Tiesj Benoot en Team DSM ontbinden contract, Jumbo-Visma lonkt
dinsdag 7 december 2021 om 14:55

Tiesj Benoot en Team DSM ontbinden contract, Jumbo-Visma lonkt

Tiesj Benoot vertrekt  bij Team DSM. De renner en de ploeg zijn overeengekomen om het doorlopende contract tot eind 2022 voortijdig te beëindigen. Naar alle waarschijnlijkheid zal de 27-jarige Belg overstappen naar Jumbo-Visma.

Eind oktober bevestigden bronnen al aan WielerFlits dat Benoot zou vertrekken bij de ploeg. Tussen de renner en het team is een onherstelbare breuk ontstaan. “Tijdens het wielerseizoen 2021 is duidelijk geworden dat Benoot niet aan zijn verwachtingen kon voldoen, wat ook invloed had op zijn prestaties zowel op als naast de fiets”, schrijft Team DSM in het persbericht over zijn vertrek.

De voorbije zomer was al sprake van strubbelingen tussen Benoot en de ploegleiding, maar dat werd toen ontkracht, met name door sportdirecteur Rudi Kemna in een exclusief gesprek met WielerFlits. “Er zullen intern altijd kleine fricties zijn, want we coachen onze renners om ze beter te maken. (…) Niet iedereen gaat altijd meteen akkoord. Dat lijkt me niet abnormaal in relaties. Tiesj is volwassen genoeg om hiermee om te gaan”, vertelde Kemna ons toen.

Inmiddels heeft het team toch ingestemd met een voortijdig vertrek van de klassiekerspecialist. “In het belang van een positieve dynamiek bij de renners en het personeel, heeft het team besloten mee te werken aan het ontbinden van de overeenkomst van Benoot”, schrijven ze in het persbericht.

Tiesj Benoot met WVA ten aanval in Omloop Het Nieuwsblad 2020

Jumbo-Visma in pole position
Naar alle waarschijnlijkheid vertrekt Benoot naar Jumbo-Visma. Het Nederlandse WorldTeam heeft al aangegeven grote interesse in hem te hebben, maar pas te willen onderhandelen als hij zonder ploeg zit. Vooralsnog wenst het team geen commentaar te geven.

Bij Jumbo-Visma treft Benoot onder andere landgenoot Wout van Aert, met wie hij goed bevriend is geraakt. Afgelopen jaar trokken ze ter voorbereiding op de Olympische Spelen van Tokio op hoogtestage naar Livigno. Samen met Van Aert sliep hij een week in een berghut op meer dan 3000 meter hoogte, die door enthousiastelingen gebruikt wordt als uitvalsbasis voor tochten naar de Diavolezza-gletsjer.

Na Marc Hirschi, Felix Gall en Ilan Van Wilder is Benoot de vierde renner die dit jaar voortijdig vertrekt. In een uitgebreid interview met teammanager Iwan Spekenbrink en ploegleider Roy Curvers, dat eerder vandaag is gepubliceerd, vertellen zij dat dat niet per se slecht nieuws is. “We werken hard aan een stevige ruggengraat. Waarin iedereen voor elkaar door het vuur gaat. Daar hoort af en toe ook een vertrekker bij. We hebben vaak genoeg niét ons best gedaan om iemand per se in de ploeg te houden.”

53 Reacties
07-12-2021 14:58
Dat is een inkoppertje en mooi dat TJV op 't vinkentouw zit.
07-12-2021 15:04
Zou een grote slag zijn voor Jumbo en dan is de ploeg wel een heel stuk sterker dan in 2021.
07-12-2021 15:05
De bromance die is ontstaan in de berghut is toch wel het gene uit dit artikel waar mijn hart het snelst van gaat kloppen.
    07-12-2021 15:11
    Klopt, het staat hier ook zo geformuleerd dat er allerlei scenario's door je hoofd gaan.LOL
    07-12-2021 15:59
    Brokeback Mountain Hut
07-12-2021 15:06
Te weinig respect getoond voor DSM’s gebrek aan zelfreflectie en nu moet Tiesj voortijdig uitkijken naar betere resultaten en een duidelijk plan bij JV. Wat vervelend.
    07-12-2021 15:50
    Ze werken hard aan een ruggengraat; daar hoort af en toe een vertrekker bij.
    07-12-2021 15:53
    Als mijn chirurg dat zegt, vertrek ik ook
07-12-2021 15:06
Het nieuws wat zich lange tijd geleden al aankondigde (een maand is een eeuwigheid in topsport.) maar waar ik nog wat over twijfelde. Tiesj gaat dus naar een andere rol bij TJV waar hij op tal van terreinen een absolute top versterking is. Ben benieuwd of hij ook zelf kan profiteren als de focus van de concurrentie meer op kopman van Aert komt te liggen.
    07-12-2021 15:12
    In de Omloop is Benoot de kopman toch, want daar is Woutie er nog niet bij.
    Maar in de Strade kan TJV met 2 kopmannen of zelfs 3 kopmannen, als Tom zijn duivels gaat onderbinden in die koers dan.
    07-12-2021 15:17
    Duivels 'onderbinden' lol
    07-12-2021 15:17
    Zou dan eerder Laporte kopman maken. Met alle respect, maar Benoot is het kopmanschap onwaardig.
    07-12-2021 15:26
    @blix
    Ik denk, dat Laporte alleen maar blij kan zijn met Benoot naast zich in de Omloop.
    07-12-2021 15:30
    @Kelderfan: Laporte mag blij zijn met Tiesj in steun, dat is zeker. Als het aankomt op het ook daadwerkelijk afronden in een koers die ertoe doet, schat ik Laporte hoger in.
    07-12-2021 15:41
    Laporte lijkt me nu nog geen type om in een koers als de Omloop al je eitjes bij in zijn mandje te leggen.

    Samen met Benoot en Teunissen hun ding laten doen en hopelijk is er aan het einde nog eentje bij, lijkt me realistischer.

    Heb het gevoel dat Laporte in sommigen hun hoofd wel heel snel de stap gezet heeft naar absolute wereldtop.
    07-12-2021 16:17
    Benoot is degene die het al eens kon afmaken in een serieuze eendagswedstrijd en is nog altijd de jongere van de twee.

    Lijkt soms net alsof sommigen denken dat Benoot een over de top dertiger is en Laporte het aanstormende jonge talent.
    07-12-2021 16:22
    Ik bedoel

    Omloop - Benoot kopman
    Kuurne - Laporte kopman
    07-12-2021 16:48
    @Alfons, ik vond Laporte een van de sterkere renners in de Ronde van Vlaanderen dit jaar. Misschien wel de beste na VDP, Asgreen en Turgis op de heuveltjes.
07-12-2021 15:18
Terug naar Cervélo dus.
07-12-2021 15:40
Wow! Van Aert zou dan Benoot, Laporte & Van der Sande bij in steun krijgen. Lijkt er toch op dat het management van Jumbo-Visma het eens is met de hardnekkige (Belgische) kritiek (Wuyts) dat de ondersteuning van van Aert de afgelopen seizoenen wat mager was. Fantastisch voorjaarsteam zou Jumbo-Visma kunnen opstellen nu; eentje dat zijn voet naast dat van Quick-Step kan zetten.

van Aert
Benoot
Laporte
Teunissen
Roosen
van der Sande
Van Hooydonck
Eenkhoorn
Affini
Dekker
Kooij


De keuze wordt plots ruim, goede afwisseling van jeugd en ervaring, snelle mannen en hardrijders. Ook voor Benoot en Laporte gaat dit enkel meer winstkansen creëeren. Benieuwd of het potentieel van dit team er ook in de wedstrijden gaat uitkomen.
    07-12-2021 16:00
    Ik heb niet het vermoeden dat de kritiek uit België en dan met name van Wuyts ertoe heeft geleid dat TJV de voorjaarskern heeft versterkt. Ik vermoed dat ze zelf inzagen dat er versterking nodig was. Je geeft de Belgische media te veel eer.
    07-12-2021 16:12
    Ik ga akkoord dat het meer dan een degelijk team zal zijn, maar vd Sande is echt geen kassei-renner. Heeft slechts 1x Roubaix ,G-Wevelgem, E3 en omloop gereden en 2x Ronde v.Vl ( en dit in 10 jaar prof).
    Is natuurlijk wel goeie aanwinst voor heuvelklassiekers en algemene knecht.
    Maar met Van Aert, Teunissen en Benoot heb je wel mooie equipe voor in de finale( nee ik zie Laporte niet knechten voor Van Aert).
    Roosen en Van hooydonck kunnen ook wel effe mee.
    Eenkhoorn, Affini moeten zich nog bewijzen, maar er moet iemand natuurlijk het vroege werk doen.
    Dekker en Kooij zijn sprinters, met voorlopig nog te weinig inhoud voor de klassiekers. Maar kunnen natuurlijk nog veel groeien (en scoren in kleinere wedstrijden).
    07-12-2021 16:24
    En dan vergeet je voor het gemakkie nog ff Groenewegen en van Emden en waarschijnlijk Vader ook.
    07-12-2021 16:30
    @MB
    Jij ziet 't goed met Dekker en Kooij. Ik denk dat Mick eerder de open plek gaat invullen.
    Kooij is een prima sprinter en kan de heuvels goed verteren. Dat heb ik Dekker nog niet zien doen.
    07-12-2021 17:47
    Met Benoot en Laporte zijn er weliswaar schaduwkopmannen bij, maar ik schat Quick-Step in de breedte nog altijd hoger in. Een absolute topper voor de 'Belgische koersen' zoals Van Aert bij JV ontbreekt wel bij QS tenzij ze dat in Asgreen zien?
    07-12-2021 21:21
    @Marik, ik zeg ook niet dat de Belgische media de ploegleiding van Jumbo-Visma geïnspireerd hebben. Wel dat Plugge, Zeeman en co de Belgische media nu blijkbaar gelijk geven; in tegenstelling tot veel Nederlandse volgers die Wuyts continu afkraakten voor zijn kritiek op de ondersteuning van van Aert.
    07-12-2021 21:31
    C'est le ton qui fait la musique.
07-12-2021 15:42
"invloed op zijn prestaties op en naast de fiets"
Waar heeft Tiesj last van naast de fiets? :6
    07-12-2021 16:03
    Een gebrek aan ruggengraat?
    07-12-2021 17:08
    Benoot moest ook de anderen beter maken (samenwerking/cooperation).
07-12-2021 15:59
Ben helemaal niet zo zeker of Jumbo hier zoveel beter van wordt.
Laporte hebben ze ook al aangetrokken. En ze hebben Mike Teunissen, Nathan van Hooydonck, Groenewegen, Timo Roosen, David Dekker, natuurlijk ook nog naast Wout van Aert in de klassiekers.
En als Benoot nou afgelopen jaar nou wat gepresteerd heeft. Maar dat houdt toch ook niet echt over.
Nee, voor mij had het niet zo nodig gehoeven. Ik vond hem zwaar tegenvallen bij DSM.
    07-12-2021 16:20
    Heeft Teunissen de afgelopen 2 jaar iets gepresteerd? Je kan moeilijk zeggen dat een Van Aert geen Benoot nodig heeft omdat hij Teunissen al heeft, want in praktijk heeft hij Teunissen vrijwel nooit.
    07-12-2021 16:35
    Benoot heeft de mogelijkheid gehad. Teunissen heeft door blessure er een tijd uitgelegen.
    07-12-2021 18:01
    Benoot heeft ook blessures gehad, Teunissen heeft ook mogelijkheden gehad.
    07-12-2021 19:37
    @ Deel Koeper. Kijk maar eens naar alle antwoorden die hieronder zijn beschreven. Een groot gedeelte is van mening dat Benoot geen aanwinst is voor TJV. Ik deel je mening dat Benoot ook niet helemaal fit is geweest, maar deze renner is sterk overgewaardeerd. Als je ziet wat hij de laatste jaren heeft gepresteerd. Ik heb hem regelmatig in mijn poeltjes staan, maar zijn opbrengst op jaarbasis is heel erg matig tot slecht de laatste jaren.
    Overigens, heb ik niet gezegd dat Benoot geen goede renner is, maar dat ik twijfels heb of TJV er beter van word. Velen met mij beschrijven dat ook op verschillende manieren.
    Het is een renner die sowieso alleen aan moet komen. Dat heb je bij Groenewegen, Teunissen, Laporte en Van Aert veel minder. Die kunnen sprinten. En als knecht is Benoot wat mij betreft geen meerwaarde.
07-12-2021 16:13
"dat Benoot niet aan zijn verwachtingen kon voldoen"

Dat is een opmerkelijke zin. Het ging dus niet om de verwachtingen aan het team, maar om de verwachtingen van Benoot en daarom wil en mag hij weg?
    07-12-2021 17:04
    ik vond het ook een opmerkelijke zin - wiens verwachtingen?
    Daarom ben ik even het persbericht gaan opzoeken en daar staat in het Engels:
    "Benoot could not deliver on his commitments"

    Dus da's eerder kon niet aan zijn verplichtingen voldoen
    07-12-2021 17:18
    @Maillot er staat gewoon dat hij zijn afspraken niet kon nakomen.
    07-12-2021 19:03
    @platteprijs
    Ja, afspraken of verplichtingen

    "Zijn verwachtingen " vond ik een beetje raar geformuleerd
07-12-2021 16:46
"..we coachen onze renners om ze beter te maken. (…) Niet iedereen gaat altijd meteen akkoord."

Daar krijg je toch koude rillingen van? Je coacht een renner (een volwassen vent) die moet akkoord gaan, liefst meteen. Dan ben je toch niet serieus een relatie aan het opbouwen?
07-12-2021 16:51
Benieuwd of we de echte reden ooit gaan horen. Of dat het net zo gaat als bij Hirschi; zwijgen als voorwaarde voor ontbinding.

Morgen het nieuws dat Benoot in geel-zwart gaat fietsen. Prima aanwinst in de breedte, maar ik denk dat hij dezelfde handicap heeft als Evenepoel: hij moet alleen aankomen. Echter mist hij denk ik de ballen en inhoud om van zover iets te proberen.

Voor het tactisch spel heb je denk ik uiteindelijk meer aan Laporte of Teunissen, aangezien je die wel in een klein groepje kunt meesturen en kunt gokken op een sprint. Maar wat mij betreft hoe dan ook een prima aanwinst voor het klassieke werk van omloop tot lbl.
    07-12-2021 19:28
    Opgelet: in de Ronde van Lombardije -je weet wel, het Monument dat Remco Evenepoel al gewonnen zou hebben mocht hij niet zijn gevallen- was het wel Tiesj die het grootste wielertalent aller tijden vlotjes lostje op de Passo di Ganda.
07-12-2021 16:51
Zou fantastiesj zijn.
07-12-2021 17:10
Als grote TJV fan loop ik niet bepaald over van enthousiasme. Het is een grote gok. Haalt hij zijn toenmalige topniveau, dan zijn ze spekkoper maar ik betwijfel of hij dat nog in zich heeft. Een dure jongen zal hij zeker zijn. Liever had ik gezien dat ze die 5 of 6 ton in de opleidingsploeg hadden gestopt.
    07-12-2021 20:55
    Benoot heeft een veelbelovende toekomst achter zich.
07-12-2021 17:13
Benoot is een hele leuke sterke wielrenner die op bepaalde manier een gunfactor mee heeft. Toch zie ik met zo'n renner er bij TJV juist zwakker worden. De ploeg trekt nu al een tijdje renners aan die net onder de absolute wereldtop zitten. Je plamuurt het team mooi dicht op papier, maar verschillende mannen zullen happen naar zuurstof. De mooie balans, de teamspirit, het prettige kwaliteitsverschil tussen de kopmannen en de 'helpers' wordt opgevuld en dat gaat hoe dan ook leiden tot frictie, tot onderlinge concurrentie en tot afgunst. Dennis, Laporte, Benoot zijn geen helpers. Ze zullen zeker af en toe de voeten uit de kousen steken maar ze hebben vooral een eigen agenda. Het management van TJV heeft een uitdaging.
07-12-2021 17:15
Ik vind Benoot een sympathieke maar overgewaardeerde renner. Als je naar 2020 en 2021 kijkt is hij een goede knecht maar als kopman heb je er niks aan. De ene hoogvlieger in Parijs-Nice daargelaten. Als het per se moet dan maar een jaarcontract en geen te hoog basissalaris. Of Van Aert verkoopt nog een paar van zijn gloriemomenten om Benoot te sponsoren :)
07-12-2021 17:19
Erg voorspelbaar. Met een leger super slaven gaat Jumbo straks alle klassiekers proberen lam te leggen om Woutje in een zo groot mogelijke groep naar de finish te brengen.

Het maakt gelukkig de triomf alleen maar groter als Mathieu deze laffe tactiek weet af te straffen.
    07-12-2021 17:25
    Volgens mij een foute inschatting van de tactiek van TJV volgend jaar. Naar mijn mening is de versterking vooral nodig om het eeuwige overtal van DQS in de diepe finales te counteren. In plaats van hooguit 2 TJV renners tegenover 5 van de Wolven in de laatste 1,5 uur van een RVV mag je met deze aanwinsten er vanuit gaan dat ook de geel-zwarte formatie dan nog een man of vier vooraan heeft. Dat vergroot simpelweg je winstkansen.
    07-12-2021 17:31
    Inderdaad. Wat ik het liefste zou zien: de beste Belgische renner rijdt voor een Nederlandse ploeg en de beste Nederlander voor een Belgisch team. Met gesloten beurs omruilen. Dat zal de rivaliteit nog groter maken en zowel in NL als B meer animo voor het wielrennen teweegbrengen.
07-12-2021 18:31
Prachtig team Jumbo
07-12-2021 20:00
En Matje rijdt ieders karretje in de poep….. Wordt er niet leuker van zo. QS tegen Jumbo….krijg je dadelijk van die gesloten wedstrijden. Hoop het niet maar denk het wel….zijn we eindelijk van Ineos af in de Tour. Begint het in de klassiekers
07-12-2021 20:15
Steeds minder chemie bij DSM. DSM in verregaande staat van ontbinding.

Reacties zijn gesloten.