Tadej Pogacar mag juichen op Jebel Jais, Tom Dumoulin moet vroeg lossen
foto: Cor Vos
woensdag 23 februari 2022 om 13:41

Tadej Pogacar mag juichen op Jebel Jais, Tom Dumoulin moet vroeg lossen

De eerste bergetappe in de UAE Tour is gewonnen door Tadej Pogačar.  Op de slotklim naar Jebel Jais, waar Tom Dumoulin al snel moest lossen, kwam het aan op een sprint van een selecte groep en rekende de Sloveen overtuigend af met Adam Yates en Aleksandr Vlasov. Pogačar is ook de nieuwe leider.

Nadat gisteren Stefan Bissegger de macht greep in de tijdrit en tussen de potentiële eindwinnaars de eerste verschillen gemaakt werden, stond er vandaag weer een belangrijke etappe op het programma voor de klassementsrenners. Het was namelijk tijd voor de eerste van twee aankomsten bergop in deze UAE Tour. Een vlakke aanloop van zo’n 160 kilometer zou gevolgd worden door de Jebel Jais. Deze inmiddels welbekende beklimming is ongeveer twintig kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van om en nabij de vijf procent.

Vroege vlucht krijgt grote voorsprong
De vroege vlucht bestond vandaag uit slechts twee renners: Jakob Egholm van Trek-Segafredo en Luca Rastelli van Bardiani-CSF-Faizanè. Het peloton beschouwde het duo niet als een gevaar en gaf ze een ruime voorsprong. Pas toen ze bijna acht minuten hadden, werd het tempo in de hoofdmacht door EF Education-EasyPost iets opgevoerd. Terwijl Mark Cavendish en Michael Mørkøv moesten terugkeren na een valpartij, waarbij vooral Cavendish zich bezeerde, slonk het gat langzaam maar zeker.

Mark Cavendish na zijn valpartij – foto: Cor Vos

Op veertig kilometer van de streep hadden Egholm en Rastelli even drie achtervolgers: Jasper Philipsen, Jonas Rickaert (beiden Alpecin-Fenix) en Dmitry Strakhov (Gazprom-RusVelo). Eerstgenoemde had de punten bij de tussensprint gepakt en reed in eerste instantie door met zijn kompanen, maar uiteindelijk liet het trio zich toch weer inlopen. Zodoende begonnen Egholm en Rastelli als eersten aan de slotklim. Ze hadden op dat moment slechts een halve minuut voorsprong, waardoor het ook voor hen voorbij was met nog achttien kilometer te gaan.

Tom Dumoulin moet al vroeg lossen
Op de klim naar Jebel Jais nam UAE Emirates over van EF Education-EasyPost. Eerst leidde Mikkel Bjerg, daarna trok George Bennett door. Door het tempo van de Nieuw-Zeelander werd het peloton beetje bij beetje meer uitgedund. Toen Bennett met nog 8,5 kilometer te gaan af moest geven en Rafał Majka doortrok, ging het een stuk sneller. Tom Dumoulin moest door deze versnelling gelijk lossen. Hij zou uiteindelijk minuten verliezen en is zodoende uitgeschakeld voor de eindoverwinning.

Majka was erg actief tijdens de slotklim – foto: Cor Vos

Het kraken van Dumoulin was het sein voor Tadej Pogačar om aan te vallen. Na een korte demarrage, liet de Sloveen zich echter weer terugzakken in de groep. Daarop waren er direct andere renners die het probeerden. Terwijl Bissegger moest passen en Filippo Ganna sterk standhield, reed er een groepje weg met onder ander Luke Plapp, Thymen Arensman en opnieuw Majka. De Pool was er ook bij, toen na het mislukken van deze poging een nieuw zestal wegreed. Chris Harper (Jumbo-Visma), Ruben Guerreiro (EF Education-EasyPost), Gino Mäder (Bahrain-Victorious), Andreas Leknessund (DSM) en Rein Taaramäe (Intermarché-Wanty-Gobert) zaten ook mee.

Ganna grijpt net naast leiderstrui
Ook deze kopgroep was geen lang leven beschoren. De rest keerde terug, Taaramäe doortrok voor Jan Hirt. Toen de Tsjech overnam, ontstond er een groepje met de voornaamste favorieten voor de dagzege, onder wie Pogačar, Adam Yates en Aleksandr Vlasov. Het viel echter weeral stil, waardoor we met een groep van ongeveer twintig renners begonnen aan de laatste kilometer.

In die laatste kilometer probeerde Luke Plapp het van ver. Maar João Almeida en Majka zorgden ervoor dat de Australiër weer ingerekend werd, zodat Pogačar de mogelijkheid kreeg om voor de overwinning te sprinten. Die kans greep de Sloveen met beide handen aan. Met een indrukwekkend eindschot reed hij niet alleen naar de dagzege, maar veroverde hij ook de leiderstrui. Dat deed hij door de nummer twee van het klassement, de verrassend goed klimmende Filippo Ganna, op enkele seconden te sprinten. De Italiaan staat nu tweede, op twee seconden van Pogačar.

83 Reacties
23-02-2022 14:31
Powless heeft wel een ferme stap gezet sinds hij weg is bij Jumbo Visma.
Dumoulin moest heel vroeg lossen, op meer dan 7km.
Teleurstellend.
23-02-2022 14:35
Tikkie voor Dumo. Gelukkig woont hij niet in Schepdaal en zijn de reacties in het algemeen nogal mild. Morgen toch maar knechten voor Kooij.
    23-02-2022 14:48
    Klopt. Valt mij ook op. Als het gaat om Evenepoel is men er als de kippen bij om de arme jongen op alle mogelijke manieren af te kraken bij wanprestatie. Bij Dumoulin is dat niet zo. Die heeft meer krediet, er staat een ander vlaggetje naast zijn naam.
    23-02-2022 15:01
    Misschien milder maar nog steeds erg scherp... Ik zou hem niet perse met die jonge veulens als Pogi vergelijken die er een heel jaar overal in vliegen. Ik zou persoonlijk niet te veel conclusies vastknopen aan deze lelijke autosnelwegklim half februari.
    23-02-2022 15:03
    Heeft helemaal niets met een vlaggetje te maken, maar met de aard van het beestje. Volgens mij schreef ik gisteren al dat de verwachtingen voor vandaag niet te hoog zouden moeten liggen. Dumoulin reed in 2018 een dramatische Abu Dhabi Tour met een 12e plek in de tijdrit en 54e op Jebel Hafeet. Sowieso heeft hij sinds zijn metamorfose naar klassementsman nooit meer iets gewonnen in februari, maart of april. Wat heeft Dumoulin gewonnen sinds hij klassementsrenner is? 9 ritten in een grote ronde, een grote ronde, wk-tijdrijden, nationale titels, plus eindklassement binckbank. Geeft dat enige garantie op een superprestatie in de komende Giro? Nee. Wat zegt het dan wel? Het zegt dat Dumoulin een grote ronde dieselrenner is met een fabelachtige tijdrit, iemand die niet zomaar overal goed presteert, maar die doelbewust moet pieken. Zie je zelf het grote contrast met de door jou aangedragen Evenepoel die juist nergens piekt, bijna altijd goed is, maar qua niveau de kleine etappekoersen ontstegen is terwijl hij vooralsnog in de grote etappekoersen als een ballon leegloopt? Een totaal andere renner kortom. Vooralsnog is het kwantiteit Evenepoel en kwaliteit Dumoulin. Evenepoel zou al zijn 40 zeges die hij eind volgend jaar heeft willen inruilen voor een wk-titel of grote ronde overwinning.
    23-02-2022 15:16
    Heeft alles met een vlaggetje te maken en dat 'aard van het beestje' is enkel vuil geframe. Dumoulin heeft al -tig keer bewezen dat hij geen teamplayer is en enkel voor de NV Dumoulin rijdt. 'Aard van het beestje' genoeg om hem Evenepoel-gewijs dagelijks tot op het bod af te kraken. Maar dat doen we niet, want het vlaggetje.
    23-02-2022 15:20
    [i]Edit redactie: Dat is niet nodig.[/i]
    23-02-2022 15:54
    Ik word niet moe van Beer, hij heeft groot gelijk.

    Kijk, Dumoulin is pas beginnen presteren na zijn 25e en dat is wat geldt voor de meeste renners, point final.

    Dat iemand hier Evenepoel met 'kwantiteit' associeert en Dumoulin met 'kwaliteit' zegt het allemaal. Ik associeer Evenepoel met 'uitzonderlijk talent' en Dumoulin met een 'goed renner'.
    23-02-2022 15:58
    Ik denk ook wel dat Beer een punt heeft dat Dumoulin lekker een eigen plan trekt en vooral kopman is. Maar ik vind dat dan juist wel weer moo.
    23-02-2022 15:58
    Haha Romans, ik denk niet dat beer dat bedoelde, maar wel mooi gemanoeuvreerd van je :)
    23-02-2022 16:11
    ‘…terwijl hij vooralsnog in de grote etappekoersen als een ballon leegloopt…’

    In alle 1 die hij er heeft gereden.
    23-02-2022 17:39
    Het is vooralsnog onmogelijk om dumoulin met evenepoel te vergelijken. Qua type zijn ze volgens mij ongeveer dezelfde. Maar qua palmares nog niet. En dat hoeft ook niet. Remco heeft nog een lange weg te gaan en enkel de toekomst zal uitwijzen wat het gaat worden.
    Denk wel oprecht dat dumoulin het veel moeilijker zou hebben om een grote ronde te winnen als hij van deze generatie was. De tegenstand die hij had tijdens zn befaamde giro (mss enkel nibali maar die was al over zn piekjaren) is niet van hetzelfde niveau als wat je nu tegenkomt in een grote ronde. Voor remco zal het veel moeilijker worden om een grote ronde te winnen.
    23-02-2022 17:41
    Als we de reacties vergelijken zien we wel een duidelijk verschil. Remco krijgt meer reacties en ook meer negatieve reacties..
23-02-2022 14:38
Dumo ziek ?
    23-02-2022 14:59
    Zul je zien heeft ie corona opgelopen na kritiek op de te strenge protocollen.
23-02-2022 14:47
Benieud naar reacties van Tom Dumoulin en Bouwman. Ze trainden zo goed in Zuid-Amerika en Tom kwam echt met een frisse mindset en met wil om te zien waar hij staat.
Was het voor het ploeg het enige doelpunt Pogacar in de tijdrit te slagen?
23-02-2022 14:54
Dat is wel erg vroeg lossen. Ik vraag mij af wat er precies gebeurt is. Ik vrees dat Dumoulin moeite heeft met eraf gereden worden. Dat ging 2 jaar geleden hem in de TdF ook niet goed af. Als je mentaal eenmaal breekt op een klim is het volledig klaar. Dus die 5 min maakt mij niet veel uit, maar vraag mij vooral af wat zijn doel was. Lijkt mij toch met de besten mee omhoog rijden of anders zo kort mogelijk finishen. Nu laat hij hem helemaal lopen. Dat lijkt mij mentaal echt een optater. Laten wij hopen dat hij eind van dit rondje wel kort kan finishen bergop want wat progressie zal hem mentaal goed doen.
23-02-2022 14:56
REV krijgt inderdaad meer kritiek dan Dumoulin. Niet terecht wat mij betreft. REV lijkt toch echt wel een tandje beter te trappen.
    23-02-2022 15:03
    Ik denk dat hier mee speelt dat Tom nooit een grote broek aan trekt als het gaat om zijn prestaties, eerder te bescheiden is.

    En net als in het echte leven zien veel mensen liever iemand met een grote waffel van hun voetstuk vallen dan een bescheiden iemand. Dat heeft weinig met vlaggetjes of racisme light te maken zoals hierboven gesuggereerd, maar alles met het gedrag van de renner in kwestie.

    En ik denk dat Panache het hierboven heel fijntjes uitlegt...
    23-02-2022 15:45
    Panache legt het perfect uit, echter een bepaald syndroom komt bij sommige lieden steeds maar weer bovendrijven.
    23-02-2022 16:13
    Het probleem is dat jullie in de Grot van Michelangelo leven (vrij naar Plato).
    Niet erg, wij houden er wel rekening mee dat jullie niet te overtuigen zijn.
    Hup Dumo, niets van aantrekken, komt wel goed.
23-02-2022 15:11
Voorbeschouwing: Tom doumulin is onbetrouwbaar. Mensen waren er oneens met. Hier is het bewijs. Kijken wie nu lacht
    23-02-2022 15:19
    Gefeliciteerd met je goede voorspelling pik!
    23-02-2022 15:22
    Vet knap zoiets! Doe er je voordeel mee.
23-02-2022 15:18
Je weet niet wat de reden is dat Dumoulin niet mee kon. Misschien wel iets onder de leden, wie weet. Lijkt me niet dat na de vorm van gisteren het nu ineens over is.
23-02-2022 15:20
Het gaat door waar het geëindigd is. De suprematie van Pogacar! Roglic gaat niet in de buurt komen dit seizoen
    23-02-2022 15:23
    Voor het eerste deel van je post heb je gelijk.
    Het tweede deel van de post moet nog blijken, aangezien Roglic aan het eind van vorig seizoen toch echt wel "redelijk OK" was.
23-02-2022 15:57
Ik ga een rondje wandelen met de hond die ik niet heb. Mss dat de zon iets kan doen aan alle onzin hierboven.
    23-02-2022 16:46
    Dit is wel de beste post van het hele zwikkie!

Reacties zijn gesloten.