‘Sky misleidde Giro-organisatie door verzwijgen positieve test Froome’
Foto: Sirotti
vrijdag 4 mei 2018 om 09:23

‘Sky misleidde Giro-organisatie door verzwijgen positieve test Froome’

Het Britse Sky zit de laatste maanden in de hoek waar de klappen vallen. De Salbutamol-zaak van Chris Froome hangt nog altijd als een donkere wolk boven het team. Tijdens de persconferentie voor aanvang van de Giro d’Italia – waar Sky aan de start zal staan mét kopman Froome – beschuldigt koersdirecteur Mauro Vegni de ploeg daarnaast van misleiding van de Giro-organisatie.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Vegni stelt dat Giro-organisatie de afgelopen maanden gesprekken heeft gevoerd met Sky over een eventuele deelname van de viervoudig Tourwinnaar aan La Corsa Rosa. Volgens The Guardian zou de organisatie uiteindelijk 1,4 miljoen euro hebben betaald aan de Britse formatie om deelname van de Brit veilig te stellen.

Op de persconferentie laat de koersdirecteur echter weten dat teammanager Dave Brailsford al tijdens de gesprekken wist dat Froome tijdens de voorbije Vuelta a España positief had getest op een te hoge hoeveelheid Salbutamol. Vegni hoorde naar eigen zeggen pas voor het eerst over de positieve test in december, toen The Guardian en Le Monde met het nieuws naar buiten kwamen.

Op de vraag of hij zich misleid voelt door Brailford en Sky, is Vegni duidelijk. “Ik voel me absoluut misleid. De gesprekken met Sky vonden plaats voor de Giro-presentatie van eind november, dus ik had verwacht dat ik hierover geïnformeerd zou worden. Het feit dat dit niet is gebeurd, zit me niet lekker.”

Vegni laat weten dat Brailsford na de bekendmaking van het nieuws – in een poging de kou uit de lucht te halen – naar Italië is afgereisd voor een persoonlijk gesprek. “Dave was ook niet blij met de situatie, en verzekerde mij dat hij pas eind september op de hoogte werd gesteld. Hij gaf ook aan vertrouwen te hebben in een uiteindelijke oplossing van de zaak.”

“Goede uitkomst als Dumoulin de Giro wint”
De deelname van Froome mag dan veelbesproken zijn, de 32-jarige Brit wordt beschouwd als de grote favoriet om de Giro te winnen. Vegni zou het echter niet erg vinden als zijn grote rivaal Tom Dumoulin er opnieuw met de zege vandoor gaat.

“Als organisator supporter ik geen renner in het bijzonder, maar laat ik voorop stellen dat Tom een fijn persoon is. Hij is jong, knap en goed voor de wielersport in het algemeen. Daarnaast is het een goede atleet. Laten we zeggen dat het een goede uitkomst zou zijn, mocht hij de Giro winnen”, aldus Vegni.

65 Reacties
04-05-2018 11:08
Froompie wordt al nerveus, het begin van het einde.
04-05-2018 11:09
@frits des Jeux,

Ik was zeker pro SKY in het verleden. En ergens is het zelfs positief dat renners zitten klooien met TUE's voor astmamiddelen en niet meer (in zoverre we weten) met zware bloeddoping.

Maar hoe SKY deze affaire aan het aanpakken is raakt me als wielerfan. Henao op non actief zetten voor wat afwijkende bloedwaarden terwijl Froome met een effectieve positieve plas wel gewoon de Giro mag winnen. Vaag gedoe over testen en pakketjes en noem maar op.

Hun hele filosofie van volledige transparantie is doorprikt. Smoeltrekkerij was het die de wielerwereld echt kan missen als kiespijn.
04-05-2018 11:09
Hahahahahahaha KARMAAAAAAAA FROOMPIEEEE.
04-05-2018 11:11
Mijn wielerbroek zakt ongelooflijk af van steeds weer de Sky en Froome berichten. Nee, niet om een Dumoulintje te doen.

Vind het volkomen terecht dat Froome zich nu volgens de procedure mag en kan verdedigen, hij is gewoon (nog) niet positief. Maar het duurt allemaal veel te lang.
Steeds weer dit soort berichten (begrijpelijk want het is nu eenmaal nieuws) schaadt de wielersport en leidt af van waar het feitelijk om zou moeten gaan.
04-05-2018 11:14
@Col

Je slaat de plank volledig mis met deze opmerking, want andere renners worden geschorst in afwachting van hun b-staal. Froome is positief, hoe je het ook bekijkt.
04-05-2018 11:15
Dat de Giro-deelname een vlucht naar voren was lijkt mij duidelijk. Slim zijn ze wel bij Sky.
04-05-2018 11:17
Wielerflits . Waarom is er nog geen artikel geschreven over het feit dat froome vanmorgen is gevallen bij verkenning van de tijdrit zie telegraaf
04-05-2018 11:27
Natuurlijk is er wel een clausule. Maar denk je dat Vengi dat wil?

Hij heeft eindelijk weer een Slechterik! En een jonge, knappe goede Tom die het met zijn donkere ogen en uit marmer gehouwen onderkaak tegen de superschurk en zijn Skybots kan opnemen!

De Giro, en helemaal de Giro in Israel, is natuurlijk nooit een Tempel van de Ethiek. Eerder een Marktplaats voor Drama..
04-05-2018 11:30
Als het opera - met - geschiedenis moet worden heb je 10 x liever een afdruipende Froome en daarvoor in de plaats een top Aru natuurlijk ! Veel leukere tegenstrever voor Dumoulin, jammer dat ze zijn tricot vernaggeld hebben.
04-05-2018 11:31
https://twitter.com/wielerman/status/992322573915521024
04-05-2018 11:32
Zelfs den lieve heere had meneer Froome hier blijkbaar liever niet gezien, karma.
04-05-2018 11:40
@nickdt,

Hoewel de discussie al tig keer gevoerd is hier nog kort de feiten.

1. Froome is niet positief bevonden en is ook niet veroordeeld, er zijn verdachte waarden gevonden en nu mag en moet hij tekst en uitleg geven. Pas daarna kan eventueel sprake zijn van positief, nu (nog) niet.
2. Dat andere renners bij min of meer gelijke waarden wel veroordeeld zijn zegt niet zo veel over de Froome case. De verdediging gooit het juist op het feit dat het lichaam van Froome anders zou reageren en dat de limieten in twijfel moeten worden getrokken.

Froome en zijn ploeg hebben op zijn minst de schijn tegen maar hij is niet positief en mag gewoon starten.
04-05-2018 11:42
@nickdt volgens Zonneveld was het vertragen en onderzoeken gewoon toegestaan wat er nu gebeurd.

Ik citeer: "De uitslagen die hij tot zijn schorsing bij elkaar fietst, raakt hij niet kwijt. Salbutamol behoort tot een categorie producten waarbij dat – in tegenstelling tot de paar nanogrammen clenbuterol van Alberto Contador – in principe niet mogelijk"

Met dit middel mag je gewoon fietsen namelijk en heeft Froome het recht zich te verdedigen gedurende het proces. Laten we blij zijn dat mensen niet veroordeelt worden zonder verdediging in onze wereld. Zijn genoeg, schrijnende andere voorbeelden van landen waar mensen wel gelijk veroordeeld worden.

Froome had een attest voor de stof, maar de waarde was te hoog. Als hij medisch kan aantonen ( ik gok dat ze daar op aan het testen zijn geslagen bij Sky) dat dit een medische verklaring heeft zal hij vrijuit gaan. Het is gewoon een bijzonder gecompliceerde zaak mede door het attest.

Een EPO test positief is veel sneller en makkelijker af te handelen. Die doping net als bloedransfusies e.d. sla ik ook hoger aan dan dit.

Aan Sky en Froome nu de zaak om een goed verhaal te brengen. Hebben ze dat niet zal hij terecht geschorst worden. Hebben ze dat wel dan zal vrijspraak volgen. Waar het op uitloopt is moeilijk te zeggen, maar in beide gevallen zou ik goed kunnen leven met de gevolgen. Maar om iemand zo zwart en zo aan de schandpaal te nagelen zonder dat alles duidelijk is, gaat te ver. De nuance is ver te zoeken. De nuance die er bijvoorbeeld bij Ulissi wel was in de reactie, maar nu is het de dominante Froome uit de Tour. Ja en? Voor mij is hij niet anders dan Ulissi of Petacchi. Schuldig is schuldig, een plausibele en goede verklaring waar het aan kan hebben gelegen is onschuld.
04-05-2018 11:58
Dat hij zijn resultaten niet kan verliezen KLOPT NIET. Een uci voorzitter kan zo maar geen deal maken met vegni.
Vegni krijgt uiteindelijk wat hij verdient niets meer of minder.
04-05-2018 12:05
Dat mensen nog steeds het argument aanhalen dat het verschil tussen clenbuterol (waarvan je niks in je lichaam mag hebben) en salbutamol (waarvan je wel wat in je lichaam mag hebben) relevant is... Je mag ook rode bloedcellen in je lichaam hebben, dus boeien als men dit opkrikt zeker? Froome heeft de toegestane grens bij een TUE dubbel overschreden. Gewoon positief dus, schorsing van 2 jaar op zijn plaats. De enige echte reden dat het zo lang duurt is dat Team Sky net als Armstrong een flinke doofpot-omerta op heeft weten te zetten.
04-05-2018 12:06
Deze soap kent alleen maar verliezers zoals het nu gaat:
-Vegni: doordat ie zich -mede door startgeld aan Froom- dieper en dieper in dit moeras terecht komt
-UCI: doordat ze niet bij machte zijn om binnen een normale termijn deze zaak af te handelen
-Froome: simpelweg door zijn test die buiten het toelaatbare is + door het feit dat ie gewoon door meent te moeten gaan alsof er niks aan de hand is
-Sky: wegens het faciliteren van Froome + het misleiden van alles en iedereen
-de overige wielrenners: doordat ze wellicht na Armostrong wederom tegen valsspelers rijden
-De Giro: Zo'n mooie koers, en nu zo negatief bezoedeld
-de wielervolgers: doordat het vertrouwen wel een erg grote deuk krijgt.

TE TRIEST VOOR WOORDEN
04-05-2018 12:07
@Col du Bramont

Onzin, hij IS positief bevonden, maar bij deze vorm van positief zijn mag je nog proberen te bewijzen dat je niet teveel middel genomen hebt. Lukt dat niet, dan word je gewoon geschorst op die positieve waarde.

In dit geval zal Froome dus moeten bewijzen dat die EXTREEM hoge waarde (zo hoog dat zelfs zware astmapatiënten met heel veel medicijngebruik daar nooit, maar dan ook nooit en te nimmer bij in de buurt komen) die bij hem geconstateerd is, gewoon kwam omdat hij maar een paar pufjes had genomen. Meer dan een half jaar later zijn ze daar nog steeds niet in geslaagd, en dat gaan ze ook niet doen. Het is fysiek onmogelijk.
04-05-2018 12:08
@RV
Kunnen we even ophouden met supporteren voor De Freggel? DIE HEEFT OOK AL TOM DE VUELTA AFGEPAKT!!!!!111!!!!1!
04-05-2018 12:21
Pffff. Nogmaals Froome is niet positief bevonden, een renner die positief is bevonden krijgt keurig een brief thuis en vervolgens kan er een strafmaat worden opgelegd.

Maar als men in geval van Froome wil spreken van positief zijn, prima!
Al strookt het niet met de feiten, Froome blijft gewoon in koers omdat ie niet positief was en dus ook (nog) niet veroordeeld kan worden.
04-05-2018 12:22
@ Fritsde Jeux,
Ik ben het volkomen met je eens!
04-05-2018 12:28
@Bikeage;
Inderdaad, hup Tom
04-05-2018 12:33
@Col du Bramont

En heb je dat hersenspinssel zelf bedacht of heb je door Froome en Brailford zand in de ogen laten strooien??
Er word feitelijk getest op een grens van 1000..
>1000=positief
<1000=negatief
Is het echt zo moeilijk?
04-05-2018 12:35
"Laten we zeggen dat het een goede uitkomst zou zijn, mocht Dumoulin de Giro winnen", dat kun je natuurlijk niet zeggen als koersdirecteur. Alsof de UEFA zou zeggen: Real Madrid vinden we wel een leuke CL-winnaar.
04-05-2018 12:47
@Col du Bramont
Jij creëert een nuance die er niet is. Tenminste, de dopingautoriteit hanteert hem niet. Die spreken gewoon van een positieve test. Wat niets meer zegt dan dat er uit de test is gekomen dat er een stof in het lichaam zit die daar niet mag zijn of niet in die hoeveelheid. Hij is dus gewoon positief.
04-05-2018 12:56
@skedel,

1. Er wordt niet getest op 1000 maar op een concentratie van 1000 nanogram per milliliter.
2. Waarbij opgemerkt dat de feitelijk grens die wordt gehanteerd nog hoger ligt ivm meet onnauwkeurigheden en betrouwbaarheid. Is ook al eens genoemd trouwens.
3. Als jij een eigen (afwijkende) definitie van een positieve dopingtest wilt gebruiken, prima!

Reacties zijn gesloten.