Sam Welsford gedeclasseerd, winst voor Arvid de Kleijn in Vierdaagse van Duinkerke
Arvid de Kleijn aan de start vanmorgen - foto: Tim van Hengel
dinsdag 3 mei 2022 om 16:42

Sam Welsford gedeclasseerd, winst voor Arvid de Kleijn in Vierdaagse van Duinkerke

Update Arvid de Kleijn heeft de eerste etappe van de Vierdaagse van Duinkerke gewonnen. Aanvankelijk had Sam Welsford de rit gewonnen, maar de de renner van Team DSM werd gedeclasseerd door een manoeuvre in de massasprint. Onder meer Arnaud De Lie kwam zwaar ten val in de laatste meters voor de finish. Nederlander De Kleijn is vanzelfsprekend de eerste leider in het algemeen klassement.

De eerste etappe van de Vierdaagse van Duinkerke startte vanmiddag in – jawel, zoek het niet te ver – Duinkerke. De renners kregen in totaal 161,1 kilometer voorgeschoteld. Onderweg moesten ze drie heuvels beklimmen, maar deze waren zeker niet te zwaar. 

De eerste ontsnapping van de dag werd al na enkele kilometers gevormd. Cyril Barthe (B&B Hotels-KTM), Evaldas Siskevicius (Go Sport Roubaix-Lille Métropole) en Milan Fretin (Sport Vlaanderen-Baloise) waren de renners in kwestie. Het drietal kreeg een dikke minuut van het peloton, waar Lotto Soudal zich meteen op kop zette. De Belgische ploeg had duidelijk zijn zinnen gezet op deze etappe, ze lieten de kopgroep niet ver wegrijden.

Nieuwe kopgroep
De koplopers voelden dan ook dat ze niet veel voorsprong kregen, ze lieten zich terug inrekenen op ruime afstand van de finish in Aniche. Nadien volgden er om de haverklap nieuwe aanvallen, onder meer de mannen van Bingoal Pauwels Sauces WB, Intermarché-Wanty-Gobert en Alpecin-Fenix waren zeer bedrijvig. 

Uiteindelijk waren het wederom drie renners die wegreden. Met Lionel Taminiaux (Alpecin-Fenix), Gijs Van Hoecke (AG2R Citroën) en Alex Colman (Sport Vlaanderen-Baloise) reden er drie Belgen aan de kop van de koers. Het drietal kreeg ongeveer 30 seconden voorsprong op het peloton, waar Lotto Soudal ondertussen hulp kreeg van onder meer Team DSM. Dat er ging gesprint worden om de zege in de openingsrit van de Quatre jours de Dunkerque leek het meest waarschijnlijke scenario.

Gilbert aan kop van het peloton
Bij het aansnijden van de twee laatste lokale rondjes van tien kilometer, groeide de voorsprong van de vluchters even tot 45 seconden, mede door het afstopwerk van Alpecin-Fenix. Lotto Soudal had dit door, en zette al snel terug een renner op kop. Niet zomaar een renner, het was Philippe Gilbert die het gat naar de koplopers probeerde te dichten. De winnaar van vier Monumenten kreeg hulp van de renners van Burgos-BH, TotalEnergies en Team DSM.

Met de gebundelde krachten reden de sprintersploegen het gat naar de sterke koplopers dicht. Op drie kilometer van de streep werd de laatste vluchter, Taminiaux, gegrepen. Vervolgens was de aanloop naar de finish in Aniche ontzettend chaotisch.

Zware val aan de finish
In de sprint was het Sam Welsford die van ver zijn sprint aanzette, de Australiër kreeg al snel Arnaud De Lie en Daniel McLay naast zich. De Lie probeerde tussen Welsford en McLay te duiken, maar dat was niet mogelijk. De jonge Belg ging hard tegen het asfalt en nam meerdere renners in zijn val mee.

De winst in de eerste etappe – we zouden het haast vergeten – was voor Welsford van Team DSM. De tweede plaats ging naar Nederlander Arvid de Kleijn, Jason Tesson kwam als derde over de streep.

Update: 3 mei om 16:42 uur

De jury van de Vierdaagse van Duinkerke heeft de beslissing genomen om Sam Welsford te declasseren. Hierdoor is Arvid de Kleijn de nieuwe winnaar van de eerste rit, landgenoot Nils Eekhoff schuift op naar de derde plaats. Ondertussen heeft Lotto Soudal op Twitter laten weten dat Arnaud De Lie naar het ziekenhuis is gebracht, waar hij verder zal onderzocht worden.

100 Reacties
03-05-2022 16:21
ik vind dat Welsford gedeklasseerd moet worden
    03-05-2022 16:25
    Om welke reden?
    03-05-2022 16:28
    Poeksel, omdat hij zijn schouder/elleboog opzij duwde om de Lie tegen te houden. dat is heel goed zichtbaar. Pas op: De Lie pushte waar er geen gat was, maar die kwak kon enorm slecht afgelopen zijn. Hoe dan ook verdien je niet te winnen door de anderen met de elleboog tegen te willen houden. de intentie was verkeerd, en gevaarlijk.
    03-05-2022 16:28
    @Poeksel
    Omdat Welsford duidelijk een schouderduw uitdeelt die De Lie uit balans brengt en de vals initieert. Hele sprint van Welsford was al lelijk.
    03-05-2022 16:28
    Zodat Arvid een leiderstruitje mag aantrekken natuurlijk Poeksel! ;)
    03-05-2022 16:32
    Ik vond de houding van Welsford ook niet zuiver. Hij duwt zich als het ware af van de Lie.
    03-05-2022 16:34
    Eens, was duidelijk zichtbaar.
    03-05-2022 16:38
    EENS,en zeker als je zijn lijn vergelijkt met de midden streep van de weg . Dat gezegd.... Wel heel ongelukkig dat de finish in een flauwe bocht ligt
    03-05-2022 16:40
    Raakte De Lie niet eerst Welshford aan in plaats van andersom? De laatste week sowieso nauwelijks van zijn lijn af (minder dan gemiddeld in een sprint vermoed ik).

    Maar het argument van Wheely vind ik wel plausibel :)
    03-05-2022 17:03
    Is het geen mogelijkheid om beide renners te declasseren? Welsford voor zijn ellebogen en het duwtje, maar ook De Lie vanwege het gaan voor een gat dat er niet is en het leunen tegen Welsford. Beide renners hadden hier een aandeel in een gevaarlijke situatie, met eigenlijk maar één mogelijke uitkomst.
03-05-2022 16:27
DSQ'je graag. Belachelijke sprint en wijkt duidelijk van zijn lijn. Liep hele sprint al te duwen en trekken.
Overigens, de Lotto man ging voor een gat wat er niet was en dat kost de Arkea (?) man zijn top-3.
    03-05-2022 16:38
    Dsq voor de Lie dan bedoel je? Die veroorzaakt deze val.
03-05-2022 16:27
Welsford houdt de deur netjes gesloten, er was geen ruimte voor De Lie om te passeren.
Dure inschattingsfout van de neoprof.
03-05-2022 16:29
De weg is daar recht, dan een lichte bocht, dan weer recht. Waarom leg je de finish dan net 25 meter ver in die lichte bocht? Misschien de organisatie dan maar declasseren...
    03-05-2022 17:50
    Meest zinnige opmerking
03-05-2022 16:29
jonge , jonge, wijkt van z n lijn af , lijkt wel een soort caffendish, ook van die praktijken, weg met die aussie
03-05-2022 16:30
Als er al eentje een fout maakt is het Arnaud de Lie. Die wil een gat in wat er niet is en tikt MC Lay onderuit.
    03-05-2022 16:33
    Welshford tikt De Lie uit evenwicht en dan schept De Lie, McLay
03-05-2022 16:30
Goh lelijke smak, De Lie wil door een heel klein gaatje natuurlijk en krijgt dan een zetje van Welshford. Jammer want was misschien wel de snelste.

Maar die aankomst... waarom niet gewoon verplichten laatste kilometer rechtdoor zonder ook maar de minste afwijking...
03-05-2022 16:30
de lie had geen ruimte, welsford voelt dat de lie sneller gaat en zet een elleboog . Ik vind het een dsq.
    03-05-2022 16:44
    Precies dit. Ruimte was klein, maar Welsford stuurt met schouder firs naar links. Declassering lijkt mij
03-05-2022 16:31
Is er weleens een koers waar NIET wordt gevallen?
    03-05-2022 16:35
    Oostvoorne dernykoers?
    03-05-2022 16:37
    Als je er op gaat letten…. Nee… zeer zeer kwalijke trend…
03-05-2022 16:31
Mooie finishfoto zal dat zijn met al die vallende renners en telt dan de positie van de fiets of de renner op de streep.
    03-05-2022 18:40
    De renner moet de fiets vasthebben (las ik op Wielerflits). Dus dat wordt een interessante discussie/beslissing in deze sprint.
03-05-2022 16:33
Chaotisch weer zoals vanouds, Welsford deklasseren lijkt mij niet aan de orde. De Lie wilde in een gat duiken dat er simpelweg niet was en dan krijg je brokken. Overigens eens met Limal hierboven maar de organisatoren leren kennelijk ook weinig bij.
    03-05-2022 16:37
    onpopular opinion: als Welshford Bouhanni noemt werd hij gedeklasseerd
    03-05-2022 16:42
    Dat klopt niet helemaal, Murcia. Als Welsford niet naar links drift, dan passen hij en De Lie netjes naast McClay. De Lie zit al een tijdje met zijn stuur voorbij het zadel van Welsford te sprinten voordat die laatste zijn 'linkse beweging' inzet. Conclusie: het gaatje was er eerst wel degelijk.

    Als de beweging gebeurt, dan zijn er twee oplossingen: Welsford stopt op tijd die beweging, of De Lie knijpt op tijd in de remmen. Anders wordt er zoals nu gevallen.

    In ieder geval begint het met de zijwaartse beweging van Welsford, waarschijnlijk getriggerd door de 'scheve' aankomstlijn maar ook een beetje omdat hij de anderen wilde opvangen. Als ik alles optel kom ik aan 1/4e verantwoordelijkheid van De Lie, 2/4e van Welsford en 1/4e van de organisatie.
    03-05-2022 16:44
    Misschien krijgt Welsford wel dezelfde reputatie als Nacer uiteindelijk maar hier blijf ik na nu al tig keer gekeken te hebben bij mijn standpunt dat De Lie iets wil wat niet kan en dus in de sandwich eindigt. Kun je Welsford declasseren? Natuurlijk kan dat maar ik vind als luie bank kijker dit niet voldoende reden. Jury succes!

    PS: Al gebeurd en we hebben weer een Oranje zege, leuk voor Arvid.
    03-05-2022 16:48
    Hier is een sceenshotje van het moment waarop De Lie duidelijk voldoende plaats heeft om voor de winst te gaan:
    https://imgur.com/EdkudME

    Edit: Aha, gedeclasseerd. Niet onterecht volgens mij, maar dus ook maar de parcoursbouwer/keurder een bekeuring geven...
    03-05-2022 16:54
    Point made,Limal
    03-05-2022 16:57
    Dank Limal, duidelijk bewijs dat De Lie het gevaar opzoekt.
    03-05-2022 17:04
    @Poeksel, maak je een grapje of meen je dat oprecht?
    03-05-2022 17:23
    Ja, maar als het om Tetris gaat zou het inderdaad net passen.
    03-05-2022 17:35
    Poeksel, wat jij eigenlijk zegt is dat er nooit gesprint mag worden omdat dat gevaar inhoudt...

    Vraag aan elke baanwielrenner of De Lie hier té weinig plaats heeft om te sprinten en ze zeggen gegarandeerd allemaal "neen". Vraag hen wie er schuld treft voor de botsing en ze zullen Welsford aanwijzen, want die trekt naar de koord terwijl er twee renners langs de binnenkant zitten.

    Uiteraard sprintten we hier op de weg en had de organisatie/UCI ervoor moeten zorgen dat de finishlijn kaarsrecht liep, het blijft echter Welsford die een klein maar bestaand gat dichtknijpt.

    Zie ook het reeksje screengrabs dat ik op pagina 2 al plaatste: https://imgur.com/62KpPQx Ze schuiven netjes samen op tot Welsford links stuurt.
    03-05-2022 20:53
    @Limal: dat screenshot is erg verraderlijk, want op dat moment trapt Welsford met zijn rechterpedaal en helt dus naar rechts wat idd ruimte suggereert, maar een fractie later zal hij met links trappen en dus naar links hellen en dan zal de ruimte weg zijn. Conclusie: hier was echt geen doorkomen en aan en totaal onverantwoord van De Lie om dit te proberen. Niet dat Welsford nou zo netjes sprintte trouwens.
03-05-2022 16:36
Twijfelgeval, benieuwd wat het oordeel van de jury is. Het goede nieuws voor DSM is, dat ze nu een sprinter hebben die zich wel weet te plaatsen en voor de duvel niet bang is, terwijl Nils Eekhoff als lead-out netjes 4e wordt.
03-05-2022 16:37
Heel zuur voor Dan McLay, die door stuntwerk van anderen op een paar meter van de streep nog van een zekere overwinning wordt beroofd.
    03-05-2022 16:38
    Leek mij inderdaad sneller dan Welshford. De Lie was veruit de snelste maar kon er waarschijnlijk niet meer uitkomen.
    04-05-2022 09:10
    De Lie zat al zo goed als op gelijke hoogte met Mclay toen Welsford hem onderuit duwde, en had bovendien veel meer snelheid. Zuur voor Mclay dat hij ook valt, maar dit was verre van een zekere overwinning, integendeel.
03-05-2022 16:37
inschattingsfoutje van de Lie. Niet 100% netjes gesprint van Welsford.

Uiteindelijk een vreselijk slechte uitkomst, maar denk dat beide niet genoeg fout doen om echt gedeklasseerd te worden. A
03-05-2022 16:40
Zware fout van De Lie. Kost hem en andere hier een mooie ereplaats achter Welsforth.

Zonde dat sommige sprinters door gaatjes willen gaan die niet bestaan.
03-05-2022 16:41
Mooi potje victim blaming...
03-05-2022 16:43
Een wilde sprint van jonge honden waar Mclay het slachtoffer van wordt.
03-05-2022 16:43
Nasty valpartij, hier beeld:

https://twitter.com/4JDDunkerque/status/1521497912626319360?t=XrkMmdaVHgdgf8m1FcnwrQ&s=19
    03-05-2022 19:29
    Vanuit de lucht in ieder geval erg duidelijk dat De Lie in een gat duikt dat er wel degelijk is en waar hij makkelijk in kan. Het wordt te smal als hij er al tussen zit, dan ligt het nooit aan hem. Degenen die stellen dat hij een gat ziet waar er geen is, hebben wel heel slechte ogen.

    Als je de sprint alleen van vooraan zag, kan ik het nog enigszins begrijpen, maar vanuit de lucht is er toch geen discussie over dat er voldoende ruimte was, was niet eens een twijfelgeval.
    03-05-2022 19:39
    Er was mathematisch voldoende ruimte, echter als het links en rechts net past en je hebt pakweg 10 cm over dan gun je de tegenstanders ook geen 10 cm afwijken met vol verzuurde benen om een valpartij te voorkomen. Door het aanzetten wiegt een renner ook lichtjes van rechts naar links en weer van links naar rechts iedere pedaalslag en als dat niet synchroon gaat met z'n drietjes dan heb je als een harmonica een gat dat opent en sluit opent en sluit. Dat gezegd hebbende vind ik de diskwalificatie terecht.
03-05-2022 16:44
Walsford gedeclasseerd.

Arvid als een duveltje uit een doosje naar de overwinning. Wat een snelheid had die in de laatste meters. Schiet er zo tussendoor.
03-05-2022 16:44
En de KLeijn wint dus.
03-05-2022 16:45
Welsford gedeclasseerd. Van boven duidelijk te zien waarom toch.
    03-05-2022 16:52
    Welsford duwt terug om niet zelf te vallen.
03-05-2022 16:46
euh.... ? @redactie: Titel en tekst spreken elkaar tegen.
    03-05-2022 18:41
    @redactie: tekst is inmiddels aangepast, dank !
03-05-2022 16:49
Onnodig risico van De Lie. Men verwacht van die jongen dat hij de Lottoploeg in de Worldtour houdt. Dat is te veel druk en dan doe je domme dingen.
Ook Welsford gaat hier niet vrijuit.
03-05-2022 16:50
Logische beslissing, en nu net zo lang schorsen tot de laatste van de gekwetsten weer kan koersen… de teugels werden weer te los gelaten…
03-05-2022 16:50
Terwijl De Kleijn zijn elleboog gebruikte in de zij van Tesson om ruimte te maken. Maar ja die valt niet...
    03-05-2022 17:01
    Het grappige is dat tussen De Kleijn en Tesson zich precies hetzelfde afspeelt als tussen De Lie en Walsford. Tesson wil naar binnen terwijl De Kleijn in het gat tussen hem en Walsford wil duiken, maar in tegenstelling tot Walsford zet Tesson niet door op het moment dat hij doorheeft dat er daar iemand komt.

    Verschil tussen over lijken gaan of niet

Reacties zijn gesloten.