Tour 2020: Team Ineos zonder Chris Froome en Geraint Thomas naar Tour de France
© Cor Vos
woensdag 19 augustus 2020 om 09:11

Tour 2020: Team Ineos zonder Chris Froome en Geraint Thomas naar Tour de France

Breaking Bij Team Ineos hebben ze de knoop doorgehakt: noch Chris Froome, noch Geraint Thomas maken deel uit van de Tourselectie van de Ineos Grenadiers. Egan Bernal is zo de enige uitgesproken kopman. Thomas zal uitgespeeld worden in de Giro, Froome in de Vuelta.

Andrey Amador, Egan Bernal, Richard Carapaz, Jonathan Castroviejo, Michal Kwiatkowski, Luke Rowe, Pavel Sivakov en Dylan van Baarle. Dat zijn de acht die Team Ineos in stelling brengt in haar jacht op een achtste Tourzege in negen jaar tijd. Geen Chris Froome dus, al hing dat ondertussen wel in de lucht. Maar dus ook geen Geraint Thomas. Dat is wel best verrassend te noemen.

“Het selecteren van de juiste leider in de juiste race met het juiste ondersteuningsteam is van cruciaal belang”, vertelt teammanager Dave Brailsford in een mededeling van de ploeg. “Dat betekende dat we na de recente wedstrijden de nieuwste informatie moesten analyseren om er zeker van te zijn dat we in de best mogelijke positie verkeren om onze prestaties in de komende maanden te optimaliseren.”

Egan Bernal zal zich opnieuw richten op eindwinst in de Tour de France en we zijn erg verheugd om ook de Giro-winnaar van vorig jaar, Richard Carapaz, te laten debuteren in de Tour. Geraint Thomas zal zich richten op de Giro en proberen de eerste Welshman ooit te zijn die de Ronde van Italië op zijn naam schrijft.”

Chris Froome zal op zijn beurt kopman zijn in de Vuelta. Chris is een legende van onze sport, een echte kampioen die ongelooflijke doorzettingsvermogen en vastberadenheid heeft getoond om terug te komen na zijn crash vorig jaar. We willen hem steunen in zijn doel naar nieuwe eindwinst in een grote ronde en we denken dat de Vuelta hem net dat beetje meer tijd geeft om zijn vooruitgang naar het topniveau voort te zetten.”

Selectie INEOS Grenadiers voor Tour de France 2020
flag-cr Andrey Amador
flag-co Egan Bernal
flag-ec Richard Carapaz
flag-es Jonathan Castroviejo
flag-pl Michal Kwiatkowski
flag-gb Luke Rowe
flag-ru Pavel Sivakov
flag-nl Dylan van Baarle

Lees ook:
Deelnemerslijst Tour de France 2020
Deze kopmannen rijden de Tour, Giro en Vuelta in 2020

211 Reacties
19-08-2020 09:14
Het einde van the British empire...
    19-08-2020 14:38
    British empires kunnen wel een stootje hebben. Pieken op het juiste moment en de triple ligt binnen handbereik.
19-08-2020 09:14
Hmm dan komt Carapaz er zeker bij en Hart??
    19-08-2020 09:16
    geen Hart

    Andrey Amador
    Egan Bernal
    Richard Carapaz
    Jonathan Castroviejo
    Michal Kwiatkowski
    Luke Rowe
    Pavel Sivakov
    Dylan van Baarle
    19-08-2020 09:16
    Amador
    Bernal
    Carapaz
    Castroviejo
    Kwiatkowski
    Sivakov
    Van Baarle

    Jumbo dus echt wel de sterkste ploeg komende tour.
    19-08-2020 09:28
    FDJ:

    Jij gaat er al vanuit dat Roglic en Kruiswijk starten??
    19-08-2020 09:31
    Roglic start gewoon. Stond vanmorgen op Wieler Revue dat dat er prima uitziet en gewoon met de groep gaat trainen.

    Kruijswijk wordt een race tegen de klok. Maar met Kuss, Bennet, Dumoulin en Roglic heb je bergop een kwartet dat echt sterker is dan deze ploeg.
    19-08-2020 10:20
    Geoghegan Hart reed ook niet heel overtuigend hoor.
19-08-2020 09:15
Lol
19-08-2020 09:15
Andrey Amador
Egan Bernal
Richard Carapaz
Jonathan Castroviejo
Michal Kwiatkowski
Luke Rowe
Pavel Sivakov
Dylan van Baarle
19-08-2020 09:16
Froome en Thomas gewoon niet op niveau. Bernal vraagteken met zijn zogenoemde rugklachten (rookgordijntje??) en Carapats ook een vraagteken vanwege zijn blessure die hij in Polen op heeft gelopen. Kan allemaal schijn zijn, maar het kan ook een hele moeilijke, kleurloze tour worden voor INEOS
19-08-2020 09:17
Met deze selectie
Amador, Bernal, Carapaz, Castroviejo, Kwiarkowski, Rowe, Sivakov en Van Baarle legt INEOS alle druk bij Jumbo Visma.

Benieuwd hoever een Sivakov mee kan geraken, hoe het met Bernal gesteld is en of Carapaz wat consistentie in zijn niveau weet te krijgen! Dit kan een verrassend leuke Tour worden!
    19-08-2020 12:19
    Mwaoh "alle druk" als je als invallers, Carapaz en Amador kunt opstellen...

    Ik vond het nog steeds een erg sterk team! Als je dan bij JumboVisma namen als van Emden of Tolhoek hoort als mogelijke invaller, vind ik dat echt van een andere kwaliteit..

    Zoals ik hieronder ook al lees. Nog steeds een heel sterk team.
    19-08-2020 12:57
    Van Emden of Teunissen is ook fantastisch, zij het niet zulke goede klimmers. Dan moet je Tolhoek of Bouwman nemen, een moeilijke keuze.
    Volgens Wuyts op Sporza zou Grondahl Jansen de vervanger van Kruijswijk (moeten) zijn.
    19-08-2020 13:38
    Absoluut waar, met een Van Emden erbij schuift de trein natuurlijk een wagonnetje op. Teunissen en Jansen twijfel ik persoonlijk een beetje over. Zullen vast hele goede knechten zijn. Waarom niet eens een Vingegaard/ Harper in het diepe gooien? Zijn natuurlijk nog onervaren in het “rondewerk”, maar hebben berg op natuurlijk meer te bieden dan een Van Emden/ Teunissen / Grøndahl etc.
    Maargoed, laten we in ieder geval hopen dat Kruijswijk spoedig hersteld is. Dan heb je in ieder geval weer een bliksemafleider erbij
19-08-2020 09:17
Wellicht is Sivakov hier de sterkste!
19-08-2020 09:17
Dylan voor eigen kans. Lol!
19-08-2020 09:18
INEOS ziet mogelijkheden voor Thomas in de Giro nu Evenepoel niet meerijdt :)

On: Carapaz zal wel niet echt geblesseerd zijn
19-08-2020 09:18
Tsja, toch niet verwacht. Komt op mij een beetje over als een paniekreactie op de plotselinge overmacht van TJV. Maargoed, ik kijk dan ook met een geel-zwarte bril ;)
19-08-2020 09:18
Thomas heeft zich dus zo goed verstopt in de Dauphine dat zelfs zijn eigen ploeg hem niet meer kon vinden voor de Tourselectie.
    19-08-2020 10:26
    Ha, ha
    19-08-2020 10:27
    Whoehaha
19-08-2020 09:18
Froome had ik wel verwacht, Thomas niet. Bernal zal vaak geïsoleerd komen te zitten in de bergen denk ik. Je zou toch denken dat het duo Roglic-Dumoulin wel Bernal met rugklachten kunnen kraken in de cols!
    19-08-2020 09:22
    Nee! niet kraken! dan zijn de rugklachten straks zo voorbij als ze even de Chiropractor gaan uithangen
    19-08-2020 09:24
    Alsof Carapaz en Sivakov pannenkoeken zijn
    19-08-2020 09:25
    :-)
    19-08-2020 09:28
    Bernal zal zelden geïsoleerd zitten met Sivakov en Carapaz erbij.
    19-08-2020 09:30
    Carapaz en Sivakov zullen er wel als laatste nog aanhangen, maar verwacht dat Bennett en Kuss er dan ook nog wel bij zitten, naast Dumoulin, Roglic en hopelijk Kruisie.
    19-08-2020 09:45
    Castroviejo lijkt me ook in vorm. Qua ondersteuning zit het goed, het zal er allemaal vanaf hangen hoe goed Bernal is en of Roglic echt geen last meer heeft van die val.
    19-08-2020 10:22
    Ik denk dat je INEOS nu juist onderschat. Super beslissing om Froome én Thomas thuis te laten. Die gaan niks brengen. Dit is een zeer sterk team.
    19-08-2020 11:07
    Werd Carapaz er afgelopen week bergop niet afgereden door Mathieu vdP?
    19-08-2020 11:54
    Ja... en hij moet uiteindelijk tweede reserve Antwan Tolhoek voor zich laten!
    19-08-2020 18:10
    Wat Scott Sunderland zegt is natuurlijk waar. Met Froome en Gerrit waren ze een stuk zwakker geweest dan nu (op papier).
19-08-2020 09:19
Die zag ik even niet aankomen! Verrassend!
19-08-2020 09:22
Bij Froome had ik niet anders verwacht, was totaal niet op niveau. Thomas komt toch iets meer als een verassing, had verwacht dat hij toch mee was genomen.
    19-08-2020 09:56
    Goed gezien in de Dauphine.

    Dit is toch wel een aardige ploeg hoor. Benieuwd naar Sivakov.
19-08-2020 09:22
"Breaking". Dat mag je wel stellen ja.
19-08-2020 09:25
Toch verrassend. Wat is de bron? Kan voor de rest namelijk niks vinden online.
    19-08-2020 09:26
    Sporza meldt dit ook, dus zal wel correct zijn.
    19-08-2020 09:28
    Twitter en website van Ineos.
19-08-2020 09:26
Toch niet zo heel verrassend. En toch nog steeds een heel sterke ploeg hoor.
19-08-2020 09:26
Dan zijn ze dus echt niet op niveau en was het geen verstoppertje dat ze speelden de afgelopen weken. Sivakov kan wel eens heel belangrijk gaan worden voor Bernal.

Mocht Jumbo-Visma in de tour ook zo dominant bergop zijn, waar ik wel vanuit ga, dan kunnen ze Bernal echt isoleren.
19-08-2020 09:27
Nog steeds een formidabel team. Hardrijders, klimmers, knechten en toppers. Misschien wel een beter uitgebalanceerd team dan met Thomas en/of Froome.
    19-08-2020 11:09
    Een Froome en Thomas in topvorm zijn natuurlijk ook hardrijders. die rijden tijdritten in de top 5. Trouwens Amador en Carapaz, de vervangers zijn ineens hardrijders?
19-08-2020 09:28
Ik begrijp niet waarom mensen verwachten dat de ondersteuning voor Bernal maar matig is met deze selectie. Amador, Carapaz en Sivakov kunnen allemaal, mits in vorm, er nog bij zijn als er nog maar een mannetje of tien over is. Castroviejo
en Kwiatkowski kunnen ook lang aanhaken. Bovendien lijkt het erop dat Ineos de druk wat wil verschuiven naar Jumbo Visma. Als die al vroeg de leiding moeten nemen bergop zie ik wel een overtal voor Ineos ontstaan in de laatste fase van de laatste beklimmingen, helemaal als Kruijswijk niet mee gaat of niet in topvorm is.
    19-08-2020 09:31
    Daar ben ik benieuwd naar, Bennet en Kuss hebben wel een hele sterke indruk nagelaten afgelopen weken. Lijkt me sterk dat een Castroviejo of Amador er nog aanhangt als zij het moeilijk gaan krijgen. En dan heb je Roglic en Dumoulin natuurlijk nog. Sivakov en Carapaz zijn natuurlijk wel toppers, al is het afwachten hoe Carapaz er nu voor staat tegenover zijn vorm van de giro vorig jaar.
    19-08-2020 09:31
    Brailsford: "We've looked at how we can win this race, maybe with a slightly different approach than in the past, but we've got a good game plan and these are the guys to deliver on that"

    Met andere woorden: Profiteren van het treintje van Jumbo Visma en vervolgens met Carapaz en Sivakov druk zetten? Zou wel heel knap van ze zijn als het ze lukt om nu Jubmo Visma de Ineos/SKy tactiek overneemt ze met een nieuwe strategie komen die precies inspeelt op dat spelletje.
    19-08-2020 10:23
    Prima team inderdaad en sterker juist doordat ze de twee vedetten thuislaten die hopeloos uit vorm zijn.
    19-08-2020 10:40
    Ja, maar dit zo publiekelijk zeggen is ook niet slim, want nu kan TJV ook gaan wachten tot INEOS op kop komt.
19-08-2020 09:29
Ben nu toch wel heel benieuwd naar een aantal reacties van mede flitsers, die bij hoog en laag bleven volhouden dat met name Froome gewoon aan het acteren was alsook Thomas.
    19-08-2020 09:30
    Daar ben ik ook benieuwd naar, Bart. Iedereen met een beetje verstand van zaken kon zien dat er bij de twee heren helemaal geen sprake was van acteren maar van een hopeloze vormdip.

    Klinkt misschien gek maar naar mijn mening is de selectie er alleen maar sterker op geworden. Dat het met Froome en Thomas hopeloos gesteld is en zij in de Tour geen enkele hulp waren geweest voor Bernal mag bijna een zekerheid wezen. Ik denk dat we nu vooral ook moeten kijken naar Sivakov. Die doet niet onder voor de Jumbo-mannen. Ja... kan goed zijn dat Jumbo er juist een sterkere concurrent voor heeft teruggekregen. Oppassen nu voor hoogmoed bij de geel-zwarten.
    19-08-2020 09:35
    Sorry, ik had het fout. Tevreden? ;)
    19-08-2020 09:36
    Nou ja op papier is de selectie uiteraard minder geworden. Een Froome en Thomas in normale doen zijn natuurlijk beter dan Amador en Carapaz. Maar ook bij deze 2 heren is het nog maar afwachten hoe de vorm is. 3 knechten hebben laten zien in goede vorm te zitten. Sivakov, Kwiat en Castroviejo. De andere hebben het of nog niet laten zien of zijn gewoon (nog) niet goed genoeg.
    19-08-2020 09:45
    Nou, 'bij hoog en bij laag' niet.. Maar ik had ook mijn twijfels.. Zulke barsten in het Sky/Ineos bolwerk in aanloop naar de Tour is ongezien.. Daarnaast voor het eerst een concurrent van formaat, die ze wellicht niet wijzer wilden maken..
    19-08-2020 09:45
    @merlinappa, absoluut niet om mijn gelijk te krijgen, maar meer om de discussie aan te gaan. Hoe denken jullie over de beslissing? Waarom waren jullie overtuigd dat het anders was? Wat vinden jullie van de vervangers.
    19-08-2020 09:58
    Ik heb ook schuld, Bart

    Verder denk ik dat Carapaz toch echt een beetje paniekmove is, of opportunistisch. Maar interessante renner op dit parcours om erbij te hebben. En druk bij TJV te leggen.
    19-08-2020 10:08
    Ho je hoeft echt niet te verontschuldigen :P het is een discussie waarin ieder een mening heeft. Toevallig heb ik het nu bij het juiste eind en een volgende keer kan ik het net zo goed verkeerd hebben. Ben gewoon benieuwd naar reacties.
    19-08-2020 10:16
    Omdat ik Froome ook al eens in de Giro zo’n geintje heb zien uithalen. Daarnaast is het een Engelse ploeg dus ik ook daar misschien het voordeel van de twijfel verwacht voor de Angelsaksische renners.
    19-08-2020 10:26
    Froome was niet top in die Giro, maar ook niet dusdanig slecht als nu natuurlijk.
    19-08-2020 10:58
    Het is niet zo dat nu Froome en Thomas niet meegaan, Ineos ineens onthoofd is he. Ze zijn niet zo sterk gebleken als andere mannen uit de Ineos-stal, daarom kunnen ze niks bijdragen aan het beoogde succes. De vervangers echter zijn ook gewoon heel sterke rijders waar de TJV-trein zijn handjes nog vol aan gaat hebben. Ben alleen wel heel benieuwd naar de vorm van Bernal na zijn herstel. Die zal de gele trui graag de eerste weken aan anderen laten en zonder verantwoordelijkheid een beetje onder de radar mee willen rollen. Gokje.
    19-08-2020 11:03
    Om dezelfde reden ga ik er ook vanuit dat Kruijswijk niet meegaat bij TJV. Iemand meenemen en hópen dat hij iets kan bijdragen is niet goed genoeg als je Tourwinst als hoofddoel hebt gesteld.
19-08-2020 09:33
Op papier natuurlijk nog steeds sterker dan TJV. 2 van de 3 winnaars van de grote ronden vorig jaar. Of het in de praktijk ook sterker is gaan we meemaken.

Wel treurig een Britse ploeg met slechts 1 Brit...
    19-08-2020 09:57
    Dat ben ik absoluut niet met je eens, de selectie van TJV is op papier sterker. Mijn inziens:
    Roglic Bernal. Roglic lijkt sterker te zijn
    Dumoulin Sivakov. Lijkt tot nu toe een gelijkspel
    Kruijswijk (als hij start) Carapaz, Deze is voor Ineos
    Kuss vs Amadar overduidelijk Kuss
    Bennett vsf Kwiat overduidelijk Bennett
    Gesink - Castroviejo lijkt me gelijkspel
    WVA vs van Baarle overduidelijk WVA
    Martin vs Rowe gelijkspel.
    19-08-2020 10:55
    Je kan wel eenlingen subjectief met elkaar vergelijken, maar een team behoort meer te zijn dan de som der delen.
    Het maakt m.i. geen bal uit of Kuss of Sivakov je knecht is. Waar het om draait is dat in beide ploegen de kopman, mits hij de sterkte kopman is, voldoende ondersteuning heeft om het geel naar Parijs te brengen.
    Dus de vraag is: wie van het trio Dumoulin, Bernal, Roglic is de sterkste.
    19-08-2020 11:56
    @Bart, zoals Van Baarle vorig jaar bergop ging, dat zie ik Van Aert nog niet helemaal doen. En Gesink vs Castroviejo lijkt me ook nog geen gelopen race.
    19-08-2020 12:08
    Ik heb het over nu, niet over vorig jaar. WVA rijdt stukken beter bergop dit jaar en van Baarle echt een heel pak minder. Direct vergelijkend met de dauphine van vorig jaar dan toch. Bij Gesink denk ik dat mensen hem heel erg onderschatten, hij doet veel werk.
    19-08-2020 13:49
    Wat Panache zegt. Sterke teams zijn het sowieso, de beste kopman gaat hier gewoon winnen.
19-08-2020 09:34
Durven doorselecteren, slim van INEOS.
19-08-2020 09:34
Laten we eerlijk zijn, gebaseerd op de afgelopen weken is het trio Bernal-Sivakov-Carapaz gewoon het sterkste wat ze kunnen bieden. Dit is kwalitatief zeker niet minder dan het trio Bernal-Froome-Thomas, op één punt na: ervaring.
    19-08-2020 09:37
    Het is kwalitatief natuurlijk wel minder dan wanneer Thomas en Froome er wel hadden gestaan in de Tour en afgelopen week verstoppertje speelden. Carapaz en Amador is wat dat betreft kwalitatief een aardige stap achteruit.
    19-08-2020 09:38
    Nou Magnus, jij denkt dus dat Sivakov of Carapaz dit jaar ook tweede kan worden na Bernal, zoals Thomas dat vorig jaar deed?
    19-08-2020 11:02
    Zo goed was Carapaz ook weer niet en hij heeft een lelijke val gemaakt.
19-08-2020 09:37
Ik heb toch het gevoel dat dit vooral een slimme goed uitgedachte tactiek is. Het is nu duidelijk wie de kopman en shaduwkopman Is en de rest is er puur ter ondersteuning. Ook duwen ze tjv. Nu echt in de favorieten rol en zal tjv het gewicht van de koers moeten dragen
    19-08-2020 09:39
    Ik denk niet dat TJV dat erg vindt, ze gingen om de strijd aan te gaan met Ineos. Dus ook om het gewicht van de koers over te nemen. Met de selectie van TJV moet dat ook gewoon kunnen.
    19-08-2020 09:48
    TJV moet zo snel mogelijk een kansloze in de gele trui krijgen voor de eerste 2 weken.
    19-08-2020 09:48
    Ze wisselen het geweer van schouder, met deze selectie heb je met name met Carapaz een renner die wat explosiever is en minder een typische Sky-treinwagon. Het is duidelijk dat ze het wat opportunistischer gaan spelen, en dat is alleen maar leuk voor de koers.
    19-08-2020 10:01
    Inderdaad. En een Carapaz in topvorm is ook sterk in sprintjes in de laatste km, dus minder makkelijke boni's voor Roglic. Vraag me alleen af hoe goed hij al is, piekte toch pas naar Giro in oktober
    19-08-2020 13:14
    Ideale scenario als Ineos snel in het geel komt, zodat Jumbo druk op hun kan leggen, Ineos de koers moet laten dragen en Jumbo zelfs mannetjes als Kuss, Bennett vooruit kan sturen en Dumoulin en Roglic om en om Bernal laten aanvallen.

Reacties zijn gesloten.