Tadej Pogacar: “Op een WK moet je gokken”
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
zaterdag 24 september 2022 om 20:00

Tadej Pogacar: “Op een WK moet je gokken”

Interview Met zijn zege in de GPC Montréal heeft Tadej Pogacar meteen zijn ambities voor het komende WK op de weg in Wollongong duidelijk gemaakt. “Ik ben in Australië voor de regenboogtrui”, liet hij in ‘Down Under’ geen twijfels meer over.

Met plezier aanvallend koersen. Het is steeds meer zijn handelskenmerk aan het worden. Zelfs na zijn verloren strijd in de Tour de France tegen Jonas Vingegaard verdween de vrolijkheid niet van zijn gelaat. Als een groot verliezer accepteerde hij zijn nederlaag tegen de Deen van Jumbo-Visma.

“Uiteindelijk hecht ik aan die tweede plek enorm veel waarde. Misschien nog wel meer dan aan een overwinning. Het is de beste motivatie voor dit najaar en zeker ook voor de komende Tour de France volgende zomer”, vertelde hij in Canada in gesprek met WielerFlits.

Nederlagen doen altijd pijn. Je kunt in het negatieve blijven hangen of je kunt je vast houden aan de positieve aspecten. Het laatste doet Pogacar. “Naar mijn mening was dit de beste manier om een wedstrijd te verliezen. Ik ben trots op mijn tweede plek in het eindklassement en de drie ritzeges die ik in de Tour behaalde. Ik heb gevochten tot het uiterste, maar ben in een eerlijke strijd verslagen. Daar kan ik mee leven.”

Wat heb je geleerd in de afgelopen Tour?
“Ik leerde veel. Ik kan niet precies aangeven wat, want dan laat ik de concurrentie in mijn kaarten kijken. Het is echter niet zo dat ik een grote fout heb gemaakt. Wanneer je alle kleine foutjes optelt dan heeft dat zeker invloed op mijn prestaties gehad. Ik denk dat ik veel van die kleine foutjes in de toekomst kan voorkomen en zodoende richting komend seizoen kan verbeteren. Om die reden kijk ik ook optimistisch vooruit.”

De wegwedstrijd op het WK in Wollongong is zijn belangrijkste doel dit najaar. Na anonieme optredens in de Clásica San Sebastian en de Bretagne Classic – Ouest France waren de circuitwedstrijden in Québec en Montréal zijn eerste belangrijke testen. “Koersen op een parcours vind ik leuk en dat ligt mij meestal ook wel”, benadrukt de 23-jarige Sloveen. “Ik denk dat de Canadese wedstrijden op een circuit ook de beste tests voor het WK waren. Dan wen je er al aan om op een vast rondje te koersen. Daarbij waren die wedstrijden ook redelijk zwaar met al die klimmen.”

Tadej Pogacar op persconferentie in Québec. Foto: Raymond Kerckhoffs

Vooral op de zwaardere omloop in Montréal had hij zijn zinnen gezet, omdat daar de meeste hoogtemeters in zaten. Québec is ietwat minder lastig en meer technisch. Pogacar: “Ik had niet gedacht dat ik in Montréal al voor de overwinning kon meespelen. Het was een mooie finale, waarin de besten naar voren kwamen. Het betekende veel voor mij dat ik Wout van Aert en de anderen in de sprint kon verslaan. Veel sprints heeft Van Aert dit jaar immers nog niet verloren.”

Wat verwacht je van het WK?
“Het gaat een heel moeilijke wedstrijd worden. Er zijn diverse korte klimmetjes, maar het parcours is ook technisch door de vele bochten. Dat maakt het geschikt voor aanvallers waardoor we een interessante wedstrijd kunnen verwachten. Misschien kan er in de finale een kleine groep wegrijden. Dat zou in mijn voordeel zijn.”

Wat maakt het WK altijd zo bijzonder?
“Het WK is altijd een open wedstrijd waarin veel kan gebeuren. Veel renners kunnen het WK winnen. Zeker dit jaar op dit parcours. Je kunt niet op het wiel van een renner rijden. Je moet je ogen de hele dag open hebben, maar ook altijd blijven uitgaan van je eigen kansen. Na de Tour de France is het WK mijn grote doel van het najaar.”

Als we naar je lijst met overwinningen in eendagskoersen kijken dan mag je je op dit terrein ook een specialist noemen. Luik-Bastenaken-Luik, Il Lombardia, Strade Bianche, GPC Montréal prijken al op je palmares.
“Het klopt dat ik in eendagskoersen goed kan presteren, maar het is niet mijn territorium. Het onverwachte spreekt me wel aan. Je moet altijd gokken. Zeker op het WK is dat het geval. Je moet altijd afwachten hoe het die dag valt, want je weet nooit wat je kunt verwachten. Er kan zoveel gebeuren. In een etappewedstrijd met langere klimmen kom ik beter tot mijn recht. Maar ik hou van de klassiekers. Je moet altijd gokken. Daar hou ik van. Ik kijk dan ook echt uit naar het WK en daarna ook weer naar de Italiaanse klassiekers met natuurlijk Il Lombardia die ik vorig jaar wist te winnen.”

Tadej Pogacar in de aanval op WK in Imola 2020. foto: Cor Vos

Twee jaar geleden op het WK in Imola ging je in de voorlaatste ronde al in de aanval. Een dappere poging, maar het was ook een kamikaze actie.
“Het klopt dat ik in Imola té vroeg in de aanval ben gegaan. Ik had op dat moment verwacht dat nog een paar renners met me mee zouden springen. Toen niemand op mijn demarrage reageerde, ben ik toch doorgereden. Op een WK heb je maar één pijl op de boog. De aanval die je doet, moet de goede zijn. Op dat WK heb ik mijn kruit te vroeg verschoten. Jammer, want ik had die dag wel sterke benen. Misschien is dat nu een belangrijke les voor het komende WK.”

Hoe anders is het WK met je nationale ploeg dan wanneer je voor je sponsorploeg UAE Emirates uitkomt?
“Met de jongens in het sponsorteam rijd je het hele jaar en ken je elkaar door en door. Je weet wat je van elkaar kunt verwachten. Bij de nationale ploeg ken je elkaar niet zo goed. Met Slovenië starten we met zes renners. We hebben niet zo’n sterke ploeg als sommige landen die met acht man van start gaan zoals België, Nederland, Italië en Frankrijk. Desondanks hebben wij een sterk team en vind ik dit geen nadeel.”

Welke trui vind je mooier: de gele trui of de regenboogtrui?
“De regenboogtrui met UAE Emirates erop…”

28 Reacties
19-09-2022 11:17
Heeft de gunfactor, zou een geweldig wereldkampioen zijn natuurlijk.
19-09-2022 11:06
Een van de topfavorieten. Zal Roglic en Mohoric wel missen om de koers hard te maken. Maar zelfs bij een 'makke(lijke)' koers, wie zal er nog volgen als hij op de laatste Mt. Pleasant alles in de strijd gooit?
19-09-2022 12:03
Ik gok op Matje
    19-09-2022 14:42
    Matje staat te scherp. Al zijn energie zal op zijn op het einde van de koers.
19-09-2022 12:40
'Eendagskoersen zijn niet mijn territorium'. Tja.
19-09-2022 13:13
De kans dat hij niet wint is groter dan de kans dat hij wel wint.

Maar een veel mooiere wereldkampioen dan Pogi rijdt er wat mij betreft niet rond in het peloton. Al hoop ik altijd op een outsider die heel verrassend de titel pakt, als bekroning op een carriere (zoals Valverde in Innsbruck) of als een mooie opstart van een carriere (min of meer zoals Pedersen).
    19-09-2022 13:45
    Goh. Dat geldt voor elke renner die hier start.
    19-09-2022 14:34
    Eens, Marcel. Je krijgt van mij een duimpie!

    Wielrennen is bij uitstek een sport die aan elkaar hangt van de mooie, tragische en romantische verhalen. En die verhalen worden geschreven en in elk seizoen herschreven.

    Zo ben ik erg benieuwd naar wat dit hoofdstuk van Foss, geschreven dit weekend, uiteindelijk betekent in zijn boek dat nog moet worden afgeschreven.
20-09-2022 13:24
Pogacar gaat er alleszins een aantrekkelijke koers van maken ik ben benieuwd!
19-09-2022 11:19
Op je eigen wedstrijden inzetten, toch maar mee oppassen Tadej. ;)
19-09-2022 11:52
Is die heuvel uit de tijdrit ook de heuvel in de weg rit ? Die stelde weinig voor
    19-09-2022 11:58
    Nee na de heuvel in de tijdrit gaan ze naar links dan gaat het een stukje naar beneden en komt er nog een klim van 1.1 km met stroken tot 15 %. Dus ik denk dat het in totaal zo'n 1.8 km klimmen is.
    19-09-2022 12:12
    Ooh .. dank angelo !
    19-09-2022 13:31
    Zelfs een piek tot 24%, stond op Sporza te lezen vorige week.
    19-09-2022 18:30
    Op Sporza stond te lezen dat er een jongere dacht dat het >20% was. Intussen heeft Sporza ter plaatse gecheckt en gaat het om 15%
19-09-2022 12:22
Ik weet niet of een kleine groep meer in zijn voordeel is dan in dat van de andere in die groep. De sprint in zo'n groep is voor hem tegen bv Matthews of van Aert geen zekerheidje, en in de laatste kilometers is hij wel de laatste die ze laten rijden door naar elkaar te gaan zitten kijken.
    19-09-2022 12:40
    Ik denk dat je in de laatste kilometers niet zo zeer moet kijken wie er probeert weg te rijden, maar wie in de groep de beste sprint heeft en dus gezien wordt als de hoofdverantwoordelijke om het gat dicht te rijden. Gaat Mollema en Van Aert zit in de groep dan wordt er naar Van Aert (met knechten) gekeken, bij Pogacar zal het niet anders zijn (denk ik). Zo lang Van Aert in kansrijke positie zit wordt er naar de Belgen gekeken. Lastige situatie...
    19-09-2022 14:30
    Wat Panache zegt. Als sterkste sprinter is zo'n situatie niet eenvoudig, vraag dat maar aan Van Aert zelf. Het is op die manier dat Carapaz en Alaphillipe hem hebben verslagen op OS resp. WK Imola.

    En daar komt de rol van een hele sterke tweede man om de hoek, die in zo'n geval onvoorwaardelijk en keihard op kop gaat rijden. Waarbij de keuze voor kansen spreiden, meer kopmannen en een wat chaotischer koersverloop misschien wel de kansen van Van Aert (en daarmee misschien zelfs een Belgische WK) verlaagt ipv verhoogt.

    Een duivels dilemma... waarbij je misschien Evenepoel wel moet opsparen tot de absolute finale ipv een aanval van 50 km. Als ultieme gatendichtrijder voor Van Aert, of juist in de rol van Carapaz of Alaphillipe. Net wat de situatie vraagt.
    19-09-2022 15:19
    beste manier om te vermijden dat ze bij elke demarrage naar jou kijken, is om zelf als eerste te gaan
    19-09-2022 19:15
    Inderdaad, als de Belgen krampachtig proberen om het samen te houden en Evenepoel daaraan opofferen, zou dat een heel matige tactiek zijn.

    Tenzij ze 't leuk vinden om alles te ondergaan, steeds achter de feiten aan te hollen en op voorspelbare wijze naar de slachtbank te rijden.
    19-09-2022 19:16
    Is het zo simpel, Chippen?
    20-09-2022 08:23
    Evenepoel moet gewoon zoveel mogelijk oorlog maken, Van Aert moet controleren. Dat is voor beiden de beste kans op winst
19-09-2022 13:03
[quote] In een etappewedstrijd met langere klimmen kom ik beter tot mijn recht kom.[/quote]
Volgende keer even dubbel nalezen voordat een tekst online gaat. ;)

Verder zijn WK's inderdaad wedstrijden waarbij gokken je zomaar de trui op kan leveren; maar dit is vanzelfsprekend in het voordeel van de dark horses. Velen zullen naar Wout, Mathieu en Tadej kijken.
19-09-2022 13:10
Afgelopen jaren is toch gebleken dat als Tadej ergens voor gaat, er weinig tot geen in staat zijn om hem te volgen.
22-09-2022 10:59
Ik vrees dat de Belgen nog maar eens het gewicht van de koers zullen dragen, en achter alles en iedereen zullen rijden. Zoals in het verleden. Hierover ondervraagd, vond de bondscoach dat nog steeds de beste tactiek. Ondanks het falen in het verleden. Dat ziet er dus niet goed uit. Verder ben ik het wel eens met diegenen die vinden dat Evenepoel net niet op zo'n 50 km van de meet moet aanvallen. Daarmee kan hij wel de boel doen ontploffen, maar daarmee zal hij niet winnen. Want niemand zal hem laten rijden, en hij (en het groepje waartoe hij behoort) zal al lang voor de finale bijgehaald worden. Zijn kansen zijn dan weg, en Van Aert moet dan nog steeds bijna alleen de finale controleren. Onbegonnen werk. Indien dat toch nog lukt, wordt hij daar nadien voor afgestraft in de eindspurt.
Dus moet er wat gegokt worden. Anderen laten rijden. Desnoods in de finale wel het gat nog dichtrijden met de ploeg . Dan pas, enkele km voor het einde, Evenepoel laten aanvallen. Wordt hij bijgehaald, dan heeft Van Aert wel nog relatief frisse benen om het eventueel in de spurt af te maken;
19-09-2022 16:22
Pogacar zou een mooie wereldkampioen zijn.
Maar voor België is Remco natuurlijk de mooiste
Remco is de beste
Hup Remco
    19-09-2022 21:08
    Is 'm gegund, maar Remco krijgt gelijk een pak Cobrelli's in z'n wiel.

Reacties zijn gesloten.