Tadej Pogacar: “Ik ben tevreden met een tweede plek”
foto: Cor Vos
dinsdag 1 september 2020 om 19:54

Tadej Pogacar: “Ik ben tevreden met een tweede plek”

Tadej Pogačar is de nieuwe drager van de witte jongerentrui, na een sterke prestatie op de slotklim naar Orcières-Merlette. De renner van UAE Emirates finishte in het spoor van zijn landgenoot Primož Roglič als tweede. “Het is mooi om in deze Tour met de toppers te strijden.”

De 21-jarige Pogačar staat na vier dagen Tour ook vierde in het klassement, op slechts elf seconden van leider Julian Alaphilippe. “De ploeg heeft echt geweldig gereden. Roglič was vandaag ontzettend sterk. Ik had hem bij een betere plaatsing misschien kunnen bedreigen, maar dat weet je nooit zeker.”

“Ik ben blij voor hem. Tweede finishen achter Roglič, dat is een goede prestatie”, aldus Pogačar, die Marc Hirschi aflost als de drager van de jongerentrui. Het verschil tussen de Sloveen en Egan Bernal is na de finish in Orcières-Merlette zes seconden. “Het is een doel om de witte trui te veroveren, maar de Tour is pas net begonnen.”

40 Reacties
01-09-2020 20:03
Poga haakte zijn kar weer makkelijk aan.
01-09-2020 20:07
De (2de) beste puncher onder de klassementsmannen. En hij zit echt nog niet aan zijn maximum potentieel. Ik denk dat de Quintana's en de Dumoulins best schrik hebben van dit mannetje.
01-09-2020 20:13
Hoe is zijn tijdrit?
    01-09-2020 20:16
    Hij klopte roglic op het sloveens kampioenschap. Dus niet slecht
    01-09-2020 20:16
    Best goed, en hij is nog jong. Als het een plattere tijdrit zou zijn zou hij wel wat verliezen maar ook winnen op concurrenten. Maar Deze tijdrit aankomst bergop zie ik hem top 5 eindigen.
    01-09-2020 21:41
    @lander luypaert
    Tja, in hoeverre was dat een goede meting aangezing Pogacar wel van fiets wisselde tijdens de tijdrit en Roglic niet toch?
    01-09-2020 21:52
    Tja, dan was het toch vooral slim zijn? Roglic had ook de mogelijkheid om te wisselen hee. Als Roglic niet wisselt in rit 20. En Bernal, Pogacar doen dat wel en ze eindigen op 1 en 2. Ga je dan ook zeggen "tja in hoeverre het een goede meting is?"
    02-09-2020 02:11
    Het Sloveens kampioenschap was een klimtijdrit. Vergeet ook niet dat Bernal ooit een soortgelijke klimtijdrit won van Roglic. Op een vlakke tijdrit is hij goed, maar niet super. Wel iets beter dan Bernal denk ik. Ervan uitgaande dat de omstandigheden vergelijkbaar waren, zijn tijdrit in Algarve vorig jaar was 43 seconden trager dan de tijd van Evenepoel dit jaar (1.5km/u verschil).

    Küng zijn tijd was dit jaar wat sneller dan vorig jaar, maar Lampaert was wat trager dan vorig jaar, dus de weersomstandigheden zullen niet zo fel verschilt hebben. Dit jaar was de tijdrit wel op de slotdag, en niet in't midden. Kortom, dus zeer respectabel van Pogacar, wie weet is hij nog beter geworden. In de Vuelta zat hij rond het niveau van Martinez en Teuns en werd hij 11de.
01-09-2020 20:17
Bijzonder knap wat hij op zo'n jonge leeftijd presteert. Ik ben benieuwd hoe ver hij kan komen deze Tour.
01-09-2020 20:22
Gaan we naar het open Sloveens kampioenschap?
    01-09-2020 20:46
    Leek inderdaad wel wat op die eerste wedstrijd na de Coronabreak.
01-09-2020 20:24
Grootste talent wat er op dit moment rondfietst. Op 21 jarige leeftijd zo presteren is echt zelden vertoond. Heel sterk bergop, goede punch, blijft op deze leeftijd ook heel kalm. Kan ook heel behoorlijk tijdrijden, zeker bergop.
    01-09-2020 20:28
    je zegt die waarschijnlijk om een 'en Remco dan' reactie uit te lokken, maar ik verwijs liever naar Bernal. Won de Tour vorig jaar.
    01-09-2020 20:52
    @Moa
    Ik zeg dit helemaal niet om een of andere reactie uit te lokken, maar geef gewoon mn mening.
    In je eerste grote ronde op 20 jarige leeftijd podium halen en 3 etappes winnen, al de ronde van californië, valencia gewonnen, MSR en Strade top 15, Roglic kloppen in de tijdrit.
    Ik zie hem dit jaar podium halen en dat op 21 jarige leeftijd.
    Bovendien zat bernal bij het sterkste team ter wereld en doet Pogacar bijna alles alleen.
    01-09-2020 21:06
    Roglic inderdaad sterkste team. Dat Pogacar alles alleen doet zou ik nu ook niet zeggen. In tegenstelling tot G.Martin. Pogacar rijdt niet bij Israel of Lotto he :)
    02-09-2020 02:16
    ja, natuurlijk want Evenepoel fietst op dit moment niet rond. Als je er een piswedstrijdje van wil maken: 2de op WK tijdrijden, 1ste op EK tijdrijden, Classica San Sebastian gewonnen, 5 rittenkoersen van een week gewonnen, doorgaans hoger niveau dan die die Pogacar won (zowel Algarve, Burgos en Polen stonden er toppers aan de start) en als hij wint, wint hij doorgaans met overmacht. Jammer dat hij crashte want anders had hij er dit jaar nog wel wat meer uitgepuurd. Op jongere leeftijd.

    En om beter te doen dan Bernal moet hij dit jaar de Tour winnen, volgend jaar is hij ouder.

    Pogacar is een topper, maar het zou ook gewoon kunnen dat het een tweede Valverde wordt, die wel steeds een woordje mee kan spreken in grote rondes, maar nooit echt voor de eindwinst, wel etappewinst. Ik heb hem nog niet weten klimmen op zo'n niveau dat ik hem meteen de Tour zie winnen.
    02-09-2020 08:15
    Boenk, wat je daar zegt slaat alles "Pogacar is een topper, maar het zou ook gewoon kunnen dat het een tweede Valverde wordt,". Dus de meest succesvolle renner van de laatste 20 jaar is volgens jou geen topper omdat hij geen eindrondes heeft gewonnen? Hij heeft er trouwens wel 1 gewonnen maar daarnaast is er denk ik niemand die meer overwinningen op het hoogste niveau heeft behaald.
    02-09-2020 14:15
    Ho Ho je vergeet die gast waar de belgen bij klaarkomen als er over hem geschreven wordt
01-09-2020 20:28
Pogacar staat voor de uitdaging om, eindelijk komt het eens terecht aan bod, een, jaja, mentale stap vooruit te maken en niet te blijven hangen in de destijds zeer passende Disney flow waar ze als broeders de eindwinst en etappes deelden. Geen twijfel dat hij eventueel een keer mee mag en als eerste aankomen wanneer hij de eerste belager wordt maar dit is een ronde waar hij meer mogelijkheden geniet om zijn broeder te killen en villen. Ik bid dat die ambitie stevig opborrelt.
    01-09-2020 23:34
    @ Romans,
    Ga je nou met mijn psychologische prietpraat aan de haal?

    Maar ben het wel met je eens. Het broederlijke van de Vuelta was aandoenlijk om te zien, maar het wordt tijd voor een poging tot broedermoord. Benieuwd of hij zich 3 weken staande kan houden op het allerhoogste niveau, en op zijn fiets kan blijven zitten. Maar het zou zo maar eens kunnen dat hij dicht bij het podium komt. En laten we eerlijk zijn: als hij top 5 zou rijden in de Tour, dan is dat een wereldprestatie (en wat mij betreft weer een stapje hoger dan zijn 3e plek in de Vuelta).
01-09-2020 20:32
Als ik Jumbo was had ik er alles aan gedaan om die pogacar vast te leggen de komende jaren, mooi onder de hoede van Roglic groot worden en dan het kopmanschap over nemen.
    01-09-2020 20:40
    Klopt, zeker met de ondersteuning. Ff balen dat hij een contract tot 2024 heeft.
    01-09-2020 20:48
    Ahh dat is zeker balen. Misschien kan rogla een goed woordje voor hem doen. Wat een blok heb je dan. Roglic, kuss, bennet, kruijswijk, dumoulin, oomen, Gesink en pogacar. Wouw, dromen is fijn....
    01-09-2020 21:09
    Klopt dromen zijn altijd mooi. Al denk ik een contract afkopen van een 21 jarig talent bij een ploeg als de Emiraten een contract dat tot 2024 loopt. Dat zal aardig wat kosten haha.
    01-09-2020 21:51
    @meilinkjumbo,

    En dan van tjv een ineos 2.0 maken?
    Liever niet.
    02-09-2020 08:48
    Komaan zeg, toch niet alle toppers in een soort superteam steken. Te gek voor woorden.
    Jongens als Pogacar, Evenpoel, Bernal, etc... moeten tegen elkaar strijden en niet met elkaar. Ik hoop trouwens dat WVA - misschien geen potentieel grote-ronde-winnaar maar wel een groot talent - Jumbo zo snel mogelijk verlaat en kopman wordt in een ploeg dat zijn talent ten volle benut.
    02-09-2020 09:11
    Kom op man. WVA is gewoon kopman. Cancellara knechtte ook gewoon voor de gebroeders Schleck in de Tour en voorlopig mag WVA hem de veters nog niet strikken. Bij Vive Velo janken ze daar ook iedere avond over. Gaan daar wel even volledig aan het feit voorbij dat je je kunt afvragen hoeveel van de klim progressie van WVA te danken is aan de begeleiding van de ploeg.
    02-09-2020 09:22
    Cancellara knechtte voor de Schlecks
    Thomas in de eerste jaren voor Froome
    Hincapie voor Armstrong

    Allemaal mannen die ook goed in de klassiekers waren. De rol van Van Aert was vooraf duidelijk en daar schikt hij zich in. Wie zijn wij dan om daar constant over te zeuren...

    En dan de opmerking over kopman zijn bij een andere ploeg waar hij zijn kansen krijgt... Milaan San Remo en de Strade win je als knecht zonder kansen natuurlijk. Haha
    02-09-2020 13:45
    @rdj1989 en @FDJ
    Stel dat mega-talent MVDP naar Jumbo zou gaan om de rol van WVA over te nemen. Eens benieuwd of jullie dat dan nog allemaal normaal zouden vinden?
    Bovendien:
    1. Cancellara heeft ooit quasi 30 dagen in het geel gereden. Was dus zeker niet zo'n "superknecht".
    2. Thomas en Hincapie waren OK in de klassiekers maar zeker geen toppers.
    02-09-2020 13:52
    Cancellara geen superknecht?! Die jaren niet meegemaakt zeker?
    02-09-2020 14:57
    Toch wel.
    Ik volg het wielrennen al van toen Merckx er nog bij was.
    En ik zal niet zeggen dat Cancellara geen kopwerk deed in aanloop naar een col maar hij had zelf ook het statuut van kopman. Anders heb je niet zoveel ritoverwinningen en dagen in het geel. Wat ze WVA aandoen, is echt not done. Ik hoop dat hij er riant voor betaald wordt. Ik ben trouwens benieuwd wat Roger hierop te vertellen heeft.
01-09-2020 20:46
Grote concurrent voor Roglic. TJV is nog niet van hem af.
01-09-2020 21:07
Pogacar: “Het is een doel om de witte trui te veroveren, ..." Dan komt hij heel dicht bij de gele trui en doet hij mee in de strijd Bernal-Roglic.
    02-09-2020 00:34
    Wie weet wordt Bernal wel gewoon vijfde na Roglic, Pogacar, Quintana en Lopez.

    Bernal moet eerst maar eens tonen dat hij weer de vorm heeft van in Occitanië. Het is zomaar mogelijk dat velen zich miskijken op Bernal, gewoon omdat hij bij Ineos rijdt en vorig jaar de Tour heeft gewonnen.
    02-09-2020 12:47
    @kannibaal van Schepedaal hoeveel heb jij gedronken voor jij dit stuurde?
01-09-2020 21:14
Toch best nog een tricky etappe met de ongetwijfeld hoge snelheden door die permanente afdaling.
01-09-2020 21:24
Pogačar wint de Tour.
01-09-2020 22:37
Ben benieuwd hoe hij zich in het hooggebergte zal houden. Het is een attractieve renner met een mooie versnelling in de benen. Jammer dat hij niks zegt over het lossen van "kopman" Aru ;-)
02-09-2020 12:32
Ik heb het idee dat hij op het wiel van Flip gokte en daardoor te laat op Rogla reageerde.

Als je ziet hoe Pogacar pareerde zijn ze erg aan elkaar gewaagd. Dat worden mooie gevechten!
02-09-2020 12:37
Het open Sloveens kampioenschap klimsprinten.

Reacties zijn gesloten.