Spekenbrink over Giro: “We staan nog steeds achter de keuzes die gemaakt zijn”
Hindley, Hart en Kelderman tijdens de Giro - foto: Cor Vos
zaterdag 2 januari 2021 om 10:28

Spekenbrink over Giro: “We staan nog steeds achter de keuzes die gemaakt zijn”

Voor Team Sunweb was 2020 een jaar met meerdere gezichten. Nadat de ploeg in de Tour de France het nodige ritsucces kon vieren, speelde het in de Giro d’Italia in de slotweek mee om de eindzege. Over de omstreden beslissing om kopman Wilco Kelderman in de bergetappe naar Laghi di Cancano niet te steunen, werd achteraf nog lang nagepraat. Teammanager Iwan Spekenbrink vertelt aan De Telegraaf dat hij nog steeds achter de keuzes van zijn ploeg staat.

“Het was allemaal van tevoren besproken. Iedereen was eraan gecommitteerd om zo te handelen als dat onfortuinlijke scenario zich zou voordoen,” blikt hij terug. De ploeg baseerde de keuze op de teruglopende vorm van Kelderman. “Gezien de vormcurve die Wilco en de concurrenten doormaakten, moesten we Jai met Hart meesturen. Wanneer je besluit om Jai bij Wilco te houden, had je niemand meer kort in het klassement gehouden als Wilco in die en in de volgende ritten terrein zou blijven verliezen. Wilco kon niet volgen en het was daardoor onzeker of hij dat in de afsluitende bergrit wel zou kunnen. Dat is jammer voor Wilco en voor ons, want als hij dat wel had gekund, was het heel anders gelopen.”

Twee maanden later is Spekenbrink van mening dat de ploeg juist gehandeld heeft. “We staan we nog steeds achter de keuzes die gemaakt zijn. Als Wilco zou breken, hadden we met Jai nog een troef en als hij niet zou breken, zou dat de beste uitgangspositie zijn.”

Kelderman veroverde in de rit naar Laghi di Cancano nog wel het roze, maar zou de leiderstrui twee dagen later verliezen aan ploeggenoot Jai Hindley. Op de laatste dag greep Ineos-renner Tao Geoghegan Hart in de slottijdrit de macht, waardoor Sunweb genoegen moest nemen met een tweede en derde plaats op het eindpodium.

51 Reacties
02-01-2021 10:40
Helemaal mee eens.
    02-01-2021 19:34
    Nee, was een prima tactiek. Tao had de 1e week tijd verloren door bij Thomas te blijven. Dit was eenvoudig de beste renner die overbleef. Wilco had max 45” mogen verliezen om in de race voor winst te blijven. Het werden er te veel nadat hij was gelost. En Hinley is geen powerhouse als Dennis. Dus in het dal had hij minder verloren dan nu, maar nooit kunnen consolideren ten opzichte van het Ineos duo.
02-01-2021 10:40
Wat een non-nieuws. Als Spekenbrink het achteraf al wel een slechte beslissing zou vinden, zou hij dit natuurlijk niet in de Telegraaf gaan lopen roeptoeteren. Gevalletje open deur dus.
02-01-2021 10:40
Slechte manager als je niet je fouten durft toe te geven
    02-01-2021 12:32
    Helemaal mee eens. Dat je destijds de tactische blunder van het jaar gemaakt hebt in het heetst van de strijd kan ik me nog voorstellen.
    Dat je nu achteraf aangeeft er nog steeds achter te staan geeft aan dat je te arrogant bent om toe te geven dat je een blunder hebt gemaakt, of dat het eerdere succes je dermate naar het hoofd gestegen is dat je denkt dat je alles goed hebt.
    In het eerste geval ben je triest, in het tweede geval inmiddels ongeschikt voor je vak.
02-01-2021 10:53
Met de kennis van nu is er geen andere conclusie mogelijk dan dat de leiding van Sunweb volslagen gefaald heeft. Met onvoorwaardelijke steun, een pietsje meer vertrouwen, had Kelderman deze Giro gewonnen. Dat niet toegeven is wederom een flater.
    02-01-2021 12:30
    Typisch dat 'achter gesloten deuren' gebeuren, wat ook zorgt voor het gevoel dat het gras elders groener is. Ik zou voor geen goud in deze schijnheilige structuur willen rijden. Zolang het goed gaat is het allemaal hosanna en heeft iedereen zijn of haar steentje bijgedragen, maar wanneer het wat minder gaat word dat onder de mat geveegd en houd iedereen elkaar de hand boven het hoofd. Totdat je je uitspreekt en er buiten stapt, want dan mag je de shit met je meenemen en was jij zogenaamd sinds het begin de kink in de kabel...
02-01-2021 11:03
Sunweb past de Giro-tactiek nu ook toe in een advertentiecampagne, https://www.telegraaf.nl/financieel/1944268600/sunweb-boek-je-vakantie-bij-onze-concurrent.
02-01-2021 11:32
Ik nog altijd niet... "Als hij had kunnen volgen, had het er anders uitgezien", Jah lijkt me toch heel logisch.
02-01-2021 11:38
Ik niet. :)
02-01-2021 11:38
Als hij niet naar Bora was gegaan dan hadden ze alles gedaan om hem te laten winnen ,maar dat zal die spekkebek niet zeggen
02-01-2021 11:41
Het was kortom van te voren al doorgesproken dat als Wilco wat tijd zou prijsgeven op de Stelvio hij verder als een baksteen wordt beschouwd.
02-01-2021 12:20
"Op de laatste dag sloeg Ineos-renner Tao Geoghegan Hart in de slottijdrit een dubbelslag,"

Nee, verloor zelfs tijd op een mentaal gebroken Kelderman, om de blunder van Sunweb nog maar eens te onderstrepen.

Als je het verlies van Kelderman in die twee etappes waar je hem liet spartelen had gehalveerd door hem uit de wind te laten houden in de afdaling en de valleien, win je die Giro.

Blunderen is één ding, maar niet kunnen leren van je fouten is nog iets heel anders.
    02-01-2021 19:21
    Hahaahaha, 3 sec.

    De teleurstelling druipt er vanaf. Droefie
02-01-2021 12:28
Spekenbrink ten voeten uit, alles gaat altijd goed bij de ploeg zelfs als het fout gaat. Je hoeft echt niet diep door het stof te gaan maar zo af en toe fouten erkennen wordt niemand minder van.
    02-01-2021 13:14
    [i]edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten[/i]
    02-01-2021 14:23
    Precies: 0,0 twijfel of zelfreflectie. Iwan weet precies hoe alles zit. Wat een onuitstaanbaar vervelende man moet dit zijn.
    02-01-2021 18:02
    @klootje
    Waar slaat dat nu weer op om de biblebelt erbij te halen ? Laat je voorkeuren lekker achterwege. Het gaat hier over wielrennen.
    02-01-2021 19:12
    Spekenbrink heeft er in ieder geval niet voor gekozen om na de "negatieve" Corona test van Matthews de Giro als een dief in de nacht te verlaten......
    02-01-2021 19:24
    TJV toch ook niet, of is Kruijswijk in een boekenkist Italië uitgesmokkeld.
    02-01-2021 20:02
    Sowieso een vreemd terugkerend 'verwijt'. Blijkbaar is het nogal zoeken geweest naar materiaal en staat er verder niets in de koelkast.
    03-01-2021 09:30
    Geen idee hoe de Jumbo renners afgevoerd zijn, wat ik wel weet is, dat veel jammerende volgers hier moord en brand schreeuwde toen "SUNWEB" besloot in de Giro te blijven....
    03-01-2021 12:27
    Nou sorry hoor, ik wilde niemand beledigen.
02-01-2021 12:41
Heeft die journalist van De Telegraaf ook nog een kritische vraag gesteld of heeft hij Spekenbrink laten leeglopen?
02-01-2021 13:27
Tja, als ‘ALS hij zou breken, dan’ je uitgangspunt is...

En nu achteraf nog niet willen toegeven dat het een blunder is geweest, is inderdaad incompetentie.
    02-01-2021 13:34
    Je vergeet het tweede deel van de zin mee te nemen: 'en als hij niet zou breken..'.
    Als mijn tante wieltjes had, dan was het een karretje.
02-01-2021 14:03
Het was een riskante keuze, maar achteraf wel de goede. Als Hindley bij Kelderman was gebleven, waren ze 2e en 4e geworden want dan was Almeida voor Hindley geëindigd denk ik.
    02-01-2021 14:23
    De keuze lijkt me gebaseerd op de grootste kans op eindwinst voor de ploeg, niet op de grootste kans om met beide renners zo hoog mogelijk te eindigen. Wanneer Kelderman met die tweede plek dichter bij eindwinst was gekomen, dan Hindley nu, dan was het achteraf dus niet de goede keuze. De positie van de tweede renner van de ploeg minder relevant.
02-01-2021 14:18
Het was op dat moment een prima beslissing om het tactisch op deze manier te spelen. Achteraf blijft het echter natuurlijk wringen dat je nooit weet of Kelderman ten opzichte van Hart anderhalve minuut beter had kunnen doen, als hij niet veertig kilometer solo had moeten rijden op die dag. Andersom had dat echter beide (de prima beslissing en het wringen achteraf) evengoed het geval geweest. Zo ingewikkeld was de situatie nu eenmaal.

Wel zwaar irritant dat zo'n ploegbaas niet in staat is uitdrukking te geven aan die dubbele gevoelens die onherroepelijk spelen in zo'n geval. Nu kiest hij ervoor zich enkel te verdedigen (ook met wat twijfelachtige argumenten), wat niet zo sterk over komt wat mij betreft. Jammer, maar wellicht de aard van het beestje, en sowieso een teken van de tijd.
02-01-2021 14:28
Ik neig er nog steeds naar dat ze de verkeerde beslissing hebben genomen.

De kans dat ze met Wilco gesteund door Hindley de Giro hadden gewonnen was groter dan de kans dat Hindley in z'n eentje Dennis en Hart zou losrijden. Maar bon, ik ben geen alwetende ploegleider.

Tuurlijk, als dat verkeerd had uitgepakt was de kans op het verspelen van 2 podiumplaatsen ook groter geweest. Maar we hoeven een ploegleider toch niet uit te leggen dat de nummer 1 plek meer waard is dan die andere twee podiumplekken bij elkaar..
02-01-2021 14:44
Helemaal mee eens, gedane zaken nemen geen keer.

Off topic: super dat het babynieuws van Dylan Groenenwegen wordt geplaatst en wat ongelofelijk jammer dat het zo moet zijn dat hieronder geen reacties kunnen worden geplaatst. @Redactie heeft dat te maken met alle ongenuanceerde reacties die berichten over Dylan met zich meebrengen?
02-01-2021 14:46
Ff gejat van Wielerrevue:
15) Thymen Arensman
De ploegleiding van Sunweb laat in de Giro de jonge Arensman niet wachten op kopman Jai Hindley als die het tempo bergop van Stefan Küng niet kan volgen (hij is in de Giro van 2021 de Rohan Dennis van dienst..) In de beslissende tijdrit pakt Thymen de 17 seconden die hij nodig heeft op David Gaudu.
02-01-2021 14:46
Beschamende reacties van toetsenbordploegleiders/managers hier.
Het is makkelijk om een verloren wedstrijd achteraf per toestenbord alsnog te winnen ... maar er zijn nog een paar andere renners/ploegen die dezelfde wedstrijd op die manier ook zouden winnen ! In werkelijkheid is er maar 1 winaar. Dat bewijst dat leidinggeven vanaf afstand, per toestenbord, zelfs achteraf, toch niet better is dan leidinggeven ter plaatse vanuit de ploegleiderswagen.
Wat dit specifieke geval betreft, aan het begin van de Giro heeft Wilco Kelderman zelf gezegd dat Jai Hindley medekopman was. Nu deed zich de situatie voor dat de voornaamste concurrent met een helper te snel reed voor Wilco maar dat Jai de concurrentie wel kon volgen. Vijf scenarios voor het vervolg:
1- Jai wacht niet op Wilco, in zijn eentje weet Wilco het tijdverlies voldoende te beperken en hij wint de Giro.
2- Jai wacht niet op Wilco, die teveel tijd verliest, maar Jai wint de Giro.
3- Jai wacht niet op Wilco, die teveel tijd verliest, en ook Jai verliest de Giro.
4- Jai wacht op Wilco, samen beperken ze het tijdverlies en Wilco wint de Giro.
5- Jai wacht op Wilco, maar zelfs samen verliezen ze teveel tijd en de Sunweb ploeg verliest de Giro.
3 scenarios waarin Jai niet op Wilco wacht, 2 daarvan, 67%, leiden tot winst voor Sunweb.
2 scenarios waarin Jai wacht, 1 daarvan, 50%, leidt tot winst voor Sunweb.
Conclusie: niet wachten was de juiste beslissing voor Sunweb.
    02-01-2021 14:56
    Eens met je eerste stuk. De berekeningen in je tweede stuk doen echter totaal geen recht aan de werkelijkheid en voegen daardoor weinig toe aan het onderbouwen van de conclusie.
    02-01-2021 15:01
    Ik vond de reacties hier werkelijk niet beschamend, men geeft zijn of haar mening over een interview waarin Spekenbrink voor de zoveelste keer niet ook maar een spoortje van twijfel toont over de keuzes die zijn ploegleiding maakt. Alles gaat goed ook als het niet goed gaat is het motto van Iwan, een kritische benadering mag dan best zowel van ons als toetsenbordridders als de krant die dit overigens naliet in dit interview.
    Verder vergeet je een belangrijk punt in je scenario's, wat als in de Stelvio etappe Hindley mee was gereden met Hart en Dennis maar na het afhaken van Dennis had geprobeerd om Hart er af te rijden? Hij wist dat hij een matige tijdrijder is en had kunnen proberen om naast de rit ook tijdwinst te pakken.
    02-01-2021 15:13
    @S.Morgenstern Klopt, de berekening van de waarschijnlijkheid van de scenarios is onzinning. Ben blij dat iemand daar zo snel op wijst. Hopelijk helpt het sommigen om te begrijpen dat redeneringen zoals "ze hadden x moeten doen, dan was y het resultaat geweest" ook onzinng zijn.
    02-01-2021 15:26
    @ Murcia Waarom zou Ivan Spekenbrink zijn mening ook wijzigen ? De meeste mensen blijven bij hun mening zolang er geen nieuwe informatie is die hun mening zou kunnen veranderen. In feite vind ik dit artikel dan ook niets anders dan paginaverspilling.
    Wat betreft het scenario dat Jai op de slotklim Tao Geogheghan Hart eraf rijdt, dat is scenario 2 in de lijst. Zoals S. Morgenstern al aangeeft, is het natuurlijk niet correct om elk scenario als even waarschijnlijk te beschouwen.
    02-01-2021 18:10
    Het is inderdaad vreemd dat Spekenbrink zeker van zijn zaak is, terwijl hij hij ook niet weet wat er zou zijn gebeurt als Hindley wel bij Kelderman was gebleven. Het zou hem sieren om dit toe te geven.
02-01-2021 15:03
Als we zoeken naar beslissingen van de Sunweb ploegleiding die achteraf gezien niet goed hebben uitgepakt, vind ik dat we moeten kijken naar een beslissing lang voordat Wilco Kelderman op de Stelvio de voornaamste concurrent moest laten gaan. Tao Geogheghan Hart had in Rohan Dennis nog een helper die zich tot dan toe gespaard had. De helpers van de Sunweb kopmannen waren al eerder in de etappe (en de voorgaande etappes) opgerookt. Op zich is het begrijpelijk dat Sunweb de wedstrijd slopend wilde maken om Joao Almeida te kraken. Maar als de best klimmende Sunweb helper de opdracht had gehad zich te sparen om laat in de etappe de kopmannen (vooral Wilco) te kunnen bijstaan, dan had de Giro anders kunnen aflopen. Het scenario waarin de Ineos ploeg op de Stelvio Wilco eraf rijdt was immers binnen de Sunweb ploeg voorzien ! Waarom was dan alleen de medekopman, en geen helper, nog bij Wilco ?
    02-01-2021 15:11
    Kelderman was op de Stelvio de vierde beste renner van het peloton. Daar had geen andere Sunweb renner bij in de buurt kunnen zitten.
    02-01-2021 15:42
    @ S.Morgenstern Dat weten we natuurlijk niet. Op die dag was Rohan Dennis bij de beste drie klimmers, maar wie had een dag eerder gezegd dat hij beter klimt dan Sunweb helpers Sam Oomen, Martijn Tusveld, Chris Hamilton ? Rohan Dennis heeft wel vaker goed geklommen, maar hij is ook vaak genoeg bergop de mindere geweest van enkele van die Sunweb renners. OK, misschien was Rohan Dennis wel net zo goed geweest als hij zich niet voorafgaand had gespaard, misschien waren de Sunweb helpers ook als ze zich hadden gespaard wel gelost. Het punt is dat we dat allemaal niet weten. Prima wat mij betreft, wielrennen zou minder interessant zijn als alles bekend en voorspelbaar was.
    02-01-2021 16:42
    Dennis was een verrassing bij de beste drie, maar niet wereldschokkend. Dat was het wel geweest in het geval van de Sunweb renners die je noemt. Dat die ook zonder eerder kopwerk niets voor Kelderman hadden kunnen doen, kunnen we echt wel zeggen. Niet alles wat niet is gebeurd is onbekend.
    02-01-2021 16:57
    Daar was Oomen dan de aangewezen man voor, maar die was door omstandigheden niet in orde.
    Los van alles, een geoefend koers oog kon zien dat Wilco daags voor de rit naar de Stelvio al minder aan het worden was!
    Achteraf is het mooi wonen met een koe in de wei die je in zijn hol kan kijken..
    02-01-2021 17:07
    Oomen zonder voorgaande blessure periode, valpartij in het openingsweekend en een stap vooruit in zijn ontwikkeling is inderdaad nogal hypothetisch.
02-01-2021 16:27
Denken in de uitersten van het spectrum ‘aanhaken’ of ‘breken’ is (zoals gebleken) veel te simpel. Jammer dat er geen real time analyse van geschat wattage is gebruikt om in te schatten hoe goed Kelderman op de top van de Stelvio was. En besluit je op die basis om Kelderman te laten vallen (wat kan) dan laat je Hindley weten dat hij voor eindwinst strijdt en extra tijd moet pakken op Hart, dit is ook niet gedaan. Sunweb heeft in de cruciale fase niets anders gedaan dan de kat uit de boom kijken en niet durven kiezen. Het uiteindelijke verlies is geen schande, maar er is niet ‘alles uitgehaald’ of gemaximaliseerd. Nadenken wat beter kon en beter moest zullen ze achter de schermen vast wel doen.
    02-01-2021 16:45
    Mee eens, in de rit naar de Stelvio werd de kool en de geit gespaard. Men nam juist geen echte beslissing voor eindwinst maar liet het een beetje in het midden hangen qua keuzes. Eerder in de rit naar Piancavallo werd mede kopman Hindley puur als knecht gebruikt en was het alle ballen op Wilco die het niet kon afmaken. Dus de beslissingen waren nogal adhoc om het zacht te zeggen.
    02-01-2021 16:51
    Die eerste zin is inderdaad waar de schoen wringt. Je zou tenslotte uitstekend kunnen beargumenteren dat Kelderman op de Stelvio niet aan het 'breken' was.
02-01-2021 18:08
Door al die ‘backstage’ reportages die elke ploeg nu graag deelt met ons is er wel 1 ding duidelijk geworden.., in al die ploegleidersauto’s komen de meesten niet verder dan het doorgeven van tijdverschillen en drinkflessen en het schreeuwen van de meest gehoorde aanmoediging “good job”(echt állemaal)
Zelden iets gehoord wat achteraf zinnig bleek... behalve : “ eten en drinken” want dat moeten we allemaal...
02-01-2021 21:37
Al die mensen die zeggen dat de gehanteerde tactiek fout was, zouden die ook gevonden hebben dat Wilco had moeten wachten op Jai als de situatie in het klassement andersom was geweest?

Mijn mening: met de kennis van dat moment heeft Sunweb de juiste beslissing genomen.
03-01-2021 13:15
Men heeft gewoon gekozen voor de status quo, bij gebrek aan beter. Complimenten voor de eigen tactiek zijn een stap te ver.

Reacties zijn gesloten.