Steven Kruijswijk geeft op in Dauphiné na valpartij
foto: Cor Vos
zaterdag 15 augustus 2020 om 13:23

Steven Kruijswijk geeft op in Dauphiné na valpartij

Steven Kruijswijk heeft het Critérium du Dauphiné vroegtijdig moeten verlaten. In de vierde etappe naar Megève kwam de klassementsrenner ten val, waarna hij met een ontwrichte schouder moest opgeven. Ook Emanuel Buchmann en Gregor Mühlberger staakten de strijd.

Kruijswijk kwam na 29 kilometer ten val, in de afzink van de Col de Plan Bois. De Nederlander, de nummer zeventien in het klassement, liep daarbij een ontwrichte schouder op en kon niet verder. BORA-renners Emanuel Buchmann (derde in het klassement) en Gregor Mühlberger (62e) waren eveneens bij de valpartij betrokken en moesten de Dauphiné ook verlaten.

Voor Kruijswijk was het Critérium du Dauphiné pas zijn tweede koers in dit seizoen, na de Tour de l’Ain. In de sterk bezette Franse .1-koers reed de 33-jarige renner naar de vierde plaats, terwijl de eindzege voor ploeggenoot Primož Roglič was. Normaal gesproken is Kruijswijk met Roglič en Tom Dumoulin een van de speerpunten in de Tour de France bij Jumbo-Visma.

110 Reacties
15-08-2020 13:27
Oei tegenvaller
    15-08-2020 13:29
    Dit is nog niet zo negatief voor Tjv.

    Roglic kopman, Dumoulin schaduwkopman. Geeft een hoop rust bij met name Dumoulin.

    Medefavoriet Buchmann weg.
    Bovendien kan Kruijswijk vol voor de Giro of de Vuelta gaan.
    15-08-2020 13:42
    En je weet dat er een vervanger komt die 100% knecht zal zijn, Roglic zal het prima vinden.
    15-08-2020 13:47
    @tvm
    Erg, maar deze gedachten schoten ook meteen door mijn hoofd.

    Maar misschien is deze blessure niet zo erg?
15-08-2020 13:27
Hoop op niet te erg. En zoals al eerder geopperd, mss toch naar de Giro.
    15-08-2020 13:29
    Uit de kom. Die kan morgen gewoon weer op de roller fietsen.
15-08-2020 13:27
Wat vervelend!

Mocht hij de Tour niet halen...
1 van deze 3 mee?
Tolhoek
Bouwman
Hofstede

Teunissen als 1e reserve lijkt niet te kunnen.
Alles op de Giro als het rot is.
    15-08-2020 13:34
    Hofstede no way. Ze moeten klimmers hebben. Dus Bouwman of Tolhoek. Of misschien toch de plus.
    15-08-2020 13:37
    De plus zou natuurlijk niet mogen ivm Ineos. En terecht!
    Wat zeker is, is dat als Kruiswijk niet mee gaat naar de Tour er iemand voor terugkomt die 200% knecht zal zijn voor Roglic.
    15-08-2020 14:00
    Harper lijkt me ook niet gek, reed goed in Piemonte.
    15-08-2020 14:02
    Waarom zou de Plus niet mogen, of ben je de mening toe gedaan dat hij niet loyaal zou zijn?
    15-08-2020 14:08
    Iemand die geen tijd heeft om enkele jaren te wachten,en liever kiest voor het grootte geld en kiest om in het rijtje achter Bernal te gaan rijden ,die rijd bij mijn geen Tour Vuelta of giro meer ,
    15-08-2020 14:09
    Harper?
    15-08-2020 14:15
    Harper ja.
    15-08-2020 16:10
    @john

    In het rijtje achter Bernal, of in het rijtje achter Roglic, Dumoulin en Kruiswijk...

    Lijkt me geen onlogische beslissing. TJV moet weten dat het niet iedereen kan houden als ze zo blijven ontbolsteren. Als Roglic de Tour wint zal hij ook meer geld worden. Zelfde voor Kuss. Dat kan je niet blijven betalen, tenzij serieuze budgetverhoging. Maar dan moet je al een Ineos budget hebben...
15-08-2020 13:29
Damn!!
15-08-2020 13:29
Als dat een tossy 2 is voor kruijswijk dan vrees ik voor zijn tour.
Kom er maar in dan bouwman of tolhoek.
15-08-2020 13:29
Niet te doen dit. Niks wijzer geworden over Ineos en nu ook Kruijswijk eruit.

moet toch niet zo zijn dat INEOS de winnaar van dit rondje wordt.

(Ook bitter voor Buchmann trouwens).
    15-08-2020 13:30
    Waar heb je het over?
15-08-2020 13:30
Schouder uit de kom. Als het. Aar geen sleutelbeentje is.
15-08-2020 13:31
Probleem voor Jumbo is wel dat het niveauverschil tussen hun toprenners en de rest van het team ontzettend groot is. Aan Tolhoek of Bouwman als vervanger in de Tour heb je ook helemaal niks.
    15-08-2020 13:33
    Die Bouwman kan er echt wel wat van.
    15-08-2020 13:34
    Maar je bent wel gelijk van t 3 kopmannen probleem af in de tour....
    Krijg je 100% knecht erbij, die natuurlijk kwalitatief wel minder is dan Kruijswijk.
    Maar laten we nog even hopen dat t meevalt, maar als ik dislocated shoulder lees (wrs tossy 1-2-3), dan vrees ik voor de tour voor Stevie.
    15-08-2020 13:37
    Misschien wel een groot voordeel voor Jumbo en Roglic.
    15-08-2020 13:38
    Ik vind Tolhoek toch echt beter dan Bouwman.
    15-08-2020 13:49
    Eens, tweede garnituur TJV is echte tweede garnituur.
    15-08-2020 13:53
    Wat een probleem inderdaad! Allemaal wereldtoppers, waar de tweede lijn niet bij in de buurt komt.
15-08-2020 13:31
Op naar de giro, ook daar zal jumbo toch wel wat publiciteit willen halen, zou je denken.
15-08-2020 13:32
Verdomme, ook Buchmann er uit. Die leek net lekker te gaan.
    15-08-2020 13:36
    Ja zuur, leek één van de weinige die nog mee ging kunnen in het Jumbo geweld.
    15-08-2020 13:38
    Is daar iets van bekend? Toch 1 van de renners waar je nog iets leuks van ken verwachten
15-08-2020 13:33
Ja, de Tour is nog ver weg. Tegenslag zit in een klein hoekje en zoals wel vaker blijven de gele wespen daar niet van verstoken. Even wat minder hosanna nu voor TJV.
Misschien valt het mee, maar lekker voor het vertrouwen zal het ook niet zijn voor Kruijswijk.
15-08-2020 13:34
En zo moet je als ploeg altijd omgaan met dynamische omstandigheden. Nieuw plan maken op de tekentafel mocht Steven niet mee kunnen.
15-08-2020 13:41
Zonde allemaal. Bernal, Kruiswijk, Buchmann. Gaat lekker zo vlak voor de Tour.
Maar ja, kan zelfs in de tour ook gebeuren. Wat dat betreft hebben ze nog twee weken.
15-08-2020 13:41
De Plus meenemen naar de Tour. Kan hij gelijk aan Ineos tonen dat ze volgend seizoen een super aanwinst hebben.
    15-08-2020 13:44
    De Plus heeft nog 0 koersen gereden dit jaar. Op Strava ook 0 activiteit. Die zal niet klaar zijn voor de Tour. Dat Ineos een topaanwinst heeft aan hem weten ze al, ze betalen niet voor niks de hoofdprijs.
    15-08-2020 13:44
    Uitgesloten, belangenverstrengeling.
    15-08-2020 13:49
    Ok, ik wist niet dat hij nog amper wat gedaan had. Wat belangenverstrengeling betreft: dan kun je hem natuurlijk nergens meer laten starten. Ik ga er vanuit dat de Plus professioneel genoeg is zich 100% voor TJV in te zetten.
    15-08-2020 14:07
    Nee. Hij kan overal starten behalve de tour. Je moet zo n naar de directe concurrent verhuizende renner daar weghouden.
    15-08-2020 14:12
    @romans
    De Plus rijdt echt wel de ballen uit z'n broek voor Roglic. Als hij de vorm heeft tenminste, en dat lijkt me onmogelijk.
15-08-2020 13:41
Positieve is wel dat hij als hij de tour moet missen hij vol voor de giro kan gaan, en de giro kan hij met dit deelnemersveld winnen.
    15-08-2020 13:43
    Zo is dat! En geen sprinter mee dus allemaal knechten voor Steven in de GIRO!
    15-08-2020 13:47
    Hij is net gevallen en jij ziet hem al de Giro winnen. Voor dat winnen moet je wel op je fiets blijven zitten.....
    15-08-2020 13:53
    @skylimit
    Dat geldt voor iedereen. Kruijswijk valt niet bovenmatig vaak.
    15-08-2020 14:12
    Ho Ho daar rijd toch het Belgisch wereld wonder Eddy den tweede dus daar kan een Kruijswijk nooit van winnen ,
15-08-2020 13:42
Kan Kuss niet gewoon mee.
    15-08-2020 13:43
    gaat mee....
    15-08-2020 13:48
    Bennett dus. Dacht dat Kuss nog niet ging.
    15-08-2020 13:50
    Kuss ook. Bennett vervangt De Plus
    15-08-2020 13:52
    Bennett gaat ook gewoon. In de Tour mag er een man meer starten dan hier.
15-08-2020 13:46
Niks aan de hand
Die kan echt wel mee naar de Tour
15-08-2020 13:46
Als het enkel een luxatie is zonder intra-articulair letsel zal het geen onoverkomelijk probleem zijn. Vaak wel labrum letsel hierbij, dan is het geen tour. Afwachten, men zal de renners ook bij kleinere leasies nu snel uit de wedstrijd halen met het oog op 2 weken extra herstel.
    15-08-2020 13:55
    Leuk dat je kennis hebt van vaktaal, ik vind je nu al toffer!

    Kan je voor de rest van ons, de nederlandse vertaling er bij zetten?
    15-08-2020 14:08
    @nasibal
    Tja, het is mijn werk vandaar. Kortweg gezegd kan de schouder aan de voorzijde uit het gewrichtskapsel schieten door de valpartij. Dan worden de kapsel opgerekt. Dat hoeft geen probleem te zijn. Tapen, oefeningen etc.

    Maar tijdens bovenstaand manoeuvre kunnen ook gedeeltes van het bot waar de schouder gedeeltelijk inzicht beschadigd raken, of zelfs ( af) breken. Dan heb je een intra-articulaire leasie. Die moet geopereerd worden en dus geen Tour. Daarnaast kunnen ook spierstructuren of bijvoorbeeld het achterste deel van het kapsel beschadigd zijn. Dan ligt het aan de aard van het letsel of de Tour haalbaar is. Snap je het een beetje?
15-08-2020 13:46
Kan Buchman (of een andere renner) aansprakelijk gesteld worden?
15-08-2020 13:47
Soms is het beter om niet van start te gaan ipv te veel risico te nemen 14 dagen voor de tour. Maar dat weet je pas achteraf. Alles is onzeker in deze wereld, dat staat vast.
15-08-2020 13:49
Tossy 2 ?? Ze hebben het hier niet over het AC gewricht maar over het glenohumerale gewricht.
15-08-2020 13:49
Dat is en flinke tegenvaller, hopen dat het nog meevalt en hij toch de tour kan gaan rijden. 'Voordeel' is wel dat hij met blessure tekort zal komen voor een klassement. In de eerste week rustig aan doen en bewust laten lopen, dan kan Roglic in de laatste week een heel sterke knecht aan Kruijswijk hebben.
Knechten in de tour en daarna relatief fris naar de Vuelta als kopman.
15-08-2020 13:52
Jammer, hopelijk valt de schade mee en kan hij nog naar de Tour met een degelijk niveau.
15-08-2020 13:53
Ik heb hierboven tot nu geen een meelevende reactie gelezen richting de renner.

En dan noemt men zich hier supporter.


Ik had trouwens een val van Gesink verwacht.
Beterschap Steven, en met een beetje rust en tape ben jij er gewoon fris bij en zijn die ploegmakkers uitgewoond van de geldingsdrang van van Eerd om trainingskoersen te winnen.
    15-08-2020 13:54
    Eh... wat is je punt? Jullie doen lullig naar Kruijswijk dus ik doe lullig naar Gesink?
    15-08-2020 13:57
    Ik ben geen Jumbo fan, en een realist als het on Gesink gaat. Die heeft geen potencieel om voor winst te gaan, maar valt helaas nogal eens. Daarom verbaasd het mij dat hij nog rijd
    15-08-2020 13:58
    @tendam +1
    15-08-2020 14:02
    Maxima had hier bij Willem Alexander wel iets van gevonden....
    15-08-2020 14:06
    [i]edit wf: niet op de man svp[/i]
    15-08-2020 14:08
    Dat zal helpen, we denken vooruit en aan oplossingen. Heeft verder niets te maken met wel of geen supporter.
    15-08-2020 14:09
    @snellepelle
    Dat je geen Jumbo-fan bent is duidelijk: Jumbo bad, Sunweb good.
15-08-2020 14:01
Wat erg. Hopelijk valt t mee, maar t klinkt voor mij als ‘einde klassements-ambities’ voor de Tour.

T wordt een korte vergadering maandag...

Reacties zijn gesloten.