Stuyven haalt uit naar UCI om “onnozele regels”
Jasper Stuyven - Foto: Cor Vos
dinsdag 19 maart 2019 om 10:01

Stuyven haalt uit naar UCI om “onnozele regels”

Een fiks aantal nieuwe regels die de Internationale Wielerunie UCI onlangs heeft ingevoerd zijn bij Jasper Stuyven duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten. Dit blijkt uit zijn column in Het Nieuwsblad, waarin hij zijn ongezouten mening geeft over de reglementen: “Dat de UCI zich in eerste instantie maar bezighoudt met veiligheid en goed georganiseerde wedstrijden.”

“Na de koers mag je niet in tegenovergestelde richting over de streep fietsen om naar de ploegbus te gaan”, begint Stuyven zijn relaas. “De mecanicien mag tijdens de wedstrijd niet uit de auto hangen om aan de fiets te sleutelen en de helm mag niet even af als je je koerspetje wil afzetten.”

Het zijn slechts enkele voorbeelden van regels waar de Belg van Trek-Segafredo zich ten zeerste over verwondert. Ook van de regel dat verzorgers 500 meter voor en 500 meter na een tussensprint of een bergprijssprint geen bidon aan de renners mochten geven snapt hij weinig: “In een grote ronde is het vaak de enige veilige plaats, want dan staan er dranghekken”, weet Stuyven. “Gelukkig is het nadien teruggebracht naar vijftig meter.”

“Alsof een renner bezig is toeschouwers opzettelijk te verwonden”
Op het weggooien van bidons in de vrije natuur staan sinds kort ook geldelijke reprimandes. “Als er wel mensen staan mag er niet gevaarlijk worden gegooid. Precies of een ­renner tijdens de koers bezig is met een toeschouwer langs de kant opzettelijk te verwonden. Dat we de drinkbussen niet in de vrije natuur weggooien en wel richting de grijp­grage ­armen van de mensen, is toch goed genoeg? Bovendien, wat is gevaarlijk? Zo’n subjectief begrip”, vindt Stuyven. “Ik ben blij dat de rennersvakbond CPA al een tijdje bezig is om enkele van die onnozele regels teniet te doen.”

Stuyven roept het hoogste wielerorgaan zich eerst en vooral bezig te houden met veiligheid en goed georganiseerde wedstrijden. “In de zaterdagrit van de Tirreno heeft de helft van het peloton twee lokale ronden minder moeten rijden, omdat ze anders in de weg zouden rijden van de koplopers. Plots was er van de strenge naleving van de regels weinig te merken, terwijl een hogere vorm van koersvervalsing eigenlijk niet bestaat.”

“Regels niet alleen op ploegen en renners toepassen”
Er zijn overigens ook maatregelen waar Stuyven wel over te spreken is: “De nieuwe regel dat elke ploeg voor de start in koerskledij en op een vast tijdstip het startblad moet tekenen, is prima”, is de Belg van mening. “Nadat ze er in de UAE Tour duchtig op hebben gecontroleerd, verliep het in de Tirreno perfect.”

Toch brengt de 26-jarige Stuyven ook hier enige nuance aan. “Hoe vaak heb ik al niet aan het startpodium een kwartier moeten koukleumen omdat de organisatie zich niet aan zijn eigen uurschema hield. Die van de Ronde van Vlaanderen zijn er kampioen in. Is dat een ramp? Neen, maar als de UCI dan toch zo graag alles volgens de regels wil, dat ze die dan ook even strikt toepassen op zichzelf en de organisatoren in plaats van enkel op de ploegen en de renners”, besluit Stuyven.

26 Reacties
19-03-2019 10:05
Dat mag best gezegd worden. Jasper +1
19-03-2019 10:22
Renners vergeten vaak dat de vertegenwoordigers bij UCI er niet zitten voor het wel en wee van de renners. Zij zitten er meestal voor eigen gewin en prestige. Zoals helaas zo vaak bij veel bonden.
19-03-2019 10:29
Van die bidons weggooien heeft nog wel wat meer reden dan stuyven hier geeft. Afval weggooien op straat kan echt niet als je als prof leeft van publiciteit en in beeld zijn. Doordat je je geld verdient met in beeld zijn, heeft dat consequenties. Spijtig dat hij hier geen oog voor heeft. Misschien past een continentaal team waar je nooit in beeld rijdt meer bij hem?
    19-03-2019 10:54
    Eens! Sterker nog, zeer regelmatig worden bidons weggegooid die vervolgens weer het peloton in stuiteren, je kunt door minder een valpartij veroorzaken.
    19-03-2019 13:03
    Die bidons die jij noemt staan bij mij op de kast, met honderden ;)
19-03-2019 10:29
Ook bij de UCi een hoop politiek correct randgemeuzel. +1
19-03-2019 10:47
De UCI moet zich meer bezig houden met veiligheid, maar vervolgens wil Jasper wel zijn helm afzetten en vind hij het prima om in tegengestelde richting te fietsen als er nog renners moeten finishen. Ook vind hij het geen probleem dat er verzorgers staan bij een tussensprint, terwijl de organisatie juist probeert de mensen daar weg te krijgen. Wat hij eigenlijk wil is dat er plekken komen waar verzorgers kunnen staan, maar die afgezet zijn voor andere mensen, dat lijkt me te regelen voor de grote organisaties. In de kleinere koersen is dat niet nodig, omdat daar sowieso minder mensen staan.

Het klinkt al bij al niet alsof hij er erg goed over nagedacht heeft.
    19-03-2019 13:35
    Ik dacht precies hetzelfde. Bijna alle regels die hij noemt (behalve die over dat petje - dat moet op een veilig moment wel kunnen vind ik), snijden mijns inziens juist wél hout.

    Ik vind het altijd uiterst vreemd dat er renners in tegenovergestelde richting over de finish rijden terwijl er nog andere renners finishen. De regel dat dit niet mag, vind ik heel goed. Is die nieuw?
19-03-2019 10:48
Goh ja, moeilijk.

Wat zouden de reacties zijn als er een terugkerende renner inrijdt op een groepje die nog spurt voor hun plaats. Wat als een renner die zijn petje aan het afdoen is net op dat moment in een put rijdt en komt te overlijden door een val op zijn hoofd. Wat als in volle voorbereiding voor een tussenspurt een bidon in het peloton terechtkomt. Wat zou er geroepen worden als een halfvolle bidon tegen het hoofd van een kind terecht komt.

In veel gevallen zou er kritiek zijn dat er altijd eerst iets moet gebeuren voor er maatregelen komen. In tijden waar voor alles een verantwoordelijke wordt aangewezen is het niet verwonderlijk dat alles overgereglementeerd wordt.
    19-03-2019 17:49
    Dan is het de schuld van UCI natuurlijk, want zo rolt Jasper.
19-03-2019 10:53
Vind zeker dat hij in een aantal gevallen een punt heeft. Wel denk ik dat de UCI een onvermurwbaar en uiterst bureaucratisch moloch blijft dat zich niet de les laat lezen, zelfs al zou het hele peloton hierover vallen. Om die reden denk ik ook dat Stuyven wel mag oppassen met dit soort opmerkingen als hij zichzelf en zijn team niet wil benadelen.
19-03-2019 10:58
Nu vraag ik me toch af hoe je dan wel een petje dat je onder je helm hebt zitten op of af moet zetten.
Nou ja, als recreatief fietser is het antwoord duidelijk: even stoppen.
    19-03-2019 11:01
    Is eens stoppen zo'n drama? En zorgen dat je petje af is voor de finale begint vergelijkbaar met plaspauze.
19-03-2019 11:00
Tegen de koers in fietsen, uit een auto hangen, even zonder helm rijden... inderdaad onnozel dat dit allemaal niet mag.
    19-03-2019 13:05
    Ach jullie weten heel goed dat renners oppassen voor elkaar. Wanneer rijdt men terug? Juist ja, na een aankomst bergop, muurtje, hellend,... Dat is elkaar aan een gezapig tempo passeren.
19-03-2019 11:01
Stoer hoor van Jasper. Maar niet geheel terecht, lijkt mij. Je zou het gezeik tegen die vermaledijde UCI (en de wielersport als geheel) eens moeten horen wanneer er toevallig (en statistisch volkomen verwaarloosbaar) eenmaal een dode mecanicien of toeschouwer te betreuren zou zijn, en de draconische maatregelen die dan 'politiek correct' genomen moeten worden om wat van de maatschappelijke onrust weg te nemen.
Dat dergelijke grote onrust anno 2019 e.v. hoofdzakelijk zou komen van actiegroepjes en individuele relgrage lieden die nooit van hun leven een koers hebben bekeken, maakt daarbij niet uit. Dit detail terzijde.
19-03-2019 11:40
Heel goed, dat het wereldje van plattelandsburgemeesters eens op zijn nummer wordt gezet.
    19-03-2019 17:31
    Inderdaad, op hun nummer gezet door Jasper Stuyven......Jasper wie?
    Ze zullen wel geschrokken zijn!
19-03-2019 12:50
Jasper is best wel dom, in deze in ieder geval. De meeste regels die hij noemt zijn gericht op de veiligheid, en juist dat verwijt hij de UCI.
19-03-2019 12:51
Mogen de renners nog fietsend plassen? Dat is toch ook gevaarlijk? Al fietsende even de helm af doen om je petje af te doen moet op een rustig stuk kunnen vind ik, als je alle andere gevaren ziet. Probleem is alleen waar je de grens trekt.
    19-03-2019 12:55
    Op moment heeft de renner zijn handen niet aan het stuur, dat maakt het zowel voor hem als zijn omgeving gevaarlijker. Dit im combinatie met dat hik op dat moment geen helm draagt maakt het een prima regel wat mij betreft.
    19-03-2019 13:20
    Dus doen wat Rojas zegt?
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/rojas-kaatst-de-bal-terug-naar-van-garderen-je-mag-je-helm-niet-afzetten/
19-03-2019 15:46
Zit volgens mij geen enkele rare regel bij... Leuk dat het allemaal ingeburgerde rariteiten zijn. Maar "omdat we het altijd al zo doen" is niet hetzelfde als veilig of logisch.
Off topic: wordt het niet eens tijd dat die helmenfabrikanten iets verzinnen in plaats van dat je een stukje katoen met een klep en een elastiekje onder je helm moet frutten? We fietsen toch ook al een poosje niet meer in een wollen koerstrui?
19-03-2019 17:12
Lekker tegenstrijdig.... Beweren dat de UCI zich moet bezighouden met o.a. veiligheid en vervolgens regels die veiligheid ten goede komen afzeiken.
In mijn ogen zijn de nieuwe regels helemaal niet zo gek. Vooral ook het niet tegen de koers in fietsen is een goede zet. Eigenlijk nog een wonder dat dit nooit ernstig mis is gegaan, tegen nog koersende renners met volgauto’s en al in rijden van een berg met toeschouwers.... te gek voor woorden.
19-03-2019 17:26
Stuyven heeft 100% gelijk. De UCI is totaal doorgeslagen met de regeltjes, betutteling, duurzaamheid onzin, gender neutraalheid en weet ik wat allemaal.
En dat terwijl in de Tirreno de toeschouwers rustig over 't parcours wandelen en in 't peloton de bloedzakken rond gedeeld worden.
Ach de UCI baasjes zal het allemaal weinig verrotten, zolang de vergoeding maar uit minimaal 6 cijfers bestaat.
    20-03-2019 20:54
    Wel afstappen he, als je een infuus aanbrengt.

Reacties zijn gesloten.