Simon Yates betrapt op Terbutaline, ploeg neemt verantwoordelijkheid
foto: Sirotti
vrijdag 29 april 2016 om 01:15

Simon Yates betrapt op Terbutaline, ploeg neemt verantwoordelijkheid

Simon Yates is betrapt op het gebruik van doping. Dat meldt de Britse krant The Daily Mail

De renner van Orica-GreenEDGE is vorige maand tijdens Parijs-Nice betrapt. De 23-jarige Yates werd zevende in de Franse rittenkoers.

De Britse wielerbond heeft volgens Cyclingweekly inmiddels verklaard dat het van de UCI bevestigd heeft gekregen dat een Britse renner betrapt is.

Update 1.15 uur – Orica-GreenEDGE neemt verantwoordelijkheid
In een statement op haar website heeft Orica-GreenEDGE gereageerd op de positieve plas van Simon Yates. De Australische ploeg zegt op 22 april ingelicht te zijn over een positieve test op Terbutaline. De test is afgenomen na de zesde etappe van Parijs-Nice.

“Deze stof is gegeven aan Simon in de vorm van een astma-inhalator en dit werd door de dokter aangegeven op het formulier dat bij de test ingevuld diende te worden. De stof werd gegeven voor de behandeling van Simon Yates’ vastgelegde astmaproblemen”, schrijft de ploeg.

“Echter, in dit geval heeft de ploegdokter een administratieve fout gemaakt door de TUE – die nodig is voor deze behandeling – niet aan te vragen.” De TUE is een dispensatie om een bepaalde, verboden stof wel te mogen gebruiken voor een legitieme medische behandeling.

“Het gebruik van Terbutaline zonder TUE is de reden dat dit belastende analyseresultaat aan het licht is gekomen. Het is enkel gebaseerd op een menselijke fout waar de dokter in kwestie de volledige verantwoordelijk voor neemt”, aldus Orica-GreenEDGE. “Er is geen misstand gepleegd door Simon Yates. De ploeg neemt haar verantwoordelijkheid voor deze fout en steunt Simon tijdens het aankomende proces.”

Tot slot zegt de Australische formatie bezorgd te zijn over het lek dat de informatie heeft verspreid. Orica-GreenEDGE zal wachten met verder commentaar tot er meer duidelijk is.

Update 29-4
Simon Yates vooralsnog niet geschorst voor positieve test

167 Reacties
29-04-2016 09:50
@ Har77: ergens tussen de 100 en 1000 procent mee eens. Zo hobbel je van affaire naar affaire. De sukkels worden gepakt. De ploegen of mannen met geld niet, die zorgen wel voor een goede dokter (dit is niet perse aan Yates gericht, maar in het algemeen).

Natuurlijk, juridisch wordt het niet heel makkelijk. Want wie bepaald of jij een middel wel of niet nodig hebt? Bij de eerste gevallen gaat er uiteindelijk zeker een gang naar de burgerrechter gemaakt worden. En dan is het altijd maar weer afwachten, want die kijkt er toch echt met een andere bril naar.

De meldonium affaire heeft dat buitengewoon goed blootgelegd. Aan de ene kant waren er (kerngezonde) sporters die een medicijn voor hartpatiënten slikten (Maria Sharapova), al tig jaar lang... Aan de andere kant hadden we het 'professionele' WADA die niet eens wist hoe lang het in je bloed blijft zitten.

Tjsa...
29-04-2016 09:55
Thijs Zonneveld tweet dit: In het seizoen 2014 had Yates in ieder geval nog geen attest. Toen vroeg ik Orica naar aantal aangevraagde attesten. Dat waren er nul.
29-04-2016 09:58
Het zijn nog geen Anabolen Steroïden waarmee je een paar jaar later de kleinste en lichtste berggeit ineens verslaat, maar toch: eerst tijdelijk schorsen tot de onderste steen boven is lijkt mij, als dat bij andere gevallen ook zo gebeurt, niets meer dan gebruikelijk in dit geval.
Je hebt naar mijn mening de echte doping (EPO, Anabolen, etc) maar er is ook een enorm grijs gebied met wat net wel en net niet kan... pufjes zus, pufjes zo...
En dan mag het ene medicijn in 2015 nog wel en in 2016 niet meer...
Is er naast een zwarte lijst ook een lijst waar alle wel toegestane middelen/ingrediënten/bestanddelen instaan?
Het meest gangbare verkoudheidsmedicijn kan al een stofje bevatten waardoor je ineens tegen een schorsing aanloopt...
29-04-2016 09:59
Ze moeten de TUE's openbaar maken. Dit slaat allemaal nergens op.
29-04-2016 09:59
Ah, aasgier Zonneveld cirkelt alweer boven het kadaver...
29-04-2016 10:01
Een artikel uit 2012 van nu.nl over astma en topsporters.


Veel astma onder olympische atleten
2-8-2012 - 11:39
Acht procent van de olympische duursporters heeft last van astma. Het is daarmee de meest voorkomende chronische ziekte onder de atleten.
Kenneth Fitch, onderzoeker van de Universiteit van West-Australië, concludeert dit op basis van medische gegevens van deelnemers aan de laatste vijf Olympische Spelen. De atleten die op dit moment actief zijn in Londen, zijn niet in de studie meegenomen.
VOORAL DUURSPORTERS

Een duidelijke verklaring voor de luchtwegklachten heeft Fitch niet. Wel valt het hem op dat de astma vaak op latere leeftijd is ontstaan. Dit wijst er volgens hem op, dat jarenlange intensieve inspanning – mogelijk in een vervuilde omgeving – de aandoening veroorzaakt. Vooral duursporters zouden relatief vaak last hebben van astma. Dit geldt zowel bij de zomerspelen als de winterspelen.
DWEILMACHINES
Van duursporters bij de winterspelen kan Fitch zich voorstellen dat astmatische klachten ontwikkelen door het inademen van grote hoeveelheden koude lucht. En indoor schaatsers kunnen mogelijk longklachten krijgen door zwevende deeltjes afkomstig van ijsdweilmachines, zo merkt hij op.
Alhoewel astma bij niet-sporters veelal nadelig is voor het zuurstofvermogen, hebben astmatische topsporters gemiddeld geen nadeel ten opzichte van andere atleten.
KAMPIOENEN MET ASTMA
Uit de statistieken zou zelfs blijken dat olympiërs met astma structureel succesvoller zijn in duursporten dan hun ‘gezonde’ collega’s. En dat veel grote kampioenen in atletiek, zwemmen, wielrennen en schaatsen astma hebben. Boze tongen beweren dat deze hoge cijfers komen door het gebruik van luchtwegverwijders. Sporters zouden de aandoening veinzen, in de hoop in aanmerking te komen voor een doktersrecept.
VOORDEEL
Fitch denkt niet dat die gedachte terecht is. Hij verwijst naar ander onderzoek dat volgens hem stelt dat de medicijnen waarmee vernauwde luchtwegen weer verwijden niet voldoende prestatiebevorderend zijn om het waargenomen concurrentievoordeel van astmatische sporters te verklaren. Hij houdt daarom de mogelijkheid open dat astma bij atleten ofwel een teken is van een relatief grote trainingsomvang of dat gevoeligheid voor de longaandoening gepaard gaat met nog onbekende andere genetische eigenschappen, die bij duursport juist van pas kunnen komen.
29-04-2016 10:02
Overigens helemaal eens met Har77.
Gebruik je een middel dat normaal is voor een aandoening die je niet hebt, dan is dat doping.
De meest eenvoudige oplossing lijkt dat.
(tenzij dus wordt gesjoemeld met de doktersverklaringen e.d. dus ook hier ligt alsnog wat op de loer.)
29-04-2016 10:07
Het probleem met de attesten kan makkelijk worden ondervangen.
Begin eens met het verbieden van ploegartsen die betaald worden door de ploeg. Dan haal je al een heel groot gedeelte belangenverstrengeling weg. Voer dan eens in dat er bij het constateren van een afwijking (door een persoonlijke huisarts/sportarts of wat dan ook) waar een attest voor nodig is een sporter zich moet melden bij een onafhankelijk medisch panel van WADA, waar de betreffende sporters nogmaals wordt doorgelicht. Het uiteindelijk attest komt via dat panel. Topporters reizen de hele wereld over, dus een extra tripje om de eigen gezondheid te waarborgen lijkt me niet al teveel gevraagd.
29-04-2016 10:12
En hoe dan met alle middelen die (nog) niet op de lijsten staan maar overal zonder reden en masse naar binnen gekacheld worden ? Wie heeft er normaal Ketonen en Tramadol nodig ? Voor mij niets anders dan dhr Yates
29-04-2016 10:15
Rahimns. kampioenen met astma. Mijn zoon was van jongs af aan een uitstekende zwemmer met een begaafde techniek. Bij Nederlandse kampioenschappen, vanaf de vroegste jeugd tot en met de senioren, werd hij meestal zo zevende of achterste op vrijwel alle slagen. Zijn trainer , oude rot in het vak en zelf een uitstekende schoolslagzwemmer zei telkens weer, maar als we alle snuivers en puffers niet meerekenen zou je eerste of tweede zijn geworden. Al vanaf de vroegste jeugd!!
29-04-2016 10:16
@RV: dat is wat ik aan probeer te geven met de post op de vorige bijdrage. Door een andere manier van controleren ondervang je dus gebruik van alle medicatie.
29-04-2016 10:24
[quote] KeesD - 29 april 2016 om 10:02

Overigens helemaal eens met Har77.
Gebruik je een middel dat normaal is voor een aandoening die je niet hebt, dan is dat doping.
De meest eenvoudige oplossing lijkt dat.[/quote]

Nee, dat is geen oplossing. Zo kun je bijvoorbeeld salbutamol in hoge hoeveelheden ook gebruiken om je spieren op te bouwen. Dat moeten we dan maar oké vinden omdat iemand toevallig een ziekte heeft? Die stoffen staan niet voor niets op de dopinglijst.

Overigens kun je salbutamol zonder TUE gebruiken, mits er maar geen dosering hoger dan 1600 microgram wordt aangetroffen. Dat is het grote vraagteken bij dit geval. Als Yates daadwerkelijk astma heeft, dan zal hij daarvoor al medicijnen gebruiken zonder TUE (Zonneveld). Wat was dan de urgente reden om opeens over te stappen naar terbutaline, dat wel in alle gevallen een TUE vereist? Werkte salbutamol niet meer? En als het dan echt zo acuut nodig was, hoe kan het dat er echt niemand op het idee gekomen is om even te checken of je dat wel zomaar mag gebruiken?
29-04-2016 10:32
Thijs Zonneveld solliciteert alweer naar een plekje ergens in een talkshow.
29-04-2016 10:38
Iets genuanceerdere opmerkingen dan "wegwezen met die kerel......" ( @non-believer) lijken me voorlopig wel op zijn plaats. Als de ploegarts inderdaad een fout zou hebben gemaakt, wordt het een ingewikkeld verhaal. Moet de renner daarvoor bestraft worden? Op dit moment ben ik in ieder geval erg verbaasd. Ik volg deze renner al jaren, het is een buitengewoon sympathieke gast met erg veel talent. Dat neemt natuurlijk niet weg dat, als hij de boel belazerd heeft, hij keihard gestraft dient te worden.
29-04-2016 10:40
Douw geven. Rot op met je astma, ben er helemaal klaar mee. Dan heb je maar pech als astma-patiënt en ga je maar bridgen.
29-04-2016 10:40
@SS: salbutamol wordt in de topsport met name misbruikt vanwege de eigenschap dat het de vetmassa naar beneden brengt. Voorwaarde is wel dat het spul in zeer hoge doses oraal wordt ingenomen, daar met een puffer niet voldoende binnen te krijgen is om dit effect te krijgen. Vandaar idd veel gesjoemel met attesten, en dus de noodzaak de procedures voor verstrekking ervan rigoureus te herzien.

Overigens is er een middel dat dit nog beter doet: Clenbuterol.......klinkt ook bekend, niet? Toevallig altijd sporters die hierop betrapt worden in voorbereidingskoersen, en toevallig ook altijd afkomstig uit een lekker biefstukje ;-)
29-04-2016 10:44
Het meest bizarre in dit topic vind ik persoonlijk dat LyndaLid nog niet heeft gereageerd. Heeft normaal altijd als eerste de mond los, zeker in dit soort gevallen.
Kort geleden zag ik nog een post van hem waarin hij een renner compleet afbrandde en daarin de broertjes Yates gebruikte om maar aan te geven welke renners echt clean zijn en het puur van hun natuurlijke stijl hebben.

Hij veroordeeld continue bepaalde renners, waar geen bewijs tegen is, maar wat nu?
ga je Simon nu ook de rest van zijn leven aan de schandpaal nagelen? Ben benieuwd
29-04-2016 10:45
Wat betreft de discussie hierboven sluit ik mij aan bij deze tweet:
https://twitter.com/vremdetweet/status/725950637247062018
29-04-2016 10:48
Rahims, Dat er geen voordeel van te behalen valt ben ik het volledig mee oneens.

Probeer maar eens 1 minuut in een boterhamzakje in en uit te blazen. Dat benauwde gevoel geeft op zn minst! een mentale stress, een stress die prima tot verkrampingen kan leiden. Daarnaast heb je gewoon een verminderde zuurstof opname, doordat je niet "ontspannen" ademt. Al die middelen als ventolin, pulmicort en budecort verwijden je luchtwegen zodat je weer goed kan ademenen. Als je dat combineert met zware inspanningen, dan kan je dus langer door. Ook in vergelijking met niet inspannings astma patienten, die immers ook ergens een keertje buitenadem komen en verkrampter gaan ademen. Kanttekening is wel dat ik net wat papers heb gezocht en er verschillende berichten zijn over wel of geen positieve uitwerkingen op testen als VO2 max etc.

Onder de streep weet ik zeker dat het op z'n minst een mentaal voordeel geeft en gevoelsmatig ook op het fysieke vlak (als ik in mijn omgeving kijk)
29-04-2016 10:48
ss
ieder lichaam reageert anders op een bepaalde type medicijn. dus het kan zijn dat die andere middeltjes voor yates niet goed genoeg werkten en dat hij terbutaline is gaan gebruiken omdat dit product zijn astma klachten wel verminderen. waarom denk je dat er voor een bepaalde kwaal meerdere medicijnen in de markt zijn..., en met tue is terbutaline gewoon toegestaan dus wat is het probleem?

en hoe kun jij nu concluderen uit die persverklaring dat het de eerste keer is dat hij dit middel gebruikt. knap hoor want dat staat nergens... mischien gebruikte hij dit middel al wel vaker weet jij veel. ze verklaren alleen dat de dokter vergeten was om er een tue voor aan te vragen. Ieder mens heeft wel eens een mindere dag dus vergissen / of een fout maken overkomt iedereen wel eens ook de slimste arts.

edit: dat neemt niet weg dat hij de regels heeft overtreden dus zal hij naar aller waarschijnlijkheid gewoon 6maanden aan de kant staan.
29-04-2016 10:50
bilthoven, ik denk dat het geen ingewikkeld verhaal is. Jammer genoeg trouwens, want uiteindelijk ben je als sporter zelf verantwoordelijk voor wat er in je lichaam komt. Hoe gemeen dat ook is in sommige gevallen.
29-04-2016 10:52
Wanneer het een Astana renner zou geweest zijn en Vinokourov en de ploegdokter kwamen met een verhaaltje dat zij zelf een administratief foutje gemaakt hebben, het gelach zou niet stoppen.

Ik ben zeker dat bij Yates er inderdaad onzorgvuldig is omgesprongen met attesten, maar conclusie is simpel. Geen attest staat gelijk aan schorsing. Vraag maar aan Pettachi en Ullissi.
29-04-2016 10:56
Het hele peloton zal altijd de grenzen opzoeken. Misschien zijn de bloedzakken in de hotelkast verlaten, de farmaceutische industrie zal altijd invloed blijven uitoefenen op het verbeteren van de prestaties.
Ik zou zeggen: alle artsen in dienst van de UCI!
29-04-2016 11:00
[quote]
MDKIDW - 29 april 2016 om 10:48 - Bewerkt op 29 april 2016 om 10:52
en hoe kun jij nu concluderen uit die persverklaring [/quote]

Ik concludeer niets, ik stel vragen. En dat is precies het probleem met die 'persverklaring', het roept meer vragen op dan dat het duidelijkheid geeft. En het eindigt met volslagen belachelijk gezeur dat ze het schandalig vinden dat ze het niet geheim hebben kunnen houden en dat ze er voor de rest het zwijgen toe doen.
29-04-2016 11:08
Het is wel duidelijk dat de Engelse taal in dit dopinggeval de grote winnaar is: 'adverse analytical finding'! Dat bedenk je toch zeker niet. Volgens mij is 1+1=3 een adverse analytical finding, maar is hier juist een hele correcte analytical finding gedaan.

Maar gelukkig neemt Orica haar 'verantwoordelijkheid'. Wat houdt dat nu weer in? Een berichtje op de site? Het is een mooie ploeg, maar wel jammer dat we er op deze manier weer achterkomen dat ze een hele rotte appel dokter in de gelederen hebben.

Simon Yates ontdekt nu dat de eerlijkheid in het hedendaagse wielrennen op een zwak fundament is gebouwd.

Reacties zijn gesloten.