 07:35
    Eens, en Pelle: iedereen die weet hoe zwaar de sport is huilt met Dumoulin mee. Hij is geen mauwerd, al kan gezegd worden dat als je uit onzekerheid kliert met je zadelstand je ook niet gek moet opkijken dat je zadelpijn krijgt.
    28-12-2020 13:53
    Komen de verdachtmakingen weer..... Jumbo heeft bij monde van Zeeman zelf inmiddels al aangegeven dat na bestudering van alle gegevens circa de helft van de voorsprong van Pogacar op Roglic wel te verklaren is. Als je zonder Jumbo bril kijkt, zie je dat een Porte gewoon zelfde tijd rijdt als Dumoulin. In de docu zit gewoon veel emotie van het moment en Dumoulin reageert wel vaker impulsief en niet reëel. Herinner me nog een ritje dat Roglic won in de afdaling :-) Roglic komt er op dat gebied veel beter uit, verspilt bijna geen onnodige energie aan allerlei zaken en is veel meer een teamplayer.
27-12-2020 19:28
Sorry hoor maar je kopstuk zo wegzetten, de Jumbo ploegleiders stapelen fout op fout.... je gaat toch niet je zadelhoogte aanpassen in de belangrijkste wedstrijd van het jaar? Net zoals je als experiment even een nieuwe tijdrithelm geeft aan Roglic in de belangrijkste tijdrit ooit.

Zeeman en Niermann sturen het beleid nog ietjes maar de rest, zijn slechts brengers van informatie tijdens de wedstrijd en hebben weinig te zoeken in zo'n managende rol. Dumoulin, Tony Martin en Roglic kunnen dat zelf nog beter blijkt.
    27-12-2020 20:12
    Helemaal mee eens, gelukkig hebben ze Verhoeven al eruit gestuurd, maar Maassen mag met hem mee van mij. Als je als ploegleider achteraf zegt dat achteraf makkelijk praten is, weet je niet wat je taak is. Als het achteraf tactisch anders had gemoeten heb je op het moment supreme laten zien dat je niet de juiste man op de juiste plek was.
    27-12-2020 20:28
    Zadelhoogte aanpassen was opmerkelijk, zeker 3,5mm, maar op dat moment zat hij al niet lekker op zijn fiets. Hij moest iets doen. Dat is niet direct de fout van de ploegleiders. Richting Tour was het ergens mis gegaan.
    27-12-2020 20:39
    Als je zadelpijn hebt en niet je goede positie op de fiets kunt vinden, dan is dat heel vervelend in een sport waar je iedere dag 5-6 uur op het zadel zit. En dan ga je op zoek naar een iets andere positie. Voor mij niet meer dan logisch. En ontzettend K.T als dat moet in een wedstrijd waar je je heel veel van hebt voorgesteld.

    En verder was er denk ik te laat de omschakeling van Bernal naar Pogacar als grootste rivaal. Ze hadden eerder de ploegtactiek moeten uistpelen. Maar achteraf is mooi wonen. Dan hadden ze met Roglic en Van Aert mee moeten draaien in de waaieretappe, had Roglic de dag daarna moeten proberen Pogacar te volgen, en hadden ze hem vaker moeten testen ipv hem meenemen naar de streep.

    Maar ja, da's allemaal heel makkelijk als je het van achteraf bekijkt.
27-12-2020 19:28
Dumoulin maakte een vreselijk slechte beurt in deze documentaire. Mentaal ontzettend zwak. De ploegleiding bleek zijn constante geklaag ook meer dan zat. En terecht.
    27-12-2020 19:40
    Topsporters zijn controlfreaks. Heb van een mecanicien van Lotto ook eens gehoord hoe obsessief een Tim Wellens soms kan zijn. Terwijl Tim net als Tom gewoon hele sympathieke gasten zijn in interviews en talkshows.
    27-12-2020 19:48
    @fdj
    Eens, laat tv beelden nooit bepalen over de mens die je ziet. Het is vertekend soms door de maker en het moment zelf. Tom is wel een piekeraar en dat hebben kijkers niet graag maar ik hou er wel van als je je twijfels uitspreekt in plaats van ze op te kroppen. Het contrast met Roglic vond ik ook mooi om te zien.
    27-12-2020 20:25
    Soms snap ik niet hoe verschillend mensen naar dezelfde beelden kunnen kijken. I zag geen mentaal zwak persoon.
    27-12-2020 21:32
    ik heb juist ontzettend genoten van de menselijkheid van Tom Dumoulin en daarbij ook de wil om door te gaan, te willen winnen en op zoek te blijven naar oplossingen i.p.v. op te geven.
    27-12-2020 23:56
    Tom Dumoulin maakt een vreselijk menselijke beurt in deze docu. Mentaal waanzinnig sterk ook, als je anderhalve week met enorme fysieke pijnen een rittenkoers afwerkt en uiteindelijk ook nog als 7e eindigt ben je gewoon keihard. Niet iedereen begrijpt dat blijkbaar.
    28-12-2020 00:22
    @SvenNysN1Fan, niemand die 3 weken tour rijdt is mentaal zwak. Al helemaal niet als je die als 7e eindigt met elke dag pijn aan je reet. Dat je het met je billetjes op een zacht kussentje vanuit de zetel durft te typen doet me elders wat mentale zwakte vermoeden.

    Gelukkig was de man waar je zo fan van bent ook al zo stabiel...
    28-12-2020 10:21
    Snap wat je bedoelt, Tom als mentaal zwak zien. Denk toch dat je het beter kunt zien als iemand die heel onzeker is over zichzelf en zijn prestaties na meer dan een jaar aan de kant staan, en balend over 3e en 4e ballen. En hij is vrij uitgesproken, prachtig!
27-12-2020 19:32
Sterk dat ie nog gewoon 7e is geworden in de Tour.

Zie Dumoulin nog wel weer een grote ronde winnen, misschien niet de Tour.
    27-12-2020 19:39
    Juist de Tour. Als je ziet hoe hij in 2018 met Giro in de benen tweede wordt dan bekruipt mij daar nog regelmatig het wat als gevoel.

    De beklimmingen in Frankrijk liggen hem enorm goed en zeker als er wat tijdritten aan verbonden zijn is hij een topkandidaat.
27-12-2020 19:47
de docu https://nos.nl/video/2362226-code-geel-achter-de-schermen-bij-jumbo-tijdens-dramatische-tour-ontknoping.html
27-12-2020 19:52
Als pogaçar de hele tour met kop en schouders boven de rest had uitgestoken had ik de laatste tijdrit kunnen begrijpen. Maar op de laatste dag minuten goedmaken op de toppers geloof ik niet dat hij dit gepresteerd heeft op een broodje pindakaas....
    28-12-2020 04:35
    Maar Roglic en van Aert rijden uiteraard wel het hele coronaseizoen op een bizar hoog vormpeil op boterhammen met Jumbo pindakaas.

    Even voor de duidelijkheid ik plak op geen van allen een verdacht-stickertje, maar de hypocrisie van deze reactie (en vele andere reacties hier) is echt stuitend. Bovendien, wat zijn de uitspraken uit die docu waard? Roglic en de gehele ploeg hebben net een mokerslag te verwerken gekregen en zitten vol in de teleurstelling die spreken allemaal puur uit emotie. Wellicht dat zij er later ook anders over dachten na een grondige evaluatie? Sjors was bijvoorbeeld ook al veel reeëler.
27-12-2020 19:56
Kees Jongkind, wat kan deze man toch geweldige sportdocu's maken. Van begin tot eind weer erg puik werk waar ik als fietsliefhebber enorm van kan genieten (met een pint op de bank terwijl de regen tegen de ramen klettert... ;-) )
    27-12-2020 21:08
    +1 Prachtige docu!
27-12-2020 20:02
De titel van de docu had natuurlijk moeten worden aangepast.
Zoals Primoz het treffend zei: "Sometimes you win and sometimes you lose."
Ik moest meteen aan de scheldende en tierende Lance terugdenken als er zelfs maar een klein dingetje fout ging en kon dat relativerende best waarderen.
27-12-2020 20:13
Mooie docu. Prachtig inkijkje, absoluut compliment aan de makers ervan.

Dingen die mij bijblijven:
- Dumoulin zat pas in het laatste stukje van de TdF lekker in zijn vel (of op zijn fiets); de rest van de TdF vol pijn en twijfel (en van beide ga je niet beter fietsen)
- Roglic lijkt me een prima kopman om voor te fietsen. Als je hoort hoe hij zegt "het is tijd om het geel te pakken om de jongens het gevoel te geven dat ze ergens voor op kop rijden."
- En het ongeloof over de tijdrit van Pogacar. Zelfs bij Roglic die zegt "als je dit soort wattages kunt trappen dan moet je iedere etappe op 1 been kunnen winnen".

Meer van dit soort inside documentaires graag!
    27-12-2020 20:23
    Ja prachtig. Roglic leek alleen even Van Aert niet te begrijpen, toen hij teleurgesteld was na etappe 2, waar hij Dumoulin aanduwde na zijn val.
    27-12-2020 20:31
    Hier sluit ik mij volledig bij aan. Vond het zelf wel jammer dat in deze docu er weinig plaats en ruimte was voor het beulswerk dat bijvoorbeeld Gesink heeft verricht.
    27-12-2020 20:58
    Fascinerende renner, Dumoulin - lijkt me ontzettend moeilijk te coachen. Zo bezien achteraf is die 7de plek een wereldprestatie. Vond ik persoonlijk het mooiste moment in de reportage, het moment dat Dumoulin zijn klassement opgaf en op kop ging sleuren en de verstening in de twee ploegwagens - niemand die ingreep of dat durfde. Maassen begreep geloof ik het snelst dat dit niet zo handig was.
    Best bizar uiteindelijk, drie kopmannen t/m de Dauphine maar toen de Tour aanving geen van de drie 100% fit.
    Tja en dat iedereen serieus twijfelt aan de prestatie van Pogacar zegt toch ook wel wat - renners weten dat toch, als iets niet klopt.
    De 'k#t Pogacar' van Niermann is een blijvertje, die kwam er heerlijk uit.
    27-12-2020 21:20
    Helemaal eens Fietsvriend.
    Dumoulin is een zelfbewuste renner vol twijfels. Een bedachtzame jongen die geen blad voor de mond neemt. Een vat vol tegenstrijdigheden. Prachtig om te zien!

    En daarom zijn dit soort inkijkjes ook zo boeiend. Niet enkel de "standaard interviews" vooraf en achteraf, maar ook de beelden uit de bus en van de massagetafel.
    27-12-2020 21:32
    Het was een keuze van de makers (en waarschijnlijk vanaf het begin gefocused op de twee kopmannen die voor Tourwinst gingen) maar jammer dat de dynamiek tussen Dumoulin en de rest van de TJV renners wat weinig aandacht kreeg. Was wel benieuwd hoe die andere andere renners met zo'n emotionele renner omgaan en hoe dat drukt op het gezamenlijke doel.

    En serieus: wie wist dit van de zadelpijn van Dumoulin? Best bijzonder dat dit soort dingen dus gewoon niet uitkomen.
    27-12-2020 23:53
    Hele fijne docu om naar te kijken in deze donkere tijd. Eens met de woorden van Michelangelo.
27-12-2020 20:37
Wat mij stoort is dat er door Tom wordt gezegd dat ze het lachertje van het peloton zijn in etappe twee en er niet anders gereden wordt, Primoz zelf moet aangeven dat Pogacar niet in een zetel naar de finish gebracht moet worden, er wordt op het einde gezegd dat de ploeg van Pogacar zwak is en er mss eerder aangevallen had moeten worden. Wat een dramatische ploegleiding!!!
    27-12-2020 20:53
    Achteraf is het altijd makkelijk lullen Pedalo. Draai het eens om. We zien nu even van heel dichtbij hoe moeilijk het is om in split seconds keuzes te maken. Sommigen daarvan pakken nu eenmaal verkeerd uit. Dat is ook topsport. Ik zie juist een heel kundige en betrokken staf, die er echt alles aan heeft gedaan om met de kennis van het moment zo goed mogelijke keuzes te maken.
    27-12-2020 21:13
    En aanvullend op Muldriaen:
    Je hebt in de koers niet het grote tv scherm en alle info zoals je die wel in je zetel hebt. Achteraf vallen puzzelstukjes makkelijk in elkaar. En dan is het heel makkelijk om af te geven op allerlei beslissingen.
27-12-2020 22:07
Primoz vindt het abnormaal wat pogacar gedaan heeft. 'You know what I mean......?'
    27-12-2020 23:49
    Dat stopzinnetje gebruikt hij tientallen keren in de docu. Dat slaat in de situatie die je bedoelt niet perse op hetgeen je suggereert
27-12-2020 22:11
Allereerst.
Complimenten aan Team Jumbo Visma dat ze ons dit inkijkje geven.
Ten 2e complimenten voor de NOS dit te maken. Ik heb er van genoten.

Qua zaken hierboven al veel gelezen. Zeer opvallende zaken:
- zelf in rit 2 al aangeven dat het misschien niet slim is als leidend team te blijven fietsen, maar aan de andere kant kwam dat ook door de regen etappe waar ze zelf (en kijk naar Astana dat het best slim was dit te doen) de leiding namen om de koers te neutraliseren.
- Tom met zitvlak problemen. Erg knap eigenlijk dat men dit tijdens de tour nooit als excuus wilden gebruiken (tactisch naar andere ploegen waarschijnlijk deels maar toch niemand die het denk ik buiten de ploeg wist, ook journaille op dat moment niet).
- Pas in de laatste week echt in de gaten krijgen dat Pogajar de grootste concurrent was terwijl dit toch al langer doorschemerde. Dat is wel aan de ploegleiding aan te rekenen.
- En inderdaad de opmerkingen na tijdrit over de prestatie van Pogajar, hoewel dat ook de emotie vlak erna natuurlijk is. Dus in hoever men daar nu nog achter staat weet ik niet.
- Die laatste persconferentie. Typisch Fransse slag (moet het echt zeggen). Ik was denk ik als ploegleider doorgereden. "Als we niet voor de gele trui uit mogen terwijl we zelf elke avond ervoor al als laatste moesten met gele trui dan ben ik nu weg". Daarna persberichtje naar de journalistiek. "Pogajar gefeliciteerd. Onze mannen niet goed genoeg vandaag. Tot morgen.:"
- En geen beelden van die laatste ploegbespreking na de tijdrit. Dat Primoz bij het naar binnen gaat zegt dat ie zich schaamt. Dat geeft al aan hoe hij erin stond. Jammer dat we net die avond niet zagen.
27-12-2020 22:39
HARDE WOORDEN:
Ploegleider Arthur van Dongen noemt het een soap. “Nu moet de aandacht naar de rest van de ploeg, maar met Tom is het nu klaar”, reageert Merijn Zeeman. Ook Grischa Niermann doet zijn zegje. “Het blijft wel zo dat we hem nog nodig hebben hè. Ik zou ook liever zeggen: stap maar af en ga naar huis".

Op Sporza lees ik ook:
"Iedereen lacht met ons. Alsof we de gele trui al in ons bezit hebben", voegt Dumoulin eraan toe. "Als ik vraag aan Ineos om mee te rijden, antwoorden ze: "Jullie doen dat wel."
Ook Primoz Roglic trekt de ploegtactiek een keer in twijfel. In de Alpen stelt de geletruidrager dat zijn team "Pogacar niet elke dag gratis naar de slotkilometer hoeft te brengen."
Over Pogacar: "Ik word tweede achter een renner die als een mijnwerker op zijn fiets zit

3 gedachten:
-TD is blijkbaar (soms) echt zo'n zijkerd / zeurtante waarvoor sommigen hem hier al noemden.
-De ploegleiding heeft echt geen kaas gegeten van tactiek maar dat wisten we al, alleen wisten de renners wel beter blijkt nu.
-Ik vind ook dat Pogacar niet mooi op z'n fiets zit. Super dat Tom z'n ongezouten mening blijft geven. Maar laat het Tadej niet horen..
    27-12-2020 23:32
    Niet alle renners. Je hoort Gesink nog zeggen dat het goed is om met zijn allen op kop te fietsen in plaats van achter de feiten aan te hollen.
    28-12-2020 09:49
    Gesink heeft o.a. door de ploegleiding al 10 jaar achter de feiten aangefietst en zal blij zijn nu het verschil te kunnen maken en het initiatief te pakken.
27-12-2020 22:52
Hulde voor de masseur/ osteopaat (!) zoals ik het nu meekreeg in de docu is hij de enige die Tom goed kon begeleiden. Hij is een luisterend oor en tegelijkertijd verzet hij goed fysiek werk. Qua mentale/ psychische begeleiding zou er wel een sportpsycholoog o.i.d. mee mogen in de bubbel. Vreemd dat daar geen budget voor vrij wordt gemaakt... Tevens noodzakelijk in de begeleiding van Primoz rondom de tijdrit en het rijden in het geel, enz. Laat een nietszeggende ploegleider dan maar thuis. Enkel Zeeman, Plugge en Niermann lijken over enige mental coaching te beschikken.
    28-12-2020 01:01
    Plugge is zo’n ontzettend inspiratieloze gast. Dat gesprek van hem met Roglic na die afsluitende tijdrit was pijnlijk om te zien. Getuigde van weinig empatisch vermogen.
27-12-2020 23:41
Wat een mooie documentaire, ik heb hem met volle aandacht gekeken.

Tof ook al die kleine dingetjes en uitspraken erin gemonteerd die later profetisch bleken te zijn.

Toch wel weer sympathie voor Tom. Ik sla hem qua koersinzicht en intelligentie wat hoger aan dan de ploegleiding (en een Gesink - mijn hemel). En zijn ongemak de 1e twee weken werpt wel weer een heel ander licht op de zaak.
27-12-2020 23:41
Grappig dat mensen vooral de bevestiging van hun eigen gelijk uit zo'n docu willen halen. Dat zag je bij die Bau en Lau-docu ook al. Nico Verhoeven werd daarna gereduceerd tot de man die alleen maar 'hop hop hop' kon roepen. Wat dat betreft heeft zo'n docu eigenlijk weinig zin, vanuit die ploeg bezien. Als je vindt dat Dumoulin een zeikerd is, kun je dat zeker bevestigd zien. Als je vindt dat de ploegleiding faalt ook. Als je denkt dat ze Pogacar verdacht willen maken heb je ook genoeg aanknopingspunten.

Je zou er natuurlijk ook gewoon naar kunnen kijken als wat het is: 3 weken samengevat in een uur, en dan ook nog voornamelijk de 3 weken van Dumoulin, en dan ook nog vooral wat er fout gaat.
    27-12-2020 23:53
    Helemaal met je eens.
    28-12-2020 00:03
    Eens, verder wil een maker graag contrasten laten zien en met Tom, Wout en Primoz werd hij op zijn wenken bediend. Het zijn drie verschillende persoonlijkheden in en buiten de koers. Tom is qua karakter 180 graden verschillend van Primoz en dat laat de docu goed zien. Wel blijft voor mij staan dat Tom bij een ploeg aansluit waar de hiërarchie anders is als bij Sunweb en hij nog steeds zoekende lijkt. Het is volstrekt duidelijk dat de ploegleiding het lastig vind (in deze Tour) om met de persoon Tom om te gaan,zeker aangezien ze Primoz gewend zijn die de gevestigde leider is.
    28-12-2020 02:21
    geheel met je eens tendam. Overigens ook met Michaelangelo, zijn zienswijze is veelvuldig gelijk aan de mijne.
    28-12-2020 10:01
    @tendam,
    Als je de beelden uit ploegleidersauto's ziet, dan komen die heel vaak niet verder dan "hophophop, c'm on guys, don't forget to eat". Daarin doet Nico Verhoeven niet veel onder t.o.v. pakweg Tom Steels of Steven de Jongh.

    Ergens is het wel interessant om het inkijkje te hebben in de ploegleidersauto. Maar ik verlang toch ook terug naar de tijd dat renners op gevoel koersten, en instinct en de wegkapitein nog cruciaal waren.
28-12-2020 00:57
Na het zien van deze docu vind ik het toch knap hoe Dumoulin zich heeft herpakt gedurende deze Tour. Verder vond ik het ongeloof over de prestatie van Pogacar interessant om te zien.
    28-12-2020 08:22
    Die prestaties is en blijft ook gewoon ongelooflijk. Dat je nipt wint van een Dumoulin, die naar eigen zeggen daar WK waardes haalde, is al opmerkelijk, maar ook nog wint van de man in bloedvorm, Van Aert.

    De wattages erbij genomen, de omkadering bij UAE en ook de reacties uit dat kamp. Er was er geen eentje verbaasd op zijn minst terwijl de hele wielerwereld dat wel was. Het is en blijft de meest bizarre en verdachte prestatie van 2020. Leuk voor een eindejaarslijstje.
28-12-2020 06:31
Dumoulin wegzetten als zeikerd is heel erg makkelijk. Neemt niet weg dat man wel wat mentaal werk te doen heeft. Ik lees hier nauwelijks iets over de veerkracht van Dumoulin. Hij heeft het echt heel erg moeilijk gehad in het eerste deel van de Tour. Met zijn 7e plaats in het AK én de 2e plaats in de afsluitende tijdrit heeft Dumoulin misschien wel één van de meest straffe prestaties uit de Tour geleverd.
Dit laat ook mentale veerkracht zien, fijn dat de man dat in zich heeft.
28-12-2020 07:38
Wat een documentaire. Hulde aan Kees Jongkind. Hoogtepunt is het komisch duo Niermann/Maassen - de een keihard en direct, de ander droog en zalvend.
28-12-2020 08:36
Prachtige docu!
Lees een en ander over ploegleiders en capaciteiten. Denk dat de diversiteit daarvan een sterk team maakt. Frans Maassen is geen Grischa of Arthur.
Lees dat men het hier heeft Over onderschatten van pogacar. Dat beeld krijg ik niet helemaal. Bij waaieretappe hadden ze het er al over dat hij op achterstand was. En de tijdrit en marge was in principe veilig genoeg. Iedereen heeft het over een uitzonderlijke prestatie, dus om daar elke dag vanuit te gaan gaat ook geen werkwijze zijn.
En betreft Tom, begrijpelijke vraagtekens, druk zou hoog zijn geweest, ook doordat kruijswijk net afviel ervoor.
Primoz, wat een fysiek/mentaal sterke jongen is dat, echt bizar.
28-12-2020 09:07
Volgens mij is TD met TJV niet kompatibel.
Roger De Vlaminck gaat er ever: https://www.wielerkrant.be/nieuws/2020-12-25/de-vlaeminck-heeft-duidelijke-mening-over-nummer-7-uit-de-tour-hij-moet-weg-bij-jumbo-visma?version=2


De film liet zien hoe TD zich gedraagt ​​als de primabalerina zonder het te hebben verdiend. Het was duidelijk dat Wout geen respect voor hem heeft en hetzelfde geldt voor Sepp en George. Ook Tony Martin heft so-iets in de film laten zien.
Tom moet de UCI nummers 3 en 1 inhalen voordat de "niet-nederlandse renners" enthousiast voor hem zullen knechten.
    28-12-2020 09:36
    Ik denk dat de samenwerking gewoon wat tijd nodig heeft om vorm te krijgen. Dat Dumoulin zo hard met zichzelf en de anderen met hem geconfronteerd zijn kan alleen maar wijsheid voor aankomend seizoen opleveren. Ze zullen ook weer met allebei + Kruijswijk (als echte knecht bergop) in de tour aantreden waarin de 1 zich gaandeweg in dienst van de ander stellen zal en de rest van het team in dienst de pelotonkop gaat kleuren.

    Want hier zijn we allemaal zo heel genuanceerd kritisch etc maar de tour zat ei zo na in de tas. Het ziet er veelal niet uit maar de gevoerde tactiek werkte wel degelijk. Op een grove fout na mbt het nalaten Pogacar helemaal dood te trappen in de waaieretappe.
    28-12-2020 10:10
    Mooie post Romans. Niet enkel een taalkundig mooie nietzzeggende hersenkronkel, maar gewoon inhoud en argumenten! Kan ik waarderen, en dat meen ik oprecht!

    Ik denk ook dat in de waaieretappe Roglic en Wout gewoon hadden mee moeten draaien om Pogacar en Landa op 2-3 minuten te zetten. En de dag erna zeker niet Pogacar laten "wegrijden".

    Mbt Dumoulin: is geen gemakkelijke jongen, maar nog altijd een klasbak. Ook ik denk dat volgend seizoen (mits dat normaal verloopt) een goede meetlat gaat zijn voor Tom. Dan kan als het goed is de voorbereiding normaal verlopen (stages, trainingswedstrijden, hoofddoelen) en het liefst ook blessurevrij. Kan hij dan mee, dan is het een kandidaat voor podium. Lukt dat niet, dan zal hij zich gaan herbronnen verwacht ik.

Reacties zijn gesloten.