zondag 13 september 2020 om 17:46

Tadej Pogacar ondanks zege: “Primoz Roglic lijkt onklopbaar”

Tadej Pogačar won vandaag bovenop de Grand Colombier, maar de Sloveen denkt momenteel niet beter te zijn dan Primož Roglič. “Hij lijkt op dit moment onklopbaar.”

De renner van UAE Emirates houdt echter wel een slag om de arm. “Er komen nog kansen”, laat hij doorschemeren in het flashinterview. “Je weet het nooit. Vandaag kraakte Bernal, een andere dag kan dat Roglic zijn. Misschien ga ik er zelf nog wel doorheen zakken.”

Pogačar wachtte vandaag op een sprint. “Jumbo zette het tempo heel hoog. De hitte maakte het daarnaast erg zwaar. Daarom wachtte ik op een sprint. Het had echt geen zin om aan te vallen. Sommigen moesten zelfs een prijs betalen voor dit hoge tempo.”

“Zelf ben ik heel blij om wederom te winnen”, zo sluit hij af. Pogačar is door zijn ritzege vier seconden ingelopen op Roglič. In het klassement telt hij nu een achterstand van veertig seconden.

Beelden slotfase:

42 Reacties
13-09-2020 17:51
Jammer van dit cadeautje aan Pogacar. Een overwinning had het afgemaakt. Desnoods Kuss die ook nog ruim overhad aan het einde.
    13-09-2020 17:52
    Welk cadeautje? Krijg hij een bon om te winkelen? Of een horloge?
    13-09-2020 17:54
    Wat een domme vraag. De etappe, 4 seconden en bloemen.
    13-09-2020 17:56
    haha, er zijn dus mensen die geloven dat hij Pogacar laat winnen. Ten eerste sta je liever 48 seconden voor dan 40 seconden, ten tweede laat je de ploeg niet rijden om die kopgroep binnen de perken te houden als je de rit niet wil winnen.

    En dat zou dan ook nog eens een totaal gebrek aan respect zijn tegenover zijn teamgenoten die de hele dag op kop hebben gereden.
    13-09-2020 17:57
    Eerder een domme opmerking om het een cadeautje te noemen.
    13-09-2020 18:01
    Daarom vind ik het ook jammer van dit cadeau. Beter pak je de vierde etappe overwinning en 4 seconden. Kuss had m ook zat kunnen winnen, die had nog heel veel over.
    13-09-2020 18:27
    Als Kuss sterk genoeg was geweest had hij hier alle kans om te winnen. Erg duidelijk dat hij net te kort kwam om te winnen.
    13-09-2020 18:32
    Zou niet zeggen dat het een cadeautje is want zo groot is het gat niet en hij levert toch 4 seconden in nu. Tuurlijk leek zijn sprint niet voluit, zeker als je het vergelijkt met vrijdag. Maar Pogacar was de sterkste vandaag. Die aanval van Roglic zat ook weinig op
    13-09-2020 19:37
    Enig idee welk percentage de laatste strook had? Dan is het gewoon man tegen man en is er geen sprake meer van profiteren en 'uit de wind zitten'.
    13-09-2020 20:52
    Rogla zat an block de slotklim, zweet droop van zijn armen af. Pogacar met reserve.
    Ik denk dat Ik zou als Rogla was niet al te relaxed de rustdag in gaan.
13-09-2020 17:55
Het probleem voor Pogacar is dat hij in de bergetappes afstand moet nemen aangezien Roglic in de tijdrit waarschijnlijk nog meer dan een minuut op Pogacar zal pakken.
    13-09-2020 18:00
    Totaal niet waar. Ik zie Pogacar nog wel verrassen. Het is ook een klimtijdrit he.
    13-09-2020 18:01
    Die klimtijdrit is bloedlink
    13-09-2020 18:04
    Pogacar is een redelijke tijdrijder maar Roglic is een wereldtopper op dat gebied. Natuurlijk zal hij niet anderhalf minuut pakken (zoals in de Vuelta) maar ook in een klimtijdrit zal Roglic normaliter sterker zijn.
    13-09-2020 18:06
    Volgens mij werd roglic geklopt op het nationale kampioenschap tijdrijden door pogacar, en dat was zeer zeker geen cadeautje. Dus het gaat puur vorm van de dag .
    13-09-2020 18:14
    Één lekke band of mechanisch defect en Roglic kan fluiten naar de overwinning.
    13-09-2020 18:17
    @Romano1800
    Roglic verloor die tijdrit door de keuze niet van fiets te wisselen terwijl Pogacar wel van fiets wisselde. De rest van de wielrenners die niet van fiets wisselde deden het allemaal slecht relatief aan de wielrenners die wel van fiets wisselde.
    13-09-2020 18:28
    @Mr Ballerini Klopt, maar waar Roglic staat kan even simpel Pogacar staan.
    13-09-2020 20:00
    Eerste 30 km vlak en dan kan Roglic tussen de 40 sec en 1.20 pakken op P. Zie ook tijdrit in de Vuelta 2019.
    Verder is de tijdrit in Slovenie een tijdrit van 15,7 km geweest en klimmen en heeft Roglic de verkeerde keuze gemaakt door een tijdritfiets te gebruiken ipv wat P deed, een gewone fiets. In de stromende regen trouwens.
13-09-2020 18:06
Roglic was niet in staat om te winnen. Kijk goed naar zijn gezicht: uitgeblust.
    13-09-2020 18:08
    Mee eens!
    13-09-2020 18:15
    Inderdaad. Nou niet echt een bakkes waarmee je in het geel over de Parijse boulevards wil paraderen.

    Pogacar moet eens gas gaan geven, dan wil ik het nog wel eens zien.
    13-09-2020 19:23
    Onzin!
    13-09-2020 20:01
    Klopt niemand die het zegt. verder moet Roglic zorgen dat hij nooit P weg laat rijden. Tijdrit is het voordeel omdat de eerste 30km vlak zijn.
13-09-2020 18:19
Vanaf nu dus de ritzege aan de kopgroep laten om te voorkomen dat Pogačar nog verder uitloopt.
    13-09-2020 19:41
    Klopt! Uitcontroleren deze tour!
13-09-2020 18:22
Ik lees hier heel veel excuses als 'het was een cadeautje' of 'roglic maakte toen en toen een tactische fout'.

Geloof mij, roglic wilde deze etappe winnen maar moest zich gewoon zetten op de laatste meters en was niet sterk genoeg. Daarnaast is Poga in deze vorm zonder meer een geduchte concurrent in de tijdrit.

Dat gezegd hebbende: de ploeg heeft perfect gereden. Dan kan je alleen maar tevreden zijn. Mocht Poga echt daadwerkelijk beter zijn dan is het hem van harte gegund. Rijdt altijd attractief.
    13-09-2020 18:48
    Poga zegt ook dat de hitte een probleem was. Zien wij niet zo op TV, maar dat kan ook verklaren waarom Roglic zo aan het einde van zijn latijn leek, terwijl hij doorgaans fluitend over de streep komt.

    Al met al kwam Roglic toch gewoon in dezelfde tijd over de aankomst, ik zou me geen zorgen maken.
13-09-2020 18:24
Ik zie het niet gebeuren, maar op zich is dit de ideale tactiek voor Pogacar. Knabbelen aan die voorsprong, maar niet te veel, want gezien zijn zwakke tot niet-bestaande ploeg is de tijdrit of eventueel de rit van donderdag de enige geschikte dag om dan geel te pakken.
    13-09-2020 18:50
    Ik vond hem best nog goed omringd. De La Cruz zat nog bij de laatste 20 en Polanc was er ook nog lang bij. Op Grand Colombiere toch lang met 2 team maats.
    13-09-2020 19:42
    Lander nog een mannetje bij je hebben of met je team de koers uitcontroleren of bombarderen is nog wel wat anders...
13-09-2020 18:49
Ik denk dat Jumbo het niet aandurft om Pogacar en Roglic te lanceren op de Loze voor een man tegen man duel van 10 k. De sleutel ligt dus bij Pogacar om Roglic in die rol te dwingen. Mochten ze niet van elkaar afkomen is zo op dag 20 die ITT bergop geen uitgemaakte zaak vooraf.
    13-09-2020 19:02
    Het risico is veel groter als je dat doet. Als Roglic dan materiaal pech krijgt verliest hij zeker tijd. Jumbo-Visma moet dat dus proberen te voorkomen zoals ze dat vandaag deden.
    13-09-2020 19:25
    Idd Jumbo moet dit uitcontroleren zoals vandaag.
    13-09-2020 19:40
    De ploeg van Pogacar is te zwak om Roglic in die rol 'man tegen man' te dwingen. Dat is de grote puzzel die Pogacar (mits goede benen) heeft op te lossen.
13-09-2020 19:44
Op de Loze een minuut pakken is zijn enige optie om nog een kans te maken.. En dat gaan heus niet gebeuren!
13-09-2020 20:08
Mocht Pogacar de tour met 1 seconde verliezen, zou ik het verschil op de meet in deze rit nog eens aankaarten. Het zal wel kloppen, maar leek me echt wel een secondje.
13-09-2020 20:13
Als er zoals vaak in het verleden al een tijdrit was van 10 km plus 1 van 48 km stond Roglic er nog 2x zo goed voor.
Tom ook trouwens.
(ook met ploegentijdrit, die hadden ze gewonnen)
Dus Jumbo is geweldig terwijl er nog geen eens een tijdrit en/of ploegentijdrit is geweest.
13-09-2020 21:05
Veel mensen zien de tijdrit van zaterdag als een klimtijdrit, terwijl het dat juist niet is.
Het begint met 15 km zo goed als vlak, dan 15 km glooiend en dan pas de 5,9 km op de berg van de mooie meisjes. Eigenlijk een tijdrit op het lijf geschreven van Tom. Roglic is in principe een betere tijdrijder dan Pogacar en dat komt vooral door zijn aerodynamische houding op de fiets wat hem in de eerste 30 km veel voordeel kan opleveren. Bergop ontlopen de twee elkaar nu nog niet veel. Dus zaak voor Primoz om de winst te pakken in het eerste deel. En als altijd, wie heeft er op de een na laatste dag nog voldoende in de tank zitten.
13-09-2020 22:20
Die tijdrit is GEEN klimtijdrit. Hij eindigt op een klim van een kilometer of 7, maar verder vooral enigszins vergelijkbaar met Bergen, WK 2017 dus absoluut geen klimtijdrit. Vooralsnog hebben we één tijdrit in een grote ronde om te vergelijken na meerdere weken koers en dat is de Vuelta 2019. Roglic pakte daar 1.29 op Pogacar.
13-09-2020 23:10
Wat ik vreemd vind is dat hij slechts 4 seconden winst maakt.
Het gat naar roglic was 2 seconden omdat roglic zich voor de streep al neerzet. Deze zouden dus normaal meetellen. Waardoor het verschil nog 38 seconden zou zijn.
14-09-2020 11:35
Pogacar is wel goed bezig met aan te tonen dat een ploeg toch niet zo belangrijk is.

Reacties zijn gesloten.