Sam Bennett juicht in vierde etappe UAE Tour, David Dekker tweede
foto: Cor Vos
woensdag 24 februari 2021 om 13:42

Sam Bennett juicht in vierde etappe UAE Tour, David Dekker tweede

De vierde etappe van de UAE Tour is gewonnen door Sam Bennett. De Ier van Deceuninck-Quick-Step toonde zich op Al Marjan Island de sterkste voor David Dekker (Jumbo-Visma), die net als in de openingsetappe tweede werd. Caleb Ewan vervolledigde namens Lotto Soudal het podium. Tadej Pogacar zag zijn leiderstrui geen moment in gevaar komen.

Na een serieuze waaieretappe op de openingsdag, een individuele tijdrit op dag twee en de aankomst op Jebel Hafeet op dag drie was het peloton blijkbaar toe aan een rustdag. In de 204 kilometer lange, bijna biljartvlakke etappe met start en finish op Al Marjan Island werd er maar weinig actie ondernomen. Een enkele poging om waaiers te vormen draaide op niets uit.

Uiteindelijk vonden Francois Bidard (AG2R La Mondiale) en Olivier Le Gac (Groupama-FDJ) elkaar in een ontsnapping. Toen ze wegreden was er al meer dan de helft van de etappe verreden en de twee konden er niet meer dan een trainingsritje van maken.

Toen Bidard kreeg af te rekenen met mechanisch malheur wachtte zijn landgenoot keurig op hem, waarna ze hun weg vervolgden. Deze Franse bijdrage aan het wedstrijdverloop duurde een kilometer of zestig: het kopduo werd met nog iets minder dan dertig kilometer te gaan bij de lurven gevat door het peloton.

foto: Cor Vos

In de meute viel er vrij weinig te beleven. Het interessantst waren nog wel de twee tussensprints. Bij de eerste tussensprint greep David Dekker de volle buit. Ook bij de tweede tussensprint was de Jumbo-Visma-sprinter de snelste, al waren Le Gac en Bidard al eerder over deze streep gekomen.

Pas in de slotfase ging het tempo serieus de hoogte in. Het was Israel Start-up Nation dat hun treintje als eerste de laatste kilometer instuurde, maar BORA-hansgrohe nam het commnado over. Pascal Ackermann moest echter te vroeg aangaan, want hij zakte in de laatste meters serieus weg en moest zich tevreden stellen met plek zes in de daguitslag.

Sam Bennett timede zijn sprint perfect. Hij kon op zo’n honderd meter van de finish aan de binnenkant langs Ackermann. Voor de razend rappe Ier was het vervolgens enkel een kwestie van afmaken, en dat deed hij met verve. Hij bezorgde zijn ploeg de derde overwinning van het jaar, na twee etappezeges in de Tour de la Provence. Voor Bennett is het vijftigste profzege in zijn carrière.

In het spoor van Bennett wurmde Dekker naar een knappe tweede plaats. De profdebutant moest even inhouden, maar wist met veel snelheid alsnog van achteren te komen. Hij evenaarde daarmee zijn beste prestatie in een WorldTour-wedstrijd. In de openingsetappe sprintte de jonge Nederlander namelijk ook al naar plek twee, vlak achter Mathieu van der Poel.

121 Reacties
24-02-2021 13:44
Dekker kan misschien de leat-out van Van Aert worden in de ene koers, en Van Aert de leat-out van Dekker in de andere koers.

Perfect aangepakt van DQS overigens , en goed afgewerkt van Bennett.

    24-02-2021 13:47
    Waarschijnlijk dat Dekker binnen no time sneller is dan Van Aert.
    24-02-2021 14:00
    Ik weet niet of je als sprinter nog veel sneller wordt na je 23e.
    24-02-2021 14:06
    Ik knal even net als gisteren de leeftijd van de top 10 erin:
    1. 30
    2. 23
    3. 26
    4. 32
    5. 24
    6. 27
    7. 26
    8. 32
    9. 26
    10. 22

    Bij zeker Bennett en Nizzolo heb ik toch het idee dat ze op wat latere leeftijd meer zijn gaan winnen (of dat met snelheid, leadout of positionering heeft te maken is een tweede).
    24-02-2021 14:06
    Ik zie Wout nog altijd niet als pure sprinter, maar als iemand die verdomde rap is als de koers lastig is geweest.
    En types als Dekker of Groenewegen zijn veel meer pure sprinters, die waarschijnlijk op hun best zijn als ze de hele dag in de buik van het peloton kunnen hangen.

    Ik denk dat je in een pure sprintetappe als deze meer kans maakt met de pure sprinter dan met de rappe man.
    24-02-2021 14:34
    Eens met Michelangelo
    Van Aert is meer een type Kristoff als het sprinten betreft.
    Na een slijtageslag ontzettend rap.
    In een echte massasprint na een makkelijkere koers snel, maar niet snel genoeg om te winnen van pure sprinters als Ewan en Bennett.
    24-02-2021 14:50
    Explosiviteit en snelheid heb je vaak al van jonge leeftijd. Dit zie je eigenlijk ook in de loopdisciplines.
    De sprints in beloftenwedstrijden etc, zijn vaak ook niet trager dan bij de profs.
    Maar in wielrennen moet je natuurlijk eerst een stuk koersen voor je moet sprinten, dus je inhoud (en frisheid op het einde van de koers) is wel iets dat groeit met leeftijd.
    Positionering en ervaring is natuurlijk ook zeer belangrijk, maar ik denk dat lef hier ook zeer belangrijk is ( en dat heb je of heb je niet)
    24-02-2021 15:23
    @Michelangelo, dat kan wel je, dan kan Wout misschien de lead-out voor Dekker doen. Want Wout zit toch altijd goed geplaatst, en Dekker zat toch ver.
    24-02-2021 16:51
    Zou ik straf vinden dat Wout de leadout van Dekker zou zijn. Mss voor een paar keer. Hoeveel kunnen we nog verwachten van hem dan, knechten doet hij al voldoende. :-)
    24-02-2021 17:03
    Als ze elkaar helpen in de ander zijn etappes zie ik geen probleem, en zo ontstaat er ook een goede sfeer.
    24-02-2021 22:02
    @michelangelo Dekker heeft in de eerste rit toch al aardig laten zien inhoud te hebben door in de eerste waaier te zitten. Niet echt in de 'buik van het peloton' uitrusten.

    Daarnaast liet hij eerder in de Samyn zien een enorme inhoud te hebben tussen de profs en dat was nu niet echt een ritje in lekker weer over vlakke wegen in de buik van het peleton.
24-02-2021 13:44
Sterk van DQS. Dekker weer zeer goed. Ewan te snel in de wind. Gaviria is geen topsprinter meer. Eerder een amateur die niet meer weet hoe hij moet sprinten.
24-02-2021 13:44
Oppermachtig een beetje een groot woord. Dekker zat er dicht bij, met in hebben moeten houden.
24-02-2021 13:44
Dekker toch weer erg goed hoor.
24-02-2021 13:45
Deurtje dichtgehouden door Bennett maar ik ga hier niet voor deklassering want hij moest om Ackermann heen dacht ik. Dekker weer imposant vanaf plek 10 lekker doorgetrokken naar twee. Goed gescout door TJV!
Verder mij rot gelachen om die beurt van Poels? Dat lijkt zo knullig.
    24-02-2021 13:51
    Denk ook niet dat een deklassering ooit kan op deze manier, aangezien je dan niemand meer mag inhalen.
    24-02-2021 13:56
    Precies. Twee mannen die door hetzelfde gaatje wilden, maar Bennett was er eerder. Fair play.
    24-02-2021 14:03
    Ook bij mij: geen fan van de sprinter Bennett, maar dit kon gewoon door de beugel. Bennett was gewoon net wat eerder in het juiste gaatje dan Dekker. Al had ik het liever andersom gezien.

    EDIT: net nog een ander filmpje gezien, van iets verder van de aankomst. Dat was andere koek. Ofwel, het is gewoon een vuile sprinter, die wat mij betreft meteen uit koers mag.
    24-02-2021 15:57
    @michelangelo
    Link?
    24-02-2021 16:46
    Paar posts verder naar beneden...
    24-02-2021 19:46
    Als je zo mensen gaat opzoeken en wegduwen mag je idd direct de koers uit. Liever ook een strafpunt op licentie, zodat je na paar strafpunten extra lang aan de kant staat.
24-02-2021 13:45
Denk dat er enorm veel tegenwind was. Dekker ging bijna freewheelend, in het zadel én nadat hij had moeten inhouden alsnog vlotjes voorbij een vol sprintende Ewan en Ackermann, die wel vol in de wind zaten. Vooral slim gesprint door de top 2.
    24-02-2021 13:48
    Op het einde ging Ewan niet meer voluit, maar inderdaad goed gesprint van Dekker.
    24-02-2021 13:50
    Was inderdaad een schoolvoorbeeld van een sprint met tegenwind. Zie ook de sprint van Bol.
24-02-2021 13:45
Als Dekker daar met snelheid over Bennett heen kan komen moet ik het nog zien. Zonde dat hij in de remmen moest...
24-02-2021 13:46
Puntentrui voor Dekker nu?
    24-02-2021 13:53
    Ja, mede dankzij de tussensprint.
24-02-2021 13:46
Dekker netjes - twee keer in de ankers en toch tweede. Ook iets te ver van achter toen de sprint echt begon?
    24-02-2021 13:48
    Klopt, hier wreekt zich ook dat Jos al weg is. Nu was er alleen nog Pfingsten.
    Maar dat vind ik voor nu minder belangrijk dan de constatering dat oranje er weer een sprinter bij lijkt te hebben op topniveau.
    24-02-2021 13:56
    Zeker, genieten dit.

    Interview met Bennett was ook heerlijk, interviewer stelt vraag over nieuw talent als David Dekker (op zijn Frans uitgesproken), Bennett geen clue 'which team?' 'TJV' 'Bla bla antwoord, jong talent, eerste wedstrijd en er dan staan en veronschuldigt zich op het eind nog even ' didn't want to insult anyone'. Goud.
    24-02-2021 19:01
    Ik heb het interview niet gezien, maar de opmerking dat hij niemand wilde beledigen vind ik een vreemde. Alhoewel, in de huidige tijdsgeest...
    24-02-2021 19:15
    Michiel
    Filmpje wel gezien maar het is meer komisch dan "woke". Bennett wordt door de interviewer met een heerlijk zwaar frans accent gevraagd naar Dekker die tweede wordt en hij heeft oprecht geen idee over wie het gaat, zegt dat ook en doet dan een standaard riedel over hoe knap het is voor een jong talent om hier al te presteren. Op het eind zie je hem denken dat hij met zijn eerste uitspraak over Dekker in zijn eigen ogen overkwam als een typische arrogante sprinter en omdat hij waarschijnlijk deze jongen nog vaker gaat tegenkomen eerlijk te melden dat hij echt onwetend was en niet hem wilde ridiculiseren. Wat fietsvriend zegt klopt, het is eerder grappig dan politiek correct te noemen.
24-02-2021 13:46
Beter gaat TJV zich richten op het positioneren van Dekker in de komende etappes ipv bijna de hele ploeg rond Harper neerzetten. Alleen Pfingsten is wat te weinig, je moet zo'n jonge jongen wel helpen.
    24-02-2021 13:49
    Die klimmers rijden alleen maar in de weg in die laatste kilometers. Heeft Dekker niets aan.
    24-02-2021 13:49
    @Marik van Emden was hiervoor meegenomen. Van de overige renners kun je echt geen lead out verwachten
    24-02-2021 13:51
    Zie jij Sepp Kuss Dekker hier in de sprint al naar voren rijden haha.
    24-02-2021 13:54
    Bouwman en Vingegaard kunnen van te voren wel wat doen. Kuss inderdaad niet. En eens, Van Emden is wel een aderlating.
    24-02-2021 13:54
    Bouwman heeft wel de schouderpartij voor een goede leadout.
    24-02-2021 13:58
    Bouwman is hartstikke smal.
    24-02-2021 13:58
    Nou ja het zal geen lead out worden zoals DQS doet, daar zijn de renners inderdaad ongeschikt voor, maar het kan wel iets meer dan nu. Als Kuss op 1 stond in het klassement, dan hadden ze die ook vooraan gehouden.
    24-02-2021 14:01
    Bouwman is de minste van allemaal in dat gedrang. Die zou hooguit iets kunnen betekenen wanneer hij buitenom drie of vier man helemaal vooraan af kan zetten, maar met enkel Pfingsten voor die laatste kilometers heeft dat weinig zin. Dan kun je je in die fase beter in het wiel zetten van een andere sprinter (zoals hij vandaag kilometers bij Ackermann in het wiel zat) en hopen dat Pfingsten daarna iets meer kan betekenen.

    Harper zat overigens ook al een tijdje alleen toen Pfingsten Dekker weer had gevonden. Bouwman, Vingegaard en Kuss waren toen al uitgewerkt.
24-02-2021 13:47
Heel knap van Dekker dit!
Als topsprinter komt het er toch vaak op aan om bij Lefevere te tekenen. Gaviria, Viviani nu Bennett, het is niet dat ze nu zoveel boven de concurrentie uitsteken, maar ze rijden bij het beste team om te sprinten.
24-02-2021 13:48
Netjes zeg van Dekker! Lekker ook om te zien dat hij zelf zelfs het gevoel heeft dat er nog meer in zit. Uiteraard wel constant uit de wind kunnen sprinten, waardoor je dat gevoel al sneller hebt, maar alsnog mooi om te zien. Nooit gedacht dat hij in dit soort sprints zich er al zo tussen zou kunnen gooien.
24-02-2021 13:48
Knappe sprint van Dekker. Houdt hier in zijn debuutkoers op WT-niveau toch enkele klinkende namen achter zich. De puntentrui hier wellicht een optie?
    24-02-2021 13:50
    Wordt bij het aangaan zelfs een heel klein moment gehinderd door Bennett, waardoor hij zelfs baalt van zijn 2e plek. Ik neem al mijn kritiek op Jumbo Visma dat ze hem te snel brengen nu al terug. Deze jongen staat er nu al.
    24-02-2021 13:56
    Wanneer hij hier twee keer achtste of zelfs elfde was geworden, was het ook onzin geweest om te stellen dat ze hem hier niet hadden moeten opstellen.
24-02-2021 13:49
Wie was die rijder in het zwart die zo stilviel? Bol?

Verder:
Etappe 1: Gewonnen door de beste eendagsrenner van het moment
Etappe 2: Gewonnen door de beste tijdrijder van het moment
Etappe 3: Gewonnen door de beste ronde renner van het moment
Etappe 4: Gewonnen door de beste sprinter van het moment
    24-02-2021 13:52
    Ja er staan wel wat namen hier op de erelijst zeg.
    24-02-2021 13:53
    Tja, je bent zo goed als je laatste koers. Had Ewan gewonnnen, dan had je rijtje ook geklopt als een bus.
    24-02-2021 13:54
    UAE heeft geen klagen over de kwaliteit van het verzamelde deelnemersveld.
    24-02-2021 13:54
    *1 van de beste sprinters van het moment.
    24-02-2021 13:56
    @Michelangelo,
    En als Dekker had gewonnen?
    24-02-2021 13:56
    @Michel,

    Uiteraard. ;-). Al nam ik als referentie de groene trui in de Tour.
    24-02-2021 14:06
    WVA en alaphilippe > VDP
    Roglic > Pogacar
    Ewan > Bennett.
    24-02-2021 14:08
    @aerosolo,
    Dan was Dekker de beste sprinter van dit moment....
    En morgen misschien weer iemand anders ;-)
24-02-2021 13:49
Netjes van de jonge Dekker! Deze eerste koers oogt echt zeer veelbelovend! Het had nog spannender kunnen zijn als hij niet had moeten inhouden en nog in zijn eentje dat laatste stukje naar voren had moeten rijden.
    24-02-2021 13:55
    Waar. Maar het zit er natuurlijk wel in dat renners uitwijken naar de kant waar je uit de wind bent.
24-02-2021 13:50
Nu nog eens iets gelijkaardigs met Kooij neerzetten en Groenewegen is 4e sprinter van Jumbo, kan dan bij Bingoal gaan sprinten of zo.
    24-02-2021 13:53
    Flauw hoor. Groenewegen heeft ze allemaal al meerdere keren uit de wielen gesprint zonder in de slipstream van iemand te zitten.
    24-02-2021 14:14
    @Aerosolo

    Dekker toont hier wel instincten die Groenewegen veel minder heeft, Dekker deed het op het einde alleen en deed dat heel slim, daar waar Groenewegen vaak de verkeerde keuzes maakt als hij niet netjes wordt afgezet en het zelf moet uitzoeken.

    Eigenlijk zou Groenewegen een perfecte zijn voor DQS
    24-02-2021 14:18
    @gebruikersnaam
    Groenewegen moet vrijwel altijd z'n eigen weg zoeken, die heeft doorgaans niet veel meer hulp dan Dekker hier had. Het is sowieso nogal onzin om je oordeel te baseren op één sprint.
    24-02-2021 14:21
    Groenewegen heeft nagenoeg altijd veel meer steun dan Dekker hier vandaag had. Je zou voor de grap de sprints van een jaar geleden eens terug moeten kijken.
    24-02-2021 15:04
    Iets met 1 zwaluw...

    Ik heb een witte zwaan gezien, dus alle zwanen zijn wit.

    Dekker gaat nog vaak in de goede positie zitten en de goede keuzes maken. En ook vaak verkeerde keuzes maken. Net als Groenewegen.

    Natuurlijk is sprinten het makkelijkst als je een hele goede leadout hebt. Daar is DQS meester in, en het is ook daarom dat veel sprinters het goed doen in die ploeg. Omdat DQS sinds Kittel en Cav in mijn ogen niet meer de snelste sprinter van het pak heeft. Maar wel nog altijd hele goede leadout mannen die ervoor zorgen dat een sprinter in de meest kansrijke positie aan de sprint kan beginnen.
    24-02-2021 15:14
    Dat Groenewegen al door sommigen wordt opgegeven is lachwekkend maar het is gewoon een slimme strategie om meerdere sprinters in je ploeg te hebben. Het levert je een rits punten op en veel meer kansen op overwinningen en podiumplekken dan met je AK renners en bij Jumbo Visma waren ze vorig jaar wel erg afhankelijk van Wout en Primoz.
    24-02-2021 15:17
    Groenewegen is absolute wereldtop (geweest), daar kunnen we Dekker nu nog niet bij rekenen, al is dit zeker hoopgevend.

    Wellicht hebben we over 2 jaar vier of vijf van de beste sprinters ter wereld als Nederlanders. ;)
    24-02-2021 16:55
    @morgenstern
    Niet gelijk op alle 'kritiek' op Jumbo springen... het devies bij Groenewegen was toch ook vooral hem afzetten in de laatste kilometer? In WT-koersen bleef het daar voornamelijk bij, een enkele uitzondering daargelaten.
    24-02-2021 17:08
    Welke kritiek? Ik reageer op een feitelijke onjuistheid. Beetje jammer als je daar alleen op in kan gaan met zo'n kinderachtige opmerking. Zwaktebod om op die manier een discussie in te gaan.

    Groenewegen had nagenoeg altijd een man of drie met zich mee, tegenover Dekker die het vandaag met één mannetje moet doen. Ga je een jaar terug, dan zie je Groenewegen bijvoorbeeld de laatste vijf kilometer bijgestaan door Martin, Van Emden, Roosen en Pfingsten die hem constant bij de eerste twintig houden en hem in de laatste kilometer afzetten in het wiel van Bennett. Een beeld dat je de laatste jaren veelvuldig kon zien en totaal anders is dan wat Dekker vandaag voor steun had.
24-02-2021 13:51
Dekker maakt toch wel indruk in dit sprintersgezelschap! En dat in zijn eerste koersen bij de profs...
    24-02-2021 13:54
    Hoeveel renners zijn met meerdere topnoteringen begonnen in hun eerste paar wedstrijddagen op het hoogste niveau? Zullen er niet veel zijn.
    24-02-2021 14:19
    tegenwoordig breekt zowat alles wat tussen de 18 en 22 is heel snel door, dus zo bijzonder is 't niet meer

    philipsen deed dat ook nog enkele jaren terug, qua krachtsprinters
24-02-2021 13:54
Ai Bennett gevaarlijk van zijn lijn afgeweken, dat moet je toch met me eens zijn Frank V?! Een deklassering zou op zijn plaats zijn geweest.
    24-02-2021 14:03
    Dekker was nét te laat met zijn aanzet om te kunnen claimen dat Bennett hem de dranghekken inreed toen die laatste zijn inhaalmanoeuvre langs links inzette.
    24-02-2021 14:07
    Ik ben er zeker van dat Frank V het niet met je eens zal zijn.
    24-02-2021 14:11
    Elleboogje naar die Astana renner: https://twitter.com/Nico96182206/status/1364559352380686339
    24-02-2021 14:15
    Oei, geniepig zetje. Gaat gelukkig nog net goed.
    24-02-2021 14:27
    Aï, dat had ik niet opgemerkt. Kleine nuance: hij raakt die van Astana wel via zijn elleboog bij het (te ruim) ontwijken van die uitzakkende renner, maar een zetje met de elleboog is er niet bij.

    Uitsluiting of niet vind ik een lastige; voor mijn part mag het maar als je de hele sprint(voorbereiding) obv gedetailleerde luchtbeelden zou analyseren ga je er elke keer een dozijn moeten deklasseren. Of meer. In elk geval gelukkig maar dat het niet tot een valpartij leidde!
    24-02-2021 14:34
    Die elleboog van Bennett richting de Astana renner is eerder over het randje. https://twitter.com/Nico96182206/status/1364559352380686339
    24-02-2021 15:07
    Die had ik nog niet gezien...
    Uitsluiten die handel. Dit soort bewegingen mogen wat mij betreft zo snel mogelijk uit het wielrennen. Of moet er weer iemand uit de hekken gevist worden zonder strottehoofd?
    24-02-2021 15:25
    Hartstikke leuk allemaal weer maar wat Bennett hier doet is toch gewoon het volgen van zijn teamgenoot? Hij geeft toch niks bewust die Astana een zetje of zo?
    Op deze manier sprints uituileballen geeft je redenen om na elke spurt de helft van de deelnemers naar huis te sturen.

    [i]edit wf: laat onzin achterwege[/i]
    24-02-2021 15:40
    Als je je ploeggenoten volgt, maar er is geen plek, dan is er geen plek, Romans Lefevere. En dan moet je niet proberen plek te maken met je elleboog of op een andere manier.

    En RV, die laatste paragraaf van je voegt weinig toe. Maar da's dan weer volledig in lijn met al je andere bijdragen...
    24-02-2021 16:05
    Tuurlijk jongen, jij bent geen Albert Verlinde, echt niet hoor.

    Los daarvan. Dit type manoeuvres zitten in alle spurts, het is gewoon willekeur wie je er uit pikt. Hier op vitten is net zo onterecht als MvdP's scheve spurt een paar dagen terug.
    24-02-2021 16:11
    PL mode aan: Wie werd daar richting de hekken geduwd? Ene Yevgeniy Gidich begrijp ik. Nooit van gehoord. Naar verluid een renner met slechts 8 overwinningen in kleine koersen (0 op WT niveau). Wat doet die kerel daar eigenlijk? Sam Bennett pakte vandaag zijn 50e zege, dus dan heb je recht op die positie in het wiel van je ploeggenoot. Opzouten Gidich, je zou toch op je tomaat gekregen hebben, je rijdt alleen maar in de weg.
    24-02-2021 16:17
    Net wat we nodig hebben om de discussie verder te doen ontsporen, een PatLef imitator :p
    24-02-2021 16:36
    Bennett heeft geluk dat de sprinter van Astana eieren voor zijn geld kiest. Als Gidich niet in de remmen knijpt omdat hij gesneden/geduwd wordt door Bennett. ligt alles op een hoop. Het gat tussen de Team BikeExchange renner was te klein voor 2 renners. Vandaar ook de elleboog van Bennett. Gidich zat op de goede plek en Bennett duwt hem eruit. Hij kan dan wel zeggen ik volg mijn lead out, maar dat wil niet zeggen dat je bij het volgen van een lead out een andere renner moet remmen om niet in de hekken te geraken. Het is goed dat er niets gebeurt is, anders was het zonder twijfel een zware valpartij geweest en diskwalificatie voor Bennett, mijns inziens.
    24-02-2021 17:04
    In dezelfde pelotonbeweging doet de man in het wiel van Bennett hetzelfde met Dekker. (Ja, die knijpt Dekker ook richting nadars, neen, Bennett maakte geen extra beweging met zijn elleboog.)

    Van mij mogen ze allebei gedeklasseerd worden als dit vanaf nu de norm is, maar dit kan enkel consequent gedaan worden als er van de laatste kilometers altijd een even gedetailleerd maar uitgebreider luchtbeeld beschikbaar is. Deze bewegingen zijn volgens mij trouwens onvermijdelijk wanneer er gesprint wordt langs dranghekken. Zoals iemand vorige week zei: enkel op te lossen door "rode stroken" langs beide kanten waarop in principe niet gesprint mag worden en die uitwijkmogelijkheid bieden.
    24-02-2021 17:07
    Dat Bennett contact met die van Astana is duidelijk, maar als je beeld vertraagd is er van een elleboog beweging geen sprake. En in de sprint is er helemaal niets te zeggen. Dan kan je beter ook Ackerman nemen, die sprint van links naar rechts en terug..
    24-02-2021 17:25
    @Rendo Bennett maakt zich wel degelijk breder. Zijn elleboog zit minder strak langs zijn lichaam dan daarvoor. Waarschijnlijk om zich zelf te beschermen, wat ik wel kan begrijpen. Hij heeft gewoon meer ervaring dan de andere sprinter.
24-02-2021 13:56
Oei, zijn al die tweede plaatsen een voorbode van netnietschap?
    24-02-2021 13:57
    Er straalt behoorlijk wat uit van zijn sprint, dus ik verwacht nog meerdere netwels en nog wat metovermachtschap.
    24-02-2021 13:58
    Dan zal zijn kleinzoon waarschijnlijk een absolute topper worden.
    24-02-2021 14:09
    Nee joh, de TJV-netniet van het afgelopen WK op de weg, WK tijdrijden en WK veldrijden heeft vorig jaar ook al wel wat koersjes gewonnen. TJV-Dekker gaat ook nog wel wat zeges pakken.
    24-02-2021 14:10
    Topsport... een aaneenschakeling van teleurstellingen, met af en toe een hoogtepunt!

    Uiteindelijk zul je als renner meer koersen verliezen dan winnen (tenzij je MvdP heet en je enkel bezig zou houden met weilandbaggeren).
24-02-2021 13:57
Chaotische spint maar gelukkig zonder valpartijen en met een knap podium. David heeft denk ik wél genoeg vertrouwen in zijn sprint om de Bortolami van 2001 te kloppen ;-)
24-02-2021 14:02
Was die swieper door eentje van Jumbo gedaan nou dan ging het alarm van die bruulboei weer af ,maar nou het eentje van zijn geweldig swiep team het is nou ja dan mag het
24-02-2021 14:03
Dan rijd je eerst 100km rechtdoor dwars door de woestijn en leg je de sprint in een bocht neer. Manmanman
    24-02-2021 16:08
    Ha, precies. Hoe blijft het mogelijk dat ze zo een aankomsten kiezen (en goedkeuren door de UCI). 200 meter rechtdoor is toch wel een minimum voor een sprint.
24-02-2021 14:06
Dekker is eigenlijk nooit echt aan z'n sprint kunnen beginnen. Maar hij wurmt zich er knap tussen. Sterke renner hoor, en volgens mij kan hij meer dan sprinten.
    24-02-2021 14:23
    Kan hij ook, in zijn interviews maakt hij er geen geheim van dat hij dol is op de kassei klassiekers maar de ploeg en hijzelf hebben voor de massasprints gekozen en door het ontbreken van Tom en Mike rijdt hij al een mooi vlaams programma.
24-02-2021 15:01
Meningen?

https://twitter.com/laflammerouge16/status/1364562469511905286

Wel typisch Bennet.

Te weinig wellicht voor dsq, maar intentie is meer dan risicovol.
    24-02-2021 15:03
    Zo dan, dat is serieus de deur dichtgooien. Een DQ is wel op zijn plaats hiervoor. Valt die man van Astana, dan gaat ie de hekken in.
    24-02-2021 15:10
    Zo gaat dat in de voorbereiding van een sprint dus voortdurend. Waar ze nu schijnbaar wel strenger gaan optreden in de sprint zelf, is het in de kilometers ervoor nog steeds het Wilde Westen waar alles kan.

    Logisch ook, het zit erin gebakken bij de renners zelf. Dat krijg je er niet zomaar uit door 1 man eens een lange schorsing op te leggen.
    24-02-2021 16:35
    Uiteindelijk krijg je dat eruit door het consequent te bestraffen. Ook als het niet in de laatste 200 meter gebeurt.

    Nu loont het, want wie steekt zijn handjes in de lucht? Precies...

    Maar als je bij dit gedrag consequent uit iedere uitslag wordt gehaald (of eventueel zelfs meteen uit de hele ronde), moet je eens kijken hoe snel het dan klaar is met dit soort praktijken.
    24-02-2021 16:36
    zolang ze dit laten gebeuren zijn die uci 'maatregelen' ter verhoging van de veiligheid niks meer of minder dan gel§l voor de bühne. Ja, dit gebeurt veel, en dat is precies het probleem. Zolang we alleen straffen als het misgaat, blijft het misgaan. Alsof met 120 km door rood licht knallen alleen verboden is als je er een schoolklas bij ramt.
    24-02-2021 16:37
    Smerig. Heel smerig. Patje moet dat met lede ogen aanzien, juist nu hij zo zwaar inzet op veiligheid. Bennett blijft dit soort fratsen maar uithalen.

    De vergoelijkingen zijn helaas eerder onderdeel van het probleem dan van de oplossing: "hij volgde zijn lead-out" en "dat gebeurt nu eenmaal bij een sprintvoorbereiding".
    24-02-2021 16:58
    Ik vind het op het randje, laten we zeggen nog net aan de goede kant. Maar het is geen toeval dat het zo vaak Bennett is waar de discussie over gaat.
    24-02-2021 17:09
    Net als in de Formule 1 zou je kunnen gaan werken met een strafpuntensysteem. Bennett hoeft wat mij betreft niet uit de uitslag, maar je wil wel van deze kleine overtredingen af (vooral omdat een val met deze snelheid vele renners kan duperen). Bijv. 3 strafpunten voor deze actie en die punten blijven dan 12 maanden staan. Bij 10 punten wordt je met ingang van de eerstvolgende WT-koers voor 1 maand geschorst. Op die manier laat je het aan de ene kant toe (in de uitslag beïnvloed je niets), maar laat je wel weten dat het een overtreding is met een straf. En leer je er niets van dan ben je enkele maanden later alsnog de klos met een schorsing. Ook het voetbal werkt op die manier met een X aantal gele kaarten = wedstrijd schorsing.
    24-02-2021 17:15
    Door het uitzakken van de renner van Israël komt Bennett in een lastig parket te zitten. In een reflex deelt hij een schandalige elleboog uit om in het wiel van Morkov te blijven. Die Astana renner mag van geluk spreken dat hij zo dicht bij de dranghekken zijn evenwicht kon bewaren, want hier is een enorme valpartij vermeden.
    24-02-2021 20:14
    Ik kan wel iets met die suggestie Panache
24-02-2021 15:09
Benieuwd hoe Dekker zich verder ontwikkelt. Een mooie start, maar vergeet niet dat het 'maar' UAE-Tour is he. Barry Markus (op zijn 21e) versloeg Cavendish bijna, maar bleek toch ook niet die topper te zijn waar de Nederlandse liefhebber toen op hoopte.
    24-02-2021 15:21
    Ik weet ook nog niet of ik in Dekker nu een topsprinter zie. Vooralsnog is het nog veel vanuit het zadel, één keer na een zware rit en vandaag uit de wind zonder ruimte om eruit te komen (als mogelijke verklaringen daarvoor), en hebben we nog geen 'echte' sprint van hem gezien. Wellicht zit die er ook in, maar dat moet nog blijken. Desondanks is hetgeen hij hier laat zien al geweldig. Dit veld zou ik ook niet te makkelijk wegzetten als 'maar' UAE; de aanwezige sprinters wonnen vorig jaar 41% van de WT-sprints.

    Markus had zeker de potentie om een topsprinter te worden (hoewel er toen nog Qatar was en geen WT). Hij had alleen niet de mentaliteit om qua trainingen te doen wat daar voor nodig is.

Reacties zijn gesloten.