Tadej Pogacar heerst in koninginnenrit Tirreno-Adriatico, Evenepoel kraakt
foto: Cor Vos
zaterdag 12 maart 2022 om 16:25

Tadej Pogacar heerst in koninginnenrit Tirreno-Adriatico, Evenepoel kraakt

Tadej Pogačar is heer en meester in Tirreno-Adriatico. In de zware zesde etappe naar Carpegna, met een dubbele passage over de Monte Carpegna, kwam de kopman van UAE Emirates alleen over de aankomst, nadat hij met nog vijftien kilometer te koersen was weggereden uit de groep favorieten. Remco Evenepoel kende geen goede dag en raakte zijn podiumplaats kwijt.

Niet alleen in Parijs-Nice, ook in Tirreno-Adriatico stond de koninginnenrit op het programma. De op een na langste etappe werd afgesloten met de Monte Carpegna, de trainingsberg van Marco Pantani, die de renners twee keer over moesten. Met Tadej Pogačar in de blauwe trui werd de koers om kwart voor elf op gang gebracht. De Sloveen begon met een voorsprong van negen seconden op Remco Evenepoel aan de voorlaatste dag. Thymen Arensman, nummer drie in het klassement, volgde op ruim veertig tellen.

Wereldkampioen Julian Alaphilippe in de aanval
Al vroeg in de etappe barstte de strijd om de vlucht van de dag los, terwijl het tempo hoog lag. In de eerste twintig kilometer probeerden Benoît Cosnefroy (AG2R), Marco Haller (BORA), Davide Bais (EOLO-Kometa) en Alexander Konychev (BikeExchange-Jayco) te ontsnappen, maar Israel-Premier Tech en Trek-Segafredo wilden de vier vluchters niet te ver weg laten rijden. Het zorgde voor tegenaanvallen en uiteindelijk maakten Alex Aranburu, Lluís Mas (Movistar), wereldkampioen Julian Alaphilippe, Mikkel Honoré (Quick-Step) en Quinn Simmons (Trek) de oversteek.

foto: Cor Vos

De negen renners sterke kopgroep reed in de eerste zestig kilometer meer dan vier minuten weg, terwijl UAE Emirates en Arkéa Samsic achter hen controleerden. De voorsprong schommelde dan lange tijd tussen de vier en vijf minuten. Op zestig kilometer van de streep versnelde het peloton en begon de voorsprong van de vluchters langzaam maar zeker kleiner te worden. Het duurde niet lang vooraleer de kopgroep uit elkaar viel. Cosnefroy, Aranburu, Mas, Alaphilippe en Simmons waren de sterkeren en begonnen gezamenlijk aan de eerste passage van de Monte Carpegna.

Op de klim moest eerst Mas eraf in de kopgroep, en later ook Cosnefroy. Simmons had duidelijk goede benen en zorgde ervoor dat ook Alaphilippe overboord ging. Daardoor had de Amerikaan enkel nog Aranburu in zijn wiel. Wie echter slechte benen had, was Remco Evenepoel. De tweede in het klassement moest op de Monte Carpegna lossen uit het peloton, maar probeerde op zijn eigen tempo de schade te beperken. Op kop van de grote groep bleef UAE Emirates, de formatie van Pogačar, onverstoord doorrijden.

foto: Cor Vos

Quinn Simmons heeft bergtrui steviger om de schouders
Simmons maakte een sterke indruk en kon ook Mas lossen, waardoor hij als laatste vluchter van voren overbleef. De 20-jarige renner had de groene bergtrui al om de schouders, maar deed voor het bergklassement opnieuw een goede zaak door als eerste boven te komen op de Monte Carpegna. Op de top had hij ruim twintig seconden voorsprong op de groep favorieten. Het werd niet de dag van Evenepoel. De kopman van Quick-Step Alpha Vinyl verloor steeds meer terrein en keek op de top al tegen ruim een minuut achterstand aan.

In de smalle afdaling van de Monte Carpegna probeerde Bahrain Victorious de concurrentie onder druk te zetten en daardoor smolt de voorsprong van Simmons als sneeuw voor de zon. De groep favorieten daalde vlak voor de voorlaatste passage van de streep, op negentien kilometer van de finish, neer op de Amerikaan. Daarna begon de tweede beklimming van de Monte Carpegna. Met nog zestien kilometer te gaan versnelde Mikel Landa en Pogačar, Jonas Vingegaard en Enric Mas waren de enige renners die konden volgen.

Op vijftien kilometer van de finish probeerde Landa nog een keer te demarreren, maar die aanval werd overgenomen door Pogačar. De Sloveen pakte meteen een gelijk gat op Landa, Vingegaard en Mas, en Richie Porte die op zijn eigen tempo kon terugkeren. Pogačar reed in relatief korte tijd meer dan een minuut weg bij de tegenstand en mocht in de afdaling al voorzichtig aan de ritzege gaan denken. In de afzink naar Carpegna kwam Mas hard ten val en hij moest Landa, Vingegaard en Porte laten gaan. Ook Porte miste een bocht en moest eraf.

Royale voorsprong van Tadej Pogačar in het klassement
Pogačar bleef uit de problemen en kwam na 215 kilometer solo over de finish. Na zijn overwinning in de vierde etappe naar Bellante, was het zijn tweede zege in deze Tirreno-Adriatico. Uiteindelijk kwam Vingegaard als tweede over de streep, vlak voor Landa die derde werd. Porte werd vierde. Evenepoel eindigde dertiende, op vier minuten van de winnaar. Pogačar begint morgen met een voorsprong van 1:52 minuut op Vingegaard aan de slotetappe. De rest volgt al op meer dan twee minuten.

181 Reacties
12-03-2022 16:28
Het lijkt of hij rijdt met wielaandrijving
    12-03-2022 17:37
    Wat moet hij anders aandrijven. Al moet gezegd worden; Pogacar op de step zou spannender zijn.
    12-03-2022 17:47
    Ja, ‘brommer’. Ik hoor het Mart Smeets nog zeggen toen Ricco in de Pyreneeën tekeer ging.
    Zelden gezien zo’n groot krachtsverschil en schijnbaar moeiteloos.
    12-03-2022 18:19
    Hoeveel manieren zijn er nog om niet te zeggen dat jullie dopinggebruik vermoeden?
    12-03-2022 18:36
    @Dikke Man
    De zwaartekracht lijkt voor hem de andere kant uit te werken.
    You know what I mean, heh?
    12-03-2022 18:49
    Ik vind t prachtig. Hij doet Pantani in ieder geval voeldoende eer aan.
    12-03-2022 19:31
    Laat het Theo H. En Pogacar Goat maar niet horen…!
    12-03-2022 20:32
    @Aart van Woud
    Te laat...
    12-03-2022 21:05
    Hij ademt niet.
    13-03-2022 00:44
    Ha die Aartje, ook weer wakker? Ik zit in Italië om weekje van de koers te genieten, kon dus niet zo snel reageren. Zou jij ook eens moeten doen, het verruimt je wielerwereldbeeld. Ik ga de mannen van Jumbo morgen vragen of ze de bijrijdersstoel voor je vrij houden als ze in de buurt zijn binnenkort.
12-03-2022 16:29
Zeer vreemde rit met een terechte winnaar. Pogacar is gewoon de beste, overla waar hij start, vergeet niet dat hij een week geleden nog de Strade won. Ik ben benieuwd wie hem gaat kunnen uitdagen dit jaar, maar ook in de toekomst. Laten we hopen dat er een ander extreem talent opstaat en niet naar UAE gaat. :)

Vreemd omwille van de achterstand van Evenepoel op de renners achter Pogacar, normaal gezien rijdt hij toch gewoon top 10-15 minimum (zelfs op een mindere dag). Dat zeg ik afgaand op zijn vorige rittenkoersen en de tegenstand ervan, en op basis van de rit gisteren (normaal toch minder zijn ding).
Misschien wat meer aan de hand? Vergeten te eten, ziekte (maar ziet er niet ziek uit), of extreem slechte nacht gehad? Ik denk het tweede aangezien hij later het verschil weet te stabiliseren op 4:20min.
En anders is hij niet gemaakt om een grote ronde te winnen, dat kan ook gewoon. Dan kan hij zich focussen op de eendagswedstrijden en de tijdritten, en ook dan zal hij op het eind wel een mooi palmares hebben.
    12-03-2022 16:34
    "normaal gezien rijdt hij toch gewoon top 10-15 minimum (zelfs op een mindere dag)"

    Hij werd ook gewoon 13e vandaag.
    12-03-2022 16:34
    Aah, niet gezien mijn excuses.
    12-03-2022 16:43
    De reeks waarin Evenepoel bergop kraakt, wordt steeds langer. Déjà vu.
    12-03-2022 17:13
    [quote]En anders is hij niet gemaakt om een grote ronde te winnen, dat kan ook gewoon.[/quote]

    De man is 22, mag hij nog rijpen wellicht? Heeft al zoveel moois laten zien.
12-03-2022 16:29
Schrijf maar op..Pogacar de favoriet voor de RvV. Klasse apart. Chapeau Arensman.
    12-03-2022 17:24
    Favoriet ook voor RVV en zelfs MSR denk ik.
    12-03-2022 17:50
    Eerder MSR dan RVV zou ik zeggen, zeker met zijn ploeg die op de Cipressa iedereen zuur kunnen rijden, zonder dat het hem kruim kost.
    12-03-2022 17:59
    Het moet toch ooit opgeraken he, anders heb ik het in 35 jaar koers volgen nog nooit gezien.
    12-03-2022 18:06
    Als Pogacar aanvalt op Cipressa moet hij nog (evt alleen) vlak naar Poggio. Daar valt hij dan wellicht toch stil tov de andere topfavorieten. Gaat hij volle bak de Poggio op, dan zie ik hem Van Aert, evt Van der Poel ea. niet lossen. De sprint wint hij dan niet mocht Ewan er ook nog bij zijn.
12-03-2022 16:30
Zijn er oprecht nog mensen die kunnen genieten van het rijden van Pogacar? Ik kan me daar echt helemaal niks meer bij voorstellen inmiddels. In de hele geschiedenis van het wielrennen is er denk ik nog nooit een renner geweest die zó dominant is en zó veel beter dan alle anderen. Zelfs Merckx is nooit in de buurt gekomen van deze dominantie in zijn hoogtijdagen.

En die verstikkende dominantie is natuurlijk ook gewoon slecht voor de koers en het wielrennen in het algemeen.
    12-03-2022 16:32
    Ik kan hier zeker van genieten. Geen man van de rare fratsen en simpelweg gewoon de beste. Ja, daar kan ik echt van genieten.
    12-03-2022 16:33
    Ik zie liever hem dan de ellendige SKY trein die jarenlang de tour in een houdgreep had. Pogacar's stijl met lange solo's bevalt me beter eigenlijk. Een 'vrije' tour is een zeldzaamheid en nu is dit de beste man met ook een team dat makkelijk in de top 3 ronderennen staat.

    Voor wat betreft eendaagse koersen is het wel wat meer potentieel drama. Toch gaat daar de tegenstand tegelijk beter en het parcours minder zijn ding zijn. In plaats van ongenaakbare topfavoriet is hij dan mededinger.
    12-03-2022 16:35
    Ik vind het prachtig wat die jongen allemaal doet.
    12-03-2022 16:38
    Volgens mij moet jij je eens inlezen over de prestaties van Merckx haha
    12-03-2022 16:38
    Inderdaad leuk om te zien. Sommigen vinden dit saai, maar mijn hoofd heeft zich al voorbereid op een strijd om de tweede plek. En zoals Romans zegt is het stukken beter dan een Sky-trein.
    12-03-2022 16:41
    Prachtige renner is Pogacar. Geen lompe vermogenstrapper, altijd aanvallend en technisch is hij ook een van de beste.

    @TheBigShow inderdaad, al heeft Merckx nooit de Strade en de Tirreno gewonnen. :)
    12-03-2022 16:44
    Helemaal met je eens. Complete doodsteek voor het wielrennen dit. Dat ie geen skytrein heeft of attractief koerst klopt allemaal. Toch is het geen reet aan als je vooraf de winnaar al kent.
    12-03-2022 16:51
    Merckx by far wél zo dominant… ging je kijken (zegt deze oude man), zag je alleen Merckx ver vooruit en winnen. Was de rest niet eens in beeld.
    12-03-2022 16:53
    Ik denk dat het jachtluipaard doelt op Axel, de zoon van. Zelfs Pogacar moet nog ongelooflijk veel bewijzen om pa te evenaren. Maar een echte wielerliefhebber zal van zo'n prachtige renner genieten, behalve misschien als zijn idool door de mand 'fietst' en ongelukkig genoeg op plek 13 zijn ambities ziet verzanden.
    12-03-2022 17:08
    Bernard Hinault een goede tweede na Eddy qua dominantie, zowel op als naast de weg.
    12-03-2022 17:27
    Merckx was een andere tijd. Lager algeheel niveau en iedereen gedrogeerd. Schat de prestaties van Pogacar nu veel hoger in dan Merckx destijds.
    12-03-2022 17:43
    @martino89 - zucht…
    @erik33 - laten we de de twee tijden maar niet met elkaar vergelijken, we kunnen simpelweg niet zeggen hoe Mercx het er anno nu vanaf gebracht zou hebben.
    ( Vooralsnog heeft Mercx ook Parijs Roubaix en de ronde van Vlaanderen gewonnen, en weten we nog niet hoe Pogacar het daar gaat doen)

    Ja Pogacar heeft de tijd om de Tour records van Mercx en co uit de boeken te schrijven, maar dan nog, gaat hij dat ook combineren met het winnen van een aantal keer Giro, en andere sterke statistieken als groen en geel winnen of de helft van de etappes winnen in een Tour? Want Mercx is meer dat 5x de Tour en een paar klassiekers.
    12-03-2022 17:48
    Nou, ik kan er wel genieten als een renner een echt bizarre erelijst opbouwt. Maar het hele jaar door op ondertussen vrijwel ieder terrein vrijwel altijd de beste zijn geeft mij wel een ongemakkelijk gevoel.
    12-03-2022 18:01
    Ik vind dit net zo’n halfslachtig verhaal als de mensen die vonden dat Kramer jarenlang het schaatsen had verpest.
    12-03-2022 18:02
    Hij nam anderhalve minuut tijdens vier km klimmen op twee van de beste klimmers in de wereld. Vingegaard zei na wedstrijd dat hij op de Limiet zat toen Pogacar vertrok. Mijn vermogen tot zelfbedrog volstaat niet om hierin te geloven.
    12-03-2022 18:08
    Volle bak genieten. Iedereen gelijk 'speelveld '
    12-03-2022 18:14
    Mr. 525.
    Coppi, Bartali, Valverde?
    Misschien blijft Pogi deze lijn doortrekken, maar ri. einde carrière evt vergelijken met Merckx. Hoewel nagenoeg onmogelijk,totaal andere periodes, materiaal, grootte peloton, professionalisering.
12-03-2022 16:30
Wat een absurde overmacht weer, bijna beangstigend hoe makkelijk. Evenepoel mss beter focus op eendagswerk in de heuvels, etappes, tijdrit en korte rondjes. Dan kan je een enorm palmares opbouwen zonder die Grote Ronde frustraties.
    12-03-2022 16:35
    Sinds wanneer geldt de Tirreno als een grote ronde?
    12-03-2022 16:36
    Dit ís toch een kort rondje?
    12-03-2022 16:38
    Hij traint op de grote rondes nu, en dit is een kleiner rondje. Misschien kan hij dit wel winnen als hij dat als maximaal haalbare lengte beschouwt. Anders pieken. Dat bedoel ik.
    12-03-2022 17:27
    Evenepoel inderdaad teleurgesteld. Weigert een reactie, zie ook Sporza.
    12-03-2022 18:00
    Veel te vroeg. Ja Pogacar lijkt veel completer maar Evenepoel moet nog steeds fatsoenlijk voorbereid aan de start van een grote ronde staan. Bovendien zal Evenepoel ook slagen als hij alla Zoetemelk 1 keer de Tour wint. Daar heeft hij nog 10 tot 15 jaar voor.. ondertussen is podium rijden ook nog steeds enorm knap.
    12-03-2022 18:05
    Ik snap Evenepoel niet. Hij zit bij Quickstep en je ziet aan hem dat zijn talent voor klimklassiekers ongekend is. Focus je dan eerst daar eens op, hij kan zomaar een stapel klassiekers en het WK winnen met de juiste focus. En hoe het was geweest zonder anderhalf jaar trainingsstilstand hadden we nooit geweten. Qua training is hij net 20… rondes kunnen over 3 jaar ook nog.
    12-03-2022 18:16
    Grote rondes moet Evenepoel maar van afzien. Is gewoon geen echte klimmer.
    12-03-2022 18:37
    @makkelijk
    Hoe zie je het voor je dat Evenepoel een stapel klassiekers kan winnen? Hij heeft alleen een kans als hij iedereen uit het wiel rijdt. Ook in die wedstrijden komt hij coureurs als Pogacar en Alaphilippe tegen. Ik zie niet hoe hij deze mannen op dat terrein gaat kloppen.
12-03-2022 16:30
De pleuris wat een overmacht, wie is hier nou de kannibaal?
12-03-2022 16:30
R.I.P. Evenepoel-hype
    12-03-2022 19:18
    Pas op voor de Remco politie!! Maar toch een dikke +10
    12-03-2022 20:01
    Nu ook nog R.I.P. anti-Evenepoel-hype en we zetten weer een stap richting ideale wereld
12-03-2022 16:30
Met afstand de beste! Daarachter bevestigt Vingegaard zijn status, pakt Landa eens een podium en zakt Evenepoel volledig door het ijs. Pechvogel van de dag Mas en de jonge Arensman beperkt met hulp van Bardet knap de schade.
    12-03-2022 16:32
    Het lijkt bij Evenepoel wel een trend te worden dat hij op een gegeven moment wegzakt en zich na een tijdje weer opricht. Wat is dat toch?
    12-03-2022 16:38
    @Marik
    Begint wat op te vallen inderdaad in de wedstrijden op World Tour niveau, hij klimt gewoon niet goed genoeg op het steilere werk en het idee bekruipt mij ook dat als hij de besten niet kan volgen hij moeilijk de knop naar schadebeperking om kan zetten. Het is nog steeds alles of niets. Voeg daarbij de nog steeds matige positionering en daalkwaliteiten en je hebt een uitstekende renner maar (nog) geen ronderenner.
    Het oprichten is eigenlijk een basis niveau wat goed is maar geen manier om voor de prijzen te gaan.
    12-03-2022 16:48
    Is denk ik mentaal. Het gevoel hebben om niet voor de overwinning mee te doen, even het kopje laten hangen, en daarna merken dat je eigenlijk toch sterker bent dan een hoop die er nog wel aan zijn blijven hangen.

    Je kunt het winnaarsmentaliteit noemen, of een mentaal zwak punt.

    Doet me denken aan Mathieu op de Koppenberg...
    12-03-2022 16:58
    Zo wit en mager Jonas toont....
    Geef m een wat warm eten.
    12-03-2022 17:09
    "Het lijkt bij Evenepoel wel een trend te worden dat hij op een gegeven moment wegzakt en zich na een tijdje weer opricht. Wat is dat toch?"

    Dat is nou WorldTour...

    Maar ik verbaas mij ook lichtelijk hoor. Iemand die zó dominant is in kleinere wedstrijden (Ganna, Dumoulin, Dennis en Küng wagen zich slechts zelden aan lange solo's) zou meer inhoud moeten hebben om hier aan te haken. Het lijkt alsof Evenepoel in de aanloop naar de finale te veel energie verspilt, waardoor de tank gewoon leeg is als het spel begint. Iets waar lichte mannekes in de Tour ook last van hebben de laatste jaren (zie Quintana). Dat Evenepoel niet zo compleet is weten we al een tijdje, maar dat het in de uitslag zo zwaar doorweegt is toch wel licht verrassend.
12-03-2022 16:31
Dan hebben ze bij Eurosport de beschikking over kenners en insiders als ten Dam, de Kort, Slagter, Elijzen etc. maar maken ze er één of twee keer gebruik van en komen ze weer met de eeuwige Traksel aan. Onbegrijpelijk.
    12-03-2022 16:37
    Dit commentaar was toch echt van Ten Dam, hoor.
    12-03-2022 16:38
    Bobby is niet zo duur. En jij kijkt toch wel.
    12-03-2022 16:42
    @Tuubke: zucht...
    12-03-2022 16:45
    Ten Dam was deze keer speciaal geregeld door Kroon, die moest naar een bruiloft.
    12-03-2022 16:50
    Ja, ik vernam het gisteren. Wel weer typisch Kroon, om een koninginnenetappe te laten schieten voor de (vierde of vijfde? Even vergeten) bruiloft van zijn verre vriend.
    12-03-2022 16:58
    Ik weet zeker dat hij spijt heeft, hij had maar wat graag het gezicht van Jeroen gezien toen Remco moest lossen.
    12-03-2022 17:54
    @wheely: een extra reden om morgen vanaf het begin van de uitzending in te schakelen. Even horen hoe Kroon aankijkt tegen ‘deze toch onverwachte ontwikkeling’ :)
    12-03-2022 18:13
    Ten Dam was geweldig! Die moeten ze daar vaker neerzetten.
    13-03-2022 06:41
    HSV eens! Prima commentaar van Ten Dam met die rauwe stem, goed te pruimen!
12-03-2022 16:33
Pogacar oppermachtig, Landa geeft alles en hij knalt er gewoon van weg alsof het niks is. Evenepoel die een serieuze tik op de neus krijgt en op dit moment gewoon niet goed genoeg is, leuk dat je kleine rondjes wint maar zodra er serieuze tegenstand is dan komt hij er niet. Vingegaard die bevestigd als tweede kopman van TJV voor de rondes.
12-03-2022 16:36
Nu al zin in het Sloveense duel in de aankomende Tour!
    12-03-2022 16:39
    Dat duel is al beslecht hoor.
    12-03-2022 16:43
    Het zal wachten worden op de Canadese sluipschutter....
    12-03-2022 17:44
    Ik vrees dat het zonder pech niet zo spannend gaat worden
12-03-2022 16:37
Het enge van Pogi vind ik nog wel dat hij in 3 seizoenen ook bijna geen pech heeft gekend. 1x lek in een waaierrit en nog enkele keren lek op onbeduidende plekken. Nooit echt hard gevallen zoals bijna alle renners wel eens doen. Ik vraag me ook af of dit nog met pech/geluk te maken heeft of dat hij overal met zoveel zekerheid en gemak zit dat hij nergens een limiet op moet zoeken. Kan misschien nog wel beter sturen dan de bewierookte crossers en mountainbikers (Sagan, MvdP, Allaphillipe, WvA).
    12-03-2022 17:51
    Hij valt niet en rijdt maar niet lek. Héél verdacht.....
12-03-2022 16:37
"Ik had vijf minuten slechte benen" bis?
Erger dan Evenepoels kraken vind ik Pogacars absurde dominantie.
De dood voor de spanning in het wielrennen.
Schrijf 'm al maar op voor San Remo, tenzij Roglic weerwerk kan bieden...
    12-03-2022 17:23
    Alle wedstrijden die hij rijdt gaat hij minstens podium rijden. Zo ook MSR en RVV
    12-03-2022 17:30
    Ben benieuwd Dimitro, maar ik geloof het nu nog niet!
    12-03-2022 18:18
    Welnee, schrijf eerder Van Aert maar op.
    12-03-2022 22:06
    Kan zomaar zijn derde monument worden. En dan had hij in LBL 2020 zonder de fratsen van Alaphilippe ipv derde ook al eerste kunnen eindigen...
    Zou wel eens graag een sprint à deux zien op het vlakke tussen de twee Slovenen, en dan is San Remo het ideale decor...
12-03-2022 16:37
Zeer knap van thymen arensman! Nederlands talent.
    12-03-2022 17:19
    Mee eens, leuk om die jongen te volgen. Maakt een mooie stap weer dit jaar. Hopelijk kan hij zo gestaag doorgroeien.

    Waar 90% van de reacties hier gaat maar zijn 2 generatie genoten. Verdiend hij hier zeker een compliment.
12-03-2022 16:38
Ik vrees voor een nekblessure bij Vingegaard. Steeds achterom kijken als hij al eens op kop komt ... dat wordt een verrekking.
    12-03-2022 16:46
    Ergerlijk, maar hij doet tenminste wel wat kopwerk in tegenstelling tot die vreselijke Quintana. Onbegrijpelijk dat die kerel hier zoveel sympathisanten heeft.
    12-03-2022 18:17
    Franco.
    Ik heb een rothekel aan Quintana. Zoals hij de Giro won in de stilgelegde etappe en hoe hij aan de auto ging in de Tour toen Froome ging rennen, zegt alles over hem als sportman.
    12-03-2022 18:39
    Ik denk dat hij keek waar zijn concurrent Evenepoel bleef. Moest op een gegeven moment zover achterom kijken dat hij achterstevoren op zijn fiets zat.
    12-03-2022 19:14
    Hij kan misschien zelf eens aanvallen. Vingegaard heeft een groot Kruiswijck-gehalte. En over de verwijzing naar Evenepoel? Ik denk dat Vingegaard graag wil ruilen met zijn palmares.
    12-03-2022 19:24
    Vingegaard is een renner die in niets lijkt op Kruijswijk met wiens koersen trouwens ook niks mis is. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is maar waarom worden deze nieuwe accounts altijd zo giftig als er kritiek komt op Evenepoel. Dat opzichtig om je heen slaan is nogal irritant.
    12-03-2022 20:57
    Volgen, volgen en nog eens volgen, dat heeft hij toch gemeen met Kruiswijck. Lijkt een sympathieke kerel, maar warm word ik er niet van.
    12-03-2022 21:22
    Ieder zijn meug, maar respectvol is het niet van een zgn nieuw account om dan te klagen over een renner maar niet eens de moeite nemen om zijn naam goed te schrijven. En voor wat betreft Evenepoel vs Vingegaard is de conclusie dat de laatste een betere ronderenner is. Kan nog veranderen maar gezien de resultaten in een grote ronde en hoog aangeschreven rondes van een week staat de Deen duidelijk voor.
    12-03-2022 23:09
    Pardon Kruijswijk. Met tweede plaatsen bouw je natuurlijk geen erelijst op, maar dat kan natuurlijk nog veranderen.
12-03-2022 16:41
Voor iedereen die niet kan genieten van Pogacars prestaties: beeld je in dat er een Nederlands vlaggetje naast zijn naam staat. Juich!
    12-03-2022 16:45
    Dan nog zou ik me vraagtekens hebben bij deze prestaties.
    12-03-2022 16:49
    Heeft wel dezelfde kleuren als de Nederlandse vlag. Mss kunnen we hem claimen?
    12-03-2022 16:49
    Dat maakt het ook saai. Je kijkt naar een race voor de spanning. Niet om 1 iemand zoveel beter te zien zijn dan de rest. Geen enkele sport is gebaad bij zo'n dominante deelnemer.
    12-03-2022 16:52
    Ik heb niks met vlaggetjes.
    Vond de dominantie van Van Vleuten bijvoorbeeld ook te veel van het goede.
    12-03-2022 16:55
    Is dat niet al een tijdje gaande met Annemiek van Vleuten en Anna van der Breggen. Ik heb vorig weekend (als Noord Hollander) behoorlijk lopen juichen bij de overwinning van Lotte Kopecky.
    12-03-2022 17:55
    @theBigShow: Poetin ook…
    12-03-2022 18:16
    Kan Putin een beetje fietsen dan?
    12-03-2022 18:19
    Putin judo en paardrijden
12-03-2022 16:45
Formidabel gereden weer..
Hoe gaan andere ploegen deze kerel ooit verslaan?
    12-03-2022 16:50
    Niet. Nooit.
12-03-2022 16:45
Ik vrees dat Evenepoel zijn grote ronde ambities wel in de prullenbak kan gooien. Ik denk niet dat hij dat in zich heeft.
    12-03-2022 16:59
    Tenzij omscholing naar specifieke training voor het hooggebergte en verlies van dikke bovenbenen, maar dat gaat dan weer ten koste van de tijdrit. Anderzijds, als je Dumoulin bezig zag op 22, zou je ook geen stuiver voor een potentiële girowinst geven. Maar idd, het ziet er niet goed uit wat de grote rondes betreft op deze manier. Lange, steile klimmen liggen niet binnen de mogelijkheden voorlopig.
    12-03-2022 17:54
    RE ziet er wel uit als een dikkertje. Weet niet wat zijn maten zijn, maar het komt op mij niet over als of hij helemaal afgetraind is. Maar dat kan gezichtsbedrog zijn.
    12-03-2022 18:21
    Helemaal eens, is namelijk geen echte klimmer.
    12-03-2022 18:42
    Zag m van de week bij de start van de tijdrit. Die jongen is echt wel afgetraind, maar heeft gewoon dikke bovenbenen voor een klimmer.
12-03-2022 16:49
@Baukema

Ik volg Pogi al vanaf het begin en ook hij valt weleens, zijn eerste seizoen bijvoorbeeld keihard nog in de ploegentijdrit Vuelta waar alleen Conte als laatste man overeind bleef..
    12-03-2022 16:58
    En hoeveel last had hij er van? Botbreukje? Sleutelbeen? Zoals alle andere renners wel eens ervaren? Nope, hij richt zich op en wordt uiteindelijk 'gewoon' top 3 in die Vuelta. Dat bedoel ik met stuur (en misschien wel val) kunsten. Valt wel eens maar zeker nooit zo erg dat hij moet opgeven. Ook Corona deert hem blijkbaar niks.
    12-03-2022 17:47
    Afgelopen Strade ook nog, slagveld maar hij veegt het stof af en gaat verder om te winnen …
12-03-2022 16:49
Evenepoel moest enkel maar Pogacar in de gaten houden. Hij zou hier wel makkelijk top5 en zelfs podium pakken. Zoals ik na etappe 1 al voorspelde zakt hij er gewoon weer eens doorheen op zijn slechte dag. Zou nu eindelijk wat realisme in het hoofd van mensen komen? Realisme dat het een goede renner is maar niks voor het rondewerk? Hij kan veel winnen maar op dit moment is hij niet klaar voor dit werk.
    12-03-2022 17:22
    Tuurlijk. 't Is gewoon een kwestie van één slechte dag. Domme pech. Niets meer. Tuurlijk.
    12-03-2022 18:16
    Tot nu toe heeft hij iedere ronde (groot of klein) wel een slechte dag. Kan mooi mee tot het moment dat het erop aankomt. Smijt met zijn krachten en/of herstelt niet goed genoeg waardoor je vooraf al kunt voorspellen dat een dag als vandaag gaat komen. Niks met pech te maken gewoon logica. Enkel jammer dat hij zelf denkt dat hij het wel kan en zijn fanboys hem dingen toedichten die niet realistisch zijn.
12-03-2022 16:50
Duidelijk voor dit jaar.
De suggestie van Sporza dat Evenepoel op het zelfde niveau beweegt is hiermede voldoende weerlegd. "Kraken" is te veel eer.
    12-03-2022 17:20
    Zelfs in een kleine rittenkoers pakt Pogiboy in 1 bergetappe maar liefst 4 minuten op de Nieuwe Merckx.
12-03-2022 16:52
Zo vele keren zijn we in het verleden met de neus op de feiten gedrukt bij zoëen dominantie... En toch is er bijna niemand die zich vragen stelt als het weer gebeurt.
Sterker nog, vragen stellen wordt weggezet als nijd, jaloezie en negativiteit. De tijd zal het uitwijzen...
Dat heeft het bij Merckx ook gedaan... tot 3 keer toe, en die wordt nog steeds de hemel ingeprezen als een halfgod. Brood en spelen zeker.
    12-03-2022 17:15
    Roglic was vorige jaren vergelijkbaar, daar worden geen vraagtekens bij gezet. Terecht overigens ik geniet van beide coureurs, het zal de Slovenen een zorg zijn.
    12-03-2022 18:07
    @Anton: Dat is niet correct. Roglic rijdt zelden weg bergop, tenzij in de laatste km. Pogacar klopt het ene klimrecord na het andere terwijl niet echt vederlicht is.
12-03-2022 16:57
Nog nooit uit een leiderstrui gereden hoorde ik op Eurosport, scary.
12-03-2022 17:05
@ Tomoulin

Ik reageerde dan ook op het deel waar je vertelde dat het enge aan hem is dat hij bijna niet valt of pech heeft, wat duidelijk wel nog exact vorige week gebeurde, en ook in elke seizoen tot nu toe dus..
12-03-2022 17:23
Zoals verwacht was er maar 1 man in wedstrijd voor de overwinning. Nu al een fenomeen!

Nog volgens mijn verwachtingen: twee keer de Carpegna zorgde voor grote verschillen en de echte klimmers kwamen automatisch tevoorschijn. Dat Arensman zich hier wist te handhaven vind ik buitengewoon knap, dat Evenepoel's benen volliepen vind ik geen verrassing.

Ik had vooraf gesteld dat Evenepoel voor een 5e plaats zou kunnen strijden maar dat zat er vandaag niet in - die supersteile eerste honderden meters hebben zijn benen denk ik snel afgesneden en ook de rest van de klim bleef erg steil, met weinig kans op herstel. De tweede keer omhoog verloor hij niet veel meer op dat groepje met Hindley en Pinot, in de afdaling hield hij gelijke tred met de achtervolgers en het laatste stukje richting finish haalt hij nog wat tijd op. Hij is dus wel blijven vechten en dat vind ik een positief signaal. Kan hij een grote ronde winnen? Nu nog niet. Ooit misschien wel. Om die kans te verhogen moeten ze vooral de GR kiezen in functie van het parcours: zoveel mogelijk tijdritkilometers en zo weinig mogelijk steile beklimmingen. Vaak kom je dan uit bij de Tour als beste optie. Maar daar moet je dan weer hopen op die ene keer dat Pogacar (+/- Roglic) eens niet in optimale vorm verkeert...
    12-03-2022 17:50
    Komt nog een probleem bij, hij dwingt nu niet bepaald af dat Patrick een ploeg om hem heen bouwt met knechten. Dan moet je eerst echt bewijzen dat je in het rondewerk kan winnen en dan bedoel ik op World Tour niveau. Het pijnlijke hier is niet zo zeer dat hij Pogi niet kan bijhouden maar ook Vingegaard, Landa en Mas niet. Om echt uitgespeeld te worden namens QSA als ronde man moet je op zijn minst die jongens achter je laten. Patrick heeft nooit veel opgehad met het AK werk en als deze trend met Remco doorzet zal hij de ploeg stevig op koers houden voor het dagsucces ipv klassementen.
    12-03-2022 18:11
    Dat is inderdaad ook een punt dat op termijn kan gaan meespelen. Ik denk wel niet dat die rekening nu al gemaakt gaat(/moet) worden, maar ten vroegste pas na de Tour de Suisse. In het Baskenland komt hij o.a. Roglic en een heleboel 'muurtjes' tegen, in Zwitserland (nog niet bekend) zit er hopelijk een echte Alpenrit bij met lange, gestage cols. Als na die twee wedstrijden blijkt dat hij op langere, steile stukken steevast moet lossen, dan kan het strijdplan voor de Vuelta-ploeg eventueel al omgegooid worden richting sprints + ritoverwinningen. Daarnaast kan het misschien wel bevrijdend werken om aan de start te verschijnen zonder dat een goed eindklassement een doel is. Die periode waarin jonge renners kunnen rijden volgens 'niets moet alles mag' heeft Evenepoel natuurlijk nooit gekend (i.t.t. een Arensman bvb.).
    12-03-2022 20:00
    #howcanimakethisaboutme
    12-03-2022 20:06
    Als je ook een inhoudelijke reactie hebt lees IK die graag, Dion.
    12-03-2022 21:34
    Zodat jij jezelf weer een schouderklopje kan geven hoe geweldig je alles voorspeld hebt? Nee, dank je.
    12-03-2022 22:09
    Mijn bijdrages hier zijn voor het grootste deel inhoudelijk en ik ben vrij zeker dat ik nooit eerder een "zoals ik voorspeld had" reactie schreef (wat trouwens ook hier niet de bedoeling was; excuses als je dat zo aanvoelde en erdoor zodanig getriggerd werd dat je het niet kon helpen om op de man te spelen). Ik wil je zeker niet met te veel druk opzadelen, maar kijk stiekem toch uit naar die eerste interessante commentaar van jou.

Reacties zijn gesloten.