Tadej Pogacar is ook heer en meester in Waalse Pijl
foto: Cor Vos
Julian Dubbeld
woensdag 19 april 2023 om 16:22

Tadej Pogacar is ook heer en meester in Waalse Pijl

Tadej Pogacar heeft ook de Waalse Pijl 2023 op zijn naam geschreven. De coureur van UAE Emirates kwam als eerste boven op de Muur van Huy en bleef Mattias Skjelmose en Mikel Landa voor.

Ondanks 53ste, 9de en 12de plaatsen in het verleden, stond Pogacar vanmiddag als torenhoge favoriet aan de start van de Waalse Pijl in Herve. Hoe kon het ook anders? Na overtuigende zeges in de Ronde van Vlaanderen en de Amstel Gold Race was de favorietenrol van voorafgaand aan deze koers meer dan logisch. Maar win de Waalse Pijl dan nog maar eens, als iedereen naar je kijkt.

Het startschot werd woensdagochtend om 11.45 uur gelost, waarna een koers van 194 kilometer op de planning stond. De scherprechter in deze wedstrijd is natuurlijk weer de Muur van Huy (1,3 kilometer aan 9,6 procent), die ook dit jaar drie keer in het parcours is opgenomen.

Kopgroep met Jetse Bol
Een kopgroep van acht renners besloot al na een paar kilometer geen zin te hebben in een krachtsexplosie op de beroemde Waalse Muur en reed weg uit het peloton. Eerst Jacob Hindsgaul, daarna Søren Kragh Andersen en Johan Meens, tot slot Lawrence Naesen, Jetse Bol, Georg Zimmermann, Daryl Impey en Raúl García Pierna. De voorsprong van de acht bedroeg na tachtig kilometer bijna vier minuten.

Daarna nam het peloton de controle over de wedstrijd terug, en dertig kilometer later reden de acht nog maar een minuut voor het peloton, waar schaduwfavoriet David Gaudu even daarvoor uit moest lossen, uit. Naesen was daarna de eerste coureur die de kopgroep liet gaan.

Kragh Andersen en Zimmermann in de aanval – foto: Cor Vos

Op de Côte d’Ereffe liet Kragh Andersen vervolgens al zijn vluchtgenoten, op Zimmermann na, achter. Met zijn tweeën dachten de Deen en de Duitser meer kans te hebben om langer vooruit te blijven. Daar zouden ze gelijk in krijgen. Op de voorlaatste beklimming van de Muur van Huy kregen de twee koplopers gezelschap van Samuele Battistella en Louis Vervaeke, waarna de voorsprong weer even opliep.

Toch kwam er een einde aan de vluchtpoging, al zou Vervaeke nog heel dichtbij komen. De Belg begon met een voorsprong van 10 seconden aan de laatste kilometer, maar dat bleek niet voldoende. De beslissing zou dus net als de voorgaande twintig edities vallen op de Muur van Huy.

Romain Bardet viel vervolgens als eerste aan, maar de Fransman werd meteen gecounterd door Pogacar. Tegen de aanval van  de Sloveen kon uiteindelijk helemaal niemand op: ook de Waalse Pijl staat nu op zijn erelijst.

107 Reacties
Sorteer op:
19 april 2023 16:39
toch niet te geloven dat er maar 2(!) renners proberen te anticiperen. Wat denken al die sportdirecteuren? “rustig mannen! eten, drinken en we gaan die Tadej wel kloppen op de muur!”
    19 april 2023 16:48
    Dat was al zo in de Valverde jaren...
    De vraag zal nu zijn of Pogacar hierbij de Waalse Pijl heeft afgevinkt en het er voor de volgende edities bij gaat laten, of nog een paar keer terugkeert om de erelijst verder aan te dikken...
    19 april 2023 16:53
    Zal er wat van afhangen wat er gebeurt in LBL en de Tour.
    Indien hij LBL en de Tour binnen haalt zie ik niet in waarom hij komende jaren zou snoeien in zijn programma.
    Indien hij in LBL te vermoeid blijkt te zijn en in de Tour terugkomt dan vermoed ik dat hij volgend jaar wel een voorjaar 'light' zal gaan rijden.

    De vraag is hoe hij zich gaat blijven motiveren als alles afgevinkt is. Eens de dubbel Giro-Tour of Tour-Vuelta?
    19 april 2023 17:00
    @Gibo Ik zou hem volgend jaar graag eens de dubbel Giro-Vuelta zien doen. Nu hij dit jaar de RVV, AGR en WP op zijn palmares heeft gezet en hij heeft eerder ook al LBL gewonnen zou hij eens een ander programma kunnen rijden. Ook met het oog op de OS en WK.
19 april 2023 16:58
Het verschil tussen het (huidige) vrouwen- en mannenwielrennen in races met een (bij de mannen) voorspelbaar patroon kon niet beter geïllustreerd worden dan door de twee wedstrijden van vandaag naast elkaar te leggen.
Vollering kan er al aan beginnen op de Chérave, daar hoogstpersoonlijk superieur op kop de groep uitdunnen en zo met een elitegroepje naar de Muur rijden, zich daar weer op kop zetten en iedereen smoren. 't Is bijna jongensboekachtig (excusez le mot) om zo te zegevieren. Terwijl bij de mannen op een haast gechronometreerde manier de laatste ontsnapper op het perfecte moment door de perfect gerodeerde ploeg van de topfavoriet wordt ingelopen. Die houdt zich nog even schuil en deelt dan een uppercut uit.
Heeft inderdaad wel iets van een massaspurt bergop, met Pogacar als de klim-Cavendish van dienst.
We zijn de voorbije weken behoorlijk verwend met epische battles in Vlaanderen, Roubaix en de Amstel. Laten we ons voor zondag optrekken aan het feit dat er niet meer gefinisht wordt in Ans, zodat het wachtwachtpoefen daar alvast niet meer beloond wordt...
19 april 2023 16:28
Niets aan te doen. Hij had gewoon nog controle ook al gaat het over meters.
Skjelmose geeft visitekaartje af en Ilan van Wilder had ik nog hoop op p10 plaats gegeven, helaas. Wel van Gils weer erbij.
En geen enkele Nederlander in rol van betekenis helaas. En wt een mooie finale van Vervaeke en sterke Kragh Andersen.
    19 april 2023 16:30
    Welke Nederlander had je hier verwacht? Is toch wel duidelijk dat we qua heuvelklassiekers op dit moment geen wereldtop hebben en Mollema en Poels moesten zich wegcijferen voor hun kopmannen.
    19 april 2023 16:35
    Bedoel dat er in de top geen vergeetmenietjes te vinden zijn. Inderdaad helaas voor het Nederlandse wielrennen magere tijden ware het niet dat er nog een vdP rondrijd. Een redelijke subtop is er zeker en natuurlijk tbv de sprints nog een paar toppers. Maar voor dit soort koersen is het magertjes.
    19 april 2023 16:39
    Ja klopt. Sowieso best een mager jaar tot nu toe voor het NL wielrennen buiten VDP om. Jakobsen, Groenewegen en Arensman vallen tot nu toe nog alles behalve mee, van Baarle veel pech gehad, Kooij veelbelovend en dan ben je er wel qua jongens die echt uitslagen kunnen rijden. Er zijn tijden geweest wanneer er meer in de pijplijn zat.
    19 april 2023 16:45
    @Geit > Twee weken geleden won er nog een Nederlander een WT-rit.
    19 april 2023 16:48
    Ja, er zijn best her en der lichtpuntjes te vinden. Ide Schelling, Marijn van den Berg en iets verder het continentale circuit in nog mannen als Marsman, de Kleijn, Zijlaard of sommige jonge gasten bij JVD, maar in de breedte is het magerder dan we in jaren hebben gehad. Is niet erg, zo iets gaat met vlagen, maar in het Ardennenwerk zal het komende jaar zoeken zijn naar een Nederlander in de ereplaatsen.
    19 april 2023 19:31
    Nederland moet maar gaan proberen om wat Belgen of Eritreeërs te naturaliseren.
    19 april 2023 19:41
    Hoe heet die Nederlandse gozert die 2 ritten won vorig seizoen in de Giro, hij leek mij wel een type renner voor dit soort aankomsten.
19 april 2023 16:30
Het Nederlandse wielrennen staat er niet best voor. In topwedstrijden zonder mvdp of waarin niet gemassasprint wordt, is het zeer pover.
    19 april 2023 16:33
    Ik ben tevreden met 2 monumenten.
    19 april 2023 16:48
    Als Nederlanders mogen we zeer blij zijn, 4 monumenten al in twee jaar tijd! Voor bijna alle landen geldt trouwens dat ze geen reden tot vreugde hebben in het wielrennen. Alleen Denemarken, Nederland, Belgie en Slovenie mogen zich verheugen in absolute topprestaties. Alle andere landen krijgen de kruimels. De overeenkomst is dat het om landen gaat die heel klein zijn, met relatief weinig inwoners.....Aldus de globalisering van de wielersport.
    19 april 2023 16:53
    Daar kan ik Lars geen ongelijk in geven. Alleen al het kijkplezier ene vdP oplevert is al veel om blij van te worden. Die Schelling die weer eens wint, Dylan van Baarle in de Omloop, Arvid de Kleijn, Tim Marsman en meer jongelingen die koersen winnen.

    Somberen niet nodig. Alleen mbt GT en zo'n Waalse Pijl is het wat minder. Wie weet "wishful" is het over 10 jaar omgedraaid met de dames.
19 april 2023 16:32
complimenten aan de stagiair voor de snelle updates in het liveblog
19 april 2023 16:30
Tja er is echt niks aan als Roglic en Vingegaard niet meedoen. Nu heeft Pogacar echt geen concurrentie in de bergen. Als die twee er bij zijn heeft Pogacar nog een heel goede kans maar dan is er in ieder geval spanning.
    19 april 2023 16:33
    Kijk er nauwelijks meer naar, is weer een show die eigenlijk te is. Diegene die te goed zijn geld het spreekwoord “is iets mooier dan het lijkt is het vaak ook zo”,
    19 april 2023 16:43
    Een show die te is.
    Ik zie mooie aanval van Kragh en Vervaeke. Voor hetzelfde geld heeft Kragh sterkere companen mee en wordt het nog heel spannend. En tot 50 mtr kon je echt niet zeker weten wie er ging winnen. Er kon immers mogelijk nog altijd iemand versnellen totdat we op ca 100 a 50 mtr zijn en dat is zoveel koersen zo.

    Daarnaast overheersen er een paar renners. Daar kunnen mogelijk toch ook van genieten dat deze toppers er meestal gewoon staan. Het waarderen van de inspanning, inzet en koers maken onderweg door anderen. Het is of echt van koers houden of zo lijkt het soms alleen ervan kunnen genieten als alles onzeker aangaande wie kan winnen.
19 april 2023 18:15
Mijn belofte aan Odin: ik heb het helemaal verkeerd gezien vooraf. Mijn inschatting (en stiekem vooral hoop) dat Pogi zijn inspanningen van de laatste tijd vanaf vandaag zou moeten gaan bekopen, was geheel verkeerd. Een mea culpa is op zijn plaats.
    19 april 2023 22:29
    Haha klasse Marik. Voor zondag denk ik dat je wel eens gelijk gaat kunnen hebben.
19 april 2023 16:26
Enige Sloveen in top 10.
    19 april 2023 16:29
    Geen Nederlander bij de eerste 46.
    19 april 2023 16:30
    Kleine tik voor het Sloveense wielrennen.
    19 april 2023 17:04
    Sterker nog: enige Sloveen aan de start en aan de finish vandaag. 'Et alors?'
    19 april 2023 17:11
    @kopinkas Mohoric werd 23ste
    19 april 2023 17:16
    @go Ineos
    Oeps, Mohoric over het hoofd gezien, dat is me nog maar zelden overkomen. Het was dan wel een hele atypische Mohoric, die zich de hele tijd heeft schuilgehouden.
    Hopelijk broedt die op een plannetje voor L-B-L.
    Het jaar dat de Waalse Pijl - directie ons vermaakt met een afdaling van de Muur van Hoei verwacht ik Mohoric wel vooraan te zien...
19 april 2023 18:47
Tot dan misschien maar weer he Albeijing, doeg!
19 april 2023 16:23
Niet normaal. Echt een monster, dit. The Terminator.
    19 april 2023 16:27
    Dit was toch wel het minst sterke staaltje dat hij heeft laten zien de afgelopen tijd. Hij rijdt een paar meter weg van Skjelmose op de muur, dat is toch niet zo monsterlijk?

    Edit: wel gewoon de sterkste uiteraard en beter dan winnen kun je niet doen.
    19 april 2023 16:29
    Je hebt gelijk, Reusjen. Ik bedoel het meer over wat hij al laat zien dit jaar, ook weer. Vlaanderen, Gold Race, WP en de topfavoriet voor Luik, en straks ook weer de Tour. Zou nog best ook Lombardije ook nog er aan toe kunnen voegen eind van het jaar.

    Geen twijfel over mogelijk wie met grote afstand de beste renner ter wereld is.
    19 april 2023 16:31
    Ah ja zeker, hij lijkt werkelijk alles te kunnen wanneer hij maar wil. Simpelweg niets aan te doen.
    19 april 2023 20:10
    Vergeet Parijs-Nice (en Andalusie) niet.
19 april 2023 16:36
Wat een prestatie weer, nu zeker de absolute nummer 1 van het jaar. Zondag hoeft hij alleen maar in de buurt te blijven van Evenepoel en dan is het klaar. Lijkt me lastig om deze man waar dan ook af te schudden. Wel een beetje saai zo.
    19 april 2023 16:58
    Voor hetzelfde knalt REV hem zondag gewoon voorbij. En misschien ook niet en zijn er dees keer meer vroege succesvolle aanvallen. Dat blijft het mooi houden. Bovendien hij krijgt het niet op een presenteerblaadje en daar kan men als wielerkiefhebber ook van genieten hoop ik.
19 april 2023 17:48
Poels beste Nederlander op een 47e plek. De laatste keer dat er geen Nederlander bij de eerste 46 eindigte was 1961:
https://www.procyclingstats.com/race/la-fleche-wallone/1961
    19 april 2023 18:53
    Het is me wat.
    19 april 2023 19:54
    Trouwens geen enkele Nederlander die finishte dat jaar. Maar 53 aankomers ook. Barre tijden. En ze finishten dan ook nog eens in Charleroi. Andere tijden.
    19 april 2023 20:07
    Zag vorige week hier nog een lijstje van Nederlanders en de monumenten de afgelopen jaren. Maar pik gerust de Waalse Pijl er uit als exemplarisch zijnde voor de staat van het Nederlandse wielrennen.
    19 april 2023 20:26
    @Klootje

    Jij vindt dat het er goed uit ziet voor het Nederlandse wielrennen in de breedte voor de komende jaren en dat men niet té afhankelijk is van van der Poel? Zonder Mathieu moet Nederland gaan opletten of ze nog wel 8 starters hebben op het WK.
    19 april 2023 20:29
    Snap wat je bedoelt, maar was dat het punt dat gemaakt werd?

    Inhakend op jouw vraag moet ik je gelijk geven. Maar volgens mij worden alle koersen op dit moment door voornamelijk een handvol renners van een handvol ploegen gewonnen. Ook geen beste ontwikkeling, maar ik geniet er gewoon vooral van.
19 april 2023 19:14
Roger Adria toch bezig aan een uitstekend seizoen, nu ook 1e keer dat ik hem weet goed presteren in een WT-koers
19 april 2023 19:51
Ik mis Mathieu nu al.
19 april 2023 20:14
Toch wel benieuwd naar het duel kleine Eddy en Pogi. Remco fris van hoogte tegen warmgedraaide of oververhitte Tadej.
19 april 2023 23:26
Op het gebied van voorspelbaarheid en lelijk parcours is deze koers toch onovertroffen.

Heb wel vaak gehoord dat het live leuk schijnt te zijn.
20 april 2023 08:17
Wat ik niet snap is dat niemand vanaf het begin van de muur al gaat aanvallen om Pogi te lokken. Pogi heeft gewoon een super sprint maar ik betwijfel of hij die snelheid zolang kan volhouden als het een lange sprint is.
19 april 2023 16:25
10 km voor de meet ingeschakeld en dat was 10 km te vroeg. Wat een draak deze koers.
    19 april 2023 16:26
    Beter dan iedere massasprint.
    19 april 2023 16:28
    Dit was een massasprint, maar dan zonder sprint, hoezo is dat beter?
    19 april 2023 17:38
    Klopt…. De koers in deze formule gaat nog jarenlang zaaddodend verlopen, start, neutralisatie en direct de Muur opknallen had hetzelfde resultaat opgeleverd…
    19 april 2023 17:46
    Je mocht gerust ook verder naar je tulpenbollen kijken hoor reusjen
    19 april 2023 18:28
    @dave
    Naar m'n tulpenbollen kijken?
19 april 2023 16:52
Die Pogacar is net de mannelijke Vollering. Gaan we nog veel van horen.
19 april 2023 16:53
Benieuwd voor zondag. Niet erg als het dan niet lukt, hij heeft dit voorjaar zijn palmares enorm verbreed; Luik had ie toch al.
19 april 2023 17:07
Waarom eindigt het telkens op een eindsprint met een grote groep, er liggen in principe de laatste 50 km ook hellingen tussen om iets te doen. Is de wedstrijd te kort?
    19 april 2023 17:17
    Nee de tijd die je als aanvaller nodig hebt om frisse mannen uit het peloton voor te blijven op de muur is gewoon niet bij elkaar te fietsen op dit parcours.
    19 april 2023 17:20
    De Muur snijdt de meeste aanvalslustigen op voorhand de adem af. Waar je in andere wedstrijden met een halve minuut voorsprong op anderhalve kilometer van de meet haast zegezeker bent, betekent dat hier niets. Meestal rijdt de laatste aanvaller gewoon voor de bühne nog voorop naar de slotklim toe. Vansevenant, Vervaeke dit jaar... ze stralen iets hopeloos uit, iets tegen beter weten in...
    19 april 2023 21:19
    In de beginjaren van de Muur heb ik nochtans mannen alleen zien aankomen. Ook een episch duel meegemaakt tussen 2 Gewiss-mannen.
19 april 2023 19:05
Ik vind die Pogacar best wel een sympathieke jongen. Wat ik hem wel verwijt, is dat ik steeds minder goesting heb om nog naar de koers te kijken. Ik zie nu al uit naar de winter en het veldritseizoen.
    19 april 2023 19:50
    Om dan in de winter te kunnen zeuren dat de ene week Wout veel te dominant is en de volgende week Mathieu?
    19 april 2023 21:00
    Beste Corneel. Heb je wel eens een veldrit live gevolgd? Best leuk hoor.
19 april 2023 16:28
Tadjetor….
19 april 2023 16:32
Pogi is zondag niet echt fris meer denk ik ...
    19 april 2023 16:39
    Hij zal het moeilijk krijgen tegen Evenepoel in LBL. Die zit volop in de voorbereiding voor een grote ronde terwijl Pogacar een reeks zware wedstrijden vol voor winst heeft gereden.
    19 april 2023 16:47
    Ik denk niet het een duel tussen die twee gaat worden. Eentje gaat pech hebben of een complete offday of zoiets. De koers te veel voor Pogacar of toch nog te vroeg voor Evenepoel. Er gaat iets gebeuren waardoor het wéér geen serieus of representatief duel wordt.
    19 april 2023 17:02
    Of hij verbaasd een ieder weer. Het mooie is dat er hier al een aantal mogelijke scenarios aangegeven worden. Niets is zeker en koers is koers. Hoop zondag alhier op wolken en beetje miezer en aldaar zon. Dun hele dag in de zetel koers kijken met zon buiten, das pas erg. Hoewel in ochtend schoon toerke ca 120 km is toch even buiten zijn?
19 april 2023 18:10
Het is zo ver dat renners blij worden en het als een zege zien om tweede te worden. Wat een armoede...

Tadej wint(bijna) alles wat op z'n pad komt. "Formidabele, cest tres bien" zal ik maar zeggen.
Ik vond de koers gvd saai, een muurke oppoetsen na 180+ km. Nee niks aan, deze koers heb ik de laatste 2 km zitten kijken. Dan weet je genoeg. Ze mogen wel wat aan dit routeboek gaan veranderen.
    19 april 2023 18:13
    Prima toch voor een woensdagmiddagkoers als er ook nog gewerkt moet worden? :)
    19 april 2023 19:03
    Mwah, ik vind het fijn voor jou torsen, dat je onder werktijd lekker tv gekeken hebt. Ik zou tellsell nog interessanter vinden dan deze koers.
    Kom maar op met die "-"tjes. Minimaal 10!( aantal overwiningen van pogi bogi)
    19 april 2023 21:23
    Je kan in de Walen nochtans perfect een vlak parcours uittekenen.

Reacties zijn gesloten.