Tadej Pogacar: “Waarom zou je zoveel risico nemen in een afdaling?”
foto: Cor Vos
zaterdag 10 april 2021 om 19:39

Tadej Pogacar: “Waarom zou je zoveel risico nemen in een afdaling?”

Tadej Pogačar en Brandon McNulty stonden er voor aanvang van de slotetappe in de Ronde van het Baskenland goed voor om de wedstrijd te winnen, maar beide renners werden in de afdaling van de Elosua-Gorla schaakmat gezet. De Sloveen wist uiteindelijk nog een podiumplaats uit het vuur te slepen. Na afloop vraagt Pogačar zich hardop af: “Waarom zou je zoveel risico nemen in een afdaling?”

“Natuurlijk kun je het riskeren”, gaat de Tourwinnaar verder over de actie van Astana-Premier Tech en in het bijzonder Alex Aranburu. “Maar ik vraag me echt af waarom je dat zou doen. Toen Astana aanviel, viel er een gat door een renner van Ineos Grenadiers. Daarna was het nog te laat om te dichten. Daarvoor controleerden we de wedstrijd nog. Vandaag hadden we echt anders verwacht.”

“Hirschi en ik hebben na de afdaling echt nog geprobeerd om het gat dicht te krijgen, maar toen kwam de zwaarste klim van allemaal eraan. Die klim lag McNulty het minste. Ikzelf heb daarna gereden voor de laatste plaats. Het was vechten tot de laatste meters…”

“Natuurlijk is het frusterend dat het in een afdaling gebeurt”, sluit Pogačar af. “Maar ook dat hoort bij wielrennen.”

66 Reacties
10-04-2021 19:42
Antwoord: no guts, no glory
    10-04-2021 20:50
    Zo eenvoudig is dat idd
10-04-2021 19:42
Haha - waarom? Omdat je grootste concurrent voor de eindzege wel meeglipt.

Iemand zei het hier al eerder: deze jongen is een killer en niet zo'n genereuse verliezer als 'vriend' Roglic.
    10-04-2021 19:46
    Ik zei het al: Nibali 2.0

    alleen nóg een betere wielrenner :)

    Vorig jaar in de Pyreneeën had ie niet zoveel problemen met risico's in een afdaling, meen ik me nog te herinneren...
    10-04-2021 19:50
    Ik heb er wel van genoten: Pogacar in een tactisch keurslijf dat hem niet ligt en hem uiteindelijk niks oplevert - op kop rijden voor een teamgenoot. Toen ie weer kopman was, was de vogel gevlogen en sleurde hij wild gebarend en verongelijkt de rest van de dag met een afgeladen bagagedrager door het Baskische land.
10-04-2021 19:44
Aansteller.
10-04-2021 19:51
Klinkt niet als een sportieve reactie
10-04-2021 19:54
Je weet dat als Astana gaat dat je bij de pinken moet zijn. Pogačar lijkt misschien een slechte verliezer nu maar hij zal Roglič vast gefeliciteerd hebben. Hij reedt natuurlijk ook voor McNulty in eerste instantie, dat is opzich lief maar niet zo slim achteraf.
10-04-2021 19:55
Waarom zou je zulke domme vragen stellen?
10-04-2021 20:00
De afdaling zag er solide uit, als je er goed in bent dan is het risico waarschijnlijk ook een stuk lager. Klinkt niet heel sportief maar dat zal de teleurstelling van het moment zijn.
10-04-2021 20:02
De frustratie zal wel uit zijn oren spuiten. Hij rijdt deze hele week al achter de feiten aan. In de tijdrit levert hij veel in op Roglic en sinds donderdag zat hij in de ploegmaat fuik. Dit zorgt er vandaag voor dat hij die bergop deze week gelijkwaardig was aan Primoz te lang babysitter was voor McNulty en uiteindelijk een lachende bleke Deen kilometers aan zijn wiel had hangen.
Aranburu vind ik overigens een heerlijke renner, misschien niet het meeste inzicht maar wel een smaakmaker eerste klas.
10-04-2021 20:03
En waarom zo hard een berg op rijden? Dat kan toch ook niet goed zijn voor de gezondheid?
10-04-2021 20:05
Gelijk heeft ie, is maar de Ronde Van het Baskenland uiteindelijk en geen hoofddoel... won ook al de TA en UAE Tour
    10-04-2021 20:16
    Ik kan me niet voorstellen dat hij deze ronde niet even graag, misschien nog liever dan die andere 2, had willen winnen. De tegenstand was hier het hoogst, en dat bleek.
    10-04-2021 20:36
    Probleem voor Poga in deze is, is dat de andere teams zijn zwakte hebben gezien: Als die zelf initiatief moet nemen, geeft ie niet thuis en gaat ie huilen en klagen als ie zelf al het werk moet doen.
    10-04-2021 21:41
    Klagen wel, huilen niet. Hij deed veel kopwerk en was daarna op de slotklim ook nog goed.
10-04-2021 20:12
Wat een vervelend mannetje is dit aan het worden. Die gebaartjes ook de hele tijd als niet iedereen voor meneer Pogacar op kop gaat rijden.
    10-04-2021 20:14
    Heb ik ook. Ik wil geen hekel aan hem krijgen want dat is eigenlijk gelijk aan zelfkastijding maar hij maakt het me wel heel moeilijk.
    10-04-2021 20:17
    Als je het interview ziet komt het niet vervelend over hoe hij het zegt. Teskstueel vertekent het wellicht een beetje, kunt ze oo.de twitter account van de organisatie terugzien.
    10-04-2021 20:24
    Zag er inderdaad wat gefrustreerd uit en dit straalt ook wat zurigs. Leuke is dat ook de uitgesproken favorieten ze dit seizoen allemaal eens om de oren krijgen en in het stof bijten. En dat met extreem moois dat er geserveerd wordt: van Rogli tot Poga, van Ala/Aert tot Poel. Met deze keer een extra ster voor de beste guard die je kan wensen: Vingegaard: zat hij niet op een soort tandem?
10-04-2021 20:15
Beetje kinderachtige reactie dit. Klinkt als een slechte verliezer.
Waarom zou je bergaf aanvallen? Antwoord: waarom niet? Als je niet sterk genoeg bent om het bergop te doen zul je iets anders moeten proberen!
Dalen hoort immers ook bij het wielrennen.
10-04-2021 20:21
Omdat er bergop bijna niemand beter is... simpele verklaring.
De coup van Astana verbaasde me overigens wel.. want het heeft hen niks opgeleverd, behoudens een vat bier vanuit Jumbo Visma neem ik aan..;)
    10-04-2021 20:28
    Moet je voor de lol eens kijen hoe de mannen van Astana gefinished zijn.
10-04-2021 20:32
wat een groot verschil met de andere superieure Sloveen, Pogacar is maar een zwak verliezer.
    10-04-2021 21:05
    Een groot kampioen is in mijn optiek ook groots in verliezen. En Roglic scoort daar zeer hoog in.
    10-04-2021 21:10
    geheel eens Wildebert, Roglic is groots in winnen, maar ook in verliezen. Hoe hij gelijk Schachmann feliciteerde bijv in Parijs - Nice. Mijn sympathie groeit met de dag.
10-04-2021 20:42
Pogacar heeft deze week meer verloren dan alleen maar dit rondje:
a) hij is kennelijk redelijk eenvoudig nerveus te krijgen,
b) zijn ploeg is klaarblijkelijk toch niet sterk genoeg en
c) ze zijn eenvoudig te verleiden tot verkeerde keuzes.

Dit gaat wel doorwegen richting de Tour.
    10-04-2021 21:29
    @xistnc
    Of zou dit juist allemaal een winst zijn, met het grotere doel nog in het verschiet? Ze hebben nog de tijd voor de Tour om dit alles bij te stellen.
    10-04-2021 21:44
    Misschien kan hij vanaf nu makkelijker afdwingen dat hij de enige kopman is. Eerst werken voor McNulty en dan nog zo ver voor hem finishen.
    10-04-2021 23:06
    Hij heeft het alles bij elkaar erg goed gedaan. Snap de kritiek hier niet goed, maar ja, de Ollanders zijn nog niet vergeten dat hij verleden jaar in z'n eentje de Ollandse ploeg in de prak reed. Wel raar dat Ulissi en Majka het zo makkelijk lieten lopen, die waren boven gewoon nog mee....
    11-04-2021 01:02
    Welnee, hij heeft de 'Ollandse ploeg' helemaal niet in de prak gereden. Hij reed een volstrekt buitenaardse tijdrit, meer niet.
    11-04-2021 02:10
    Solitary, precies. Hij speelde de gehele ronde tweede viool, tot de tijdrit niet van deze wereld was. Daar was door TJV niet meer op te anticiperen helaas.

    ps; wist je dat Dream Theater op Six Degrees of Inner Turbulence jouw naam heeft ingetekend?
    12-04-2021 00:07
    A) afgelopen tour was hij na het tijd verlies in de waaier etappe redelijk koelbloedig. B) Dat wisten we al, maar die had hij ook niet nodig om de tour te winnen. C) een conclusie trekken na 1 keer een verkeerde keuze maken is wel heel snel. De tour is een wedstrijd die niet met een 1 weeks koers te vergelijken is. In de Tour is Poga de kopman en dus weegt dit totaal niet door.
10-04-2021 20:48
Om te winnen, zo blijkt.
10-04-2021 20:53
Afijn, zoals ik al zei, vervelende trekjes, maar dat mocht toen nog niet gezegt worden, want toen was hij aan de winnende hand. Nu verliest hij een keertje en zie ik toch al gauw een dozijn mede-wielerflitsers die het nu toch ook wel aandurven. Flauw hoor, maar goed, als je wint, heb je vrienden
    10-04-2021 20:56
    Mwah. Er werd redelijk vaak tegen hem gepost.
10-04-2021 20:54
De frustratie van de verloren Tourzege komt eruit bij velen hier. De grootste profiteur wint dankzij Carthy, Gaudu, Movistar, Astana en de motoren, maar die rijden blijkbaar allemaal voor de ijzersterke en tactisch briljante ploeg Jumbo-Visma.
10-04-2021 20:54
“Waarom zou je zoveel risico nemen in een afdaling?”

Omdat je betaalt wordt om te winnen?
10-04-2021 20:56
Waarom? Omdat het kan. Omdat je de tegenstanders daarmee kunt verslaan. En omdat descents are not for recovery
10-04-2021 20:57
Die Pogacar is een irritant ventje aan het worden, trouwens. Met z’n verongelijkte gebaartjes en sneue opmerkingen.
10-04-2021 21:19
Je kan je beter afvragen waarom je niet aan het wiel van roglic geplakt zat....


Rare tactiek van dat uae
10-04-2021 21:46
Waarom is Pogacar irritant? Het is logisch om ook eens assistentie te vragen van die anderen. Hij deed al het werk. Kan me ook wel voorstellen dat het niet leuk is dat Vinnegaard de hele tijd in je wiel hangt, maar dat hoort erbij. Verder zegt ie niets vreemds. Op waarde geklopt.
    10-04-2021 22:46
    Hij deed niet al het werk hoor, regelmatig anderen op kop gezien, Yates bijvoorbeeld.
    10-04-2021 23:56
    Inderdaad, Yates hielp ook en op een bepaald moment draaiden ze quasi-allemaal rond, met zelfs Vansevenant. Deed Pogacar het meeste? Dat zal uiteindelijk wel, maar dat kan je van Roglic vooraan ook zeggen. Ik ben geen Nederland, dus bij mij is er geen Jumbo-chauvinisme als ik dit zeg, :), maar Roglic is by far de meer sportieve verliezer dan Pogacar. Beetje zure reactie toch.
    11-04-2021 15:29
    Veel lieden zijn de vermeende "steal" in de afsluitende tijdrit van de TdF nog steeds niet te boven. Steun vragen aan derden is doodnormaal, zie Roglic die voor het oog van de camera en microfoon zijn mede- vluchters steun vroeg in ruil voor de ritwinst...
10-04-2021 21:46
Ach, hij zegt niets over de motoren, terwijl die een cruciale rol speelden. Ze zorgden ervoor dat groepen in de afdaling scheurden en ook op het vlakke werden sommige groepen kilometerslang een beetje bevoordeeld.
    10-04-2021 21:59
    Haha, uiteraard.
    Maar los daarvan, wel een beetje kenne geniete deze ronde?
    10-04-2021 22:00
    Omdat hij zelf ook heel veel een motor vlak voor zijn neus had. In de beslissende afdaling hadden de astana's eerder last dan gemak van de motoren omdat die minder snel door de bochten kunnen.
10-04-2021 21:50
Hij zegt en toont tenminste wat hij denkt. Niks mis mee. Ik mag hem wel. Fantastische renner overigens. Alle lof voor Roglic maar Pogacar was ook fantastisch vandaag.
    10-04-2021 22:07
    Hij is ook een fantastische renner, vandaag zat hij vast in de ploegtactiek. Men dacht echt dat Brandon tot de laatste klim kon bijblijven wat een dure misser was. In de afdaling waar Astana gas gaf lieten ze een drietal renners van andere ploegen tussen hen en Primoz in rijden wat ook een dure fout was. Met zijn vorm zelf was niks mis al zal hij zeker ontevreden zijn over de tijdrit van maandag.
    10-04-2021 23:10
    Wellicht is Mcnulty gewoon een typische arrogante Amerikaan. Had toch zelf wel moeten weten wie momenteel de betere van de twee is en onmiddellijk op kop moeten rijden.
    10-04-2021 23:15
    Ja, dat vroeg ik me ook af. Dat zal voor wat extra onrust zorgen bij UAE: een jonge talentvolle renner die heel belangrijk kan zijn in de ploeg maar ofwel zichzelf overschat, ofwel niet eerlijk durft te zijn.
    10-04-2021 23:17
    De Belgen zijn zeker nog niet vergeten dat er een arrogante Amerikaan was die vaker de Tour won dan hun held Merckx, zoiets?

Reacties zijn gesloten.