Tom Dumoulin: “Deze Giro is voor mij ook spannend”
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
woensdag 4 mei 2022 om 07:45

Tom Dumoulin: “Deze Giro is voor mij ook spannend”

Interview Vrijdag start Tom Dumoulin voor de vijfde keer in zijn loopbaan in de Giro d’Italia. Op de Trofeo Senza Fine staat zijn naam bij het jaar 2017 gegraveerd. Het is inmiddels alweer vijf jaar geleden dat de Limburger op de slotdag in Milaan alsnog de roze trui wist te veroveren. In zijn geliefde Ronde van Italië hoopt hij na enkele jaren, waarin diverse problemen hem van optimaal presteren afhielden, zijn talent voor het grote rondewerk terug te vinden.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Zijn aanloop naar deze Giro d’Italia verliep verre van vlekkeloos. Had hij op zijn hoogtestage in januari het gevoel dat de topvorm er weer was, door een rugblessure kon hij in de UAE Tour die goede benen niet verzilveren.

In de aanloop naar Strade Bianche werd hij geveld door een Corona-besmetting, waarvan hij later in de Ronde van Catalonië nog niet helemaal hersteld was. Uiteindelijk moest hij in de Spaanse ronde dan ook de strijd staken. WielerFlits sprak met Dumoulin net voordat hij op hoogtestage naar Tenerife ging voor zijn laatste voorbereiding op de Giro d’Italia. Een stage waar Dumoulin volgens sportief manager Merijn Zeeman van Jumbo-Visma een goed gevoel aan overhield.

Je hebt je uitgestippelde schema naar deze Giro d’Italia niet kunnen volgen. Is dat een groot nadeel?
“Ik heb niet het gevoel dat ik daardoor achterstand heb opgelopen. Nee, ik maak me niet zoveel zorgen. Voor het gevoel was het beter geweest wanneer ik een gewoon voorjaar had gereden waarin ik alle koersen had gedaan en een paar uitslagen had neergezet. Dat goede mentale gevoel neem je dan ook mee naar de Giro. Dan zit je toch wel wat lekkerder in je vel.”

“Qua fysieke voorbereiding had ik het liever ook anders gezien. Mijn resultaten uit het verleden sterken me wel in de gedachte dat het goed komt. Ik ben wel vaker na blessures zonder een ideale voorbereiding goed aan een grote ronde begonnen.”

“Denk aan de Vuelta a España in 2015 die ik bijna won. Als je dan ziet hoe weinig koersdagen ik toen in de vier maanden in de aanloop naar die ronde had (14 koersdagen, red.). En daar kwam nog mijn val in de Tour bovenop. Ik was in die Vuelta al meteen op dag één goed, terwijl ik door die schouderbladbreuk ook ruim een week heel weinig heb kunnen doen.”

Tom Dumoulin tijdens de Volta Limburg Classic – foto: Raymond Kerckhoffs

In 2018 had je net als nu ook maar elf koersdagen richting de Giro d’Italia. In dat jaar won je op de eerste dag meteen de tijdrit in Jeruzalem.
“Toen liep het in het voorjaar eigenlijk net zo slecht als nu. Dat is het jaar dat ik met mijn fiets heb gesmeten in de Abu Dhabi Tour en na vier dagen ben afgestapt in de Tirreno-Adriatico.”

Glimlachend: “Wat dat betreft lijkt het er zelfs op dat ik een aanloop met problemen nodig heb.”

Toch is die situatie anders, want in die jaren presteerde je op het allerhoogste niveau. Nu heb je de afgelopen jaren nauwelijks gekoerst.
“Ik heb geen idee of dat een verschil maakt. Dat kan ik pas na de Giro d’Italia vertellen.”

In 2018 was je de titelverdediger in de Giro. Toen ging je toch met een heel ander gevoel van start in de Giro dan nu.
“Ja natuurlijk. Ondanks dat ik dat jaar ook enige twijfels had, wist ik dat mijn laatste fantastische benen van een paar maanden eerder waren. Het seizoen 2017 was immers het beste jaar dat ik tot dusver heb gekend. Natuurlijk is de situatie nu anders. Ik ben over mijn laatste jaren niet helemaal tevreden. Dat maakt het anders. Ga ik dan twijfelen of ik nog in mijn beste vorm aan de start van de Giro kan staan? Nee! Ik weet dat dit fysiek en mentaal gezien kan lukken met de tijd die ik tussen de Corona-besmetting en de Giro-start nog heb.”

Het je dan de afgelopen maanden niet getwijfeld?
“Nee, over de Giro niet.”

Ook niet over je aanloopperiode naar de Giro. Je had bijvoorbeeld de Amstel Gold Race kunnen overslaan om eerder naar Tenerife te gaan?
“Nee. Ik heb wel gevraagd om de Volta Limburg Classic toe te voegen aan mijn programma omdat ik Strade Bianche miste. Dat is de enige wijziging geweest.”

Dumoulin met Jos van Emden – foto: Cor Vos

Wat weet je van het parcours van deze Giro d’Italia?
“Heel weinig. Maar ik heb me vooraf nooit zo in het etappeschema van een grote ronde verdiept. Ik weet meestal alleen hoeveel tijdritten er zijn. Nu weet ik natuurlijk wel dat de eerste drie ritten in Hongarije zijn. We verplaatsen dan naar Sicilië en krijgen in de vierde rit meteen de beklimming van de Etna. De slotrit is dan weer een tijdrit. Maar meer informatie wil ik nu ook niet hebben. Ik wil nu niet dag-in-dag-uit met het schema van de Giro bezig zijn.”

Begin je daar dan tijdens je hoogtestage op Tenerife over te denken?
“Dat begint bij mij pas tijdens de koers. Mijn voorbereiding wordt toch niet bepaald door hoe het schema van een grote ronde eruitziet. Ik weet waar ik aan moet werken. Aan mijn tijdritten moet ik altijd aandacht besteden, maar ik moet vooral zorgen dat ik met een goed gewicht en goede klimbenen aan de start sta.”

Ga je dan niet eens kijken welke bergen er in het schema hebben gezeten en in welke plaatsen je al bent geweest?
“Nee, dat doe ik niet.”

Hoe gaat de wisselwerking met Tobias Foss zijn?
“In de aanloop naar de hoogtestage hebben we niet zoveel contact gehad, maar op Tenerife zit je natuurlijk drie weken samen. Ik heb het altijd goed met Tobias kunnen vinden, dus dat gaat goed komen.”

Hoe kijk jij inmiddels naar je concurrenten in de Giro. Jouw beste prestaties in grote rondes waren tegen tegenstanders als Chris Froome, Geraint Thomas en o.a. Vincenzo Nibali. Nu staat er toch een nieuwe generatie waarvan je bijvoorbeeld Richard Carapaz in de Giro tegenkomt.
“Ik heb heel weinig vergelijkingsmateriaal tegenover die nieuwe mannen. Ik heb maar één grote ronde in de laatste drie à vier jaar gereden. Inmiddels weet ik echter al vrij goed wat ik moet doen om een goed klassement te rijden. Uiteindelijk komt het op je eigen benen aan. Ik kan wel druk bezig zijn met wat heeft Carapaz de laatste jaren allemaal gepresteerd en wat kan ik daar tegenoverstellen. Wat heeft dat voor zin?”

“Jullie journalisten kijken volgens mij heel anders naar zo’n Giro dan ik. Ik probeer mij gewoon zo goed mogelijk voor te bereiden op die ronde en dan ga ik drie weken elke dag volle bak naar de finish rijden. Veel meer maak ik er niet van. Jullie maken hele analyses over bepaalde ritten, daar ben ik echt he-le-maal niet mee bezig. En nooit geweest ook. Ik zou daar ook helemaal gek van worden.”

“Mijn enige doel in de aanloop naar de Giro is om in een zo goed mogelijke vorm aan de start te staan. Ter plekke gaan we gewoon rit voor rit bekijken. Wat Carapaz dan in zijn voorbereiding heeft gedaan, dat zal me echt worst wezen. Ik wil het niet eens weten! Wat schiet ik daar mee op? Wat verandert het aan mijn voorbereiding als ik weet dat Carapaz allemaal ritten heeft verkend. Niks.”

Dumoulin en zijn ploeggenoten vieren de Giro-winst, 2017 – foto: Cor Vos

Sta je in de aanloop naar deze Giro nog stil bij je eindzege van 2017?
“Dat is alweer heel wat jaren geleden. Ik ben niet zo bezig met ik moest daar winnen of ik moet dit of dat. Natuurlijk hoop ik weer te winnen. Op die Giro-zege kijk ik echter nog steeds met veel trots en blijdschap terug. Dat was mijn ’finest’ moment in mijn carrière tot nu toe. In die Giro viel uiteindelijk alles goed, al zijn er ook wat momentjes geweest dat ik mindere dagen had. Het was een fantastische ervaring.”

Sterkt die ervaring van het winnen van een grote ronde je nu?
“Ik heb inmiddels al heel wat grote rondes gereden en een aantal keren op het podium gestaan. Ik weet wat je moet doen om een grote ronde te rijden en ik weet dat ik een kort klassement kan rijden. Anderzijds weet ik ook dat het al best lang geleden is dat ik het nog heb laten zien.”

“In 2020 eindigde ik nog als zevende in de Tour de France. Dat was best goed, maar absoluut niet het niveau dat ik in de Giro in 2017 haalde. Het is alweer een tijd geleden dat ik op een podium in een grote ronde stond. Dat maakt het voor mij ook spannend. Kan ik nog voor de eerste plek in het klassement strijden? Moeten we concluderen dat ik ietsje minder ben geworden? Dat zijn voor mij ook vragen.”

Vorig jaar was de olympische tijdrit de grote uitdaging en kende je ook de nodige onzekerheden in de aanloop naar dat doel. Is die situatie vergelijkbaar met nu?
“Jazeker, toen zat ik met dezelfde vragen als nu richting de Giro. Kan ik het nog? Blijkbaar kon ik het in de tijdrit nog. Die prestatie helpt me dit jaar zeker. Die voorbereiding was heel gebrekkig. Eigenlijk veel moeilijker nog dan nu. Die tweede plek was heel mooi. Anderzijds moeten we wel eerlijk zijn dat dit een tijdrit was en geen grote ronde.”

44 Reacties
03-05-2022 14:05
Ik hoop het! Maar heb echt geen idee wat van Tom te verwachten. Hij zelf dus ook niet.
03-05-2022 14:07
Dat is wel een oud interview dan.
03-05-2022 14:23
Klasse en talent kan toch niet verdwijnen
03-05-2022 14:35
Beetje vervelende manier van interviewen. Ik begrijp dat nooit zo. Is het nou de bedoeling van een journalist om een sporter te triggeren of om concrete (achtergrond)informatie te achterhalen. Tien keer dezelfde vraag in een ander jasje stellen is weinig informatief.
    03-05-2022 15:41
    Ja dit is een interview van raymond kerckhoffs, had je iets anders verwacht dan?
    03-05-2022 15:56
    Inderdaad. Dit zijn geen kritische vragen, dit is hengelen. Bah
    03-05-2022 16:41
    Die eerste vragen van Kerkhoffs lijken wel van een psycholoog...
    03-05-2022 22:45
    Dan wel een slechte psycholoog, want het is behoorlijk suggestief...
03-05-2022 14:40
Ik merk aan alles dat hij er fysiek gewoon goed voorstaat. Mentaal lijkt het ook te kloppen. Nu de eerste week wat opbeurende resultaten en hij kan voor het podium rijden, als hij weer mentale tikken krijgt vrees ik het ergste.
    03-05-2022 17:42
    In zijn antwoorden merk je ook weer een getergde Tom. Dat is vaak de beste Tom. Ik hoop echt dat hij er weer is. Ik verwacht hem niet in de top 3, maar als hij top 10 rijdt vind ik dat hij het al best prima doet. Zal dan waarschijnlijk wel een minder contract krijgen, maar we zijn ook nogal verwend door Tom.
03-05-2022 14:49
Geweldige quote: “Jullie journalisten kijken volgens mij heel anders naar zo’n Giro dan ik. Ik probeer mij gewoon zo goed mogelijk voor te bereiden op die ronde en dan ga ik drie weken elke dag volle bak naar de finish rijden. Veel meer maak ik er niet van. Jullie maken hele analyses over bepaalde ritten, daar ben ik echt he-le-maal niet mee bezig. En nooit geweest ook. Ik zou daar ook helemaal gek van worden.”
Dit interview klinkt redelijk vertrouwd en voldoende realistisch én ambitieus. De hoogtestage lijkt goed te zijn gegaan volgens de geruchten dus wij Nederlanders mogen er van dromen dat we vooraan in het klassement een landgenoot hebben die wél in beeld fietst en (jawel) panache toont.
    03-05-2022 14:57
    Ja grappig inderdaad, niet alleen de journalisten overanalyseren de boel, wij reaguurders op Wielerflits kunnen er ook wat van!
    03-05-2022 15:41
    Stiekem hoopte ik dat Wheely zou zeggen dat hij hoopt dat Dumoulin naast het tonen van (jawel) panache ook in beeld rijdt en (jawel) een wheely maakt...
    03-05-2022 15:51
    He verdorie gemiste kans!
    03-05-2022 15:52
    Zo lang Dumoulin maar niet op zijn batsbak gaat vind ik het goed.
    03-05-2022 17:46
    Of gehurkt in de berm terecht komt vanwege een pan hachee
    03-05-2022 20:58
    Over analyseren wij, of bereid hij zich gewoon slecht voor?
03-05-2022 14:51
Ik lees ook tussen de regels door dat Tom er fysiek heel goed voorstaat. Anders zou hij eerlijk, zoals hij is, zeggen dat hij niet geheel top aan de start staat (denk ik).
03-05-2022 15:07
Blijft toch wel een tekenend interview voor Dumoulin. Enerzijds vol twijfel, anderzijds ook vol geloof in eigen kunnen.

Ik vind het een schitterende renner om naar te kijken. Sierlijk op de fiets, maar vooral ook gewoon boeiend als persoonlijkheid. De openlijke twijfels, geen gespeeld zelfvertrouwen of macho-gedoe. Vaak uitgedrukt in mooie volzinnen.

Van mij mag hij zichzelf overtreffen de komende 3 weken.
    03-05-2022 15:15
    Dat "vol twijfel" komt met name naar voren omdat er tig keer dezelfde vraag over twijfel gesteld wordt.
    03-05-2022 16:23
    En dan heel trots de foto van de interviewer onder het artikel...
03-05-2022 15:16
Zoals men hem kent. Nuchter en realistisch. Focus alleen op zaken die hij zelf kan beïnvloeden oftewel binnen zijn eigen controle en mogelijkheden vallen.
03-05-2022 15:29
Krijg overigens wel steeds meer het gevoel dat WielerFlits de spreekbuis is van TJV…
    03-05-2022 16:30
    Dat heb ik al veel langer. Fanclub Site
    03-05-2022 20:51
    @Retro

    Welkom!
03-05-2022 15:30
Jammer dat hij lek reed maar in de Volta Limburg Classic maakte hij n goede indruk.
03-05-2022 15:49
Wat oprecht niet snap is, waarom hij (zeker na dat zilver in Tokyo) de laatste jaren van zijn carrière niet gewoon als de Dumoulin van 2016 uitrijdt. Primaire focus op tijdrijden en daarnaast lekker ritten kapen.
    03-05-2022 15:59
    Ritten kapen is overrated. Ik haal meer plezier uit een Dumoulin die vecht om het podium dan een of andere rit die we over een paar jaar geleden zijn vergeten. Of wist jij nog dat Victor Lafay vorig jaar de achtste rit won?
    03-05-2022 16:05
    Dumoulin heeft aangegeven hier juist de meeste energie voor te voelen, dus lijkt me deze keuze heel goed te begrijpen
    03-05-2022 16:30
    @Geit

    Over Victor Lafay weet ik niets, maar dan ook helemaal niets. De ritoverwinning van Dumoulin in de Pyreneeën in 2016, terwijl het op het laatst begon te gieten van de regen, kan ik me echter nog goed herinneren. En zo kan ik nog wel een trits ritoverwinningen noemen, zelfs uit de jaren '80, die me altijd zijn bijgebleven. Dus ik zou niet weten waarom we de waarde daarvan zouden bagatelliseren.

    Maar goed, wie er allemaal in de top 10 eindigden (want dat zal eerder de realiteit zijn, dan een podium), blijft toch ook niemand bij. Dat Dumoulin in 2020 bijvoorbeeld toch nog 7e was geworden, was me compleet ontschoten totdat ik het vanochtend in een ander topic bij de reacties las.

    @ S. Morgenstern
    Ik kan me er echt totaal niets bij voorstellen. Van Mollema wil ik wel geloven dat hij voldoening kan halen uit het knokken voor een zo goed mogelijk klassement. Maar Dumoulin?
    03-05-2022 16:41
    Rittenkapers devalueren de wielersport. Ik heb helemaal niets met renners die prima top-10 kunnen rijden, maar zich in de eerste week op een half uur laten zetten, om vervolgens in de derde week een etappe te winnen. Vast heel knap, maar voor mij is een renner die 8e in de Tour wordt veel groter dan iemand die 94e wordt en een etappe meepakt.
    03-05-2022 16:53
    Ik denk nog aan zijn klimzege in de Vuelta van 2016. Op zijn tandvlees nog net Froome voorbij steken. Die Dumoulin op zijn best, als hij dat nog eens kan overdoen. Was puur genieten.
    03-05-2022 18:36
    @peterwinnen, eens! Voor Lafay (om maar iemand te noemen) vind ik het prima. Maar als een renner als Yates het doet dan voelt het eerder flauw .
    04-05-2022 09:44
    @De Siepel
    Dat zie ik niet meer gebeuren, om Froome voorbij te steken moet ie eerst voor je rijden. Mocht dat wel het geval zijn dan heb je hele andere zorgen.
03-05-2022 16:00
Tom drukt zich meestal netjes uit, maar je voelt altijd de venijnige emoties die daar onder schuil gaan.
03-05-2022 16:23
Dit wordt natuurlijk helemaal niks
    03-05-2022 18:52
    Wat een zuurpruim ben je toch, ieder zn mening. Maar deze reactie is natuurlijk om achteraf te zeggen: ""ik zei het toch"".
    For f*ck sake, is het zo moeilijk om een onderbouwing erbij te geven??

    On topic:
    Succes Tom. Als je een zilvere medaille kunt pakken op de OS kun je ook een puike tijdrit neerzetten in de giro. Daar begint het, met de flow omhoog. Lekker meeklimmen in eigen ( superstrakke) klimtijden. Top 10 in de grote ronde is zeker mogelijk! Alles meer is de bonus en bevestiging! Nogmaals succes.
03-05-2022 20:38
In dit deelnemersveld moet hij denk ik wel mee kunnen doen voor het podium.
04-05-2022 06:09
Je hoort vaak dat renners verkenningen doen om parcourskennis op te doen. Dan weet je beter wat je kunt verwachten en waar t belangrijk is om van voor te zitten.
Lijkt erop dat hij daar toch wat laat liggen.
    04-05-2022 08:12
    Volgens mij strooit hij hier zand in de ogen. Als je aangeeft het parcours tot in de puntjes te kennen, en je kan op een cruciaal punt niet mee, dan zijn er geen excuses. Als je schijnbaar rondfietst alsof het je allemaal overkomt, niet alleen van dag tot dag, maar zelfs van kilometer tot kilometer, en je rondt het allemaal goed af, ja, dan ben je natuurlijk die unieke Tom Dumoulin.
    Het leukste zou zijn als hij na de slotrit uit de lucht komt vallen: hoe, zijn we er al, ik dacht dat we nog een week te gaan hadden.
    Hoe dan ook: I don’t buy it
    04-05-2022 13:28
    Jumbo is toch een ploeg die weinig meer aan het toeval wil overlaten. Tom voelt zich goed bij de ploeg, maar doet het wel op zijn manier..

    Veel vragen!
    04-05-2022 13:38
    Verkennen van bergritten wordt steeds minder gedaan, zeker wanneer het niet binnen het programma ingepast kan worden. Tegenwoordig hebben ze digitaal de beschikking over alle parcoursen, zodat lastige punten heel goed voorbereid kunnen worden.

    Dumoulin heeft wat dat betreft gewoon de voorbereiding van de ploeg gevolgd.
04-05-2022 09:50
Het opgevoerde nummer van zijn giro in 2017 lijkt nu enkel nog zijn ingevoerde gironummer in 2022 te worden.
04-05-2022 10:24
Haha ik geloof er niet zoveel van dat hij het routeboek niet bestudeerd zou hebben. De Tom Dumoulin die in 2017 de Giro won had helemaal niets aan het toeval overgelaten en zich in detail voorbereid. Er staat me een column van Thijs Zonneveld bij dat hij berekend had hoeveel tijd hij kon pakken in de tijdritten en ging verliezen in de bergritten. (Oke, de keutel draaien was niet gepland). Ik zeg: hij houd de kaarten tegen de borst en gaat goed zijn deze giro!

Reacties zijn gesloten.