Tour 2020: Team Ineos zonder Chris Froome en Geraint Thomas naar Tour de France
© Cor Vos
woensdag 19 augustus 2020 om 09:11

Tour 2020: Team Ineos zonder Chris Froome en Geraint Thomas naar Tour de France

Breaking Bij Team Ineos hebben ze de knoop doorgehakt: noch Chris Froome, noch Geraint Thomas maken deel uit van de Tourselectie van de Ineos Grenadiers. Egan Bernal is zo de enige uitgesproken kopman. Thomas zal uitgespeeld worden in de Giro, Froome in de Vuelta.

Andrey Amador, Egan Bernal, Richard Carapaz, Jonathan Castroviejo, Michal Kwiatkowski, Luke Rowe, Pavel Sivakov en Dylan van Baarle. Dat zijn de acht die Team Ineos in stelling brengt in haar jacht op een achtste Tourzege in negen jaar tijd. Geen Chris Froome dus, al hing dat ondertussen wel in de lucht. Maar dus ook geen Geraint Thomas. Dat is wel best verrassend te noemen.

“Het selecteren van de juiste leider in de juiste race met het juiste ondersteuningsteam is van cruciaal belang”, vertelt teammanager Dave Brailsford in een mededeling van de ploeg. “Dat betekende dat we na de recente wedstrijden de nieuwste informatie moesten analyseren om er zeker van te zijn dat we in de best mogelijke positie verkeren om onze prestaties in de komende maanden te optimaliseren.”

Egan Bernal zal zich opnieuw richten op eindwinst in de Tour de France en we zijn erg verheugd om ook de Giro-winnaar van vorig jaar, Richard Carapaz, te laten debuteren in de Tour. Geraint Thomas zal zich richten op de Giro en proberen de eerste Welshman ooit te zijn die de Ronde van Italië op zijn naam schrijft.”

Chris Froome zal op zijn beurt kopman zijn in de Vuelta. Chris is een legende van onze sport, een echte kampioen die ongelooflijke doorzettingsvermogen en vastberadenheid heeft getoond om terug te komen na zijn crash vorig jaar. We willen hem steunen in zijn doel naar nieuwe eindwinst in een grote ronde en we denken dat de Vuelta hem net dat beetje meer tijd geeft om zijn vooruitgang naar het topniveau voort te zetten.”

Selectie INEOS Grenadiers voor Tour de France 2020
flag-cr Andrey Amador
flag-co Egan Bernal
flag-ec Richard Carapaz
flag-es Jonathan Castroviejo
flag-pl Michal Kwiatkowski
flag-gb Luke Rowe
flag-ru Pavel Sivakov
flag-nl Dylan van Baarle

Lees ook:
Deelnemerslijst Tour de France 2020
Deze kopmannen rijden de Tour, Giro en Vuelta in 2020

211 Reacties
19-08-2020 09:40
Wow het niet meenemen van Thomas had ik niet zien aankomen. Sivakov natuurlijk een begrijpelijke keus. Een van de weinige bij Ineos die de afgelopen weken een positieve vorm heeft laten zien. Grote kans dat ze met deze ploeg de Movistar tactiek gaan hanteren de komende Tour. Veel meezitten in vroege vluchten om JV onder druk te zetten met springplanken.

Carapaz twijfel ik aan of die 100% top gaat zijn. Zijn piek moment zou toch een goede maand later liggen. In Polen ook niet super (buiten een indrukwekkende sprint). Dit speelt wel in de kaart van eenlingen als Pinot en Quintana. Meer open koers en de druk nu vol bij Jumbo Visma.
19-08-2020 09:41
Het was dus niks rookgordijn en ze zijn allebei simpelweg nog niet op hun niveau, welke reden daar ook achter mag zitten precies. Wat over blijft is een meer dan uitstekend, toekomstgericht, team met meer bewijsdrang dat vanuit de underdogpositie mag proberen 'alsnog' de tour te winnen. Deze move zorgt er eigenlijk voor dat ze weer dichter richting Jumbo gekropen zijn mijns inziens.
19-08-2020 09:41
Thomas en Froome voegden niks toe, dus dit is gewoon een slimme beslissing. Het toont hopelijk de mensen die in Ineos-wonderen geloven wel aan dat zij ook maar opportunistisch bezig zijn. De renners meenemen die toevallig in vorm zijn en dan maar zien waar het schip strandt. In hun geval zijn dat natuurlijk wel allemaal toprenners, dus het kan resulteren in een Tourzege.
19-08-2020 09:42
Het leek er in de Dauphine sowieso al op qua positie in de trein dat Sivakov 2de man zal zijn. Carapaz er dus bij als 3de man. Net als bij Tjv dat Kuss 2de man is achter Roglic en Dumo 3de man.
    19-08-2020 10:20
    Kuss zal in geen geval 2e man van TJV zijn...
    19-08-2020 12:58
    Kuss moet eerst maar eens een goede tijdrit afleveren alvorens hij aan een beschermde status mag gaan denken.
19-08-2020 09:48
Zou Brailsford er echt vanuit gaan dat de Vuelta doorgaat?
19-08-2020 09:49
Ietwat onverwachte, maar slimme keuze van Ineos. Thomas en Froome behoorden niet tot de sterkste renners bergop en zouden niet in aanmerking komen voor podium Tour (en dus schaduwkopman om mee te schaken voor de winst). Qua ondersteuning ook niet de meest geschikte renners dus in de vorm waarin ze verkeren.

Met Carapaz en/of Sivakov wellicht wél een tweede schaakstuk (afhankelijk van vorm/herstel). De ondersteuning met van Baarle en Castroviejo blijkt al in vorm, Kwiatkowski en Amador voldoende.

Door voor één absolute kopman te kiezen en de rest in ondersteuning te zetten, kunnen ze kijken naar wat TJV gaat doen. Hebben die een strijdplan met 2 of 3 speerpunten? Gooien die de koers vroeg open of gaan zij controleren? Kunnen zij alsnog de bal terugleggen bij de titelverdediger?

Absoluut een interessante zet van Ineos, maakt het spel richting Tour op de wagen... Nu hopen dat Kruijswijk genoeg hersteld blijkt, om in de sterkste opstelling voor de dag te komen.
19-08-2020 09:50
Jammer, ik had gehoopt op beelden van Van Aert die bergop de oud Tourwinnaars Froome en Thomas zou doen lossen...
    19-08-2020 09:51
    Haha! Idd dat zou goud zijn geweest
    19-08-2020 10:04
    In de Dauphiné was er zelfs een beeld van Tony Martin die Froome loste. Nog vóór de klim begon. En Martin reed al de hele dag op kop.
    19-08-2020 12:00
    Anyway, INEOS maakt in ieder geval niet de Barcelona-fout door te lang door te gaan met de oudere sterren.

    Publicitair jammer voor TJV. Nu missen we het drama van "Thomas eraf!" en "Froome eraf!" Dat is niet hetzelfde als "Amador kan niet volgen" of zelfs "Carapaz zit op elastiek."
19-08-2020 09:51
Holy moly, da's nieuws!
Goed voor TJV. Jammer voor de liefhebber dat de Tour nu met TJV even saai wordt als met Ineos/Sky de laatste jaren.
    19-08-2020 12:02
    Hahaha... ik hoop het: TJV saai dominerend en de buit binnenslepen met twee podiumplaatsen - ik zou er voor tekenen.

    Maar ik ben bang dat we INEOS dan te vroeg opgeven...
19-08-2020 09:52
Vroeg aanvallen met mannen die lang kunnen overleven (Kwiatek, Amador, van Baarle, Castroviejo) en dan als springplank dienen voor de jump van Bernal. Rowe als bodyguard op het vlakke. Sivakov bergop als ondersteuning en eventueel wisselkopman. En Carapaz voor de punch en dus etappezeges.
19-08-2020 09:53
Deze ploeg is sterker dan de ploeg in de Dauphine. Alleen van Baarle is hier de zwakke schakel. Vond hem van hetzelfde niveau als Froome en Thomas. Slecht dus. Maat als TJV zou ik nog maar niet te hard juichen. Ik denk dat elk ander team jaloers is op zo'n selectie.
19-08-2020 09:53
Kruijswijk was nu een goede toevoeging aan TLJ geweest. Aan het begin van de laatste klim laten wegspringen zodat Ineos erachteraan moet.
    19-08-2020 10:33
    Heb je ooit een Kruiswijk zie wegspringen?
    19-08-2020 10:39
    Ja, heel vaak. Helaas reikt het geheugen van de meeste wielervolgers maximaal tot een jaar geleden.
    19-08-2020 10:42
    Kruijswijk ging in de Dauphiné op een gegeven moment ook versnellen om weg te komen. Dook Roglic er gelijk achter. Of hij dacht dat Kruijswijk tempo ging maken voor hem of hij wilde niet het initiatief aan Kruijswijk laten. Ik vraag mij dus af in hoeverre Roglic een Kruijswijk wil laten rijden om zelf af te wachten.
    19-08-2020 10:46
    In Tour de l'Ain ging Kruijswijk ook nog ff op avontuur maar springen is niet echt de juiste term natuurlijk. Trouwens ik heb er een hard hoofd in met Steven, kan volgens mij maximaal mee als knecht voor de laatste twee weken en zo'n eerste week nog half geblesseerd zien door te komen lijkt me verre van ideaal.
    19-08-2020 11:43
    Alpe d’Huez, na zijn giro crash het jammerste doch beklijvende poging om historie te schrijven.
19-08-2020 09:54
Geen Froome in de Tour, ik ben er erg blij mee
19-08-2020 09:56
Sir Dave is wars van sentimenten, De Tour moet gewonnen worden en G en Froome zijn gewoon niet goed genoeg. Carapaz is een renner met een punch en kan als plan B worden uitgespeeld. Logisch, maar ik moet zeggen dat ik verrast ben dat beide britten worden thuisgelaten.
19-08-2020 09:57
Prachtig rookgordijntje was dat van Thomas ja, als één na laatste binnen kachelen in de laatste bergetappe van de Dauphiné. Je kon zien dat hij in plaats van in vorm te raken steeds slechter ging rijden. Maar ik had toch niet verwacht dat hij niet geselecteerd zou worden. Dat Froome niet meegaat is weinig verrassend te noemen. Overigens prima team dat wél gaat.
19-08-2020 09:57
1 kopman wel zo duidelijk..... En het blijft een zeer goede ploeg waar alleen Rowe niet kan klimmen.
19-08-2020 09:58
Froome vind ik geen grote verrassing, Thomas zag ik niet aankomen, ondanks zijn matige optreden in de Dauphiné. Ik vraag me af of beiden over enkele maanden dan wel ineens kunnen schitteren in de Giro en Vuelta, heb meer het gevoel dat hun gloriedagen weleens voorgoed voorbij kunnen zijn. Op papier blijft er natuurlijk gewoon een beresterke Tourselectie over, alleen zijn er toch wel de nodige twijfels. Alleen Sivakov heeft eigenlijk constant een sterke indruk gemaakt de afgelopen weken, hoewel Bernal er uiteindelijk ook wel zal staan,
    19-08-2020 12:00
    Gezien de vreselijke valpartij en de leeftijd van Froome dacht ik verleden jaar al dat de gloriedagen van Froome voorbij zijn. Wat rest bij ineos is, zoals je terecht constateert, nog steeds een sterk team.
    Bernal zonder rugklachten is nog steeds een van de favorieten.
19-08-2020 09:59
En het gaat om wie de beste is, niet wie de beste ploeg heeft,en dan blijf ik me geld op Bernal zetten
19-08-2020 10:01
Wisseling van de wacht, en de bereidheid harde beslissingen te nemen. Op zich bewonderenswaardig.
    19-08-2020 10:15
    Is wat ik eerder zei he, Froome en Thomas zijn goud waar geweest, maar Ineos is geen liefdadigheid instelling. Zij willen winnen. En dan kijk je niet naar sentimenten.
    19-08-2020 11:53
    Eens. Sterker nog, met Carapaz hebben ze er een potentiële Tourwinnaar bij om de jonge Bernal (en Sivakov) te ontlasten.
19-08-2020 10:04
Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor de aanpak van Ineos (en ook voor TJV). Blijft de tactiek om hard op kop te vlassen, om vervolgens te vechten om een paar seconden boven op de berg? Of gaan ze kopmannen of schaduwkopmannen uitspelen om elkaar uit de tent te lokken. Want bij de eerste aanpak wint uiteindelijk de sterkste renner (je rijdt immers net zo hard op kop voor jezelf als voor een ander), met de tweede aanpak wint waarschijnlijk het sterkste team in de breedte.

En verder dingen als elkaar het licht in de ogen niet gunnen, het wit uit elkaars ogen kijken, en iets met derde honden zoals Pineau & Co...

EDIT:
op basis van de Dauphine was dit overigens de enige logische uitkomst. Je gaat niet "sandbaggen" in de eerste en laatste voorbereidingskoers van het jaar. Ook niet als je Froome of Thomas heet.
Froome heeft imo nog een geldig excuus met zijn valpartij. Maar wat is het excuus van Thomas??
19-08-2020 10:04
Als Bernal niet voldoende hersteld is wordt Sivakov de man voor het klassement lijkt mij, wat was ie goed vorige week. Helaas ook niet ongehavend uit de strijd gekomen, maar dat moet normaal zijn vorm niet dwarsbomen.
19-08-2020 10:05
End of an era.
19-08-2020 10:06
Iedereen lijkt het goed nieuws te vinden. Ik had liever die 2 (uit vorm zijnde) Britten gezien in plaats van een Carapaz.
Denk dat Ineos er qua team alleen maar sterker van wordt.
    19-08-2020 10:18
    Ik zie het liefst gewoon de sterkste rijders in de Tour. En nee, ik ben geen fan van Ineos, en ja, ik zou het mooi vinden als TJV het voor elkaar krijgt (en dan het liefst met Kruijswijk of Dumoulin).

    Maar het allerbelangrijkste is mooie koers, het liefst met de allersterkste en meest aansprekende renners, in de best mogelijke vorm. En de rest is voor mij eerlijk gezegd bijzaak (al gaat er zeker een flesje open als het geel naar Nederland zou komen)
    19-08-2020 11:57
    Wat je nu schrijft zijn natuurlijk vanzelfsprekendheden voor iedere wielerliefhebber.
    Het ging mij erom dat vele suggereren dan Ineos er zwakker van wordt...ik denk juist sterker en veel gevaarkijker (lees minder berekenend/voorspelbaar). We gaat het zien, hopen op vuurwerk!
19-08-2020 10:06
1 Kopman lijkt mij dan ook stukke verstandiger als 3 wat Jumbo Visma van plan is. Prima om een reserve kopman te hebben in geval van nood maar ik vind 3 eerlijk gezegd nergens op slaan. Ik zou Ineos overigens toch maar niet onderschatten..
    19-08-2020 10:08
    Het lijkt me dat de Dauphiné je ongelijk bewijst... Dumoulin was the last man standing. Fijn om minstens één reservekopman te hebben.
    19-08-2020 11:53
    Ik denk dat Ineos in eerste instantie ook gaat proberen om Carapaz, dan wel Sivakov zo lang mogelijk hoog in het klassement te laten. Zo groot is het verschil in benadering na het wegvallen van Froome en Thomas dus nou ook weer niet. Bernal staat natuurlijk bovenaan - maar dat stond hij in de oude drietand (met Froome en Thomas) ook al.

    Het zal dus wel Bernal-Carapaz vs Roglic-Dumoulin worden. TJV heeft zonder Kruijswijk geen echte derde klassementsman (want ik zou noch op Kuss noch op Bennett vertrouwen in de afsluitende tijdrit).
19-08-2020 10:07
Heel sterke ploeg. Meteen ook (noodgedwongen) verjonging met Bernal, Sivakov en Carapaz als speerpunten.
19-08-2020 10:26
Slimme zet van Ineos. Ik denk dat deze ploeg sterker is dan een ploeg met Froome en Thomas in hun huidige vorm. In Top vorm zijn ze natuurlijk goud waard voor Ineos, maar in deze vorm hebben renners die betere teamplayers zijn meer waarde voor de ploeg. Dit is in mijn ogen de sterkste ploeg die Ineos op dit moment op de been kan brengen. Ineos wordt een tegenstander van formaat voor Jumbo-Visma. Wel met een totaal andere tactiek dAn andere jaren, maar dat is leuk om te zien.

Ik hoop dat ze bij Jumbo-Visma niet te doldriest gaan aanvallen In de eerste week, maar ook voldoende energie bewaren voor de laatste week. Als Ineos alleen maar hoeft te volgen speel je Ineos in de kaart.
    19-08-2020 10:41
    TJV hoeft in principe ook niet aan te vallen. Zolang ze bij de andere favorieten blijven (Lees Bernal en Pinot) is er niks aan de hand. Dumoulin en Roglic hebben veruit de beste tijdrit van de favorieten.
    19-08-2020 10:48
    Iedereen heeft het maar over die tijdrit, maar het is toch een klimtijdrit over planche de belle filles?
    19-08-2020 11:18
    @bartp25, Aan die klim beginnen ze pas na 30 km, dus een pure klimtijdrit is het zeker niet.
    19-08-2020 11:19
    Klopt ik zag het net
    19-08-2020 12:00
    Tijdrit is enigzins te vergelijken met de wk tijdrit in bergen. La planches des belles filles is wel een langere slotklim dan die klim in Noorwegen.

Reacties zijn gesloten.