Team DSM bijt van zich af: “Onze manier van werken is de toekomst”
foto: Nico Dick
Nico Dick
woensdag 11 augustus 2021 om 08:00

Team DSM bijt van zich af: “Onze manier van werken is de toekomst”

Interview Te strenge regels. Tegenvallende resultaten. Renners die willen opstappen. Materiaal dat niet in orde is. Team DSM krijgt het al maanden zwaar te verduren. Maar de ploeg bijt van zich af. In een exclusief interview met WielerFlits geven hoofdcoach Rudi Kemna (53) en ploegleider Matt Winston (34) tekst en uitleg. “Misschien doen we dat te weinig. Team DSM staat nochtans voor transparantie.” Vandaag het eerste deel van het gesprek.

13 juli van vorig jaar. De toen 23-jarige Michael Storer, een Australisch talent, moet onmiddellijk het Team Sunweb-trainingskamp in het Oostenrijkse Kühtai verlaten. De brave jongen was in een plaatselijke shop een bus shampoo gaan kopen. Het nieuws haalt alle media. ‘Geen toeval dat dit gebeurt bij de ploeg van manager Iwan Spekenbrink’, klinkt het. ‘Daar zijn de regeltjes immers bijzonder strikt en streng.’

Parijs-Nice dit jaar. Søren Kragh Andersen wil voor de start van een etappe zijn zadelhoogte laten aanpassen. Een paar millimeter maar. Maar de Deen krijgt een ‘njet’ van de ploegleiding. Het zijn maar twee voorbeeldjes waaruit blijkt dat de leiding van Team DSM, zoals de ploeg vandaag heet, met behoorlijk harde hand regeert. Tenminste, zo zien wij – de buitenwereld – dat toch.

Matt Winston, sinds eind 2018 ploegleider bij het team, is een beetje lastig als hij er naar gevraagd wordt. Winston bevestigt trouwens het verhaal. “Team DSM werkt met meerdere experts. De juiste mensen op de juiste plaats. Onder hen een bikefitter (gespecialiseerd in fietspositie, red.). Vóór het seizoen gaat de renner bij hem langs om alles op te meten. Dat gebeurt in overleg, waarna akkoord wordt gegaan met alle afmetingen en de positie op de fiets”, doet de Brit zijn verhaal.

‘Geen impulsiviteit’
“En dan is het seizoen aan de gang. Renners worden nerveus. We naderen bepaalde doelen. Er komen twijfels. En plots beslist een renner in z’n eentje om het zadel twee millimeter te laten verhogen. ’s Morgens, net voor de rit, notabene. Daarmee sluit de renner in kwestie niet alleen onze expert uit en toont hij geen respect voor hem, maar maakt hij de mecaniciens nerveus, enzovoort. Bovendien heeft elke renner zes fietsen en een tijdritfiets. Die zijn dan niét aangepast. En de renner loopt ook nog eens het risico dat spieren overbelast worden en rugklachten ontstaan. Dus nee, dat doen we niet impulsief.”

Kemna vult aan. “Stel je de ochtend voor een monument voor. Dan moet een topsporter gefocust zijn, niet aan de zadelpositie denken. Precies daarin willen wij het verschil maken. Zelfvertrouwen hebben, plezier beleven aan de uitdaging. Niet aan alles gaan twijfelen. We hebben renners die zich daar graag in laten begeleiden en snel ontwikkelen. Anderen zeggen ‘ja’, maar staan er minder voor open en durven de confrontatie met zichzelf niet aangaan.”

Mag een renner dan geen andere zadelhoogte willen? “Natuurlijk wel”, zegt Winston. “Buiten de wedstrijden kan hij contact opnemen met de bikefitter en het probleem bespreken. De kans dat er een aanpassing komt, is groot. Dan wordt dat in alle logboeken aangepast en alle fietsen worden aangepakt. Dat kan. Maar wij willen niet dat een renner slechte keuzes maakt. Gaan wij daarmee in de fout? Ik denk het niet. Maar de buitenwereld krijgt jammer genoeg maar één kant van het verhaal te horen. Waarom word ik niet gebeld om dit te duiden?”

Matt Winston, ploegleider bij Team DSM – foto: Nico Dick

“Weet je, voor de start van elke wedstrijd wordt de fiets exact gemeten. De bandendruk wordt vooraf bepaald. Ook op advies van een expert. De avond voor elke wedstrijd of rit krijgt elke renner een document met dat advies. Als er opmerkingen zijn, kan dat besproken worden. Als er niet gereageerd wordt, dan is het dát. Maar laat dan net voor de wedstrijd niet op eigen initiatief wat lucht uit de banden ontsnappen. Wielrennen is topsport. Het hoogste niveau en geen ‘old school’ meer zoals vroeger.”

“Ook het verhaal Storer in Kühtai lijkt me de logica zelve”, gaat Winston voort. “Toen (juli 2020, red) wisten we amper wat Covid-19 was. Maar we wisten wel dat het serieus was. Organisatoren vertelden ons dat, als er corona uitbrak in meerdere teams, er niet snel weer gekoerst zou worden. De Tour de France stond op het spel. Dan hebben alle partijen hun verantwoordelijkheden. Ook de teams. Sunweb, toen onze hoofdpartner, zorgde voor een fantastisch hotel op de top van een berg, in de middle of nowhere.”

“Maar de regels waren inderdaad streng. Vooraf kreeg iedereen een mail met onze intenties. ‘Alsjeblief, breng alles wat je nodig hebt mee van thuis, want ter plekke verlaten we onze bubbel niét.‘ Bij het begin van de stage is dat tijdens een meeting nog eens duidelijk herhaald. Zelfs alle medewerkers van het plaatselijke hotel hebben zes weken lang ín het hotel geleefd. Na de werkuren gingen ze niet naar huis, om geen risico’s te nemen.”

“En dan gaat er eentje snel een bus shampoo kopen… Wat moet je dan doen? Het door de vingers zien? Wat als hij drie dagen later positief test? Dan ga je andere dingen in de media lezen. Akkoord of niet? Trouwens, we zagen dit ook niet als straf! Het corona-gebeuren was een nieuwe ervaring voor iedereen. Eigenlijk moeten we het zien alsof Michael zijn verantwoordelijkheid nam.”

Wat deze voorbeelden betreft, akkoord. Maar ook de laatste maanden volgen de geruchten elkaar op. Meerdere renners willen opstappen bij Team DSM. Daar hebben jullie tot nu nooit op gereageerd, terwijl jullie beklemtonen een transparant team te zijn.
Kemna: “Dat zijn we ook! We willen heel graag onze doelen en de manier waarop we daar naartoe werken delen met de buitenwereld. Anderzijds vinden we ook integriteit belangrijk. De geruchten waar jij het nu over hebt, die gaan hoofdzakelijk over interne dingen. Dingen die niet naar buiten hoeven te komen. En daar gaan we uiteraard niet onmiddellijk op reageren in de media. Eén van onze kernwoorden is ‘cooperation‘. Samenwerking. Respect is een belangrijke pijler daarin. We verwachten van onze medewerkers en renners dan ook dat ze bepaalde ‘issues’ niet met de media delen.”

Door niet te reageren, voeden en versterken jullie de geruchten.
Kemna: “Als jullie horen dat renners willen opstappen, dan kan je bij ons wel om een reactie vragen. Maar ik heb de volledige Tour de France gedaan, ik heb een pak negatieve berichten over ons team zien verschijnen, maar niemand is me in de Tour ooit iets komen vragen. Natuurlijk heeft de media een observerende rol en moeten jullie nieuws brengen. Dat lijkt me fair, maar wij zijn betrokken partij. Dan kan je bij ons checken of het klopt.”

Uit ervaring weten we dat betrokken teams over zulke dingen de waarheid al eens durven te verdraaien. En als we vanuit andere ploegen horen dat Ilan Van Wilder er wordt aangeboden, dan gaan we er vanuit dat het klopt dat hij ontevreden is bij Team DSM…
Kemna: “Het spel van liegen willen wij niet spelen. Ik weet hoe het werkt in de wereld. Wij houden daar ook niet van en dat hou je op termijn ook niet vol. Als je hier vandaag één moment het gevoel hebt dat ik lieg, dan hoop ik dat je me dat vertelt.”

Afgesproken. Laten we beginnen met Van Wilder. Nemen jullie afscheid van hem?
Kemna: “Die vraag zal ik straks beantwoorden. Ik wil eerst nog even de filosofie van Team DSM uitleggen. Want die geeft je een antwoord op veel vragen. Kijk, we weten hoe we een topteam moeten maken. Door heel hard te werken, in combinatie met onze passie en overgave. En met cooperation, samenwerking, als sleutelwoord. Dat laatste is ontzettend belangrijk. Een groep uitermate gedreven en kundige mensen, op en naast de fiets, die met een gezamenlijke aanpak hetzelfde doel nastreven.”

Rudi Kemna en cooperation… ‘Daar draait het om’ –  foto: Nico Dick

“Jonge rennertjes koersen individueel. Ouders kopen een fiets, zoon- of dochterlief probeert wedstrijden te winnen. Dat is de normale weg. Maar naarmate je ouder wordt, evolueer je naar een teamsport, waarin je moet leren samenwerken. En die samenwerking – cooperation – is ons doel, dat is de sleutel tot succes bij Team DSM. Daarom hebben we overigens ook een Development Team opgericht. Over dat leren samenwerken wordt bij elke sollicitatie uitgebreid gepraat. En daar horen nu eenmaal afspraken bij. Afspraken tussen renners, coaches, experts. Dat is onze structuur, wat we doen en wat we ook gaan blijven doen.”

Winston: “We creëren een topsportomgeving. Straks vertrek ik naar de Vuelta. We zijn drie dagen vooraf ter plaatse en bespreken alles tot in de details. Daarna kunnen we met een heldere geest van start en spreken we alleen nog over koers. Ik kom van British Cycling, waar we ook zo werkten, weliswaar met de Olympische Spelen als hoofddoel. Ook bij Team DSM willen we in perfecte omstandigheden naar onze doelen toeleven.”

Maar dat lukt niet altijd even goed?
Kemna: “Wat we net vertellen, dat is de ideale wereld. Maar niet alle karakters zijn dezelfde. En daar loopt het bij ons soms nog fout. Dat is een proces waar we door moeten. Waar we aan werken. Dat ‘samenwerken’ betekent ook dat iedereen zich aan zijn rol houdt. Zoals een mecanicien zich niet moeit met de tactiek, zo moeten ook renners zich tot hun rol beperken. En aanvaarden dat hen verteld wordt dat iets beter is…”

“Wat dat betreft, hebben we nog werk voor de boeg. Nog niet elke renner in de ploeg zit vandaag op dat niveau. En dat leidt tot issues, kleine conflicten. Dat mogen wij, ploegleiders, onszelf verwijten. Opvoeden is een deel van onze job. Praten, motiveren, maar ook bekritiseren. Zo maak je elkaar beter en heb je een goede werkomgeving. Die balans van ‘cooperation’ missen we momenteel een beetje. Als een sprinter niet wint, moet hij niet alleen naar de prestatie van zijn lead-out, maar ook naar zijn eigen prestatie kijken. Iedereen is betrokken.”

Ilan Van Wilder… In februari vertelde jij me dat jullie met hem naar een grote ronde toewerken. Uiteindelijk rijdt hij er geen. Ook niet de Vuelta.
Kemna: “Klopt. Ilan is een talent. Een goede jongen. Maar hij heeft nog grote stappen te zetten in de factor ‘cooperation’. Dat is nog niet op het niveau dat we willen en dat is een reden om hem niet te selecteren voor de Vuelta. Fysiek was hij er klaar voor. Maar ook de onderlinge samenwerking is noodzakelijk om de ploeg boven zichzelf te laten uitstijgen. Beide aspecten zijn even belangrijk. Voor iedereen binnen Team DSM.”

Winston: “Het is een coaching proces. Off-bike en on-bike. Elke renner heeft een development plan. Op lange en op korte termijn. Maar dat kan uiteraard aangepast worden. Wat het off-bike plan betreft, heeft Ilan nog stappen te zetten.”

Hij werd niet vrolijk van die niet-selectie. 
Kemna: “Alle begrip! Ik had ook niet verwacht dat hij blij zou zijn. Maar de selectie maken, is onze rol. En die is gebaseerd op zijn evolutie.”

Ilan Van Wilder in actie op het BK tijdrijden – foto: Cor Vos

Een jaar geleden stelden jullie hem wel op voor diezelfde Ronde van Spanje, ondanks een knieblessure.
Kemna: “Gezien de medische vertrouwelijkheid kunnen we daar niet dieper op ingaan, maar feit is dat we hem niet meer konden vervangen omdat – mede door de corona-omstandigheden en verplichtingen – dat praktisch onhaalbaar was. We konden niet zomaar switchen. Belangrijk: wat vorig jaar gebeurd is, heeft geen enkele invloed op zijn niet-selectie van dit seizoen.”

“Maar blijkbaar zijn intussen wat frustraties geuit die de buitenwereld bereikt hebben. Dat hij wilde vertrekken, wist ik persoonlijk niet, tot ik het las op WielerFlits. Uiteraard was ik verwonderd…  Team DSM heeft de naam streng te zijn. Wel, eigenlijk zijn we nog niet streng genoeg. Ik hoop wel dat je dat optekent met ook onze kant van het verhaal. Wat erachter zit, namelijk iedereen beter maken. Maar dat gaan we niet versoepelen. Ik ben overtuigd dat onze manier van werken de toekomst is.”

Intussen kampen jullie wel met renners die willen opstappen.
Kemna: “Over Van Wilder: je hebt het antwoord zelf gegeven. Teams gaven aan dat hij aangeboden werd. Zijn management speelt daar uiteraard een belangrijke rol in. Als ik Ilan zijn resultaten zie, zou ik ook interesse hebben. Als je dan een manager hebt die hem aanbiedt… Zo werkt het normaal niet, hé. Meer zelfs, het is totaal niet toegestaan. En dát is het verhaal dat hier echt relevant is. Dan vind je het gek dat er wat wrijvingen ontstaan?”

“Wij zijn ook niet zinnens Ilan Van Wilder te laten vertrekken (hij ligt nog onder contract tot eind 2022, red). Wij willen met hem verder werken. Maar zijn management maakt het moeilijk en dat zorgt voor extra druk. Dat is geen voordeel voor hen. Zeker niet voor Ilan. Maar wij zijn gemotiveerd om hem verder op te leiden. Het is een talent dat iets meer tijd nodig heeft omdat zijn ‘cooperation’ nog niet op punt staat. We werken daaraan.”

Wat dat opstappen betreft, jullie hebben in het verleden uiteraard wel gemakkelijk afscheid genomen van een aantal renners. En zo een beeld gecreëerd dat een scheiding vlot mogelijk is.
Kemna: “We hebben bij al die renners wel een overeenkomst gemaakt om onder het contract uit te komen. Telkens met wederzijds akkoord. Maar ergens klopt wat je zegt. Misschien was dat fout. We hebben de naam dat dat mogelijk is in ons team. Daar leren we dan ook weer van richting de toekomst.”


Donderdag volgt het tweede deel. Over het ontstane imagoprobleem, het al dan niet vertrekken van een aantal renners, de kwesties Leknessund, Matthews en Hirschi, etc…

205 Reacties
10-08-2021 06:42
Koersplezier zou ook wel een criterium mogen zijn... Dit is een zeer technische benadering van ploegsport die volledig aan het mentale aspect van teamspirit voorbijgaat. Het voelt zelfs een beetje militaristisch aan. Dat doen ze bij the Wolfpack beter ;)
    10-08-2021 09:24
    Nou, dan verkies ik toch een zwijgzame Spekenbrink boven een braakwaterval als Levefere.
    10-08-2021 10:18
    Precies dit, dit mis ik. Zoals een renner die in een keer zijn zadel 2mm gewijzigd wil hebben. Als je dit niet doet dan gaat hij vast met twijfel aan de koers beginnen en iedere keer als iets niet helemaal lekker gaat denken van, zie je had ik maar mijn zadel kunnen veranderen.
    Getallen zijn heel belangrijk maar het gevoel van eigen regie ook.
    10-08-2021 10:36
    Dat met dat zadel is ook iets wat een goede ploeg afhankelijk van de renner zou bekijken in plaats van in een strak protocol dat voor iedereen gelijk is . Een eerstejaars prof zou ik zelf wat strakker aan de protocollen houden dan een Soren Kragh Andersen die inmiddels al jaren meerijdt en ook grote koersen heeft gewonnen, net zoals je een Betancur misschien iets strakker aan zijn dieet moet houden dan een Alejandro Valverde. Volgens mij is dit iets wat bij Jumbo bijvoorbeeld een stuk beter gaat, heel veel dingen worden daar ook strak geregeld maar voor mijn gevoel met een veel persoonlijkere aanpak in plaats van werken met vage begrippen als ' heeft nog stappen te zetten in de factor cooperation', je hoort het een of andere kneus van een marketingbureau al vertellen.
    10-08-2021 11:12
    Off-bike cooperation: een ander woord voor gehoorzamen. Dit lijkt een tuchtschool geleid door priester-managers verblind door hun eigen evangelie.
    10-08-2021 13:24
    Mwoah, we kunnen wel op iedere slak zout leggen, maar volgens mij is het vrij duidelijk verteld en op papier vertaald door Nico Dick. Indien je allerlei specialisten in dienst neemt, dan geeft je dat als renner een kans om je te focussen op het fietsen en geen energie te verspillen aan randzaken. Je hebt klaarblijkelijk renners die geen gebruik maken van die specialisten en zelf maar wat gaan aanklooien (aanklooien kan je wel een goed gevoel geven, maar 99% van de renners zullen verkeerde beslissingen nemen en tijd/energie kwijt zijn om die verkeerde beslissing vorm te geven). Het komt dus allemaal neer op vertrouwen. Vertrouw je als renner dat de omkadering kundig is. Daar zit blijkbaar een probleem bij bepaalde renners (of dat terecht is kunnen wij niet beoordelen).
    10-08-2021 13:45
    Dat twijfelen en voortdurend willen bijsturen lijkt me ook eigen aan wielrenners.

    Vaak gaat het om minimale verschillen of je wint of net niet. Of je een goeie prestatie neerzet of een gemiddelde. En dat het mentale aspect daar een grote rol in speelt. ‘Had ik niet nog net kunnen aanhaken?’, ‘Was ik niet 3 seconden sneller geweest met een betere positie?’, etc.

    De meeste renners leveren maar een paar topprestaties in een seizoen, dus die zoektocht en vertwijfeling is vrijwel constant. Hoe kan ik optimaal presteren?

    Een ‘jij moet niet denken, het leger denkt wel voor u’-mentaliteit werkt dan in de praktijk ook vaak niet helemaal in het wielrennen vermoed ik. Lijkt me dat de ploegleiding van DSM dan nog beter moet worden om op de juiste manier om te gaan met de twijfels van hun renners en/of beter scouten op renners die passen binnen deze rigide manier van werken.
    10-08-2021 13:57
    Ik begrijp de keuze om voor jonge talenten te kiezen nu wel beter, men heeft denk ik gehoopt dat die meegaander waren in de wij weten wat goed voor je is aanpak dan de gearriveerde renners. Helaas is die bubbel nu ook aan het barsten met de onvrede die de jongeren uiten. De filosofie van de ploeg wordt ook onderuit gehaald op het moment dat geld ter sprake komt. Het opstellen van een geblesseerde renner in de Vuelta om een boete te vermijden is typerend voor het omgaan met de eigen regels. Het off-bike gedrag van de leiding is daar een dikke onvoldoende.
    10-08-2021 17:03
    Ik vind het eerlijk gezegd een helder verhaal. Je kunt het er mee eens zijn of niet maar duidelijk is het in ieder geval wel. Als ik ploegleider zou zijn zou ik een renner ook niet toestaan op de ochtend van een belangrijke wedstrijd zijn zadel positie aan te passen. Geen van deze jonge renners wordt gedwongen een contract te tekenen bij DSM. Op moment dat ze hun handtekening zetten is het ongetwijfeld allemaal doorgesproken en daarmee duidelijk wat ze kunnen verwachten. Beetje raar om dan na nauwelijks één seizoen al beginnen te zeuren en zaniken. Ik denk eerlijk gezegd dat het probleem eerder is dat de jeugd enorm individueel ingesteld is en het erg lastig vindt om te begrijpen en accepteren dat nee ook een antwoord is. Ook luisteren valt voor veel jongeren niet mee. Het Storer verhaal is hier een duidelijk voorbeeld van. Ik werk zelf veel met jeugd en dat is wat ik veel tegenkom. Dat gezegd hebbende, ik vind wel dat als DSM een lerende organisatie is ze 'flexibiliteit' als kernwoord zouden moeten toevoegen.
    11-08-2021 00:47
    De perfecte fietspositie bestaat ook helemaal niet. Geen enkele bikefitter zal een renner 100% hetzelfde positioneren. Er is sprake van een bepaalde zone of grenzen waarbinnen de positie als goed aanzien wordt. Als je je dan zelf beter voelt door eens een millimetertje hoger of lager te zitten, who cares.
10-08-2021 07:07
Van Wilder niet laten vertrekken en hem dan niet selecteren ,wie heeft er dan wat aan ?
10-08-2021 07:15
"TEAM DSM BIJT VAN ZICH AF" had van mij ook wel "TEAM DSM GRAAFT ZICH NÓG DIEPER IN" mogen zijn
    10-08-2021 07:49
    Zo lees ik het niet, maar oké.
    10-08-2021 08:27
    Ik lees het ook zo. Een hoop gewauwel over cooperation.

    Het is wel goed om de andere kant van het verhaal een keer te zien, maar ik denk dat dit wel een gemiste kans is van de heer Kemna om het beeld te verbeteren.
    10-08-2021 11:18
    Eens ik mis hier compleet het menselijke aspect en ik zie bevestigd waar alle ophef vandaan komt. Lijkt me niet gezond.
    10-08-2021 14:12
    Goede suggestie qua titel. Wat een tenenkrommende flauwekul zeg.
    En dan geen enkel zinnetje als: ‘we hadden vorig jaar Iwan beter in bescherming moeten nemen’, of: ‘we hadden achteraf Storer beter in het trainingskamp kunnen isoleren, zodat bij een eventuele besmetting er verder geen verspreiding mogelijk zou zijn geweest.’

    Maar: hulde aan Nico voor het verhaal losweken!
10-08-2021 07:29
Ik geloof dat mijn cooperation nog niet op punt staat om dit te volgen. Maar goed werk, Wielerflits!
    11-08-2021 12:41
    Off-bike is het blijkbaar moeilijk te volgen, ik heb hetzelfde.
10-08-2021 07:31
Nou, als DSM hun imago probeerde op te poetsen met dit interview, dan zijn ze daar niet in geslaagd. Het beeld dat iedereen van ze heeft wordt alleen maar bevestigd..
    10-08-2021 14:53
    Schrijf niet in generalisaties!!!
10-08-2021 07:40
Ik krijg alleen maar meer vragen door dit artikel.

Cooperation wordt uitgelegd als 'samenwerken', maar het klinkt in de praktijk veel meer als 'meewerken'. 'Werk nou toch een beetje mee jongens!'. Een wezenlijk verschil.

Is er dan nog wel ruimte voor autonomie? Is de renner zelf niet ook een expert in zijn eigen ontwikkeling? Is het misschien niet goed voor zijn ontwikkeling om zelf een fout te maken en zo te leren hoe belangrijk de andere expert zijn?

Ik ben benieuwd naar de voorbeelden van hoe ze dat 'samenwerken' als leiding zelf doen. Over de momenten dat ze zelf inschikken en luisteren naar de 'expert'. Want goed voorbeeld doet volgen. Het is net als met kinderen, die luisteren ook niet naar wat je zegt, maar kijken vooral naar wat je doet.
    10-08-2021 07:46
    Overigens, in theorie geloof ik wel in de aanpak en benadering, maar dit klinkt echt alsof de uitvoering te wensen overlaat. En dat wordt dan weer op de renners afgeschoven, die zijn er niet 'klaar voor'. Hoe weten we of de leiding er wél klaar voor is?
    10-08-2021 08:18
    Mooie analyse
    10-08-2021 08:34
    Helemaal mee eens
    10-08-2021 09:18
    Helemaal mee eens. Je haalt de verantwoordelijkheid voor het gehele proces weg bij de renner in kwestie. Neem zo'n zadel: laat een renner maar eens zelf de fout maken, leert ie van.
    10-08-2021 10:08
    De theorie heeft toch ook wel wat zwakke plekken of niet? Onder het mom van samenwerken, iedereen zich laten specialiseren zodat je allemaal eilandjes hebt waar iedereen z'n eigen koninkrijkje kan stichten. De masseur zijn eigen wereld, de mecanicien z'n eigen wereld, de renner, de ploegleiding.. en zo maar door! Klinkt voor mij eerder alsof ze volledig van het padje zijn geraakt en een doorgeslagen wetenschappelijke benadering hanteren, die alle menselijkheid uit de ploeg probeert te rammen. Als Dumoulin hier niet was vertrokken, was hij nu definitief geen renner meer geweest, dat staat voor mij na het lezen van dit interview wel vast.
    10-08-2021 10:29
    Zwakste plek in deze theorie is de cultuur waarin je deze aanpak bezigt. Ik denk dat pakweg Chinezen of Japanners (landen met veel discipline in hun genen) veel minder moeite hebben met deze aanpak dan het sterk geïndividualiseerde en vrijdenkende Nederland.

    In Nederland stuit je vooral op onbegrip als je met dit soort "ouderwetse" aanpakken aan komt zetten. En dan komen ze met zelfontplooiing, fouten mogen maken, etc...
    10-08-2021 11:11
    [quote]Is er dan nog wel ruimte voor autonomie? Is de renner zelf niet ook een expert in zijn eigen ontwikkeling? Is het misschien niet goed voor zijn ontwikkeling om zelf een fout te maken en zo te leren hoe belangrijk de andere expert zijn?[/quote]

    Tja, zie het als voedingsexperts bijvoorbeeld. Dat is iets wat in de topsport iets heel normaals en geaccepteerd is: Iemand die héél goed in een sport is is niet per definitie héél goed in 'voeding'. Hetzelfde kan je natuurlijk ook concluderen over veel meer dingen; gezondheid, zadelhoogte, trainingsschema's, koffers inpakken etc. Dus ja, ik denk dat iemand die heel hard kan fietsen niet persé een expert is in zijn eigen ontwikkeling.

    Wat ik verder uit het verhaal lees is dat fouten maken, meedenken, ervaren etc prima kan en mag, en ook gebruikt wordt, maar wél op daarvoor geschikte momenten. Dat vlak voor de start van een wedstrijd alles perfect moet zijn en hier géén ruimte voor is, is iets waar ik me persoonlijk wel in kan vinden. Maar het moet wel bij je passen als persoon. Je geeft namelijk de controle uit handen en moet er op vertrouwen dat die experts het ook écht beter weten. Dat is niet eenvoudig en past niet bij iedereen.
    10-08-2021 12:04
    Fouten maken kan, maar wel op de geschikte momenten? Dat lijkt me een contadictio in terminis. Fouten maak je per definitie op momenten dat ze ongeschikt zijn, anders is het ook geen fout.
    10-08-2021 15:12
    Er werd gesproken over de 'Skybots', wat ging over vermogens in de Sky-trein. DSM lijkt de robotisering uit te breiden tot het volledige rennerschap. Ik geloof er niet in.
    10-08-2021 21:25
    @Krakowic Het is wel het team waarmee Tom Dumoulin de Giro heeft gewonnen. Het tijdelijke stoppen deed hij terwijl hij voor een team reed waarin zijn presteren tot dan toe (iets) minder ging.
10-08-2021 08:01
[i]edit wf: let op je taalgebruik[/i]

Kemna zegt gewoon constant hetzelfde en de vraag over Kemna is nog steeds niet duidelijk uitgelegd. De vraag was nemen jullie afscheid. Het uiteindelijke antwoord. Hij ligt nog tot eind 2022 vast en we willen wel met hem door. Maar is dat nu dan een ja of nee?
10-08-2021 08:14
Wat lijkt me dit een verschrikkelijke werkgever. Onder het mom van 'samenwerken' je allerlei regels en voorschriften opleggen waar je je 100% aan dient te houden. Dat is geen 'samenwerken' dat is gewoon regels volgen.
    10-08-2021 09:33
    Inderdaad, 'cooperation' is daar je bek houden en luisteren naar de (overdreven) regeltjes. Daar wordt geen mens gelukkig van en ook dat is nodig ok te kunnen presteren.
    10-08-2021 09:56
    Klinkt inderdaad alsof dat samenwerken voornamelijk vanuit 1 kant moet komen.
    10-08-2021 11:16
    Dat is één manier om het uit te leggen. En als dat niet bij jou past als persoon is het inderdaad, voor jou, een 'verschrikkelijke werkgever'.

    Tegelijk is het ook een gegeven dat er op élk gebied altijd wel iemand is die net iets meer weet dan jij. Wat DSM doet is hier toegang toe bieden met het oog op ontwikkeling. De vereiste daarvoor is wel dat je die experts het vertrouwen geeft. Als je je eigen plan vaart is de toegevoegde waarde van die experts nihil. Als je de touwtjes kan loslaten en er op vertrouwt dat de kennis- en ervaringsbronnen die de werkgever jouw aanbied inderdaad van toegevoegde waarde zijn, dan is het juist een 'geweldige werkgever dat hij dit allemaal zo aanbied'.

    En ja, iedereen in het team de ruimte te geven om vanuit zijn eigen expertise iets aan het geheel toe te voegen zie ik als een vorm van 'samenwerken'. Wanneer een renner tegen een bikefitter zegt: 'joh, lul maar raak, ik doe wat ik wil' zet hij de bikefitter eigenlijk buitenspel. De bikefitter moet andersom ook niet zeggen tegen de renner: 'joh, koekwous, ik fiets die berg wel op!'.
    10-08-2021 12:08
    Maar zo trek je het wel in het extreme. Wat als de renner tegen de bikefitter zegt: "Joh, ik begrijp wat je zegt en wat we eerder dit jaar hebben afgesproken en ik moet zeggen dat de stand van mijn schoenplaatjes enorm is verbeterd, waarvoor dank, maar ik merk de laatste tijd toch dat ik terug wil naar mijn iets lagere zadelstand van vorig jaar. Al is het maar even voor deze tijdrit. Gistermiddag einde van de etappe schoot het een beetje in mijn hamstrings en uit het verleden heb ik bij mezelf gemerkt dat wel eens aan een te hoge zadelstand lag. Voor deze tijdrit wil ik het toch even proberen, al is het maar voor één keer."

    Dan is het beeld van een ploeg die dan keihard 'nee' verkoopt aan een vedette al weer heel anders.
    10-08-2021 13:39
    Lijkt me eerlijk gezegd een hele fijne werkgever. Afspraak is afspraak en alles wordt voor je geregeld. Je mag fouten maken en wordt optimaal voorbereid op dat ene moment.
    10-08-2021 13:43
    Hier kom je op een cruciaal vlak: is de renner star en eigenwijs om vast te houden aan een zadelhoogte die hij gewend is (maar die minder effectief is)? Of is de werkgever star en eigenwijs? Deze discussie is juist die samenwerking waar dit interview over gaat: het vertrouwen in het team en de specialisten om tot een ultiem resultaat te komen.
    Feit is dat de aanpak van DSM niet door iedereen begrepen en gewaardeerd wordt. De oplossing lijkt mij is om nóg beter te screenen aan de poort en slechts te werken met renners die in die werkwijze geloven.
    10-08-2021 15:01
    Volgens mij moet ik mij bij mijn werk ook aan bepaalde afspraken houden.
10-08-2021 08:22
Ik zou ook hoofdpijn van die knakkers krijgen.

Dat gezegd hebben kunnen ze natuurlijk wel eea , genoeg successen behaald. Met geen ketonen vreten (+vergelijkbare schimmige extra’s) en minder doekoe hebben maken ze het zichzelf ook niet makkelijker.
    10-08-2021 09:00
    Het klinkt vooral alsof ze het uitgevonden hebben en het menselijke aspect van secundair belang is. Ook beetje de expert zegt en de rest moet meeknikken.

    Als ze zo ook echt de sfeer neerzetten dan houd je dat idd niet lang vol en of niet veel mensen passen daarin. Lijkt een beetje zoals vroeger bij het leger, om de een of andere reden was een bed uiterst strak opmaken van levensbelang. Alsof je daar een oorlog mee wint.

    Trouwens we horen ook al anderhalf jaar allerlei experts van alles zeggen over Corona en dat gaat ook diverse kanten op. Het zijn inzichten, vaak (wat) beter onderbouwd, maar geen absolute waarheden.
    10-08-2021 10:46
    Hopelijk komen de ketonen in deel twee aan bod. Wel benieuwd hoe ze naar de concurrentie kijken die dit wel doet.
10-08-2021 08:24
Nou, ze bevestigen hier vooral het ontstane beeld. Wat een naargeestige sfeer hangt er bij die mensen..
10-08-2021 08:26
Het “samenwerken” waarover wordt gesproken wordt wel neergezet als het schikken in je rol als renner en voor derest kun je zwijgen, want dsm heeft met experts alle wijsheid in pacht. Ongelofelijk wat een zelfingenomen stuk. Eigenlijk zit nergens enige zelfreflectie en ligt het vooral aan de renners. Wat voorbeelden daarvan:

“We hebben renners die zich daar graag in laten begeleiden en snel ontwikkelen. Anderen zeggen ‘ja’, maar staan er minder voor open en durven de confrontatie met zichzelf niet aangaan.”

“Team DSM heeft de naam streng te zijn. Wel, eigenlijk zijn we nog niet streng genoeg. Ik hoop wel dat je dat optekent met ook onze kant van het verhaal. Wat erachter zit, namelijk iedereen beter maken. Maar dat gaan we niet versoepelen. Ik ben overtuigd dat onze manier van werken de toekomst is.”

“zo moeten ook renners zich tot hun rol beperken. En aanvaarden dat hen verteld wordt dat iets beter is… Wat dat betreft, hebben we nog werk voor de boeg. Nog niet elke renner in de ploeg zit vandaag op dat niveau. En dat leidt tot issues, kleine conflicten. Dat mogen wij, ploegleiders, onszelf verwijten. Opvoeden is een deel van onze job. Praten, motiveren, maar ook bekritiseren. Zo maak je elkaar beter en heb je een goede werkomgeving.”

Verder een hele leuke ploeg....
10-08-2021 08:29
"Renners moeten zich beperken tot hun rol." Wat die rol is wordt aan de fantasie van de lezer overgelaten. Het DSM-verhaal komt in dit eerste deel helemaal niet uit de verf. Sterker, ik begrijp beter dat renners snel weg willen. DSM lijkt wel een ouderwets sterk hiërarchisch geleid bedrijf.
10-08-2021 08:32
Ondertussen ook geen Van Wilder in de Ronde van Denemarken, wegens 'ziekte' ...
10-08-2021 08:33
Oej oej oej, dit gaat niet om cooperation, maar division. Een Tayloristische verdeling van taken die in het reguliere bedrijfsleven zo rond de jaren zestig definitief is afgeschoten en nu zelfs aan de lopende band het niet overleefd heeft. Ik zou de heren iets meer Semco/Holacracy en iets minder Taylor gunnen. Dan leren jonge renners ook nadenken over iedere stap, verantwoordelijkheid nemen en omgaan met groepsbeslissingen die niet in lijn met hun mening zijn. Ik wil altijd meedenken Team DSM
10-08-2021 08:43
Een Veluwse dominee over zijn zondagsschool. Een rector over zijn internaat.

Dit soort warme associaties schieten mij te binnen als ik dit interview lees.
    10-08-2021 11:08
    Klinkt een beetje als 'beatings will continue until morale improves'.
    10-08-2021 12:28
    @madeinstars

    Zoiets dergelijks.. Hangt voor mij een heel naargeestig calvinistisch spruitjesluchtje aan.
    Kreeg na drie alinea’s al haast last puberaal rebels gedrag, en dat als veertiger..
    Wil niet weten hoe de DSM renners zich dan moeten voelen.
10-08-2021 08:54
Mooi en duidelijk interview.
Snap niet waarom alle reacties hier zo negatief zijn. Ze hebben een hierarchische manier van werken, waar specialisten het voor het zeggen hebben over hun vakgebied.
Prima dat die stijl je niet ligt, maar begin er dan ook niet aan. Dat is een keuze, en renners / managers kunnen dat dondersgoed weten voordat ze erin stappen. Dan moet je achteraf ook niet gaan zitten klagen.
    10-08-2021 09:39
    Met je eens.
    10-08-2021 13:28
    Er zitten inderdaad twee kanten aan; door dit stuk snap ik team DSM wel iets beter.

    Dat hiërarchische & die taakverdeling onder experts is is denk ik nog niet zozeer het probleem; wel hoe het uit- en ingevoerd wordt. Ik hoor er wat in door dat ze de aanpak van British Cycling (had ook een nauwe samenwerking met team Sky) overgenomen hebben. Punt is natuurlijk wel dat je met experts die allemaal voor een deelgebied verantwoordelijk zijn je renners diezelfde experts wel moeten vertrouwen én er mee moeten communiceren. Vertrouwen kan je niet afdwingen met hiërarchie of stalorders, daarvoor moet je veel samenwerken, daar heb je een cultuur voor nodig waarbij je advies krijgt maar niet gedwongen wordt. Ik heb de indruk dat dat soort zaken bij team Sky (zadel van Froome ging echt wel tijdens de Tour omhoog en omlaag) of bij DQS (cultuur: een voor allen, allen voor een) veel beter lopen dan bij DSM, juist door een cultuurverschil.

    Kuddo's aan Wielerflits trouwens dat ze ook zorgen voor hoor- en wederhoor!
    10-08-2021 17:05
    Tja, zo'n bike expert die de optimale hoogte van je zadel bepaald is allemaal leuk en aardig maar die zit niet op de fiets. Als een gelouterde prof als Kragh, 6 jaar bij het team, z'n zadel al geen 2mm aangepast krijgt, dan schiet je toch wel door in je aanpak.
10-08-2021 08:55
In dit interview wordt steeds maar weer over 'cooperation' gesproken, maar lijkt het toch vooral te betekenen dat je je moet houden aan de opdrachten van hogerhand. Als je wat minder volgzaam bent, 'staat je cooperation nog niet op punt' en 'moet je nog stappen zetten in je off-bike plan'. Het idee erachter is vast goed, maar samenwerking is iets dat vanuit de persoon zelf moet komen en niet iets dat je aan anderen kunt opleggen. Een beetje inbreng lijkt me trouwens ook helemaal niet slecht. Iedereen is anders en heeft weer net een beetje andere aanpak en begeleiding nodig om het maximale eruit te halen. Die flexibiliteit lijkt te ontbreken. Als ik een jonge renner was, zou ik na het lezen van dit interview niet staan te springen om bij Team DSM te tekenen. Ze bevestigen alleen maar het bestaande beeld dat ze een beetje doorslaan in de wetenschap, de theorie en de regeltjes, maar te weinig oog hebben voor het menselijke en individuele aspect.
10-08-2021 08:57
Als je het mij vraagt, graaft vooral Kemna zich hier nog verder in de zorgen en duisterheid. De vraagstelling van Nico Dick is hier prima, maar de antwoorden laten mijn inziens te wensen over:

1. Van Wilder wordt overal aangeboden, terwijl DSM aangeeft hem graag te behouden. Ze doen er vervolgens wel vrij weinig aan om hem voor het team te behouden. Het niet selecteren voor de Vuelta zal niet in DSM's voordeel werken. Die is dus uiterlijk eind 2022 vertrokken.

[quote]Daar hebben jullie tot nu nooit op gereageerd, terwijl jullie beklemtonen een transparant team te zijn.
Kemna: “Dat zijn we ook! [/quote]
2. Hier kun je toch alleen maar om lachen? Er moet dus door een journalist tijdens de TdF gevraagd worden naar een situatie rond een renner die daar niet eens aan de start staat? Ik meen mij ook te herrineren dat er bij de onrust-berichten op WF vaak genoeg onderaan de pagina heeft gestaan: "Wielerflits heeft getracht een reactie te krijgen van DSM, maar het team was niet bereikbaar voor commentaar".

3. Het zadelverhaal van Kragh-Andersen. Dit is een van de vedettes binnen het team, met nota bene etappezeges in de Tour op zijn naam. Als K-A zijn zadel 2mm wil verzetten, doe dat dan gewoon. Dat kan toch naderhand met de fiets-specialist worden afgestemd en op de andere 6 fietsen worden aangepast? Dat hoeft toch niet direct diezelfde morgen? Die 2 seconden die hij mogelijk verliest in de tijdrit door een niet-perfecte houding kunnen weggestreept worden tegen het voordeel dat het voor K-A mentaal oplevert: dat er naar hem geluisterd wordt en dat zijn mening er toe doet.

Ik vind deze situatie bij DSM echt vervelend. Ik ben echt een supporter van dit team, meer dan van welk ander World Tour team dan ook. De route die zij met bijvoorbeeld Degenkolb, Kittel, Hindley, Hirschi, Dumoulin et cetera hebben afgelegd is echt bewonderingswaardig. Maar regelmatig staat iets te veel de theorie op de eerste plaats, en niet de menselijke kant. En Kemna lijkt overduidelijk veel te koppig om dit toe te geven en aan te passen.

Beste heer Kemna, fouten maken is menselijk. Ze toegeven en je strategie aanpassen zou je wellicht veel verder kunnen brengen. Dit zeg ik van buiten af, zonder het team door en door te kennen. Makkelijk praten als je aan de zijlijn staat, dat begrijp ik. Maar de status die het team zo zorgvuldig heeft opgebouwd over de jaren heen brokkelt wel heel erg hard af op deze manier. En zeker als de resultaten dan ook nog uitblijven en er ineens wel van de strategie afgeweken wordt om bijvoorbeeld Degenkolb aan te trekken.
    11-08-2021 10:17
    Dat zadel verzetten kan je toch ook zelf doen??
10-08-2021 09:00
Typisch gevalletje micro-managers. Ze zijn bevlogen, maar je wordt er horendol van als je er 'mee' (lees: onder) moet werken. Het is net de echte wereld. :-)
10-08-2021 09:00
Mooi stukje zelfreflectie in de antwoorden...

Tjongejonge, wat een droefnis. Ik krijg toch het idee dat ze beiden een halve eierschaal op hun hoofd hadden met het interview.
    10-08-2021 09:06
    Ja, die zocht ik ook. Toen daar halverwege nog altijd 0,0 sprake van was, heb ik de rest van de cooperation met dit interview maar laten zitten.
10-08-2021 09:01
DSM heeft de mosterd gehaald bij de USSR lijkt wel...
10-08-2021 09:03
Iedereen loopt weg, das toekomst haha
10-08-2021 09:03
Het is vooral meewerken ipv samenwerken, die andere uitleg van het sleutelwoord. En dan kom je bedrogen uit als renner.
    10-08-2021 09:34
    Dat is een mooie samenvatting inderdaad zeg!
10-08-2021 09:04
Deze ploeg laat zien waarom het nog niet zo makkelijk is om een theoretisch goed plan te laten slagen.
Kijk, het is DSM zeker te prijzen dat ze een helder doel- en een heldere werkwijze voor ogen hebben. Je hebt als ploeg die onder een vergrootglas ligt wel altijd te maken met deze 3 zaken:

1. Het plan moet concreet, helder en een duidelijk einddoel aangeven.
2. Het allerbelangrijkste in mijn ogen, de manier waarop het plan wordt uitgevoerd en dan vooral de menselijke factor. Hoe empathisch is de ploegleiding? Hoe flexibel zijn ze? Hoe kunnen ze meebewegen met veranderingen die nou eenmaal plaatsvinden? Hoe is de kwaliteit van de uitvoering van het plan? (onder het mom van, je kunt beter een slecht plan heel goed uitvoeren, dan een goed plan heel slecht uitvoeren)
3. De beeldvorming. Je hebt te maken met media en publiciteit in z'n algemeen. Je hebt ook te maken met een sponsor en dus is beeldvorming enorm belangrijk. Hoe treed je naar buiten, op welke manier communiceer je?

Als ik als wielervolger van een afstand naar deze ploeg kijk dan geloof ik echt wel in de werkzaamheid van het plan. Echter punt 2 en 3 zijn gewoon onvoldoende en dan kom je in een situatie terecht waar ze zich nu in bevinden.
    10-08-2021 10:43
    Eens. Het zou best succesvol kunnen zijn met een goede uitvoering. Denk ook niet dat het helpt dat de (ex?) bedpartner van Kemna de dienstdoende 'performance manager' is met achtergrond geologie. Volgens mij zo je voor een goede uitvoering hier een expert in verandermanagement (dus juist ook de menselijke aspecten meenemen) op moeten zetten, het liefst met een berg aan ervaring uit de sport en op zijn minst van het menselijk lichaam/geest ipv stenen...
10-08-2021 09:06
Renners tegen hun zin bij een ploeg willen behouden (contract of niet) heeft geen ENKELE zin, deze renners zijn niet gelukkig bij hun werkgever, staan daardoor onder stress en presteren meestal daardoor ook niet.

Reacties zijn gesloten.