Jumbo-Visma blijft voorlopig voedingssupplementen, waaronder ketonen, gebruiken
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 28 september 2021 om 17:22

Jumbo-Visma blijft voorlopig voedingssupplementen, waaronder ketonen, gebruiken

Team Jumbo-Visma blijft voorlopig voedingssupplementen gebruiken. Dat bevestigt hoofdcoach Merijn Zeeman aan WielerFlits. Afgelopen week kwam er vanuit de UCI tijdens het WK in Vlaanderen een oproep aan de renners om voorlopig geen supplementen, waaronder ketonen, meer te gebruiken. De internationale wielerunie wil eerst wetenschappelijk onderzoek doen of ketonen prestatiebevorderend zijn en onderzoeken of het gebruik van ketonen schadelijke gevolgen kan hebben.

“Wij werken op het gebied van voeding en voedingssupplementen samen met professor Asker Jeukendrup, verbonden aan de Loughborough University, die wereldwijd op dit wetenschappelijke gebied een autoriteit is. Hij doet tal van onderzoeken en houdt ook alle internationale wetenschappelijke rapporten in de gaten.”

“Hij raadt ons het gebruik van ketonen in specifieke gevallen aan als onderdeel van een uitgekiende voedingsstrategie. Zeker op die manier heeft het supplement volgens hem geen schadelijke effecten. Het gaat altijd om het totaalplaatje en daarvoor moet je je altijd deskundig laten adviseren. Wij investeren daar in, op elk gebied en uiteraard binnen de grenzen van wat is toegelaten.”

foto: Cor Vos

Bij Jumbo-Visma zijn ze ervan overtuigd dat ze door de samenwerking met Jeukendrup op het gebied van wetenschappelijke onderzoek naar voedingssupplementen bij de voorlopers in de internationale sportwereld horen en dat er straks uit het onderzoek van de UCI voor hen geen nieuwe zaken naar voren komen. De wielerbond is in afwachting van de resultaten van hun wetenschappelijk onderzoek en raadt de renners in die tussentijd aan zich te onthouden van het gebruik van ketonen en andere voedingssupplementen.

MPCC
Sommige profploegen, waaronder Team DSM, waren overigens reeds fel tegen het gebruik. Het middel ketonen staat op dit moment niet op de UCI-lijst van verboden stoffen en methoden. Ploegen die aangesloten zijn bij de MPCC, de beweging voor een geloofwaardig wielrennen, spreken zich uit tegen ketonengebruik.

“Op het moment dat de UCI het gebruik van ketonen verbiedt, dan stoppen wij natuurlijk ook onmiddellijk met het gebruik van deze substantie”, vervolgt Zeeman. “Al denk ik ook dat velen de waarde van ketonen en andere supplementen zwaar overschatten. De grote basis van een prestatie is de training en de normale voeding.”

“Supplementen zijn een klein onderdeel van een grote strategie. Met een strategie, zoals bij ons Foodcoach, kun je verschil maken. Supplementen kunnen nog iets extra’s geven in de marge. Wij weten uit talrijke onderzoeken dat ketonen alleen niet het verschil tussen winnen en verliezen bepalen, maar we doen óók onderzoek naar hoe we in de marges voordeel kunnen behalen. Dat hoort in onze ogen bij een professionele performance benadering.”

67 Reacties
28-09-2021 17:30
Ja koekoek als ketonen geen prestatiebevording geeft, dan gaan ze 'm ook niet slikken natuurlijk. Zelfde voor vitaminen; als die je lijf niet beter in balans brengen (lees: prestatie) dan ga je ze ook niet slikken, want geen nut.

Het gaat dus niet om het feit of ze prestatiebevorderend zijn, want dat is nagenoeg alle voeding die de sporters binnenkrijgen (energie), maar wat de gevolgen zijn van het gebruik: brengt het gevaar met zich mee, dan moet het verboden worden.
    28-09-2021 17:47
    [quote] brengt het gevaar met zich mee, dan moet het verboden worden.[/quote]
    Dit blijft altijd zo'n vreemde uitspraak om te lezen. Topsport, met name duursport, is per definitie slecht en gevaarlijk voor je gezondheid op lange termijn. Met die logica zou je profwielrennen als geheel moeten verbieden
    28-09-2021 18:17
    @Xevar En met die logica kun je EPO e.d. ook vrijgeven.
    28-09-2021 18:20
    @zacht: Dat slaat natuurlijk nergens op wat je zegt. Dat niet alles wat gevaarlijk is verboden moet worden is niet hetzelfde als zeggen dat alles wat gevaarlijk is vrijgegeven moet worden. Maar dat snap je zelf ook wel.
    28-09-2021 18:39
    @Xevar

    Wat een onzin. Autorijden is ook per definitie gevaarlijk, dan gaan we het toch ook niet zeggen “laat de snelheidslimiet en andere regels maar zitten”?
    28-09-2021 18:54
    Waarom is autorijden per definitie gevaarlijk?
    28-09-2021 19:18
    Indien een voedingssupplement gevaarlijk is dan is het de taak van efsa om het in Europa te verbieden (voor iedereen) en niet de taak van de uci (die hebben immers niet deze expertise).
    29-09-2021 03:41
    @kosmonaut, misschien moet je de auto sleutels van je vrouw afpakken.
28-09-2021 17:49
Wat grappig, wist niet dat ze met Asker samenwerken. Die man publiceert altijd wel interessante stukjes. Ontkracht vooral een hoop zaken.
    28-09-2021 18:11
    Doen ze inderdaad al jaren.

    Ik zit zijdelings ook in de voedingswetenschap en Asker krijgt ook wel veel kritiek.
    28-09-2021 18:18
    Grappig CvdC, ik ook. Ik weet zo bijvoorbeeld sinds kort dat je van een wijntje een hypo kunt krijgen.
    28-09-2021 18:24
    “…die wereldwijd op dit wetenschappelijke gebied een autoriteit is.”
    Zeker sinds corona een nietszeggende kwalificatie. Ook wappies komen op de proppen met lijvige rapporten van “gerenommeerde” wetenschappers.

    “…verbonden aan de Loughborough University.”
    Voor wat het waard is:
    Loughborough staat op plaats 252 van beste universiteiten van Europa; de Universiteit van Amsterdam staat op plaats 9, die van Leuven op plaats 12.
    28-09-2021 18:28
    Dat lijstje 'beste universiteiten' is totaal niet een relevant lijstje. Puur om competitie nog wat op te voeren zijn er een paar leuke graadmeters waar de ene universiteit beter mee om kan gaan dan de ander. Verre van een indicatie welke uni beter is.
    28-09-2021 19:54
    @Jacco van Stierop: voordat je iemands autoriteit in twijfel trekt, moet je jezelf daarom misschien even wat meer verdiepen. Het staat binnen de bewegings-/voedingswetenschappelijke wereld buiten kijf dat Asker Jeukendrup een autoriteit is op het gebied van sportvoeding. Kijk anders even op zijn site voor zijn publicaties: https://www.mysportscience.com/publications
    29-09-2021 09:13
    naast de topic:
    Die lijstjes van beste universiteiten worden grotendeels bepaald door
    1) Hoeveel publicaties ze doen ( kwaliteit niet van belang, enkel kwantiteit)
    2) Hoeveel proffen of studenten ooit een wetenschappelijke prijs hebben gehad ( 50 jaar geleden telt ook)
    3) hoeveel keer hun artikels geciteerd worden in andere artikels, dus rechtstreeks verbonden met 1)

    Hoe goed de student de unief vindt is niet van belang, en zolang de staf maar voldoende artikels kan publiceren zijn ze ook 'goeie' proffen
    29-09-2021 09:33
    @Massimo: dat lijkt me een aardige weergave.

    Daarbij dient opgemerkt te worden dat de zogenaamde topuniversiteiten in de VS wel hun best doen om opperst gemotiveerde en talentvolle studenten op hun uni te krijgen, waarbij het waarschijnlijker is dat die iets 'bijzonders' gaan doen in hun leven. Daar kan de uni dan later weer mee koketteren. Dat trekt het niveau wel omhoog, maar dat is meer de verdienste van de individuele student dan van sec het onderwijs. Diezelfde universiteiten hebben ook poen nodig en heb je rijke ouders dan is het niveau van jezelf even een stuk minder belangrijk. Ik durf de stelling dan ook wel aan dat het gros van de Nederlandse studenten probleemloos een opleiding aan Yale, Harvard etc zou afronden.
    29-09-2021 10:23
    @Erica-de-moeder-van-Niki
    Ik trek de autoriteit van de beste man niet in twijfel. Ik zeg alleen dat het tegenwoordig niet meer erg overtuigend klinkt om je te beroepen op de autoriteit van een wetenschapper als verdediging van een bepaald besluit (in dit geval het gebruik van ketonen bij wielrenners).

    Zeg gewoon dat je in samenspraak met de medische staf het verantwoord vindt, zonder de loftrompet proberen te blazen over de status van betreffende leden van die staf.
    29-09-2021 14:38
    Maar @Jacco:
    Jij vindt het dus “sinds Corona” overtúigender dat iemand zegt “onze mensen vinden dit” dan die mensen bij naam en titel te noemen?!
    Sorry, maar volgens mij draai je de zaken om. Dat “sinds Corona” Jan en alleman een wetenschappelijke bevestiging zoekt om aan zijn of haar mening te koppelen - en hier soms nog in slaagt ook - zegt meer over de luiheid/onkunde van mensen om iemands staat van dienst in te schatten. Prima om sceptisch te zijn en eerst even te checken iemands achtergrond is wanneer deze als ‘wetenschapper’ wordt aangeduid, maar om iemand met die titel bij voorbaat niet te vertrouwen is natuurlijk oerdom.
28-09-2021 18:29
Je kan ook niet zo maar meer stoppen. Als de rest verder doet word je gewoon weggereden.
Alleen een algeheel verbod kan dit oplossen.
28-09-2021 19:16
De weloverwogen titel werkt op mijn lachspieren.
28-09-2021 19:51
Zou Merijn Zeeman nu nog niet in de gaten hebben dat t enige dat echt helpt calve pindakaas is?

Maar nu serieus: ze hebben uit het rabobank dopingschandaal nog niet geleerd dat t beter is om niks controversieels te doen en gewoon duidelijk binnen de lijntjes te kleuren.

Ik geef toe, DSM rijdt dit jaar niet echt de sterren van de hemel, maar vorig jaar deden ze aardig mee zonder ketonen.
    28-09-2021 20:10
    Even wachten... geen van de gebruikte middelen staat op de dopinglijst, ze doen niets illegaals wat betreft het gebruik van Ketonen, dus kunnen we even ophouden om ze te beschuldigen van illegalen producten. Ze kleuren met het gebruik van Ketonen gewoon binnen de lijntjes.
    28-09-2021 20:25
    Even wachten, DSM in 2020 was een flink stuk Hirschi die op eigen houtje ook aan deze spulletjes zat
    28-09-2021 20:57
    Ah, Dikke Vrouw heeft bronnen die niemand heeft
    28-09-2021 22:27
    @rahimns Ik zeg niet dat het illegaal is, wel dat het controversieel is.
    28-09-2021 23:01
    En dat doen ze dus ook niet... ze zijn vanaf het eerste moment volledig transparant geweest over het gebruik van een product wat niet op een dopinglijst staat net zoals bietensap of andere veel gebruikte supplementen. Dus ik zie niet dat ze iets controversieel doen, blijkbaar is dat puur de mening van bepaalde volgers hier.
    29-09-2021 05:41
    @rahimns Je snapt het woord oncontroversieel niet en papagaait hetzelfde argument weer. Het is controversieel omdat een aantal ploegen en de uci om bepaalde redenen fel tegen ketonen zijn. Het gebruik van ketonen is niet onomstreden.
    Natuurlijk mag jij de mening hebben dat alles wat niet verboden is toegestaan is. Uit je reactie blijkt echter dat niet snapt wat er gezegd werd.
28-09-2021 20:16
Hoe sneller die ketonen afgeschaft worden des te beter, gekunsteld gekloot waar we vanaf moeten.
    28-09-2021 20:38
    Ik ben het niet snel met je eens, maar vandaag wel.
    28-09-2021 23:04
    Voor mij is het andersom. Ik kan best vaak wat met de provocaties van Romans, maar bij ketonen niet. Er is nog steeds goed kans dat 'ze' met ketonen een placebo willen verbieden. Wellicht een ideetje voor de UCI...
    29-09-2021 06:43
    Die piste heb ik wel eens laten passeren maar dat rijmt niet met de kosten en het halsstarrig vasthouden door de ploegen er van. Maar inderdaad mag er eens een goed onderzoek komen en bij prestatieverbetering de vraag gesteld worden of het over de hele linie vreten er van gewenst is.
28-09-2021 20:38
TJV blijft er sowieso t/m komende zondag mee doorgaan schat ik.
28-09-2021 21:09
Kaasverhaal van Zeeman. Als 'marginal gains' in het totaalplaatje van de voedingsstrategie moet het kennelijk gezien worden. Als aanvulling op 'normale' voeding en training....
Zolang het niet verboden is gebruiken we het. Ok, maar hoeveel en hoe vaak wordt er niet bij gezegd door Zeeman.
Doet me denken aan mr. 64%, die 's nachts wakker gemaakt moest worden om te kijken of het hart nog tikte vanwege de stroperigheid van het bloed..
Wat vindt de internationale voedings en warenautoriteit? Is het inderdaad een voedingssupplement? Is het gevaarlijk bij inname van een bepaalde hoeveelheid (bij topsporters). Blijft allemaal grijs gebied, daarom is een gedragscode zolang het niet verboden is voor alle WT, Proteams, etc, waaraan een ieder zich heeft te houden, zinvol.
Of ligt het binnenkort in de schappen van de Jumbo?
28-09-2021 21:35
Vooral grappig om te zien in de reacties dat mensen de ballen verstand niet hebben van wat ketonen zijn. Om dit te verbieden zou je eigenlijk ook suiker moeten verbieden. Beide zijn in feite gewoon energie voor het lichaam. Dat het lichaam de voorkeur heeft voor ketonen zijn we met koolhydraat rijk voedsel wat uit het oog verloren helaas. Dat sporters dit herontdekken is juist positief voor de gezondheid van atleten, de grote hoeveelheden koolhydraten in je lichaam zijn schadelijker dan die ketonen op lange termijn.
Stop met koolhydraten eten en je lijf maakt beide zelf, zowel glucose en ketonen. Iedere (hobby) fietser kan op deze manier zijn duurvermogen een enorme boost geven kan ik je uit ervaring vertellen.
    28-09-2021 22:11
    Je hersenen hebben wel degelijk glucose nodig (afkomstig van koolhydraten). De vet/keton noodgreep is geen langetermijn oplossing (net zoals een adrenalineboost geen vervanging is voor atp).
    Ook je vergelijk ‘dan ook suikers verbieden’ is helaas een ongelukkig vergelijk, immers is prestatiebevorderend slechts een mogelijke reden om iets te verbieden. Ethiek, gezondheid, sportiviteit etc wegen allemaal mee. Indien je hypothetisch een legale wonderpil bedenkt die je wattage voor een dag met 5% omhoog stuwt en je verkoopt dit exclusief voor 50.000 aan één team dan is dat dermate in strijd met de sportiviteit dat een verbod op de loer ligt.
    28-09-2021 22:29
    Nogmaals, je lichaam maakt zelf glucose aan als je het voldoende de kans geeft, hoe ben ik anders in staat om 7 dagen te vasten terwijl ik iedere dag gewoon actief ben, inclusief sporten.
    28-09-2021 22:48
    Om je vraag te beantwoorden: daar ben je toe in staat omdat je gewoon koolhydraten eet en reserves hebt in spieren en lever. Je zult vast bezig zijn met koolhydraatarme diëten, maar je zit bij lange na niet op nul.
    Glucose is nodig als energiebron voor het centrale zenuwstelsel, hersenen en voor je rode bloedcellen. Als het ontbreekt dan gaat je lijf zelf glucose produceren (gluconeogenese). Maar dat is zeker geen lange termijnoplossing.
    28-09-2021 23:27
    …. bovendien zal de lage omgevingstemperatuur in je leefomgeving wellicht helpen om je verbranding aan de gang te houden (en bijv. In te teren op de vetlaag rond je lever in geval van diepe sneeuwval en vrieskou.
    29-09-2021 11:28
    Ketonen kunnen ook aanwezig zijn als je bloedsuiker normaal of laag is. Dat noemen we ‘voedingsketonen’. Als je ziek bent of ineens heel anders gaat eten, bijvoorbeeld als je veel minder koolhydraten eet, kan dat tot gevolg hebben dat je lichaam vet gebruikt als brandstof omdat er niet genoeg glucose is om te verbranden. Je bloedsuikerwaarden blijven zelfs laag, in dit geval, maar je lichaam maakt wel ketonen aan.

    Hongerklop. De vrees van iedere wielrenner. Het bloedsuikergehalte is dan zo laag dat je de pedalen nauwelijks meer rond krijgt. Een mooi woord daarvoor is ‘hypoglykemie’. In wielrennerstermen: ‘de man met de hamer’.

    Niet vreemd dat ze borden met spaghetti eten natuurlijk.. lijkt mij dat je voedingsadvies niet helemaal correct is..
    29-09-2021 15:46
    @Marco Dat zeg je verkeerd. De vrees van iedere manager van een wielerteam terwijl hij in een tv show zit ;-)
28-09-2021 21:45
Lijkt me echt gevaarlijk voor de reputatie van de hoofdsponsor, actief in voedselbranche, waar voedselveiligheid een basisvoorwaarde is.
Beseft de directie wel welke risico s de renners en zijzelf lopen in deze?
    29-09-2021 08:43
    Goede vraag, misschien beseffen ze dat niet.
    Als je data hebt van onderzoeken wat aantoont dat het gebruik van Ketonen gevaarlijk is, deel ze gerust. Vooralsnog beschouw ik het gewoon als geblaat.
28-09-2021 23:51
Wat ik vooral opvallend vind is dat zoveel ploegen, waaronder TJV, niet zijn aangesloten bij MPCC.
MPCC is tegen ketonen. Ik zou zeggen dat je dat standpunt als ploeg moet omarmen, ook al ben je om wat voor reden dan ook niet aangesloten bij MPCC. Al was het alleen naar in het kader van gelijke monniken gelijke kappen.
Of zijn die ploegen niet voor geloofwaardig wielrennen, de doelstelling van MPCC?
    29-09-2021 06:23
    Jumbo was lid tot het MPCC deze conservatieve koers in heeft gezet.
29-09-2021 00:18
Dus voor, volgens Zeeman, minieme voordelen zet Jumbo Visma de veiligheid van haar renners op de tocht. Het wordt steeds gekker.
    29-09-2021 01:18
    Niemand zet de veiligheid van hun renners op het spel edit: als het gaat over het gebruik van ketonen... als er gevaarlijke producten zouden worden genomen dan zou daar echt nooit toestemming voor zijn. Er wordt hier echt schromelijk overdreven gereageerd.
    29-09-2021 08:52
    "Niemand zet de veiligheid van hun renners op het spel" Dat durf ik echt niet te beweren gezien het verleden van de sport. Ketonen zijn echt wel ok maar wielrennen blijft om meerdere redenen een niet zo veilige sport, elke ploeg speelt daar mee.
    29-09-2021 09:11
    Trainingsritjes zijn gevaarlijker dan ketonen. Misschien moeten ze daar dan ook maar mee stoppen?
    29-09-2021 09:36
    @Wheely het gaat hier over het gebruik van Ketonen, ik heb het niet over andere zaken. Dat wielrennen en misschien topsport in het algemeen al niet gezond is vind ik weer een andere discussie. Ik ben tegen het gebruik van doping en het misbruik van medicijnen in de sport. Maar dit gaat over voedingssupplementen
    29-09-2021 11:14
    @rahimns gedeeltelijk eens, ik denk dat ze een goed gecalculeerd risico nemen wat zeker niet groot is. Prestaties staan voorop en daarvoor is het absoluut belangrijk dat ze gezond blijven.
    29-09-2021 11:29
    Ik denk wel dat verwetenschappelijking de sport veiliger heeft gemaakt.
29-09-2021 00:36
Jeukendrup, een naam als een gevaarlijke nevenwerking…
    29-09-2021 11:31
    Itchdrip, in het Engels.
    29-09-2021 11:51
    Vrager Jeukdruppel dus.
29-09-2021 06:06
@rahimns wat een enorme onzin kraam je uit. “Niemand zet de veiligheid van hun renners op het spel” zeg je. Er waren in het verleden door ploegen opgezette dopingprogrammas (pdm, gewiss, festina, discovery etc etc)
“Als er gevaarlijke producten zouden worden genomen, zou daar nooit toestemming voor worden gegeven” -> er wordt nooit toestemming gegeven voor iets dat niet verboden is.
Maar dat wil nog niet zeggen dat t goed is).
    29-09-2021 06:33
    Voor de duidelijkheid, het doping programma bij Festina is door Bruno Roussel ingesteld omdat er een wildgroei aan gebruik van verboden middelen was onder zijn renners. Hij was bang voor excessen. Dus juist om de veiligheid. Er was geen houden meer aan. Er werd vanaf toen bij Festina gecontroleerd doping toegediend.
    29-09-2021 08:13
    @BlackCanyon het gaat hier toch om de discussie over het gebruik van ketonen niet over dopingprogramma's. Je maakt zo deze discussie wel erg onduidelijk.
29-09-2021 06:40
Het leven is nu eenmaal omgeven met risico's en zonder risico's heb je gewoon geen leven. Je moet er wel naar streven om de risico's beheersbaar te maken en zoveel mogelijk te beperken.
29-09-2021 09:24
Ook in deze discussie weer veel te veel meningen van mensen die geen idee hebben waar ze het over hebben. Een deel behandelt ketonen daarom maar alsof het doping is. Ook de UCI lijkt in dat kamp te gaan zitten, zonder dat de wetenschap het daar mee eens is, dan wel een eenduidige conclusie heeft getrokken. Tot nu toe is het echter niet meer of minder dan een voedingssupplement dat ons lichaam ook zelf aanmaakt. Of het goed of slecht is en in welke mate is nog niet bekend. Als we alles wat potentieel slecht is niet zouden moeten willen gebruiken in de sport, zou je ook koolhydraten, vetten, bepaalde vitamines etc niet moeten willen gebruiken. Wat je dan zeker weet, is dat het een stuk ongezonder gaat worden.
    29-09-2021 10:30
    Op zich eens, maar ik denk dat wel/niet doping zelden een wetenschappelijke discussie is en vrijwel altijd een filosofische/ethische discussie. Qua bewijslast scheelt dat een slok op een borrel.
29-09-2021 11:19
Zeeman kan ook wel wat gebruiken, aan de foto te zien.
    29-09-2021 11:35
    foto van 19 september 2020
29-09-2021 11:33
Om er meteen maar mee te beginnen; Er is denk ik niemand met minder verstand van ketonen dan ik. Over werking en het eventuele gevaar ga ik dan ook niet meepraten.
Maar wat ik wel wil zeggen is dat de UCI weer eens volledig voor zijn beurt praat. Ze komen met een oproep/advies om geen ketonen te gebruiken totdat zij zeker weten dat het veilig is. Nu geven ze er een lading aan dat het tóch eventueel wel eens verdacht zou kunnen zijn. De volgorde zou moeten zijn dat ze eerst expertise inhuren en zeer uitgebreid onderzoek doen naar het product en het dan verbieden of toestaan. Dan kom je namelijk meteen kundig over ipv een organisatie die maar iets roept zoals nu.
Hadden ze net zo goed mij als woordvoerder over ketonen kunnen aanstellen!
    29-09-2021 11:44
    Beste Reiger, je reactie is een beetje het gevolg van zoals je zelf zegt niet weten wat het is.

    Ketonen komen van naturen in het lichaam voor. Ketonen zijn chemische stofjes die aangemaakt worden als je lichaam vet gaat verbranden om aan energie te komen.

    Waarom kunnen ketonen gevaarlijk zijn?
    Als je ketonen meet kan dat een teken zijn dat je lichaam meer insuline nodig heeft. (Meet altijd je bloedsuikerwaarde om te weten hoevéél insuline je nodig hebt.) Als je steeds maar meer ketonen in je bloed krijgt, kan dat leiden tot diabetische ketoacidose. Symptomen van ketoacidose zijn: matig tot veel ketonen, misselijkheid, braken, buikpijn, adem die naar fruit of aceton ruikt (zoals nagellakremover), versnelde ademhaling, rood aanlopen van de huid, en gebrek aan energie. Als je dit niet aanpakt, kan het ernstige en levensbedreigende gevolgen hebben, zoals een diabetisch coma of overlijden. Hoge ketonenspiegels zijn giftig voor het lichaam en als bij hoge metingen moet je direct medische hulp inroepen.

    Wat ze bij Jumbo doen is dus voortdurend alles meten om zo wel de energie te bevorderen maar nergens een grens over te gaan.

    Ik zeg niet dat de UCI niet wat laat is met onderzoek maar ze weten dus niet zeker of al dit gerommel geen risico oplevert. Controle op ketonen is overigens heel simpel maar of het makkelijk is om kunstmatige toediening te controleren...
    29-09-2021 12:10
    Marco, bedankt voor je toelichting. De andere toelichters ook trouwens..
29-09-2021 12:12
Ketonen komen van nature nooit voor in maag of darmkanaal. In die zin zijn ze dus niet te vergelijken met "gewone" supplementen, vitaminen, koolhydraten, vetten of eiwitten. Bovendien zijn er veel renners die er juist maag en darmproblemen door ondervinden. Tuurlijk de wetenschap staat niet stil en zal die ketonen daardoor verpakken met neutraliserende stofjes.

Hoe 't ook zij, in de natuur vind je ze niet, en het lichaam maakt ze in beperkte mate aan in noodsituaties zoals voedseltekort, extreem vasten en uithongering. Kortom, ketonen horen niet thuis in de sport. De UCI/WADA moet ze maar snel classificeren als doping op dezelfde leest als bijv. cafeïne en salbutamol - boven een gestelde waarde is het doping!
29-09-2021 12:31
Blijkbaar heeft Tom Dumoulin geen zin meer in ketonen

'Dumoulin op weg naar Team BikeExchange en Giant'

Reacties zijn gesloten.