‘Sky misleidde Giro-organisatie door verzwijgen positieve test Froome’
Foto: Sirotti
vrijdag 4 mei 2018 om 09:23

‘Sky misleidde Giro-organisatie door verzwijgen positieve test Froome’

Het Britse Sky zit de laatste maanden in de hoek waar de klappen vallen. De Salbutamol-zaak van Chris Froome hangt nog altijd als een donkere wolk boven het team. Tijdens de persconferentie voor aanvang van de Giro d’Italia – waar Sky aan de start zal staan mét kopman Froome – beschuldigt koersdirecteur Mauro Vegni de ploeg daarnaast van misleiding van de Giro-organisatie.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Vegni stelt dat Giro-organisatie de afgelopen maanden gesprekken heeft gevoerd met Sky over een eventuele deelname van de viervoudig Tourwinnaar aan La Corsa Rosa. Volgens The Guardian zou de organisatie uiteindelijk 1,4 miljoen euro hebben betaald aan de Britse formatie om deelname van de Brit veilig te stellen.

Op de persconferentie laat de koersdirecteur echter weten dat teammanager Dave Brailsford al tijdens de gesprekken wist dat Froome tijdens de voorbije Vuelta a España positief had getest op een te hoge hoeveelheid Salbutamol. Vegni hoorde naar eigen zeggen pas voor het eerst over de positieve test in december, toen The Guardian en Le Monde met het nieuws naar buiten kwamen.

Op de vraag of hij zich misleid voelt door Brailford en Sky, is Vegni duidelijk. “Ik voel me absoluut misleid. De gesprekken met Sky vonden plaats voor de Giro-presentatie van eind november, dus ik had verwacht dat ik hierover geïnformeerd zou worden. Het feit dat dit niet is gebeurd, zit me niet lekker.”

Vegni laat weten dat Brailsford na de bekendmaking van het nieuws – in een poging de kou uit de lucht te halen – naar Italië is afgereisd voor een persoonlijk gesprek. “Dave was ook niet blij met de situatie, en verzekerde mij dat hij pas eind september op de hoogte werd gesteld. Hij gaf ook aan vertrouwen te hebben in een uiteindelijke oplossing van de zaak.”

“Goede uitkomst als Dumoulin de Giro wint”
De deelname van Froome mag dan veelbesproken zijn, de 32-jarige Brit wordt beschouwd als de grote favoriet om de Giro te winnen. Vegni zou het echter niet erg vinden als zijn grote rivaal Tom Dumoulin er opnieuw met de zege vandoor gaat.

“Als organisator supporter ik geen renner in het bijzonder, maar laat ik voorop stellen dat Tom een fijn persoon is. Hij is jong, knap en goed voor de wielersport in het algemeen. Daarnaast is het een goede atleet. Laten we zeggen dat het een goede uitkomst zou zijn, mocht hij de Giro winnen”, aldus Vegni.

65 Reacties
04-05-2018 13:06
@Skedel

"Eerder werden andere renners al betrapt. Zo testte de Spaanse wielrenner Igor González de Galdeano tijdens de Tour de France van 2002 positief op te hoge salbutamol-waarden. Ook hij gaf als uitleg dat hij het middel gebruikt als astmamedicijn. De UCI aanvaardde zijn uitleg en rekende dit niet als een positieve test aan. Die beslissing werd niet overgenomen door de Franse wielerbond. Die sloot González de Galdeano voor zes maanden uit van deelname aan Franse wedstrijden."

Uit het NRC over de 'positieve' test van Gonzalez de Galdeano. Vergelijkbaar materiaal.
04-05-2018 13:18
@Frits des Jeux
Dat is vaak het verhaal van ploegleiders en renners, daarbuiten is er geen onderscheid voor zover ik weet.
04-05-2018 13:31
@Col du Bramont
Ik begrijp dat je mijn post negeert, maar waar baseer je jouw definitie op? Want ik vind een andere zoals aangegeven.
04-05-2018 13:52
En zoals gewoonlijk is er niemand die weet te vertellen hoe precies vastgesteld is dat Froome uberhaupt astma heeft en hij dus zo'n middel gebruiken mag.
04-05-2018 13:57
@RV
Arbitraire ziektes.
04-05-2018 13:57
@reusjen,

Zie o.a.:
https://www.dopingautoriteit.nl/dopingcontroles/positief

"Je hebt de mogelijkheid in beroep te gaan tegen een opgelegde straf. Ook andere betrokken partijen kunnen in beroep gaan, zoals de (internationale) sportbond, je Nationale Anti-Doping Organisatie (NADO), het IOC en WADA. Afhankelijk van de situatie kan beroep worden aangetekend bij de eigen bond, bij de internationale bond of bij het Court of Arbitration for Sport (CAS) in Zwitserland."

Het is zeker ook een definitie kwestie, maar omdat Froome nu nog in de fase zit van beroep aantekenen en er nu nog geen straf kan worden uitgesproken, sterker nog uiteindelijk dit als negatief resultaat kan worden gezien, zie ik dit niet als een positieve test.

Maar als je dit als positieve test wilt zien met de mogelijkheid tot beroep, prima.
04-05-2018 14:02
[quote]zie ik dit niet als een positieve test. [/quote]

Ja, dat hadden we al door.
04-05-2018 14:03
@Col du Bramont
Maar in deze kwestie is Froome wel schuldig totdat hij zichzelf kan vrijspreken..
04-05-2018 14:23
@Col
Duidelijk, het is een positieve test maar jij ziet het niet zo.
04-05-2018 16:37
@t731
Dat verschil is wel degelijk essentieel. De grens van 1000 ng/ml in de urine is gesteld om een bepaalde inname toe te laten. Omdat je de inname niet direct kunt toetsen, moet je een dergelijke grens stellen als je het middel wilt toestaan. Als er iets in het lichaam gebeurd waardoor de salbutamol niet wordt afgebroken, kun je dus hypothetisch zonder een te hoge inname alsnog een te hoge concentratie in je urine hebben (het wetenschappelijk bewijs dat dit kan gebeuren is een stuk sterker dan het bewijs voor het prestatiebevorderende effect van salbutamol).
Je voorbeeld met rode bloedlichaampjes is dan ook wel een mooie, want ook voor afwijkende bloedwaarden kun je met een plausibele verklaring onder een schorsing uitkomen (en terecht). Het menselijk lichaam is nou eenmaal geen machine, hoewel de sky bots misschien in de buurt komen.

Ondertussen hoor je weinig mensen meer over de interessante kant van deze zaak: je moet wel ongelooflijk naïef zijn om te denken dat Froome voorafgaand aan de betreffende etappe even ruim 2x zoveel salbutamol zou nemen als ooit tevoren (nooit eerder boven 1000 geweest). Kans op een test was 100% in zijn geval. De waardoor vraag blijft dan ook onbeantwoord. Een foutje? Zou kunnen, maar met de medische begeleiding van Sky onwaarschijnlijk (wederom, het zou een meer dan dubbele dosis moeten zijn). Een bloedtransfusie met "vervuild" bloed dan? Dat kan een dergelijke hoge waarde ook niet verklaren.

Mij lijkt de meest waarschijnlijke verklaring dat Froome altijd erg veel salbutamol gebruikt, maar net binnen de limieten blijft (wat mij betreft onethisch maar niet illegaal). En dat in dit geval er inderdaad iets raars is gebeurd in zijn lichaam, waardoor hij ineens wel ruim over de grens ging. Wat mij betreft mag hij op de blaren zitten en 6 maanden geschorst worden, liefst voor de tour. Maar de heksenjacht die nu aan de gang is het werk van mensen die slecht ingevoerd zijn en niet goed na hebben gedacht over de zaak.
04-05-2018 17:15
Onzin. Froome wordt echt niet 21 keer getest tijdens zo'n ronde. Ook niet gezegd dat hij met die waarde van start is gegaan, hij is simpelweg betrapt met 2x de toegstane waarde. Bij normaal gebruik kom je niet boven de 300.
Ik ben overigens niet bekend met één stuk wetenschappelijk bewijs van het specifiek niet afbreken van Salbutamol.
04-05-2018 17:44
Artikel dat je zelf eerder abusievelijk aandroeg als bewijs voor de prestatiebevorderende werking van salbutamol, maar dat in feite aantoont dat bij hoge inspanning de concentratie in de urine hoger is: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/dta.1828
Quote uit artikel: "In conclusion, the present study demonstrates that inhalation of that maximally allowed for salbutamol (1600 µg) on the WADA 2015 list of prohibited substances, can result in an AAF and that the risk of an AAF increases when exercise is performed with a limited fluid intake."

Verder heb ik nooit over normaal gebruik gesproken.

Naar mijn weten wordt de leider in de wedstrijd standaard getest, maar ik kan er naast zitten. In ieder geval is de kans op een test dusdanig groot dat hij natuurlijk nooit bewust enorm veel meer dan normaal zou gebruiken. Of is dat wel wat jij denkt?
04-05-2018 22:02
@Djoop als leider in een grote ronde wordt je elke dag getest. Dus hij wist donders goed dat hij aan de beurt was na afloop.
08-05-2018 07:14
Zo is het maar net.
UCI,WADA uit met die handschoenen.
08-05-2018 07:23
Ik zou graag eens willen zien wie er getest worden na etappe.
Na de finish krijgen de renners weer te drinken (is this allowed?)Er wordt al zoveel gedronken tijdens de rit.
Waarom verzwijg je een positieve test?

Reacties zijn gesloten.