Tom Dumoulin: “Ik ben slechter dan de vorige twee jaar”
foto: Cor Vos
zondag 28 april 2019 om 18:20

Tom Dumoulin: “Ik ben slechter dan de vorige twee jaar”

Tom Dumoulin stelt dat zijn vorm in Luik-Bastenaken-Luik slechter is dan de vorige twee seizoenen. Een oordeel richting de Giro d’Italia wil de kopman van Team Sunweb niet plakken op deze koers. “Ik weet niet hoe eerlijk het is om conclusies te trekken. Op dit moment was het niet goed, vandaag”, zegt Dumoulin tegen de NOS.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Dumoulin finishte als vijftigste op bijna zeven minuten van winnaar Jakob Fuglsang. “Ik heb heel hard gewerkt en niets bereikt. Het is wel balen. Ik voelde mij de hele dag heel geblokkeerd”, aldus Dumoulin, die de slag miste toen Deceuninck-Quick-Step het op honderd kilometer van de meet op de kant trok. Ik kwam terug, maar ik wist dat er helemaal niets meer op zat. De laatste honderd kilometer heb ik alleen maar geharkt.”

Net als de afgelopen jaren is La Doyenne de laatste voorbereidingskoers van Dumoulin in aanloop naar de Giro. Hij keerde pas net terug van hoogtestage, maar wat zegt deze prestatie voor hemzelf? “De vorige twee jaar viel het wel mee, maar ik ben slechter dan de vorige twee jaar”, verklaart Dumoulin.

49 Reacties
28-04-2019 18:29
Dat is het nadeel van maar 1 voorbereidingskoers rijden. Hij heeft nu geen idee waar die staat.
    28-04-2019 18:32
    En wat heeft hij er aan om te weten waar hij staat?
    28-04-2019 18:37
    Een positief gevoel creëren voor jezelf en voor de ploeg. Afgelopen jaren deed hij telkens aardig mee, dan zorgt toch voor een bepaald vertrouwen, al was het toen ook maar 1 resultaat. Nu is het resultaat slecht en ga je wat onzekerder naar zo’n ronde toe.
    28-04-2019 19:11
    Alleen maar trainen is alleen geschikt voor "touristen fietsers ".
    28-04-2019 19:14
    en je knechten zijn onzekerder, dus wellicht net iets minder door het vuur
28-04-2019 18:32
Daar was ik al bang voor.
28-04-2019 18:35
Ik vond hem afgelopen 2 jaar niet slecht ! Hij won zelfs 1x de Giro. Hij bedoelt natuurlijk, minder goed.
    28-04-2019 18:54
    Het gaat over zijn vorm tijdens de LBL, die is nadrukkelijk een stuk minder. Over de rest van het seizoen valt nog niet veel te zeggen, maar ik verwacht een iets minder seizoen dan vorig jaar.
28-04-2019 18:42
Dit jaar lijkt het of ie net iets minder is dan de voorbije 2 jaren. Tot op heden niet overtuigend
    28-04-2019 18:57
    Dat is schijn. Vorig jaar viel hij uit in de Tirreno en lukte er in de Emiraten ook weinig. Daarnaast was hij vorig jaar 31ste in MSR.
    28-04-2019 19:14
    Emiraten was juist beter dan vorig jaar toch?
28-04-2019 18:58
Toch ben ik niet voor de manier zoals hij het nu aanpakt.
Het hoeft natuurlijk geen probleem te zijn dat hij nu nog niet goed is.
Maar stel dat de Giro niets wordt, dan heeft hij eigenlijk helemaal nog niets dit jaar.
Ik had hem liever wat meer zien koersen.
Zoals het nu is, geeft het in mijn ogen alleen maar onrust
    28-04-2019 19:19
    Hij gaat ook de Tour rijden, dus dan zou het raar zijn als hij in het voorseizoen meer zou koersen...
    28-04-2019 20:20
    Ergens vind ik het zonde die totale focus op klassement. Zijn explosiviteit is verdwenen en zijn tijdrit is minder dan voorheen. Het hele voorjaar nog niet 1x iets overtuigends laten zien. Hoe moet je zo moraal opbouwen voor jezelf en je ploeg. Zeker ook door Tom hoop ik dat Mathieu blijft wie hij is en dat hij dat graatmagere klimgeitengedoe aan zich voorbij laat gaan.
28-04-2019 19:26
Ik zag hem inderdaad aan het rekkertje op de Mont le Soie, de enige keer in beeld.
28-04-2019 19:36
Dit jaar is het weer ook een stuk slechter dan de vorige twee jaren. En als je mager staat is dat geen voordeel.

Enfin, er valt weinig tot niets van te zeggen.
    28-04-2019 19:51
    Inderdaad, ook nog eens net terug van hoogtestage.

    Wellicht was die 100km harken een prima training
28-04-2019 19:55
Net terug van hoogtestage, het slechte weer en daarmee samenhangend zijn gewicht (ik vond hem nogal mager uitzien gisteren), het zal allemaal wel een rol hebben kunnen spelen, zodat er misschien niet te veel conclusies kunnen worden getrokken.

Edoch, naar mijn idee kan hij de Giro van dit jaar zo langzamerhand wel als voorbereiding op de Tour gaan beschouwen. Even afwachten hoe het gaat en dan een beslissing nemen, zo zal het kunnen gaan. (Klopt met mijn eerdere gedachte dat de Giro het eerste doel is en de Tour in feite het hoofddoel, al weet ik ook wel dat dat niet gecommuniceerd is. Dat leid ik ook af uit de samenstelling van de Tourploeg en het noodgedwongen ontbreken van Kelderman).
28-04-2019 19:56
Het is vast erg lastig conclusies trekken uit onvergelijkbare grootheden. Comfortabele hoogtetraining in het prettige klimaat van Tenerife tegenover een wedstrijd om het echie in hondenweer. Het eerste zal best zijn nut hebben, maar koershardheid is ook wat waard.
28-04-2019 19:56
Lekker de Giro skippen en alles op de Tour!
    28-04-2019 20:10
    Om er dan door de wattage rijders af te worden gereden? Denk dat Dumoulin heel slim is om de Giro te rijden.
    28-04-2019 23:58
    Ik weet niet of je het wielrennen actief volgt, maar dat wattagerijden ligt Dumoulin nogal goed. Het wagonnetje aanhaken bij Froome en co, brengt hem het verst. Daarom is het te hopen dat Bernal ook een lekker treintje krijgt in de Giro. In de tijdritten kan Dumoulin het dan afmaken. In de Tour is het helaas wat magertjes met de tijdritten.
28-04-2019 20:25
Mensen, kijk eens naar de feiten. Vorig jaar 38 in abu dhabi en niet gefinished in TA. Dit jaar 6 in emiratenronde (zwaarder) en 4 in TA. In rondes heeft de ronderenner Tom D het in 2019 tot nu toe veel beter gedaan dan in 2018
28-04-2019 21:01
Last van de koude en effect van hoogtestage. Zegt nog niets over de Giro.
28-04-2019 21:02
Geinig dat jullie er allemaal intrappen. Laat Dumoulin maar schuiven. Die is echt wel beter in orde dan nu lijkt volgens mij
    28-04-2019 21:29
    Ik vind hem altijd vrij transparant over hoe hij ervoor staat...

    Gelukkig hebben we jou om ons uit te leggen hoe het echt zit...
28-04-2019 21:32
Tja, tenminste LBL uitgereden. Zijn voorjaar is nooit goed geweest, dus...
28-04-2019 21:43
@Wielerflits Waar slaat dit op? Jullie weten dondersgoed dat deze titel alarmerend overkomt terwijl Tom gewoon zegt dat zijn wedstrijd VANDAAG een minder resultaat had dan de vorige jaren.

In het programma van een Giro-klassementsrenner is Luik-Bastenaken-Luik toch geen voorbereidingskoers?! Hij rijdt deze omdat hij deze graag wil rijden. Hij probeert te kijken waar ie staat 'op koersniveau' met wat ij(de)le hoop op een resultaat. We weten toch dat de renners meestal nog een aanpassingsperiode hebben na de hoogtestage.
    29-04-2019 08:02
    Inderdaad, op NU.nl schrijven ze op basis van hetzelfde interview een bericht met een totaal andere teneur.
28-04-2019 21:47
Volgens mij zij hij niet dat zijn vorm minder is dan de afgelopen twee jaar, maar dat hij slechter was in LBL dan de afgelopen twee jaar.
28-04-2019 22:44
Volle vertrouwen in Dumoulin en Sunweb mbt zijn gewenste vormpiek. Die hebben het al meermaals bewezen dat uitstekend aan te kunnen. In interviews lacht hij altijd wat om de prangende interesse van de toegesnelde pers heen op een manier die best vermakelijk is, zonder iets echt prijs te geven, hier ook.
28-04-2019 23:12
Ja, meningsvorming op basis van één wedstrijd, ook nog een uit een andere categorie, is in feite een hachelijke zaak (al mag iedereen er aan meedoen natuurlijk). Het is beter je in dat opzicht te beperken tot het gedragspatroon dat een renner in de loop van de tijd kenmerkt. Dan kun je Dumoulin in feite nog nauwelijks als klassiekerrenner beoordelen (al raakt hij misschien geïnspireerd door Van der Poel).
29-04-2019 00:47
Briljant, leg ze drop Tom, in giro en Tour !
29-04-2019 01:11
Geen verrassing voor mij als wielerkenner. Twee jaar verleden verspeelde hij bijna nog zijn vrijwel zekere Girowinst en vorig jaar liet hij zich door Froome naaien op het beslissende moment. Het gaat steeds meer bergafwaarts . Ik vrees dat hij dit jaar geen hoofdrol zal gaan vervullen helaas. De concurrentie wordt te groot. De gebroeders Yates, Roglic, Nibali, Aru , Majka, Valverde, Landa, Jungels en de jonkies van Sky met Sivakov, Hart en Bernal zijn stuk voor stuk betere klimmers dan Dumoulin. Dumoulin moet zijn doelstellingen bijstellen naar de kleinere rondes zoals de Binck Bank en ronde van Zwitserland.
    29-04-2019 03:07
    Ha ha
    29-04-2019 06:39
    Ik been Dumoulin fan, maar Jungels een betere klimmer noemen zegt eigenlijk al genoeg over jou als een wielerkenner.

    Dumoulin is ook duidelijk bergop beter dan Valverde en Majka. Hij moet echt niet onderdoen voor Nibali of een Landa en van Aru of A.Yates moet hij al helemaal geen schrik hebben want die starten niet eens.

    Ik denk dat Lopez,Bernal, S.Yates en Roglic net beter zijn bergop , maar op Roglic na zijn dat mindere tijdrijders en Lopez al zeker.

    Dus voor de Giro is Roglic mijn topfavoriet gevolgd door Dumoulin, Yates en Bernal en dan heb je nog Nibali en Lopez als gevaarlijke outsiders.
    29-04-2019 08:25
    maar ik houd wel van persoonlijke, bold statements, Gerard. Dan is er wat om op te kauwen hier
    29-04-2019 09:12
    Dumoulin heeft inderdaad geen schijn van kans tegen Aru.

    Hij kan zich beter op de Scheldeprijs richten in de toekomst.
29-04-2019 01:18
Ik wil niet overkomen als negatief, maar ik vind dat wij de prestaties van renners als van der Poel en Dumoulin niet moeten overwaarderen. Beide heren zijn niet echt slecht, maar echt veel bijzonders hebben zij ook nog niet gepresteerd. Ze hebben bijvoorbeeld nog niet eens een monument of grote echt ronde gewonnen ( daarmee bedoel ik dan de tour ).
    29-04-2019 02:31
    Lol.....Negatief overkomen....Hoe kom je daar nu bij....Je komt juist zeer positief over.......Johan Cruiff, Marco van Basten en de rest van de zogenaamde nederlandse topvoetballers konden er ook niet veel van.....Ze hebben immers nooit het wk gewonnen.
    29-04-2019 03:39
    Er zijn niet zoveel renners die buiten Sky om het rondewerk beheersen op continue basis, eigenlijk geeneen.
    29-04-2019 04:34
    Mooie troll. Aru ook gewoon noemen die vent haha
    29-04-2019 06:23
    MvdP en TD vind jij ‘niet echt slecht’, ik twijfel nog. ;-)
    29-04-2019 08:02
    MvdP had laatst toch een monumentje te pakken?
    29-04-2019 08:16
    AGR is geen monument.
    29-04-2019 08:18
    hmm klopt, wanneer zal AGR dat (kunnen) worden ?
    29-04-2019 13:07
    @gerardhaan Klopt, jij hebt er echt kijk op... wanneer mag jij aanschuiven bij de NOS..
29-04-2019 06:04
Nu ik die foto bekijk: Tom lijkt wel een Marvel Avenger. Komt goed !!
29-04-2019 15:50
In het algemeen vind ik dat je als sporter regelmatig in een wedstrijd moet meedoen om te "harden". En in de winter op kracht eninterval (hart-long functie) moet trainen.

Reacties zijn gesloten.