Søren Wærenskjold sloeg aanbod UAE af: “Je wilt de moreel juiste keuze maken”
foto: Cor Vos
dinsdag 11 juli 2023 om 10:34

Søren Wærenskjold sloeg aanbod UAE af: “Je wilt de moreel juiste keuze maken”

Søren Wærenskjold verlengde onlangs zijn contract met Uno-X tot eind 2026. De 23-jarige Noor, die vorig jaar wereldkampioen tijdrijden bij de beloften werd, kreeg ook een aanbod van UAE Emirates, maar besloot dat af te slaan. Dat vertelt hij in gesprek met het Noorse TV 2.

“Je wordt verleid”, begint Wærenskjold over de aanbieding van UAE Emirates. Toch heeft hij een overwogen besluit genomen om niet voor het team uit het Midden-Oosten te gaan rijden. “Ik weet dat Noren niet zo’n fan zijn van de Emiraten en zo. Natuurlijk heeft dat een rol gespeeld bij mijn besluit. Je wilt liever de moreel en ethisch juiste keuze maken, en het salaris niet boven alles stellen.”

Bovendien kwam Uno-X ook met een goed bod, vertelt Wærenskjold. “Het was dus gemakkelijk om te accepteren. Het is ook leuk om onderdeel te zijn van een opkomend team. Toen ze in 2017 begonnen, was het een kleine ploeg. Dit jaar rijden we voor het eerst de Tour de France. Het is mooi om onderdeel van die ontwikkeling te zijn. Volgend jaar wordt de selectie waarschijnlijk weer verder versterkt.”

Wærenskjold, die sinds 2021 voor Uno-X rijdt, is momenteel bezig aan zijn eerste Tour de France. Eerder dit jaar won hij een etappe in de Saudi Tour en de tijdrit van de Baloise Belgium Tour. In die laatste ronde eindigde hij ook als tweede in het eindklassement, achter Mathieu van der Poel.

43 Reacties
11-07-2023 10:41
Juist, dit is wat we willen. Ethisch verantwoorde sporters. Top beslissing. Al helemaal als je het vergelijkt met de 'sterren' uit de voetbal wereld.
    11-07-2023 12:05
    Klinkt dapper, nu afwachten tot zijn bankier hem van zijn principes weg haalt... als hij zijn talent blijft ontwikkelen zal hij onvermijdelijk weer eens een dergelijke beslissing moeten nemen en die zal nooit gemakkelijker worden...
11-07-2023 11:03
Top dit. De sport veranderen begint bij dit soort gasten.
11-07-2023 11:16
Het artikel geeft niets prijs op welke morele en ethische gronden hij het besluit heeft genomen alleen dat hij het heeft gedaan en dat Noren het niet zo op de emiraten hebben. Jammer dat de interviewer hier niet door vraagt naar de achtergrond, dit is een nietszeggend artikel. Iedereen kan zeggen dat hij op morele en ethische gronden een bepaald besluit heeft genomen, daarmee zeg je dus helemaal niets. Waar mee ik niet wil zeggen dat hij niet een overwogen beslissing heeft genomen maar het blijkt gewoon niet uit het artikel.
    11-07-2023 11:26
    Mischien heeft hij wel doorgevraagd, alleen heeft WF dat niet overgenomen in het artikel.
    Mischien heeft hij doorgevraagd, alleen geen antwoord gekregen.
    Ik weet het niet, want ik heb niet het hele interview gezien, of gelezen.
    11-07-2023 13:06
    Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Hoe kijkt men in Noorwegen naar Kristoff, Bystrøm en Stake Laengen dan?
11-07-2023 10:48
Prijzenswaardige beslissing. Zal hij ook getwijfeld hebben over deelname aan de Saudi tour?
    11-07-2023 11:49
    Haha precies dit. Ik dacht hetzelfde. Beetje hypocriet om daar dan wel te rijden en het prijzengeld op te strijken.
11-07-2023 10:48
Heel goed, sportswashing moet verdrongen worden. Ik noemde het ook al onder het artikel over de koers in het Midden-Oosten. Het blijft onbegrijpelijk hoe weinig sporters hier mee lijken te zitten.
    11-07-2023 12:46
    Als sportswashing het probleem is, heb ik persoonlijk ook vraagtekens bij Uno-x, Ineos, DSM of Betcity. Dat is uiteraard een ander niveau tov. mensenrechtenschendingen in de Emiraten maar als UAE op deze manier "zwart" wordt geschilderd, dan zijn er vele anderen m.i. donkergrijs
    11-07-2023 16:00
    Eens, maar dit is natuurlijk volledig afhankelijk van persoonlijke principes. Begrijp ook niet dat Wielerflits ook gewoon adverteert met wedkantoren, heb daar moeite mee.
11-07-2023 13:57
Ik raad allen hier het laatste boek van Guillaume Martin aan. Er is geen ruimte om niet hypocriet te zijn in ons mondiale kapitalistische systeem, maar gewogen keuzes maken en 'je best doen' (hoe lullig dat ook klinkt), kunnen wel degelijk het verschil maken en zijn bovendien een stuk productiever dan de ander de hypocrisie-jij-bak toeschuiven. Wellicht een idee voor elke wielerflitser (en ook voor mezelf hoor) bij elke keer dat die gedachte op komt na te gaan hoe je zelf je leven wat klimaat-, mensenrecht-, etc- bewuster kunt invullen. Daarmee zet je zelf een stap vooruit en komt het besef hoe lastig het is om écht altijd de juiste keuze te maken.
    11-07-2023 14:21
    Er is weinig mis met kapitalisme, en je kan je afvragen (niet jij persé) wat voor sommigen de echte afweging is. Zorg voor het klimaat of haat richting kapitalisme
    11-07-2023 14:26
    Ik ben ook niet per se tegen kapitalisme, maar op de huidige manier is er vaak weinig ruimte een keuze te maken met enkel een positieve impact of is die keuze erg afhankelijk van je portemonnee etc. Goed, die discussie hoort hier eigenlijk amper thuis.
    11-07-2023 14:39
    Ja goe voor t klimaat is slecht voor je portemonnee. daarom kan men ook beter meer inzetten om mensen in arme continenten minder arm te maken, rijker te maken. Als je inkomen stijgt stijgt ook je aandacht voor klimaat en milieu. Dan kunnen die houtkacheltjes weg, 1 plus 1 =3
11-07-2023 12:28
Fijn dat individuele morele kwesties steevast als hypocriet worden bestempeld. Gewoon lekker nergens voor kiezen en de kop in het zand steken. Als je geen keuzes maakt kun je ook geen hypocriete keuzes maken, wel zo makkelijk natuurlijk.
    11-07-2023 12:53
    Heel verschrikkelijk en verwerpelijk wat hier te lezen valt. Blij dat ik me met wielrennen bezig houd zonder immer en altijd te zeiken. Hollander, Hollanders wat zitten jullie in een neerwaartse spiraal
11-07-2023 15:48
Voor het één kiezen ipv voor het ander is slechts heel zelden hypocriet. Twee dingen zijn namelijk slechts heel zelden exact gelijk.

Als hij mensenrechten belangrijker vind dan schone energie, dan heeft hij de juiste keuze gemaakt. Daar valt niks op af te dingen.
11-07-2023 10:56
Mooie move
11-07-2023 12:54
Goede beslissing! Daar kunnen een hoop voetballers een voorbeeld aan nemen!
11-07-2023 14:22
De filosofische, maatschappijkritische en geschiedkundige introspectieve denkoefeningen zijn altijd boeiend om te maken maar waar trek je de lijn?

Aan de filosofen: Zijn de mensonterende praktijken in een Oosters land in ontwikkeling in de 21ste -eeuwse wereld kwalijker dan mensonterende praktijken in een Westers land in ontwikkeling in de vorige eeuwen?

Ik denk dat we hoe dan ook nog veel concurrentie gaan krijgen van die mensen uit het Midden-Oosten. En niet alleen van de kapitaalverschaffers maar ook de mensen die ze aantrekken. Ik ben ook geen fan van alles wat daar in de woestijn gebeurt met die nouveaux riches. Maar vervallen in loutere afkeer lijkt me ook niet handig voor onszelf. Hou er rekening mee. Zorg dat je een antwoord klaar hebt.

Een lading oliedollars terughalen naar Europa hoeft niet per sé slecht te zijn als je het opbrengstensurplus hier spendeert aan initiatieven voor een betere toekomst.
11-07-2023 15:09
Het had interessant geweest om te horen welke ethische motivatie hij heeft voor zijn keuze. Persoonlijk denk ik dat het al goed is dat iedereen nadenkt over de consequenties van de eigen keuzes, niet alleen consequenties voor jezelf maar ook voor anderen en die anderen zijn soms zeer ver weg. Maar ook de overweging maken wat past binnen de eigen leefsituatie van dit moment. Bewustzijn is de eerste stap.
11-07-2023 13:08
Noren, veel hypocrieter krijg je ze niet.

Profileren door 'groen' over te komen, maar ondertussen drijft de economie op gas en olie. Kortom, debet aan de klimaatontwikkelingen.

Niet bij de EU willen, want veel geld in moeten leveren, maar ondertussen wel meeprofiteren van de NAVO.

Kortom, een schoolvoorbeeld van 'links lullen, rechts vullen'.

O ja,
mensen die roepen dat klimaat niet zoveel met mensenrechten te maken heeft, moeten zich eens verdiepen in de de enorme stroom aan klimaatmigranten.

Slim bekeken, uiteraard. Maar ga dan niet de ideale schoonzoon uithangen aub met vingerwijzen op ethische punten.
    11-07-2023 14:22
    Wat is er mis met gas?
    11-07-2023 14:23
    Heb jij een overzicht van aantal klimaatmigranten? Ik zie ze niet in ter apel en zuidbroek
11-07-2023 13:15
Moet wel glimlachen om de 'morele en ethische bezwaren' van deze man m.b.t. de UAE en het Midden Oosten.Maar wél eeen contract tekenen bij een onbemande keten die voor u klaar staat om uw auto vol te gieten met fossiele brandstoffen UNO-X. Uit,naast natuurlijk het thuisland, ook uit datzelfde MO of zelfs Rusland.
11-07-2023 11:29
Mooi verhaal voor de buhne. Het aanbod van UNO-X zal ook wel niet verkeerd zijn geweest, toch ?:)
    11-07-2023 11:47
    De zin "Bovendien kwam Uno-X ook met een goed bod, vertelt Wærenskjold." suggereert dat wel.
    11-07-2023 12:01
    De 2e zin ontkracht de boodschap van de 1e zin toch weer volledig.

    Als UNO-X met een slecht bod kwam dan had ik de morele keuze nog wel eens willen zien.

    Verder is het helemaal prima om na te denken over de keuzes des levens en het morele kader waarin deze vallen.
11-07-2023 10:38
Hij rijdt wel voor een ploeg van een tankstation, olie dus en fossiele brandstoffen. Beetje hypocriet
    11-07-2023 10:42
    Waar staat het in het artikel dat het gaat om fosiele brandstoffen?
    11-07-2023 10:42
    Hij zal ook weleens het vliegtuig pakken, vlees eten en af en toe een dikke scheet laten. Is dat ook hypocriet? Kan hij beter dood volgens jou?
    11-07-2023 10:43
    Zolang niet wordt uitgelegd wat hij met moreel en ethisch bedoelt, is het wat voorbarig om hem hypocriet te noemen. Qua mensenrechten is het in Noorwegen wellicht wat beter geregeld dan in UAE en omstreken. Al doet dat er niet echt toe als Uno-X de olie daar vandaan haalt, maar misschien heeft Scandinavië eigen olievelden.
    11-07-2023 10:44
    Dat is toch wel wat anders dan landen waar ze het niet zo nauw nemen met de mensenrechten...
    11-07-2023 10:50
    @xistnc Noorwegen produceert ca. 525.000.000 vaten per jaar bijna net zo veel als Qatar
    11-07-2023 11:14
    Ojee, iemand maakt een morele keuze! Laten we snel iets zoeken om hem op aan te vallen zodat ik mezelf niet moreel inferieur hoef te voelen!
    11-07-2023 11:18
    Dank voor de aanvulling, Seppie. Da's fors idd, dus de indirecte veroordeling van Uno-X vanwege de UAE-mensenrechten kan van tafel.

    Anyway, laten we ajb niet voor een ander invullen wat diegene met moreel en ethisch bedoelt. En wat doet de Ineos uit 'go ineos' ook al weer, petrochemie toch?

    Zijstapje: iemand nog voor Lando Norris / [url=https://www.mclaren.com/racing/partners/neom/]McLaren[/url] gejuicht dit weekend?
    11-07-2023 11:48
    Ah ja, Noren, notoire mensenrechtenschenders.
    11-07-2023 12:06
    Och, als je fan bent van een ploeg gesponsord door een "global chemical company" neem je hetzelf ook niet al te nauw.
    11-07-2023 12:11
    @xistnc: Kijk Lykkeland eens (ook bekend als State of happiness). Topserie over ontstaan van olie-industrie in Noorwegen, voordien economisch niet zo'n topper
    11-07-2023 12:26
    Ik vind het niet moreel om ploegen op hun land van herkomst uit te sluiten, ik ben het ermee eens dat er wat aan de mensenrechten gedaan moet worden. Echter is het in andere landen ook geen Koek en ei, bovendien weet ik. ( Ik kom zelf uit die regio en ben er vaak) dat er een heleboel mensen zijn die sommige dingen ook niet vinden kunnen,die in het westen normaal zijn. Hij mag zijn keuze zelf maken, maar als het om olie gaat is hij wel hypocriet en als het om een andere reden is sluit hij bij voorbaat landen en ploegen uit en dat vind ik niet chique
    11-07-2023 12:28
    @Emergo ik heb er ook geen probleem mee om voor UAE te rijden als ik het talent van Wærenskjold had, ik zou geen enkele ploeg om hun afkomst uitsluiten
    11-07-2023 13:25
    @xiscnt.11.18. nee natuurlijk niet .Moreel en ethisch onverantwoordelijke sport :-)

Reacties zijn gesloten.