Tadej Pogacar over opgaves Roglic en Kruijswijk: “Je wilt niet dat tegenstanders zo uitvallen”
foto: Cor Vos
maandag 18 juli 2022 om 09:57

Tadej Pogacar over opgaves Roglic en Kruijswijk: “Je wilt niet dat tegenstanders zo uitvallen”

Tadej Pogačar kwam in de vijftiende etappe van de Tour de France in het peloton over de finish en ging als de nummer twee in het algemeen klassement de rustdag in.

“Het was heel warm en ook wat saai. Een kortere etappe was vandaag fijn geweest”, vertelde de Sloveense kopman van UAE Emirates na afloop. “Tegen het einde was het nogal hectisch en voor de laatste klim waren meerdere valpartijen. Gelukkig waren we er niet bij betrokken. Het ging volle bak op de klim, en daarna ging het hard naar de finish. Ik ben blij met vandaag.”

Pogačar zag geletruidrager Jonas Vingegaard twee belangrijke krachten kwijtraken in de vijftiende rit. Primož Roglič verscheen niet meer aan de start om de blessures die hij had opgelopen in de vijfde rit, te laten herstellen. Steven Kruijswijk gaf op na een valpartij en moest worden afgevoerd met een ambulance.

De tweevoudige Tour de France-winnaar wilde het geen goed nieuws noemen dat de concurrentie op die manier werd verzwakt. “Je wilt nooit dat tegenstanders op die manier uitvallen. Ik weet hoe het voelt, want we verloren Vegard Stake Laengen en George Bennett in de eerste week, iets waar je niets aan kunt doen. Het is niet leuk, maar we blijven doorgaan.”

21 Reacties
18-07-2022 10:38
Je hoopt er misschien niet op, maar je bent in zekere zin natuurlijk wel blij als er tegenstanders uitvallen. Daar is overigens ook niets mis mee, omgekeerd zou wel raar zijn.
Met het uitvallen van Roglic en Kruijswijk zie ik het koersverloop trouwens amper veranderen, de val van Vingegaard zelf kan daarentegen wel het begin zijn van een kentering.
    18-07-2022 11:54
    Twee helpers minder houdt ook in dat het lastiger is te controleren wie er mee gaan in een vroege vlucht. Die controle kost immers energie. Laat je de controle varen om de renners te sparen dan heb je kans dat er ineens een Meintjes of Pidcock mee zijn en moet je het gat weer op 5 minuten houden. Het is verre van ideaal.
18-07-2022 10:38
Sympathieke vent
18-07-2022 10:39
Hij heeft zelf natuurlijk ook geen geluk gehad met zijn ploeggenoten. Wat dat betreft wordt het strijdveld zo wel eerlijker.
    18-07-2022 15:42
    Inderdaad en zijn ploeggenoten moeten het al twee weken zonder die 2 krachten doen, als hoefden ze wel minder dagen geel te verdedigen.
18-07-2022 10:53
Wat mij opvalt is dat iedereen aangeeft dat, als het man tegen man wordt, Pogi wel even zal winnen. Terwijl Vingegaard bergop geen enkel teken heeft gegeven dat hij zwakker zou zijn. Hij heeft juist laten zien dat hij veel sterker is. Uiteraard kan iemand zwakker worden in de derde week. Persoonlijk denk ik dat Pogi een zwaarder voor seizoen heeft gehad en daardoor wellicht iets minder fris is. Uiteraard blijft dit koffiedik kijken…
    18-07-2022 11:00
    Pogi heeft inderdaad veel meer hooi op zijn vork genomen voor de Tour. Maar dat maakt hem net zo mooi als renner.
    18-07-2022 11:32
    Valt wel mee qua voorseizoen. Na Waalse Pijl alleen nog in eigen land gereden wat toch vooral een mooie training was en niet op het hoogste niveau. Vingegaard heeft nog Dauphine gedaan. Pogi rijdt alleen altijd voor de winst terwijl Vingegaard bijna nog niks gewonnen heeft.
    18-07-2022 13:29
    Inderdaad. Altijd meerijden voor winst, zelfs in de eendagskoersen. Dat is toch een enorm verschil met Vingegaard.
18-07-2022 11:00
En toch neig ik hem ook hierin letterlijk te geloven. Als je ziet wat zijn interactie met alle andere renners is, op momenten dat hij zelf bijv. 2e wordt of tijd verliest.. louter sportiviteit, plezier en respect. Gewoon een groot kampioen en mens. Nu al.
    18-07-2022 11:11
    Inderdaad. Geeft felicitaties aan Vingegaard, Philipsen, Van Aert als ze een etappe pakken terwijl hij zelf met een lach op zijn gezicht rondloopt.
    18-07-2022 20:52
    Inderdaad, het is een mooie en sportieve renner die tot de streep strijdt met het mes tussen de tanden en daarna ook als liefhebber kan genieten en mooie woorden strooit. Groot sportman
18-07-2022 11:03
Eens met Klootje.....Pogi is een sieraad voor de sport. Vooral het plezier dat hij uitstraalt spreekt me aan. En zijn manier van fietsen ook.
18-07-2022 13:35
Er worden steeds meer vragen gesteld bij de opgave van Roglic. Nu weer in Cyclingnews. Er kan geen twijfel over bestaan dat Roglic met (veel) pijn rondreed. Maar ofwel had hij sneller moeten opgeven, ofwel niet. Het lijkt er meer op dat hij zelf beslist heeft niet langer in de Tour te blijven, om de rest van het seizoen niet in gevaar te brengen. Op zich verdedigbaar, maar niet als je op enkele dagen voor het einde van de Tour, met nog een rustdag, de gele trui in de ploeg hebt. De ploeg heeft duidelijk een inschattingsfout gemaakt. Ze vonden dat een verminderde Roglic kon opgeofferd worden, omdat de ploeg van Emirates zelf twee renners verloren is. Maar dat was zonder rekening te houden met de kans zelf renners te verliezen. Zo gebeurde ook. Kruijswijk viel uit, Benoot net niet. Maar Benoot die het al zwaar had, zal in de bergen waarschijnlijk nog weinig steun kunnen bieden door zijn kwetsuren.
Nu heeft Pogacar plots nog drie klimmers in steun. Vingegaard een enkele. Naast allrounder Van Aert. Maar de tank zal bij Van Aert ook stilaan leeg geraken. Zeker in de beklimmingen. Het is ook de vraag of Kuss twee dagen naeen in de Pyreneeën kan standhouden. Ik denk het niet. Als INEOS het dan op een akkoordje gooit met Pogacar, wordt het voor Vingegaard bijzonder zwaar.
    18-07-2022 13:43
    De wens is weer eens de vader van de gedachte, mocht het onmogelijke gebeuren en Vingegaard wint de Tour ga je dan voor een tweede keer na de Granon een tijdje onderduiken? Of wordt de theorie dan dat TJV de Tour won ondanks zichzelf.
    18-07-2022 13:47
    Roglic is echt veel slechter geworden de laatste dagen. Daar had Vingegaard niets aan gehad. De enige dubieuze tactische keuze was om Van Aert ook voor groen te laten gaan. Je ziet dat a Pogi dat ook voelt, want door steeds punten mee te sprokkelen houdt hij Van Aert eigenlijk in zijn grip.

    Nu is het zaak dat het team in de Pyreneeën iedereen laat lopen behalve Pogacar. Pogacar gaat ongetwijfeld bluffen. Wil je hem ooit kunnen verslaan (dit jaar of in de toekomst), dan moet je aangeven dat je durft te verliezen. De boodschap naar Pogacar moet zijn: ik ga nog liever met jou ten onder en laat (bijvoorbeeld) Bardet of Yates de Tour winnen dan dat ik voor jou de kastanjes uit het vuur haal.
    18-07-2022 14:10
    Hahaha.. dat is echt een van de heerlijkste 'safe island' argumenten ooit - Roglic had eerder op moeten geven, dan had het prima geweest, maar precies dit moment is discutabel.. Omlijst met allemaal aannames die de reden van afstappen een andere zouden maken, dan dat het gewoon niet meer ging en hij geen toegevoegde waarde had. Wanneer je dat laatste wel had geloofd bij eerder afstappen, dan is het natuurlijk helemaal niet moeilijk om het bij een zichtbaar steeds minder wordende renner iets later om dezelfde reden ook als een verstandige beslissing in te schatten. Mits je motieven zuiver zijn uiteraard..
    18-07-2022 14:18
    @horsm, dat gaan voor groen heeft volgens mij niet veel extra’s gekost. Dat meesprinten is voor een renner van zijn niveau niet heel vermoeiend denk ik. Verder is hij daardoor altijd dicht bij de gele trui ook in de wat lastigere etappes. Je ziet dat Ineos net zo veel energie erin steekt om voorin te zitten. Maar men gaat maar door over dat gezeur van die groene trui.
    18-07-2022 14:22
    @mechia, ok ik hou op met zeuren.
    18-07-2022 14:28
    "Het lijkt er meer op dat hij zelf beslist heeft niet langer in de Tour te blijven, om de rest van het seizoen niet in gevaar te brengen. Op zich verdedigbaar, maar niet als je op enkele dagen voor het einde van de Tour, met nog een rustdag, de gele trui in de ploeg hebt. "

    Tuurlijk is het verdedigbaar. Hij kan de pijn verbeten hebben, en heeft nog een substantiële bijdrage kunnen leveren. Maar hij kan nu een punt bereikt hebben waarop blijven gewoon geen zin meer heeft, omdat hij a) niet in staat is nog substantieel iets bij te dragen, en b) meer kapot maakt als hij nu tóch doorgaat, terwijl hij nauwelijks iets van betekenis kan doen. Dat is voor hem klote, maar ook voor JTV met oog op de toekomst. Je laat een renner zich niet in de vernieling rijden.
    Nog een paar keer Roglic die op achterstand rijdt, hem terug moeten brengen zodat hij theoretisch iets zou kunnen doen, maar dan is hij terug en moet hij er bij de eerste versnelling weer af. Dat is geen doen, helpt niemand, en voor zijn schouder kan het ook niet goed zijn.
    18-07-2022 14:28
    @horsm, goud

Reacties zijn gesloten.