Solozege Claeys in Famenne Ardenne Classic, Roosen derde
foto: Cor Vos (archief)
zondag 6 oktober 2019 om 16:35

Solozege Claeys in Famenne Ardenne Classic, Roosen derde

Dimitri Claeys heeft een zwaarbevochten overwinning geboekt in de Famenne Ardenne Classic. De Belg van Cofidis was solo de beste na een hectische finale. Baptiste Planckaert (Wallonie-Bruxelles) werd tweede, Timo Roosen (Jumbo-Visma) derde. Toekomstig ploegleider Maxime Monfort nam afscheid als profwielrenner.

Van der Poel toont zich meteen
Mathieu van der Poel besloot op het laatste moment om toch nog mee te doen aan de Famenne Ardenne Classic. En als MVDP mee doet, dan wil hij zich laten zien. De kopman van Corendon-Circus besloot dus om in zijn eentje de oversteek te maken naar de vlucht van de dag. Hij dichtte het gat van 45 seconden en sloot aan bij Stan Dewulf (Lotto Soudal), Rein Taaramäe (Total Direct Energie), Jonas Koch (CCC) en Szymon Rekita (Leopard).

De kopgroep met Van der Poel kreeg een maximale voorsprong van twee minuten, omdat het peloton het gevaar zag in de regerend wereldkampioen veldrijden. De achtervolging was voornamelijk in handen van Jumbo-Visma. Zij kregen in het heuvelachtige gedeelte wat bijval van Wanty-Gobert, waardoor de voorsprong zakte tot een halve minuut.

Roosen in de tegenaanval
Ondertussen bleken de beklimmingen van de Waha en de Côte de Roy te zwaar voor Rekita, die als enige moest lossen van voren. Vanuit het peloton waagde Timo Roosen vervolgens een poging om de oversteek te maken, maar Van der Poel kreeg daar lucht van en die demarreerde als een raket weg bij zijn medevluchters.

De Nederlander reed korte tijd solo en kreeg vervolgens zeven renners bij zich: Roosen, Taaramäe, Dewulf, Koch, Tom Van Asbroeck, Aimé De Gendt en Baptiste Planckaert vonden de aansluiting. Bij het ingaan van de laatste lokale ronde (van 24 kilometer) rond Marche-en-Famenne volgde bijna een algemene hergroepering. Alleen Planckaert, De Gendt en Van Asbroeck sputterden nog even tegen.

De beslissende aanval
Op de laatste klim van de Côte de Roy regende het aanvallen. Rémy Mertz, Baptiste Planckaert, Anthony Turgis en Dimitri Claeys sloegen op de top van de Côte de Roy een gat op het peloton. De achtervolging kwam niet op gang en Lotto Soudal (dat Mertz voorin had) pareerde de tegenaanvallen van onder meer Jumbo-Visma-renners.

Op een demarrage van Timo Roosen op zes kilometer van de meet kwam geen reactie, maar de Nederlander kon het gat niet dichten. Van voren bleven Claeys, Turgis en Planckaert over in de slotkilometers. Toen Claeys in de laatste kilometer de andere kant van de weg koos, sloeg hij een gat dat hij niet meer uit handen gaf.

Roosen nog op podium, Van der Poel zesde
De strijd om de tweede plek werd gewonnen door Planckaert, die het pokerspel won van Turgis. Roosen wist in de slotmeters de Fransman ook nog te passeren, waardoor hij als derde nog mee het podium op mocht. De sprint van het overgebleven peloton werd door Mathieu van der Poel gewonnen van Mike Teunissen, die vorige week nog WK-knecht was voor MVDP. Wellicht strijden de Nederlanders komende winter nog tegen elkaar in het veld.

39 Reacties
06-10-2019 16:38
Van de ene kant dom gereden van Jumbo door te demareren. In plaats van Roos en of Mike op te offeren. Anderzijds weet je dan dat je tegen van der plek geklopt kan worden.
    06-10-2019 16:42
    Maar dan hadden ze mss wel een 2de stek ipv 3de.
06-10-2019 16:41
Toch ook weer dom gereden van van der Poel. Als ie zich nou gewoon wat meer weet te beheersen en niet al op ruim 100km van de meet gaan aanvallen wint hij hier makkelijk.

Dat extreem aanvallende is als kijker harstikke leuk om te zien, maar hij boort zichzelf wel veel overwinningen door de neus op deze manier.
    06-10-2019 16:45
    Zonder jouw reactie te hebben gelezen beweerde ik hetzelfde.
    06-10-2019 16:45
    Mij viel op dat ik van der Poel nagenoeg niet gezien heb, maar ik lees nu dat ik gewoon te laat ingeschakeld heb. Wel een leuke finale gezien.
    06-10-2019 16:55
    Een kilometer of 60 in de vlucht, en toen de vluchters bijna werden ingehaald een enorme inspanning om er alleen vandoor te gaan. Ik durf het bijna niet te zeggen maar: van tevoren natuurlijk de gedoodverfde winnaar, maar zou hij zichzelf misschien af en toe overschatten?
    06-10-2019 17:05
    Het ging nog om belangrijke UCI-punten tussen Corendon en Total. En nu eindig je onnodig achter Turgis. En krijg je ternauwernood ook nog bijna Calmejane om de oren...
    06-10-2019 17:06
    Ach het is maar de, even kijken... Famenne Ardenne Classic. Denk niet dat je die over 25 jaar mist op het palmares van Mathieu. En mogelijk denkt hij zelf ook zo. Lekker koersen en plezier hebben in plaats van 180 km schuilen en dan winnen.
    06-10-2019 17:09
    Daar lijkt het zeker op @franco b. Was bv. ook al zo in de Gold race. Afgelopen week in de Münsterlandclassic ook vroeg zijn kruit verschoten. Tactisch kan het soms nog wat beter.
    06-10-2019 17:09
    @chef
    Het gaat om de laatste paar punten die jouw ploeg volgend jaar wildcards gaan opleveren voor World-Tour wedstrijden. Is dat het moment om lekker je eigen ding te gaan doen in een koers die verder inderdaad helemaal nergens om gaat?
    06-10-2019 18:55
    @West, met VdP in je team hoef je je echt geen zorgen te maken om wildcard punten ;) Correndon kan starten waar ze willen, punt.
    06-10-2019 19:14
    @yo-eddy
    Ze kunnen niet elke organisatie toezeggen dat Mathieu zal starten.
06-10-2019 16:44
Ik zal vast tegen wat zere schenen schoppen, maar als Mathieu iets slimmer koerst wint hij nog meer dan hij nu al doet.
    06-10-2019 18:34
    Inmiddels ben ik ook dat standpunt toegedaan. Met koersen van rond en boven de tweehonderd km kun je niet smijten als in een veldrit van een uur. Gewoon de kansloze kopgroep van de dag laten rijden en wegpoefen als die teruggehaald is. Ben groot fan van mvdp maar dit moet hij gewoon onder de knie krijgen.
06-10-2019 16:48
Wat zou zo'n Remy Mertz betalen om in een protourteam te mogen koersen? Dan zit hij eens in een vlucht van betekenis met 5 ploegmaats die de boel lam leggen achter hem (krijgen die ook een extra premie?) wordt hij nog gewoon uit de wielen gereden door een stel kermiscoureurs.
    06-10-2019 17:04
    Ik ga wel akkoord met je reactie, tot je Claeys, Turgis en Planckaert kermiscourreurs noemde.
    06-10-2019 17:27
    [i]edit wf: niet doen[/i]

    Hoezo niet doen? Lazen jullie de andere comment wel? Dit is toch puur gezever van iemand die dronken is?! @Cochise mag hier verkondigen dat een renner zich inkoopt en een paar andere renners wil hij wegzetten als marginaal. Dit kan toch niet? Het was een harde koers hoor.
    06-10-2019 21:00
    Sinds wanneer is kermiscoureur een scheldwoord? Uiteraard drijf ik er een beetje de spot mee, maar het blijven wel proconti-renners. Ik begrijp niet waarom een protour-team dat toch halvelings door de Belgische staat wordt gesubsidieerd en dus moet proberen Belgisch talent op het internationaal toneel te lanceren investeert in dit soort renners. Het type dat totaal geen internationale allure heeft en het bv net zoals Enzo Wouters nooit verder zal schoppen dan een verdienstelijk coureur in Vlaamse wedstrijden. En voor dat type coureur van dertien in een dozijn hebben we genoeg proconti-ploegen die enkel op deze markt mikken.
    En het is Cochise, ken je klassiekers ;)
    06-10-2019 22:32
    @Cochise
    Wil je het over het beleid van Lotto hebben of wil je aantonen hoe slecht "inkooprenner" Mertz en "kermiscoureurs" Planckaert en Claeys zijn? Want daar leek je 1ste comment op en daar ben ik het fundamenteel mee oneens.

    Dit soort koersen zijn vaak net zwaarder dan koersen of etappes van dezelfde afstand met een grotere naam. Getuige de wattages van van Asbroeck, Swift, Taaramae en De Gendt. Dat ligt volgens mij ook aan het minder georganiseerde koersverloop. Niet in volle organisatie de kopmannen afzetten aan bv. de Kwaremont waar zij er dan met 1 grote LEL van wegrijden maar wel een hele lange periode alleen en over slechte wegen door de chaos stampen. En dan is een 5de plaats aan het eind van het verhaal zeker een sterke prestatie.
06-10-2019 17:02
Ik las hier enkele dagen geleden dat VDP en Merlier nog een aantal wegwedstrijden deden om Correndon nog wat punten te bezorgen. Dit lijkt me niet meteen de beste manier.
    06-10-2019 17:06
    Met name aangezien het specifiek om punten tov. Total gaat...
06-10-2019 17:07
MVDP kan zijn wegfiets beter opruimen en gewoon gaan veldrijden en mountainbiken. Een uur er vol tegen aan, man tegen man in een eerlijke strijd. Nu rijdt het hele peloton op zijn wiel en vooral TJV, die nadat ze hem hebben ingehaald de boel dom laten lopen. Op de manier waarin hij op de verkeerde momenten met zijn krachten smijt gaat hij niet veel meer winnen.
    06-10-2019 17:11
    Martens reed gaatje met kopgroep bijna dicht zodat Roosen kon oversteken. Je opmerking slaat nergens op.
    06-10-2019 17:12
    Ter Verdediging van TJV of Lotto; Als Lampaert, GvA, Naessen, Terpstra of Sagan op zestig kilometer van de meet gaan aanvallen is er ook geen enkele ploeg die grasg heeft dat het gat groter dan een minuutje wordt...
    06-10-2019 17:18
    Veldrijden vind ik saai
    06-10-2019 17:50
    Is het dom van Mathieu om te genieten van zijn koers? Hij heeft een heerlijke dag gehad; hij heeft de koers hard gemaakt. En zeg nou eerlijk: wie zou er gewonnen hebben als het daarna een 'massasprint' zou zijn geworden?? Juist! De man die nu naar de 6e plaats sprintte.....
    06-10-2019 18:10
    Hoe kan je er nou blij van worden als je van kilometer 60 tot 20 op kop moet rijden met een stel B-garnituur wisselkopmannen, om er vervolgens de hele finale niet aan te pas te komen, om vervolgens niet voor de overwinning te kunnen sprinten omdat je 50 meter tekort komt? Genieten hoor! Je hebt laten zien dat je in een 1.1 koers bij de betere vluchters hoort. Chapeau!
    Da's zeker veel leuker dan 40 kilometer langer in het peloton met je ploegmaats babbelen om vervolgens de echte finale mee te kleuren en te winnen? Of niet?
    06-10-2019 18:47
    Ik twijfel nog of het hem in veel wedstrijden om het spel gaat (lekker aanvallen) of dat hij zich gewoon de sterkste man in de koers wil voelen/voelt en dat wil laten zien (ongeacht of dat iets oplevert). Hij biedt wel waar voor zijn geld.
    06-10-2019 22:33
    Als je op 60 kilometer van de meet aanvalt ben je een spelletje aan het spelen met alleen jezelf. De rest speelt het spel om aan de finish te winnen en niet halverwege-demarage-plaatsertje. Die demarage wordt exact op dezelfde manier ongedaan gemaakt als wanneer het een stel knechten in de vroege vlucht was.
06-10-2019 17:09
Claeys prima winnaar. Een-tweetje met Plankaert om Turgis in het pak te naaien.
Lotto-Soudal durft overtal niet in te zetten om Keukeleire te laten sprinten.

Mathieu hangt te vaak en teveel de macho uit.

3 man bij JV dik in orde. De rest lag er al af tijdens de tv uitzending.
06-10-2019 17:15
Wanty - Gobert Cycling Team PCT 4720
Team Total Direct Energie PCT 4677.3
Cofidis, Solutions Crédits PCT 4458
Israel Cycling Academy PCT 3829.9
Corendon - Circus PCT 3824.8
Androni Giocattoli - Sidermec PCT 3793

Cofidis en Israel worden waarschijnlijk WT , Wanty en Total Direct Energie zijn voor Corendon niet in te halen dus waarschijnlijk was het vooral om Androni achter hun te houden. Mocht Direct Energie toch ook nog als derde WT worden dan zijn ze tweede PCT
06-10-2019 18:00
Wat een vreemde koers was dit. Kennelijk speelde de PCT-ranking een grote rol, maar ik weet niet of Mathieu dat goed begrepen heeft. Weer zo'n zinloze vroege aanval.

En zinloos of niet, Jumbo was niet mee en liep achter de feiten aan. En de andere ploegen lieten het uiteraard graag opknappen. Met Van Poppel rijden ze sowieso al met een man minder, nu waren Wynants en Martens ook snel opgerookt. Eenkhoorn heb ik helemaal niet gezien, Leezer (uitslag) of V/d Hoorn (startlijst) ook niet. De uiteindelijke podiumplek van Roosen is haast nog knap.

Maar dan de Lotto's, niet te geloven. Achter de groep VDP hoefden ze niet te rijden vanwege DeWulf, achter de uiteindelijke kopgroep hoefden ze zogenaamd niet te rijden vanwege Mertz. Steeds voltallig voorin het peloton aanwezig, maar uiteindelijk grijpen ze overal naast.
    06-10-2019 19:14
    Geen speld tussen te krijgen.
06-10-2019 19:23
Mooi al die reactie die van Mathieu een wieltjesplakker willen maken die het sprintje wel even wint, laat de gast gewoon zijn ding doen ...... "hij gaat zo niet veel meer winnen" hahaha ..... bekijk zijn palmares over 10 jaar (of van afgelopen jaar ;) ) dan praten we verder. Publiekslieveling, maakt de koers en zorgt voor aandacht. Correndon kan volgend jaar starten waar ze willen met hem. Hij gaat nog een paar grote koersen op grootste manier winnen en hij gaat er een paar episch verliezen (zie WK). Prachtrenner met grandes cojones!
    06-10-2019 19:31
    Er zit behoorlijk wat licht tussen wat hij nu doet en 'wieltjesplakken'.
    06-10-2019 19:58
    Dit is niet meer waar volgens mij dan de constatering dat iets langer wachten meer rendement zal opleveren. Maar uiteindelijk weten we het pas echt aan het eind van zijn carrière. Hij kan het wel lang wachten op het wk hield hij zich lang koest.. Kijken hoe hij in 't voorjaar gaat rijden.
    En eigenlijk denk ik dat wanneer hij op 't wk mtb had gemikt hij daar gewoon had.
    06-10-2019 22:43
    Grandes cojones is volgens mij niet van toepassing als je gewoon stelselmatig weigert het spelletje serieus te nemen... En dat is wat ie wat mij betreft doet als ie niet de slimste tactiek kiest maar gewoon maar een beetje aan het spelevaren is.
    Ik snap ook niet helemaal hoe je een bij voorbaat kansloze aanval van een topper op een onzinnig moment spannende tv kan vinden? Hoe is dat spannender of leuker dan wanneer hij met de andere grote namen de echte finale kleurt? Zolang hij dommig blijft koersen gaat hij in ieder geval niet mijn publieksfavoriet worden.
06-10-2019 22:44
Ik hou van de manier van koersen van MVDP. Natuurlijk zal die manier van koersen niet altijd een overwinning op kunnen leveren, en zou hij beter mee kunnen proberen te schuiven met groepjes die uiteindelijk grotere kans hebben om tot het einde te blijven. Maar goed, koersen die voor hem geen hoofddoel zijn, zoals deze, waarom niet zo koersen zoals hij het graag doet, met de wetenschap dat hij in zijn echte doelen op de weg wel weer wat langer zou moeten (proberen) te wachten. Maar hoe die ook koerst, hij is en blijft 1 van de paar renners voor wie ik specifiek naar de koers kijk. :)
    06-10-2019 23:12
    Ik ben het daar in principe wel mee eens maar hij doet nu maar 40 uci punten in het zakje en dat hadden er 125 kunnen zijn als hij niet naar die kansloze kopgroep was toegereden. Hij smijt teveel met zij krachten. Zelfs bij hem zijn die niet onuitputtelijk weten we sinds vorige week. Veel grote renners, incl Adrie, zeggen dat hij meer moet sparen voor de echte finale. Dat bleek vandaag ook. Ik hoop enorm dat hij dat onder de knie krijgt. Aanvallend rijden kan ook met iets meer berekening. Een vette palmares is natuurlijk ook zijn doel. Ik wijt het eraan dat hij nog geen 20 eendaagse koersen heeft gereden op 't hoogste niveau.

Reacties zijn gesloten.