Tom Dumoulin is geen fan van Alpen-NK: “Persoonlijk zie ik er niets in”
foto: Cor Vos
zaterdag 11 juli 2020 om 10:35

Tom Dumoulin is geen fan van Alpen-NK: “Persoonlijk zie ik er niets in”

Een Nederlands kampioenschap in de Alpen? Richard Plugge, teammanager bij Jumbo-Visma, en bondsvoorzitter Thorwald Veneberg zien er wel iets in. Minder enthousiast is Tom Dumoulin. Voor de renner kleven er nogal wat keerzijdes aan het idee.

“Persoonlijk zie ik – en hierin ga ik misschien in tegen de visie van de ploeg – er niets in”, vertelt de kopman van Jumbo-Visma in een interview met De Limburger. “Op heel veel vlakken niet. Je kunt in Limburg genoeg zware rondjes maken waar ook klimmers een kans maken. Het rondje van de Hammer Series was zelfs té zwaar. Ik vond het rondje in Kerkrade perfect. Waarom moeten we daarvoor naar de Alpen?”

Naast dat volgens hem ook in Nederland een zwaar NK is uit te tekenen, ziet hij tevens nadelen in de plannen. “Je kan dat de andere categorieën niet aandoen, zo’n dure reis naar Zwitserland. Daarbij: als het op de normale datum zou zijn, een week voor de Tour, weet ik niet of ik zou gaan. Normaal ben ik dan nog een paar dagen thuis, maar nu zou ik heen en weer naar de Alpen moeten rijden. Ik zie dat niet zo zitten.”

36 Reacties
11-07-2020 10:41
Precies dit. Dikke onzin die weer rechtsomkeert dient in te trekken richting waar het vandaan kwam. Qua dommigheid goed passend bij die idiote berg die gebouwd zou worden.
11-07-2020 10:48
Zo is dat Tom. Wat een onzin zeg. Een Nederlands kampioenschap hoort gewoon in Nederland. Wat is de volgende stap? Een open Nederlands Kampioenschap in Egypte??? Stoppen met deze onzin.
11-07-2020 10:51
Belachelijk idee!

Niet alleen voor de renners die daar heen moeten, maar wat dacht je van het volk?
Zo'n NK hoort gewoon op Nederlandse bodem te worden gehouden, zodat er publiek bij kan zijn en je niet meer dan 1000km moet reizen om dat te kunnen zien. ''sport van het volk'' zeggen ze dan....
11-07-2020 11:07
Het is juist zo mooi dat onze kampioenen ons landschap weerspiegelen. Klopt gewoon helemaal dat Terpstra, VdP, Groenewegen en Jakobsen die trui hebben gedragen. Klassieker specialisten en snelle mannen, bij voorkeur heeft een NK ook wat regen en wind die een rol spelen.
11-07-2020 11:18
Valt weinig tegen in te brengen.
11-07-2020 11:45
Naar de Alpen ,haha de meeste klagen al als 25 keer de Cauberg op moesten in het verleden en nou willen ze naar de alpen gaan
Na een uurtje fietsen zijn er nog maar twee over
    11-07-2020 12:25
    Ja, Dumoulin en Mollema denkt Koos Moerenhout, ware het niet dat Dumoulin niet meedoet ...
    11-07-2020 15:34
    Nee dat ging over het WK.
11-07-2020 11:54
Limburg is idd zwaar genoeg, en leuker voor de fans.
11-07-2020 12:09
Je kan toch nooit Nederlands Kampioen zijn als je een rare wedstrijd in Frankrijk gewonnen hebt? Zoals @john zegt: halfweg koers zijn we nog met die 6 over van de WK-selectie en een paar aanklampende semi-profs met de verkeerde klimmersgenen.
11-07-2020 12:17
Dumoulin is duidelijk zo!
Gewoon Limburg opzoeken. Renners bepalen gewoon de hardheid van de wedstrijd.
Ik denk juist dat Limburg zwaarder kan zijn dan de Alpen. Daar zullen ze wachten tot de laatste ronde. In Limburg waarschijnlijk niet.
11-07-2020 12:30
De 2 punten waar ik het mee eens ben:
1 - de datum: die is niet goed voor een trek naar de Alpen. Een NK in het najaar, na de Tour zou beter passen.
(maar ieder gaatje op de kalender is lastig.)
2 - de kosten: voor een WT ploeg overkomelijk. Voor andere ploegen en vooral de jeugd is het veel: sponsoring van het event door de regio moet dan uitkomst bieden.

Ik wil het graag zien, een NK in de bergen, maar waarom niet in La Roche, België oid? Daar heb je klimmen die in Nederland niet te vinden zijn en het is met 1 overnachting meer dan goed te doen.
De intentie van het idee is ook goed voor de kijkcijfers aangezien we in Nederland weinig parcoursen hebben die goede tv opleveren: met een circuit parcours gaat iedereen Pas de laatste rondjes kijken.
    11-07-2020 13:04
    Dat laatste is juist andersom. In de Alpen zullen ze ook een circuit opzoeken waarbij meermaals dezelfde beklimming wordt gedaan. Dan kunnen er 2 dingen gebeuren: na 1 rondje zijn er nog 5 renners over óf er wordt rustig aan gedaan en iedereen wacht tot de laatste beklimming. Zit daar de kijker op te wachten? Als je de NK in Limburg houdt op een middelzwaar parkoers krijg je wèl een relatief open wedstrijd met enorm veel kanshebbers. Misschien dat een Kruijswijk en Kelderman dan niet snel zullen winnen, maar dat doen ze in andere koersen ook niet. Renners als Mollema, Dumoulin, Gesink, Poels, Oomen maken dan echter wel een prima kans.
    11-07-2020 13:29
    @magnila Rosa - Ik volg je redenering, deels: ik zit alleen niet te wachten op weer een aftreksel van het Amstel gold race parcours... maar misschien ben ik de enige.

    (Als een NK nu gegarandeerd op een wind dag gehouden kon worden gelijk aan het NK tegenwind...)
11-07-2020 12:31
Geen speld tussen te krijgen.
11-07-2020 12:55
Een Nationaal kampioenschap in een ander land organiseren is raar. Voelt een beetje alsof we een EK voetbal ergens in de woestijn of een tropisch regenwoud in Afrika gaan doen, omdat dat in Europa (haast) onmogelijk is.
11-07-2020 13:23
Tja dan kunnen we net zo goed een NK over de kasseien van Parijs Roubaix gaan doen want die vind je hier ook niet.
    11-07-2020 16:19
    Inderdaad zou best leuk zijn Goeie suggestie!
    13-07-2020 07:24
    Alleen vind je die in Drenthe wel. Het is niet helemaal hetzelfde, maar zou best een mooi WK kunnen opleveren.
    (Met Van Schip die kampioen wordt omdat de WT renners natuurlijk geen enkel risico gaan nemen een week voor de tour)
    13-07-2020 08:07
    In Drenthe kun je een behoorlijk selectief parcours maken op kasseien ja.

    En dan op verschillende plekken ook nog, regelmatig met die lijers geconfronteerd aldaar.
11-07-2020 14:12
Nu is opeens iedereen het er mee eens, terwijl een aantal dagen geleden er vele reageerders het wel heel erg goed vonden dat het in het buitenland gehouden zou worden. Of waren dat precies diegenen die juist nu niet reageren. Vreemd.
    11-07-2020 14:30
    Ik meen niet dat ik een paar dagen geleden hierop heb gereageerd, maar wel even geleden toen het plan voor het eerst geopperd werd, en ik vond het een interessant idee. Dumoulin heeft natuurlijk een punt dat dit niet voor alle categorieën te doen is, maar voor de heren en dames profs zou ik één keer in de pakweg 7 of 8 jaar een berg NK wel mooi vinden. Liefst zo snel mogelijk dan kan van Vleuten als beste Nederlandse klimster ooit ook een keer NK worden.
    11-07-2020 17:43
    @plavka,
    Eens met wat je schrijft. Ik had hetzelfde gevoel en had dat eerder ook al. Ik vind het dan ook helemaal niks, een NK buiten onze landsgrenzen.
11-07-2020 14:36
Niet alleen in Limburg, ook rondom Berg en Dal kunt je een NK maken met 4000 hoogtemeters
    11-07-2020 14:49
    Leuk, en dat soort NKs moeten er zeker zijn, maar een paar Alpen bergen beklimmen is toch echt een ander paar mouwen.
11-07-2020 15:55
Volgens mij zijn er geen alpen in Nederland. Raar idee dat je dan een alp moet kunnen opvlammen om Nederlands kampioen te worden :)
    11-07-2020 16:23
    Je kan een ‘kampioen’ worden IN Nederland, bijvoorbeeld door de amstelgold race te winnen... maar dan hoef je nog geen Nederlander te zijn. Kampioen VAN Nederland is de definitie.
    11-07-2020 16:27
    Precies, van het land toch?
    11-07-2020 23:26
    Maar dus niet per se in het land...
11-07-2020 17:05
Boogerd, Zoetemelk, Winnen , van der Velde, Kuiper zijn toch ook nederlands kampioen geweest?
Waren dat dan geen klimmers?
11-07-2020 18:52
Een rondje in Nederland met Kruisberg Eyserbosweg Fromberg en dat tig keer bespaart een trip naar buitenland.Mogelijke aankomst de grote weg van Voerendaal naar Klimmen boven aan de kerk(mooie sprint bergop)
11-07-2020 22:32
Foutje in de titel, ik zet het even recht:
TOM DUMOULIN IS GEEN FAN VAN NK’S: “PERSOONLIJK ZIE IK ER NIETS IN”
11-07-2020 23:21
een NK hoort in NL .. punt uit ...
    11-07-2020 23:28
    De voorbeelden van andere sporten zoals schaatsen waar NK’s elders worden gehouden zijn legio, okee, dat zijn wintersporten, maar toch...
12-07-2020 08:12
En waarom wint Froome of bernal geen Amstel gold race, en zien we gilbert niet bij de podiumceremonie op mont ventoux.. Verschil tussen klimmen en klimmen

Reacties zijn gesloten.